LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Horolezec nepadá.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
40.Hronek 10385
41.Kohout 10322
42.Nosek 10276
Bouldry:
40.Radouchova 8656
41.Štambachr 8612
42.Zímová 8606
Hory:
17.Abt 5186
18.Chomová 4970
19.Zaoral 4866

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140192 cest
Nové přelezy:
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A
J´Ai Toujo 7c+
1.20 € Var 8a
Ofthalmopa 7c+
To Pantheo 8a+
Orgi Nerou 8a

Stěny
Rock 'n' Wall - Plzeň
Horolezecká stěna Vrchlabí - MANGO - Vrchlabí
Základní škola Horní Čermná - Horní Čermná

Prodejny
HUDYsport - Praha 1
HUDYsport - Ostrava
Outdoor Centrum Rock Point Poštovní - Ostrava 1

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Jsou Tatry nebezpečné?

T. FrankJen za první pololetí 2004 zahynulo v Tatrách devět Čechů

Koncem minulého měsíce utrpěl smrtelný úraz další Čech v horách. Z hlediska dlouhodobějších statistik vlastně nic neobvyklého. Za rok zahyne v různých světových velehorách poměrně hodně českých občanů. Pozoruhodné je místo. Tatry. Jedná se totiž letos již o devátý případ tragického úmrtí ve Vysokých nebo Západních Tatrách. O devět případů za první pololetí. Za stejné období nezaznamenala Bezpečnostní komise ČHS v cizině žádný další smrtelný úraz. Pozoruhodná náhoda?

Nezúčastněný pozorovatel by mohl, spolu s autorem komentáře v diskusi pod zpravodajským článkem v internetové verzi jistého slovenského deníku, s nadsázkou prohlásit, že Češi snad teď jezdí do Tater umírat. Černý humor však není na místě, v Tatrách mnohým z nás letos zahynuli přátelé a blízcí.

Další související informace naleznete v předcházejícím článku autora
Nebezpečný sport?

Na druhé straně se ovšem objevují i seriozně míněné dotazy, zda se opravdu nejedná o něco víc než o pouhou náhodu. Myslím si, že ačkoli je poněkud děsivá série smrtelných úrazů v této lokalitě dosud velmi čerstvá, zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se mělo jednat o nějaký nově započatý dlouhodobý trend.

Smrtelné úrazy Čechů v Tatrách z hlediska statistiky
Pochopitelně, Češi v Tatrách z hlediska statistiky nehodovosti obsazují velmi vysoké místo. Je tomu tak dlouhodobě (snadno sledovatelné to je od rozdělení republiky, do té doby zde nehody měli nerozlišovaní občané československého státu). Dokonce bych byl se nebál připustit, že je možné, že českých horolezců zde umírá minimálně stejně, jako slovenských. V absolutních číslech tomu tak pochopitelně nebude, ale v případě horolezectví a v případě Vysokých a Západních Tater tomu tak být může.

Stálo by asi za úvahu pokusit se získat podrobnější statistiky nehodovosti Čechů na Slovensku a jejich srovnání s úrazovostí příslušníků jiných národností. Poté by bylo zapotřebí srovnat absolutní čísla vyjadřující návštěvnost v horách. Bohužel nejsou k dispozici statistiky srovnávají počet osob provozujících v těchto oblastech horolezectví, dokonce ani hodnověrné statistiky návštěvnosti podle národnostní příslušnosti. Tato čísla bohužel k dispozici nemáme, proto veškerá podobná tvrzení lze odkázat do oblasti spekulací. Podle mého názoru však toto tvrzení může platit pro určitou, svým způsobem specifickou, skupinu návštěvníků hor. A zde by bylo nejenom zajímavé, ale i prospěšné hledat příčiny. 
Jen pro zajímavost. Zpráva Horskej záchrannej služby SR uvádí, že z celkového počtu zásahů horských záchranářů byli postiženými Češi v 358 případech, zatímco Slováci v 908 případech, a občané ČR se tak zařadili na druhé místo se značným předstihem před Poláky (248) a Maďary (131). Přitom tato statistika zahrnuje i případy zásahů na sjezdovkách (kde, podle mě, pravděpodobně a zcela logicky dominovali domácí). A zde právě bychom potřebovali konkrétnější čísla. Tedy kolik z těchto absolutních počtů zásahů byli horolezci rozdělení podle národnosti atd. Poslední statistiky cestovního ruchu zaměřené na Tatry uvádí, že se Češi do Tater masivně vrací. Týká se to všech turistů a horolezci pravděpodobně nejsou výjimkou. Dokonce bych si troufl odhadnout, že je jich v Tatrách víc, než horolezců slovenských. Vždy v průběhu posledních desetiletí bylo na horských chatách ubytováno více českých hostů než jiných národností. Tento odhad se v žádném případě nebude vztahovat na skialpinisty. Vzhledem k dobrým podmínkám pro rozvoj této disciplíny právě na Slovensku se jí zde věnuje nepochybně víc lidí. Jenže opět narazíme na nemožnost seriózního posouzení čísel. I kdybychom např. spolehlivě věděli, že českých horolezců je v Tatrách víc než slovenských, či že českých a slovenských skialpinistů je v Tatrách stejně, potřebovali bychom ještě alespoň orientační čísla např. o průměrném počtu hodin strávených při určité disciplíně v horském terénu. Vraťme se však k číslům. Vynecháme-li úrazy (resp. zásahy HZS) na sjezdovkách, kterých je více než polovina ze všech zásahů, pak nejvíce zásahů připadá na volný lyžařský terén (209 zásahů v r. 2003) a na zásahy na značených chodnících (201 zásahů). Na horský chodecký terén a všechny lezecké terény připadá souhrnně „jen“ 141 zásahů. Tato absolutní čísla opět spíše vypovídají o počtu hodin strávených jednotlivými osobami v určitém terénu. Či ještě spíše o oblíbenosti určitých aktivit v horách.

T. Frank


Vrtulník u Zbojandy: na Slovensku, podobně jako např. v alpských zemích bývají zranění obvykle z hor transportováni letecky. Pokud je počasí jen trochu příznivé, samotný transport bývá rychlý a pohodlný.

Příčiny smrtelných úrazů obecně, letošní případy v Tatrách zvlášť
Obecně se příčiny smrtelných úrazů stále opakují. Nejčastěji (přibližně v polovině všech případů smrtelných úrazů) se jedná o následky zranění po pádu (z více  než dvou třetin pádu nejištěného, tj. takového, kterému nepředcházela chyba v jištění, vylomení štandu apod.). Druhým, opravdu významným činitelem jsou laviny. Teprve za nimi následují zásahy padajícími kameny, smrt způsobená následky celkového podchlazení, a náhlá srdeční selhání. Další možné příčiny úmrtí, jako zásahy bleskem, udušení či utonutí, smrtelné zranění divokými zvířaty apod. jsou v horách spíše okrajová.
Nejčastěji dojde k úmrtí v horách při provozování vysokohorské turistiky (VHT). V případě českých občanů druhé místo zaujímají horolezci, skialpinisté jsou až za nimi. Celoevropské statistiky jsou obdobné, jen s tím rozdílem, že skialpinisté zaujímají druhé místo. Lze předpokládat, že s dalším rozvojem a zvyšující se popularitou této, donedávna dosti okrajové horolezecké disciplíny, bude případů vážných či dokonce smrtelných úrazů skialpinistů přibývat.
Zkusme se z blízka podívat na oněch letošních devět smrtelných úrazů ve Vysokých a Západních Tatrách. Kromě lokality lze jen obtížně najít společného jmenovatele. Snad jen, že oběti s jednou výjimkou byli ve věku do třiceti let. Oproti údajům z předchozích let je jiné pořadí příčin i disciplín.

