LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   “Nejdřív je climbing a potom polibek tvůj!” Jiří Korn.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
11.Vopat 11234
12.Smetanová 11085
13.Gulášek 11057
Bouldry:
11.Šlapák 10053
12.Štípek 9956
13.Košťál 9900
Hory:
7.Sejbal 6629
8.Černý 6591
9.Sukačová 6464

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5671 lezců
1141092 cest
Nové přelezy:
Memorias D 8a
Givvonas ( 7b
Ethelontis 7c
Hořký Měsí 9+
Veganza De 8a
Panychida 9+/10-
Přepište D 7C
Carlo Mont 7c+
Nejdelší H 9/9+
Ethelontis 7c

Stěny
Boulder Klub Pentagon - Tábor
Singing rock caffé - Vysoké Tatry
Stěna Kopřivnice - Kopřivnice

Prodejny
AIX -lezecké chyty a stěny - Praha
HUDYsport - Jičín
Luna Rossa - lezecké chyty a stěny - Děčín

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

prevychova potencialnich mrtvol

pri cteni sloupku o umrtich a nekterych zkusenostech ze skal jsem dostal neodbytny pocit ze musim neco napsat..

Vcera jsem byl lehce zabouldrovat na nejmenovane skale, potkal jsem tam 2 oldschool lezce, kteri byli velice v pohode. Nicmene dorazily nejake dve rodinky s jednim otcem-supermanem, ktery vytahl jakysi prsak z roku raz-dva (pokud to nebyl nejaky self-made), stare ztvrdle staticke lano a jednu karabinku na kterou se cvaka pes za obojek. Kdyz rodinkam vysvetloval jakym zpusobem se uvazou, sel mi mraz po zadech.. udelal misto osmicky jednoduchy uzel o kterem tvrdil zcela bezelstne "bezpecny". Psychicky jsem to nevydrzel.. mam nejakou averzi k lidem rozplaclym u nastupu a snazil jsem se rodinkam vysvetlit jak se vlastne vaze osmickovy uzel.. otec-superman chvili oponoval ze do jeho smodrchu padaji lide na pisku z 15-ti metru, ale nakonec se nechal premluvit abych mu ukazal spravne uvazani. Nicmene pote otec-superman vybehl na skalu kdesi bokem, v 10-ti metrech si udelal v pase uzel, cvakl se za psi karabinku do borhaku, hodil mi lano na hlavu, protoze se neobtezoval podivat se dolu, nebo aspon neco zakricet a zacal jistit PRES SEBE stylem "omotam nejak kolem sebe lano a treba to udrzim", nacez vyzval chlapa tezsiho nez on sam, aby zapocal lezeni. Priznam se ze mi beha mraz po zadech jeste ted, takhle mel v umyslu "odjistit" patrne obe rodiny. Ale k pointe clanku.. oni "oldschoolovi" lezci se pouze soustrastne divali na pocinani otce-supermana a obcas se na sebe vedoucne usmali. Na jednu stranu chapu ze s nekterymi lidmi je tezke porizeni, s cimz jiste meli sve zkusenosti, ale na stranu druhou, pokud si trochu nevychovame lidi kolem sebe, mohou nam taky dost dobre spadnout na hlavu, pokud uz vam nevadi ze se sami dolamou. Mozna by nam mohlo stat za chvilku namahy vysvetlit nekterym lidem ze delaji neco spatne, treba to bude nakonec prijemnejsi nez je sbirat ze skaly a v lepsim pripade vozit do spitalu. Lezeni zdar.

Snaper   [úpravy] 12:52 09.08.2004Tisk 

Reklama:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Souhlas:-))14:06:56 09.08.2004
Plne s tebou souhlasim a jako zacatecnice i toto napominani a "vychovavani" vitam...Pokud clovek pobral aspon trochu rozumu,poradit si da, zvlast, kdyz jde o zivot.
Darcaodpovědět 

 Stejná zkušenost14:41:11 09.08.2004
Minulý týden jsme trochu polezli na Táborsku a v Modrým lomu vidím taky skvějej matroš. Squadra od prků po skorodůchodce pod vedením super-maníka tam lezla na laně snad dochovaným ve skladu potřeb táboru ROH ještě z komoušských časů. Nakonec se nechal sám odjistit teenagerem poloviční váhy, kterej nebyl schopnej ten ztvrdlej drát protáhnout osmou a máchl rukama tak divoce, že jsem si rychle představil, jak ten super-maník sletí a mladej bude marně vypomínat jak dřív vypadaly jeho prsty. Vůbec to byla zábavná tlupa, např. pokud lezci byli již výše, ostatní využili skálu k odrážení házeného míče ...
Pilířodpovědět 

