Regenerací k lepšímu lezení | |
Sportovni lezeni patří mezi sporty, které se dají provádět na mnoho různých způsobů.
Od výletů do přírody spojených s vylezením pěkné věže na pískách az po regulérní tréningy na stěně završené přelezením vysněné obtížnosti na skále.
I pro tenhle náš koníček platí ale stejná pravidla jako pro každý sport, výkony musí střídat správná regenerace. Jelikož jsem nedávno absolvoval začal provozovat sportovní masáže, sám se občas peru se sportovními zraněními, zajímala mne problematika správné regenerace šířeji a na podkladě jak teorie tak vlastních zkušeností vzniknul tenhle článek.
Kosterní, tedy vědomě trénovatelné svalstvo, tvoří přibližně 40 % tělesné hmotnosti. Jedinou funkcí svalového vlákna je jeho stažení na základě impulsu pocházejícího z centrálni nervové soustavy. Pro provedení stahu jsou potřeba ionty vápníku v cytoplasmě svalové buňky a zásoba dostatečné energie ve formě ATP (adenozintrifosfát), který se při biochemických procesech přeměňuje na mechanickou a tepelnou energii.
Produkce ATP je zajištěna postupným štěpením molekul glukózy. Při tomto procesu je důležitá přítomnost/nepřítomnost využitelného kyslíku omezená kapacitou transportního systému. Při získávání energie bez přístupu kyslíku jako je to v sportovním lezení časté je kyselina pyrohroznová přeměňována na kyselinu mléčnou a ta dále neutralizována na sůl - laktát. Laktát způsobuje snížení mobilizace tukových rezerv a menší uplatnění glykogenu jako zdroje energie.
Potréninková regenerace je proces, při kterém dochází k vyrovnání úbytků a přebytků vzniklých při zátěži a tělo se postupně dostává do stavu, kdy je schopné opět podstoupit zátěž. Obecně platí, že čas potřebný k plné regeneraci je kratší u silových výkonů (bouldering) a delší u silově vytrvalostních (lezení na obtížnost, vícedélky). Kromě obnovení zásob svalového glykogenu, které se dá urychlit zvýšeným příjmem sacharidů, je pro zkrácení přestávky mezi tréninky důležité stimulovat krevní a lymfatický systém, urychlující odbourávání laktátu. Kvalitní regenerace je stejně důležitá jako samotný trénink.
Jak na to?
Pokud je intenzita tréninku nízká, vystačíme si s jednoduchými technikami. Na prvním místě je samozřejmě delší protahování po tréninku a promnutí největších svalových partií. Pro ty, které to moc nebaví (mezi které patří i autor článku), je možná zajímavější technikou střídání teplé a studené sprchy na zatěžovaných svalech v několika cyklech. Rozdíly teplot pomáhají miniaturním kontrakcím ve svalech a stimulují tak jejich povrchovou část.
Pro střední a vyšší tréninkovou zátěž je třeba již přidat těžší kalibr. Ten začíná horkou koupelí s následnou ledovou sprchou až do bolesti. Tato technika je dobře aplikovatelná na končetinách a není ani tak nepříjemná, jak by se mohlo z popisu zdát (osobně vyzkoušeno!). Její aplikace na zádové svaly nebo hrudník ale může být poměrně problematická a proto je další důležitou technikou regenerace sauna a její obligátní součást - bazén se studenou vodou.
Všechny předešlé techniky mají jednu společnou vlastnost – stimulují pouze povrchové části svalů a musíte se k nim přinutit sami. Oproti tomu sportovní masáž, která patří na vrcholek regeneračních technik, má výhodu v tom, že na vašich svalech pracuje někdo jiný a dokáže stimulovat i hlubší tkáně. Dalšími pozitivními účinky jsou zvýšení krevní a lymfatické cirkulace odstraňující metabolický odpad vzniklý při zátěži, zlepšení prokrvení všech součástí pohybového aparátu, prevence vzniku spazmatů a únavových zranění, odstranění vzniklých spazmat (lokálních svalových křečí), ovlivnění spouštěcích bolestivých bodů a tím úleva od bolesti, uvolnění vláken fascií (obal svalů) a jejich relaxace, snížení svalového napětí a nakonec I zpětná vazba maséra týkající se přetěžovaných svalových partií
Frekvence používání uvedených technik musí být přiměřená intenzitě tréninku.