T. Frank


Padající lavina: i malá, prachová, lavina může být příčinou značných potíží. Lavinézním úsekům je lepší se vyhnout. K základním bezpečnostním opatřením v období kdy je zvýšená pravděpodobnost výskytu lavin patří nevstupovat do žlebů, sledovat s předstihem místa možného pádu a zdaleka se jim vyhýbat. Je-li vyhlášen třetí a vyšší stupeň lavinového nebezpečí, je nejvhodnější strávit den v útulné chatě a na hory se dívat z okna.
   
Z uvedených devíti případů byla nečastější příčinou lavina (5 případů); pády se objevují na místě druhém (3 případy) a zbývající úmrtí bylo na celkové podchlazení. Z disciplín jsou opět na prvním místě vysokohorští turisté (4 případy), tři případy připadají na skialpinisty a pouze ke dvěma smrtelným úrazům došlo při horolezectví.
Na místě je podotknout, že první pololetí bylo přejícné z hlediska sněhových podmínek (ale bohužel i lavin). Změněný poměr skialpinistů vůči horolezcům lze tedy vysvětlit zejména dobrými podmínkami pro lyžařské túry.

Bylo by ovšem pěkné, kdybychom mohli říct, že postižení měli jen smůlu. Že zkrátka statistika je neúprosná a k jitému počtu smrtelných úrazů v horách každoročně dojde. Bohužel, za většinu (zahraniční statistiky uvádějí obvykle více než 80%) úrazů v horolezectví stojí něčí chyba. Úrazů, kterým se zabránit nedalo je poměrně málo. Je tedy zřejmé, že více než 80% nehod bylo možné zabránit. Neudělat chybu. Je to pochopitelně těžké, lidé jsou omylní. Bylo by hezké, kdyby bylo možné vyloučit alespoň chyby z nevědomosti.
Bohužel, je to nutné vztáhnout i na tyto případy. Např. ke všem pěti případům úmrtí, kdy postižení byli strženi nebo zasypáni lavinou, došlo v době, kdy byl vyhlášen 3. stupeň lavinového nebezpečí. Minimálně ve třech z těchto případů strhla lavina i další partnery postižených, kteří však měli to štěstí, že se dokázali sami z laviniště vyhrabat. Resp. lavina je „vzala“ svým okrajem apod. Tragické bylo, že na případnou lavinu nebyli připraveni. Nebyli vybaveni lavinovými vyhledávači, sondami ani lopatami, i když např. u skialpinistů jsou právě tyto bezpečnostní prostředky všude v civilizovaném světě již považovány za standard. Z lavinových nehod byly skialpinistické dvě, zahynuli při nich tři lidé. V obou těchto případech je zcela zjevné, že lyžaři špatně odhadli lavinové nebezpečí v konkrétním místě. A je to o to tragičtější, že v obou případech byli účastníky túry členové horolezeckého svazu, kteří v rámci této organizace prošli řádným školením zaměřeným na skialpinismus (a tedy i laviny). O míře zavinění nehody samotnými účastníky túry, lze často jen spekulovat. Mnohé chyby, či špatná rozhodnutí o dalším postupu, se jako takové jeví až při vědomí následků. Většinou se rovněž nejedná o jednu chybu, ale o sled drobných chyb, opomenutí a špatných rozhodnutí, které by jednotlivě, samy o sobě pravděpodobně nevedly k žádným následkům, avšak ve svém souhrnu nakonec vyústí v tragedii. Právě takovým byl i jediný „horolezecký případ“ z celé této série. Jednalo se o túru čtyř horolezců na Malý Ledový štít, vedenou dvěma instruktory. Zpočátku to byl pomalý postup, přidalo se příliš pozdní rozhodnutí o návratu. Následovala ztráta orientace v nepřehledném úseku. Teprve potom došlo k pádu a zranění jednoho z účastníků. A od té chvíle došlo k několika závažnějším chybám. Zbývající horolezci jednali ve stresu, který nebývá moudrým rádcem. Výsledkem byli dva mrtví a zbylí dva vážně zranění.

T. Frank


Cedule „lavínové nebezpečenstvo“: podobné skládací cedule má HZS umístěny na přístupových cestách do horského terénu. Takto varovně otevřené signalizují zvýšené riziko.

Hodnotit míru zavinění jednotlivých aktérů každé nehody je velmi těžké. Stejně těžké, jako hodnotit, která nehoda patří do kategorie nehod jimž nešlo zabránit. Sem by měly patřit takové případy jako přírodní katastrofy typu zemětřesení či neočekávaných déletrvajících změn počasí (ovšem i s těmi by v rozumné míře měl každý počítat) selhání lezeckého materiálu i když byl správně použit (i když je otázkou, nakolik mohlo úrazu zabránit zálohování v jistícím řetězci, lepší výběr materiálu apod.), či např. zřícení celé horolezecké cesty i s lezci, vyvalení pilíře se štandem atd. (zde lze spekulovat, zda by někdo jiný, s většími znalostmi geotechniky nevedl cestu jinak, neštandoval jinde či cestu nevzdal a neodslaňoval včas z posledního „bezpečného“ místa).     

T. Frank


Laviniště v Roháčích: tato „lavinka“ vyjela až na značenou cestu, která je zároveň přístupovkou k celoročně provozované chatě. Západní Tatry jsou považovány za nejlavinéznější pohoří SR.


Bourání mýtů o malých bezpečných horách
Počet smrtelných úrazů Čechů v Tatrách je zcela nepochybně nepřímo ovlivňován některými mýty. Například mýtem o malých horách. To že jsou Vysoké Tatry nejmenší velehory, ještě neznamená, že to vlastně nejsou velehory. Jsou. Ač malé, mají všechny charakteristiky velehor a ještě pár specifik navíc. Jsou známé svými náhlými zvraty počasí, poměrně nízkým počtem dnů s ideálním počasím pro túry (a to v létě i v zimě, zatímco jaro i podzim zde z hlediska povětrnostních podmínek už skutečně nestojí za nic). Zdání blízkosti a dostupnosti civilizace a bezpečného přístřeší zde bývá opravdu klamná. Vysoké Tatry jsou opravdu nebezpečnými horami navzdory tomu, že mnoho jejich návštěvníků má tendenci je podceňovat.
Západní Tatry a Roháče jsou ještě menší než Tatry Vysoké. Ovšem ty věty o počasí zde platí rovněž. A v zimním období se k tomu přidává ještě statut nejlavinéznějších hor na Slovensku (a to je u státu, který vlastní cca tisíc lavinových svahů – pro srovnání, ČR jich má jen asi třicet, co říct!). Mýtus o tom, že přechod letních i zimních Roháčů je ideálním místem pro rodinný výlet, je doopravdy nebezpečný. Roháče jsou sice „malé“ ale pravděpodobnost, že zde člověk v zimě potká lavinu je výrazně vyšší než ve Vysokých Tatrách, a pravděpodobnost, že v létě půjde dlouhé etapy za deště, bouřky, v kluzkém terénu, na mokrých řetězech, ohrožován blesky (a stresem) je tady jistě vyšší než v Krkonoších.


T. Frank


Samolepka HSZ: telefonní číslo uvedené na tomto obrázku je hodné zapamatování. Jedná se o centrální dispečink Horské záchranné služby SR. Na toto číslo by měla být směřována všechna tísňová volání a žádosti o pomoc z horského terénu na Slovensku.