 V čem je problém?16:29:33 09.08.2004
Hele Snajpere, na co ta síra a oheň.
1. Já fakt nevidím nic špatnýho na jiné metodě vázání než 8figure uzel. Že neumíš dračí smyčku není problém těch lidí.
2. Prsní úvazky domácí výroby také nejsou nic závadného. Dokonce valná většina jich je lepších, než ty samoutahovací, co jsou v dnešních prodejnách k dostání. Mimochodem v jiném obdivném a pozitívním článku na 3w.lezec.cz najdeš větu "...tehdy jsme používali úvazky made by John a ty panečku něco vydržely..."
3. Snad sis opravdu nemyslel, že když budeš poučovat tatíka před jeho rodinou, že okamžitě změní svoje návyky a vezme si tě za instruktora. To ti oldschoolové měli asi více zkušeností.
4. Pokud někdo se chce zabít, nebraňme mu v tom. Planeta se stává přelidněná a války snad nechceme a antikoncepce u idiotů nefunguje.
5. Jesti chce někdo házet balónem o skálu, tak je to teda fakt divný, ale proč ne? Nechceme být přece stejně úchylný jako pseudoochranáři co zakazují všechno. V Rychlých Šípech by jsi se dočetl, že lesy, voda vzduch a skály jsou tu pro každého.
Pokud teda víš co Rychlé Šípy jsou. Za jejich časů jsme totiž lezli ve vlastních prsních úvazcích svázaných dračí smyčkou úplně normálně a nebyly to až tak lehké cesty - viz kniha Pískaři kteroužto ti doporučuji podrobně prostudovat.
6. Jediný problém na celé té věci vidím v tom, že když se zabije příliž mnoho lidí, tak takoví co zakazují techno se budou chtít zviditelnit a zakáží i lezení. A s tím musíme něco dělat. Ale to už je jiná problematika. Čauky
Tomas Holomicekodpovědět 
 Re: V čem je problém?16:38:39 09.08.2004
abych ti tak nejak odpovedel..
ten uzel co predvedl bylo jednoduche protahnuti lana okem (tusim ze se tomu rika drevarsky uzel), cili nevznikla osmicka ale nula.. tu pak provlekl onim "prsnim uvazkem" a nasledne provlekl lano podel puvodniho pramene jako to delame u osmickoveho uzlu.. asi jsem nedostatecne zduraznil ze mel POUZE ten prsni uvazek, a to jeste tak volny ze se jeho efektivita blizila nule.

jinak ten prispevek nemel dstit siru, ale proste jsem jineho mineni nez ty a nadmerny pocet obyvatelstva bych resil jinym zpusobem nez nechat nejake procento popadat ze skaly.. :(
Snaperodpovědět 
 Re: V čem je problém?21:10:20 19.08.2004
Mě naprosto zaráží ten tvůj bod č.4. a věta: "Pokud se někdo chce zabít, nebraňme mu v tom". To snad ani nemůžeš myslet vážně.
stipodpovědět 
 Re: V čem je problém?20:51:23 30.08.2004
Neni to uplne k veci,vlastne vubec, ale Tomase Holomicka zdravi Polivcaci z Prahy.
petrodpovědět 

 Lidem poraďte, občas to i ocení...07:50:51 10.08.2004
Vím, že je to někdy pruda, ale neostýchejte se lidem, kteří evidentně dělají nějakou chybu při lezení poradit nebo je na to aspoň upozornit. Tento víkend jsem s tím měl i dobrou zkušenost (lezec se na mě netvářil jako na hnidopicha, uznal chybu a zařídil se podle toho). Co se stalo? Dolezl cestu a jal se jistit druholezce tak, že se cvakl odsedkou ke slaňáku na hraně skály, sedl si nad slaňák, o který se zapřel patou a osmu si cvakl na sebe do sedáku. Co by to s ním udělalo v případě pádu jištěného, je jasné...
Aksarodpovědět 
 Re: Lidem poraďte, občas to i ocení...20:21:22 10.08.2004
Tak to pomalu, metodiku. Dokážeš si představit břemeno značky Papouš (ein hundert PS) zapřeného BierBauchem o slaňák a na konci drátu sebe, houžvičku Aksara :-) ? To bys moh´ skákat jako pouťová opoce na gumě a já, stoletý dub, bych seděl nehnutě. A vo tom to je: rozdíl hmotností. Ten může být smrtící. Stačí rozdíl patnáct, dvacet kilo a už to lítá - zlomený vobratle apod. Proto někdy na písku rači Petzl TiGrid než vosma.
Papoušodpovědět 

