Správa CHKO Labské pískovce zjistila při terénních šetřeních v průběhu roku 2006, že v poslední době výrazně přibývá používání magnézia při provozování horolezecké činnosti v CHKO Labské pískovce.
V dopise ze dne 11.10.2006 (ke stažení viz originální článek na horosvazu) nám připomíná o fakt, že používání magnézia je v rozporu s §12 zákona 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny, a tudíž bude strážci ochrany přírody v součinnosti s policií ČR sankcionováno. V případě, že se nepodaří zamezit používání magnézia ani tímto způsobem, přikročí správa CHKO ke zpřísnění podmínek pro provozování horolezecké činnost v CHKO Labské pískovce.
Apelujeme tedy tímto na všechny členy Českého horolezeckého svazu a všechny lezce vůbec, aby při provozování horolezecké činnosti vždy dodržovali nejen platná Pravidla sportovního lezení ( ať už na pískovcových, nebo nepískovcových skalách), ale zejména podmínky vyplývající ze zákona 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny, případně upravené pro naše potřeby příslušnými orgány ochrany přírody. Porušování takto nastavených pravidel, ať už se nám líbí či nikoliv, by nás mohlo velmi rychle dovést do situace, kdy bude možné v Čechách lézt pouze ve starých lomech.
A věřte, že porušováním nyní platných pravidel si opravdu nezjednodušujeme situaci v dalších jednáních se správami CHKO, případně MŽP.
Veškeré informace ohledně pravidel lezení, jak z pohledu oblastních vrcholových komisí, tak ochrany přírody, najdete v přehledu skalních oblastí ČR. V případě nejasností, co se smí a co ne, neváhejte kontaktovat místní oblastní vrcholovou komisi, nebo sekretariát ČHS.
Jindřich Pražák,
tajemník ČHS
převzato z www.horosvaz.cz...Protože si myslím, že tato informace je dost důležitá a je dost těch koho se týká, kteří chodí spíše sem, než na web horosvazu.
Používání MG a etika lezení a další podobný píčoviny tohoto druhu zajímají akorát lidi kteří lezou přes internet a ve svejch nejperverznějších představách, člověk který skutečně leze takovej problém neřeší, protože leze S MG a pokutu platit žádnou nebude.
Vzkaz všem CHKO a jinejm podobnejm loupežníkům, všechny oblasti tady zavřete ať tam nikdo nemůže a bude klid. Už se doprdele nad sebou zamyslete, jakej stupidní problém furt řešíte, to přece není podstatný(MG).
Kritika není určena pro autora tohoto článku. Děkuji za info.
Návrh pro webmastey a cenzory na www.lezec.cz .Každý, kdo na tomto webu používá slova typu "prdel, perversní, stupidní" a podobná, by se měl podepsat celým jménem. Jinak nevíme, co je to za lososa nebo kokota.Navrhuji tyto příspěvky , pokud budou bez reálných nacionálií autora, co nejdříve mazat bez dalších komentářů.Do prdele!((-:
Sorry,mne se taky nelibi omezovani i kdyz Mg moc nepouzivam,ale komunikovat timhle zpusobem s Tebou nikdo nebude.Ukaz ze mas trochu fistron a zjisti a navrhni jak to rozumne resit.Pokud Te lezeni nebavi-kdyz si chces nechat zavrit skaly-tak prodej matros a nekaz to ostatnim.Diky
Navrhuji ustanovit komando bouchačů, obdarovat je prakem a kuličkama z ložisek a dotyčného narušitele po vyzvání "pojď dolů, to se nesmí" řízeně sestřelit zásahem do prstů. Jinak se dočkáme toho, že se to tam skutečně zavře. I přes řeči hlupáků, prázdohlaviček a vykuřenců, co jim to sice leze, ale to je všechno.... viz výše.
Polovina z nás si není vědoma důsledků svého jednání a myslí si, že se to pak dá dělat načerno. Dočkáme se toho, že vyjde zákon a pak tam párkrát policajti udělaj šťáru a nikdo se tam už po naditý pokutě (exekuci ) nepodívá.
Jo tady je vidět, kam až to ty brontosauři můžou dotáhnout. Přispůsobte pravidla roku 2006 a je po problémech. Nebo si fakt někdo myslí, že podobné hlášky zastaví lezení s MG? Natož lezení? Aspoň nebude jedinej důvod proč být v ČHS. Oficiálně bude lezení zakázaný a bude klid. Konec hromadnejch výprav outdoorovek do skal a vobčas dostane nějakej vochránce na budku. Návrat zlatých časů :-) PS: To zase bude mentorování, poučení a mnoho slov k hovnu - přesně jako tyhle :-)
Sám sobě si říkat nesmysly je na nic. PROČ si proboha SEBELŽETE? nebo je to nižší inteligence, neschopnost porozumět psanému textu???
Nepomůže -pryč z pravidel ČHS-, to od těch ochranářů je hlavně opřeno o paragraf zákona. Rozumíš tomu?!!
Hm, a jak se to tam dostalo? Tu cestu k tomu, aby se to tam dostalo vydláždili přesně ty brontosauři. Takže se dostáváme na rozcestí. Buď si přiznat, že je to kravina (občas to dokonce dokáží i zákonodárci a změní zákon) a nebo zavřít skály. Mě je to úplně jedno, viz. výše, a tuším že takových, kterym je to u zadnice je spousta. Takže jestli si někdo sebelže, tak jsou to právě orgáni z ČHS, když si myslí, že situace jde vyřešit po jejich - jak dlouho už se o to snaží? Já osobně pamatuji tyhle rozhovory dvacet let zpět...
:-) To je historickej nadhled víš? Pamatuju, jak nás honili vochránci v Srbsku a měli stejný argumenty jako současný zastánci nemagování - úplně ty samý. Vzpomene si na to dneska někdo? Vadí nějakýmu vochranáři prášení na Srbárně? Vzpomíná si na to někdo? Stejně tak by zmizel tehnle umělej problém, po zmizení opory pro vochranáře. Přeji plodnou diskusi. :-) Howgh.
Hele strejdo, plkáš planý řeči...pravidla jsou jaký jsou, tak je dodržuj. Klidně vytvářej snahu o jejich změnu, ale do tý doby Ti nezbývá nic jinýho, než je dodržovat. Howgh.
Hosi aspon se priste podivejte jak a kdo diskusni prispevek napise, pokud by jste si dali trochu prace tak vyraz strejda asi jen tak nepouzijes.
Radek
PS: navic ma pravdu, a to je na tom to nejsmutnejsi
Jenom tak pro zajimavost by kazdy prispevatel mohl uvest zda je clenem CHS a jestli pro zmenu pravidel neco udelal. Ja jsem clen, za nas oddil jsme se shodli ze MG ano a tak i na VH hlasovali:)
Jsem člen a hlasoval jsem za zachování.
I když tedy zcela opačně, váš postup se mi líbí a nemám s ním nejmenší problém. Pokud změnu pravidel prosadíte (většina bude pro) -- OK. Bude to tak.
Jasne budem si mago použivat jak budu potřebovat, je to moda a ja chci být taky in. A ochranaři ať jdou někam..:)) Polu ať to bude povoleny nebo zakazany...spravny lezci jsou free.
K otázce používání magnézia na pískovcových skalách
Zákon č. 114/1992 sbírky upravuje v § 16 horolezectví v Národním parku takto:
Základní ochranné podmínky národních parků
(1) Na celém území národních parků je zakázáno
...
f) provozovat horolezectví a létání na padácích a závěsných kluzácích a jezdit na kolech mimo silnice,
místní komunikace a místa vyhrazená se souhlasem orgánu ochrany přírody.
Orgán ochrany přírody k tomu vydal tuto vyhlášku: NÁVŠTĚVNÍ ŘÁD NÁRODNÍHO PARKU ČESKÉ ŠVÝCARSKO. Vyhláška č. 1/2001 Správy Národního parku České Švýcarsko se sídlem v Krásné Lípě ze dne 26. 6. 2001 vydaná podle § 19 odst. 2 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, kde se v Článeku 6 praví:
HOROLEZECTVÍ
1. Horolezectví je možno provozovat pouze na místech a v obdobích vyhrazených Správou NP uvedených v příloze č. 2 tohoto návštěvního řádu. Horolezeckou činnost na území NP mohou provozovat pouze členové Českého horolezeckého svazu (ČHS), členských organizací U.I.A.A. (Union Internationale des Associations d’Alpinism) a adepti horolezeckého sportu (čekatelé), pokud se účastní výcviku pod vedením instruktora horolezectví. Jeden instruktor může provádět výcvik nejvýše sedmi čekatelů najednou.
2. Horolezci a instruktoři horolezectví jsou povinni prokázat se na požádání oprávněným kontrolním orgánům platným členským průkazem ČHS, U.I.A.A. nebo instruktora horolezectví.
3. Horolezci jsou povinni používat pro přístup k lezeckým objektům vyznačené přístupové cesty. Symboly značení přístupových cest jsou uvedeny v příloze č. 1 tohoto návštěvního řádu.
4. Horolezectví je provozováno na vlastní nebezpečí.
5. Horolezectví je možno provozovat pouze při dodržování závazných “Pravidel sportovního lezení na pískovcových skalách v Čechách” vydaných ČHS dne 1. 3. 1988 a platných v novelizovaném znění ze dne 1. 7. 1998.
6. Tvorba prvovýstupů je možná pouze na základě předchozího povolení Správy NP.
7. Některé horolezecké objekty uvedené v příloze č. 2 tohoto návštěvního řádu mohou být z důvodů ochrany přírody Správou NP dočasně uzavřeny (v souladu s § 64 zákona č. 114/1992 Sb.). Tyto objekty budou Správou NP řádně označeny.
8. Horolezci jsou povinni bezodkladně hlásit Správě NP zjištěná zahnízdění ptáků na lezeckých objektech v NP.
Zmiňovaný dokument Pravidla sportovního lezení na pískovcových skalách v Čechách v novelizovaném znění z roku 1998 říká:
(2) Při výstupu a sestupu je povinností horolezce postupovat tak, aby poškození povrchu skály bylo omezeno na nejmenší možnou míru. Zejména není povoleno:
a) jakkoliv poškozovat a úmyslně měnit povrch skal (dřít skálu při manipulaci s lanem, rýt či vysekávat chyty, prorážet nedokonalé hodiny, používat jakékoli chemické prostředky, apod.).
Nikde tu není řečeno, že by používáním magnézia lezec poškozoval povrch skal nebo ho úmyslně měnil. Doporučoval bych prozkoumat příspěvek z hledisky podezření ze šíření poplašné zprávy!
Šáhnul sem vedle, protože CHKO nemá na webu žádný návštěvní řád ani nic podobného. A v Národním parku by měly platit přísnější pravidla než ve volněji chráněné CHKO. A když tedy není oficiálně zakázáno magnézium ani v Nár. parku, tím méně je zakázáno v CHKO.
Naše práva ksou omzezena zákonem a platnými právními předpisy
12:08:55 15.11.2006
CHKO za zákon (tuším) nemají návštévní řády, národní parky ano. Funkci nnávštěvního řádu u CHKO do jisté míry přebírají "bližší ochranné podmínky" uvedené zpravidla ve zřicovacím předpisu CHKO. Další omezení plynou přímo ze zákona 114/92
Už to někdo někde napsal - pravidla se maji dodržovat. No maji, ale když jsou nesmyslná, nebo sporná...v demokracii je možnost je změnit. Znamená to ovšem, jak ja to chápu, lobovat. Lobovat za změnu toho zákona (za svoje zájmy). Vim, že každy máme své práce a zájmů dost, ale.. Nejlepší by bylo najmout si specializovanou firmu, to je ovšem poněkud nákladné. Funguje to ovšem spolehlivě, podivejte se na výrobce cigaret... Nebo je možno obcházet svoje zastupitele, poslance, senátory... Ne že bych to dělal, a nejen v těchto případech, ale ty diskuze na Lezci, i jinde, se docela opakují, tak to dávám jako návrh do diskuze. Zastupitele si konec konců platíme a ne zrovna špatně, tak proč to nezkusit. Omlouvám se za trochu idealismu.
Souhlasim..! Rekne mi nekdo kde pisou nejakej racionalni duvod proc opravdu nepouzivat Mg na piskach? Treba kdyby to bylo nejak podlozeny tak to lidi zacnou aspon trochu respektovat... Vseobecnej omyl ze Mg narusuje strukturu piskovce tak, ze se stava krehcim, je myslim vyvracenej, nebo ne? Takze jakej je teda duvod? Na Moravskych piskovcich se pouzivat muze a nemyslim si ze by to melo znamenat ze se do roka vsechny steny rozpadnou...
A poškozování pískovce např.ve Skaláku dobíráním a vlastně vůbec lezením vám nevadí?Vubec bych se nedivil kdyby ochranáři řešili tento problém který je vidět pouhým okem cepra.To je asi však skutečný problém a ten oni řešit neumí.Tak nás raději budou prudit s maglajzem kterej nevadí rozhodně víc než lidský pot.A neserte mě nebo tu studii o škodlivosti maglajzu zaplatím ze svýho-aby jsme se holt bavili konkrétně.
J.C.
