LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Dobrá horolezkyně dosáhne vrcholu, už v základním táboře.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140167 cest
Nové přelezy:
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A
J´Ai Toujo 7c+
1.20 € Var 8a
Ofthalmopa 7c+
To Pantheo 8a+
Orgi Nerou 8a

Stěny
V 16 - Plzeň
SAUNA - Plzeň
Big Wall - Praha 9 - Vysočany

Prodejny
Rock Point Plzeň Americká - Plzeň
Outdoor Centrum Rock Point Poříčí - Praha 1
Rock Point OC Olympia - Brno

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

jištění na štandu

opět metodický koutek

Můj článek o bezpečnosti „příhoda v Řeži“ vzbudil zatím rekordní množství ohlasů. Mám takový pocit, že stejně se nakonec všichni neshodneme, ale troufám si tvrdit, že diskuse o podobných tématech je velice důležitá, a že se snad pár lidí probudilo a začalo vůbec o takových problémech uvažovat. Mám tady další téma: Jištění na štandu.

Zase to budu demonstrovat na našem cvičení nováčků. Cvičné chytání pádů se odehrávalo v opuštěném lomu v Betlémských skalách, kde je vybudován perfektní areál. Zajede se do Liberce, půjčí se pytel na písek, kladkostroj a provazový žebřík. Pytel se naplní pískem do hmotnosti prvolezce – cvalíka a vytáhne se kladkostrojem nad kruh a může se vesele tahat za „splachovadlo“ a tím pouštět pytel do volného pádu – celková délka pádu je až 14 metrů. Může se cvičit chytání pádu ze země (pádový faktor 0,9) nebo ze štandu (faktor až 1,9 nebo 0,9).

Náš předseda je surovec. Mínil, že nejlépe si člověk zapamatuje co má a nemá dělat, když má pěkně hluboko v paměti vyrytou nepříjemnou zkušenost. Proto 12 metrové pády s faktorem 1,8 musel každý nováček chytit od štandu nejprve „přes tělo“ a pak „přes štand“, aby si důkladně zapamatoval rozdíl.

Stanoviště k chytání dlouhých pádů s vysokým faktorem je vyřešeno tak, že jeden kruh slouží k zaštandování jističe a druhý, vzdálený 1,2 metru doleva vzhůru slouží jako vratný bod, simuluje první mezijištění. Trhnutí tak směřuje šikmo vzhůru. Tento způsob je zvolen proto, aby nedocházelo k zranění jistícího pytlem, resp. jistícím lanem.
Jištěním „přes tělo“se rozumí, že je jistič odsedlý do jistícího kruhu, HMS karabinu (nebo jiné jistítko) má cvaklou v jistícím oku sedáku. Jištěním „přes štand“ se rozumí, když je HMS cvaknuta v jistícím kruhu.
„Sportovní“ úmyslně dlouhý a měkký prokluz se v obou případech nedává, protože pád končí 1,5 metru nad zemí (běžná situace na pískovci).

Naprosto standardní průběh při jištění přes tělo: pád je zachycen, i při pokusu udržet lano zuby nehty bez prokluzu projede HMS karabinou cca 0,4 až 0,6 m lana (je tedy v každém případě jištěno dynamicky). Jistič je vymrštěn k vratnému bodu, naráží hlavou (v helmě) a levým bokem, loktem a kolenem na skálu. Robustnější chlapci jsou po chycení potlučeni, ale schopni pytel spustit dolů (a nebo zafixovat a „zachraňovat). Útlejší chlapci a všechny dívky jsou doslova přikováni ke kruhu a v některých případech potřebují k pouhému spuštění pytle na zem pomoc instruktora. Levá ruka a levé koleno mají větší nebo menší odřeniny a potlučeniny.

Standardní průběh při jištění „přes štand“: pád je spolehlivě zachycen, HMS karabinou opět projelo 0,4 až 0,6 m lana, jistič je v pohodě a je v 100% případů s úsměvem schopen pytel „zachraňovat“.

A tak jsem velmi protivný a dotěrný, když při štandování na naprosto bezpečném štandu (kruh, nýt, borhák, několik dobrých skob, tutová smyce v hodinách apod.) vidím nekoho, jak jistí přes sedák. Jistě, dokud nikdo nespadne, tak je to příjemné, pohodlné, pohodlněji se lano povoluje při cvakání. Ale chycení pádu velmi bolí.
Ale i jištění přes tělo má své místo. Především na jednodélkových cestách při jištění ze země (Srbsko, Roviště), na cestách s hustým jištěním celou cestu (husté jištění zejména nad štandem) a na překližce. Jištění přes tělo na štandu v horách je přípustné jen v případě, že je štand úplně mizerný, jelikož není namáhán přímo štand a jištění přes tělo je výrazně měkčí. Tedy pouze v totálně rozchroustané skále nebo někde na poličce bez pořádného jištění. Samozřejmě je to dost nebezpečné a obezřetnost by se měla projevit už u plánování výstupu.
Jistě, při správném posouzení situace je možno oba způsoby zkombinovat, např. prvolezec je při delším těžkém odlezu od štandu bez mezijištění jištěn přes štand, a po cvaknutí několika jistících bodů a při hustě odjištěném pokračování délky se může u jednoho jištění na chvilku zajistit a jistící si jej přepne na tělo.

Jištění ze země. Podle všech „chytání pneumatik“, kterých jsem se kdy zůčastnil, můžu říct: když chytám pneumatiku stejně těžkou jako já, a chytám-li trochu více natvrdo, (aby pneumatika nešla až na podlahu) jsem zpravidla vymrštěn kousek do vzduchu. Zejména když stojím dál od skály. Děvčátka lehčí než pneumatika obvykle při chytání pádu pneumatiku potkávají ve vzduchu pár metrů nad zemí. Proto když jistíte ze země, tak se važte ke kořenům, k pařezům, k šutrům nebo k čemu to jen trochu jde. Cvalíci, vždy pečlivě přivazujte své štíhlé slečny.

Lukas B.   [úpravy] 13:08 28.03.2002Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

Nový komentář 

  Naprosto bezpecný štand?
souhlasím s námitkou, napsal jsem to nepečlivě. opravil bych na "naprosto důvěryhodný nýt nebo lépe dvojice nýtů".
Zapsal: Lukas B., 13:58:05 28.03.2002
 Rukavice
To jsou docela drsné podmínky. Zajimalo by me, zda jisti v rukavicich ?
Zapsal: Jirkas, 13:59:17 28.03.2002
 o članek výše
omlouvam se zapoměl jsem to signovat, nejak jsem to moc zbrkle odelslal
Zapsal: TomasL, 14:52:20 28.03.2002
 
Tento poblem neni moc resitelny, je to klasicko pro a proti. Holt nezbyva, nez si vzdy peclive prohlidnout v cem jistim, jak je stand pevny, a podle toho se rozhodnout. Na tenhle problem proste nejaka univerzalni a vzdy platna pravda neexistuje.
(Problem jsme v oddile taky koumali, vznikla z toho takova stranka, kdo chcete, juknete na http://sakal.stredozem.cz/metodika/metodika.htm - a tam na Jisteni - Jistici stanoviste, prima adresa je http://sweb.cz/ho.sakal/stand/stanoviste.htm)
Zapsal: Tomas, HO Sakal, 15:41:39 28.03.2002
 zběžný spočet
tak jsi mě Spicale, vyprovokoval k vytvoření výpočtu „na lístku od tramvaje“:

Délka pádu L = 10 m
Hmotnost padajícího Mp = hmotnost jističe = Mj = 80 kg (typický případ)
Brzdná síla v háemesce Bhms = 4 kN (odhad!)
Pokluz v HMS Lhms = 0,5 m (pozorováno v Betlémkách, pro jednoduchost jako konstantní síla)
Zvednutí jističe při jištění přes tělo Lj = 0,5 m (odhad, závisí na délce odsedáku jističe)

Energie vznikající při pádu (potenciální energie):
Ep = Mp x L x g = 80 x 10 x 10 = 8000 J

Práce pohlcená v HMS:
Whms = Bhms x Lhms = 4000 x 0,5 = 2000 J

Práce spotřebovaná na nadzvednutí jistícího:
Wj = Mj x Lj x g = 80 x 0,5 x 10 = 400 J

Scénář při jištění přes tělo: nejdříve je jistič nadzvednut a opřen o skálu, pak začíná prokluzovat lano v HMS. Lano pohltí 8000 – 2000 – 400 = 5600 J (70 %)

Scénář při jištění přes štand: lano pohltí 8000 – 2000 = 6000 J (75 %)

Zanedbáno tření v karabině ve vratném bodě, pohlcení energie deformací těla jistícího a padajícího a spousta dalších faktorů. Výsledek je samozřejmě výrazně ovlivněn odhadem vstupních údajů.
Výsledek je třeba brát jako velice zatížený chybami a hrubě orientační.

Závěr: tvrdé jištění přes tělo takhle dlouhý pád změkčí jenom minimálně a zatížení jistícího řetězce zůstává prakticky stejné. Přibližně to odpovídá údajům v Procházkovi, kde je řečeno, že se zvyšující se délkou pádu pohlcuje čím dál větší díl energie přetvoření lana.

samozřejmě problém zásadně řeší měkké dynamické jištění, které je ovšem nemožné v situaci, kdy je riziko pádu až na zem.


Zapsal: Lukas B., 16:00:46 28.03.2002
 Nesouhlas
Zdá se mi, že tentokrát se v tvém článku objevují chybné a bohužel i nebezpečné úvahy.
1. Preferuješ jištění od štandu. Domnívám se že bezpečný štand v horách je spíše výjimka, následky můžou být dost fatální. Navíc pohlcení části energie tělem jističe sníží sílu působící na postupové jištění, což se občas může hodit.
2. Přivazováním jističe při jištění od země dosáhneš především toho, že pád z tebe vyrazí duši. Pád musí být chycen maximálně dynamicky a odpoutání jističe od země je spíš žádoucí. Dát podobný prokluz pouze v osmě (natož v karabině) je zejména pro méně zkušené prakticky nemožné a natvrdo chycené pády jsou příčinou mnoha úrazů.
3. Formulace "pohodlněji se lano povoluje při cvakání" taky stojí za zamyšlení. To není pohodlnost, ale naopak to snižuje nebezpečí, že se prvolezec zhrobí pro nepovolené lano.