U rekreačních lezců, kteří vyjedou dvakrát do měsíce na skály a proloží to jedním tréninkem týdně na stěně doporučuji po tréninku aplikovat střídání studené/teplé a protahování, jednou za měsíc pak sportovní masáž především pro preventivní účely (důkladné hloubkové prokrvení a zpětná vazba maséra o svalových nerovnováhách).
U těch, kteří kromě výjezdů na skály trénují alespoň 2x týdně je třeba přidat saunu/horkou koupel se schlazením jednou za 1-2 týdny a regeneračně preventivní sportovní masáž jednou za 3-4 týdny.
Pro vyšší intenzitu tréninku (3-5x týdně) je již třeba každý týden mít v regeneračním plánu saunu/horkou koupel a regenerační masáž minimálně každé dva týdny. A nakonec pro každodenní a dvoufázové tréninky doporučuji mít vypracovaný osobní regenerační plán ve spolupráci s fyzioterapeuty, sportovními maséry a nutričními odborníky, kteří pomohou zajistit prevenci únavových zranění.
:-D | 09:40:09 17.05.2013 | Františku, kdy se k Tobě můžeme objednat? Nebo jsem to pochopil špatně? | František Dobrota | odpovědět |
? | 10:20:11 17.05.2013 | Tohle už je docela dost, ne? :-D Regenerace je přece po léta jasná, jdeš zdrchanej ze skal a zapadneš do pěkný hospůdky, strčíš tam 4-5 kousků, jseš ochlazenej a ještě se ti hezky spí a ráno si zas fit na další cesty :-) Takhle pod Císařem na terásce se západem slunce...to je ještě ke všemu i psycho regenerace :-) | Petan | odpovědět |
  | Re: ? | 10:27:46 17.05.2013 | já regeneruji prací a od práce odpočívám lezením 3-5x týdně :-)...a tak furt dokola | jirka | odpovědět |
  | Re: ? | 19:34:38 17.05.2013 | já uplně nenávidím takové, kteří musí jít na "čtyři kousky" to je uplně mimo nahodou článek je moc dobrý stručnýa výstižný nic si nedělej s hlupáků jako je pepan :) on ať de na čtyři kousky :)(: | .dot | odpovědět |
  |   | Re: ? | 20:43:39 17.05.2013 | asi jsem taky debil :) | Tom | odpovědět |
  |   | Re: ? | 14:36:54 19.05.2013 | Nejsem Pepan, ale petan :-D Jasně, to je každýho věc jak to pojímá, ale já bral lezení vždycky jako takovej pakáčskej sport a nechtěl sem bejt nikdy takovej ten opečovávanej vymazlenej fotbalista s tisíce masážema a regeneracemi. Ale pokud se bude nkdo lezením živit na profi úrovni, tak ten článek od věci není, ale pro normální lidi...což je asi tak 90% lezců, je tohle mimo. | petan | odpovědět |
  |   | Re: ? | 19:13:35 19.05.2013 | vóle.. beztak tě akorát sere, že ti ještě pár let v knajpě nenalejou. Tak dočkej času - ono to přijde. Zatím hold nezbývá než lozit na poschoďovku nad ségru po bacharovu žebříku a cumlat ionťáky ;-) | JendaZBrna | odpovědět |
  | Re: ? | 14:01:52 20.05.2013 | Pod Císařem jsme regenerovali uplynulý 4 večery. V neděli jsme pak podali oslnivé výkony. :-) Každopádně kdybych se měl rozhodnout jestli volit mezi masáží a pivkem pod Císařem, tak by to kempík vyhrál. Lezení bolí a to je dobře. | Ondra | odpovědět |
to všechno bych si dal libit, ale ... | 10:33:49 17.05.2013 | a jsme zas u peněz, kdo má čas na treninky, masaze, vyjezdy ven, ci saunu, nema dost penez na to vsechno.