Byl jsem na pisku a mago jsem si vzal,pro pripad,ze se dostanu do ouzkych a budu ho potrebovat.Potreboval jsem ho,ve chvily kdy jsem stal pred klicovym krokem a stale mi hrozila podlaha.Namagoval jsem a mozna mi to zachranilo zivot!!Bral bych to nejak s rozumem a kdyz to bude nezbytne nutny tak namagovat.
PS:prece se kvuli nejakymu ochrancovy nezabiju!!!
Máš pravdu, přece se nezabiješ! Byla to dvojka? Prosím o přesný název a lokalitu této cesty a detailní popis Tvých pohybů v klíčovém místě a místa samotného. Nerad bych se dostal do stejných potíží jako Ty, když jsi bojoval o svůj život a takto elegantně to pak nakonec vyřešil!Nezbývá než Tě požádat o přesné sepsání a možná snad by jsi mohl o tom napsat i knihu...co?
Ja jsem byl taky na písku, lezl jsem trojkovej komin. Nebyl tam ani jeden kruh a dokonce nešla zandat ani žádna smyce. Ještě, že jsem kašlal na ochranáře a na bohu jsme měl svůj pytlík ze stěny. Po tom co jsem si nasypal mago pod svoji prdel, razem bylo po problemech a komin jsem dal na OS free solo a za to je už docela dost bodu...
Ja jsem byl taky na písku, lezl jsem trojkovej komin. Nebyl tam ani jeden kruh a dokonce nešla zandat ani žádna smyce. Ještě, že jsem kašlal na ochranáře a na bohu jsme měl svůj pytlík ze stěny. Po tom co jsem si nasypal mago pod svoji prdel, razem bylo po problemech a komin jsem dal na OS free solo a za to je už docela dost bodu...
Huraaaa, nesmrtelne tema s pravidelnosti se opakujici, nepochybne zhavy kandidat na pokoreni stovky, dvou stovek komentaru, opet si budeme nadavat, opet se budeme chytat za slovicka, zlaty internet
Nádhera,konečně vypukla dlouho a toužebně očekávaná maglajzová pumelenice!! Tipuju ne 200 a le alespoň 300 komentářů a vášnivé vložení se všech zainteresovaných!
1) Pravidla -- Platí pro ty, kteří chtějí lézt podle pravidel a pro členy občanského sdružení jménem ČHS, neboť tato má jejich dodržování v regulích.
Změnit lze lehce. Návrh, odhlasování, schválení většinou na VH.
2) Zákonná omezení -- platí pro všechny.
Změnit lze změnou zákona. Tu může iniciovat každý občan dle viz patřičné.
Tato dvě omezení se krýt mohou a nemusí. Souvisí to jen propojením ve znění vyjímky, což je nepodstatné.
Pátrání na téma kdo za to může (klasici, novátoři, medvídek Pů...), co je horší (ztráta trendu x zabílená skála), jakož i svalnatý prohlášení nechávám jiným.
To jsou korektni fakta. Dag napsal, ze iniciovat zmenu zakona muze kazdy obcan. A to je fakt. Iniciovat zmenu muze pres sveho poslance. Navrh zmeny zakona je neco jineho a jde jiz o samotny ukon ve snemovne. Ten samozrejme kazdy obcan udelat nemuze.
Ale pokud si v tomto směru trochu znalý ,tak je ti známe kolik asi chodí poslancům návrhů na změny zákona a jaká je asi pravděpodobnost,že se o to budou zajimat....Proto bych viděl cestu trochu jinde...
Aha! Tak to jo. Malá. Malý svaz bez peněz.
Ovšem moc mi nenapadá jak jinak.
Pravděpodobně začít změnou Pravidel. To je v zásadě velmi jednoduché, pokud je ovšem zastánců mg víc, nežli odpůrců, případně jsou akčnější.
Nevím, opravdu nevím, co by to ale dělalo. V místech, kde je omezení činnosti definované zněním pravidel, je změna pravidel asi nutná projednat s dotčenou stranou, tedy ochránci. Navíc mám pocit, že platnost bude dána zněním v době, kdy bylo povolení vydáno a dodatečné změny na věci nic nemění.
V oblastech, kde je mg zakázané i v povolení, vyhrazení, vyjímce... by pouhé vypuštění snad i šlo. Ovšem změna,která by přímo povolovala mg by by šla proti zákonu a to asi sotva.
jojo, prvni je to, ze se clenove v hlasovani musi vyjadrit jestli ANO ci NE. pokud se dohlasuje zmena, pak se pravidla zmeni. Samozrejme ve vyjimkach kde se odkazuje na pravidla, tak se odkazuje na konkretni zneni z konkretniho data. Proto se samotnou zmenou pravidel nedosahne niceho. Bude treba vyjednat vyjimky nove, se soucasnym znenim pravidel. To pouze ale tam kde je vyjimka udelena na zaklade pravidel, nebo se na ne odkazuje. Vyjimky, ktere jsou dany primo zakonem, tezkou pujdou zmenit jinou cestou nez zmenou zakona.
Konkrétní fakta jsem myslel to, že jsou zde dvě věci.
Nikoliv zcela, ale oddělené.
Nejsem odborník na ústavní právo ani na právo vůbec, nicméně žádat o změnu zákona, pokud vím můžeš, můžeš navštívit svého poslance, můžeš...
Situace v lezení (venkovním) je tady trochu jiná, nežli v jiných sportech, kde porušení pravidel je čistě záležitostí sportovců a jejich svazů.
Pokud se Ti chce sepsat přesný popis postupu změny zákona -- do toho.
Ale v místech, kde se nejeden člověk domnívá, že na onu změnu stačí říct "dyď je to blbost!", dokonce že tímto jeho výrokem už zákon pozbývá účinnosti, se mi zdá taková páce kontraproduktivní.
Ale třeba se mýlím, udělej a uvidíš.
Pokud bys to chtěl vědět přesně ,tak si kup Ustavu v ÚZ(cca 80kč) a sou to članky 41.až tuším 50něco... Přesně je to tam...(vypisovat ti to nebudu-je to nadlouho..:( ) Myslím si,že by jste si měli vzít příklad z Moravského krasu,kde nejsou žadné podobné problémy...Nejlepší by bylo zrušit pravidla a zanechat jen pravidla tykajicí se přistupu,ptáku,pořádku a na nějake MG či vzdalenost jištění prostě vynechat...
Myslíš asi toto:
Článek 41
(1) Návrhy zákonů se podávají Poslanecké sněmovně.
(2) Návrh zákona může podat poslanec, skupina poslanců, Senát, vláda nebo zastupitelstvo vyššího územního samosprávného celku.
No ja nevim, s tim uplnym zrusenim pravidel. Me treba pisek pritahuje prave tim, ze je tam jisteni daleko od sebe a dalsi specifika. Proste je to neco jinyho. I kdyz tam tim padem vylezu jen lehci cesty protoze nemam zadnej moral atd. Pokud by se zrusili pravidla a naflakali se borhaky po dvou metrech tak tam zacne jezdit tolik "skalkaru" z umelotin, jako se tomu deje dneska na u nas na vapne. Mezi lidma se malem ani nepohnes, bordel uplne vsude atd. To je pro me duvod proc ted zacinam jezdit vic na pisek i kdyz tam vylezu prd. Je tam hezky min lidi a vetsi klid. A to jsem z Brna, takze to mam docela z ruky.
No když seš z Brna ,tak bys mohl vědět jak je to v Krasu-jsou tam snad návaly lidí díky tomu,že jsou tam jištění rozumně daleko od sebe???(ber to v širším uhlu než jen Indie či Hřebenáč ve Sloupu..)A kdyby tam(na pískách) byli jištění blíž u sebe,tak je to špatně pro koho???(pro pár určitých "klasiků"-bez urážky)A v širším úhlu pohledu to bude lepší pro všechny "normální-taky bez urážky" lidi.Nejsem zastáncem borháku po dvou metrech poměrně často v některých cestách vynechávam jištění,ale pořád se nezabiji či škaredě nepotluču-takže lézt vysoko nad jištěním mi zasadně tolik nevadí,jak by se mohlo zdát z toho co píšu.Ale nemlůvím jen o vlastním profitu ,ale v zásadě proč nezpřístupnit písek i lidem co nemájí takový morál-je na tom něco špatného,nebýt holt takový sobec,jako že ja mám na to abych tam nepadal a nepotřebuji nic cvakat a zpřístupnil to i jiným...
no na tom nebyt sobec neni nic spatnyho rozhodne. co se krasu tyce tak toho vim myslim dost, a proste sou lokality kde leze par lidi, ale je to proto, protoze je to kousek treba do rakosuka na daleko hezci vapno :-). No ale zpet k pisku. Podivej se na to z druhe strany. Proc nemit jednu necim zvlastni oblast. Je to taky o tom kam se chem v lezeni dar ubirat. Chceme skutecne aby lezeni bylo cim dal tim rozsirenejsi??? aby ad absurdum se rozsirilo treba jako fotbal??? Pro me znamena lezeni ne jen sportovni vykon ale i urcitej klid na skalach atd. coz musis uznat ze Pisek jakz takz poskytuje ale myslim, ze bychom o to mohli prijit. A s tim, ze se rad nezrakvis. Jo ja taky radsi bezpecnost a proto proste ty extra moralovky nikdy nepolezu, ale nekdo jo. :-)
A jako já sobec si zaberu část skály"jen pro sebe"-díky tomu,že je mi život "prostě jedno" a zkazím tím tu cestu pro ostatní...Moje ego bude uspokojeno tím ,že to hodně dlouho po mě nezopakuje a co z toho???-až to se o to někdo pokusí a nedej bože se zabije či zmrzačí ,tak to je pro Vaše ego super,nebo špatně chápu pointu toho proč to někteří lidé dělají(jako že je to podle pravidel čí klasicky na mě nezkoušejte pokud se nad tím trochu zamyslíte ,tak víte že o tohle nejde)???
Ještě jeden dotaz Tome:kolik sezón lezeš v Krasu ,že považuješ rakouské vápno za lepší...(nebo je to trochu něčím jiným ,že tě nebaví lézt jen ty lehké cesty v Krase a na težší nemáš???)-bez urážky,ale u mnoho lidí tento fakt pozoruji...
Ahoj v pohode ja se hned tak neurazim :-) lezu od svych asi 7 let protoze me k tomu dotahl tata. Od sedmi myslim tim i v horach. :-) a nemyslim vysokohorskou turistiku:-). Ted je mi 26 takze zase tak dlouho nelezu. Opravdu lezu jen ty lehci cesty protoze proste na vic jak na sedmicky s vytrestenyma ocima nemam. Nechci aby se nekdo nekde zabil, ale na druhou stranu lezeni nebylo, neni a nikdy nebude bezpecny sport pri kterem ti nic nehrozi. Ale kazdy ma volbu nebo ne?? nemusis lezt do moralovek. ale tim ze budou borhaky castejc tak zase omezi ty co je lizt chtej (to ja nejsem podotykam:-)). Proste ja nevim, spis nez to ze budou borhaky castej atd. tak mi vadi priliv lidi. To nepopiram. Holt nekdo dela lezeni pro sportovni vykony a cisla, ja to delam proto, radost z pohybu, a z toho ze jsem ve skalach. A za posledni roky se lezeni stava tak modni zalezitosti, ze me to sere, protoze kam se podivas vsude mraky lidi. Pisek ma sva specifika a proto tam tech lidi neni tolik. I kdyz si mysli, ze i lidi co se boji, ale nauci se jistit smyckama, tak si vyberou rozhodne spoustu krasnych cest ve kterych o zivot nejde.
Kamarádi, tak se Vám do toho vložím :-)), Burile člověk by neměl zapomínat na druhou složku lezení, která je dnes značně potlačovaná a tou je právě psychická stránka výstupu či přelezu, takže si myslím, že by dnes měly v oblastech existovat oba druhy cest, každý nechť si zvolí, co jest jemu bližší, já osobně rád oboje.:-)).
V pohode jak uz sem napsal vys, jen tak me neco nerozhazi :-). Proste psychicka stranka lezeni je taky potreba, jak psal Vlk. Ja osobne a priznam, ze je to sobecky, vidim vyhodu tech pravidel v tom, ze je na pisku min lidi nez na vapne. Jo mozna sem v tomhle sobec.
Buřile, za klasika se nepovažuju a nejsem ani sebevrah nebo člověk s výrazněji potlačeným pudem sebezáchovy, umím se pěkně vybát. Ale jsem rád, když si můžu vybrat, a cest, kde přichází ke slovu i psychika, si nakonec vždycky vážím mnohem víc. Většina borhákovek z Labáku, co jsem lezl, mi moc hluboko neutkvěla - i když jsou to třeba pěkné cesty a nic proti nim nemám. Zato si pamatuju skoro každou cestu od Weingartlů, co jsem tam lezl. Takže jsem vážně rád, že dělají cesty i lidi jako Špek nebo třeba Šatavis. Doufám, že to tak bude i dál. Ten styl je parádní - a mg v tom pro mě nehraje vůbec žádnou roli. Jejich směry za zničené určitě nepovažuju a o honění ega bych taky mlčel. Jsou to často cesty PARÁDNÍ a jediné, co se dá udělat, je hluboko smeknout a poděkovat za ně.