Tatry, Západní i Vysoké jsou neobyčejně krásné a malebné. Češi jejich kouzlu propadli už dávno. Bez výhledu na inverzi ze které na horizontu vystupují nejvyšší vrcholy Nízkých Tater si mnohý z nás nedokáže představit zimu. A zdá se, že jejich kouzlu propadají i další generace. V Tatrách se máloco mění (i když pro předhůří to neplatí – to jde s dobou, zachvacuje jej shon na který jsme zvyklí ze všech horských středisek). Těch pár chat ve vyšších polohách žije svým poklidným životem, jako by se tu zastavil čas. Do jisté míry zastavil. Nejsou elektrifikované, napojené na internetovou síť, nedisponují denní předpovědí počasí. To by tolik nevadilo. Vlastně by to vůbec nevadilo, kdyby nastupující generace nebyla na výdobytky informačního věku tak zvyklá. V Tatrách se informace nenastrkují před nos. Člověk si je musí pracně zajistit. A nezajistí-li si je, je opravdu moc dobře, ovládá-li základy meteorologie, ví alespoň něco o pochodech ve sněhu a umí odhadnout, kde a za jakých podmínek bude alespoň přijatelně bezpečno. Mnohdy by stačil prostý pohled z okna a úvaha, že nepůjdeme-li ven, svět se nezhroutí. Tatry jsou malé a krásné. A vyžadují pokoru.

Další aktuální informace naleznete v Aktualitách na stránkách 
Horosvazu:


Text a fota: Tomáš Frank; BK ČHS

Tomáš Frank   [úpravy] 14:49 07.07.2004Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Telefon09:15:02 08.07.2004
Můžu jen otázku k tématu, jak volat z mobilního telefonu českého operátora na horskou službu? Stačí vytočit tohle číslo nebo musí být předvolba jako na volání do Čech? Myslím, že by tahle informace byla upřesňující. Díky.
Michalodpovědět 
 Re: Telefon11:28:51 08.07.2004
Tak to teda opravdu nevím. U čísel uložených v mobilu (kde mám i tísňové na HZS, číslo na HZS VT atd.) mám všude předvolby. tedy u českých +240, u slovenských +421. A volám-li ze svého mobilu na mobil na Slovensku, funguje to. Je-li tomu tak i u tísňového volání nevím, otázku položím :-)

A ještě poznámka:
Další aktuální informace (viz text výše) budou na www.horosvaz.cz vyvěšeny počátkem příštího týdne. Budou to
1. informace k přivolání pomoci na slovenských horách (včetně dalších telefonů)
2. Předběžný rozbor všech devíti letošních případů smrtelných úrazů Čechů v Tatrách
Tomáš F.odpovědět 
  Re: Telefon15:19:31 08.07.2004
Mělo by fungovat číslo 112 (bez předvolby):
"Na základě rozhodnutí Evropského parlamentu, linka 112 musí platit ve všech státech Evropského společenství.
žebroodpovědět 
  Re: Telefon17:25:29 08.07.2004
Tiesňové telefónne číslo pre horské nešťastia 18 300 funguje na akomkoľvek mobilnom telefóne ktorý je v SR aktívny bez predvoľby. Taktiež aj s pevnej telefónnej siete na území SR.
HZS VTodpovědět 
   Re: Telefon21:22:17 08.07.2004
Takže problém vyřešen. Do Smokovce zasílám dík za promtní zodpovězení :-)
Tomáš F.odpovědět 
    Re: Telefon08:31:02 09.07.2004
Taky se přidávám k díkům za info.
Michalodpovědět 
 Re: Telefon18:31:38 26.07.2004
na vacsine mobilnych telefonov ide vytocit cislo 112 aj bez vlozenej sim karty, pripadne ak namiesto pin kodu zadate 112 a stlacite yes automaticky tocite tiesnove volanie, pokial ste na polsko slovenskej hranici a dovalate sa do polska nepanikarte pokial ste na slovenskej strane, tak automaticky hovor operator prepoji na HZS Slovensko
marekodpovědět 

 Tatry19:11:16 08.07.2004
Tome, díky tobě a BK za tradičně kvalitní materiál. Koukám, že tě bedlivě čte i HZS :-)
Petr Jandíkodpovědět 
 Re: Tatry22:49:57 08.07.2004
Zravím, Petře. Děkuju. No, já posílal mejl s dotazem samému náčelníkovi :-) A musím spolupráci ze strany HSZ opravdu pochválit. Nejen v případě tohoto dotazu. Ostatně, jak myslíš, že bych bez jejich komentářů dokázal dát dohromady v tak šibeničním termínu po skončení pololetí alespoň předběžný rozbor úrazů. Většinou se nejednalo o naše členy, hlášení nemáme a zprávy z tisku jsou poněkud zkreslené.
Tomáš F.odpovědět 
 Re: Tatry23:41:03 18.07.2004
Slibované texty BK ČHS k tomuto tématu najdete na www.horosvaz.cz, nebo přímo na uvedených odkazech

Bezpečnost a přivolání pomoci na horách v SR:
http://www.horosvaz.cz/ metodika/index.phtml?id=776

Předběžný rozbor smrtelných úrazů v Tatrách v 1. pol. 2004
http://www.horosvaz.cz/ metodika/index.phtml?id=777
odpovědět 

 no neviem21:23:25 08.07.2004
akoze neviem co chcel autor dokazat tym ze stale porovnaval ceske obete z nasimi dost ma to nastvalo teraz to neberte akoze som na ceskych lezcov stahovacni sam z mnohymi leziem
ale minuli rok o niecom svedcil a tento rok je pre vas este tragickejsi bohu zial ako ja poznam cechov v tarach tak mnohi z vas tam vbiehate  hura systemom ...kdyz uz sme tady...
trunokodpovědět 
 Re: no neviem22:38:55 08.07.2004
OK, nemusíš být k Čechům vztahovačný jen bych rád věděl, co předvedli v loňském roce. Pokud je mi známo, loni se po dlouhé době počet českých občanů, kteří utrpěli smrtelný úraz na horách v SR výrazněji snížil. Dokonce se Slovensko, jako místo úmrtí na horách, posunulo ze standardního prvního na třetí (za Rakousko a Rusko) místo.
A když už su u toho číslení; pokud je mi známo, jen ve Vysokých Tatrách zahynulo za posledních padesát ročně v průměru asi 16 návštěvníků (jo, Češi asi vedou, jen to dřív byli občané stejného státu, takže to nikdo nedělil) takže ať na to koukám z jakékoli strany, rok 2004 ještě pořád nikterak nevybočuje. Jen tam umírá víc (7) Čechů, než jiných národností. Z dalších národností tam, pokud je mi známo, zahynul letos jeden člověk. Zato však BK dosud neeviduje žádný smrtelný úraz jinde v zahraničí (resp. pár případů v ČR).
Já opravdu nevím, jestli to něco znamená. Právě roto zde uvádím určitá čísle, abych se to pokusil uvést do jistého celkového obrazu. Spíš si myslím, že to vlastně nic nového neznamená, ale právě avízovaným předběžným rozborem smrtelných úrazů, i textem o bezpečnosti právě na horách v SR se snažíme, alespoň v mezích možností, předejít případným dalším problémům.
Tomáš F.odpovědět 
  Z vlastní zkušenosti13:40:03 10.07.2004
Kdo z vás lozil v Tatrách, tak ví, že ve stěně potká tak 70% čechů, 20% slováků a 10% poláků. Už jenom z toho důvodu těch čehůnů tam musí zahučet zákonitě víc.
Dalši důležitý faktor je ten: "Když už su tady, tak musím aspoň něco vylézt. Přece nepojedu dom kvůli tomu že je 3 lavinovka a že sněží..."
A v neposlední řadě faktor "Turista z Českého ráje" - trajdá si po horách v lehkých teniskách/sandálkách v šusťákových gatích a s tričkem. V ruce igelitku s rohlíkem a igelitovou pláštěnkou. Ten si koleduje...
Honzaodpovědět 
   Re: Z vlastní zkušenosti11:22:52 14.07.2004
tak s tymto na 100% suhlasim...
tooodpovědět 

