Krkonošský národní park nabízí osm nových tras pro skialpinisty
Správa KRNAP oficiálně otevřela 1. prosince 2010 osm doporučených tras pro skialpinisty, které připravila na základě spolupráce s Horskou službou Krkonoše a Českou asociací horských vůdců (ČAHV).
Trasy vedou jednak po turistických značených cestách, ale také mimo ně. Pro lyžaře tím vznikají zcela nové okruhy a některé sjezdy.
„Okruhy vedou především po značených cestách, které ale v některých místech propojují kratší úseky mezi značkami, které tvoří často atraktivní sjezdy nebo naopak výstupy,“ říká ředitel Správy KRNAP Jan Hřebačka. Správa KRNAP všechny zmíněné trasy vyhrazuje na pokusnou dobu dvou lyžařských sezon – 2010/2011 a 2011/2012. „Během této doby budeme sledovat, jak lyžaři dodržují stanovená pravidla a jaký má provoz na trasách vliv na přírodu v dané oblasti a podle toho se rozhodne o dalším osudu těchto tras. Pevně věřím, že lyžaři pravidla dodržovat budou,“ dodává ředitel Hřebačka.
„Z důvodu ochrany přírody zůstanou lyžařům i nadále nepřístupné krkonošské ledovcové kary, s jejichž zpřístupněním nelze počítat ani do budoucna. Na druhou stranu těchto osm okruhů je první cílenou nabídkou pro skialpinisty v Krkonoších,“ dodal Hřebačka.
Trasy jsou přístupné v případě, že je dostatek sněhu (podmínkou je alespoň 30 cm zhutněného sněhu, především tam, kde trasa vede mimo cestu). Jejich podrobný popis, včetně map, GPS souřadnic a upozornění na orientačně problematická místa i místa nebezpečná kvůli terénu či nebezpečí pádu lavin, najdou zájemci na adrese http://www.krnap.cz/popis-tras. Na webu Správy KRNAP, na adrese http://www.krnap.cz/skialpinismus, jsou k dispozici veškeré potřebné informace.
Většina tras vede minimálně místy terénem, který může být za určitých klimatických podmínek krajně obtížný na orientaci nebo nebezpečný z důvodu rizika pádu lavin. Proto je nutné vždy před túrou zjistit aktuální stav lavinového nebezpečí, případně se o podmínkách v konkrétní lokalitě informovat u Horské služby Krkonoše nebo na některém z informačních center Správy KRNAP. Zásadní je také vybavení, které není možné podceňovat. K základu by měla vždy patřit alespoň základní lavinová výbava (lavinový vyhledávač, sonda a lopata), nabitý mobilní telefon (pozor, v horách je řada míst se špatným pokrytím signálem), dobré oblečení a přijímač GPS.
Radek Drahný, tiskový mluvčí, vedoucí oddělení styku s veřejností Správy KRNAP
Zaprvé bych chtěl poděkovat iniciátorům, kteří se podíleli na vzniku nových tras a strávili tím určitě velmi mnoho času. Chtěl bych se zeptat na několik otázek:
1. Proč tam nejsou téměř žádné zajímavé sjezdy? (podle vrestevnic - vyjimka je asi krátký sjezd do Hrazeného dolu v trase č.3, sjezd Růžovým dolem v trase č.6,sjezd do Vrat v trase č.7).
2. Proč jsou některé trasy (výstupové, traverzové
)záměrně vedeny nebezpečnějším terénem v potenciálně lavinovém svahu, když je bezpečnější alternativa po hřebeni? Jedná se o trasu č.1 kolem Stohu...tam to obzvlášť nechápu. Vrchol neleží ani v I. zóně, a navíc protažením po hřebeni na vrchol by se získal i dobrý sjezd dolů ze Stohu, místo nicneříkajícího kličkování. Dalším místem je trasa č.3 pod Kozími hřbety...kdyby, se to protáhlo po hřebeni získá se parádní sjezd s podobným lavinovám nebezpečím (hřeben leží asi na hranici I. zóny ...ale stejně)
3. Zajímalo by mě jak ochrana přírody zdůvodňujě
zákaz v ledovcových karech? Zde je dle mého názoru vzácná vegetace formována právě díky destruktivnímu působení základových lavin, a proti nim je skialpinista jen zrnko prachu.
Díky za odpovědi od lidí, kteří do celé problematiky podrobně vidí. Ať se daří a trasy vzkvetají nejen pod náporem běžkařů.
Z hlediska OP mě pobavila v mapce č.1 zkratka u chalupy na rozcestí. Dřív tam byla cesta. Tu zrušily, minulou zimu, tam byl zákaz vstupu i na lyžích, a letos je tam skialp trasa :) Tomu se říká koncepce.
Trasa č. 1 - že vede možná lavinovým úbočím až tak nevadí, soudný člověk vyjede lanovkou až nahoru a půjde po vršku.