Taky se nepovažuju za nenormálního. Ale pro každého jsou asi normální zrovna ti, ke kteřím patří on. Ale být normální asi vlastně není nějaká zvláštní hodnota.
Buril není myšleno jako Buřil...jen pro pořádek..:)) Za tím egem a tím ostatním co sem psal si stojím,to mi z hlavy nevyženeš...Ale na druhou stranu máš v nečem pravdu ,aby byl zase ja korektní.Dobra tak zvolit nějaký kompromis,třeba že jištění by se nedodávala do všech cest ,ale třeba do pár ano a nevznikali by už takové cesty(jina doba a tak)-no ono jich zase moc takových nevzniká ,že... Ale nějak to tak rozumně ošetřit.Co ty na to???
Navrhuji linčovat maglajzníky co lezou s MG na cestách nižší obtížnosti než VIIIc. Výš bych to toleroval, tolik lezců zase není.
Nejhorší je, když člověk potká v sedmě, nebo dokonce šestce bílé chyty!
Ale osobně si myslím, že mnohem víc než maglajz škodí skále odírání od lana. Stačí si zajet do Ráje. Maglajz se smeje, ale ty děsný zářezy tam zůstanou na pořád :-(.
Tohle mě taky napadlo a občas to tak i dělám ale když se o tom bavím s kýmkoli,řiká,že je to blbost a asi je..pro nás je ta hranice VIIIc,pro ty,kteří lezou třeba 5 a chtěj zkusit 7,tak je pro ně hranice maglajzování jinde.Každopádně já sem pro maglajzování od VIIIc:)...to pak všechny nové cesty budou za VIIIc
Jo, ale tady jde právě o ten kompromis. Lézt lehčí cesty bez maglajzu naprostá většina lezců (možná všichni) zvládne. Těžší cesty těžko ovlivníš, když se ti víc potěj ruce, tak jsi v řiti a můžeš mít sílu a výkonost jakou chceš.
Jo a jinak ti co dělaj prvovýstupy na písku (dle mích zkušeností) na lehkých cestách rozhodně nemagujou. Takže šesta za VIIIc se by se ani konat nemusela...
to je podle me diskriminace lezcu nizsi obtiznosti...kazdej ma pravo na mago,kazdymu se potijou ruce.nekdo leze 4 a zpocenej az na riti,nekdo 8 a je v klidu.....
budto se moct pouzivat mago bude.nebo ne.a to by melo platit pro vsechny....
ja sem pro pouzivani dle vlastniho uvazeni,at si ho lidi pouzivaj jak chteji...prirodu to uz nezacharni.my lezci sme,aspon doufam,lide kteri si vazi prirody nejvic...tezko nepouzivanim MG zabranime rozsirovani sklenikovyhc plynu,atd,atd............
když lezu těžší cestu bez maga po nekom, co ji nacvicoval s magem, tak mi to nedrhne a po tech zalepených pórech pískovce mnohem více klouže a pak mám chuť přežít a zabít toho přede mnou. bílé fleky taky odstraňují hledání chytů a lezení po bílých značkách se podobá tělocvičně, dopad na horninu mě v tu chvíli nezajímá. Lezte do toho na co máte, XI ma písku existovat nebudou. čísla se sníží ale obtížnost zůstane maximální, taky se bude více respektovat cykl roku a na prásky se bude jezdit v chladnějších dnech.
No, on je docela rozdíl mezi IXkovým a IVkovým chytem. Nezlob se, ale jestli někdo nedokáže na písku vylézt bez mága IV, tak to není otázka potu, ale toho, že na to prostě nemá(ať už sílu, nebo morál). Když bude na sobě makat, tak mu taková cesta nebude dělat problém. A vo tom to lezení je. Pro podobný mameluky jsou překližky, případně vápno, ale ať nechaj klasické mcesty čisté.
Horolezecké dbory odvolaly demonstraci proti případnému odložení nového zákoníku magnezia. Odboroví předáci tak rozhodli na mimořádném zasedání na Kapelníkovy. Na akci tedy nemohl chybět její bratr Mirek Dušín ani přítelkyně Kateřina Messnerová. "Já nejsem dobrý lezec , ale rád se dívám na ty, co to umí rozjet,a naplno s magneziem prohlásil velký vůdce Olda Polda. Dnes je z pískovců turistická atrakce pro lidi z širokého okolí. Zastavují se tu školní výpravy a zaměstnanci blízké koňské farmy sem berou zákazníky na vyjížďky. A co na to bílé fleky?
Na plotě u paty těchto nezvyklých skal je informační cedule, kde se píše, že umělá stěny jsou ve městech a že tu se lézt nebude říké CHKO nebo OKCH?
Tvrdě do nich, ale do koho ?(hláška ze hry Hooligen)
14:56:54 14.11.2006
To zas bude v aleji na blito, když se jejich ženské potkají na poli posekají se motyčkami :-) (citace z filmu: Slavnosti sněženek)
Tato debata tu už byla jestli se nemýlím ? Moje názory jsou následující, protože žijeme v demokratické zákonné společnosti nechť ,,prášilové´´ berou zákony vážně, můžete usilovat o jejich změnu legální formou. Myslím že to stojí za úvahu pokud Mg.neničí pískovcové skály víc než pot lezců. Pokud je to problém z důvodu estetického jak naznačuje autor článku viz. §12 zákona 114/1992 Sb.
citace se zákona: § 12
Ochrana krajinného rázu a přírodní park
(1) Krajinný ráz, kterým je zejména přírodní, kulturní a historická charakteristika určitého místa či oblasti, je chráněn před činností snižující jeho estetickou a přírodní hodnotu. Zásahy do krajinného rázu, zejména umisťování a povolování staveb, mohou být prováděny pouze s ohledem na zachování významných krajinných prvků, zvláště chráněných území, kulturních dominant krajiny, harmonické měřítko a vztahy v krajině.
(2) K umisťování a povolování staveb, jakož i jiným činnostem, které by mohly snížit nebo změnit krajinný ráz, je nezbytný souhlas orgánu ochrany přírody. Podrobnosti ochrany krajinného rázu může stanovit ministerstvo životního prostředí obecně závazným právním předpisem.
(3) K ochraně krajinného rázu s významnými soustředěnými a estetickými a přírodními hodnotami, který není zvláště chráněn podle části třetí tohoto zákona, může orgán ochrany přírody zřídit obecně závazným právním předpisem přírodní park a stanovit omezení takového využití území, které by znamenalo zničení, poškození nebo rušení stavu tohoto území.
já tam Mg.a jeho problém nevidím, ale i přesto se o tom dá diskutovat, kámoš co semnou leze (a taky neleze písky jako já) jednou jen tak plácl, že by to Mg.nevadilo estetice, kdyby nebylo bílé a to se myslím dá snadno zařídit. Debatu tudíž moc nechápu buď Mg.ničí chemicky skálu víc než třeba pot z rukou apod. pak je zákon který jeho používání zakazuje na místě, ale nikomu to nebrání v iniciativě usilovat o jeho změnu, nebo je důvod estetický a to se taky přešit.
Tak přeju hezkou a klasickou debatu :-)
Re: Tvrdě do nich, ale do koho ?(hláška ze hry Hooligen)
08:31:50 15.11.2006
Koukám, že příště se za zabití komára lze obávat obžaloby za vraždu. Asi tak lze vyhodnotit případné sankcionování dle ustanovení výše uvedeného paragrafu za používání MG.
Bílých fleků je na skále hafo a zdaleka ne všechny jsou výsledkem používání MG. Flek po MG je obvykle ze vzdáleností, ze kterých skálu obdivuje ne-lezecký pozorovatel, prakticky nepostřehnutelný...
Patřím spíše mezi odpůrce mg na písku (rozhodně v cestách, které nelze označit za supertěžké), má či nemá-li být používání mg přestupkem, si nejsem jistý, stejně jako tím, že porušuje krajinný ráz, ale o to teď nejde ……
V uvedeném dopise se píše (viz web ČHS):
„Při terénním šetření jsme zjistili, že v souvislosti s horolezeckou činností v posledních letech přibývá používání magnézia …..“.
Z formulace se nedá poznat, kolik těch šetření bylo (Třeba se jednou za rok na podzim někdo ze SCHKO projde skalami se slovy: „Hele mágo, to zas budeme těm horolezcům muset vyhubovat!“). V souvislosti s horolezeckou činností? Třeba tam to mg nasněžilo a ještě neroztálo. Anebo ho roznášejí veverky s pytlíky na zádech.
Pochopil bych např. dopis adresovaný ČHS, začínající slovy: „V období XXXX až YYYY bylo v rámci N přestupkových řízení uděleno M pokut v celkové výši S za používání magnézia. Navzdory tomu případů tohoto jednání neubývá. Bylo zjištěno, že značné procento pachatelů tohoto přestupku jsou členové ČHS (průkazka, ověřeno dotazem na ČHS apod.). Vzhledem k této alarmující skutečnosti vás žádáme o zvýšený apel na vaše členy. Děkujeme. Podpis“ žádné neurčitě určité hrozby svazu jako celku.
Půvabné je zakončení onoho originálního dopisu (viz web ČHS):
„Prosíme o odpověď a sdělení, jak budete proti používání magnézia postupovat.“
Odpovím místo ČHS: Podmínkou členství bude každoroční přísaha učiněná formou notářského zápisu, že příslušný člen nebude nikdy mg používat. Každý měsíc se budou muset členové dostavit k „magnesiové zpovědi“ („Opravdu si, Pepo, nelezl na písku s mg? Nelžeš?“), atd, atd. atd. ………
Re: Ach jo…..to je pořád jak u blbých na dvorečku!
15:05:34 14.11.2006
„V období XXXX až YYYY bylo v rámci N přestupkových řízení uděleno M pokut v celkové výši S za používání magnézia....." Takhle fakticky? Kde zijes? Prace, chozeni, riziko, naproti tomu drobny dopisek klidne vysmahnes za 20 minut od kompu.
Mráza tvrdí, že je dobrý být členem ČHS. A já nevim, proč. Když nedokáže upravit pravidla vzhledem k vývoji lezení. To abych se jak pirát a loupežník plížil k cestám, které bych nazval sportovníma, dle obtížnosti vynejtovanýma a pěkně namágovanejma. ( třeba proti pravidlům - čert ví, kam se má šoupnout jištění podle pravidel ) Kdo to na týhle zeměkouli kromě čech tak dlouho řeší? netrvaj tyhle dohady už 20 let a výsledek 0?!? Když někdo chce líst bez mága, ať si leze, nebudu ho mlátit a považovat za zločince. Ještě že mam občanku, pas a můžu se odjebat na skály, kde je klid. Dokud se neřekne pod 8 ne a nad 8 jo tak bude ještě dlouho veselo...
ČHS je, jako spolek, zodpovědná svým členům, nikoliv vývoji, který by nějaká osvícená hlava, nadaná rozhodovací mocí určila.
Není pravda, že se tenhle problém 20 let řeší a nic. Návrh na legalizaci mg padl a byl velkou většinou zamítnut. Tím je to vyřešené a zbytek jsou debaty na hovno.
Nové stanovy ČHS mají dokonce dávat jednomu každému členu tohoto spolku právo hlasovat.
To, co členstvo odhlasuje, to bude v pravidlech.
Vždyť je to tak prosté!
jo, v senátu se toho taky tolik odhlasuje. A jak tam jsou důležitý, všechno dělaj pro blaho lidu, v zájmu většiny. Opravdu je to tak jasný? Spíš smutný...
Je to podstatný rozdíl. Senátor je daleko, zvolení zástupné. Tvůj zástupce na VH je většinou na dosah.
Navíc podle nového, budeš mít možnost dojet sama (sám?) na VH a a hlasovat za sebe, nebo vytvořit skupinku ve svém oddíle a hlasovat za ní. Tedy ovlivňuješ přímo a konkrétně, silou svého hlasu. Což v Senátu zdaleka není.
ČHS dělá to, co jeho členové. Když většina říká MG na písku ne, tak MG na písku ne. Lobbuj, a až většina bude řikat MG na písku ano a STÁT řekne "dáme vám tu výjimku a můžete si prášit", tak holt MG na písku ano.
Ještě jednou opakuju, že v současnosti řiká a) většina členů ČHS: MG na písku NE
b) stát "lozit tady nesmíte" a "když budete dodržovat svoje pravidla, tak můžete".
Otázkou je, co řekne stát, když v Pravidlech bude "mg ano". Obávám se, aby pak neřek "lozit tady nesmíte" a "sakumprdum bez výjimky".
Pod 8,nad 8,před naší,za naší,mágo,ať mi zapráší...Kde bereš jistotu,že nepřijde někdo další a nezačne řešit,proč až nad 8 a blablabla...mágo je nesmrtelný a tady je s ním aspoň psina:-)
Re: Ach jo…..to je pořád jak u blbých na dvorečku!
15:33:26 14.11.2006
Věta o hyzdících a neodstranitelných flecích je prostě báječná. Kombinace zdeuředničiny s hovorovou řečí je skvostná,
Řekl bych, že do Pravidel sportovního lezení Správě vůbec nic není.