 Len tak21:58:24 08.07.2004
Neviem ako autor článku, ale ja som bola v zime často v Tatrách, tých Čechov tam až tak veľa nebolo (v porovnaní so Slovákmi). Argument o ubytovaní na chatách je závádzajúci, ja to mám do Smokovca asi hodinu mimo špičky, je veľa ľudí, ktorí bývajú oveľa bližšie...
Dankaodpovědět 
 Re: Len tak22:42:47 08.07.2004
Ahoj Danka, já tam byl letos v zimě celkem jen 14 dnů. Byl jsem na chatě... Z vlastního pozorování proto hovořím výhradně o horolezcích. Už vůbec bych si neodvážil srovnávat se skialpinisty či vyskohorskými turisty. Těch tam, podle mého, nepodloženého názoru, bude utčitě víc.
Tomáš F.odpovědět 
  Re: Len tak09:57:47 09.07.2004
Vcelku obsáhlá a poměrně smutná statistika. Do Tater jedu za týden po dlouhých 7 letech co jsem jezdil spíše do Dolomit atd....Pokud pozoruji dění u nás v oddíle, který jezdí do Tater několikrát za rok, je to občas opravdu tak trochu hurá systém ( často poměrně zastaralé vybavení- mačky + cepín. Bez GPS, lavinové sondy, pípáku atd... )Dost je to podceňováno - trošku je to chybou starších členů a instruktorů, kteří razí teorii, že lezli desetiletí ve flanelové košili, bez mobilů, sond....atd..takže na co ty moderní krámy jako goratex, rámovky, GPS, pípák atd....
Ten kdo leze bez moderních vymožeností je považován za hrdinu místo za blbce. Na druhou stranu by nebyl od věci větší tlak ze strany metodiků, propagátorů a koneckonců i výrobců vybavení do velehor. Nad zdravým rozumem občas převládne ekonomický tlak. Chudák studentík šetří na Tatry....zaplatí za vlak, chatu atd...a pak je hnusně. Co s tím....stálo mě to 5000, tak vylezu alespoň něco...přeci nepřijedu domů po týdnu, že jsem se válel na chatě a nevylezl nic.....Tak hurá na kopec - a bohužel to né vždy dobře dopadne. Dalším faktem je to, že žádný nováček který prošel našim oddílem nejede napoprvé do Dolomit, či Rakouských Alp - ač to může být třeba pro mne či jihočechy blíž. Každý jede na horoškolu či na vlastní pěst do Tater ( levné služby, levná doprava, syndrom z minulosti ). Samozřejmě nevím kolik smrťáků či úrázů připadá na nováčky, ale částečně to může vysvětlit to, proč v jiných evropských velehorách češi nepadají či nekončí pod lavinou. Z mého okolí byl skoro každý v zimních tatrách, ale nikdo v zimě na Marmoládě, Triglavu, Grosglockneru, Dachsteinu. Monte Perdidu atd....kde konec konců v zimě většinou chaty ani nefungují ....
Radim Bzuraodpovědět 
   Re: Len tak10:48:38 09.07.2004
Jo, Radime, máš dost pravdu. Je to ten pitomej mýtus o malejch horách...
Tomáš F.odpovědět 
   Re: Len tak11:24:54 09.07.2004
Dřív se nedostatek moderních cajků, jako je GPS, kompenzoval třeba tím, že na výkonnostní třídu a cvičitele jsi musel umět zpaměti celej hřeben vysokých Tater - všechna sedla a vrcholy, plesa a doliny. Dstatně se to i hodilo, když se na chvilku roztrhla mlha, hned jsi viděl, že sestupuješ po blbým hřebeni :-)
Pokud se úrazů nás Čechů týká, tak máme nezanedbatelný podíl i v Rakousku - ostatně ten Glockner byl vloni dějištěm dvou smrťáků (Ajdam a spol- lavina) - možná jsi zapomněl. Vím, že v Alpenvereinu máme na počet členů velmi vysokou úrazovost, možná nejvyšší v Evropě. Takže to nebudou jen ty Tatry.
Petr Jandíkodpovědět 
    Re: Len tak11:44:15 09.07.2004
Promiň, že Tě opravuju, případ o kterém píšeš, se neodehrál loni. Bylo to 16. prosince 2002. Tím ovšem nechci říct, že by loni těch průšvihů v Rakousku bylo málo...
Tomáš F.odpovědět 
     Re: Len tak12:13:32 09.07.2004
Aha, unikl mi letopočet.. Díky za opravu.
Petr Jandíkodpovědět 
      Re: Len tak20:16:23 09.07.2004
Tak, tak. Opouštím Vás, povídejte si tady sami. Mizím na tejden do Rakous na hory a pak na tejden na Slovensko do jeskyní :-) Pa.
Tomáš F.odpovědět 
       Re: Len tak15:45:10 26.07.2004
No jen tady chvíli nejsem, už zase průser. Češi se na Slovensku opět vyznamenali.
Napřed dva ve Vysokých Tatrách, co se jim sekne lano, protože slaňovali jinam než chtěli. A hned, práce pro HZS. Pak zas jeden v Západních Tatrách co se pro něj musí nahoru a naž jsem stačil přejet z Rakouska na slovensko, tak ještě jeden, co ho slovenská HZS zachraňuje protože spadl z hradu. No, naštěstí všichni žijou.
A aby toho nebylo málo, co jsem se skrýval ve Slovenském krasu, letí do Tater pro českého turistu vrtulník LZS ATE. A českou turistku najdou mrtvou na jakémsi kopci v Chorvatsku a ještě někdo spadne do Velké Ameriky. Mimochodem, nevíte někdo o tom posledním případu trochu víc? V novinách jednou psali, že to byl horolezec (nojo, načerno udělanejch pár cest tam je), podruhé že se šel koupat a slaňoval (?), potřetí že to byl trampík a spadnul ze svážný (?).
Tomáš F.odpovědět 
        Re: Len tak21:57:39 26.07.2004
Vítám Tě v domovině. Je fakt, že to tu bez Tebe šlo bídně.:) Ale jak jsem koukal na HS Tatry, tak čechům jiné národy konkurují více nežli zdatně. Z čehož ovšem radost mít nedokážu:(( Owšem web HS se mi zdá čím dál lepší.
jan pušodpovědět 
        Re: Len tak10:50:51 02.08.2004
Ve Vysokých Tatrách se zranil český horolezec
VYSOKÉ TATRY - Český horolezec z Prahy utrpěl v sobotu odpoledne středně těžká zranění ve Vysokých Tatrách. Jak sdělil mluvčí Letecké záchranné služby Pavol Svetoň, padesátiletý muž si při pádu zlomil patní a klíční kost a byl vrtulníkem přepraven do nemocnice v Popradu.
Podle mluvčího horolezec "vypadl" z Velické stěny ve Velické dolině. Na nešťastnou událost upozornili horskou službu jeho dva kolegové. Poté byla okamžitě kontaktována letecká záchranná služba, která vyslal na místo vrtulník. Za pomoci jeřábu pak členové záchranářského týmu dostali zraněného ze stěny a dopravili do nemocnice.
Čeští turisté a horolezci patří spolu s Poláky k nejčastějším obětem slovenských hor. Jen od začátku letošního roku v nich zemřelo 15 lidí, z nichž devět pocházelo z ČR.
Autor: ČTK.
odpovědět 
         Re: Len tak - Nejenom v Tatrách10:51:58 02.08.2004
Český turista zahynul v tyrolských Alpách
INNSBRUCK (Rakousko) - Tělo 65letého českého turisty z Mostu bylo v sobotu večer nalezeno v tyrolských Alpách v Rakousku. Muž, který v uplynulých dnech podnikal bez doprovodu horské túry v oblasti Zillertal, se podle policie s největší pravděpodobností zřítil z horského úbočí.
Batoh nešťastníka našel jiný turista a odevzdal jej na místní četnické stanici. Protože nález nasvědčoval tomu, že došlo k nehodě, byl zorganizován pátrací let, při němž bylo ve výšce 2570 metrů nad mořem objeveno již jen mužovo mrtvé tělo.
Autor: ČTK.

