Ve dnech 8.-11. května 2008 proběhl už pátý ročník mezinárodního závodu v boulderingu „Melloblocco“ ve Val Masino (severní Itálie).
V ženách vyhrála Barbara Zangerl, druhé místo obsadila Giulia Gianmarco a třetí místo patřilo Jenny Lavardě.
Z chlapů vyhrál Adam Ondra, který mimo jiné přelezl boulder Antropos 8B. O druhé místo se podělili Tomáš Mrázek, Michelle Caminati, Mauro Calibani, Guillaume Clairon-Mondet, Gabri Moroni, Balint Kamvas a třetí byl Patxi Usobiaga.
Více o průběhu závodu se dočtete na Purebouldering.com.
co ten kluk ji? kolik hodin spi? jak casto a jak dlouho trenuje? chodi denne behat? kde bere tu silu a vytrvalost? chodi do posilky? chodi nekam kalit, nebo jenom drti? ma na prstech takovy maly hacky jako pavouci? chci to vedet, VSECHNO!!! to, co predvadi je proste mazec...RESPEKT...jinak taky teda gratulace..tedy nejenom jemu, ale i ostatnim borcum..zdar
Tak samozřejmě Adamovi nejprve obrovská gratulace, ale i všem ostatním Čechům, protože se drželi fakt statečně.
Doplním několik čísle z ofiko serveru www.melloblocco.it:
Celkem prezentovaných 1424 boulderistů ze 33 zemí. Nejvíce samozřejmě Italů, pak Francouzů a pak Republiko Ceco!!! Celkem se v údolí pohybovalo kolem 4 tisícovek lidí.
Z našich holek byla nejvýše Silva Rajfová, která urvala 3 jockery, stejně jako např. z PADání čtvrtá Němka Marlene Graf, více měly pouze 3 závodnice.
Naši chlapi diktovali:
6 jockerů Adam Ondra
5 jockerů Tomáš Mrázek a dalších 5 lidí
4 jockeři Martin Stráník a další 3 lidi
3 jockeři Martin Spilka, Vilda Chejn, Slovák Andrey Chrastina a asi dalších 8 lidí
2 jockeři Rosťa Štefánek a Slovák Richard Nyeki a už docela dost lidí
jednoho jockera urval i Jirka Lautner a Jirka Dlabola
Tak asi tak...si vede český bouldering ve světě. Všem díky za skvělou reprezentaci. Řada účastníků se teď ještě pohybuje v okolních boulderingových oblastech, tedy doufám, že ještě přivezou nějaké skalpy.
Jesterky nemaji sanci:DDD
A taky chci tricko s Adamaem:) Hlavne proto ze ted ziju na sw/de hranicich a nikdo z mistnich bouchacu (co drti max 8;) ho proste nezna... grrr meli by zacit. Nevim proc znaj kdejkou Lamu( ;-) ) ale ceskeho lezeckeho krale ee...
Njn, proč asi? Každý svaz si své hvězdy hýčká, propaguje atd., ten náš mu dal jen za jeden z kvalitních přelezů přes prsty. Že by stejně vyzdvihl jeho současné famózní výkony a postavení ve světě, to ani náhodou.
Velice trefne receno. Ono taky neni divu. Holt vedeni naseho svazu je plny klasiku, ktery si uzivaji vyhrate skaly v cestach za 5 na druhem konci lana a jakykoliv pokus o novou vec je jim proti srsti
Pravda je malinko někde jinde. Oni ti Vámi tolik odepisovaní "páprdové" docela dost rozuměj postavení Adama ve světě a věřte, že dělaj (VLASTNĚ DĚLÁME !!!) maximum pro to, aby tyto výkony zviditelnili. ČHS je ale poněkud jiná organizace, než alpské horské spolky a vzhledem k rozpočtu a množtví peněz, které se tu točí, ho lze klidně nazvat s trochou nadhledu jako spolek "dobrovolných bláznů" než jako profesionálně fungující organizaci. Trochu mě mrzí, že se nepodařilo prosadit brand managera, kterej by tohle částečně mohl řešit. V dané chvíli holt zbývá značný kus práce na lezcích samotných a na jejich sebepropagaci. Za vzor bych z minulosti zmínil třeba Máru Havlíka, kterej měl tak parádně zmáknutej marketing, že o jeho devátém místě na MS se dočetli v dost slušným článku i čtenáři MFdnes. Sám bych v tomhle směru ještě chtěl pro reprezentanty něco udělat, ale věřte, že stejně jako všichni ostatní členové vedoucích funkcí na Svazu je to pro nás koníček a na ten si sakra někde musíme vydělat.
Druhý fakt je tolik přetřásaný Sharma. Schválně kolik myslíte, že udělaly USA pro jeho propagaci??? Neleží ta váha tak trochu na sponzorovi, který by svého koně měl tlačit dopředu??? Točí Adamovi sponzoři o něm filmy?
Třetí úhel pohledu - Lama - tam je to samozřejmě o závodech a na ty Adam prostě zatím nemůže. Mrázu zná taky poprávu ve světě dost lidí. Závody budou vždy třešínkou na dortu každého sportu, tím spíše, má-li te sport ambici státi se olympijským.
UFFFFF
Olympijský ale určitě nebude bouldering ani obtížnost... Pokud si vzpomínám, tak z Mrázou taky bylo kdysi několikrát něco v MF Dnes... Myslím, že propagace jednotlivce opravdu leží spíš na jeho týmu, než na ČHS. Ten by ho měl "jen" využít k progaci celého lezení.
Třeba se Petře točí :-), ale z jiného soudku, příští rok už může Adam závodit a jsem zvědav, kolik se dnes snaží komise sehnat sponzorských peněz, aby utáhla zároveň Mrázu, Adama, Martina a holky :-)).Když řeknu, že nevěřím tomu, že by se již teď tímto někdo zajímal, tak nebudu daleko od pravdy, taková je na druhou stranu realita.:-)).
To je rychlost, s jakou se člověk dočká reakcí. Na Kubovu odpovím otázkou. A co jiného tedy má ambici státi se sportem olympijským než závodní bouldering a obtížnost?
Na Vlkovu poznámku - dokud to bude práce v rovině amatérské, těžko někomu vyčítat, že neobíhá sponzory. To je v podstatě právě apel i na mě jako vedoucího komise nezávodního sportovního lezení. A já to fakt nezvládám. Třeba jednou budu. Zatím se snažím alespoň dělat něco pro propagaci, ale i to je málo, protože to všechno zatím jde pouze dovnitř lezecké obce. A ta nás neuživí, neboť pro výrobce matroše je zajímavější navlečený horal než polonahý "kostlivec". Má-li to dělat Svaz, pak podle mě pouze prostřednictvím placené funkce a tento můj návrh VH odstřelila. Já na to nenaříkám, to je prostě život, myslel jsem si, že je to správná cesta, ale nedokázal jsem o ní přesvědčit ostatní. Jo a Vlku pevně věřím, že budeš příští rok do nějaké vedoucí funkce na Svazu kandidovat. Nemyslím to ironicky, ale prostě pro dobro Svazu. Právě lidi nadšené, kteří jsou ochotni obětovat značnou část svého času totiž Svaz potřebuje. Všechny vyhraněné názory se časem zakulatí, ale ochota makat pragmatikovi zůstane i v časech, kdy jeho názory zrovna nevítězí.
A pořád se něco děje, protože se sakra točí!!!
Autor: naivní blázen zralý věkově na kříž
Však možná vidíš, že už něco málo dělám kolego bafuňáři :-)),.Ale vážně, mě štve fakt, že se nikdo nezabývá tím, co bude příští rok v oblasti peněz pro závodníky a není mi to jedno, i když na druhou stranu by mohlo, protože převaha mých aktivit je v oblasti servisu. Možná na rozdíl od jiných jsem přesvědčen, že svaz by měl mít pod křídly oboje a starat se o všechny pokud možno vyrovnaně, protože nakonec jsme nejvíc vidět přes ty závodníky a kdo dnes není vidět, jako by nebyl :-)). A pro ty závodníky je potřeba sehnat i peníze sponzorské, ono to jde i při práci, ale musí být chuť, vůle, ochota a známosti - ty hlavně. Petře lidi se dělí na ty, kteří chtějí, aby po nich něco zůstalo a chtějí být něčeho hybnou silou, na další, kteří se jen vezou a nakonec na vyžírky systému. Je to pouze jen na každém jednotlivci, kam se chce zařadit. Jak s oblibou říkám, jediné na světě, co si nemůžu vybrat jsou pouze moji rodičové, vše osattní záleží jen na mně.:-)).
Vlku souhlas. Jenom jedna věc myslím není zcela přesná - v ČHS a okolí zřejmě opravdu záleží na známostech, ale opravdové velké sponzory vně lezecké komunity zajímá, co z toho budou mít a ne koho znají. Musíš jim prostě něco nabídnout, být seriózní a přesvědčit je o výhodnosti. To zvládne ve větší míře pouze profesionál, který to má jako svoji drobnou mravenčí a nekonečnou práci. V tom má Petr pravdu. Okolo české repre by se měly točit milióny, aby vůbec měla na běžný provoz. Omlouvám se adminům Lezce za konkurenci, ale nemůžu si odpustit poukázat na dřívější slova manažera Karla Tejkala (dneska sedí myslím v Česlé Olympijské): ho rydoly.cz/vypsat.php?id=3439 a také hory doly.cz/vypsat.php?id=3431 (vymaž mezery).