3x 80 vlezný, 300 masáž, 400 benzin, 100 sauna. 1000 tydne. 4000 mesicne. plus prachy za lezecky, doporucene iontaky, strava. Kolik studentu ma bokem 5000,-? vydelat ty penize ale muzes na ukor casu venovaneho lezeni | | odpovědět |
  | Re: to všechno bych si dal libit, ale ... | 10:43:38 17.05.2013 | toto neni o studentoch ti maju studovat za prachy pracujucich a nie liezt a vymýslat kraviny :) | | odpovědět |
  |   | Re: to všechno bych si dal libit, ale ... | 23:27:31 17.05.2013 | Jo pičo a líst mají pak v důchodu, že jo miliju tyhle chytrý z JZD | | odpovědět |
s.d.r. | 11:47:56 17.05.2013 | a kde je misto pro sex drogy a rokenrol? A co osobni psychoterapeut? | l. | odpovědět |
  | Re: s.d.r. | 12:52:35 17.05.2013 | Tak mi to přijde trochu zvláštní. Když se lezou tůry v horách celodenní a vždy více délkové cesty s náloží materiálu a napakovanou sviní s dlouhými nástupy a návraty. Celková námaha všech částí tělíka je řádově větší než hrani si na skalkách. Re-ne-geruje se třebás v biváčku kolem vařiče, válením na šutrech a další den zas do plnejch. Máchání v koupelně mi tak přijde víceméně polodebilní. Tělo samo ví, co má dělat a kde je jeho limit. Žádný špičkový lezec tyhle hovadiny nedělá..? | Slávek | odpovědět |
  |   | Re: s.d.r. | 13:02:31 17.05.2013 | Tohle neni pro lezce kteri se pohybují 6-7 kových rozbitých sračkách s dvoudenním nástupem a sestupem toto je pro špičkové výkony na úrovni 8c a vice tam to má význam, ty si klidne šudlej paty v biváčku po dolezení klidne 500m rozbitého koutu a renegeruj jak chceš...o tobe to neni... | | odpovědět |
  |   |   | Re: s.d.r. | 13:48:12 17.05.2013 | a ty si uvědom že lezení v horách je jiné, než na sportovkách :) | Vikouš | odpovědět |
  |   |   |   | Re: s.d.r. | 13:54:41 17.05.2013 | to vim protože tam lezu ale rozdil medzi horskou 7c a 50m 8b az takový nevidim pokud jde o vynalozenou namahu :) | | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: s.d.r. | 14:55:14 17.05.2013 | Nepochopím tyhle útočný a vlastně fakt zlý komenty...a to zapomenuté (schválně?) slůvko medzi v jinak českém textu je úsměvné. Udě+lal by jsi hodně lidem radost, kdyby jsi přestal šahat na klávesnici... | Karby | odpovědět |
  |   |   | Re: s.d.r. | 14:10:00 17.05.2013 | 8c? takze aktualne pro tri, ctyri lezce v CR? | | odpovědět |
Mala reakce na dosavadni komentare | 13:33:56 17.05.2013 | Chtel bych ric, ze prave kvuli temhle komentarum jsem to psal. Pred par lety jsem behal okolo 200km mesicne a snazil se udelat nejaky lepsi cas na pulmaraton a tam jsme se regenerovat naucil protoze jinak to neslo. I pres to se mi na pulmaratonu na Malte povedlo si natrhnout lytko a neni to pekne prijit potom na hotel a curat cervene:-( Na stene vidim spousty lidi s tapama okolo kloubu na prstech nebo hekajici ze je boli zada. Jinak objednat se ke mne je mozne kdykoli:-):-) | Frantisek | odpovědět |
Par dotazu | 14:54:19 17.05.2013 | Ahoj,
super clanek, zrovna resim pomalou regeneraci, snad poprve v zivote jsem se pustil do trochu vic vytrvalostniho treninku a predlokti nestihaji regenerovat, asi se to casem trochu srovna samo (nejsem na tento typ treninku vubec zvykly), ale chtel bych zkusit neco noveho, co by mi umoznilo vetsi intenzitu/frekvence treninku a tim padem i lepsi vysledky. Mel bych k clanku par otazek:
1) Jaky je protokol pro stridani tepla/chladu? Je to nutne provest hned po zatezi (do jak dlouhe doby po treninku je to efektivni? Jak dlouhe maji byt intervaly teplo/chlad a kolikrat cyklus opakovat?