odpovědět 
          Re: Len tak - Zase v Tatrách11:09:46 02.08.2004
01.08.2004

O 19:50 hod. bolo dispečingu oblastného strediska HZS vo Vysokých Tatrách oznámené, že v Krčmárovom žľabe vo Velickej doline uviazli traja 25 – roční českí horolezci (M.K., P.K, J.J.) a žiadajú o pomoc. Následne na to bola zorganizovaná skupina záchranárov HZS VT v súčinnosti s DZ THS a o 20:30 hod. odišli k postihnutým.
O 23:05 hod. prišli na miesto a začali s vyprosťovaním nešťastníkov, ktorí už druhý deň blúdili po Gerlachovskom štíte a hľadali zostupovú cestu.

www.hzs.sk
odpovědět 
    Re: Len tak01:09:18 11.07.2004
Pokud jsme na tom se statistikou v Alpenferajnu tak špatně, nabízím úvahu (možná zcela milnou), že u nás si členství pořizují převážně lidi, které nikdo další nepojistí nebo s problémy, zatím co u nich jde o docela levnou průkazku na slevy na chatách a má jí tam (podle mých částečně zkušeností a trochu představ) i dost chodičů, kteří procentuálně nejsou k úazům tak náchylní.

A u úrazů v Tatrách bych počkal na slíbený rozbor. Pokud jde o laviny, už se o nich napsalo opravdu hodně.

Úplně na závěr - rád opakuji stále dokola - úroveň akceptovaného rizika (akceptujeme každý den a nejen v horách) je podle mě otázkou každé jednotlivce. Jen tak pro představu - v paralelní realitě se Hubr zabil po vylomení chytu při free solo přelezu Velké Čimy a tudíž ho má kde kdo za vola. Rozdíl od této reality s hrdinskými fotografiemi není v ničem jiném, než kvalitě kamene. Jen tak pro zamyšlení.
Lawodgeodpovědět 
   GPS11:05:16 11.07.2004
GPS je v Tatrách v dolinách nahovno. Nic nechytíš.
Honzaodpovědět 
    Re: GPS00:20:57 12.07.2004
Tak to nevím jak s tou GPS zarábáš, nebo nějaká starší technika?
Mě GPS funguje v tatranských dolinách dobře, označit si chatu, třeba Zbojničku, a pak v mlze a vichru přímo trefit na chatu? není problém, GPS v pohodě.
Jestli nějaké výtky, tak:
- ve velké stěně, třeba Malý Kežmarák, tak to už na signál docela čekám, a pak to i pochopitelně hází nepřesné údaje
- odolnost chladu, v zimě ve větru musím mít pod bundou, vždycky na krátko vyndat, kouknout na údaje, a šup spátky pod bundu
Prostě celkově na 98% spokojenost!
TomasKodpovědět 
     Re: GPS14:00:03 12.07.2004
Nu je pravda, že to GPS bylo asi už krapet starší. Sem ho používal asi před 3 lety a v 3/4 Bielovodské doliny sem byl neúspěšný. Tak sem ho zavrhl...
Honzaodpovědět 
   Re: Len tak10:10:28 13.07.2004
Souhlasím. U nás je nějak zakořeněno, že mezistupeň mezi skalkami a horami jsou Tatry. Ty jsou však mnohem náročnější než lecjaké alpské skupiny či stěny. Dalším lákadlem je cenová dostupnost a blízkost od východní části republiky.
Myslím, že kdyby existovala statistika všech úrazů na všech místech světa, kde by byla zahrnuta i zkušenost zraněných, nemuseli bychom se ničemu divit...
Matyodpovědět 
    Re: Len tak15:53:59 26.07.2004
No, jak si tady ty komentáře čtu, musím konstatovat, že na většině z nich je kus pravdy. Je to tak. V Tatrách se asi víc riskuje. Je to tak, všichni mají zakořeněné, že Tatry jsou mezistupněm mezi skalkami a horami (to ovšem platilo v dobách, kdy jsme měli Alpy uzavřené a za hory jsme považovali Kavkaz a Pamír). Prostě tady hraje roli ten mýtus „malých hor“, co jsou přece bezpečné. Osobně mám pocit, že Tatry nejsou nijak zvlášť nebezpečné. Jen že je kdekdo podceňuje.
Tomáš F.odpovědět 
  Re: Len tak15:31:47 27.07.2004
Voni ty česící tam sice jsou, ale místo lezení hulákají na chatách a lezou tedy spíše v barech. Domácí myslím lezou opravdu po horách a mají skutečně něco vylezené. Bude to tedy spíše v tom, že česící to nějak moc neumí, teda nemají opravdu potřebné zkušenosti.
Rajda Copatá
rajada copatáodpovědět 

 Tatry10:47:25 09.07.2004
Myslím si, že úmrtnost Čechov je preto taká vysoká, že Tatry sú pre nich ďalej a keď už sú tam a brali si preto dovolenku, tak predsa to risknú a možno to počasie nebude také zlé, možno ten lavínozny stupeň nebude ešte taký zlý, veď načo sa vracať a načo mať nejaké sondy a vyhľadávače, keď ich použijeme len pár krát do roka?!Tak riskujte a zvyšujte statistiky!!!
alenaodpovědět 
 Re: Tatry19:20:50 09.07.2004
Jednalo se prakticky o skialpy, ne o horolezce (s výjimkou Máci a spol.). Byl jsem hore v období většiny případů. Většinou byla 3 až 3+. šlo o to nebýt za blbce tím, že se nic nedá. Risk si málokdo připouští. Čili závěr, smrťáky v lavinách byly 100% způsobeny nezkušeností s pohybem v lavinézním terénu - postižení si nepřipouštěli nějaký průser (neztotožnili se s podmínkami, ale s vlastní iluzí neohroženého pohybu v čerstvém jiskřivém sněhu, nic je nevarovalo, byla to pohodaaaáááá). Máca a spol. byla klasická tragédie způsobená zvratem počasí a nezvládnutím stresu sestupu ve zhoršující se sračce. Prostě je to nepustilo všechny. Česká arogance byla oslavena spoustou mrtvých. Slováci mají větší cit a větší úctu k horám, současně jsou podstatně lepší horolezci než skalkaři z polabí či povltaví.
Sebevědomí nestačí, pokora a úcta není dnešní hodnota mnoha mladých čehůňůůůů. Všem přeji úctu k horám, k lidem v nich, mezi sebou důvěru a vzájemnou podporu a uznání rozdílu ve výkonu. Respekt ke kamzíkům, skutečným domovským obyvatelům dolin, vážnost a přátelství chatárom i horskej a obdiv lezeckým skutečným pánům Tater od Pala Jackoviče až po již nežijící legendy. Hore zdar a i všem v nebi nad horou. Všichni tam sedí u vařiče a s úsměvem si povídají.....
Karpet
karpet karas koberecodpovědět 
  Re: Tatry07:05:01 12.07.2004
Ty budeš tuším HRDINA co všude byl, všechno zná a všemu rozumí, co??
Pavel Urbánekodpovědět 
   Re: Tatry11:29:27 15.07.2004
Rozhodně nejsem hrdina a nikde krom Tater jsem nebyl. Moc toho nevím a zapomínám (byl jsem 35 hodin pod lavinou a odnesl to mozek - nebyl kyslík), ale jedno vím jistě, že .....
karpetekarpete
Karasodpovědět 
   Re: Tatry11:37:55 15.07.2004
Promiň Pavle Urbánku, že jsem Tě ťal tak zle. Těším se, že se potkáme v hore. Poznáš mne podle toho, že mám velkou bouli na hlavě a na ní koberec. Buďme kamarádi nikolivěk ve při. Už mi taky jde na šedesát zatímcotobězřejmětakasidvacetlet. No nic, ještě jednou promiň, mrzí mne Tvůj dopalpodpalaodpal gudbaj bajbajobajo jo jo j...
karpetekdědkošed
PS nener to tak vážně a vzpoměň si někdy: "Každý má svůj problém".
karpet karas koberecodpovědět 
  Re: Tatry10:45:49 12.07.2004
Za 3 se toho dá s dostatem znalostí plno, stupeň "3+" neexistuje, nejvíc nehod je za stupně 2.