Předpokládám, že leckdo bude oponovat, ale jde mi o to, že při jištění situace opravdu není tak jednoznačná jako při úvaze, že hlava v přilbě vydrží víc než hlava bez přilby.
Zapsal: David, 20:48:53 28.03.2002
 Souhlas s Davidem!!!
Lukasi - prestoze v prihode z reze tvrdis opak, tak po precteni "jisteni na standu" pevne verim ze o dynamickem jisteni nemas potuchy stejne jako co znamena si kontrolovane skocit [v "rezi" se ohanis tim co se napadas na preklizce - povazujesli odsed do nytu u prdele na preklizce za pad, pak neni o cem hovorit].
Jisteni "pres stand" na horach je picovina - je to nejlepsi cesta jak si vytrhat postupove jisteni [co teprve v ledu] a v pripade ze standujes jen v tom co sis zalozil je to nejlepsi zpusob jak stand vytrhnout. Zcela bezna praxe je prvolezec pres sedak[ a co nejdrive behem prvnich dvou metru si zalozit jisteni], druholezec pres stand. Kdo chce o tom polemizovat doporucuji se podivat napriklad na" http://www.petzl.com/petzl/publicActiv?id=GDEPAROI " na technical advices je to tam s obrazky pochopitelne i pro ty kteri tak nevladnou cizimi jazyky, ci se zeptat nekoho kdo skutecne v horach leze - mysleno normalni cesty a ne trojkove zlaby. Na opravdu spatne jistenene ceste na pisku je opet zdravejsi se trochu spustit pod kruh a jistit pres sedak a prvni jisteni mit v kruhu [kdyz uz se nekdo chce u kruhu dobirat a nelezt to v kuse]. Tvuj napad precvaknout jisteni ze standu na telo, zatimco prvolezec sedi v jisteni snad ani nepotrebuje komentar. Vazat se ke korenum, parezum apod. je zpravidla zbytecne [nestojimli v exponovanem miste] sam vazim pres 80kg a vetsinou me jisti jedinci kolem 60 be z problemu a jak uz rika David pad natvrdo neni nic moc. To ze te to vymrstuje kdyz stojis dal od skaly je pochopitelne a hovori to tvych velkych zkusenostech.....[stat daleko od skaly je blbost]. Tot asi vse. Preji tvym novackum pevne zdravi a plno zazitku s ostrilenym vlkem, za jakeho se jiste povazujes. Jirka.
Zapsal: jirka, 22:31:49 28.03.2002
 Privazovani
Jako obvykle neni v bezpecnosti lezeni nic cernobily, ale je dulezite vedet rizika obojiho a vhodne zvolit.

Ja bych si jen dovolil poznamku k tomu privazovani k zemi a podobne. Mnohokrat potkavam lidi, kteri jsou privazani vzdy k zemi a to i tam, kde to jiste neni az tak moc potreba - sportovni, dobre odjistene cesty. Privazanim clovek skutecne obvykle prida padajicimu prvolezci na tvrdosti padu nebot dat prokluz neni zase takova prdel. Co mne vsak vadi mnohem vice je to, ze to jistici jsou privazani k zemi tak, ze nemaji vubec zadnou moznost pohybu a tudiz pokud cokoli bude padat na ne je taky trefi. Privazani k zemi by nemelo branit v drobnem pohybu, ale zabranit vymrsteni jistice napriklad proti previsu a podobne. No myslim, ze tam kde to neni potreba a i tam kde to potreba je by se to privazovani melo delat s rozumem, tj. nechat si jistou moznost pohybu. Privazovani je dulezite na exponovanych mistech, napr. jistim-li z male police vysoko nad zemi (tedy jen v pripade, ze zemovku jistice odrazim pouze tim, ze z police skocim dolu), kdyz je blizko nade mnou vec (previs, strom, .. ale i treba jisteni) do ktere by mne to mohlo vytahnout...

Osobne bych vazani k zemi nedoporucoval tak kde to nema nejaky smysl - pri kratkych padech na sportovnich cestach jsem se jiz neco napadal a ma o 40 kg lehci spolulezkyne nemala nikdy problem mne chytit tak, aby ji to vytahlo vyse nez 50 cm. Tedy pady nebyli delsi nez 5 metru a nikdy jsem nepadl drive nez do druheho jisteni ;-)

Vseho s rozumem :-)
Zapsal: Bob, 23:08:09 28.03.2002
 RE: Souhlas s Davidem
Celkove s Tebou souhlasim (jistit vic pres telo), jenom si nemyslim, ze byt jisten nepripoutanym spolulezcem o 20kg lehcim je takova nevinnost (o 40kg uz ani nemluvim, add. dalsi komentar). Sam jsem slusne "vytahl" jistice-spolulezce "jen" asi o 13kg lehciho pri cca 4m padu. Pro padajiciho to muze byt vetsinou vyhoda, max. dynamicke jisteni - pada do "periny", ovsem pokud neskonci na podlaze. A pomerne lehci jistic na tom bude vzdy hur, protoze muze cekat slusny vyhlidkovy let. Vahovy nepomer se projevuje i na um. stene pri hornim jisteni, kdyz napr. vypadnete z previsu a lano ma trochu proves. ODKAZUJES se na "petzlovskou" web. stranku, netvrdim, ze vladnu cizimi recmi, ale co potrebuji si prectu (a tam se pise: ...proto je zvlast dulezite byt zajisten-pripoutan, kdyz jistite nekoho tezsiho nez jste vy... ) a i z obrazku na ktere se odvolavas, je vyse zminene celkem patrno! Mnohem lehci nezajisteny jistic NENI tak bez problemu!

Zapsal: Marian Bubenik, 08:09:21 29.03.2002
 Lehčí jistič
Nepovažuju se za nějak zkušenou lezkyni, i když už lezu nějakých 7 let, a o jištění v horách se nebudu vůbec vyjadřovat, ty zkušenosti prostě nemám. Jsem střízlík 158cm-46kg a většina mých spolulezců váží o 15-30 kg víc. Pokud by ode mě chtěl jistit pořízek od 80kg vejš, prostě ho odmítnu a budu pochybovat o jeho duševním zdraví. Tomu, že se občas "proletím", se nevyhnu, ale musím říct, že se přivazuju skutečně jen vyjímečně, a to když je nebezpečný terén, nebo když bych si mohla nabít šišku. Mám zkušenost, že je lepší, když jistič může měnit postavení (zvláště na začátku cesty), a taky už jsem díky tomu utekla asi 5kg šutráku, který nade mnou vytrhl můj spolulezec asi v 15m výšce. Při jištění na štandu na písku používám metodu, kterou popsal Jirka (přes sedák a první jištění v kruhu) a používám to i na vícedélkových cestách na vápně. Stejně jako David si totiž myslím, že to, že nestrhnu prvolezce pomalejším povolováním, a to nejen při cvakání, je poměrně podstatnější, nehledě na to, že si dokážu představit, že vlastnoručně založený štand v horách, který použiju k jištění místo, abych jistila přes sebe, se při pádu dokáže dost dobře vytrhnout. Tolik názor lehké váhy. Čus
Zapsal: Renča, 10:27:19 29.03.2002
 moje reakce
děkuji za názory.
1. mluvím zejména o skorozemovce při jištění z kruhu na pískovci, kdy je riziko pádu na podlahu, třeba na špičaté šutry. Tam snad se mnou budete souhlasit, že je lepší dát prvolezci trochu ránu než ho pěkně dynamicky pustit až na zem. Nebo na polici v horách. v tom případě je šikovné, aby jistič zůstal "nepoškozen" a mohl spadlého "zachraňovat".
2. v článku popisuji nácvik chycení skorozemovky. samozřejmě že jsme také nacvičovali měkké dynamické chycení pádu, stejně jako nepíšu o tom, že jsme nacvičovali prusíkování, slaňování atd.
3. moje štíhlá spolulezkyně váží o 25 kilo méně než já. Několikrát se mi stalo, že při pouhém prudším odsednutí při jištění TR na rybu byla vytažena dost vysoko. Ke kořenům ji přivazuji kdykoli to jen trochu jde. Samozřejmě ji nevážu úplně nakrátko.
4. ad pevnost lana: to co je uvedeno na visačce lana jako „záchytný náraz“ je síla v laně při normovém pádu. Obecně platí, že graf síla-protažení dynamického lana má tvar „esíčka“, síla se zastaví v oblasti okolo záchytného nárazu. Pak je něco co se dá nepřesně nazvat „pádová kapacita“, to je to, kolik normových pádů lano chytí. Přetržení lana s nevyčerpanou pádovou kapacitou jinak než působením ostré hrany nepovažuji za možné.
5. ad osma, kyblík atd. Vůbec nepředpokládám možnost, že by někdo trochu soudný chytal pád přímo do štandu přes osmu, kyblík nebo něco podobného. Jedině HMS. Trváte – li na osmě, pak vám opravdu nezbývá než jistit přes tělo.
6. představa, že nějaký silák udrží v HMS karabině delší pád s vysokým faktorem zcela bez prokluzu, je dost nereálná, čistě staticky by držel jenom pevný uzel. Sílu, při které začíná lano prokluzovat, bývá udávána v rozmezí 3 až 6 kN. Pádový faktor je sice pěkné čísílko, ale je potřeba jej nějak interpretovat a nepovažovat za modlu.
7. jakpak nám to to mrsknutí jističem pěkně tlumí: Každý metr nadzvednutí jističe zvedne padače přesně o metr. Energie se takovým systémem pohlcuje pouze třením lana ve vratné karabině. Potom aby se takovým způsobem při delším pádu spotřebovala významná část energie pádu, musel by být pád neúměrně prodloužen.
Zapsal: Lukas B., 11:41:10 29.03.2002
 Jištění přes štand
Zdá se, že LukašB udělal z lezce úspěšnou metodickou stránku :-)
Zatímco v Tvém prvním metodickém příspěvku o přilbě a navazování jsem s Tebou naprosto souhlasil, tak teď naprosto nesouhlasím.