Je vhodne pouzit horkou sprchu nebo treba sprcha pro teplo + kybl s ledem pro chlad? Ma byt zmena teplo/chlad co nejrychlejsi nebo teplotu pridavat/ubirat postupne?
Pro tento cyklus mi jde hlavne o predlokti. V posledni dobe nestihaji vubec regenerovat - po anaerobni vytrvalosti pocit bolesti/snizeneho vykonu trva i 3 dny, coz se mi zda strasne moc a to si nemyslim, ze bych to nejak prehanel s intenzitou.
2) Tohle mi pripada hodne zajimave pro regeneraci predlokti http://www.armaid.com/, co si o tom myslis, je to na hlubokou masaz predlokti vhodne?
3) Sauna by se mela davat o restdayi bez jakekoliv aktivity?
Diky, Buri. | Buri | odpovědět |
  | Re: Par dotazu | 15:34:54 17.05.2013 | Taky by mě to zajímalo. Vím třeba, že cyklisti po etapě jdou přímo do ledové (s kusy ledu) vody kvůli regenaraci. | David | odpovědět |
  | Re: Par dotazu | 17:26:25 17.05.2013 | 1. Doporucuji hned po zatezi nejdrive teplou (je to prijemnejsi) svaly nahrat a potom alespon 5x opakovat cyklus studena, tepla a skoncit studenou. Vzdy do pocitu tepla, chladu na dane koncetine. Ja osobne mam zkusenosti se sprchou, prudke schlazeni v kybli z vodou je skvele ale treba na Smichove to holt nemajijeste vychytane:-). Zmena teplot rychla - zvysuje se tep a tlak a tim se pomaha rychlejsimu odplaveni metabolickych zplodin.
Pro rychlejsi regeneraci jeste doporucuji po vykonu prijem sacharidu a pripadne pred i po aminokyseliny at uz ve frome BCAA, Glutaminu nebo v proteinovem koncentratu (delal jsem pred nejakym casem u vyrobce sportovni vyzivy:-)). A HLAVNE NEZAPOMINAT HODNE PIT VODU nebo iontak (pivo je uplne na nic - prazdne kalorie). Jo a malem bych zapomenl, nejaky multivitamin pripadne magnezium.
2) Nemam z s tim zkusenosti. Pokud se ti nechce zkusit zajit k maserovi (treba ke mne :-)) doporucuji v odpocinku mezi jednotlivymi cestami automasaz - prohmatavej si rukou predlokti druhe, postupuj zasadne od prstu smerem k lokti, nikdy naopak.
3) Saunu muzes dat i ve stejny den po vykonu, potom by mel nasledovat restday bez aktivity. Se saunou se telo srovnava jeste klidne i dalsi den, takze pokud das saunu v den D, v den D+1 to muze (ale je to individualni) poznamenat negativne tvuj vykon. I sauna je pro telo prace, predevsim pro tu metabolickou cast.
| Frantisek | odpovědět |
  |   | Re: Par dotazu | 18:13:14 17.05.2013 | 1) V delsim casovem horizontu po zatezi uz to nema smysl (cca 1 hodina)? Rychlej se domu nevratim a na nekterych umelkach proste hodne tepla voda netece.
Vyuziju to alespon po visech doma, kdyz uz ne po lezeni :)
Po lezeni si davam sacharido-proteinak + BCAA. Doporucoval bys BCAA i pred lezenim? Ja jsem si zatim rikal, ze nejsem na takove urovni a BCAA daval pouze po treninku (navic se to pak uz zacne trochu vic prodrazovat, kdyz da clovek i pred), tak jestli se to vyplati.
Vitaminy atd. mam dostatek.
Ted me napadlo, ze jsem mozna v posledni dobe jak se zvedaly teploty malo pil. Zkusim to napravit.