Já to nerozporuji, ale je potřeba nějak začít a ne jen pořád sedět a čekat, profesionál je ideální, ale těch dobrých je zatraceně málo a pak ta obyčejná lidská závist :-).
Dokonce i v té rychlosti se shodneme, protože, když si představím tuctového diváka ( brambůrky a pivo na kanapi u televize a hlášky typu hele mámo koukni na...) a konzumenta, který je pro sponzory zajímavý, tak ten nikdy nepochopí obtížnost - moc pomalá a ne akční ani bouldering, jedině rychlost je schopen myšlenkově zvládnout a ta ho může zaujmout, nechci nikoho urazit, ale budou to pro něj"cvičené opičky", a soutěž v tom která rychleji zacinká na zvoneček na konci. Taková je bohužel realita dnešního světa.
Proč závist? Je to normální práce. Dobře se mi mluví, když jsem v tomto oboru na druhé straně, ale nešlo by začít tím, že se ČHS pokusí najít agenturu, která by českou repre anebo aspoň jednotlivce zastupovala? Možná by se zjistilo, že by byl o lezení velký zájem a možná taky ne. Ale první krok k profesionalizaci by to byl. Na druhou stranu by to znamenalo, že sponzorovaní lezci budou podléhat pravidlům normálního byznysu - to si musí rozmyslet předem. Když sponzor zavelí, musí se ukázat jako cvičené opičky. Myslím, že nějaké zkušenosti s tím už má Mráza, možná Iva Fillová, začínají v tom něco dělat Hrozovi...
Myslím, že si rozumíme. Akorát se svěřepě držím myšlenky, že by to měl dělat profík. Jak jsem se snažil na VH vysvětlit, myslím si, že by se takový člověk, který by uměl využít těch nejlepších, vyplatil i Svazu jako celku, tedy i těm neambiciózním, protože by odlehčil (alespoň doufám) rozpočtu ČHS jako celku. Nehledě na to, že společenské postavení sportu (a reklama ho pohužel zvyšuje) by mělo pozitivní vliv na jednání v oblastech s ochránci a určitě i další věci...
Bafuňáři všech zemí světa spojte se
"Petře lidi se dělí na ty, kteří chtějí, aby po nich něco zůstalo a chtějí být něčeho hybnou silou, na další, kteří se jen vezou a nakonec na vyžírky systému. Je to pouze jen na každém jednotlivci, kam se chce zařadit. Jak s oblibou říkám, jediné na světě, co si nemůžu vybrat jsou pouze moji rodičové, vše osattní záleží jen na mně.:-)). "
Vlku trochu mimo misu, ne??? Oni taky totiz jeste existuji lidi, ktere tvuj system proste nezajima, mozna bys misto toho budovani svych pomniku mel obcas vypnout a zkusit neco jinyho.... To, ze vse zalezi jen na tobe ...to je ale pekna blbost - neniliz pravda??!!
Jirka.
Já v podstatě nedělám nic jiného než že pořád buduji nějaké pomníky ( zda-li dobré či špatné nechávám na posouzení jiných)a to hlavně v práci, prostě je to u mě totální profesionální deformace. :-)).
Nejde o ambice. Ale pokud se něco dostane na Olympiádu, tak to bude lezení na rychlost. Už teď je to ukázkový sport. Nic jiného Olympijský výbor nezajímá. Obtížnost dokonce už vyhodily i americké a asijské Outdoor Games, bouldering tam tuším nikdy nebyl. Prostě se na to nedá dívat v televizi.
Ten zakopaný pes je někde jinde. Rychlost moc závodníků nepreferuje, otom není sporu. Boulderingové závody pro diváka jsou složité až nepřehledné, bohužel (má zkušenost s Brnem07). Takže vzhledem k zájmu lezecké veřejnosti vyhrává obtížnost. A celý ten pes je v tom, že nedokážeme sehnat pořádné sponzory co do toho nalejou peníze. Rozpočet na světák je asi 500 až 600 tisíc. Když budu mít dalších 400 tisíc, tak udělám pořádnou mediální a bilbordovou kampaň, pak už je jen krůček do celostátní televize. A s takovou kampaní nebude sotva tisíc diváků, ale třeba pět tisíc. A když takhle pojede každý pořadatel SP, tak bude úplně jedno jak ta disciplína bude vypadat.
Když už někdo závodí profesionálně (tj. je to jeho profese), tak je poněkud podivné to zásadně podporovat ze společných peněz všech členů svazu. Prostě buď tu profesi někdo dělá výborně, a pak se uživí, anebo ne. Jakékoliv nalévání peněz do kohokoliv, kdo se sám neprosadí, je v principu jak dotace státu do neekonomických oblastí, prostě zbytečně vylité peníze.
Trošku to absurdně přeženu, ale pro lepší pochopení: to je jako kdyby někdo měl firmu na vejškové práce, a protože by to byl člen ČHS, instruktor a metodik, tak by mu ČHS mělo zařizovat markting, brandmanagera nebo co??
Závody jsou show, klání, potřebují diváky. Tohle je pole pro reklamu a tržní vztahy. Tady se podle mě nemá svaz až tak moc finančně angažovat, nanejvýše tak pořadatelství a nazdar. Kdo je dobrej, prosadí se a má mít svého agenta, který mu zařídí sponzory. Jestli je nesežene, tak holt není dobrej, není zajímavej.
Samozřejmě jako každý český horolezec cítím radost, když naši uspějou, respektivě, když je ve světě vidět, že Češi to umí (horolezectví/lezení). Než ale socialisticky přispívat na něčí profesi, tak myslím, že je potřeba myslet na budoucnost, a finance svazu dát tam, kde není momentální mediální a reklamní užitek, ale kde je základ budoucích úspěchů, a to je mládež. Třeba Adam Ondra má výraznou podporu ve svých rodičích. Ale kolik je v jeho generaci lidí, kteří byli stejně talentovaní, ale jejich rodiče o lezení nic nevěděli a tenhle sport u svého dítěte nepodporovali. Než podporovat cestu dospělého do Thajska, nebo platiti brandmanagera, mi přijde lepší platit trenéra dětí a mládeže, platit zájezdy dětí do Arca a podobně. Zachytit co nejvíce talentovaných mlaďochů a úvést je do světa závodního lezení. Nu a pak mnozí z nich odpadnou, nebudou nejlepší, ale lze doufat, že v každé generaci budou aspoň tři dobří, kteří se pak už jako dospělí prosadí sami.
ČHS by mělo podporovat to, kde naopak chybí logická podpora sponzorů. A tam, kde je podpora sponzorů logická, tak pokud sponzoři nesponzorují, tak finance pryč od toho, protože to je jasný indikátor toho, že to jsou vyhozené peníze.
Chápu, že můj názor je tržně syrový, a mnoho přátel si jím nenadělám, ale myslím, že je dobré, že zazněl. Prostě jiný, širší úhel pohledu.
Máš naprostou pravdu. Jenom aby bylo zcela jasno - jedna věc je podpora reprezentace a druhá podpora jednotlivců. První je věcí ČHS, druhá zcela soukromá. Mělo by to být stejné jako třeba u fotbalistů. Tam kluby jedou za svoje prachy, v lize se sportovcům za čutání do meruny platí, v přeborech si čutálisti na svoje hobby doplácejí. Společná reprezentace, soustředění, mládež, propagace, metodika... jde ze společného rozpočtu fotbalového svazu.
.. to je v poho nazor. Sponzori (aspon ti za hranicema) uz vedi jak se prosazovat pres nejlepsi lezce to jest: video video video a VIDEO VIDEO
Statistiku sledovanosti si lze snadno udelat na www.TyTrubce tam chodi hodne lidi
a je ouplne jedno jeli tam lano, skala, umelka nebo tendleten buldering, trebas uplne nekvalitni klasika:
http://www.youtube.com/ watch?v=k45v4pLBaqs& feature=related
na rozdil od zavodu v telaku je totiz videt co
se deje. Schvalne si zkouknete sledovanost bouldrovejch veci, skalnich prelezu a rychlosti. Wolempyjada by proti tomu byla nuda, i kdyz je to nejspis v nasi generaci bezpredmetny.
Jo a muzem si byt jisty ze vetsinou se koukaj ti co kupuji, a ne prezvykavci bramburek s lachoutem v ruce (nevim co proti nim Vlk ma, dyt je to krasnej zivotni styl:)
Promiň, ale firmy co vyrábějí lana a jiné lezecké haraburdí, jsou i v rámci outdoorového byznysu pidipodniky. Natož pak v rámci globální ekonomiky. Prachy leží jinde, u brambůrkářů.
...a pro lezce lezet zustanou...
Takze zbyvaj ty nebohy Bealove, Petzlove (co maj podle tebe maly lowe) se svejma rocktripama a videama a v nasem mikromeritku Hadi-Padi-sporti s Modrinama a Krtkohradama... jenom ty videja mi v CR nejak vic chybej
Pro srovnání: Beal může v Česku podporovat jednoho či dva levné lezce. Opel v Česku může živit desítky drahých fotbalistů a podporovat další stovky. Coca-cola je ještě o jeden či dva řády výše. (To není nic proti horolezeckým firmám, ale mají prostě menší finanční sílu. Jeden Rocktrip za rok je sice pěkná věc, ale zajímá v Česku pár stovek, maximálně pár tisíc lezců.)