Trasa č. 3 - vražednej sjezd přes lavinové žlaby namísto parádní hřebenovky kozích hřbetů a následného bezpečnějšího a zajímavějšího sjezdu
Trasy č. 4 a 5 - když už podstoupím ten opruz a vyškrábu se až na hřeben, tak mám hned zase sjet nějakým držkopádem dolů, místo abyh si konečně užil hřebenovku?
Trasy č. 1 - 8 - nebudou skialpinisti rozšlapávat stopu běžkařům ze vzteku, že jim to na pásech jede hůř?
Ti skihoralové jsou ale podivní. Jednou jim vadí že jedou po rovině, jinde že musí do kopce a z kopce. Tam a tam nechtějí do lavinového svahu, jinde jsou ochotní to riziko postoupit. Proč a proč a proč vlastně ty trasy nejsou všechny stejné a jsou tak pestré? V EU by se mělo jezdit na standardních tratích, na to jsou předpisy. Nic se nemělo povolovat, seděli by doma na zadku a byl by klid:)
Je to jednoduchý - když jedu na běžkách, což jsou lyže vhodné tak do 80 % délky povolených skialp-tratí v Krkonoších, tak už jedu radši spíš po vršku po rovině s pěknejma výhledama, což je v Krkonoších povolený odjakživa. Když už šlapu na pásech, tak se nakonec chci odměnit pěkným sjezdem do jam Kotelních či Sněžných, ze Studny nebo ze Sněžky, což nadále nesmím.
"Většina tras vede minimálně místy terénem, který může být za určitých klimatických podmínek krajně obtížný na orientaci nebo nebezpečný z důvodu rizika pádu lavin."
KRNAP má pravdu. Dokonce se jako laik obávám, že klimatické podmínky, které v Krkonoších panují posledních několik milionů let a které se vyznačují tím, že je v létě teplo, roztaje všechen sníh, na podzim napadne takže jezděj základovky, v zimě je zima a jezděj deskový laviny a na jaře, protože se oteplí, tak laviny z mokrýho jarního sněhu, jsou z hlediska rizika pádu lavin obzvlášť nepříznivý.
Už se těším, až nastanou ty jiné než "určité" klimatické podmínky, které budou pro pád lavin příznivější. Např. takové aridní subtropické klima - to bude na horách hned bezpečněji.
ó nikoli! v krajích, kde neprší, nemrzne a jen fouká vítr a dupou kozy bezoárové se udrží zvětralinové svahy skoro kolmě! lavina je proti takové suťové stěně milá, přítulná a předvídatelná kamarádka.
..no aspoň jeden využije zbraně i po oné klimatické katasrofě; jenom nevím, zda metodika radí do podobných terénů zatlouci snarg, nebo spíše sněhovou kotvu?
Přesný popis těchto tras je zde http://www.krnap.cz/popis-tras/
Buďme rádi, že se aspoň tohoto dosáhlo, mnohokráte to vypadalo dost negativně. Je jasné, že obě skupiny mají prostě odlišné cíle. Snad budou mít pochopení ti, kteří se vypraví na některou z těchto tras, budou disciplinovaní a budou se chovat podle určených regulí – aby třeba v budoucnosti bylo jednání o dalších trasách snadnější. Jsem přesvědčen, že odpovědní z KRNAPu budou ostřížím zrakem sledovat co se na jimi povolených trasách vůbec děje.
A iniciatorům celé akce musí každý skialpinista poděkovat, že si dali tu práci a hlavně měli tu trpělivost veškerá jednání a další někdy velice obtížnou komunikaci nějak protrpět.
Zajímalo by mě, jak je to se sjezdem Borůvkovým žlabem. Pokud půjdu po trase č. 1 budu traverzovat BŽ a ten je podle mapy ve 2. zóně. Podle OOP 8/2010 KRNAPu, můžu ve 2. zóně mimo cesty. Kdo mi poradí, pane Drahný?
Na ten jsem se ptala hajnych a ti tento sjezd nechteli z duvodu, ze tam maji nejake vysadby drevin, proto tam nebyl zarazen, i kdyz jsme ho navrhovali.
Zajímalo by mě, jak je to se sjezdem Borůvkovým žlabem. Pokud půjdu po trase č. 1 budu traverzovat BŽ a ten je podle mapy ve 2. zóně. Podle OOP 8/2010 KRNAPu, můžu ve 2. zóně mimo cesty. Kdo mi poradí, pane Drahný?
Chtel bych poprosit o radu Krkonose znale skialpinisty.
Ze clanku vyplyva, ze navrhnute trasy nejsou nijak extra zajimave a pekne. V Krkonosich jsem na skialpech nikdy nebyl, chodim jen v Alpach.
Ma cenu se jet podivat na tyto skialpove tury do Krkonos a investovat dalekou cestu 400 km, kdyz to mam na skialpy do Rak. 100km? Nebo to ve srovnani s turami v Rak. opravdu vubec nestoji za to? Vaham s dovolenou.