"Sebevědomí nestačí, pokora a úcta není dnešní hodnota mnoha mladých čehůňůůůů." Tak já jsem "mladým čehůň", a nevím, proč máš potřebu mě urážet, o tom, jakou má pokoru před horami, nemůžeš zhola nic vědět.

Takovéhle mudrlandství nad nehodami, zkušení Slováci vs. arogantní Češi, mi přijde dost nechutné. Podobně jedovaté kecy o "oslavě arogance" by se daly napsat i o smrti mnoha tatranských legend. V rozdílu Češi versus Slováci to opravdu není.
jkodpovědět 
   Re: Tatry09:46:16 15.07.2004
Omlouvám se Ti mladíku, ale myslel jsem, že názor na rozdíl v cz a sk přístupu k lezení v Tatrách byl mottem úvodní části diskuse. Já si myslím, že ten rozdíl tu je a i ty mi to potvrzuješ svým vytočením se. Já jsem brousil tatranské chodníčky již před 30ti lety a teď je situace taková, že zkušenost je nahrazována sebevědomím, chybějící informace ctižádostí a pokora k horám arogancí směřovanou ke všem kolem. Nenech se, prosím, mnou vytočit, ale nech se spíše vyprovokovat k přemýšlení o ostatních a k souznění s proměnlivým chováním těch velmi živých hor.
Hore zdar
karpetek
karpetodpovědět 
   Re: Tatry10:03:30 15.07.2004
Byl jsem líný napsat 3 a vzestupná tendence, 3+ se ukázalo jako problém, který jsi nepřijal. I´m very sorry. Vidíš teď sám, že nic neošidíš a všem se nikdy nezavděčíš. Užívej se hor a při 3+ si dávej pozor tam, kde je 2. Nenech se překvapit jako já. Ležel jsem 34 hodin pod lavinou bez kyslíku a odumřel mi skoro celý mozek. To je idůvod, proč jsem se dal na psaní na lezci. Ale vážně. Jsem přesvědčen, že platí jen jedna pravda: "Každý má svůj problém".
Držím Ti palce a hore zdar a neber to vše tak vážně...karpetekarpete
karpetodpovědět 

 Prachy, prachy, prachy...09:32:36 12.07.2004
Cau. Myslím, že tři hlavní příčiny nehodovosti jsou peníze (vybavení), peníze (cesta) a peníze (bydlení), velká vzdálenost/malá dostupnost (oproti slovákům) a malá vzdálenost/velká dostupnost (oproti alpám) a nezkušenost (kde jinde získat (nejen!!) první zkušenosti z velkých hor). A samozřejmě všechno se vším...
W
Wodouchodpovědět 

 Pravděpodobné příčiny této neveselé statistiky:19:26:02 12.07.2004
Pravděpodobné příčiny této neveselé statistiky:
Domnívám se že od všeho trochu. Řekl bych, že každý z již zmíněných argumentů bude mít svůj podíl, jen každý jinak velký.

To, že nás Čechů leze v Tatrách více než Slováků se zdá i mně a z toho plynoucí poměr našich a Slovenských obětí je vcelku logický. Tento subjektivní dojem by se dal, i když pracně, prověřit statisticky z počtu ubytovaných na horských chatách (Přece jen všichni slovenští horolezci nebydlí hodinu jízdy autem od Tater jako Danka a i ta někde na noc složí hlavu.).

Argument, který říká, že nejrizikovější skupinou jsou svobodní a bezdětní borci do 30-ti let bude mít asi také svou váhu. Soudě dle sebe, tak dokud jsem neměl děti a ženu na mateřské, tak jsem byl ochoten jít do rizika až na hranu ostří, zato dnes si také rád zalezu v Tatrách, ale riziko se snažím snížit na minimum.

Svůj díl bude mít podle mne také dědictví minulosti. Za dob již stokrát prokletého pana Skandery se kromě tunelování v ČHS prakticky nic nedělo. Za Roba Teplého se jen přešlapovalo na místě no a současná metodická komise se sice snaží, ale pracuje teprve něco přes rok a než se dostaví nějaké výsledky, tak to bude ještě nějaký čas trvat (Doškolení všech instruktorů, nějaký čas také zabere než si získají respekt a členská základna zjistí, že jim mají co sdělit …). Dostupnost metodický materiálů je vcelku komplikovaná, ono je sice něco na internetu k máni, Schubrtovy knihy jsou bezesporu také přínosné, ale podle mne chybí ucelené dílo jako byly „Základy horolezectví“ od Procházky v době, kdy jsem začínal já (Samozřejmě dílo z pohledu dnešních poznatků.). Jsem tomto ohledu zvědav, s čím se vytasí MK ČHS?

To, že dnes lze získat horolezecký průkaz opravňující ke vstupu do terénu mimo turistický chodník jen zaplacením členského příspěvku a dotyčný nemusí být ani členem horolezeckého oddílu, kde by jej někdo naučil něco víc než jen jak se navázat na sedák a jistit pomocí osmy má podle mne také svůj vliv. I když uznávám, že nejlépe získané znalosti jsou ty, které si člověk osvojí protože chce a ne protože musí.

V neposlední řadě bych viděl problém také v dostupnosti některého materiálu.
Kvalitní sedák sice pořídíte za pětistovku, ale na funkční lavinovou lopatu se sondou si musíte nachystat dva a půl litru a to si myslím, že výrobní náklady pro obé budou zhruba stejné. No a takový pípák  třebas jen analogový pod šest litrů nejde. Přitom se nejedná o nic jiného než o trochu jednoduché elektroniky a trochy plastu. A tady se každý studentík rozhoduje co si koupí dříve, jestli mačky, které bude v zimě celý den potřebovat a nebo pípák, který mu sice může zachránit život, ale který zrovna nemusí vůbec použít?! Také dokud nebudou mít všichni instruktoři toto vybavení, tak nebudou schopni přesvědčovat ostatní o užitečnosti těchto věcí a to včetně sondy a lopaty.( Samotným pípakem sice určíte přibližnou polohu zasypaného, ale bez sondy a lopaty ho do patnácti minut s cepínem a holýma rukama nevykopete!