2) To bych u tebe musel bejt kazdou chvili :) No mozna se nekdy stavim :) Kazdopadne s tim prohmatavanim mi prijde, ze nemam dost sily, abych to vzal vazne do hloubky a spis se u toho vystavim :)
Jakej to ma duvod ze vzdy od prstu nahoru? Ja kdyz delam masaz kvuli loktum, tak prohmatavam svaly kolem uponu k lokti a zapesti a stred casto uplne vynecham.
3) Komplet rest day, to zni hrozne :) Jinej typ zateze - vybehnuti si par kilacku na pohodu neni dobrej napad po saunovacim dnu? Uz jsem tak nejak zvyklej neco delat temer kazdej den, tak bych se strasne nudil :) | Buri | odpovědět |
  |   |   | Re: Par dotazu | 18:55:47 17.05.2013 | 1) V nejhorsim se da i tak, cilem je povzbutit krevni a lymfaticky obeh v vyssimu vykonu:-)
Vidim ze suplementujes, takze tady uz asi nic vyrazneho nezlepsime, hlidal bych si tedy predevsim pitny rezim.
2) Od prstu nahoru je to proto, ze a) okyslicena a zivinami bohata krev jde od srdce ke periferiim a zpet se vraci s tim co se vyplavuje ze svalu metabolickymi procesy, b) co je jeste dulezitejsi je lymfaticky system, ktery nema zadnou pumpu a do krevniho se vleva az nekde u krku a proto obracenym postupem by jsi naopak zplodiny akumuloval
3) Nevim kolik Ti je, ale v mem veku okolo 40citky uz po druhem dnu lezeni vcelku jde vykon rapidne dolu:-( Svaly nerostou/neadaptuji se na vetsi zatez pri vykonu ale naopak v klidove fazi. Pokud je budes soustavne pretezovat, bude spis cesta do nemocnice. Podivej se na princip superkompenzace, da se najit na netu | Frantisek | odpovědět |
  | Re: Par dotazu | 22:00:32 17.05.2013 | Ahoj, míval jsem asi přesně ten samej problém jako ty, a to co bych doporučil z vlastní zkušenosti je na předloktí jen studenou vodu, a to do bolesti potom nechat samovolně prokrvit a eště jednou zopáknout. A nebo když to de tak jít běhat a tim se prokrvíš a vyplavíš si kyselinu mléčnou z předloktí. Eště mi nikdy nenateklo tak, abych to nevyběhal a že mi nateklo pořádně... | Marek | odpovědět |
cože? | 16:11:06 17.05.2013 | Rozhodně v lezení(beru teď v úvahu sportovní lezení)
platí to, že po tréninku maximálky - intenzivní silový bouldering(viz boulder projekt na hranici silových možností) je potřeba výrazně delší odpočinek, než při vytrvalosti. lezení hodně cest za sebou (viz. vícedélka)Toto bych viděl absolutně obráceně. Viz i třeba trénink sportovního lezece, nebo obecně silový trénink | Valmar | odpovědět |
  | Re: cože? | 17:30:57 17.05.2013 | Ahoj, regenerace je samozdrejme individualni a pokud srovnam bouldering a lezeni na lane, svym zpusobem jsou to obe relativne kratkodobe aktivity. Pokud si to ale vezmu na prikladu behu na 100m (maximalni silova zatez) a maraton (maximalni vytrvalostni) tak uz z logiky veci vyplyva ze ten kdo bezi 2-4 hodiny se bude zotavovat dele nez ten kdo bezi 10-15s | Frantisek | odpovědět |
  |   | Re: cože? | 18:41:23 17.05.2013 | No zněly mi ty tvoje rady docela rozumně, ale začínám pochybovat.. Neměřil bych výkon jen podle času, který výkon trvá. Obecně spíše výkon blízko maximální síle dává tělu více zabrat než výkon na 20 - 30% maxima. Co třeba trénink v posilovně na maximální sílu (1 - 3 opakování v sérii) vs vytrvalostní trénink v posilovně (15 - 25 opakováni v sérii) obojí ve stejném počtu sérií, co zatíží tělo víc? | | odpovědět |