1) Jištění ze štandu versus přes tělo

Předesílám, že jištěním přes tělo chápů, že sedím (stojím) ve štandu a lano vede z jistící brzdy, která je cvaknutá do úvazu přes karabinu ve štandu (případně prvním jištění) k prvolezci. Důležité je vedení od brzdy IHNED k první karabině!!!!! Je životu nebezpečné, chytit pád prvolezce, který nestihl dát žádné jištění přímo do brzdy, kterou mám na těle.

Tak a teď pro a proti:
>> Jištění přímo ve štandu:
+ Po pádu je jistič vysmátý, pád chytí velmi pohodlně, nemá žádnou bolístku.
- Jestliže ve štandu skutečně sedí (tedy pod ním), tak mu při povolování lana brzda pořád utíká mimo dosah rukou - tedy nahoru.
-- Není-li štand "vrtaný" (kruh, nýty), ale reálný "horský" (soustava vklíněnců), pak štand MUSÍ být vybudován i na velký tah nahoru.
-- Při jištění osmou (nebo kyblíkem) a pádu přímo do štandu (není žádné mezijištění) vede lano brzdou tak nevhodně, že je prakticky nemožné to udržet. Zachránit to jde jenom ""reflexivní"" pohybem jistící ruky (s visícím třeba 3kg lanem) nad brzdu, tedy nad štand, tedy nad hlavu - prakticky nereálné. Kdo si to nepředtavuje, doporučuji rychle vyzkoušet.
--- Pro případ kruhu, nebo nýtu, ve kterém je přímo cvaknutá brzda hrozí (zejména u HMS) připlácnutí brzdy na skálu a blokování nebo alespoň výrazné omezení její dynamické schopnosti.
---- Jestliže prvolezec nedal žádné mezijištění a pád směřuje přímo do štandu, jedná se o pádový faktor 2 - tedy ten nejhorší možný. Pak je nutno zajistit velmi dynamické jištění. Jestliže to někdo neumí, nebo nastane předchozí případ a dojde k minimálnímu dynamickému efektu, hrajeme už o pevnost lana. Připomínám, že lana jsou podle normy zkoušena pádovým faktorem 1,785.

>> Jištění přes tělo
- Mrskne to s jističem a způsobí mu jistá zranění.
- Není-li na to dost připraven, může být i natolik znehybněn, že není schopen dalších akcí.
+ Brzdu má na těle a velmi snadno s ní manipuluje.
++ Není žádný rozdíl mezi tím jestli výsledný tah směřuje nahoru (bylo postupové jištění) nebo dolů (nebylo). Pro jističe vždy směřuje nahoru.
++ Štand nemusí být tak tutový pro tah nahoru. Ale být MUSÍ.
+++ Při těžkém pádu (faktor 2) je dynamické zachycení pádu zajištěno už samým principem. Už jenom ten kus lana mezi brzdou a karabinou ve štandu VÝZNAMNĚ sníží pádový faktor pod kritickou mez.
--- Štand MUSÍ být (pevnostně) tutový. Je bludem, že když jistíte přímo přes štand, že tento musí být bytelnější (pevnostně) než když jistíte "jen" přes tělo. Naopak. Chytáte-li pád přímo do štandu, je štand zatížen jednonásobkem vzniklé síly. Když ho chytáte přes tělo, zatěžujete ho přibližně 1,6 násobkem!!!

Plusy a mínusy nechť si každý přebere sám.
Domnívám se, že když jste velmi zběhlí v chytání těžkých pádů a umíte myslet, jste schopni efektivně oba způsoby kombinovat.
Ale když nepříliš zkušený lezec jistí přes štand, je to o život (prvolezce).
Domnívám se, že je lepším případem potlučený jistič, ale lano v celku a oba živí, než když vysmátý jistič bez bolístky udiveně kouká na přetržené lano po pádu, který z výše uvedených důvodů chytil natvrdo. O tom, že mu lano vesele projede, když použil osmu ani nemluvím.

Někdo tu zmínil stránky Petzla.
Teď to tam nejsem schopen najít, ale ještě nedávno tam byl vyobrazen tento postup:
1) Jistič sedí ve štandu (dva nýty spojené "pavoukem"), jistí druholezce a to tak, že má brzdu cvaklou v jednom z nýtů.
2) Druholezec přileze a sedne do jednoho z nýtů.
3) Jistič přendává brzdu na úvaz, lano svaká do karabiny, která je ve spojovacím "pavoukovi" přičemž sám sedí jen v jednom z nýtů.

Pod tento postup se osobně plně "podepisuju".

Ještě jsem chtěl napsat něco o přivazování na zemi, ale už jsem vyčerpán. Později.

Martin Mellan
Zapsal: melloun, 11:44:31 29.03.2002
 výpočet
ano, můj výpočet je velmi teoretický a bezpochyby zcela mimo. Chtěl jsem na něm také nenápadně demonstrovat, že v takové situaci nic teoreticky vypočítat nelze.
Ale tvrdím, že pouhé zvednutí jističe zachycení pádu nijak výrazně nezlepší.
Zapsal: Lukas B., 11:45:40 29.03.2002
 meloune - 30 cm lana
vysvětlím ti, proč je tam těch 30 cm. když se zruší těch 30 cm, tak lano praskne v uzlu. Použije-li lano delší o 30 cm a použije-li se k ukotvení vhodný uzel, který nesnižuje pevnost v uzlu více než o 25-30 %, praskne lano v karabině, kde je kromě tahového i střihové a bůhvíjaké další namáhání.

ano, pádová kapacita se vyčerpá i bez pádu opotřebením. vyjádřil jsem se nepřesně.
Vřechny normové pádové zkoušky se provádějí při fixním navázání lana (a i pád s faktorem 0,4). Brzda (třeba HMS) se nepoužívá proto, že by se musel ve výsledcích zohlednit faktor různého ovládání brzdy. Počet pádů lana je tedy číslo, které se nedá nijak přesně v praxi interpretovat. Samozřejmě tušíme, a nebudeme daleko od pravdy, že lepší je to lano které vydrží víc normových pádů. Ale žádná přímá úměra tam není.

Pádový faktor - zjednodušeně můžeme říct, že se dynamickým jištěním snižuje.
Zapsal: Lukas B., 12:31:33 29.03.2002
 
> To, že lano v optimálních podmínkách vydrží
> všechno je BLUD.

Je pravda, že testy varují (opotřebená lana, mokrá lana), a že se to nemá podceňovat.

Ale nebude to zase tak černý, ten blud vychází nožná z toho, že za posledních dvacet let nebylo zaznamenáno přetržení lana jinak než přes hranu, poškozením chemikáliemi apod. (Schubert)

Takže teoretizovat o tom, že jištění přes štand může způsobit přetržení lana, není podložené praxí. (Tím neříkám, že je to správné nebo špatné)
Marvin
Zapsal: , 12:47:29 29.03.2002
 
> To, že lano v optimálních podmínkách vydrží
> všechno je BLUD.

Je pravda, že testy varují (opotřebená lana, mokrá lana), a že se to nemá podceňovat.

Ale nebude to zase tak černý, ten blud vychází nožná z toho, že za posledních dvacet let nebylo zaznamenáno přetržení lana jinak než přes hranu, poškozením chemikáliemi apod. (Schubert)

Takže teoretizovat o tom, že jištění přes štand může způsobit přetržení lana, není podložené praxí. (Tím neříkám, že je to správné nebo špatné)
Marvin
Zapsal: , 14:31:02 29.03.2002
 Reakce
Re: Lukáš a 30cm lana.
Nevím jestli jsem Tě dobře pochopil, ale pokud já znám schemata padostroje, tak tam není k ukotvení použit uzel, ale takzvaný "beznapěťový uzel".
Vypadá to tak, že lano je mnohokrát otočeno kolem kulatiny s velkým průměrem a většinu síly "drží" tření lana o tuto kulatinu. Teprve to co "zbyde" na konci je chyceno uzlem, svorkou, nebo kdo ví jak.
Jestliže namáhání lana v tomto "uzlu" zanedbáme, tak pochopitelně praskne v místě největšího namánání, což je 180 st. (resp. 150st.) ohnutí okolo průměru 10mm.
Ale tvrzení, že tam těch 30cm je kvůli tomu....
To si myslíš, nebo víš.
Určitě by mohl být při testu namáhán přímo ten "beznapěťový uzel" a myslím, že by lano nepraskalo standardně v něm.

Re: Přetržení lana
To, že v poslední době neprasklo lano jinak, než přes hranu je asi jasné. V reálném terénu vždycky přes nějakou hranku povede a je jasné, že VŽDY praskne v místě, kde je nějak více namáhané.
Jistěže se nedá říci, že jištění to či ono povede k prasknutí lana. Ale jestliže v jistícím řetězci vygenerujeme síly blížící se silám při normovém pádu (třeba "jenom" 85%), pak lano může prasknout na hrance, která by mu třeba jen při 60% zatížení neublížila.
Vždy je žádoucí, aby síly v jistícím řetězci byly minimalizovány. Nejenom se spokojit s tím, že jsou pod normou. A jestliže nějaký způsob jištění nezaručuje dostatečnou minimalizace, je ta rovnice jasná.