Na druhou stranu šetření, závěry... je oprávněna a povolána provádět ona. Ona také může, smí a dokonce má (protože od toho je), zabránit dalšímu narušování hyždí... ééé hyzdění. A to třeba uzavřením. Na této funkci ochranek je společenský, panevropoamerický konsensus.
Pokud by náhodou bylo třeba důkazů, není nic snazšího. Stačí vytáhnout fotky, prohlášení členů a reprezentantů samotné ČHS a je to.
Kuwa, gdyž se i tady naznačovalo, že gdyž žeru z koryta co nemám, tak aspoň nemlaskám, to bylo keců. Ach jo...
Použitím magnesia narušují lezci strukturu pískovce a mění jeho charakter, kolik z nás si ještě zaleze, než se skála rozpadne? Co zůstane dalším lezcům po nás? Být free neznamemá být vandal!! Co je na lezení a tom být free krásného, když každý lezec po sobě nechá spoušť? Pokud jde jen o výkon, nebo snad o body, pak by tihle lidé měli zůstat na umělých stěnách a nemusí škodit přírodě, která jim dala život! Nakonec nejde jen o ten maglajz, ale o celý přístup k ekologii! Pokud jedu na písek, pytlík nechávám doma. A když ochranáři někomu dají pokutu, něměl by se vůbec divit, když už je to jednou v zákoně...
Ekologie neexistuje ....Spíše jen "ekologisté" oteplování a zase ochlazování země je jen výplod bujné fantazie a má sloužit ke strašení lidí? Kjótský summit za 70 miliard dolarů a z toho vyplívá že 50% populace hladoví, a my se tu přeme o magnezium je to všechno absurdní a k smíchu :-)))
To ze 50% populace hladovi neni kvuli Kjotskemu protokolu. Duvod je naprosto jiny:) Jinak pravidla jsou jasna a dokud se nezmeni tak neni o cem mluvit:)
a nezjistilo se třeba, takhle náhodou:
- ŽE MÁGO SKÁLE NEŠKODÍ
( spíš měkej písek- viz český ráj, stahování lana, tahání lana... podmokly a kapelníka a spoustu dalších hezkejch cest a věží zničila magnesiová průtrž mračen, že jo?!? )
- Že těžký cesty se do zavření s mágem líst budou
- Že proti mágu je valná většina ne li víc lidí, pro který je IXa těžko splnitelným snem...
???????????????????????????????????????????????
co by tak asi melo zbyt lezcum po nas? bude to to ,co se neoleze...kazda lidska cinnost je doprovazena zmenou krajiny,tak to bylo a tak to bude...kdyz se nekde leze,uz to je predpoklad ze si tam nekdo nemusi zalizt po tobe,pac ulomis chyt,stup,a razem je to uplne jina cesta.....takze si myslim,ze by sme meli lezt co to da,dokud je moznost.po nas uz ty moznosti byt nemuseji.leda ze by sme mumifikovali skaly!co vy na to?a co na to CHS?paroubek?vzda se kresla?nebo pude na kreslo?
vidíte ho??? beneš v labáku a s mágem.... To je důůůkaz, zabíttttt, zastřelit, ochránci spojte se, hromadné pokuty, exekuce na majetek... kdo by nevylezl 10-/10 bez mága,
jo, teď na to čumim:) A co teď s tim?!? buď vylíst bez mága nebo vytlouct, to je jasný. ať žije ČHS a pravidla. Ještě by to chtělo nějaký repre družstvo v duchu pravidel. HIHIHIII
taky mi to nějak nejde do hlavy. Jak třeba ČHS může ocenit nějaký výkon nebo výsup roku na písku,když je to vylezeno proti pravidlům. Asi se tam přihlásim se svejma VIIIc-čkama bez mága:-)
taky mi to nějak nejde do hlavy. Jak třeba ČHS může ocenit nějaký výkon nebo výsup roku na písku,když je to vylezeno proti pravidlům. Asi se tam přihlásim se svejma VIIIc-čkama bez mága:-)
Myslím si že - bez mlácení prázdné slámy :
1. Pravidla lezení se vztahují na členy organizace, tedy ČHS, změnit to může návštěvní řád.
2. § 12 zmíněného zákona se týká změn krajinného rázu a na ten pokutu nikdo za MGo neuhraje.
3. Ve zmíněných Pravidlech jsou zakázány chemické prostředky , které poškozují skálu nebo mění její povrch. A to , pokud nepočítám východoněmecku studii , kde je to dost nejasné, není nikde prokázáno.
nazdárek mistře "S" jestli máš chut někoho zabíjet tak se stav v Ústí.Dáme pifko a pak se do toho pustíme.doufám že ti to nebude dlouho trvat.Ty můj malý vrahounku.jo a zas to tolik neřešte a radši si děte zalízt - pročistí to hlavu.se mějte všici.
O.B.
Můj názor je takovej, že lezt s mágem se bude tak jako tak tak ať se udělá nějáká dohoda např: mágo od VIII výše to by bylo docela dobré, ale to je jen můj názor.
Mám návrh. Aby jsme neničili naše skály, budeme lézt s magnesiem jen před deštěm. Díky tomu bude skále ihned umyta a zabrání se tedy tak jejímu estetickému znehodnocení :-) Teď je jen potřeba zaměstnat meteorologa, který bude povolovat lození dle předpovědi počasí.
Ja si myslim ze by se k tomu meli vyjadrit draci z labaku diky kterym je labam tam kde ted je.
Risa, Pitrs, Hudy, Prcas, Ondra a Tomajda ... a spousta dalsich .... bez nich to tu jsou jen plany kecy.
A myslim ze Ondra se tu vyjadril jasne -> bezte radsi lzit vycisti to hlavu :-)
Znovu se jasně prokázalo, k čemu je sportovnímu lezci ČHS. Místo, aby pružně reagovalo na světový vývoj a řídilo se podle špičky/tedy těch nejlepších/Zabetonovali výkonostnímu, ale i běžnému lezci možnost si prostě dělat svůj sport.
Naši volení zástupci vůbec nepochopili, že pravidly lezení, které nikde jinde na světě nechápou, dali akorát ochráncům přírody na nás všechny zcela nesmyslný bič. Jestli si totiž někdo myslí, že se maglajzovat přestane, tak je padlej na hlavu. Ovšem bude to pro všechny zelené perfektní důvod kdykoliv zavřít jakýkoliv skalák, nebo i třeba nepískovcové oblasti. Z hlediska ochrany přírody je totiž úplně jedno, jestli se máguje v Labáku nebo třeba na Srbsku. Mágo buď škodí, a to všude, nebo neškodí, a to nikde. Takže díky, díky za všechno, ať žije ČHS.
a) to, ze mago bud skodi vsude nebo nikde nemusi byt pravda. Srbsko je trochu jinej matros nez Labak a v kontaktu s ruznymi materialy se muze tataz chemicka latka chovat ruzne. Tim netvrdim, ze mago nekde skodi!!!!!
b) proc by se CHS melo chovat podle spicky?????? nemelo by se nahodou CHS chovat podle hlasovani svych clenu????????
Tak to jsi na omylu. Podle rozumu a práva je ČHS zastřešující organizací pro všechny lezce, tedy nejen jeho členy. Ten kdo je členem jiného svazu UIAA má právo lézt v Čechách stejně jako ty!!!!!
Jenže, zde se milým ochráncům vůbec nejedná o případné poškození skály chemickými procesy následujícími opatlání skály MG, ale stěžují si, že používání MG závažně narušuje krajiný charakter a další estetické veličiny. No a z toho pohledu škodí MG všude úplně stejně.
Nechapu co tu resime, pristi valna hromada je volebni! K tomu se bude schvalovat rozpocet! Takze staci kdyz se rekreacni lezci dohodneme (prevalcujeme tech par stovek maniku, co musi maglajzovat vzdy a vsude) a sportovni lezci (reprezentanti) nedostanou ani korunu a muzou jit treba do prdele (klidne si muzou udelat Cesky svaz zavodniho lezeni). Nepujdou.
Ze by vystoupili toho se netreba bat z nekolika duvodu:
1, kdyz vystoupi, tak si musi udelal novy svaz (coz jim ostatni svazy CSTV nepovoli - prisli by o penize ze Sazky - neb na stejny kolac o jednoho vic)
2, je jich pet a pul, takze i kdyz jim to CSTV povoli, tak dostanou ze Sazky par korun tak akorat na to mago, co umoznuje zustat v elite, co urcuje smer :-D
3, kazdy urednik s nima vybehne, neb jich je pet a pul
4, jsou na to prilis lini a omezeni na to svoje lezeni
5, nemuzou nic nez hrozit (a jen blbove jim to zerou)
6, CHS zavodni lezeni a ti co potrebuji drzet krok se svetovou spickou nepotrebuje (penize dostaneme od sazky tak jako tak, tech par lidi nas nevytrhne). Zavodni lezci CHS potrebuji aby jim nekdo daval penize.
Onehda jsem se vracel ze sklepa, kde jsem kostoval domaci vinko, na schodech jsem bojoval o holy zivot, avsak tu jsem si vzpomel, ze na zadku mam jako kazdy cool climber (a ne nejaky looser) pytel s magem, namagoval jsem a zblite kroky jsem dal na OS ani mi nenateklo.
jasne, kuciii,podte do nich!nevidite, ze je jich min?!elitari zasrani,je jich 5.5 a jen se umi ohanet tim jejich demonickym magem, ktere nutne potrebuji k tomu JEJICH lezeni.udelame z VH noc dlouhych nozu!
jezis, kucii, to mel byt vtip, s tou noci dlouhych nozu...a vubec s tim celym, jak to natrem tem par klukum. tohle spatne dopadne, tady kazdej neji maso.
No...nevim kdo je tady linej! Tito lide (zavodni, sportovni lezci) venuji treninku spoustu casu, penez... Jen mala cast z nich dostava penize od CHS! Jsme mala zeme a temto lidem vdecime za zviditelneni ve sfere lezeni! Jen se podivejte na to co dokazali oni a co vy (jak pises)"REKREACNI LEZCI"!!! Zavidite jim jejich uspechy a hazete jim klacky pod nohy jenom proto, ze vy na nic takovyho nemate! Vzbudte se!
Nejak me to uz nechava cele klidnym... Vseobecne mi pripada ze zijeme ve state kde se veskere problemy resi az kdyz z nich je OPRAVDU pruser a tohle jeste zadnej pruser neni (aspon pro tu mlcici vetsinu ne), takze si zahartusime a bude zase chvili klid. Pokud to ochranari s policajtama dotahnou a dojde na nejake "urazy" a nebo soudy, bude to mozna ten nejvetsi krucek k vyreseni tehle "letite" otazky. A jak to dopadne? no nejak kazdopadne. Hlavne mit strach za sebe a ne za ty ostatni... Kazdy ma pravo na sve obavy :)))
Všechny lidské vztahy jsou tak trochu politikou. Vztahy institucí a spolků hodně.
Jakpak se to dělá, když chceme s někým vyběhnout? Napíše se mu dopis - nóta, ve kterém jej upozorníme na to, že nedodržuje dohody. Máme-li smůlu, tak on nám nám odpoví něco jako: "Cože?! Ó nemožné! nic mě(nám) není svatějšího nežli dohody! A pokud snad někdo z nás, nejspíš nějakým tragickým omylem, dohodu porušil, voláme jej k zodpovědnosti! A zároveň vyzýváme: Všichni naši lidé, dodržujte vše, co jsme s naším milovaným a váženým partnerem, přímo bratrem, sjednali!"
Pak nám nezbývá nežli zaskřípat zuby a hledat dál, dokazovat, případně zle nařizovat a být za ošklivého.
Máme-li ale štěstí, padneme na troubu, který nás i s naším dopisem pošle halasně do -- pryč. To je potom štěstí, můžeme vyhlásit válku a každý nezaujatý vidí, že právo je na naší straně, že jsme se snažili, ustupovali. A teprve když bylo opravdu nezbytí, udeřili.
Zdraví Váš Nicolo
P.S. Docela vám závidím zmetci. V tý naší zkurvený nížině se nadalo po ničem lízt.
Nebo to můžete udělat jako já, je to velmi artificiální. Sice vás sejmou, nebo podříznou vlastní kamarádi ve zboji, ale zase o vás bude pár let po smrti muzikál.
Zdraví (také) Nikola
P.S. U nás bylo sice všude do kopce, ale nikde ani kvak. K tomu uherský, rumunský a nakonec čekoslovenský benga! A ani kostka mága!
Až do dneška jsem si naivně myslel, že procento kreténů mezi lezci +- odpovídá témuž v celé populaci. Kde jste dělali nábor? Zřejmě v pakárně nebo ve zvláštní škole, alespoň soudě podle pravopisu.
Docela by mne zajimalo, co se asi v CHKO deje. Tak tri roky zpet jsem byl na "konferenci o pisk. lezeni", kde se napr. zastupce CHKO Ceskeho Raje jednoznacne postavil proti pouzivani MG, zatimco zastupce CHKO Labske piskovce pravil, ze oni s tim problem nemaji.
Jestli on neni pes zakopany v tom, ze se uvazuje o vytvoreni NP Labske piskovce, ktery ma byt mezistatni a jako v takovem maji platit jednotna pravidla. No a jak funguje MG v Sasku je vseobecne znamo a stejne tak je asi jasne, ze nemci neuhnou.