Bude stačit, když si brambůrkář nechá zapnutý kanál s lezcema aspoň pár desítek vteřin. Obtížnost přepne ihned, rychlost možná až za chvilku. Když chceš hrát hru hru o peníze, musíš se přizpůsobit jejím pravidlům. Jestli nechceš, nikdo tě nenutí - můžeš si lézt, jak uznáš za vhodné.
neni zrejme..
uz sem to psal neprimo nahore, tak jeste jednou pro pomalejsi): ze sledovanosti na www neplyne ze rychlolezeni je vyznamne divacky pritazlivejsi, nijak vyznamne neprevysuje bouldering ci obtiznost a zajem o nej bude stejne mizernej.
Uryvky z Dosage videi jsou o rad sledovanejsi
a kdyz je pustis ve forme prirodopisnyho BBC dokumentu o exotech co lezou po nicem na sutry a skaly a navic pri tom spadnou obcas do vody, tak vydrzi par vterin i fotr s lahvacem
...cas ukaze
Už je rozhodnuto - na olympiádě je rychlolezení jako ukázkový nebo doplňkový nebo já nevím jak se tomu říká sport. Nijak mě to sice nebere, ale je to fakt. Důvody jsem popisoval výše. Stahování www není všechno. Pro příklad: absolutně nejsledovanější video na našem kanálu TvojeTrubka je výstup na Matterhorn tří rekreačních lezců (18 000 zkouknutí) a řádově méně diváků se kouklo na dvě cesty na Falkenstein (557 a 361). Co z toho můžeš vydedukovat? Nic. Proměnných je v tomto rébusu neskutečně mnoho. Neexistuje přímá úměra, že by víc lidí koukalo na Alpy a nemělo by rádo písek.
Turku ty ses neskutecnej demagog...
v uvedenym prikladu mas pravdu, nicmene mnoho toho nevypovida. Plati totiz, jedno mereni=zadny mereni. Jedny proflakly metode se rika statistika, nekteri vi o cem je rec. Bud si jist ze jsem nevychazel z jednoho prikladu, to by byla pochopitelne pitomost. Takze naposledy specielne pro Jakuba Turka:
Vem 100 ci 200 nejsledovanjsich videi o boulderingu z TyTrupky pak vem 100 ci 200 nejsledovanejsich speedclimbing videi z tehoz zdroje, srovnej celkovy pocet zkouknuti v techto dvouch kategoriich... odhadem toho prvniho bude 5 az 10 krat vice.
Jo to pochopitelne jenom YouTube a sledovanost je jen znamka popularity a koukatelnosti. Bavime se o sledovatelnosti lezeni v mediich (to je to co te zivi), ne o lezeni samem. To ze ma Avril Lavigne skoro 100 milionu shlednuti klipu Chci bejt tvoje holka a Bethovenova Sonata pro Elisku jen melouny 2 taky neplyne ze Eliska byla voskliva holka, kterou nikdo nemel rad
koncim ,Aduv supervykon z Mellobloca si nezaslouzi abysme tu takhle mimo misu plkali
Statistika není prostý součet, statistika je buržoazní pavěda, jak říkal už báťuška Džugašvili. Všichni ti Galtonové, Pearsonové, Fisherové, Studentové-Gossetové, chí kvadrátové a další se nám :)))
Podporovni repre svazem je tak trochu dedictvi. Takova podpora vypadala tak, ze molodec dostal lano, dve karabiny a batoh a litek do Sajuzu, aby sel soudruhum dokazat, ze i my mame zdatne soudruhy horolezce. Byla to priporita stalo to par korun.
V dnesni dobe uz je podpora v jinych polozkach, spickovy sportovec je dobre placeny profik a smudlove ze obcanskeho sdruzeni mu mozna zavidi, mozna jim ukradenej, ale moc se jim nechce se slozit na podporu, ktera bude v nakladech stejne mala.
Neco jineho by byla podpora talentu, medialni podpora...
Ono by to nakonec, jen tak cvicne slo obratit, ze by borec mel podporovat svuj svaz, leckde se to tak chape (v jinych os). To by ale nesmeli byt na valecne stezce, coz je ale jina pisen. Neeeeee...
Jooooo, kdo je opravdovy horolezec? No treba Dough Scott (na jednom serveru je zrovna ted o nem clanek), co si vzal par dolaru, zbalil batoh a vylez OS osmitisicovku, nebo podobny. Zadnou podporu na to nepotreboval, svymu svazu, zemi delal reklamu, na stary kolena sebral metal od kralovny a dal se cundra po svete v teplakach, s osoupanym baglem. :-)
Domnivam se ze klicovy problem je v nastaveni Ceskeho horolezeckeho svazu. Proste si tady par lidi hraje na elitu a ten zbytek musi drzet hubu. V ceskem oddile ma co rict ten kdo leze hlavou dolu 10+, v oddile nemeckem nebo rakouskem rozhoduje demokraticky vetsina. A ta neleze zadny extrem, velka vetsina z nich jsou jen turisti. Ale diky jim ma oddil na malem meste stovky clenu. A to uz je neco kde se reklama vyplati. Jinymi slovy z hlediska reklamy je oddil kde bude Mraza a Adam naprosta nula. Ale oddil kde je 250 lidi z nichz ten nejlepsi vyleze 2 uz je neco. Takze tomu prvnimu dam na reklamu 0 a tomu druhemu- no tak kluci kolik by jste potrebovali? Je to dano historicky, protoze uz v hlubokem totaci musely oddily vykazovat nejake vykony. Jen obdivovani prirody nestacilo. Tim se vyvinul ten myslenkovy proud ktery rika ze horolezec je jen ten kdo leze hlavou dolu 10+ a ti ostatni nemaji do toho co kecat. Dusevni idea venku lezi uplne nekde jinde. Vsichni radi chodime ven, nekteri z nas i lezou a taky tady mame kluka ktery leze docela dobre. Takze mistni obchodnik lehce udela slevu 5% na ponozky pro cleny mistniho alpinvereinu. Nikdo ale nepochybuje ze Franz ktery leze uplne nejlip ze vsech v udoli musi denne nejdrive si odfachcit svych 8 hodin nekde ve fabrice a pak at se s panem bohem zlepsuje. Budeme na nej jen hrdi. Jo pokud se chce tim i zivit ze leze po horach, no tak at se zivi, to je jeho vec, ale za to mu nikdo nic neda. Musi si sam sehnat sponzory, zakazniky nebo nejak jinak se prodat. Ta predstava ze nekdo prijde s natazenou dlani a svaze dej mi ja budu nejlepsi je sice krasna, ale venku by vyvolala jen udiveny pohled a lehke poklepani na celo. Takze klub muze klidne vlastnit krasne vybavene taboriste nebo chatu - to je vec ktera slouzi vsem. Klub muze mit penez vic nez dostatek a opravdu existuji kluby ktere jsou velmi dobre financne vybavene. Ale finance vraceji clenske zakladne protoze tam se to zase vrati. Bude vic clenu protoze jako clen mas narok na 5% slevu na ponozky, a kdyz je vic clenu bude zase vic penez. No a pokud nekdo pojede do himalaji nebo na olympiadu tak mu stejny klub pomuze nejakym symbolickym darem. Co z toho vyplyva. Dokud bude si hrat CHS na vyberovou organizaci ktera hlavne sbira penize pro 3 repre, tak se docka toho ze za par let bude nekde na urovni mistnich holubaru. Dalsi rozvoj vede jen pres sirsi clenskou zakladnu. A investovani do aktivit ktere jsou urceny pro tyhle cleny. Treba vyjednani te slevy na ponozky, nebo lavicka pod skalama . Tak aby tito clenove meli pocit – ano nas svaz se o nas stara a neco za ten svuj prispevek dostanu. Soucasne s rostem zakladny poroste I vaznost Svazu a spolecenska vaha. Ono svaz ktery ma 5000 clenu a svaz ktery ma 500000 je uz sakra rozdil.
taky se mi ten postreh libi. Kdyz jsem v AV, tak se spolek o me stara (pojisteni, chaty, slevy). Kdyz jsem v CHS (coz ja jsem), tak mam odjistene cesty na skalach (za coz jsem velmi rad), ale tech par spickovych lezcu ma tech vyhod myslim mnohem vice, nez vetsina prumernych...
P.S. do AV nemam v planu vstupovat...
nerad vstupuju do podobných diskuzí, nicméně tohle téma se svým způsobem týká i mě.
Pokud budu uvažovat od začátku, myslím, že v první řadě by si měl ČHS stanovit cíle, které chce dosáhnout, následně cesty, kterými se k nim dopracuje. Jestli svaz takovou koncepci má, to netuším. Pokud ano, netuším, je-li jedním z těch cílů zvýšení počtu členů.
V případě, že odpověď je opět ano, jednou z možností, jak takového stavu dosáhnout (přílivu nových členů) je propagace aktivit, které svaz zaštiťuje. Odsud se pohybujeme v oblasti běžné komerce a obehraných, i když funkčních reklamních triků). Jaké má ČHS v tomhle směru možnosti?