 Schyza07:54:26 10.08.2004
To je cesstvi jak ma byt. Nekdo napise, ze se snazil nekomu poradit a pomoct a zbytek se do neho trefuje, ze on je ten blbej, a ze machruje na zbytek sveta. Trochu Vas tady nechapu ... O uzlech a pouzivani ruznych uvazku byly popsany stohy papiru, ale kazdy ma tu svoji pravdu ...
Snapere, to mas za to, ze jsi chtel prispet. Nejdriv Te napadnou za to, ze si neumis nastavit pocitac (to uz jsem vubec nepochopil) a pak i za ty rady. No nic, jdu radsi na skaly.
Boudakodpovědět 

 Zkušenosti13:47:22 10.08.2004
Zadarmo radit není "in" a poslouchat tyto rady taky ne. Buď rán Snapere, že ti otec nechtěl dát přes papuli, že si na hlavu rodiny drzý (viz. P. Schubert - Bezpečnost a riziko). Ale každý člověk má(nepíši raději musí)druhému pomoci, pokud by svým jednáním dostal sebe nebo druhé do problémů. Snaper to nedělal asi jen pro toho supermana, ale ten superman ohrožoval minimálně dalšího "lezce". Poradit kámošovi je OK a cizím lidem hloupý !!?
P. Melicharodpovědět 

 poradit14:19:42 10.08.2004
  Je to těžký. Jak najít hranici, kde někomu kecám do soukromí a kdy je mojí, snad i poviností, varovat. Řeším to co chvíli. Nejčastěji trnu, když vidím někoho viset "na rybu" v jediný podezřelý skobě nebo nejtku samodomo. Taky jištění druholezce, kdy maník je sice cvaklej k vrcholovýmu kruhu, ale je odsedlej od něj několik metrů na straně, aby byl nad druholezcem (co by se asi stalo, kdyby mu do toho pořádně hupnul?).    Už se mi taky nechce otvírat hubu, většinou jsem pak za vochometáka votravnýho. Na druhý straně občas někdo radí sice v dobré víře, ale netuší, že ten druhý ví víc, nežli radící, a jeho postup je sice třeba nezvyklý, ale dobrý. Ale v tom nebývá problém, tady se většinou obě strany rychle domluví.    Tak hodně trpělivosti!    P.S. klidne pis bez diakritiky, ono se to precist da!
jan pušodpovědět 
 Re: poradit19:56:19 10.08.2004
rezidentní odpovídací program jan puš uš/ž uase radí.
děte všeichni do kopru. ani bych neměl nic proti tomu, když se někdo snaží zabránit druhému v oprávněné snaze o sebevraždu, ale co sem s tim leze? prave češstí spočívá v tom udělat z prdu kuličku a pak se o tom mravoučně rozepsat na nějakym portálu. tomu říkám hrdinství.

jinak ale zdravím linux! nicméně puritánství stranou, háčky čárky jsou veselý folklór, kterýho by bylo škoda se zbavit.

howg.
pedro
pedroodpovědět 
  Re: poradit10:56:27 17.08.2004
ěšččřžýčíýýžžššš suse 9.1 :-))))
tomikodpovědět 
 Re: poradit21:04:30 10.08.2004
Tak nějak... osobně si myslím, že když někdo dělá nebezpečnou blbost a já jsem si jist, že poradím dobře(!), je mou povinností zasáhnout. Pakliže jsem poslán někam (mimo skály), odebéřu se tam popřípadě do hospody nebo na Lezce trousit moudra. Nemusím být u všeho, že jo.
Joeodpovědět 
  Re: poradit09:11:11 12.08.2004
musim s tebou souhlasit ale jen castecne.Po mych letitych zkusenostech ve skalnich a horskych oblastech potka mnoho lidi ruznych povah.Velice tezce snasim kdyz vidim na skalach zoufalce jak se chteji zabit.Ma zkusenost je takova ze nejsem az tak lhostejny a kdyz vidim nejakeho zoufalce jak dela chyby tak se snazim na to upozornit.Ale pouze jen to protoze pak uz je to jen na nem jak si to prebere.Nema moc velky smysl nekoho nutit do toho ze dela kraviny a ze by to mel delat jinak a spravne.Vetsinou te posle dopr nebo ti dokonce ma chut i rozbit hubu.A to je bohuzel fakt.V loni me napadl na skalach jeden frajer ktery se predvadel v nove vybave od hudyho pred kockou a porusoval veskere techniky lezeni ktere smrdeli aspon prizabitim.Naces tento clovicek byl i povahou vice agresivni a nenechal si to moc libit a chtel ma bit.No nechal jsem ho vybourit a radeji jsem se stahnul do pozadi a vyckaval co se bude dit dale.No co myslite.Cirka po pul hodine rana a manik zbuchnul z 10 metru az na podlahu.No pohled to byl nepekny a musel jsem se hodne drzet abych mu neco jeste nerekl.Takze prvni pomoc spital atd.Muj nazor je takovy ze je dobre lezce upozornit na chybu ale nevnucovat se.On at si to v hlave prebere jak chce.On rozhoduje o svem zdravi a svem byti ci nebyti.Blby je pak pouze to kdyz se neco stane tak zneprijemni den svemu okoli.
amidiodpovědět 