Odvažuji si vznést nesmělý dotaz na sněm bratrů věci znalých :
Mohu coby vášnivý veslař při svižném průjezdu kol Dolního Žlebu (po řece dím, samozřejmně)používat magnesium za účelem zvýšení adhese mých zmučených dlaní s úchopovou částí vesel mých? Loďka pak totiž pluje rychleji, její směr je přímý a má radost z projížky je tak maximální! Dovoluji si pouze tiše poznamenat, že při brázdění řek jiných, a leckdy stejně krásných a výjimečných, mně vlastní bratři potupně nepeskovali (byť hovoříli mně nesrozumitelnou řečí) a ke strážcům pořádku nezvolávali:,,Hle, to je on, ten slabý a zatracený, my lepší jsme nežli on! Bijme ho, mučme ho, postavme ho na pranýř,,! Nerozdělovaly nás tam totiž věci malicherné, my byli jsme tam jednotni, vždyť spojovala nás MYŠLENKA, vždyť spojoval nás SVOBODNÝ duch.
Své dlaně si můžeš patlat čím chceš. Vesla i pádla svá také. Vesla a pádla cizí podle názoru majitele. No a vesla společná po dohodě s druhými uživateli.
Vesla chráněná podle rozhodnutí Správy na ochranu vzácných a chráněných pádel a vesel.
Tak jako všude.
Je to zkrátka o tom, že nějací rozumové spoza stolu potřebují vykázat jistou činnost a tak vydají zákaz lezení s MG. Přitom je to krávovina. Ortodoxním, zaujatým pískařům to vhání argumenty do papulí a potom člověk všude čte a slyší jak to zpropadené MG škodí skalám. Problém je v tom, že pískovcovým skalám škodí lezení jako takové a né pouze MG. Jistě by se měli dodržovat jistá pravidla při lezení na písku, to beze sporu, ale zákaz MG bych z toho vypustil, nic to nevyřeší! Prošel jsem mnoha oblastmi ať už pískovcovými, nebo jinými, ale nikdy mne při pohledu na omaglajzované skály nenapadlo, že by bylo něco zničeno. Pohybem lezců byla vždy poznamenaná krajina kolem, ale myslím že to nebylo tím, že jim u zadku vysel pytel s MG. O tom by měla být řeč. Mělo by se hučet do lidí jak se ve skalách chovat...
David Foldyna
Patláci nadávají prášilům,že chtějí být "in",jak jsem se tu dočetl,prášilové zase argumentují,že se přece nezabijou.
No,prý Mg kurví písek,říkají klasici,ale jestli je to pravda,se dozvíme tak za 200let,až se jeden zabílenej chyt uloupne.Já se spíš zeptám:Kdo způsobil ty obrovský škody na pískovci,jejichž tvář se mění před očima vlivem t(d)ření lan,vyšlapávání a ochmatávání...ne,pánové,není to Mg,co škodí našim pískům.To je jen váš šprajc,váš námět na hádky.
Dlouhá léta jsem pozoroval na Hrubici,na začátku Údolky na Blatník,ten pomalu se oddělující kus skály,za který si kdysi dávno nějaký slavný klasik obhodil lano,aby šetřil smyce.Jednoho krásnýho dne koukám-a ten ubohej šutr nikde...
Problém je jinde.Úplně jinde.Buďme upřímní-je to lezení samotné.
ZdeněkZ.
Jak lezeni samo?? A co kys. deste? Na ty jsi zapomel? Za minulyho rezimu to byla prumyslova oblast, ted se borti skaly. MG dejcham, spim s nim a negdy i jim, kdyz je hlad. Tak mi ho tady nekritizujte!!
Nejsem žádný super lezec na písku. Lezu tak VIIa až VIIb, ale mágo nepoužívám, i když bych to v některých situacích příjemně uvítal. Nicméně si říkám, že když tu cestu dokázal někdo předemnou před 20 lety odspodu natlouct i bez mága, tak proč já mám mágovat?!?! Asi bych taky částečně cítil, že jsem ten výkon ošidil. Navíc se mi zdá, že ve skalách (pískovcových) lezeou lidi spíše bez magnézia než s ním. Aspoň tedy na Křížáku, Ádru a okolí. Celkem taky chápu, že v cestě nad IX se někdy máguje, ale všichni asi víme proč a přiznejme si, že v sedmách velmi zřídka člověk narazí na takový chyty, aby bylo nutný mágovat. A o nižší klasifikaci se už ani nebavím.
mily jirko a taky si uvedomujes ze to pred dvaceti lety lezli v backorach bo bosky navazany jen na lane a bez expresek? Co to teda zkusit takhle, kdyz uz se snazis lezt jak prvovystupce :))
To je sice pravda, ale i ten prvovýstupce přešel po 20 letech na lezečky sedák atd., ale mágo stále nepoužívá. V bačkorách a jenom na laně (bez sedáku) rozhodně lézt nehodlám a ani na to nemám. Nehodlám se v případě pádu zabít. Ale proč používat MG, když se s ním desítky let nelezlo a neleze? Proč najednou takový problém s MG? Opět chci ještě zdůraznit, že se nebavíme o cestách cca nad IX. Hranice se samozřejmě posouvají s dobou atd., a chápu, že v takových cestách už to jde bez MG asi dost těžko.
byly a jsou devitky, dokonce i desitky (napr. Pulp Fiction-Hrubice) vylezene odspoda a bez magnezia. Ceska spicka se v 80. letech mohla srovnavat se svetem i kdyz lezla na piscich bez. ATD... Jenze to prasilove stejne nebudou (protoze nechteji) poslouchat.
No nic, ja se s tim smiril - R.Stefanek i O.Benes jsou bezesporu dobri lezci, ale pro mne to proste nejsou piskari. Jen doufam, ze zustanou ve svem Labaku. Ja nebudu lezt u nich, a oni mi nebudou zasirat skaly v Raji.
Láďiku fakt jsi mi pobavil.Česká špička 80 let mnohdy prasila daleko hůře než jen magem.Jako velmi zvláštně osazované kruhy(bez spec šáhla necvaknutelné),prohlídka směru výstupu ze slanění atd..I na mágo často došlo a nikdo ani nemuknul,neb nikdo moc nevěděl.Ani ty nic zjevně nevíš proto ponižuješ Štefánka i Ondru na pouhé vápnaře.I ty nebožáku.Seznam se s někým kdo tu dobu zažil opravdu dobře a možná ti prozradí par tajemství o pár desítkách dělaných "bez" mága a "pouze" podle pravidel.Nestavěj jen na přečtení knih a článcích o pískařích, dost věcí je totiž zavádějících a neodpovídajících plné a často nepříjemné pravdě.
Napsal jsem jen! že takove cesty existuji (a dal jsem i priklad - Spek proste leze bez magnezia, to poprit nemuzes. Napsal jsem, že v 80. letech byla ceska spicka mezi svetovou elitou a ze to zvladali na pisku (pravda prevazne v Nemecku a jiste ne vsichni). A napsal jsem, ze za piskare povazuji sam pred sebou nekoho jineho nez praskace z Labaku. Tak mi polib vis co.
Abys mohl tvrdit ze je neco fakt (a jinak to nejde), musis najit spor s opacnym tvrzenim. To jsme se ucili uz ve stredoskolske matematice. To ale asi vsichni uzivatele Mg vcetne tebe chybeli a lecili doma chrchle z bileho prasku.
V tvém obecném tvrzení "Ceska spicka se v 80. letech mohla srovnavat se svetem i kdyz lezla na piscich bez" dle mého byl Radem nalezen spor, viz."Seznam se s někým kdo tu dobu zažil opravdu dobře a možná ti prozradí par tajemství o pár desítkách dělaných "bez" mága a "pouze" podle pravidel". Pokud tomu tak skutečne je, stačí třeba pro naše potřeby tvé tvrzení "změkčit" vložením slova "většinou". Tedy opatrně s těmi kvantifikátory, možná jsi taky chyběl, prášile! *kuck* *kuck*
Matematiku, když jsme u toho, ani jednou jsem nenapsal nic o delani cest! Takze jaky spor? A nenapsal jsem ani, že všichni lezli bez Mg, ale ze i tehdy nejspis nekdo bilil (což nechapu ani tehdy, ani ted - imho proc ten prasil na konec?).
Uf, mluvíš zřejmě příliš v hádankách. "Ceska spicka se v 80. letech mohla srovnavat se svetem i kdyz lezla na piscich bez" jsem pochopil, jakože lezli bez maga. Mohlo to samozřejmě znamenat všelicos: nahoře bez, dole bez, beze strachu, bez skrupulí. Asi jsi mne nachytal. Máš také pravdu v tom, že maga se týkala jen část (lehce rozeznatelná) Radova zdůvodnění.
Jinak pokud jsi použil zkratky "imho" ve smyslu "á propos", tak odpověď je následující - byl to fórek.
Nazdar Láďo,ty muj kámoši největší.Ty by ses chtěl líbat? No to je zajímavá nabídka.A to jako i když chrchlám mágo? Hele,radši ne. Sexuální orientaci jsem vyřešil už dávno a berou mně víc ženský.Taky bych tě mohl nakazit tím magochrchláním a co ty pak na tom písku polezeš když všechno chrchláním zabílíš.Nejspíš nic páč si zásadovej a to je dobře.Ono totiž s tou pakáží co máguje už není k vydržení. Je potřeba je vybít do jednoho. V Ráji už začni vartovat teď hned,protože tam už se asi taky máguje.Mrknul jsem se na foto k Petr a Pavel a hle pytlík zavěšen byl na známých místech(tedy mně známych, ty jsi zásadovej).Nebo že by piliny obsahoval? Hele nikdo neříká že je všecho za X dělaný s mágem,ale dost X tak vylezeno bylo. Mezi špičku patřil Hudy a Čadys ty se mohou srovnávat se špičkou 80 a počátku 90 let protože v té době jezdili na svěťáky,jinak nikdo.Kdo lezl jenom na písku nemúže být konfrontován se světovou špičkou ,protože na vápně je to lezení i o něčem jiném.Navíc X je pořád trochu jiný stupeň než se v té době lezl na vápně a s mágem.V součastnosti hudy leze,evidentně s mágem,v tebou proklínaném labáku,ke kterému se vyjadřuješ i když tam lezt nechceš.To trochu nechápu,asi jem zanedbával tu matiku možná i na základce.Víš na písku jsem lezl a bez mága a na střední škole. Divný co? A víš co nejvíc škodí písku? Omezenci neschopní vyvoje a pokroku,rozumného uvažování a intolerantní k lidem jiného smýšlení.Už chápeš proč ti nebudu líbat řiť?A pískové astma se dá vcelku slušně léčit vápnem,tak o tom pouvažuj,nezaškodí ti to.
...vývoj a pokrok. Óó ano! Vzpomínám si, slova jimiž jde každá špatnost zdůvodnit, ano, ona dialektická mantra leninských bojůvek.
Rade, ty jsi i sám k sobě srab, co se bojí říct, že něco chce a má to rád (tu lezení s maglajzem). Pokrok, co to je? Takový žvást, smutné, smutné.
Pokrok je třeba to,že se můžeš navázat na jiné než konopné lano a do sedáku, použít třeba smyce s dynemy, nebo friendy a patlat si ruce tekutým nebo práškovým mg.Je fakt že jsem leninská bojůvka. To sedí,část mý rodiny seděla za totáče v base,ty staříku beze jména.Proto mám k Leninovi blízko a jsem strašný srab sám k sobě,který se bojí říkat co chce.Mám takový strach že jsem se dvakrát a teď potřetí vyjádřil.Nemohu pochopit že se najdou tak zuřiví odpůrci mága, a už vůbec nechapu že se někteří z nich vyjadřují k jeho používání v oblastech kde ani nechtějí lézt,nebo kde dokonce není zakázáno.Jeho používání umožňuje lézt velmi těžké cesty náležitě trénovaným lezcům.Rozumněj cesty na hranicích možností.Lezení těchto cest je lezecký POKROK.Cesty tohoto typu nikdo bez mága nevyleze.Nikdy.Ani v 5 stupních celsia ani s ručníkem na prdeli.Pokud v tom někdo vidí Lenina a jeho bojůvky není nejspíš duševně v pohodě.Mágo se dá samo sebou určitě v některých oblastech zakázat,ale kam to povede? Obtížnost ustrne nejspíš někde na Xb/c a konečná.A to bůh ví jestli.No a povolit ho od určitého stupně je kardinální pitomost,to je ta leninská diskriminace určitého počtu lidí.Opačně to platí taky.Povolíš=diskriminace, zakážeš=diskriminace.POKROK by byl to,nechat každého at si sám vybere jestli chce lézt s mágem nebo bez.Na tom nevidím nic špatného ani leninského a už vůbec ne smutného.Smutné je spíš to že to nechápeš, když jsi teda tak starý a o tolik moudřejší.Nebo bys tedy mněl být moudřejší.Pokud považuješ mágo za špatnost je to tvoje rozhodnutí,nemusíš s nim lézt,ale nutit ostatní aby ho nepoužívali je to pravé leninské.Pravidla nejsou ůplně k hovnu,ale jsou v nich věci,co by tam už dnes být neměli.Jejich změna bude opravdový pokrok.Toť můj osobní názor.Hovgh a zestárni ještě více v pokoji klidu a míru.A podepisuj se aspoň jménem.