Propagovat lezení pomocí strejdů, co o víkendech ověšení smyčkama vymetají pavučiny z komínů v Ádru? (nic osobního proti strejdům, komínům ani Ádru, jen pavučiny mi trochu vadí). Přirozenější asi bude zvolit si za objekt propagace těch několik nejlepších a prodat jejich výkony, jejich image. V reklamě na deodorant taky nevystupuje upocenej stopadesátikilovej Pepa, ale namydlenej šampón, kterej žádnej deodorant ani nepotřebuje.
Psalo se tady o Sharmovi. Před pár lety se relativně neznámá Prana rozhodla rapidně zvýšit svoje prodeje. Vzala to nejlepší, co Amerika nabízela (Sharmu), zaplatila mu masivní mediální kampaň a přestože jeho výkony nedosahovaly v té době úrovně absolutní špičky, udělala z něj tím hvězdu. Hvězdu, která přitáhla mnoho lidí k lezení a která především přitáhla mnoho lidí do obchodů ke stojanům s oblečením Prana. (přece taky chcete vypadat takhle cool a takhle dobře lézt. jo a takový lidi přece nic jinýho nenosí) Nemám sice vysokoku školu, intelektuál taky nejsem, ale myslím, že tímhle způsobem funguje propagace.
A ještě jedna věc se mi nelíbí. Někdo tady psal o "několika vyvolených". Vážně si dotyčný myslí, že stát se nejlepším skalním lezcem nebo vyhrát dvakrát mistrovství světa se dá tak, že vás někdo vybere?? Sport není Superstars, díky většímu počtu sms se do dalšího chytu nedostanete....
Dotaz pro puristy a elitare: Jak se pozna OPRAVDOVY horolezec?
Doplnujici pod-otazky: Nosi opravdovy horolezec i na verejnosti sedak a kladivocepiny, chrasti karabinama? Ma trvale na zadku prirostlej pytlik s magem? V kazde vete pouzije nejmin jednou slovo 8c+ ?
Kde je delici hranice (napriklad) mezi VHT a lezenim? Lidi kteri 20-30 let lezli a ted chodi do hor pesky protoze uz to jinak nejde uz nejsou horolezci?
Kolik vikendu v roce je nutno stravit na skalach aby bylo dosazeno hranicniho poctu bodu pro udeleni titulu Horolezec? Mohu ziskavat body i na preklizce?
OPRAVDOVY HOROLOZEC se pozna dle toho ze byl v rusku a jemu pres sedesat, leze cesty o 5 stupnu nizsi nez vsichni kolem, pripadne uz leze jen krz klavesnici a u piva, hlasite nadava na ty nejlepsi protoze jsou mladi a pouzivaji magnezium, zavidi ostatnim jejich vykonost a proto bagatelizuje jejich vykony vyrazy typu "leze 10+ hlavou dolu" " je cvicena opicka", "v horach by byl ztracenej", placa si po zadech se stejne senilnimi kamarady kdyz karna komise CHS tresta nejlepsiho lezce sveta a plete si lezecke oddily se skautem a naprosto vsem rozumi. Savana
.. jeste ze se skoro pod kazdym druhym clankem o Adovi se sejdou zrejme velci obdivovatele extremniho lezeni junaci Dura s Richardem a sepisou slohovou praci na tema cvicenych opic a burtu a lavicek pod skalou a do toho vseho nas vzdelava vseprejici bouldrovy nadsenec Kuba Turek. Kdyby ten Ada nebyl asi bysme zustali uplne blby. Dekujeme kluci
Dekujeme vsem prispevatelum do teto ankety ..a dekujeme vsem nasim fandum ze se nas tak zastavaj. Pratelska rada pro cleny naseho fan-clubu - Mozna ze byste se mohli naucit podepisovat .. a kdyz uz budete v tom, tak byste mohli naucit i cist texty narocnejsi nez EMA MA MISU .. a mozna by se vam mohlo podarit prestat si pak plest hrusky s jabkama... ale to bych uz asi chtel moc.
Zpet k tematu - Spravna odpoved zni: Opravdovy Horolezec se pozna tak ze ma zalozen denicek na Lezci!
Podivejte tak ja to zkusim vysvetlit jeste jednou. Kdyz budu mit svaz o 5000 clenech a vezmu Adama jako reklamni figuru na ponozky tak mohu ocekavat ze oslovim 10 % clenu. Pokud budu mit svaz o 500000 tak oslovim 50 000 lidi. Pri nakladu na reklamu fixni castkou na hlavu rekneme 100 kc mohu v prvnim pripade nabidnout Adamovi 50.000 kc a ve druhem 5 milionu. Takze potrebuji silnou clenskou zakladnu. Tu silnou clenskou zakladnu neudelam jen ze superlezcu. Tech proste neni tolik. Ale podstatne vic je tech kteri lezou na mistnich skalkach v sobotu odpoledne s maminou 3+. A protoze ta mamina tam ma stul na kterem muze prebalit sve nejmensi a zbytku rodiny dat neco k jidlu, bude se ji to libit podstatne vic nez kdyz jednou za cas na nalehani manzela odvlece dite pod skalu a to am vriska protoze tata leze 10 + a je nekde kam nevidi. Takze v prvnim pripade se stanou clenem oba rodice. Pak si tam jednou vyrazi s dedou, ten je spokojeny ze vidi vnoucata . ma si kde sednut je pekne a jednou se zepta co by se vam tady kluci libilo. Kdyz mu reknou potrebujeme nove slanaky nebo potrebovali by jsme novou vyvesni skrinku tak tak jim nejak pomuze. Vzdyt jsou tam jeho deti i vnuci. Ten pantata zu je treba starej ale zna se se starostou s kterym chodili do skoly. Takze az se nekde vecer potkaji v hospode u virzinka rekne starostovi ty poslouchej tam pod tema skala by bylo potreba vyasfaltovat parkoviste. I kdyz starosta nevyskoci v nadseni konecne mam kam strcit par set tisic , uz jsem nevedel kam s nema. Takje tady cervicek ktery bude hlodat. A takhle jsou delane ty silne svazy. Ne cekat az neco prijde z ustredi na co jsou a na co nejsou penize ale zacit ve vlastni vesnici. Takze clenem toho klubu ve vesnici musi byt kde kdo, I kdyz v zivote nebyl privazany na spagate. Konec koncu horolezectvi zacalo tim ze ctihodni muzove stoupali vzhuru cestou ktera je dnes chodecky teren. Proto jsem zamerne v minule vete pouzil slova klub a nikoliv horolezci. Proto taky maji tyhle kluby v nazvu alpsky spolek a ruzne podobne modifikace.Vylucovat a priori z clenstvi lidi kteri vylezou jednou za rok na Lysou je nesmysl. Urcite 60 ti lety deda nebude trenovat denne na dverni zarubni, ale plati pripevky, je asi v nejakem postaveni a kdyz neco budu potrebovat tak se na nej muzu obratit jmenem klubu. A on uz zase vi jak neco zaridit . To je to proc jsou nemecke svycarske a rakouske spolky tak silne. Jejich klubovy zivot je vyrazne vic zivy a maji podstatne vic vypestovany pocit sounalezitosti. Byla by to asi dlouha debata ale domnivam se ze neni jine cesty. Jinak bude CHS porad jen zivorit a nadela si do kalhot kdyz nejaky trouba na nej udela bububu.
Z jiných, ale podobných soudků: 1) koukněte, jak vodákům zavírají Vltavu, Labe a další řeky, mj. protože oba vodácké svazy se soustřeďují jen na závodní sport. 2) jak vznikla ČEMBA pro rekreační bikery a spousta lokálních cyklosvazů na hobby úrovni, aby mj. bránily možnost vyjet na kole do přírody. 3) jak zavřeli lesy pro cyklisty na Slovensku, protože tamní cyklosvaz je zaměřený jen na výkonnostní sport. 4) jak si myslivci drží své výsady a navíc na ně získávají peníze, neboť je podporuje v podstatě každý chlap s flintou od poslance po traktoristu. 5) jak nenápadně ale efektivně pracuje rybářská lobby z ohromným členstem a sympatizanty za zády. Atd, atd...
Richard popsal rozdil mezi hynoucim modelem socialisticke telovychovy (na ktery, bez jakychkoli negativnich konotaci, vetsina sportovnich svazu v Cesku navazovala) s modelem pristupem "shora" .. a stale funkcnim modelem vychazejicim "zespoda" napriklad v Nemecku. Nevim jak je to ted, ale kdyz jste pred par desitkami let vyjeli lizt do Saska, videli ste jak se na veze ve slunnem nedelnim odpoledni sapou trojkama babky s vnoucatama, a to bez prehaneni. Podotykam ze byly omotany lanem, mely par karabli a zjevne to nedelaly poprve. Pozdrav Berg Heil a potreseni rukou na vrsku s kymkoli kdo tam prisel (at uz tou trojkou nebo poslednim praskem od Arnolda) patrily k tem nedelim. Clovek tam jaksi pocitoval masovost zakladny na vlastni kuzi, ne slovy zvolenych zastupcu. Proc v cesku hyne model centralizovane a shora rizene telovychovy asi neni potreba dopodrobna rozebirat.