 diky kritikum21:25:25 10.08.2004
ten clanek jsem nepsal proto abyste mi tleskali, snazil jsem se lehce nadhodit ze bychom nemeli byt uplne lhostejni v podobnych pripadech

nicmene kazda iniciativa je po zasluze potrestana a stejne jako dedci u piva nejlip rozumi fotbalu, tak si musi kazdy rypnout kdyz se mu nelibi clanek bez diakritiky,.. to je panove to prave "cestvi" ktere tu porad omilate.
vzdycky jsem bral komunitu lezcu jako pohodove lidi a nenapadlo me nekomu hazet klacky pod nohy.. nechapu ani co vas k tomu vede.

mozna je to fenomen potlaceneho ega, ktere se projevuje snahou patrit do nejake uzke skupiny a vymezovat se vuci ostatnim.. "skupinka tech spravnych hardcore" lezcu co vsechno vi a ostatni jsou jenom plazici po skalach ktere je potreba potirat..

uzavrel bych to asi tim, ze kdo ma dobrou vuli, toho muj clanek mohl tezko popudit, ostatni muzu s klidem ignorovat.
Snaperodpovědět 
 Re: diky kritikum08:27:52 11.08.2004
Se hned nečil. Pár příspěvků v kvěci se tu sešlo. Jaké objevné komentáře bys k tomu tématu taky očekával?
No jó, rýpnutí do linuxu si nemůžu odpustit, když mu nejedou hacky a carky;-)
Joeodpovědět 
 Re: diky kritikum08:40:14 11.08.2004
Vsiml sis zvlastnosti diskuzi na Lezci? - neco napises a hned se na Tebe sesype horda "kritiku" a jineho povlu ;-) - a zkritizuji ti uplne vsechno od ne/pouzivani diakritiky az po barvu lezecek... ...obcas i neco k tematu, obcas... ...clovek si posteskne o maglajzu a hned je ten spatny, napise neco o hazarderech a je taky ten spatny...
Honzaodpovědět 
 Re: diky kritikum19:58:46 13.08.2004
mě vždycky nejvíc mrzí, když někoho vidím, že dělá blbosti a moh by zbuchnout a robít si držku, tak když nakonec nezbuchne a hubu si nerozbije. to mě fakt dycky nasere. když to pozoruju, že třeba dává uplně blbě smyce nebo vypada na vrata v sokolu, tak se těšim, že to bude krvak, a bohužel často se nic zajímavého nestane. takže s nějakým raděnímbychj byl vopatrnej, to je dobrý jenom k tomu, aby to urychlilo akční rozuzlení.

pe.
peodpovědět 

 Souhlas12:00:39 19.08.2004
Naprosto s tebou souhlasím,
když jsem začínal tak mi také někdo radil co dělám dobře a co špatně a jsem radči když mě někdo oradí i teď když něco dělám špatně než abych někomu a hlavně sobě činil problémy když se někde vysekám
Johny25odpovědět 

 Foto dne:

Jonáš
 Databáze cest:
Všechny cesty (179495)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Létání Je Hezčí VIIIb Labské Údolí - Pravý Břeh
Pojezd 5B Lešov
Poleh 5B Lešov
Posed 5C Lešov
Gollum 7a Panacelle
Nově komentované:
Světla Velkoměsta IXb Labské Údolí - Pravý Břeh
Confetto ... 6c+/7a Massone
Malá Dušička 7- Lomy Nad Velkou
Carlo Montagna 7c+ Sarche
Kotvičník 8 Lomy Nad Velkou

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Slanění z nýtu | Re: Slanění z nýtu | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování |

 Nové komentáře:
Re: jak to bylo doopravdy? | Re: Sraz dezolatu | Sraz dezolatu | Re: jak to bylo doopravdy? | Re: Slanění | Re: jak to bylo doopravdy? | Re: Slanění | Smutek | Slanění | Re: jak to bylo doopravdy? |

 Kde to vře:
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (128)
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (67)
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (9)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Rozhovor s Lynn Hill i s lezením na její domácí bouldrovce (3)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (2)
Na Everestu našli botu i s ostatky, zřejmě po Andrewu Irvinovi (1)

 Nově v inzerci:
Lezačky | Mantra Pant W | Prodám lezečky | Master 9.7 50m Bicolour (nelezené-nové) | druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 368 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 321 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 289 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 292 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 266 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.