Pokud mi zakazuješ lezt s mg nemám svobodu lezt po zabílene skále.Jestli je normální jedno nebo druhé? Vždy budeš asi někoho diskriminovat Came.Je potřeba číst pozorněji.A co se týče Kuby? Poptej se na tvůj názor lidí co lezou tak 10/10+ a vejš popř. 8c v bouldrech.Možná jsi se ptal,nebo to lezeš (v tom případě jsi nejspíš ze všech nejdál v lezení bez mg v ČR), to já nevím,ale pokud máš jen pocit tak ten bohužel nestačí.Já tvůj názor nesdílím,já se ptal pár takových lidí a odpovědi mi moc nepřesvědčili.Nevím jak jsou bohorovní,ale lezou jak se říká,božsky.Na těžké dardy řeší i počasí(vlhkost,teplotu atd.) a i tak to lezou s mágem. Může se ale stát,že jednou někdo stvoří jiný prostředek s parametry lepšímy než mágo,umožnujícím to samé co mágo bez jeho vedlejších účinků.Už aby to kvůli všem zarytým odpůrcům bylo.Zatím o žádném lepším nemám tuchu.
Že už nebude nikdy nic lepší, rychlejší, silnější... je častý omyl bohorovných lidí. Určitě se polezou stále těžší cesty, i když bude mágo vyšachováno ze hry.
ááám, někdo si koupil českej ráj:))) ale pozor, i v příhrazech sem lezl s mágem. a do itálie jezdim autem a né drožkou, i když se tam dá dojet zcela jistě koňmo..
Řikal jsem si v čera po 12 hodině, že k článku o MG napíšu nějakej peprnej komentář abych rozvášnil tudle prohnilou lezeckou komunitu a povedlo se (97 komentářu, doteď). Chtěl jsem vědět kolik kokotů se nachytá na tohle stupidní téma.
nééééééééééééééééééé
to je teda pěkně nespravedlivý...já tady na to čekám už od včerejška...ale řikal sem si,že nebudu sráč a 99 příspěvek nenapíšu sám. Fuj styď se!!!!! Pro mě to znamenalo hodně.chjo
oooo promin, omlouvam se, ze jsem neodolal pokuseni dosahnout na metu 100 jako prvni a dopomohl si k tomu takto ponekud necestnym zpusobem. Budiz mi treba omlouvou to, ze na pisku nemaguji:-):-). ABy jsi nebyl toliko tratny, slibuji, ze metu 200 prenecham tobe, a vsemi dostupnymi prostredky (samozrejme dle reguli teto diskuze)ti budu k dosazeni teto mety napomahat.
Říkal jsem to několikrát, že na to vlítnou a je to tady. Moje řešení je prosté a jednoduché pokaždý když chytnem někoho s mágem ve skalách tak mu dáme pořádně přes hubu aby si to pamatoval a hotovo. Jestli na to má nějaký chytrý SPORTOVEC s magnéziem jinej názor tak ať se zeptá v Tisí na kačáku tam mu daj na mě číslo nebo mě zavolaj a můžem si o jeho názoru popovídat víc do hloubky. FERY
Fery ty seš ale tvrďák, už se bojim. Tobě podobný potkávám často a zasloužíte si akorát posměch, mor na vás. V tý tvý tisý není už co lízt a jen tak mimochodem všechno jsem vylez s MG. Sláva MG.
fery, aspoň jednou ročně lezu v Tisý s MG a na Kačák zajdu na pivo, takže kdybys byl tak laskav a uvedl na sebe mejla, můžem si dát sraz na ten hluboký pokec.
Aź budete hlasovat na VH zda MG z pravidel vypustit, přičtěte pod ANO hlasy všech lezců z Moravy. My si tady v klidu s MG oficiálně lezeme, takže vás Čechy rádi podpoříme.
Proč jste si to tam strkali? Asi pijete málo vína..
Vivat MG na písku a víno ve sklépcích :-))))
Přesně tak, ten chlap má pravdu a pochopil kde kanec má pičů. Labák, tisá, panteon, všechny boldrový oblasti, celá morava, všichni prášej a jsou vod MG zasraný jako když pekař peče housky a nikdo to neřeší. Pečte housky a přestaňte pičovat.
Přesně tak, ten chlap má pičů a pochopil kde kanec má pravdu a nikdo to neřeší. Labák, tisá, panteon, všechny boldrový oblasti, celá morava, všichni jsou vod MG zasraný a prášej. Pečte housky jako když pekař peče housky a přestaňte pičovat.
no jen aby nejakej hlupak z rad lezcu nedal impulz zelenejm.proc jedna organizace na jednom pisecku meri dvema metry to taky nechapu.mozna je v chs vic moravaku, tady se s mg smi a tak jim je to jedno.
nemeli ste si takovou kravinu do svejch pravidel davat.dobre vam tak :))))
Aź budete hlasovat na VH zda MG z pravidel vypustit, přičtěte pod NE hlasy všech lezců z Moravy. My tady s MG nikdy lezeme, takže vás Čechy rádi podpoříme.
Proč s tím lezete? Asi pijete málo vína..
Konec MG na písku a víno ve sklépcích :-))))
Přesně tak, ten chlap má pravdu a pochopil kde kanec má pičů. Všude na písku, ale i jinde neprášej a po MG je to zasraný jako když pekař peče housky a nikdo to nemá rád. Pečte housky a přestaňte magovat.
Jen do toho Vlku jdi, ja osobne se citim vzdy lepe bez vlka.
Pro ostatni - mate-li problem pouzivejte Aviril dětský zásyp s azulenem a utirejte si peclive pozadi.
Takze Vlku pozor neni prasek jako prasek!!
Mago mně sere všude. Pokud skutečně ničí písek(uvítal bych článek, kterej tuhle problematiku objasňuje), tak tam mi vadí o trochu víc než kdekoli jinde.
Proč některý kokoti používaj mago na blbejch pětkách? "Není to písek tak můžu?" Co to jako je?
Souhlasim s používáním maga v megapráskách, ale proč ho plácat všude? To je skoro jako si pořádně namastit a pak jít z žebříku trhat hrušky :) A navíc nám většinou nemagujícím se po tom kypřícím prášku smekaj ruce. Obzvlášť když přejde v těstíčko a následně stvrdne v jakousi klouzavou sádrovitou hmotu.
Jinak lezení zdar :)
Co to plácáš za kraviny? Tys někdy na vápně zhučel kvůli tomu, žes šáhl na "klouzavou sádrovitou hmotu"? Co to je za pověry? Natož v nižších obtížnostech, co ty lezeš. Tam snad ještě trocha sajrajtu (trocha hlíny, vlhkost, kus ptačího hovna) úplně o přelezu nerozhoduje, ne?
Když někdo v 5ce dře, jak kdyby to byl jeho akšn direkt a je splavenej až za ušima, tak proč by si nenamágoval? Když to na vápně není zakázaný? Vždyť je to jenom posranej prášek, na vysoušení ruk. Co z toho tady děláte?!
Ale jinak máš recht, lezení zdar!
V celém světě jsou blbci, když lezou s mágem. Lezou s ním na pískovci v Austrálii, v JAR, v Americe i na Taiwanu. Lezou s ním i na jiných horninách ve slavných národních parcích, v rezervacích, ale i na posledním šutru za městem. Všude tím jistě ničí skálu a narušují estetický vzhled krajiny. Jen u nás a v Sasku jsme nejchytřejší a nejlepší, my víme, jak se to má dělat. Z jazyka obou dopisů cítím dobu před 2O lety a uvažuji o "lezecké emigraci". Tu už ostatně praktikuji a jezdím do oblastí, kde se cítím svobodněji než na českých pískovcích. Zajímalo by mě, jak estetiku výhledu z Tiských stěn podpořila stavba dálnice a větrné elektrárny, jak citlivému oku a uchu estéta ladí megaparkoviště a zájezdy v Ádru. Páni ochranářští, všechno zavřete, nechte si to pro sebe, postavte zase dráty, a když ukázat, tak za prachy. Říkám to furt, je to jen další totalita, která se na Sudetech podepíše, po hnědé rudá a po rudé zelená.
ČHS by rovnou mohlo přejít pod Klub českých turistů, zájmy menšiny sportovců a závodníků hájit nebude, Morava s tím nic nezmůže.
Nenecte prchlivost cloumat svým majestátem, pan tajemník nás jenom zastrašuje. Je to dobrá zbraň, pro ty co chtějí za každou cenu dosáhnout svého.
Na tzv. platná Pravidla sportovního lezení můžeš, když chceš, hodit bobek. A ten zákon, kterým se tu ohání (114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny) pranic nehovoří ani vzdáleně o ničem, co by se jen používání magnézia podobalo. Pro ty co se nechtějí nechat tahat za ptáka a chtějí si dokument přečíst, je volně ke stažení na http://www.mvcr.cz/sbirka/1992/zakon_03.html#castka_28 Takže zase jen kalení vody a lhaní lezcům.
Jeden ochranář v Labáku mi na téma magování doslova pravil: "Nám to je jedno, to jsou vaše pravidla, vy jste si je schválili, já mám za úkol jen hlídat jejich dodržování. Když si schválíte, že se to smí, tak si ten sajrajt používejte". Takže žádný zákony, ale ČHS je jedinou překážkou :-)
Kopie jednoho prispevku:
"Problém MG na písku je starý jako jeho používáni při lezení samo a dle nesčetných diskusí a hlavně reality ve skalách jde o problém živý a stále nevyřešený (a v našich podmínkách neřešitelný). A jelikož nejsme my, lezci sami, schopni zákaz MG na písku v reálu prosadit, dodržovat, či jeho dodržování si vynutit, zbývá druhá možnost a to ZRUŠIT jej (tedy ten zákaz)!!! Alespoň v některých oblastech, kde je používání MG nejrozšířenější (např. Labské pískovce, Křížák) a demokraticky ponechat i "tradicionalistické oblasti" (např. Český ráj, Ádr) Jedině toto vidím jako cestu, jak nekonečné diskuse ukončit ale hlavně jak odstranit pádný (a jednoduchý) argument ochranářů, proč nakonec určitou oblast pro lezce uzavřít a to: "Lezci nedodržují pravidla" Vždyť spolutvůrci těchto pravidel jsem my sami, resp. náš vlastní ČHS!!! A už konečně přestaňme s takovými malichernostmi, jako je nějaká omaglajzovaná lišta či dírka (to pro ty, kteří takhle přicházejí o ten požitek z "onsajtu" (ona stejně ne každá z těch omádžovaných bere), nebo těch, kterým vadí snad jakási nikdy neprokázaná možnost "chemické reakce" s potem. kyselým deštěm a kdoví čím ještě a tím teoretická možnost mikrometrického úbytku vrstvičky pískovce na exponovaném chytu. To vše je zcela zanedbatelné ve srovnání s poškozením skály lezením samotným (viz Údolka na Podmokelskou na Hrubici a desítky dalších, lezených bez maglajzu), kde jsou vyšlapány půlmetrové díry místo stupů, vybroušeny desítky centimetrů hluboké rýhy od lan při dobírání a slaňování atd. Hodně se teď mluví o hrozbě uzavření pavého břehu Labáku. Až se budem ptát, proč o několik km dál v Sasku je lezení povoleno a u nás ne, každý ochranář na nás vypálí to nejjednodušší: "Protože tam se dodržují pravidla". To je argument nade všechny. Proto tedy s ohledem na výše uvedené (a veden pudem lezecké sebezáchovy) navrhuji: Vezměmě konečně MG jako realitu a pravidla změňme. Jinak se může velice rychle stát, že už si nezalezou ani jejho největší odpůrci."
Prispevek byl podepsán Wlk
Vsechno uz tu jednou bylo, al kde se reseni hledat nechce tam ho nalezt nelze.
Radek
Vzdalene se o tom mluvi :-D ale doopravdy jenom vzdalene :lol:
§ 12
Ochrana krajinného rázu a přírodní park
(1) Krajinný ráz, kterým je zejména přírodní, kulturní a historická charakteristika určitého místa či oblasti, je chráněn před činností snižující jeho estetickou a přírodní hodnotu.
Argumentace Zobana je chybná. Ve většině pískovcových oblastí ja magnesium zakázáno přímo v rozhodnutí SCHKO, bez odvolávky na pravidla. Na to upozorňoval třeba i Dag. Takže změna pravidel nic neřeší.
Hlavním argumentem po používání maglajzu je to, že nejtěžší cesty není možno vylézt bez něj. Navrhuji proto, aby lezecká špička a reprezentace ČHS jednoznačné prohlásila, že bude používat maglajz od určitého stupně obtížnosti, např. Xa. V lehčích cestách ne. To by se mohlo možná mohlo obhájit při jednání s ochránci přírody. Nikoliv však v cestách obtížnosti III, IV a pod.
Na Moravě je pískovec trochu jiný něž v Čechách, proto je tam magnesium povoleno. Takže žádní "frajeři" na Moravě, ale trochu jiné podmínky.