Jo-myslím, že je to dobrý nápad otevřít svaz i turistům a jiným, co mají k horám-skalám, nějaký vztah. Prospělo by to přece i té samotné špičce-do většího kotle se prostě vejde víc peněz. Samozřejmě i v takovém mega svazu bych si dále hýčkal ty nejlepší. Ty budou přece tahákem pro mladé, tak proč je z toho kotle nopodporovat? Prací na jejich kampani přece dělám reklamu i samotnému svazu. Sledujete toho štramáka co leze nejtěžší cesty světa? Tak to je Čhsák-náš člověk! ČHSáci jsou přece borci-ty tam eště nejsi? Jo-to je taky ono. Vybudovat svaz, na který bychom byli hrdí jako na dobrou značku, na níž se podílíme. Stavovská hrdost-něco jako členství v prestižním golfovém klubu. A značku-tu tvoří krásní, úspěšní mladí lidé,kteří jdou vidět, jejichž podpora stojí na nás-na těch méně uspěšných, co tak vidět nejsou. Chci je podporovat, protože chci aby svaz byl více vidět a aby tak díky tomu přiteklo víc peněz i na ty naše lavičky pod skalama, a parkoviště.
Chlapce nepochopil jsi vubec nic !Podpora zavodniku ci primo jejich profesionalizace je cesta do pekla pro obe strany! Stejne jako pomoc africe ! Cim vic se tam bude cpat tim je to horsi! Dokud reklama postavena na Mrazovi ma 500 cilovych objektu tak je v reklame nula a v prijmech totez. Az bude mit svaz 500 000 clenu nepotrebuje Mraza a jemu podobni zadny sponzoring od svazu protoze jeho reklamni potencial ja tak silny ze kazdy obchodnik jej rad vezme a zaplati. A racte si panove uvedomit ze pro bezneho Frantu z ulice je nejaky mistr sveta Mrazek neznama ktera nema co rict. V podstate ho vubec nezajima a s tim nic nenadelate. Pujdu na to jeste jinak. Predstavte si ze mate Beckhama ale nikdo nechodi na fotbal nikdo se o nej nezajima v TV. cilova mnozina je zfanatizovana do kulicek a kdo by se o nejakeho Beckhama staral. Proc by ho nekdo mel podporovat? I kdyz to je hvezda 1 velikosti. Takze nejdrive musite mit tu massu lidi ktere tou reklamou budete krmit. A pak udelate hvezdu i s Pepicka od sousedu. Na to uz techniky jsou. A Takze potrebujete tech 500 ooo clenu kteri sice nelezou, ale plati pripevky a radi se dozvi kdo zas je dobry. A pak muzete delat reklamu. Vnucovat Mrazu dneska obchodnikovi je ztrata casu a energie. On ho nepotrebuje protoze mu tato reklama nic neprinese. Ten obchodnik to nedela proto aby mel na zahrade cvicenou opici, ale aby v kase zvonili zlataky.
..no já myslím, že tě chápu. Jsou tu dvě teze:
1-podpora svazu z hora
2-podpora svazu z dola
No a já jen činím klasickou hegelovskou syntezi dvou na první pohled protichůdných názorů. Ano-budujme masu, ale tu masu musíme nějak oslovit. Jak ji oslovíme? A kým ji oslovíme? Jódlujícím borcem v pumpkách? Ano , ať žije naše špička hlavně ze sponzorů, ale proč nevyužít jejich potenciál k propagaci svazu ? Proč do toho neinvestovat, když to prospěje oběma stranám?
Nevim, ale neco jako reklamni potencial lezce (nebo jineho sportovce) nespociva v tom kolik lidi je clenem jeho svazu, nebo dokonce v tom kolik lidi dela jeho sport. Kolik lidi maji skokani na lyzich (Janda, dnes uz trochu reklamne out, ale kdysi tvar OMW)? Kolik lidi dela desetiboj?, atd... Ale proste o to jaky ma potencial dany clovek zaujmout a donutit siroke publikum jit a neco si koupit... A otazka stoji tak ma Mraza, Adam, ... takový potencional. Ma? OK a ted jde o to umi ho prodat? Nemel by se na nem svaz "prizivit"? A to je to, podle me, to o cem je tu rec...
ten zacatek mas v poradku a je tam logika. Ten konec uz je domotany. Pojdme na to od konce- svaz by se mel prizivit na reklame mrazy, Adama. Ano plny souhlas, problem je v tom ze dnes je to opacne, Oni se prizivuji a to vydatne na svazu.
dale srovnaval jsi Jandu (nebo rekneme nejakeho skokan) a tyhle dva lezecke borce z hlediska reklamniho potencialu. to je nesrovnatelne! Mraza s Adamem dohromady nemaji reklamni potencial 10% spickoveho skokana! Kdyz se zeptas na ulici kdo je Janda rekne x % skokan na lyzich. A ti lidi taky vedi ze to je olympijsky sport, ze se meri delka skoku, hodnoti se styl, predtim tam byl Raska a Ploc atd. Media byly masirovane jandovymi uspechy a kdyz skakal tak sedela polovina naroda u TV. Kdyz reknes Mraza je mistr sveta tak lidi reknou Fakt ? a v kterem sportu, v Horolezectvi ? JO ?To jako vylezl nejvys ? rozumis , ? o tom sportu nikdo nic nevi ! Proto ta siroka zakladna ktera je predsi jen trochu informovana. Ta je schopna tuhle informaci zpracovat! Kdyz se skace v Harrachove tak je tam x 10.000 lidi v hledisti. Kdyz se leze pohar v Praze nebo nevim kde tak tam krome zavodniku a jejich rodinnych obdivovatelu je tak dvacet divaku- a to je myslim hodne vysoky odhad. No a to je ten problem. Nemuzes Frantovi z ulice vysvetlovat ze mame mistra na rychlost nebo na obtiznost kdyz on zatim nezaregistroval ani ten sport. Pak se ovsem veskere tituly stavaji neprodejne! Proto potrebujes nejdriv to informovane publikum a tomu a jen tomu muzes pak ty vykony reklamne prodat. Reklamni potencial Mrazy pro nejakeho fotbaloveho fanouska je -10 (dejte mi s tim pokoj! co tam lezou volove). Jediny kdo byl schopen reklamne vysoce ucinne pusobit mimo horokruhy byl v minulosti Messner. Jenze jeho vykony byly nekde jinde a jeho popularita v alpskych zemi naprosto neskutecna. Ale pozor , za touto popularitou byla taky neskutecna denni drina a PR prace.
Ještě k Jandovi - to je krásný příklad. Stal se ksichtem na pár let pro OMV. V té době byl na vrcholu, všichni o něm psali, občas byl v televizi nějaký přenos ze skoků, všude bylo zpravodajství v denících i televizi, jeho manažer ho cpal do každého časopisu včetně Vlasty. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že jsem ho dostal od jeho agentury zadarmo do jednoho vnitrofiremního časopisu, který četlo jen dva tisíce lidí. Přesto OMV zaplatilo za reklamní prostor několikanásobně víc než za jeho sponzoring. Prostě si museli zaplatit inzeráty, aby vůbec lidi věděli, kdo to je Janda a že je spojený s OMV. Odhaduje se, že to bylo 20x tolik. Obávám se ale, že to stejně bylo málo a že OMV nezasáhlo celou cílovou skupinu svých zákazníků. A nakonec otázka: udělá někdo tohle s Adamem Ondrou, Tomášem Mrázkem a jejich nástupci? Zatím je vrchol nepodařený a podvodný PR článek/rozhovor s Tomášem Mrázkem v časopisu Everest, který zaplatil Alpine Pro, aby dal vědět, že Mrázek je jeho kůň.
Desetiboj je olympijský sport. Skoky na lyžích jsou olympijský sport. Lezení ne... žádná dojemná zlatá pro národ.
Desetiboj je zajímavý v televizi. Skoky na lyžích jsou zajímavé v televizi. Lezení (obtížnost) ne... žádná sledovanost.
Zbývá jen ten počet členů svazu či příznivců tohoto sportu. To je jediná skupina lidí s penízkami na utrácení, kterou můžeme sponzorům nabídnout jako revanšování se za to, že zasponzorují naše reprezentanty.
V případě, že závodníci v lezení budou svaz ČHS příliš zatěžovat svými finančními požadavky, hrozí že ten svaz zadusí, podvážou schopnost svazu poskytovat služby pro masu členů, takže nastane odliv členů, lidi se na to zkrátka vyprdnou, asi vstoupí do Alpenvereinu.
Jistě nepříjemný krok (teda pro závodníky), ale je potřeba omezit růst jejich výdajů, možná třeba i dočasně ho snížit, a okamžitě na dobu 5 až 10 let investovat do služeb, které povedou ke zvýšení členské základny.
Pokud se nestane nějaký zázrak, jako třeba že náhle přijmou lezení na olympiádu, tak nemáme jinou možnost, ničím jiným, než počtem lidí nejsme pro komerční sektor zajímaví.
Z toho důvodu také nevěřím v úspěch nějakého "managera na shánění sponzorů", protože co ten nešťastník těm sponzorům nabídne?? "No, víte, je nás málo, v televizi nejsme (teda pokud zrovna nikoho nezasype lavina), olympiádu nevyhrajeme..." Práce tohoto managera by spíš připomínala povídku Jaroslava Haška, a patrně by to skončilo sponzorovaným a mediálně sledovaným výstupem handicapovaného slepého vozíčkáře na Mount Everest normálkou v doprovodu sexi horského vůdce.