Martin Mellan
Zapsal: melloun, 16:07:25 29.03.2002
 hory: prvolezec pres sedak, druholezec pres stand
Moje prvni lezeni v Tatrach probehlo v ramci kratke horoskoly. Zasada znela: HMS vzdy cvaknout do standu - pri pripadnem padu jednoduse zafixujete lano a jste volni k dalsim operacim. Ze zacatku jsem se to snazil dodrzovat, perfektne to fungovalo predevsim pri jisteni druholezce - kdyz jsem ale jistil prvolezce, vetsinou jsem se dostaval do prekernich situaci (hlavne v lehcich cestach, kdy bylo potreba rychle povolovat lano) - stand mam vetsinou nejnize v urovni sveho krku - pokud tam cvaknu HMS a povoluji prvolezci tak karabina se zakonite "taha" nahoru a ja nadavam proc me dlouhe ruce nejsou jeste delsi....
Postupem casu se tedy muj jistici system ustalil na situaci "pod kterou by se podepsal i Melloun" - druholezce jistim pres stand, prvolezce pres sedak (a nutim ho aby zalozil
co nejdrive alespon jedno tutove jisteni - i na lehcich cestach). Hore zdar!
Zapsal: Dave, 21:55:33 29.03.2002
 hory: prvolezec pres sedak, druholezec pres stand
Moje prvni lezeni v Tatrach probehlo v ramci kratke horoskoly. Zasada znela: HMS vzdy cvaknout do standu - pri pripadnem padu jednoduse zafixujete lano a jste volni k dalsim operacim. Ze zacatku jsem se to snazil dodrzovat, perfektne to fungovalo predevsim pri jisteni druholezce - kdyz jsem ale jistil prvolezce, vetsinou jsem se dostaval do prekernich situaci (hlavne v lehcich cestach, kdy bylo potreba rychle povolovat lano) - stand mam vetsinou nejnize v urovni sveho krku - pokud tam cvaknu HMS a povoluji prvolezci tak karabina se zakonite "taha" nahoru a ja nadavam proc me dlouhe ruce nejsou jeste delsi....
Postupem casu se tedy muj jistici system ustalil na situaci "pod kterou by se podepsal i Melloun" - druholezce jistim pres stand, prvolezce pres sedak (a nutim ho aby zalozil
co nejdrive alespon jedno tutove jisteni - i na lehcich cestach). Hore zdar!
Zapsal: Dave, 22:22:01 29.03.2002
 Vsem chytrolinum
Chytte si metrakovy pytel pisku pres telo a pres stand a pak mudrujte. Jisteze zvednuti tela jistice odlehci standu i jisteni ovsem s nebezpecim v clanku popsanem.
Diky za vypocet, snad jen by to chtelo silu v poslednim presu zmerit, co na to Singaci a Lanex?
Teprve pak muzeme delat zavery. I z toho, ze jednotny metodicky doporuceni neexistuje, lze usoudit, ze zas jednou budem muset uzivat vlastni hlavu.
Zapsal: Icefifi, 10:03:34 02.04.2002
 pádový faktor
ještě takové vysvětlení, co je to ten mýty opředený pádový faktor: pádový faktor je číslo, které značí poměr délky pádu k délce "aktivního" lana, které za předpokladu naprosto tvrdého chycení pádu a nulového tření ve vratném bodě je přímo úměrné tomu, kolik Joulů musí pohltit metr lana.
Zapsal: Lukas B., 10:44:36 02.04.2002
 Test s faktorem 2
No tak by to lano prasklo v uzlu, kde je navazano zavazi, pripadne v prvnim zavitu "beznapetoveho" uzlu (pokud by ta kulatina mela maly prumer).
Podle toho, co jsme delali pri statickych zkouskach 7-10mm lano i ploche smyce neprasknou v 5mm ohybu kolem osy alebrz v osmyckovem, frostove a jakemkoliv jinem uzlu.
Ale to je na jinou debatu... uzel je (mimo ostre hrany) kriticke misto a navic ho muzete snadno ovlivnit. Takze si kazdy pekne srovnejte, radne dotahnete, neb pri pecce dotazenim uzlu pod velkym zatizenim vznika OBROVSKE teplo!!! Mizerne dotazene, prekroucene uzly praskaly jak zpuchrele tkanicky od kopacek. Pri statice. Na dynamice bych to fakt chtel videt.
Zapsal: Icefifi, 10:51:28 02.04.2002
 Re: icefifi
radsi se misto metodiky a vypoctu nauc poradne dynamicky jistit.........chytrolin
Zapsal: chytrolin, 17:56:07 02.04.2002
 kurva hosi
Nevymyslajte ficoviny!!!! Uz to tady jednou bylo. Prvolezec zásadně pres telo, pres stand leda pokud zacíná dalsí délku treba kyvadlovým traverzem!!! Druholezec naopak zásadně do štandu, pouze v případě štandu na třech, anebo dvou stéblech trávy do těla.
Zapsal: zoban, 22:30:05 03.04.2002
 praskani lana
Docela by mne zajímalo jake vysledky jsou s tím pokusem přervat lano.Píše se , že se jednalo o lano , do kterého se nepadalo , ale používalo se na stěně.Předpokládám ,že použítí TR navrch se spouštěním lezce přes horní bod.Myslím že zrovna v tolik citované knize se píše o průseru při spouštění lezce TR.Je tam tuším nějaká poznámka ,že lano použité TR i pro spust se dá takto používat až do viditelného opotřebení , ale nikdy ho nepoužívat pro jištění prvolezce.Proto možná ty překvapivé výsledky při zkouškách lan z umělé stěny.Co se týče jištění souhlasil bych se zobanem , páč si myslím ,že je lepší možná trochu potlučený jistič ,než oba lezci někde pod nástupem i s vytrhnutým štandem (za tatranské štandy bych nedal ruku do ohně asi nikdy).Nekladu si za cíl správný metodický výklad ,jako spíš příspěvěk do diskuse.sid
Zapsal: sid, 23:48:32 07.04.2002
 kolik pádů vydrží opotřebované lano
a ještě doplnění o lanech: Na 12-metrové pády s faktorem 1,8 jsme používali oddílová lana, která byla notně odřená a ztuhlá a už jsme se je báli nováčkům půjčovat. Výrobce Lanex, nejlevnější 11 mm model, stáří 2-3 roky. lana byla namáhána v cyklu: pád chycený "přes tělo" - 3 minuty pauza (tahání závaží nahoru) - pád chycený "přes štand" - 10 minut pauza (výměna jističe). jištěno vždy přes HMS. pytel byl navázán osmičkovým uzlem přes hladké oko z kulatiny o průměru asi 14 mm. Nikdy nebyla délka pádu naprosto stejná, nikdy se přes karabinu ve vratném bodě (dvojice starých ruských zámkových karabin "Iremel") neohýbalo v naprosto stejném místě. Po cca 6 pádech (3 jističi) mělo lano v místech ohýbání přes vratný bod vzhled "hadí kůže" (přiškvařený lesklý povrch), zhruba při 10 až 14 pádu se přetrhl oplet a lano zůstalo viset na jádru. (samotné jádro by pravděpodobně ještě pár dalších pádů sneslo) V ten okamžik bylo lano vyměněno, resp. "opadaný kus" byl z lana uříznut a pokračovalo se s dalším kusem. Z toho plyne, že i dynamické jištění "co nejvíc natvrdo" přes HMS výrazně pomůže.
Jo, při jištění s pádovým faktorem 0,8 lano vydrželo desítky a desítky pádů, samozřejmě oplet v místě, kde lano opakovaně procházelo vratným bodem, byl přiškvařený.
Samozřejmě se to nedá považovat za nějaký seriozní experiment, lano každá ruka drží jinak. ale zjednodušeně se dá říct, že lano při praktickém používání vydrží mnohem víc, než by se zdálo ze standardní normové pádové zkoušky.
Zapsal: Lukas B., 10:38:47 08.04.2002
 Re: LukasB
Já prostě Lukáši nesouhlasím s tvrzením, "lano při praktickém používání vydrží mnohem víc, než by se zdálo ze standardní normové pádové zkoušky".
Já ani chytání pádu v Betlémkách nepovažuji za standardní praxi.

Ano i já mám podobné zkušenosti. Lano vydrželo celé naše trénování (když jsme ho posouvali).

Ty to nazýváš praktickým použitím, ale:
- Lano neprochází přes sebemenší hranu.
A to nemusí být zrovna hrana jako nůž, která lano nekompromisně přeřízne. Ale i oblá tupá hrana s řadou krystalků (hrubozrná žula) udělá s lanem divy. Nebo posun lana po podobné hraně při pádu z traverzu!
- To lano není mokré. Kdo neví, tak u mokrého lana se výrazně zhoršují parametry.

To lano MUSÍ pracovat v reálném terénu s výraznou rezervou. Já tvrdím, že spokojit se s tím, že se lano v takovémto případě nepřetrhlo, je málo.
Sám přiznáváš, že lano po 6 pádech bylo jako "hadí kůže" a současně píšeš, že jste lano posouvali a nikdy se neohýbalo ve stejném místě.
Jestli jsi uprostřed velké stěny, lezec padá bezpečně do vzduchu, asi kvůli tomu nebudeš ze stěny ustupovat a je velmi pravděpodobné, že zopakuješ stejný pád do stejného místa.

Martin Mellan
Zapsal: melloun, 10:27:30 09.04.2002
 melloune - souhlas
s námitkama souhlasím, já jsem chtěl především demonstrovat, že standardní normová pádová zkouška sice o kvalitách lana něco vypovídá, ale souvislost s praktickým použitím není žádná přímá úměra.
lano jsme neposouvali, ale jendou byl pytel o 10 cm výš, podruhé níž. Na rozdíl od standardní zkoušky, kde je to vždy naprosto stejné.
a taky to vypovídá o tom, že i při pokusu udržet lano v HMS zuby nehty dochází k prokluzu který výrazně pomůže.
a sakra furt mi připadá, že furt oba říkáme to samé. napíšu "výpočet je teoretický, nepřesný a nedá se z něho nic moc pro praxi použít", tvoje námitka je "výpočet je příliš teoretický". napíšu "nedá se to považovat za seriozní experiment, zjednodušeně se dá říct..", ty namítáš "nedá se to považovat za standardní praxi"
Zapsal: Lukas B., 12:33:56 09.04.2002
 Re: LukasB
Já prostě Lukáši nesouhlasím s tvrzením, "lano při praktickém používání vydrží mnohem víc, než by se zdálo ze standardní normové pádové zkoušky".
Já ani chytání pádu v Betlémkách nepovažuji za standardní praxi.