Osobně ani nechci, aby byl např. Labák druhou Frankenjurou. Té se nevyrovná ať děláme co chceme. Písekovec a tradice lezení na něj jsou jedinečné a v tom je jeho hodnota.
Ochranářům (organizaci, nikoliv jednotlivcům) je magnézium putna. Pro ně je to problém dodržování pravidel, co si na sebe ušili sami horalové a až na jejich popud se dostal do lejster správ CHKO. Tak to prostě je.
Uhodil jsi hlavičkou o hřebíček :-)), jen ty naše písky jsou oproti českým tak rochu kvaky, ale především historie vývoje byla jiná, dříve bylo dokonce povoleno používat na moravských vklíněnce, pak se od toho upustilo a dnes to nikomu nevadí. Největším problémem pro písek je lezení samotné a to především lana a boty, neboť moderní lezačky z hlediska poškozování povrchu jsou naprosto nevhodné, ale to nikoho nebolí, neboť to není tolik vidět jako bílá skála po Mg. Chtěl bych vidět ty kyselé obličeje, jak by se mnozí tvářili, kdyby byli naháněni za to, že nelezou v papučích s mechovkou, ale v lezačkách. :-)). To by bylo na písku krásně, pár klasiků a nikde nikdo :-))).
Labák se nikdy nemůže stát druhou Frankenjurou. Zdejší lezení je prostě jiné, co do horniny, stylu lezení, jištění i tvorby nových cest. Měl by se ale Frankenjuře přiblížit v něčem jiném, v rovnováze mezi ochranou přírody a využitím krajiny od hospodářství po sport.
A mágo od Xa? Tak bych se měl těšit na nového průvodce, některým dnešním IXb a IXc bude desina moc slušet:-)
Jardo II: vysvětli mi,prosím,čím je písek na Moravě "jiný",tedy z hlediska škodlivosti maglajzu?Já se nestačím divit,co všechno je možný!V Ráji maglajz škodí a na Moravě ne?Zabývá se někdo vůbec tím,jestli je ta škodlivost reálná?Připomíná mi to toho vojevůdce,který válčil tak dlouho,až zapoměl,proč vlastně válčí.
Jedna otázka pro "klasiky": Kdybyste měli k dispozici v době,kdy vznikaly klasické cesty Mg,jestlipak byste ho striktně odmítali s odůvodněním,že škodí?
Prosím o vyjádření nějakého naslovovzatého klasika.Dík.
Cetl jsi pravidla sportovniho lezeni na piskovci?, mluvi se tam o ETICE: Mg ne, ale dale i CESTY MIN. 3 METRY OD SEBE. KRUHY MIN 5 METRU NAD SEBOU. Takze se toho v Labaku mozna ze sportovniho hlediska porusuje trochu vic.
Jsem asi poslední "klasik-rakváč" který se těhle hovorů účastní. Dnes diskutují magisté anebo neoklasici.
Všechny hovory o tom, jestli má být Labák sportovní oblastí, jestli by "s tím někdo měl něco dělat", jestli jsou nařízení správná a nebo blbost... Jsou dobrý téma na pokec.
Ale pokud chcete nějakou změnu, můžete na čekat,až jí někdo zařídí (přeji příjemné čekání), nebo jí iniciovat a nebo jí provézt.
Tím se zároveň seznámíte se všemi komplikacemi , které s tím jsou, zjistíte jestli je to ochranářům opravdu jedno (kde a jak) a nebo ne (teréní průzkum, "jednou mi jeden řekl" asi nelze považovat za stanovisko).
Pak, při sestavování návrhu, petice, prohlášení... je asi také čas zjistit, co si o návrhu myslí ostatní, protože bez nich to neprojde.
Zatím, (jen lehce zjednodušeně) je mg na většině písků zakázané, pokuty za jeho používání dávat lze a vyžadovat dodržování zákazu lze, Zakazovat oblasti pro zamágovanost lze, cesty vylezené s mg jsou proti pravidlům tohoto sportu.
Možná zjistíte, že se pletu, že to tak není, ale docela bych se divil.
Stárnu, už nemám čas se věnovat přemýšlení o tom, jak by to bylo, kdyby to bylo všechno jinak.
Tak zatím Čao!
P.S. Já nic měnit nehodlám -- po mg mi to klouže.
Já vidím schůdné řešení pro mágaře, aby zavázali vedení ČHS hlasováním na valné hromadě k postupnému prosazování povolení magnézia na všech skálách. 1. krok - zrušení MG v pravidlech. 2. krok - udělat dávno připravenou vědeckou studii o přímém vlivu MG na skálu a okolí. 3. krok - přesvědčovat ochranáře, aby vypustili MG z návštěvních řádů a ochranných podmínek CHKO a NP. Je to na dlouho, chce to trpělivost a hlavně nejméně jednoho člověka, který se o to bude starat. Každý z těchto kroků může skončit nezdarem a pak by měli mágaři ustoupit, protože díky nim zavřou ochranáři lezení všem.
Reseni je.Udelat to tak , aby se vlk/vsimnete si , ze je to s malym v/nazral a koza zustala cela.Lezl jsem cely podzim s tekutym MG , ktere bylo v barve pisku.U nas v Sasku.Nikde jsem nic nezabilil.Nikdo me nebuzeroval a byl jsem v klidu.Kdyby to udelali vsichni tak nikdo nebude vyhrozovat s uzavrenim skal.
Ty vole a z čeho myslíš že je tekutý magnézium ?
Magnézium plus lepidlo plus líh jako ředidlo. Na některých stěnách a bouldrovkách ho neradi vidí, protože lepidlo(kalafuna) zapatlává chyty víc než
práškový magnézium. Je to pěkný, že nemáš kvůli ochranářům pytlík na prdeli, ale jinak je to to samý.
My mame nejake tekute magnesium , ktere urcite kalafunu nema.Je to neco asi od Stavy nebo koho.Ani u nas na stene chyty nespini.Podle me to je reseni a nikoho tim neprudis.
No dobře, jestli máš tekutej maglajz i bez kalafuny, tak máš přece pořád magnézium plus ředidlo, ono se to totiž z ničeho jinýho udělat nedá. Kde vidíš rozdíl?:-)
No dobře, jestli máš tekutej maglajz i bez kalafuny, tak máš přece pořád magnézium plus ředidlo, ono se to totiž z ničeho jinýho udělat nedá. Kde vidíš rozdíl?:-)
Rozdil?Magnesium je samo o sobe prirodni latka-Pokud by nekdo rikal , ze tato sloucenina je pro prirodu skodliva , tak by se mel vratit na stredni skolu.A ten lih je vlastne cistej alkohol a ten vyprcha.Okolni ovzdusi je proti tomuhle 1000x skodlivejsi.Tady jde o folklor ochrancu prirody.Nemaji nic v ruce.Pouze to bile zbarveni a to tim barevnym tekutym MG odstranime.
Jasně, otázku barvy to řeší - stejně jako barevnej maglajz v prášku. Jenže bez legalizace maglajzu jako takovýho je stejně jen otázka času kdy zaregistrujou ochránci i tuhle novinku a jsme tam kde jsme byli.
Jednou jsem se bavil s jedním co lezl nějaké 8b možná c proč máčí a dostal jsem odpověď, že má rodinu a bez mága se bojí lézt těžký věci takže z toho usuzuji, že až na světlé vyjímky bez pytlíku síly nevylezete nic pořádného páni maglajzáci. Moje rada začněte zase na 5 srabíci a pak vám to třeba půjde tak jak se má.
zato ty si nezapomen vzit lezecky a hodne frendu a samozrejme mago do jednickove cesty co beha babka s nusi :-D p.s. nezapomen samozrejme do batohu zdarak, spacak, varic, esus, jidlo (nejlepe energy tycinky) a vodu (nejlepe iontove napoje) na par dni, pistalku, lekarnu, celovku, obleceni z goretexu, softshellu a budes se divit, ze cesta co se dava za tri hodiny je najednou na den mozna i na dva. (jo a jako spravny climber si vsak zapomenes vzit helmu :-))
Tak jsem nevydržel neb mě věčnépovídání o maglajzu na písku mě už taky totálně štve, otravuje a moří, a tyhle debaty jestli ano nebo ne jsou prostě úplně k ničemu.
Lezu dvacet let a lezu čistě pro radost, za úspěchy se nehoním a myslím, že nás bude asi drtivá většina.Když jedu na vápno pytlík si vezmu, když jedu na písek tak ho automaticky neberu.Nikdo z našeho oddílu, který není zrovna nejmenší a má blízko do Adru a Teplic,nikdy neleze s mágem...prostě neleze, nikdo o tom nemluví a ani se to neřeší...je to pro nás všechny zcela automatické a je to tradice za kterou si budeme stát i nadále.
Důvod máme prostý....je to sice zakázané ale i kdyby nebylo tak nikdo mágovat nebude.
Je nám jedno jestli nějaká studie potvrdí nebo vyvrátí škodlivost na skály,je nám jedno jestli můžeme a nebo nemůžeme dostat pokutu, je nám zcela jedno jestli nás budou chytat ochranáři nebo ne...nemáme to totiž zapotřebí protože nám určitě není jedno jak ty skály vypadaj. Chceme přijít ke skále a hledat si svou cestu...své chyty a kroky, své možnosti a vidět před sebou skalní terén bez bílejch flekanců, bez předem jasně vyprášené cesty krok po kroku neb takových si můžeme užít na umělých stěnách.
Proto jezdíme na písek...hledat a objevovat skály a sami sebe....nikoliv zaprášenou bílou cestu.
Je to úplně jednoduchý a primitivní důvod ...až budeme chtít prášit tak prostě pojedeme jinam....takových oblastí jsou tisíce...téměř všude se dá užívat Mg...ale je jen málo oblastí kde jsou skály nezaprášené a nebo zatím jen málo a těch bychom si měli vážit a hlídat si je. Už jen tím jsou originální a jedinečné.
Zkrátka já osobně a doufám že nás je daleko více, chceme lízt na písk.skalách bez bílých fleků---jasné a srozumitelné a není třeba dalších diskuzí.
jinak s magem je to jako s kourenim. ti co kourej, otravujou vzduch nekurakum. a kdyz se nekurak ozve, tak kurak vytahne kecy o svobode atd.
a stejne tak se na piskach mnozej vybeleny sedmicky, i kdyz prirozeny je nemagovat. prasilove vytahnou argument 'preci se nezabiju' a pritom svuj zivot ohrozujou uz tim, ze vlezou nekam, kde by bez maga byli v prdeli.
jinak fandim, doufam, ze to dotahneme aspon na tech 250 komentaru. :)
Zavrit Labak pred lezci? Formalne mozne, ale prakticky? Na takovou blbinu jako platit stado hlidacu behajicich za stadem lezcu se prachy v rozpoctu nenajdou. Zustal bych v klidu. Radovy chranari totiz maji vice rozumu nez kdektery tajemnik CHS.
To záleží na velikosti pokut. Pak se stádo zaplatí. Takovej klajmbr je dobrá kořist. Maník na motorce ujede, i ten houbař je někdy čipera čiperná.
Klajmbr visí na skále, druhej ho jistí. netřeba ani zrychlit krok.
Vezmeš-li ssebou pejska, tak ten tě k nim dovede. Ale to je zbytečné, místa s velkým výskytem lezců jsou známá.
Mám pocit že zrovna jednoho chytli, zaplatil a bylo. Pak se mediálně čertil, ale to bylo všechno.
Zaplatěj. Tak jako vždycky, když už to moc myslí vážně (ať už má "pravdu" a nebo je to "svévole"). Pokud by to vzali vážně, nebudou chodit vybírat dědoušci hříbečci.
Navíc. Když jeden hrdina dá výběrčímu na budku, bude chvíli hrdina. Pokud ale dědeček hříbeček podá trestní oznámení, hrdina půjde třeba i sedět.
A ostatní hrdinové virtuálních rvaček sklapnou kufry. Tak, jak vždycky.
hrozne se mi libi ta predstava dedecka hribecka, kterak si jde stezovat organum, ze ho nejakej zaprasenej lezavec vyfackoval tak, ze ted vypada jako skurut-hai z pana prstenu. :)
Depak, depak, nac biti dedecka hribecka. Dyt je jich jak safranu, navic obcas jsou nekde skutecne treba. Vyjetej olej do mechu nelejem, ohen nedelame, ani netezime stalete borovice, proste jen lezem s neskodnym inertnim praskem co splachne vetsi destik. Navic je to Labska sportovni tradice, vetsina cest tu takto vznikala.
V postate od doby kdy se mg zaclo pouzivat se tu cesty tak delaj.