Těžko radit co dál, ale základ je udržovat v ČHS demokracii, udržovat práva Valné hromady členů coby dominujícího prvku v rozhodování. Bránit tomu, aby finance ČHS rozebraly různé zájmové skupiny, bránit tomu, aby se tyto zájmové skupiny ocitly mimo kontrolu Valné hromady. To je základ, nikoliv řešení, jen základ, aby vůbec nějaké spravedlivé a co největším počtem členů akceptované řešení mohlo vzniknout. Dál už je to jen normální politika, přesvědčování a vysvětlování, a hlasování. Jako v každé normální lidské společnosti. Když je demokracie, tak už to nějak dobře dopadne, i když nikdo nevíme jak.
Tak jsi mě Tome opět přesvědčil, že jsi akorát dobrý teoretik bez návaznosti na realitu a praxi.
Doporučil bych ti prostudovat si pořádně skladbu rozpočtu ČHS, abys byl alespoň trochu v obraze.
Pak si také prostuduj, které zájmové skupiny nejvíce vyžírají rozpočet, závodníci to určitě nejsou, to jen abych ti to trochu usnadnil.
Víc raději k tomu blábolu nedodávám, jen to že ani kdyby jsi udělal to co se snažíš popsat, tak nemáš záruku, že to zvedne prestiž a členskou základnu svazu.
Jako příznivec osvícené monarchie s tebou nemohu, co se týče té demokracie,naprosto souhlasit, neboť toto "zřícení" se může velmi snadno změnit na anarchii či policení stát :-)).
V téhle diskusi se řeč stočila na závodníky (třeba příspěvek z 12:39:03 14.5.2008, hádej kdo je jeho autorem? :-) tak prostě píšu o nich. Kdyby se to týkalo dotací do expedic a výkonnostního lezení dospělých, tak napíšu něco podobného taky.
Z rozpočtem mě neoslníš ani neohromíš, na rozdíl od tebe jsem na mnoha posledních Valných hromadách byl. Takže je velmi dobře znám.
Býti na VH neznamená a nerovná se znát rozpočet:-),tím bych se moc nechlubil, ale sám víš, že je to potřeba nastudovat podrobněji, protože pod těmi několika čísly se vždy schová pár zajímavých informací, o kterých většina moc neví.
Můj příspěvek, tebou zmiňovaný, byl poněkud o něčem jiném. Prostě jiní berou podstatně více ze společných peněz než sportovci a dosud se nikdo nenamáhal udělat podrobné rozklíčení a neřekl takhle by to asi mělo být. Pokud by jsi uvedl i další skupinu hned bylo by to v pořádku, tak to od tebe vyznělo, že za vše vlastně můžou závodníci. :-).
Nikdy jsem nechtěl zpochybnit demokratické principy v ČHS a ctím výsledky hlasování VH. Tohle všechno je pouze diskuze a (alespoň z mé strany) žádné napadání za neschopnost apod. Diskuze jsou vždycky nutné, na samotné VH k ní většinou není prostor, a tak tam delegáti většinou jedou již s "hotovým" názorem. Navíc většina jasně stojí za návrhy VV a to je v případě, že nemám na určitou věc vyhraněný názor nebo třeba dostatečné množství infomací okolo, absolutně v pořádku. Troufám si tvrdit, že přes různé protinávrhy projde v 90-ti procentech návrh VV (je-li jednoznačný). Opět myslím, že je to absolutně v pořádku. Tolik principiálně. Do diskuze pouze připojím, že i v tom našem ušlápnutém sportu to jde - amatér Dan Kadlec sehnal kačky na SP v Brně, stejně tak se daří Oliváčovi pořádat jeho megaakce, zejména to, co předvádí na Václaváku je na náš sport nevídané. Čili doufám, že to jde a stejně tak věřím, že by sehnané peníze měly přínos i pro většinovou členskou základnu, když né jinak třeba tím, že by se ušetřily peníze na dnešní náklady závodníků. Ty teď nechám stranou, protože celý tenhle kolotoč převážne přínosných příspěvků se roztočil kolem (zatím) převážně nezávodníka Adama Ondry. Víte kolik stojí ČHS celá jedenáctičlenná reprezentace sportovních lezců na skalách a boulderingu? Zhruba 3% rozpočtu ČHS. (a nemyslím si, že by to mělo být nějak zásadně víc)
Někteří to víme Petře, i když to občas pěkně maskujete viď :-),ale vážně, já nadnesl, co nás příští rok čeká v závodním lezení a v tom vidím problém, že se dnes již nikdo nestará, abychom měli dost peněz pro dva špičkové lezce, takhle je třeba budeme muset omezit a to je vzhledem k možným výsledkům škoda. A že peníze nějaké jdou sehnat i v amatérských podmínkách dobře vím:-). Mně pořád chybí ta jasná vize kam a jak dál. Nyní žijeme ze dne na den. Jak to chodí na VH víme, bohužel mnohdy na škodu věci, k tomu lze zaujmout pouze tři postoje, buď se snažit o změnu, nebo se s tím smířit či odejít jinam.
Olympijskost sportu je jedna věc, přitažlivost druhá. Uznávám, že olympijskost dost pomáhá... (Ale jsou i jiné, neolympijské, kde se motá dost peněz, atraktivita sporná, členská základna 00 nic. Namátkou F1 a motorsport vůbec, Golf, Snooker,...)
Každopádně lezení určitý potenciál má: Nejsem žádnej televizní maniak, ale reklamy s lezeckou tématikou jsem rozhodně zahlédl(nějaký deodorant, banka a naposledy Vitana), dále tu máme pana pražského primátora (rozhodně známoá persona, která dokonce to, že je lezec použila ve volební kampani).
Takže jakýs takýs základ by tu byl, jde o to ho vhodně rozvinout. No a jde o to: Nechá to ČHS na závodnících, nebo se do toho částečně pustí (a něco na tom vydělá)?
Jak by sis představoval, že by ČHS sponzoroval reprezentanty a ještě na tom vydělá? Zkus prosím velmi jednoduše a konkrétně popsat Tvůj ekonomický model.
zde názorný příklad podpory čhs našich repre pro kubu turka.
čhs plně zafinancuje 2-3 bilboardy na dálnici praha-brno s fotkou adama jak něco leze s odkazem na jeho www, kde bude plno jeho videí. Nebo tam hodí mrázka s titulem "mistr světa ". Tomu by dominovalo logo čhs s odkazem na jejich stránky plné zajímavých videí z lezení. To rozhodně nebudou vyhozené peníze. Klukům to dohodí další sponzory a pro čhs to osloví další potencionální platící členy.Myslím že životní styl poflakujících se mladíků po skalách, může být pro teenagery docala atraktivní. To vymýšlím jen tak od pasu ,ale jen chci naznačit, že když bude vůle, určitě se způsob najde.
Kristova noho..zas*rat krajinu kolem silnic jeste dalsima billboardama? (..se tam jeste nejaky vejdou..?) Z pouhy predstavy mam husi kuzi. Rekl bych ze by to spis pusobilo dost negativne, tedy lide kteri maji doposud mirne neurcity az pozitivni obraz spickovych lezcu by si je po takovymhle kroku neprodlene zaradili do seznamu ko*otu kteri jim mohou byt srdecne ukradeni.
Ale jo ty billboardy klidne, bude to lepsi nez reklama na prazsky policajty.
Jen me desi ta predstava poflakujicich se mladiku, co skouknou video, v Hudaci koupej pytel maga a pet expresek, prijedou na pisek, zjistej ze jenom s expreskama si neskrtnou, tak si hodej lano zeshora a pouzijou aspon to mago a budou desne free-cool-in. (Samozrejme existujou i vyjimky, nedavno jsem videl jednoho mladika, co vzal tri smyce, protoze vic jich proste nemel, nic netuse naburacel do docela dlouhy sedmicky a nejenze to prezil, ale dokonce to i vylezl. V tu ranu mel moje sympatie.)
potiz je v tom ze ty billboardy s policajtama tam zustanou, at uz tam dalsi pribydou nebo ne. (zasvineni krajiny billboardama je ceske specifikum, zda se ze se to uplne vymklo z ruky..) Nicmene ano, znacne souhlasim s tvym nahledem na mladika poflakujiciho se ve skalach jako na modelovou roli.. J.
Kolik myslíš, že díky dvěma billboardům se přihlásí nových členů ČHS? Jenom vytištění přijde na desítky tisíc korun, kolik přesně by stálo umístit billboardy přesně nevím, ale v desítkách tisíc korun by se to pohybovalo na týden.
oplatila se policajtům hodně nákladná kampaň "přidej se k nám?" Jasně-když to budeš chtít vnímat černě, tak s tebou nehnu. Záleží na postoji a na vůli-ty ji nemáš. Myslím, že by se financování "Bilboardové kampaně čhs" dala z části klidně protlačit skrze nějaký fond proti drogám atd. Čím víc bude mladých u nás v čhs, tím mín bude feťáků. To by mohla být pro stát zajímavá prevence-tak proč by do ni neinvestoval? Prevence je vždy levnější než výlohy na případnou léčbu.