Ano i já mám podobné zkušenosti. Lano vydrželo celé naše trénování (když jsme ho posouvali).

Ty to nazýváš praktickým použitím, ale:
- Lano neprochází přes sebemenší hranu.
A to nemusí být zrovna hrana jako nůž, která lano nekompromisně přeřízne. Ale i oblá tupá hrana s řadou krystalků (hrubozrná žula) udělá s lanem divy. Nebo posun lana po podobné hraně při pádu z traverzu!
- To lano není mokré. Kdo neví, tak u mokrého lana se výrazně zhoršují parametry.

To lano MUSÍ pracovat v reálném terénu s výraznou rezervou. Já tvrdím, že spokojit se s tím, že se lano v takovémto případě nepřetrhlo, je málo.
Sám přiznáváš, že lano po 6 pádech bylo jako "hadí kůže" a současně píšeš, že jste lano posouvali a nikdy se neohýbalo ve stejném místě.
Jestli jsi uprostřed velké stěny, lezec padá bezpečně do vzduchu, asi kvůli tomu nebudeš ze stěny ustupovat a je velmi pravděpodobné, že zopakuješ stejný pád do stejného místa.

Martin Mellan
Zapsal: melloun, 13:07:35 09.04.2002
 Re: Melloun-re:zoban
Melloune az se zas budes strefovat do sportovnich lezcu, tak to zkus jinak, protoze celou tu picovinu "jak zrakvit s blbym jistenim na standu v horach apod." tady zacal jeden z vas sveta a hor znalych ostrilenych instruktoru.
Zapsal: jirka, 19:06:23 09.04.2002
 Re: Jirka
Zdá se mně, že rčení o "potrefené huse, která se ozve" se naplnilo.

Intenzivně jsem musel hledat co se Tě dotklo.

Zkusím hádat. Bylo to
"...ani zatvrzelí sportovní lezci nemohou na jeho adresu říct..."?
Nebo mám pátrat dál?

To mně tedy velice mrzí, že jsi tak přecitlivělý a dotklo se Tě to.

Strefovat... Hmm, zajímavý závěr.

Mnohé podobné metodické úvahy končí mnohdy odkazem "instruktoři jsou pupkatí strejcové co sami nic nelezou a chtěli by radit". Mnohdy jsou tyto výtky oprávněné ale zpravidla zaznívají z úst lezců, jejichž jediným cílem je technická obtížnost. Já takové lezce nazývám sportovní.
To je strefování?

A tak mně potěšilo, že můj názor (pupkatej ještě nejsem, ale strejc už asi ano) na věc sdílí lezec, jehož lezecká hodnotová orientace je podobná té mojí ale na rozdíl ode mne se pohybuje ve špičce lezecké klasifikace.
To je strefování?

Strefovat....Hmm

Martin Mellan

P.S.: Pozorný čtenář si jistě všiml, že moje identita je vždy plně rozkryta. To jen pro případ dalších osobních invektiv.
Zapsal: melloun, 16:54:27 10.04.2002
 re: Melloun
Melloune mne se to az zas tak nedotklo , ja ani nevim jestli bych sam sebe nazval sportovnim lezcem. Ale precti si znova, co napsal Lukas a cos napsal ty [re:zoban], ja si myslim ze jsi to proste spatne formuloval. Zrejme by to melo znit, ze je dobre , ze nekdo jako zoban ma takovy nazor, protoze i typci jako Lukas a jeho kolegove cvicici novacky na jeho adresu nemohou rici mnoho.
To skatulkovani lezcu mne osobne nebavi, jak uz jsem jednou napsal jinde pitomce na skalach nedela to co lezou a co maji na sobe ,ale to jaky blbosti pri tom provadej a jak se chovaj vubec......
Pokud jsi to bral jako osobni invektivu tak pardon. Zdravi jirka.

Zapsal: Jirka, 18:27:27 10.04.2002
 Re: Jirka - osobní "přestřelka"
OK. Máš asi pravdu.
Vyřkl jsem protiargument na námitku ještě nevyslovenou.
Faktem je, že se mnohdy setkávám právě s námitkou výkonostních lezců (sportovních), že co nám tady ti instruktoři teoretizují, když nic nelezou a těžkej pád nechytali už 10 let.
Pravdou také je, že tady taková námitka nezazněla a že jsem v tomto tématu polemizoval především s LukášemB.

Asi jsem myšlenkově spojil dvě temata. V debatě o navazování a helmě totiž protiargumenty padaly především ze strany těch, které já nazývám sportovními lezci.

No nic.

Martin Mellan

P.S.: Myslím, že to sem nepatří, ale když neuvedeš svůj mail Jirko, kam bych naši debatu přesunul, tak mně nic jiného nezbývá.
Zapsal: melloun, 10:21:23 11.04.2002
 Ježíš
Je to tak. Ty instruktoří sice pořád kecaj, ale maj pravdu. Kdyz se člověk podívá na způsob jištění některých borců, zvedá se mu žaludek. Z těch si máme brát příklad?
Jištění přes tělo se dá doporučit jen na cvičnejch skalách a to ještě jen v případech, kdy nehrozí případný vzlet jističe popřípadě konfrontace s převisem.Nechat se u kruhu ukřižovat je asi blbost. Mimo jiné je vše popsáno v Bezpečnosti a riziku na skále, sněhu a ledu. Cau
Zapsal: Michal, 10:31:05 13.04.2002
 Re: Michal
???? co jsi mel na mysli Michale??? Aspon si priste precti diskusi ke clanku!
Zapsal: jk, 04:36:39 14.04.2002
 RE: výpočet
Lukasi neni pravda, "že v takové situaci nic teoreticky vypočítat nelze".
Je pravda, ze tvuj vypocet je zcela mimo, a proto se z nej neda vyvozovat vubec nic. To predevsim proto, ze operujes jenom s energiemi, ktere ti o tvrdosti padu vubec nic nereknou.

Je totiz obrovsky rozdil jestli je tebou vypoctenych 8000 J pohlceno (jisticem, trenim atd.) za 90 sekund pri spousteni nebo za nekolik desetin sekundy pri zachycovani padu! Tim chci rict, ze v tom teoretickem vypoctu by se muselo pracovat i s casem, protoze to je jeden z dulezitych faktoru, ktery urcuje "mekost" padu: kratka doba pro premenu Ep na teplo a boule jisticiho = tvrdy pad, delsi doba = meky pad
Zapsal: Mira, 11:19:33 22.05.2003
 GheZgbVc
YolNXc Im obliged for the post.Really looking forward to read more. Keep writing.
Zapsal: KhnVCvDiNM, 16:18:04 20.12.2013
 WWUqKgjdUBboGrdJExp
Dfe0Yn Im obliged for the article.Thanks Again. Cool.
Zapsal: WygpAaFgPblB, 10:50:58 31.01.2014
 bSbHhk696h
Never seen a beettr post! ICOCBW
Zapsal: EGlgqfZ9, 10:06:13 01.02.2014
 conHIfCjr
wJTu3j wow, awesome blog post.Much thanks again. Cool.
Zapsal: fhRZtnnXluqkS, 12:14:57 22.03.2014
 yTnGUsOuofwhqzGsL
6ka9iC Very neat blog.Really thank you! Fantastic.
Zapsal: AxJOFzITOGYGUASKmoS, 15:34:23 01.04.2014
 mjlwMuQsq
2NSDDq Great post.Really looking forward to read more.
Zapsal: BlQKeSjgHlyVb, 03:30:50 20.04.2014
 LSXiSJYRVdSds
a80CjA Wow, great blog post.Really looking forward to read more.
Zapsal: NqyaQCsLZ, 04:32:33 12.05.2014
 cEdWeDAv
qIR5lr Enjoyed every bit of your blog post.Much thanks again.
Zapsal: JDvokbGXlHHbopp, 18:30:30 19.06.2014
 
Peace Paddlers
Zapsal: 2 0 1 4 a 1 5 6 2 @ z f y m a i l . c o m, 17:23:16 25.06.2014
 
MugNMouse
Zapsal: 2 0 1 4 a 1 5 6 2 @ z f y m a i l . c o m, 20:17:36 26.06.2014
 
RacingWeb Motorsport
Zapsal: 2 0 1 4 a 1 8 3 5 @ z f y m a i l . c o m, 18:24:12 03.07.2014
 nKzrOyMnwZ
FpxvW4 I am so grateful for your blog post. Want more.
Zapsal: qtnDBpIFKLtndT, 22:14:17 03.07.2014
 