No a dostupnost aktuálních informací o předpovědi počasí a lavinové situaci je na horských chatách žalostná. V dnešní době bezdrátového připojení na internet nechápu proč nejsou schopni chataři, zvláště pak na Popradském, Slezáku a na Brnčálce, kde mají pevné linky, zřídit malou nástěnku, kde by každý večer vytiskli aktuální předpověď na další den včetně akutního stupně lavinového nebezpečí?
Jiří Babačaodpovědět 
 Re: Pravděpodobné příčiny této neveselé statistiky:10:39:53 13.07.2004
Právě jsem se odtud (z Tater) vrátil. Ještě bych si možná dovolil doplnit:
Je tu tlak na mladé borce velkých lezných schopností, ale malých zkušeností. Dokud nezažijí (a přežijí!) pořádný zvrat počasí, tak si neumí představit o co jde. Ty hory vypadají za sluníčka tak nevinně. A lézt nějaké pětky je pod úroveň ambiciozního lezce i když bude v Tatrách poprvé. Jak by to vypadalo?!! A tak hurá do Hokejky, Weberovky...a podobných závažných cest. Co na tom, že může pršet. Slyšeli a četli přeci o tom, že jsou tam štandy a tak přeci v nejhorším klidně slaní. Jenže z takové cesty může být vodopád pěkným fofrem.
Také né každý, kdo umí lézt osmy se umí s jistotou pohybovat po dvojkovém hřebínku. A v euforii nad výkonem si při návratu v "choďáku" přestatne dávat pozor.
Samozřejmě, když je smůla, tak je smůla. Ale občas si jí pěkně nadbíháme.
jan pušodpovědět 
  Re: Pravděpodobné příčiny této neveselé statistiky:12:30:05 13.07.2004
...i když zrovna tentokrát jsem tam žádné sprintery směrem k průseru neviděl. Mám pocit, že magorů je spíš míň, nežli bylo v předchozích letech. Divné. Přitom malérů přibývá. Třeba se andělé strážní už unavili a odnese to nakonec někdo příčetnej. (?)
jan pušodpovědět 
  RE:13:18:06 13.07.2004
Prave ze bych si tu prvni hnusnou, necekanou zmenu pocasi rad vybral v Tatrach a ne rovnou v alpach, kde to byva vys a dal (do bezpeci) (domu, do Prahy, do podoli, do lekarny, do pr...e to je tu zima ((-: ) jenze zkusenosti potrebuju a prece pro ne nepojedu ... ... Jenom doufam, ze ke me budou hory privetive a ze me nechaj cerpat zkusenosti co mozna nejdele. Hory zdar ((-:
W
//apropo. ted jsem si vzpomnel... zkusenosti zkusenosti... na Popradskym jsem potkal skupinku s instruktorem - typek na tom ocividne nestal poprve ...ale co je to platny kdyz mel sebou 15 lidi? ten posledni byl 200 metru daleko, co se muzou v takovyhle skupine naucit? takovej kurz je tak maximalne pro teoreticky znalosti (ne ze by nebyly dulezity) ale jak cist snih a kterej svah/zlab si vybrat se v takovyhle skupine asi nikdo nenauci. Mohli byste mi poradid jak nejlepe zacit se Skialpy? kdyz mam tu smulu ze se nemuzu chytit nikoho zkuseneho z meho okoli.
Wodouchodpovědět 
   Re: RE:18:31:27 13.07.2004
Vybrat si na začátek lezení ve velehorách Tatry a nikoliv Alpy je určitě uvážlivé. Je to tak. Z Baraních rohů (třeba) se ustupuje určitě podstatně snáz, nežli třeba z pilíře Mont Blancu. Ale i z těch Baranů to může být dál, nežli je zdrávo. Ty to minimálně tušíš, ale najdou se borci, kteří tomu nevěří. Já už i leccos zažil, ale stejně se musím přemlouvat. Lezu lehký věci a v časným odpoledni jsem na chatě. V batohu furt překáží nějaká čelovka, utíkací smyčky, teplý oblečení... Ono je to potřeba většinou opravdu jen jednou za čas. Ovšm potom je to potřeba opravdu dost zásadně.

Skialpy? Hmm, o tom vím jen to, že se to dělá na lyžích:)) Ale při současné popularitě určitě instruktočři budou. Jen ještě nalézt toho dobrého...
jan pušodpovědět 
    Kontra Puš23:49:13 13.07.2004
Pane Puš Ty furt jenom píšeš kraviny a myslíš , že víš všechno.Jenže jsi chytrák co leze akorát dvojky a pak poučuješ. Utekla ti doba a touhle psací lezco mánií to už asi nedoženeš. Nevím kolik ti je, ale znám šedesátníky co lezou saský devítky a těch si vážím!Do stěny chodím bez těch tvých kravin a třeba to taky někdy nedopadne úplně nej, ale alespoň skoro vždy něco vylezu.A ty co tlučou skoby ve trojkách tam pak ve svých goráčích bivakujou! No.
Lezecodpovědět 
    Kontra Puš23:52:29 13.07.2004
Pane Puš Ty furt jenom píšeš kraviny a myslíš , že víš všechno.Jenže jsi chytrák co leze akorát dvojky a pak poučuješ. Utekla ti doba a touhle psací lezco mánií to už asi nedoženeš. Nevím kolik ti je, ale znám šedesátníky co lezou saský devítky a těch si vážím!Do stěny chodím bez těch tvých kravin a třeba to taky někdy nedopadne úplně nej, ale alespoň skoro vždy něco vylezu.A ty co tlučou skoby ve trojkách tam pak ve svých goráčích bivakujou! No.
Lezecodpovědět 
    Kontra Puš23:52:41 13.07.2004
Pane Puš Ty furt jenom píšeš kraviny a myslíš , že víš všechno.Jenže jsi chytrák co leze akorát dvojky a pak poučuješ. Utekla ti doba a touhle psací lezco mánií to už asi nedoženeš. Nevím kolik ti je, ale znám šedesátníky co lezou saský devítky a těch si vážím!Do stěny chodím bez těch tvých kravin a třeba to taky někdy nedopadne úplně nej, ale alespoň skoro vždy něco vylezu.A ty co tlučou skoby ve trojkách tam pak ve svých goráčích bivakujou! No.
Lezecodpovědět 
     Re: Hoj!07:12:24 14.07.2004
Pane Lezec! Blahopřeji k lezné formě a přeji aby Ti (Vám) dlouh vydržela. Případně abys(te) byl spmířen se svojí leznou a inteligenční nedostatečností tak, jakož i já jsem. Doba mi utekla, ale já jí honit nebudu.
Též blahopřeji k výstižné charakteristice mé osoby, kterýžto výkon svědčí o nebývalé empatii, hraničí s jasnozřivostí! V neposlední řadě pak děkuji za pobavení! Hoj Lezče!!! V úctě j.
jan pušodpovědět 
      Kontra Kontra Puš08:43:14 15.07.2004
Ahoj! V podstatě máš pravdu i pan Lawoodge.Promiň za výpady, asi jsem zrovna neměl náladu.Byl to samozřejmě vtip, tentokráte však dost blbej.Co se týče toho lezení v Tatrách, tak zachovám svou cestu/bez batohu bos,nenatlouk si nos/, resp. pláštěnku 20gr. beru do pertexky sebou. Ahóóój.
Lezecodpovědět 
       Re: Kontra Kontra Puš09:04:40 15.07.2004
OK. O toho jsou diskuse. (Já to dole psal, když tam ještě Tvá reakce nebyla). Mimochodem. Mé začátky v Tatrách byli takové, že jsem vystoupil z vlaku a sám s vybavením Boty, svetr, bunda jsem si to mastil kam mne nohy po hřebínkách a stěnkách nesly.(zpětně jsem zjistil, že to bývaly i čtyřky). Nějakým omylem jsem tuhle svojí stupidní pitomost přežil a vybavení podstatně rozšířil.:)). Také jsem několikrát lezl opravdu bos, neboť to mé rozjitřené pubertální mysli přišlo jako to pravé "souznění s přírodou"! No, pako...
Hore zdar!!!
jan pušodpovědět 
     Re: Kontra Puš22:55:34 14.07.2004
Tak mě asi doba neutekla, protože na rozdíl od Honzy jsem pro maglajs :-) (písek nelezu), ale stojím za tím, že nouzové vybavení - lékárna, prchačka, čelovka, fólie a nějaký kus hůř promokavého hadru ještě nikoho nezabily a pokud, tak v podstatně méně případech, než někoho zachránily. Takže jsem spíš pro tu Honzovu cestu.
Lawodgeodpovědět 
      Re: Kontra Puš08:47:08 15.07.2004
No, po pravdě řečeno, já se právě do té zodpovědnosti musím dost nutit. V těch Tatrách lezeme většinu cest tak dvě, maximálně tři hodiny i s kocháním se okolím (hákovačky nelezu a sedmičku bych asi ani nevylezl)a tak to někdy, zejména u cest, které už hodně doře znám, trošku ošidím. Zvážit co si vzít a co nechat doma je samozřejmě otázka, kterou si každý musí zodpovědět nakonec sám. Tahat na krátkou III.(třeba Kozí kópka) s borhákama na štandech pytel skob, bivakovací vak a spacák je nejspíš nesmysl. Na druhé straně, nastoupit do Kežmaráku v tričku a s deseti expreskama a nic víc mi přijde málo. (To obé jsem párkrát viděl, to druhé častěji)
Pro zvídavé: je mi 46let(ale biologicky jsem bohužel starší), skoby nepoužívám a bivakoval jsem naposled asi před 20 lety. nejtěžší cesty v horách lezu V. - VI.
jan pušodpovědět 