Ale mám vůli... To bych o tom nediskutoval na všech možných místech včetně tohoto serveru. Problém ovšem je, že ohledně (cizích) peněz musíš setsakra dobře počítat a mít hodně zkušeností, abys je investoval dobře. Nemyslím tím, že musíš nutně vydělat, ale musíš je vydat účelně. Proto jsem zhruba odhadl, že bys musel vydat na 3 billboardy, které jsou vidět, minimálně 50 000 Kč. Aby se vrátily náklady, musela by do ČHS přijít stovka členů, kteří zaplatí členské příspěvky. Ale bacha! To ještě není žádný zisk, o kterém jsi psal. Zisk by se dal spočítat z toho, kolik ČHS má roční přebytek rozpočtu děleno počtem členů. To bude jen pár korun. Na tyhle výpočty jsou jiní ekonomové než já, ale stejně se mi nezdá, že na 3 billboardy přijde sto lidí do ČHS. (Určitě se ale ČHS musí neustále propagovat, dělat si reklamu a PR, o tom nemůže být sporu.)
Ale jo KuboN, i reklamní kampaň něco může zmoci (ikdyž billboard je možná zbytečně moc, těch buď musí být mnoho, anebo žádný; tři roztroušené jsou vyhozené peníze, to pak je lepší časopis),
ale to, co nám spolehlivě přinese stovky možná tisíce dalších členů je:
- kvalitní pojištění pro outdoorové sporty (horolezení, lyže, kolo, voda)
- slevy na alpských chatách
- levné kurzy metodiky
- údržba skal a jištění (tady třeba pro zajímavost musím ustoupit od svých subjektivních pocitů, mě se přeborhákované skály nelíbí, ale chápu, že část jich taková musí být, chceme-li, aby se přidali i rekreační lezci, kteří si ráno v neděli položí otázku "Tak půjdeme na plovárnu nebo na skály?" Pro ně je potřeba mít dobře zajištěné skály.
- levné informace (jednoduché metodické příručky, ročenky, průvodce, CD-ROMy,...)
- veřejné akce i pro nevýkonnostní lidi (nějaký Den otevřených skal, něco jako má James Týden v Tatrách, tak třeba Týden ČHS v Prachovských skalách, dobré akce jsou kde dochází ke sblížení hvězd a "lidu" ve společných soutěžích, dobrý příklad je Petrohradské padání, udělat něco podobného i v jiných disciplínách, než je bouldering,...)
Heleďte, já nechci zničit závodníky nebo repre z různých horo-disciplín. V každé slušné zahradě se má procházet páv. Budu rád, když ten náš páv bude ten nejlepší na světě.
Ale buď máte páva, nebo tasemnici. Tak si to přeberte.
Je toho vyjmenovaného dost, ne že bych s tím byl v rozporu i mně by se to líbilo, ale otázka je, že na to by těch 400kč, co dává každý člen absolutně nestačilo, takže by bylo potřeba říci, můžeme mít toto a toto za tolik či toto za méně a členové rozhodněte se.
Šlo by to ošéfovat dvěma druhama členských příspěvků. Jeden základní za těch 400 Kč a jeden dražší, ve kterým by bylo navíc třeba to pojištění... Ale nemá smysl nad tím teď bádat, napřed to chce tu koncepci.
Proč svaz sponzoroval, sponzoři sponzorovali svaz, který by je lovil na úspěchy svých reprezentantů a atraktivitu svého sportu. (Tak jako to dělají i jiné svazy...). Možná by to stálo nějakou tu pětku a nějaké to lidské úsilí a možná by to nakonec nic nepřineslo. Každopádně jistá šance, že se vložené prostředky, tady (narozdíl od jiných projektů) určitě je...
& on je taky trochu rozdil mezi tim jak funguje treba ten mistni spolek v nemecku, rakousku, svycarsku ..a jak funguje treba ten American Alpin Club nebo the alpine club of canada. Tez bych navrhoval se zamyslet nad tim proc vsechny lezecky kluby maj ve jmene nejakou souvislost s alpama (s vyjimkou jihoamericanu kteri nejsou alpinisti ale andinisti, pozor! neplest! ;-) .. a s tim souvisejici sirkou lezecke zakladny v zemich pod Alpou i jinde... atd, atd. Vsechno souvisi se vsim..
Aby jsme nemluvili jen tak do vetru. Ted je vedle reportaz z nejakych skal u Pasinky. Nevim nikdy jsem tam nebyl, skoda. Udelejte tam den otevrenych skal ale ne jen pro lezce ale pro celou rodinu. pozvete strycky, teticky rodice babicky pani od vedle. Mistni bouchaci mohou ukazat jak se lezou ty nejtezsi cesty. udelejte ohen a prodavejte spekacky. pro deti vytycte nejakou trasu at si maji kde vyzkouset co umi. nezamerte se na vylezeni maximalniho poctu cest ale aby ty lidi byli spokojeni. Kdyz bude pekne pocasi e to piknik jak hrom. A mluvte s nimi ze potrebujete nove cleny a at vam nechaji adresu ze je zas na nejakou aci pozvete. Na podzim jedte nekam treba na palavu nebo do krasu a protahnete je obema zlebama. Je to trocha organizace ale kdyz se to pripravi s predstihem lidi se vam prihlasi a tu cestu nejakym busem si klidne zaplati. A verte ze par cenu urcite ziskate. A cim vic jich ziskate tim vic jich bude vam nakloneno a prichazet samo. Nehledejte spickove lezce , ti vedi presne kam chteji jit tuto a kteroukoliv pristi sobotu nedeli hledejte lidi kteri budou konzumovat ty spekacky a vytvori vam masu v oddilu.
Ve všech disputacích na téma číslohonění vs. zbytek lezení se nám rozmáhá takový nešvar: Většinou nějaký omezený anonym se snaží čtenářům podsunout, že ti, co nejsou ti dobří(rozuměj nemají nasbíráno dostatek efektních číslíček v databázi(nebo v ní vůbec nejsou), kterou si může každý číst, aby každy viděl, jak je kdo dobrý) automaticky ZÁVIDÍ těm mladým, nadějným nebo nadějeplnícím právě to mládí a ty naděje a ty výkony. Což může a nemusí být pravda, ale zdá se mi to spíše jako sebezahleděnost pisatele(pravděpodobně bušiče, nebo rádobybušiče), že mu všeci závidějí jak je dobrej, případně se spikli, aby chudák přišel na buben a nejdebože si to lezení musel platit sám, ANEBO ošklivá argumetační zbraň, která má protivníka zahanbit, či zdiskreditovat. proč, si vymyslete sami.
Rád bych všem těmto anonymům sdělil, že by si měli uvědomit, že existuje, podlě ňa, značná část samostatně uvažujících jedinců, kterým je naprosto U PRDELE jak leze AO, TM, XY, OA, MT, YZ maximálně si tak řeknou, no, sou dobrý, no, de jim to, no, NO A CO? Jsou ti to anonymové schopni pochopit, že existují lidé, kterým je opravdu jedno, jak je kdo dobrý a není pro ně primární jak jsou dobří oni(úplně jedno to asi není nikomu), ale jak si něco užili, že jim ke štěstí stačí šestka, sedma, osma, devítka hlavně že je hezká, případně hlavně, že se vybáli jaxvině a sou radi, že to dolezli bez úhony, jenom ten rezavej kruh už by to chtělo vyměnit.
a pak bych rád poznamenal na téma propagace a spol., že sem nikdy nepochopil, jak si někdo může něco koupit proto, že v tom viděl na plakátu nějakýho šampona/borce. Já vim, že psych. jev zovoucí se projekce je v odborné literatuře popisován, ale u mně asi nikdy nefungoval. A upřímně lituju těch, u kterých to takto funguje!
Dále: ač jsem mlád, tak jsem na sobě nikdy nepozoroval, že by ve mne vědomí výkonů čtrnáctiletého kudrnáče z východu a jiných jemu podobných, vzbuzovalo touhy být jako on(na to už jsem zase moc starý), či se zlepšit, či vstoupit do svazu, vlastně jsem nezačal lézt kvůli plakátům s Borci v Prana hadrech(a opět lituji těch, kteří z těchto důvodů započali své ošoupávání skal)
Chtít, aby lezení takhle fungovalo, mi přijde jako nemornální NECHUTNOST!
PS: Kult lezeckých hadrů(nemluvím o funkčních hadrech) sem taky nikdy nepochopil.
proč jsi začal lézt? Kde jsi se doslechl ,že vlastně existuje lezení? No možná od kamarádů, možná z tv, nebo videa. Mě se poprve dotkla myšlenka lezení kdesi v osmdesátých letech, když jsem jako děcko viděl v tv nějaký seriál o československém himalájském horolezectví. úplně jsem propadl tomu životnímu stylu. Ve svém okolí jsem žádné opravdové horolezce neměl. Tak co je na tom špatného, že někoho osloví idea tohoto sportu skrze média? Mám se cítit méněceně, že mé horolezectví v podstatě odstartovala TV? Media mají opravdu velkou sílu zprostředkovat divákům něčí zkušenost. Myslím tedy, že nemusíš litovat případné mlaďochy, kteří začli lézt díky nějakému videu s AO atd.Není na tom nic potupného nechat se někým motivovat k činům-naopak.
jezis strycu, kde to kdo rekl? zadnyho takovyho anonyma nevidim... Mellobloco je mela s tisici lidmi, presto to neznamena ze si jeho ucastnik ci fanda nedovede vychutnat ticho prazdnejch skal a lehky cesty v nich. Je vsak zvlastni ze se evzen kozeny docetl az sem kdyz ho ti frikulini na spici ale vubec nazajimaji.