Colwyn Bay
Zapsal: m a n i o c q u @ o u t l o o k . c o m, 18:34:05 11.07.2014
 fSbHAsSGeQgDTeqlaE
LWEaoz Thanks-a-mundo for the blog post. Great.
Zapsal: SYAnxJyMStY, 10:35:47 17.07.2014
 apjJDQPFQoQ
Enjoyed every bit of your blog article.Really looking forward to read more. Really Great.
Zapsal: rCVIVdkG, 07:34:44 24.07.2014
 DpTfXXETIw
Looking forward to reading more. Great blog post.Really thank you! Great.
Zapsal: muKgfFoCPdxQXhAUX, 08:40:06 24.07.2014
 OLLXmSTTozDW
Looking forward to reading more. Great article.Really looking forward to read more. Awesome.
Zapsal: HntDmdDXoCdL, 09:39:52 24.07.2014
 ODZlbGUDrMDs
I truly appreciate this post.Thanks Again. Really Great.
Zapsal: nGOIUhmfMU, 10:40:25 24.07.2014
 FxxfJeRaocl
Enjoyed every bit of your blog article. Awesome.
Zapsal: GrznGbDdPaRTbgsxn, 11:43:54 24.07.2014
 IFLuPEUE
Very good article.Really looking forward to read more. Great.
Zapsal: XvmmFwCT, 12:45:26 24.07.2014
 AcRGwVVIjctzzupUQr
I loved your blog. Awesome.
Zapsal: jTKEWNZAlKeeGdSwJ, 13:48:50 24.07.2014
 pUijDBLQtRlYpot
I really enjoy the post. Cool.
Zapsal: uEpchtOkeJgY, 14:49:24 24.07.2014
 sSPChUoVsx
Great article post.Really thank you! Will read on...
Zapsal: msxtTyXmBGMPHyWOE, 15:50:51 24.07.2014
 PlpytZkDugmbD
Im grateful for the article post. Really Great.
Zapsal: kXcmyWgXEZKX, 05:44:07 25.07.2014
 TwjapUXsBYOGgyVSkIa
I truly appreciate this blog. Awesome.
Zapsal: AsWWTDsWqasBwip, 08:47:07 25.07.2014
 LNCDdPWVRdYfSlkr
I appreciate you sharing this blog.Much thanks again. Want more.
Zapsal: uoKKDygVrNege, 08:34:34 26.07.2014
 AIJcMDMM
Fantastic blog.Thanks Again. Want more.
Zapsal: XkTaeneMjf, 09:05:03 26.07.2014
 YhUlyTdcQPISw
Im obliged for the blog.Much thanks again. Fantastic.
Zapsal: kpzZwKZUZFJyQZl, 09:41:36 26.07.2014
 ZecoWwvpaWagIKF
Really enjoyed this blog post.Much thanks again. Want more.
Zapsal: vVKjzgIQ, 10:52:21 26.07.2014
 aGBgYBpRhBIz
I loved your post.Really thank you! Keep writing.
Zapsal: jpIXRiXAABDFbsfFDT, 11:49:02 26.07.2014
 MferxcDmCnlMrU
I think this is a real great article post.Thanks Again. Much obliged.
Zapsal: iOkoHIRMAcm, 11:57:42 26.07.2014
 ylajkmsYTYhA
Great article.Thanks Again. Will read on...
Zapsal: UmexOeyhZ, 13:07:09 26.07.2014
 vRMnRPFWStcRSFc
Im obliged for the blog post.Thanks Again. Cool.
Zapsal: KOBkoglbcU, 14:12:09 26.07.2014
 TYtJYCmXU
This is one awesome post. Want more.
Zapsal: KTLwaddyVjHIbfKLIUa, 14:36:14 26.07.2014
 MZuHVTDtzs
I really liked your article.Really looking forward to read more. Fantastic.
Zapsal: KMiAitbuCLh, 15:20:01 26.07.2014
 KHcijvCWtGk
I am so grateful for your article post.Really looking forward to read more. Cool.
Zapsal: sCcYyCeTFtncjtnkb, 16:31:38 26.07.2014
 oiSyplBZbiiBFWFHZ
Thanks for sharing, this is a fantastic blog article.Really looking forward to read more. Much obliged.
Zapsal: cwKSYCvAHPEJ, 17:22:12 26.07.2014
 bzvYYFzLhxsFIkJcoL
This is one awesome blog.Thanks Again. Really Cool.
Zapsal: WCmRigSGMw, 17:42:52 26.07.2014
 aBAneQEnnPF
Major thanks for the post. Really Cool.
Zapsal: rKYSYQBwhWjJkCGRqv, 18:52:41 26.07.2014
 AlcWvhGl
Im grateful for the blog post. Great.
Zapsal: LyNSkYoR, 20:11:41 26.07.2014
 ZQhyELkDQZfVskrIO
Thanks so much for the article.Really looking forward to read more. Want more.
Zapsal: UUSrAbKVSAR, 23:00:38 26.07.2014
 VYHyPIJkjGCR
I appreciate you sharing this blog post.Really looking forward to read more. Great.
Zapsal: EKQzIdxJXfqGOKLfaK, 23:47:48 26.07.2014
 YWySLcwfs
Fantastic article.Really thank you! Awesome.
Zapsal: KpPzKUMpCmwUIRV, 01:00:18 27.07.2014
 BVzXEvsLVSsoiwNR
Major thanks for the blog.Really looking forward to read more. Keep writing.
Zapsal: ujLQcwpImoFuVwV, 01:53:35 27.07.2014
 pDYxxWDcJ
Very good blog article.Really looking forward to read more. Great.
Zapsal: ZleiAWTIvHKqjWP, 04:47:37 27.07.2014
 SIBcOkyHhdDF
Enjoyed every bit of your article.Thanks Again. Really Cool.
Zapsal: IusijFziYR, 07:40:29 27.07.2014
 meghTPAGcDxZc
I really enjoy the post.Really looking forward to read more. Great.
Zapsal: HqFbSMYcOj, 10:33:23 27.07.2014
 CiPhEhwFQ
Very neat blog post.Thanks Again. Really Great.
Zapsal: zOMPfhCmeVUlqVSp, 10:33:24 27.07.2014
 UMXEhhHipvTDhTEaqB
Great blog post.Really thank you! Awesome.
Zapsal: VKNxTHYLVsZj, 13:04:30 28.07.2014
 kJdBwXDgin
Very good article post.Thanks Again. Want more.
Zapsal: jxBaIvISaPlhMKXauOU, 14:18:03 28.07.2014
 hOqDRLuxryO
Im grateful for the article.Much thanks again.
Zapsal: TjuXGQkA, 15:31:37 28.07.2014
 tShwRQZuLGfntKvLjy
I really enjoy the blog.Thanks Again.
Zapsal: hSNXlEMMlZUFOL, 16:48:21 28.07.2014
 PntxGnAyxSYFTEko
Im obliged for the article post.Really looking forward to read more. Cool.
Zapsal: GakxKmeWedBpeE, 18:01:20 28.07.2014
 rTQcvDZuX
Thanks-a-mundo for the article post. Awesome.
Zapsal: aYSHLOMG, 19:14:56 28.07.2014
 ImAeotqdjHqYrupghb
Im grateful for the post.Thanks Again. Much obliged.
Zapsal: FtUMGmWixmlp, 20:33:39 28.07.2014
 EJKeUkKl
Really informative blog article. Fantastic.
Zapsal: VObSSjXuq, 09:45:09 31.07.2014
 yuXbkLpFxGsZSYC
I appreciate you sharing this article.Thanks Again. Really Great.
Zapsal: xBUgLhnjloSdkSVqy, 09:47:31 31.07.2014
 DRWPFsHLX
Thanks for sharing, this is a fantastic article.Really looking forward to read more. Awesome.
Zapsal: RdLCDdPTKkGFaYSyzKH, 11:01:13 31.07.2014
 WCYdfusew
I appreciate you sharing this blog post.Thanks Again. Fantastic.
Zapsal: XcMgThOAYV, 12:22:28 31.07.2014
 OLaBlROnzcfHocyBUn
Thank you ever so for you article post.Really thank you! Cool.
Zapsal: VuSsbUsjqLzAKd, 12:48:53 31.07.2014
 tlIlnCRIFAYfZ
Thank you ever so for you blog post. Great.
Zapsal: zaLunZFBibaZ, 13:42:12 31.07.2014
 CNSAFtXOkWkWcuu
I appreciate you sharing this blog article.Really looking forward to read more. Much obliged.