V nasem pripade, lezcu rozumej, neni treba s organem bojovat, staci chvili postat a prilis nereagovat. Organ vetsinou pokeca a jde dal, maga si nevsima, to kdyz rozum ma. Nema-li pak vetsinou steka, avsak nekouse. Proc nekam behat, staci ve svornosti pockat. Uniforma se vyskotaci, obcas neco chce, stejne nic nedostane, nic nenadela, policajta kuli mg do svahu prikreho nedostane, to by mu to (cajtovi) na mistnim urade mistni radni pekne vycinili o jake se to stara kravoviny a ze nechrani majetek usedliku pred zlodeji, babicky pred nasilniky a ze neni videt na ulici (to je realita!). Navic voni ti lezci..dyt nejvic piv vypijou a nejvic fazoli v hostinci sezerou, obecni pokladnu tak plni, i kyz to nekomu nevoni. Lezu uz skoro jednu generaci a to vod zacatku s tim nebohym pylikem, obcas dokonce i na pisku a jen jednou, dvakrat, kdosi prisel a cosi remcal, dokonce aj pejska mel aby si silny pripadal (bez reminku a bez nahubku)! A zase odesel, dlouho nevydrzel, akorat si hnul zluci (coz bylo vzajemne). Bitka nebyla, pokuta nebyla a lezlo se dal. Tak to bude i dal at to bude oficialne posvecene ci ilegalni, s CHS ci bez CHS. Jen se lehce zmeni pocet a spektrum lidi ve skalach ( jak asi? ).
Horolezci jsou nastesti chatra a jsem tomu rad...
a ze obcas nekdo nekde zaplati, treba se holt jen nechce hadat a kdyby , tak co? Kolik pokut plati prumerny ridic a kolik prumerny lezec (per time,persona)... budme realiste
takova maloucka knizecka to je, jestli se nepletu. ale nikdy jsem ji necetl, jen to slovo na me prenesl kamarad. ale kdyz ted vim, jak se jmenuje, tak si to nejspis zpetne doplnim. :)
To je ono. Ranná próza Borise Viana. vydal Globator (tuším). naprosto dokonalá pakárna! Buď tě to nachne a nebo budeš kroutit hlavou, co je to za blbost. Nic mezi tím myslím není možný. :-)
Nojo, pravda.
A bojovat o Zupácký paznecht spolu s Majorem, statečným Popotepcem Pribinovem Batlasotlem a Lůzyhněvem Kolibřichoslavem je nakonec interesantnější, nežli mágo.
Jdu si střelit křepeláka, brázdícího oblohu, ať je co k večeři.
V předmluvě se píše:
"... ale jak předmlouvat natolik důslednou píčovinu, takto prvotinu věhlasného, mezitím se upivšího autora?
...Na námitku, že by snad bylo možné trávit čas užitečnějším způsobem než překládáním Rozruchu a Andénách, podotkněme, že na druhé straně existuje nespočet způsobů, jak marnit čas mnohem stupidněji."
Na co autor předmluvy naráží? Že by byl lezec??? :-)
Podle a nefer jsi uzmul ostudu 200 komentare a pritom si na stovce neco sliboval ze uz to neudelas.
Styd se, udeluji ti cerny puntik za neeticke jednani, zanechal jsi bilou skvrnu na nasem cernem stite...
radek
ze zrovna ty mi Zobco vrazis kudlu do zad jsem necekal. Ja dvousty prispevek slibil, ze prenecham cloveku s nickem "Brecim", ale nebot se nikde v tu chvili neukazoval, neodolal jsem pokuseni a opet dosahl na vysnenou metu.:-)
tyjoooo,sem nečekal,že tu ta 200 bude tak rychle...no..než sem se přesunul z místa A do místa B..cca 3hodiny...tak to bylo...moc mě to mrzí..počkám si snad na 300.
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOhhhh F_Uck, Bože, to snad ne!!!!!! Magnesium!!!! Metla lidstva, odstup satane, jenž jsi zákřně na sebe vzal podobu bílého prášku. Kdo máš v sobě kouska cti a hrdosti, nikdá se ho nedotkneš. My tu planetu asi s takovou opravdu zničíme - globální oteplování, lov veleryb, kácení pralesů a teď ještě mágo v labáku!!! Vyhlašuji džihád.
jojo planeta se trese pred bilym zlem :-) nejhorsi je ze debata prisla v tu nejnevhodnejsi chvili. a to pred zimou, kdy se bile zcela evidentne nadrzuje :-);-)
Jelikož jsem Mástr této diskuze vyhlašuju výsledky o největšího prakokota. Na prvním místě se umístil s velkým náskokem a tudíž nemá ani cenu další místa vyhlašovat.
Tamtaradá tamtaradá ......... na prvním místě se umístil......
Prakokot FERY ze všech kokotů nej kokotovatější.
FERY
FERY
Doporučuji vám přečíst si jeho komentáře, to stojí za to.
V aleji je už pořádně na blito a já furt nevím zda ten chroust je nesmrtelněj či nikoli ??? Kdo to vyhrál ??? :-) Škoda že ty skály nemůžou mluvit, no vlastně oni mluví, ale o to se nikdo nezajímá jsou tu tisíce let a mi se tu sereme z desetiletíma a na nich si leštíme ega. Jinak gratůluji tomu kdo typoval přes 250.
Kdo vyhrál? Manitů, Mirek Dušín a pružiny ze sešívaček!!
"Se spokojeným chechotem se vymrští a vrhne se vpřed. Vzápětí narazí na zeď z pálených cihel, neboť chodba se v těchto místech nečekaně zatáčí do pravého úhlu.
Baron si přetře bouli mastí dr, Solana, posype zhmožděninu hořčičným pudrem a plíživě se krade dál. Baron dosáhl svých jar toliko každodennímu cvičení před otevřeným oknem. Dnes mu tudíž bylo daleko víc a viděl ve tmě, jako kocour v base, což...
Major,skrývajícípod zevnějškem z ocele hluboce emotivní duši, se dojetím zapotácí. Lůzyhněv jej v poslední chvíli zachytí a odvrátí tak strašlivou katastrofu. Neboť Major neumí plavat v ropuší krvi."
Z tohoto citátu z Díla, je snad všechno jasné i těm zbylým veteránům magickým bojů.
Ze všech skal nakonec zbude prášek a ze všeho prášku budou skály.
I ze všech lezců bude nakonec prášek který poletujíce v lascivním vanu větrů, vypouštěných ze solných dolů, plných draslíku uhelnatého a plchů na pokyn Velkého Panděra Hlavounského, bude prohánět ochranářky geometricky perfidních tvarů oděných ve vlastní kůži zapůjčené z úřadu pro normovaný pohyb v terénu, recitujících zakonník práchce.
Kdo dokáže napsat větší píčovinu, nežli já (dole) má u mne pivo. Kdo trumfne Viana (nad tím) má u Serhomila Branivraka vagon mága.
Za trochu prachu sel bych sveta kraj
lez s hlavou vylitou a lez bych bosy
sel v prachu Prachovem - kde vsichni ho maj
sel Labskym udolim - kde kazdy ho nosi
byl bez nej? - radej mazlit vosy
Za trochu prachu sel bych sveta kraj
kdo v prachu lezi u dveri, kdosi..
Myšlení mé v zeleni lení
a f pře chodníku já udělal jsem chybu
báseň krásná jak koulení se s tulení
je ráno. sportovci už věnují se shybům
Ti tuleni už běží k nekonečnu
kde rovnoběžky se neprotínají
marně hledám v tečně slečnu
prach mága souřadnice její tají
Ten prach mága sedá na moji duši
I na pyj padá a ten usedá
připiji si: Na pyj! a piji jak se sluší
připyji si
tekutým
vydám se k hrudníkům klenutým
slečen
svlečen
Přízrakem mága vlečen
...k nekonečnu
(Ze sbírky zákonů vydané na počet Georg Friedrich Bernhard Riemanna nakladatelstvím Prášil&Poťák)
Tak jsem nekde slysel, ze skala pod magem pry nedycha a pomaleji vysycha, studii jsem neprovadel, cili nevim co je na tom pravdy.
Jinak fandim klasice a pravidlum, kdo potrebuje na pisku mago at tam neleze, je spousta oblasti kde se pouzivat smi :o)
Kazde pravidlo nebo zakon nekoho omezuje, ale jelikoz je nas lidi moc jinak to nejspis nejde. A jelikoz jsem lezeni vzdy chapal nejen jako sportovni vykon, ale videl jsem v nem i jisty duchovni rozmer, hlavne ohledne vztahu k prirode, tak rozhorceni a vykriky "pravidla proste dodrzovat nebudu!!!" mi prijdou tak nejak off topic... Ochrana skal a jejich okoli by mela vychazet hlavne z rad nas lezcu a ne jen nadavky za "druhou stranu barikady" na ochranare. A nema snad i vystup bez maga vetsi sportovni hodnotu???
Alf
Tak mi to nedá, abych se i já nezůčastnil této skvělé diskuze, která se tady asi už nikdy nebude opakovat, protože toto téma je v těchto komentářích rozcupované do niti, a nebo, že by se přece jen ještě něco nového objevilo?
Chtěl jsem se jen pochlubit, jak jsem se stal neoklasikem. Lezení je pozoruhodná vášeň, která zabere mnohem více času jako sbor milenek, a proto ten, kde chce často lozit hledá skulinu časovou, kde jen může. A tož, si ju hledám také...
Ne všechny skuliny, jsou oficiálně nahlášené a moje manželka ještě nepřišla na to, že propocené lezky ukazují na tyto skuliny více než dobře.Spoléhal jsem na vrcholné utajení, ale hle...prozradil mne přítel nejvěrnější - bílý prach! Nebyl to crack, aviril, ani mouka, ale MG v celé své kráse. Když totiž přijdu domů, moje manželka mě vždy přivítá políbením ruky jako za starých dob, kdy se ctným mužům ještě vykalo, a ten býlí syčák za nehty mě prozradil !!! A proto od té doby to prášidlo nechávám doma a i když mi tečou kýble potu z rukou, čela i v oblasti zadních partií, už nikdy se nenechám tím zmetkem odhalit. Prvních deset lezení o ničem a teď, už nemám ani reflex šahat si za opasek pro ten všemocný cukrík...
Možná jste si někdo ze zde píšících klasiků nebo moderních lezců všimnul toho že byl 17.listopad.Jen tak pro připomínku je to ten rok 1989 co se vyhnal komanč-bohužel jen jakoby v hlavách jej máme zatím dle této diskuse všichni.
Což takhle pohlídnout na to tak že obě strany mají právo na to své a dohodnout se.
Jen troch k pravidlům které si ČHS zastupovaný pár lidmi k pískovcovému lezení ustanovil
1.MG nedodržuje se a pamatuji na 1 fotku z roku 1980 a něco kde hudy leze s mg ve východním německu-ale v pravidlech to je
2.vzdálenost jištění na písku minimum 3 m vyjímka 1 místo 2m nedodržuje se podívejte se na těžké cesty
3.výroba cest shora vždy se dělali a dělat budou všichni kdo na písku lezou trochu déle to vědí ale tvařme se že vše je ok a sem tam něco natlučme a vytlučme at je sranda
4.Lezení za mokra a vlhka-horám zdar co klasici ?
5.Prvovýstupci vytlučených cest-Jak může být někdo prvovýstupce když už to lez před vytlučením ?
6.Osazování kruhů do max vzdálenosti 30cm od navrtání a z lezecké pozice -no zamyslete se jak se na 10 držíte jednou rukou a druhou vrtáte realita je někde jinde kdo dělá cesty ví .
7.Schválené normované jistící prostředky zkuste se zeptat na ČHS jak to ta pravidla myslí ajak se kontroluje
je toho víc a je mně z toho už šoufl.Radši si pujdu zalézt a budu lézt tak jak posledních víc jak 20 let a když budu chtít tak s MG.
Dodržování pravidel a vůbec totálně pravidla bez reálné hodnoty pouze popisují situaci v celé společnosti.
David Peterka
Tak co je, tady to ted pěkně skomírá, to se tý třístovky jen těžko dočkáme.
Chce to zase někoho popudit, pokud možno osobní šťouchanec někomu z těch internetovejch rádobylezců typu Puš, Papouš, Turek, Ferry ultra, Jandík, který si vylejvaj svý literární a pseudofilozofický blitky na netu - pod heslem NA METU ŽIJU, NA NETU LEZU, V REÁLU JSEM SRÁGORA.
To je dobrej nápad. Můžeš s tím rejpáním začít a uvidíme.
Ale už je to fakt dlouhý. Dej ten rejpanec do diskuze a uvidíme, nechceš-li učit orla létat. :-)
Nehodlám číst tuto diskuzi, jen těm hrdinům co jsem tu místy zahlédl - kteří by ochranářům nafackovali a žádné pokuty neplatili - bych rád vzkázal, že už jsem potkal i ochranáře s hafanem a bouchačkou u pasu. Tak hodně štěstí.
Tak mi to nedá a taky si něco připíšu.Tuhle sem si prohlížel novýho průvodce na Tisou a koukal na fotky cest co já lezl s mágem jak sou v nich lezci bez mága a říkal si že sou asi teda lepší než já , protože mě to přijde bez mága maso, ale pak na servru 8a vidím fotku nejmenované lezkyně s pytlíkem na zádech a pěkně bílíma prackama v cestě v který je v průvodci bez,tak sem si oddych,jen mi to přijde trochu divný:)nebo směšný,budou vánoce ,asi si budu přát pytel mága
tak já se přidám, po deseti letech od článku.. jak to tam vypadá.. svoje nejtěžší cesty sem si v labisu přelezl v letech 2003 - 2006 a teď už skoro nelezu. Jaká je tam situace.. pořád bílo? ps - mě to nevadilo - používat s rozumem.