Prawdu díž, bratře!!!
ouplně mě to zahřála u srdce. Já dybych si mohl vybrat, kolik procent z MNOU PLACENEJCH příspěvků kam půjde, tam těm elitním drsňákům dám max. dvacet procent(a to už bych musel mít sakra dobrý rozpoložení, někdy bych jim nedal NIC).
Jako mně je úplně jedno, že je někdo děsně dobrej, ať si je, ať si zvedá reprodukční zdatnost, ale mě to nevzrušuje, podlě mě je lezení o něčem jiném něž o honitričkářskejch videjkách a tripících na úkor "turistů", já chci nový borháčkny namístob starých rezavých samodomoplanžet a ouhleduplný přístup k přirodě. nic víc...
Ještě jednou veliká gratulace Adamovi k jeho výkonům a umístění na Mellu. To jenom aby se nezapomnělo, o čem ten článek je. A jenom malinkatá vsuvka - VV dostal mimo jiné za úkol vypracovat koncepci dalšího směřování Svazu. Tak si na ní počkejme...
Úkol byl přiřčen VV na VH, kde bylo zastoupeno kolem čtyř a půl tisíce členů (ca.30%). Kdo chce vědět, ví. Kdo do toho chce mluvit, má zajisté možnost tak učinit prostřednictvím názoru, který může na členy VV adresovat. Ony i tyhle diskuze jsou samozřejmě přínosné, neboť, možná to někoho překvapí, ale věřte, že řada členů VV je čte a jelikož se nejdná o bandu zarputilých demagogů, jistě jim i napomáhá v utváření uceleného názoru. A dost, Mello byla taky díky našim mela... A to je dobře.
Zarputilé demagogy nepředpokládám. Kdo chce o ČHS rozhodovat, byl přítomen nebo zastoupen na Valné hromadě. Ale k formulaci priorit ČHS: kde je dostupná metoda, jak se bude postupovat, kdo na tom pracuje, kdo to všechno dává dohromady, kdy se předpokládá nějaký výstup a co se tímto výstupem bude dělat?
Ahoj. Recept na peníze leta hledali nadace. Až pochopili, že k bohulibým věcem je potřeba přistupovat stějně jako k normálnímu obchodu. Začali zaměstnávat obchodní zástupce, který např. dostane 30% s darů (reklamy..), které sežene (s nulovou fixní mzdou). Pokud to je cesta, teré funguje v neziskovém sektoru možná by mohla fungovat i v horolezectví. Jak říká Petr Resch. Musíme se nějak uživit a nikdo nebude hledat sponzory pro vlastní potěšení a bez odměny. A hlavně je to určitě full-time job. Petře. Pokud se tak rozhodneš nabízím ti zdarma pomoci takového obchoďáka najít (já se náborem lidí živím). Milan Mahovský P.S. Peníze neleží jen u výrobců hi-tec vybavení. Ale u jakéhokoliv výrobce či obchodníka, kde se potká cílová skupina se spotřebitele zboží.
Nejdříve je zapotřebí podobné směřování prosadit v ČHS. Na VV neprošel brandmanager (a bylo by dokonce 200 tisíc na alespoň nějaký fix) o 14 hlasů. Jo a děkuju za nabídku pomoci, jedním z argumentů lidí, kteří se toho bojí je právě argument, že nikoho neseženeme.
Že je bouldering a obtížnost příliš složitá disciplína pro nezasvěceného diváka ? To je pravda, neznamená to však že není možná změna. Vezměme si třeba tenis. Dobrý příklad, myslím. Je tenis složitý a pro mnoho lidí těžko pochopitelný svým "pinkáním" sem a tam? Určitě. Odvážil bych se tvrdit, že tenis je dokonce složitější než lezení a přesto je sledovanost tenisu po světě obrovská. Také je zajímavé všimnout si kdo tenis sleduje. Kromě malé části publika chodící na tenis ze snobismu a trochu větší části publika chodící slintat nad kratičkými sukýnkami těch lépe tvarovaných tenistek tento sport sleduje především obrovská masa lidí co tenisu rozumí a dokáže ocenit slušný výkon. A rozumět složitějšímu sportu, např. tenisu (nebo běhu na lyžích) znamená prniknout do jeho tajů hraním, alespoň několik let v životě.
Co z toho vyplývá? Pokud si hodně lidí po světě důkladně vyzkouší daný sport,vyzkouší ho (a třeba si i řekne že na to nemá),ale stačí když pochopí jeho složitost a rozmanitost, pak ho bude pravděpodobně i nadále sledovat.
A na proniknutí do základních tajů lezení postačí kratší období než několik let, pár měsíců chození na umělou stěnu může odhalit spoustu tajemství tothoto sportu.
A díky velikému tempu stavění umělých lezekých stěn ve světě a dalším faktorům (youtube, reklamy ze skal,..) se popularizace lezení v budoucích několika letech určitě citelně zvyší a je možné že za pár let se lezení v popularitě dotáhne na některé tradiční sporty jako třeba na běh na lyžích.
Pochopitelně, tuční požírači brambůrek zůstanou nepostiženi,ale i tak bude sledovanost závodů lezení za nějakých 5-10let veliká. A organizátoři závodů nebudou závislí na vyjednávání s velkými televizemi, bude existovat velký výběr úzce zaměřených satelitních a internetových programů.
V současné době organizátorům velkých závodů v lezení na obtížnost není co závidět, za pár let však při atraktivně pojatém programu závodu a při správně sestaveném mediálnímu plánu bude jedna velká radost takový svět´ák uspořádat.
Zapomněl jsi na jednu věc, lezení na stěně (ať už na rychlost nebo obtížnost) jako sportovní disciplína nezajímá ani naprostou většinu horolezců, vydávat tyto aktivity za vitrínu horolezectví je stejné, jako dát na olympiádu spinnink místo cyklistiky...
Soutěžní podoba sportu se velmi často od jeho základů dost oddaluje a kolikrát už s ním má dnes pramálo společného. Kolik lidí skáče rekreačně na lyžích? Jen tak se postaví na můstek a hup. Kolik lidí udělá na lyžích salto. A přece jsou to odnože jednoho z nejmasovějších sportů vůbec. Tedy souhlas s tvým názorem. Vrcholový sport má pramálo společného s tím rekreačním. Nejdůležitější je divák. Jako závodníkovi se mi příliš nezamlouvá systém lezení závodů v boulderingu. Moje volba je zatím od toho odejít. Respektuji snahu pořadatelů neustále systém přepracovávat do podoby, aby byl atraktivní pro diváky. Vývoj pravidel právě směrem k divácké atraktivitě je znát snad v každém sportu. Nepadaj góly. Sebereme hokejovým brankářům ramena, zúžíme hřiště... Existuje prostě poměrně dravá skupina lidí, kteří by chtěli, aby ta komerční, mediálně zajímavá obdoba (horo)lezeckého sportu existovala a myslím si, že si tohle dobře uvědomuje. Já bych byl strašně rád, kdyby se nám to podařilo zkloubit v rámci jednoho HOROLEZECKÉHO svazu a aby závodníci respektovali onu masu, která ho tvoří a stejně tak VHT človíček respektoval ony opičáky. Stejně, jako se postupně sjezdaři klasici naučili postupně (a že to byl přerod bolestný) respektovat nástileté s prkýnkem, kteří "neumí nasednou na vlek", "celý den prosedí na svahu nad jenou překážkou".....
A ještě mě napadá paralela jedna, paralela o tom, že prvky z extrémních forem se často přenáší i do té sportovní obce. Kdysi (a my víme kdo a kde) vymyslel tzv."chouca" griff. Byl v elasťákách a reprezentoval onu menšinu v obrovské horolezecké obci. Docela mě pobavilo, že jsem se o tom grifu dočetl v základech lezení v ledu v katalogu velmi renomované světové firmy vyrábějící matroš. Dnes nám to může přijít úsměvné, ale třeba to skutečně natolik zdomácní, že za pár let si budou všichni zatnuti do rampouchu nebo prkna lámat koleno o loket a houpat se v převisu. Tedy ta zpětná vazba tu určitě je, stejně jako můj kluk měsíc blázní před barákem na kole a snaží se vytvořit něco, co se podobá videu, které viděl, nebo s prkýnkem napodobuje vychytaný triky počítačové firmy, kterou právě dohrál.
Horolezecký sport je součástí tohoto velikého světa. Světa, v němž chce každý všechno zkusit a nejlépe v tom být mistr světa. A tak, jako tento poblázněný svět umožňuje horským dobrodruhům podívat se všude v relativním bezpečí, existuje skupinka těch, co chtějí být "in". Když jsme začínali s PADáním, hrozně moc se mi líbilo posezení po akci u ohniště v Josemitu. Kytara, pár nadšenců, praskající dříví. Dnes už to nejde a přesto pořád na akci jezdí jak oni "kotlíkáři", tak umělostěnoví specialisté. Prostě vývoj, ale hlavně kompromis - žádné finále, žádné palkáty po lese, dostatek prostoru. A právě s touto vzpomínkou na nedávno prožitou koexistenci si říkám, že to i v tom ČHS dohromady půjde.
Pěkné, pěkné, moc dobrý výhled do budoucnosti. Realita je ovšem taková, že televize v současné době velmi omezují přenosy i záznamy z lezeckých závodů. Naopak se stále zvyšuje počet pořadů a videí s lezeckou tematikou nezávodní někde na skalách, na horách.