Zapsal: hHyAozBjwVzDPS, 15:00:12 31.07.2014
 VXIsXYcrXpEZcSVW
Thank you ever so for you blog article.Really thank you! Great.
Zapsal: bSHnavDIAVIi, 16:20:59 31.07.2014
 HMKdbmbGFaTNYKXHcx
Muchos Gracias for your article post. Really Great.
Zapsal: nHCTNKYaKXRaT, 16:22:19 31.07.2014
 GWxSrIwNnLBinEpimJY
I really enjoy the article post.Really thank you! Will read on...
Zapsal: RBOmSAHKAanUNzX, 16:28:02 31.07.2014
 WewSIQYMzwOwx
Really enjoyed this post. Cool.
Zapsal: QDQxvRqBUvBLlyEkUN, 17:42:43 31.07.2014
 INCDoSFhOLMFmJ
Looking forward to reading more. Great post.Really thank you! Cool.
Zapsal: UuVbZcwYYoxDCfJCm, 19:01:49 31.07.2014
 KceWAlgwcixNvsxs
Thanks-a-mundo for the blog article.Much thanks again. Much obliged.
Zapsal: yugnPHoxveFGJtJ, 20:18:15 31.07.2014
 OVSYDbGylbZiT
Looking forward to reading more. Great blog.Thanks Again. Want more.
Zapsal: IIftUrTdKfYMAgSL, 22:13:31 31.07.2014
 ugjTSgHeyJQ
wow, awesome blog post.Really thank you! Really Great.
Zapsal: vTTqxBWdmKBmBH, 22:42:35 31.07.2014
 JqxFlOEsotNESDBED
Enjoyed every bit of your blog article.Really looking forward to read more. Much obliged.
Zapsal: LyebkLAJjp, 08:16:41 01.08.2014
 sRStoLuhQ
stEMFs wow, awesome article post.Really thank you! Great.
Zapsal: IXAdxsFrzGJSQfEDNvv, 11:23:55 01.08.2014
 fMPmOsOVgBJCRDS
Appreciate you sharing, great blog.Much thanks again. Fantastic.
Zapsal: WMIzMwpgo, 11:24:37 01.08.2014
 beoYUMsPlu
A big thank you for your article.Much thanks again. Really Great.
Zapsal: hrLYsecRJWvl, 14:27:11 01.08.2014
 lhPElzttrgkHzgsVH
I cannot thank you enough for the article post.Thanks Again. Cool.
Zapsal: LlMBonSfPTFMKpLv, 17:30:09 01.08.2014
 dbaLqnzdgWLszFBWF
Very good post.Much thanks again. Much obliged.
Zapsal: GyJnReEHKhrgWyVs, 20:36:31 01.08.2014
 KCgAPCLRJdlrBAA
Thanks again for the article post.Really looking forward to read more. Great.
Zapsal: eWTgFoixEbvmrYmw, 23:53:38 01.08.2014
 ePVOoIyiA
Thanks a lot for the blog article.Really looking forward to read more. Cool.
Zapsal: wwReJWgcstSTMNBk, 02:53:17 02.08.2014
 wANQGTEAUmUxI
wow, awesome blog article.Thanks Again.
Zapsal: AuEhssRljIFH, 05:56:38 02.08.2014
 GBCXHRGySdEQx
Fantastic blog.Thanks Again. Cool.
Zapsal: oUcVuWlWzIBUw, 08:56:29 02.08.2014
 OaVRJHVzjDWPh
Thank you ever so for you blog.Really looking forward to read more. Really Cool.
Zapsal: FcHusxCpsUkbWvpgfK, 12:05:15 02.08.2014
 mFcmrTow
Say, you got a nice blog article.Really looking forward to read more. Great.
Zapsal: QybSMBFWzKX, 15:10:41 02.08.2014
 RAIWpOjzlJhReO
I appreciate you sharing this blog article.Thanks Again. Keep writing.
Zapsal: cvFNTPZCbZKUcQgM, 15:10:42 02.08.2014
 wiRTuQaUUCiGvZh
I really love this post I will visit again to read your post in a very short time and I hope you will make more posts like this.
Zapsal: LwEsZbWUJymOvxnGDNc, 18:51:21 02.08.2014
 VXvTvvaPbmBY
Im obliged for the article.Really looking forward to read more. Will read on...
Zapsal: VMoKIwjITRbgeThh, 21:54:39 02.08.2014
 uSxvsquLPBfaq
I really liked your post.Really looking forward to read more. Want more.
Zapsal: bvwMqUpZe, 00:59:21 03.08.2014
 kppJLBdSLocnvTvfDF
Muchos Gracias for your blog.Really thank you! Really Cool.
Zapsal: HmEABhJCBbFPJ, 04:01:34 03.08.2014
 kUajosbjGNsreFgXuyQ
Very informative post.Really thank you! Awesome.
Zapsal: cxAzReuBezm, 07:04:52 03.08.2014
 lSPfoUGkzrGnJEuSxvd
I really enjoy the blog article.Really looking forward to read more. Really Cool.
Zapsal: otBHAcqfuANUiNLva, 09:01:39 03.08.2014
 ozXsCJWaPuu
I am so grateful for your blog post.Really thank you! Keep writing.
Zapsal: fxIwHVlAEXHR, 10:12:48 03.08.2014
 AgtlHAxQyDqRGFbivlu
Very neat blog post.Thanks Again. Much obliged.
Zapsal: cTPgIBohMRjianvrb, 10:25:24 03.08.2014
 okZMAYHpvYM
Really appreciate you sharing this blog article. Keep writing.
Zapsal: SXBVEMotUItKj, 11:50:50 03.08.2014
 sNgZYuWEcpxHN
Appreciate you sharing, great article.Really looking forward to read more. Awesome.
Zapsal: ATzgBNYuvetRp, 13:18:35 03.08.2014
 PsSUJeernQb
Appreciate you sharing, great blog post. Keep writing.
Zapsal: hhMlGJgNoKJPloqtQAN, 13:20:59 03.08.2014
 QeyuormIDnK
Really informative post.Thanks Again. Really Cool.
Zapsal: gMcmaYSFiKDpVWSIAOi, 14:39:45 03.08.2014
 injRhPmWXEkhAMEb
Appreciate you sharing, great blog. Really Cool.
Zapsal: sbxNDJfenbf, 16:26:52 03.08.2014
 FUeyLGbgLwPDettabC
Looking forward to reading more. Great blog.Really thank you! Much obliged.
Zapsal: VcCdSmMbKLTihrVUQqc, 19:33:02 03.08.2014
 PzauMoLY
Really appreciate you sharing this blog post.Really thank you! Great.
Zapsal: LPHjmdvHMtub, 22:40:38 03.08.2014
 dwxMOCUzl
wow, awesome blog post.Thanks Again. Great.
Zapsal: vSLzIhzXfkt, 02:27:14 04.08.2014
 fPkhcutfLDPlnW
Very good blog post.Much thanks again. Really Cool.
Zapsal: WwXXWjIZfquDFxqDW, 11:53:11 04.08.2014
 qvoIJcMzzSsTSYDlSY
wow, awesome blog post.Really looking forward to read more. Great.
Zapsal: ptUcxTIO, 14:50:43 04.08.2014
 RQXHCHjFWfJ
Great, thanks for sharing this blog article.Really looking forward to read more. Awesome.
Zapsal: UEjVmRYKvaG, 09:10:58 06.08.2014
 pItBSDVubafhdhi
Thanks again for the blog post.Thanks Again. Want more.
Zapsal: HJCZnkcu, 12:09:28 06.08.2014
 bdbwRZTlBtaUsQnxc
Very good blog post.Thanks Again. Cool.
Zapsal: hHRslLRCNByY, 08:04:05 07.08.2014
 WcHPhWoC
A big thank you for your article post.Really looking forward to read more. Keep writing.
Zapsal: qXuOTMJbjS, 11:09:48 07.08.2014
 tcvkIMDXEpW
Really enjoyed this blog.Really looking forward to read more. Cool.
Zapsal: cMWTuhzWkRlGgach, 14:04:15 07.08.2014
 AbcdIKCN
This is one awesome post.Really thank you! Awesome.
Zapsal: gXlemndF, 17:14:40 07.08.2014
 EgmaVtkTVuPPPLWJzv
Really informative blog post.Much thanks again. Cool.
Zapsal: sfptcyYBxrE, 20:32:15 07.08.2014
 