 Rozbor letošních nehod16:04:17 13.07.2004
V článku slíbený rozbor už je na webu
http://www.horosvaz.cz/download/BK/tatry04.htm
jkodpovědět 
 Re: Rozbor letošních nehod09:51:21 19.07.2004
Zajimavy clanek na idnes:

http://zpravy.idnes.cz/
domaci.asp?r=domaci &c=A040715_223530_ domaci_pol
odpovědět 

 Glosa k telefonování17:25:00 13.07.2004
Je pravda, že se lze na Slovensku dovolat na tísňové linky i bez předčíslí „+421“, ale často se mi stává, že i ve slovenské části objeví polský operátor. A proto bych řek, že předčíslí nic nepokazí.
V některých místech se mi stává, že mívám signál tak akorát na SMS, ale už se po telefonu nedovolám. Zajímalo ba mne, zda jsou Slováci na tísňových linkách schopni přijímat i SMSky???
Dále by mne zajímalo, zada se na číslo „18 300“ dovolám přímo do Smokovce, nebo zda mně tam teprve přepojí? Pak bych totiž viděl za rozumnější volat přímo na číslo, které je určené pro oblast Vysokých Tater.

Osvědčila se mi jedna zdánlivá drobnost a to vypínáni telefonu při lezení, neboť v některých částech není vůbec žádný signál a telefon se pak rychleji vybije neustálým vyhledáváním signálu.
Také se mi osvědčily obyčejné alkalické baterky v telefonu místo dobíjecí bat., kdy mi telefon ukazoval poslední čárečku na bateriích a přesto jsem s tímto stavem absolvoval ještě několik poměrně dlouhých telefonátů.

Jiří Babačaodpovědět 

 Odkazy TATRY23:43:49 18.07.2004
Slibované texty BK ČHS k tomuto tématu najdete na www.horosvaz.cz, nebo přímo na uvedených odkazech

Bezpečnost a přivolání pomoci na horách v SR:
http://www.horosvaz.cz/ metodika/index.phtml?id=776

Předběžný rozbor smrtelných úrazů v Tatrách v 1. pol. 2004
http://www.horosvaz.cz/ metodika/index.phtml?id=777

V přímých odkazech je nutné vymazat mezeru! Komentáře neberou odkazy celé.
odpovědět 

 Tak už je to deset12:22:00 09.08.2004
Poněkud smutná bilance se zvýšila na desátého mrtvého v Tarách. Jedná se o dalšího horolezce, řádného člena ČHS. A o pád již z nástupu:

Český horolezec nepřežil pád ve Vysokých Tatrách
BRATISLAVA/VYSOKÉ TATRY - Ve slovenských Tatrách dnes přišel o život další český horolezec. Zahynul po zhruba desetimetrovém pádu v oblasti vysokotatranského Ostrého štítu ve Velké studené dolině. ČTK to řekl náčelník tamní horské služby Martin Kulanga. Muž, jehož totožnost ani věk úřady nesdělily, zemřel na místě. Podle slovenských sdělovacích prostředků šlo o třiatřicetiletého Pražana.
"K nehodě došlo v oblasti Ostrého štítu krátce před obědem. Na místě byli dva horolezci, z nichž jeden spadl a zabil se. Druhému se nic nestalo," uvedl Kulanga. Hlášení o pádu dostali záchranáři v 11:25 SELČ a na místo ihned odletěli vrtulníkem. Podle Kulangy došlo k nehodě krátce poté, co čeští horolezci začali s výstupem.

"Lezl jako první a po asi desetimetrovém pádu dopadl do sutě pod stěnou. Utrpěl zranění, kterým na místě podlehl," popsal situaci šéf záchranářů. Horská služba se po příletu na místo ještě snažila muže oživit, avšak pokusy byly marné. Tělo zemřelého záchranáři převezli do Nového Smokovce.

Tatranská horská služba odpoledne za pomoci vrtulníku zachraňovala také českou turistku. Nedaleko štítu Kriváň si zlomila nohu a vrtulník ji převezl do nemocnice v Popradu.

České turisty a horolezce letos provází ve slovenských horách smůla. Patří totiž spolu s Poláky k nejčastějším obětem a jen letos v Tatrách přišlo o život deset českých občanů. Ve slovenských nejvyšších horách naposledy zemřel třicetiletý Opavan, jenž 28. června nepřežil pád v Západních Tatrách.

Autor: ČTK.
8.8.2004
:-(odpovědět 

 Mozno niet pomoci01:11:56 23.03.2005
Apelujem na vas clanok.Stal som sa ocitym svedkom smrtelneho urazu vo Vysokych Tatrach presnejsie - Priecne sedlo.
Skupina ceskych turistov sla sutovym zlabom do priecneho,hore kde je to uz kolme sa cheli napojit na znackovany chodnik na ,ktorom v tom case bolo asi sto ludi. Kto tam bol ten vie  ak chce prejst cez priecne na Zbojnicku tak to musi stihnut do deviatej byt v na krizovatke Priecne a Sedielko,aby tam nebol taky naval.Tyto turisti sli mimo znackovaneho chodnika a boli nedockavy .Nasledky - jeden vyhasnuty zivot.
o rok nekor som bol v Zapadnych Tatrach - Volovec .Bolo take zle pocasie ,ze nebolo vidiet ani na krok.Upozornil som Skupinu turistou na nebezpecenstvo ist v takom pocasi na Rohac a Paclivo vsak to nema zmysel.Oni len Jo Jo .Ked som ich stretol na druhy den , Rikali ze prelezli a taky nic nevideli .
Naozaj to vteedy nemalo zmysel.Adrealin za kazdu cenu?,alebo ked som si zaplatil tento pobyt tak nech aj za to nieco mam?
Romanodpovědět 
 Re: Mozno niet pomoci10:31:00 23.03.2005
Jo, některým jedincům opravdu asi není rady, ani pomoci. Chtěl bych však věřit, že se jedná o menšinu.
Tomáš F.odpovědět 

 Foto dne:
Děčínský Sněžník - Skalní město…. 6C
Skalní město 6C
 Databáze cest:
Všechny cesty (179369)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Foreign Afair 6a Krraba
Shadow On The Wall 6b Krraba
Uigi Uigi 6a+ Krraba
Natural Beauty 6a+ Krraba
El Col-leccionista 7a+ Siurana
Nově komentované:
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín
Paradisi Musulmani 6b+ Jerzu
Tesoro Mio 7+ Geyikbayiri
Absinth 9- Geyikbayiri

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... | Re: Slanění z nýtu |

 Nové komentáře:
Re: Problém na sestupu | Problém na sestupu | Re: Není to jednoduché | Re: Gratulacia | Gratulacia | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta Járy Vdolečka |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (21)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)
Marjan (4)

 Nově v inzerci:
druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 357 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 314 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 283 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 282 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 253 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.