  |   |   | Re: cože? | 18:59:21 17.05.2013 | Z meho pohledu ani jeden z popsanych prikladu nema vytrvalostni charakter, ale uprimne tohle uz je uroven kterou svymi znalostmi nedokazu s urcitosti zodpovedet. | Frantisek | odpovědět |
  |   |   |   | Re: cože? | 21:38:33 17.05.2013 | Chlapce, tak to pak ale posilas celej svuj clanek do kytek.. Mozna bys o tom mel neco nejdriv nastudovat. | | odpovědět |
  | Re: cože? | 22:27:07 17.05.2013 | Tady bych si dovolil lehce nesouhlasit. Pokud chceš opravdu trénovat maximálku, tak ten trénink není příliš intenzivní, v podstatě jdeš boulder na max, pak pauza několik minut (aby tělo co nejvíc zregenerovalo) a zase bouder na max. Jakmile přestaneš v tomto druhu tréninku lézt kvůli únavě na svém maximu, je lepší ho ukončit. Mnohem náročnější jsou určitě tréninky silově vytrvalostní, třeba opakovaná kolečka o 20 krocích. | Došlík | odpovědět |
Strečink | 16:36:58 17.05.2013 | Osobně preferuji, z hlediska prevence zranění (hlavně zánětů šlach a úponů díky přetížení), strečink před výkonem a pak až s odstupem 2 - 3 hod. po výkonu, dříve ne. Další poznámka - podle některých výsledků, strečink prstů a předloktí sníží na cca 20 - 40 minut schopnost zapojovat tyto svalové skupiny na maximum. | | odpovědět |
spatna reklama ? | 17:58:32 17.05.2013 | ahoj.
doufam v dobre umysly tveho clanku, ale jeste rano v nem byl odkaz na tvuj komercni web.
pises, ze masirujes cca rok?, ze jsi delal pro vyrobce sportovni vyzivy a v clanku a v komentech si na tomto zaklade dovolujes radit lezcum, jak by meli regenerovat a jake by meli uzivat doplnky stravy.
lide, kteri se temito problemy zabyvaji, maji vetsinou VŠ vzdelani v danych oborech a po letech praxe si dovoli sve teze publikovat takhle verejne.
forma tveho clanku mi vnucuje dojem, ze jsi "opsal" nejakou prirucku, nebo ucebnici a doplnil ji kratce tvymi nazory.
zaroven bych ti chtel rict, ze problem treninku a regenerace je u ceskych lezcu v plenkach, ale to je na jinou diskuzi.
je fajn, ze jsi problemy regenerace pripomel, ale nevim, nevim, jak vubec byl tento clanek myslen doopravdy.
pro rypaly, frantiskovi nezavidim, do problematiky regenerace vidim a uvedomuji si slozitost teto problematiky.
pepe | pepe | odpovědět |
  | Re: spatna reklama ? | 18:45:04 17.05.2013 | Beru to trochu osobne, takze osobni odpoved:-)Ve sportu jsem pres 30let a pokud se podivas na muj web, ktery tady ani nebudu uvadet, abych zase nebyl napaden, tak uvidis i ve kterych (mimo jine to byl take duvod odkazu). Clanek jsem psal proto, ze vetsina lidi, ktere potkavam na stene si mysli, ze si jdou zalezt a dat si pivko. Podle meho, to muze fungovat do urcite intenzity nebo veku, pak si uz clovek zacne koledovat. Ja osobne mam za sebou mimo kolen taky neprijemnou operaci ramene, ktera vznikla jako unavove zraneni prave z lezeni. Jsem zpatky v Cechach asi 3 roky a nerozumim tomu, proc kdyz nekdo neco vytvori, jako prvni se hleda problem? A pokud je na clanku nejaka fakticka chyba, sem s ni, at to muzeme opravit | Frantisek | odpovědět |
  |   | Re: spatna reklama ? | 11:30:58 20.05.2013 | Dyť tomu rozumíš jak koza petrželi! Když jsi dělal pro výrobce suplementů, měl by jsi vědět, že to je jedna obrovská bublina, lapák na vejry, bože, BCAA, vitaminky, nic nefunguje! Pokud teda nemáš nějakou chorobu, kde by ti třeba vytaminky chyběly.