Banba, Ireland
Zapsal: s h u t t l e c o n @ o u t l o o k . c o m, 23:47:06 10.08.2014
 
Posillipo
Zapsal: b u n g e e s c o p + r X j @ o u t l o o k . c o m, 14:47:04 14.08.2014
 
Sandycove
Zapsal: r e e n a c t d i @ h o t m a i l . c o m, 14:29:32 28.08.2014
 
Kingston Commitments
Zapsal: p u l e s b z n r @ h o t m a i l . c o m, 13:17:58 15.10.2014
 ZsgusEXoHgcEQcRAso
94LJM0 whoah this blog is great i really like studying your articles. Stay up the good paintings! You know, a lot of persons are looking around for this information, you can aid them greatly.
Zapsal: ymeazyklObtOeka, 01:10:22 05.02.2015
 eVqREhczNicLWo
ftsGDw Of course, what a magnificent blog and instructive posts, I will bookmark your blog.Have an awsome day!
Zapsal: KwiLbVrJymaTnyeAOFu, 03:45:16 06.05.2015
 qprxnRtaPGguNGi
fiHngJ I am so grateful for your article. Awesome.
Zapsal: drPDrXRaYDLaKri, 18:12:34 01.07.2015
 SEMoiazBFsXNglUmlWB
Y7Q1Fo You made various good points there. I did a search on the topic and located most people will have exactly the same opinion along with your weblog.
Zapsal: afgnsqtu, 00:39:48 04.08.2015
 FPNnhbjGHlLl
odPq97 It as not that I want to copy your website, but I really like the style and design. Could you let me know which style are you using? Or was it especially designed?
Zapsal: wDzPiEZQRodXSq, 04:19:44 03.09.2015
 LIhjZSjpxLuQCO
arZn7k to recommend you few interesting issues or tips. Perhaps you could write next articles
Zapsal: ZmnPhNYNY, 20:29:28 27.09.2015
 vSApITCGDUlBSbslGuC
LEpZtr Fantastic blog article.Much thanks again. Awesome.
Zapsal: gWNBaawUuPztOgncLq, 09:32:51 16.10.2015
 ABQnbmgz
zuNT2u I really liked your article.Thanks Again. Want more.
Zapsal: QjceLPEYF, 05:13:42 09.11.2015
 fyzwbTDow
cIfxQi Major thanks for the post.Really looking forward to read more. Keep writing.
Zapsal: twqHRzChvsQjllKDA, 13:03:42 28.11.2015
 djaVuCUafGLWYxkt
OaA32v
Zapsal: JsupyYMUqtMhevfFo, 13:00:07 31.12.2015
 snFNMtOWqFe
KLRHbQ This is a great tip particularly to those fresh to the blogosphere. Short but very accurate info Thanks for sharing this one. A must read post!
Zapsal: eJXrZNclCnNCteeIaY, 11:46:49 01.03.2016
 TNBUxkMiBzXKiE
zlbsZN There is noticeably a bunch to know about this. I consider you made various nice points in features also.
Zapsal: KOBNUtSbF, 01:07:34 31.03.2016
 BgMqZhDRpKQxD
KxL07z Say, you got a nice blog post. Really Cool.
Zapsal: nUXrpgTPSz, 10:45:19 06.04.2016
 IkJVisQSCM
Im grateful for the blog article.Really thank you! Awesome.
<!-- 37.233.27.142/ -->
Zapsal: hWuAIlRbUW, 23:46:24 13.05.2016
 YWTbEFEgZKZ
EOStOW It as very straightforward to find out any topic on net as compared to textbooks, as I found this piece of writing at this web site.
<!-- 37.233.27.142/ -->
Zapsal: TamoBHUiN, 09:31:35 16.05.2016
 VrZEItDQktItL
IwQmd5 Thanks, However I am having difficulties with
<!-- 37.233.27.142/ -->
Zapsal: wCtEqGNrvSamyrFiu, 17:25:35 05.07.2016
 KztBMUAYc
yne9KB rare to see a nice blog like this one today.
<!-- 37.233.27.142/ -->
Zapsal: aazZnArBGMs, 04:15:49 04.08.2016
 PZgYGRJB
NvqPsk Normally I don at read post on blogs, but I would like to say that this write-up very compelled me to try and do it! Your writing style has been surprised me. Thanks, quite nice article.
<!-- 37.233.27.142/ -->
Zapsal: DQElNtGblCgTxt, 02:59:00 11.10.2016
 RmgoGFONdTg
oR6m7U Some really select content on this internet site , saved to bookmarks.
<!-- 37.233.27.142/ -->
Zapsal: nbUAlfbOoWJ, 22:09:07 26.11.2016
 kKxIuUqdKlFSX
PddQYQ using? Can I get your affiliate link to your host? I wish my website
<!-- 37.233.27.142/ -->
Zapsal: azhZYcsdXYIl, 23:42:07 31.01.2017
 Serviceqzx
Meridian B
<!-- 178.125.18.20/ -->
Zapsal: b.o.r.i.s.19.7.7.go.rb.uno.v@gmail.com , 12:41:12 10.02.2017
 autohithsy
Helmvaarders
<!-- 178.125.148.36/ -->
Zapsal: s.h.i.n.a.mi.n.sk.2.0.1.5@gmail.com , 00:45:12 16.02.2017
 bogdanalm
KG Wanderfalke
<!-- 178.125.130.137/ -->
Zapsal: b.l.izk.o.y.an.2017@gmail.com , 03:12:17 18.02.2017
 steklodelhlc
FIFTYFIFTY..
<!-- 178.125.191.49/ -->
Zapsal: s.te.kl.odelb.y12345g.o.od@gmail.com , 06:00:53 21.02.2017
 agrohimdav
UK Battersea
<!-- 178.125.101.221/ -->
Zapsal: l.id.erpromo.201.5s.upe.r@gmail.com , 22:14:15 25.02.2017
 delmetson
Keistad B
<!-- 178.125.154.108/ -->
Zapsal: go.rse.c.198.0r.us.e.rv@gmail.com , 23:26:55 28.02.2017
 ZvYoTKNozpjgfLwfn
DxtZGC You will discover some interesting points in time in this article but I do not know if I see all of them center to heart.
<!-- 37.233.27.142/ -->
Zapsal: UdbQnygO, 16:52:14 04.03.2017
 kapriolnmi
Michiel de Ruyter
<!-- 178.125.53.190/ -->
Zapsal: su.pe.rv.is.or20.1.5invi.n.o@gmail.com , 05:04:53 12.03.2017
 rentdreskij
Glanford Dragons
<!-- 178.125.21.25/ -->
Zapsal: bori.s1.98.0.s.e.ce.nov@gmail.com , 17:37:23 18.03.2017
 Patriotumk
TWF
<!-- 178.125.56.3/ -->
Zapsal: p.l.e.nk.is.fi.l.mby@gmail.com , 22:36:56 06.04.2017
 mGNWXlThH
MM8x9M Superb weblog here! Also your web site loads up quick! What host are you utilizing? Can I get your affiliate link to your host? I wish my internet site loaded up as rapidly as yours lol
<!-- 37.233.27.142/ -->
Zapsal: BcinPjpSDggVGXxqV, 00:34:37 11.07.2017
 PqYsPnwGmWnmwPmV
HbrSvn There is definately a great deal to find out about this topic. I love all the points you made.
<!-- 37.233.27.142/ -->
Zapsal: gbpJsYyskHduBgTM, 07:28:33 20.09.2017
 idfnzHNNmNKgFu
MWEYha Your style is unique compared to other folks I have read stuff from. Thank you for posting when you ave got the opportunity, Guess I all just book mark this blog.
<!-- 37.233.27.142/ -->
Zapsal: EGSUVAkdKASLwDYAfx, 07:29:59 20.09.2017
 ErnestBes
Décines
<!-- 37.115.195.173/ -->
Zapsal: a n i t o v l a s o v @ g m a i l . c o m, 01:07:44 30.10.2017
 Michaelfes
Zeus
<!-- 46.211.11.250/ -->
Zapsal: l i a n s t u r d y @ g m a i l . c o m, 20:23:31 03.11.2017
 cvPPqBhmbnEwxtwfgU
N0En1M I truly appreciate this blog article.Thanks Again. Cool.
<!-- 37.233.27.142/ -->
Zapsal: JVovcnytgpjk, 10:40:52 08.11.2017
 Mihaeljdt
Old timers
<!-- 37.215.67.4/ -->
Zapsal: s.h.in.amin.sk.2015@gmail.com , 08:32:43 22.11.2017
 Bogdanhzg
Odysseus
<!-- 37.215.112.3/ -->
Zapsal: bl.i.zko.y.an20.17@gmail.com , 19:41:46 21.12.2017
 HiwKjfeJk
FqkI5A Wow! Thank you! I permanently wanted to write on my site something like that. Can I take a part of your post to my site?
<!-- 37.233.27.142/ -->
Zapsal: lnuRiAZLKq, 08:32:48 29.01.2018
 RDwFAvgElK
7Q4W1N wow, awesome article post.Really thank you! Much obliged.
<!-- 89.28.10.242/ -->
Zapsal: mNaVImUeukVgsaOaK, 21:43:43 30.05.2018
 kQNRTMBCdKoGWuJGzR
CGXr6g This is a great tip particularly to those new to the blogosphere. Simple but very precise info Many thanks for sharing this one. A must read post!
<!-- 89.28.10.82/ -->
Zapsal: FaeWpMvcoENMSobqEdp, 21:02:25 12.08.2018
 hmOSrRmVPxsKrZMQ
fR0aWQ This blog was how do you say it? Relevant!! Finally I ave found something that helped me. Many thanks!
<!-- 89.28.10.242/ -->
Zapsal: uYlIGcgBD, 19:33:16 11.10.2018
 FobjEMstMXlakuY
dnItOo Thanks, I ave recently been searching for information about this topic for ages and yours is the best I have found so far.
<!-- 89.28.10.242/ -->
Zapsal: KzGVOmMBfXpEQ, 20:47:09 11.10.2018
 bgZYSNuIud
XYcI7W This information is magnificent. I understand and respect your clear-cut points. I am impressed with your writing style and how well you express your thoughts.
<!-- 89.28.10.242/ -->
Zapsal: iEbxYknuycfZfNgadt, 10:36:05 17.12.2018
 WUTExwuCs
JdtVx9 Wow, incredible blog layout! How long have you been blogging for? you made blogging look easy. The overall look of your web site is great, as well as the content!
<!-- 89.28.10.242/ -->
Zapsal: iLFuLhkEB, 04:10:25 20.12.2018
 RobertKef
San Francisco, USA
<!-- 220.130.51.190/ -->
Zapsal: u p s h a w c a r n e y @ g m a i l . c o m, 15:40:38 31.08.2019
 tTEwIkQBm
bpwm9R These are really fantastic ideas in about blogging. You have touched some nice points here. Any way keep up wrinting.
<!-- 89.28.10.242/ -->
Zapsal: bZAKKIVyfuXP, 11:22:18 26.10.2019
 alternative
Thanks for some other wonderful article.
<!-- 5.167.15.135/ -->
Zapsal: r i c k y . a l b e r t o @ g m a i l . c o m, 17:34:35 17.01.2020
 health
Very neat post.Really looking forward to read more.
<!-- 5.167.14.41/ -->
Zapsal: r i c k y . a l b e r t o @ g m a i l . c o m, 01:36:07 18.01.2020
 shelly5smith.exblog.jp
Hello my loved one! I want to say that this article is awesome, nice written and come with approximately all vital infos. I would like to peer more posts like this .
<!-- 37.113.237.220/ -->
Zapsal: r i c k y . a l b e r t o . r i c a r d o @ g m a i l . c o m, 16:00:15 20.01.2020
 eridanuspills.com
Very good blog article.Really thank you! Much obliged.
<!-- 5.167.13.222/ -->
Zapsal: r i c k y . a l b e r t o . r i c a r d o @ g m a i l . c o m, 00:14:22 21.01.2020
 eridanuspills.com
This awesome blog is really interesting and informative. I have chosen a lot of useful tips out of it. I ad love to go back every once in a while. Cheers!
<!-- 5.167.14.243/ -->
Zapsal: r i c k y . a l b e r t o . r i c a r d o @ g m a i l . c o m, 20:58:24 03.02.2020
 eridanuspills.com
If you would like to increase your knowledge simply keep visiting this website and be updated with the most recent news posted here.
<!-- 37.113.237.160/ -->
Zapsal: r i c k y . a l b e r t o . r i c a r d o @ g m a i l . c o m, 03:47:44 04.02.2020


 Vložení nového komentáře 
Název
Jméno
Email
Text

Souhlasím se zpracováním osobních údajů.

 Foto dne:
Děčínský Sněžník - Skalní město…. 6C
Skalní město 6C
 Databáze cest:
Všechny cesty (179365)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
El Col-leccionista 7a+ Siurana
Roby Legend 8c La Gola
Geografia 7c Ulassai
Resta Way 7c+/8a La Gola
African Reggae Plus 8a+ La Gola
Nově komentované:
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín
Paradisi Musulmani 6b+ Jerzu
Tesoro Mio 7+ Geyikbayiri
Absinth 9- Geyikbayiri
Confetto ... 6c+/7a Massone

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... | Re: Slanění z nýtu | Re: Chýba SERENE |

 Nové komentáře:
Re: Gratulacia | Gratulacia | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (49)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (19)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)
Marjan (4)

 Nově v inzerci:
Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV | 2X Simond Piranha |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 352 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 309 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 280 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 277 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 249 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.