U doplňků stravy se nikdy nemusí prokazovat účinnost oproti placebu! Prostě to nefunguje, jen se valí lidem do hlavy, že to potřebujou, aby regenerovali/stálo jim péro/hubli/měli lepší imunity a podobný zaříkadla. A sportovci to berou asi ze stejnejch důvodů, proč pijou redbul a kolu:) | k. | odpovědět |
  |   | Re: spatna reklama ? | 14:38:02 20.05.2013 | ano, ber to osobne. ale v podstate jsi si ted odpovedel sam..
na to co popisujes masaz nezabira. a o sportovne regeneracni masazi pro lezce tvuj clanek je.
kdyz pominu tve fabulace a mystifikace o strecinku a v tvem nazoru, ze oschlazovani a zahrivani svalu strecink nahradi, tak jsme zase u toho, ze clovek s letitou praxi v ruznych sportech si udelal kurz masirovani (kineziotapingu apod.) a najednou se stal "odbornikem"(vim, psal jsi, ze si uvedomujes tve znalosti a do "vyssi divci" se necpes) na regeneraci. to je uplne to stejne, jako instruktori skalniho lezeni po dvoudennim kurzu. doplnkovou sportovni vyzivu bych sem uz vubec netahal, protoze jsme zase u toho, kdo to pise.
tento clanek mel byt oznacen jako reklama. jestli dobra, nebo spatna, to necham na tve sebereflexi a nazorech lidi na lezci.
bud rad, ze nejsi v americe, protoze si dokazu predstavit ty zaloby na tvou osobu za ujmu na zdravi tebou regenerovanych lidi :D
| pepe | odpovědět |
  |   |   | Re: spatna reklama ? | 09:17:52 21.05.2013 | Cus, asi by jsi moh bejt rad ze se nepotkate osobne, borec ma na svejch strankach uvedeny ze ma hnedej pasek v karate:-) | | odpovědět |
  |   |   |   | Re: spatna reklama ? | 14:48:30 21.05.2013 | v klidu, frantisek nevypada jako labilni clovek, navic me komentare nepopisuji frantiska, jako cloveka, jen jeho nazory k tematu.
to take neznamena, ze frantisek neni dobry maser a neumi masirovat. naopak jeho sportovni zkusenosti muzou byt vyhodou o proti jinym maserum.
pepe | pepe | odpovědět |
Regenerace | 18:12:40 17.05.2013 | Souhlasím plně s názorem Pepeho. | DK | odpovědět |
  | Re: Regenerace | 18:29:06 17.05.2013 | No je na to možné pohlédnout i z druhé strany, přínos článku vidím jen v jakémsi upozornění na určitou oblast. Jinak je to taková trochu reklama.
Ohledně masírování, myslím, že by nemuselo být špatné se svěřit masérovi, který taky trochu leze a tudíž o tom bude vědět rozhodně víc, než masér cyklistů či penzistů. | Steve | odpovědět |
  |   | Re: Regenerace | 18:44:00 17.05.2013 | souhlas s tebou.
taky bych to trochu obratil. obecne je dobre se sverit odbornikovi. tim nechci frantiskovi krivdit a z neznalosti schazovat jeho dovednosti. | pepe | odpovědět |
  |   |   | Re: Regenerace | 19:16:32 17.05.2013 | Proč se autor článku nepodepíše celým jménem.. | DK | odpovědět |
  |   |   |   | Re: Regenerace | 09:38:45 18.05.2013 | Mrkni na odkaz na e-mail u jména František => asi tedy František Čekal :-) | Martin | odpovědět |
  |   |   |   | Re: Regenerace | 21:03:50 19.05.2013 | K uvedeni celeho jmena - je to jednoduche, vubec mne to nenapadlo:-) Mezi lezci se zname vetsinou jenom jmeny. Jinak jak uz nekdo spravne videl na emailu, ktery na je ke clanku pripojen, je to Frantisek Cekal | Frantisek | odpovědět |
Regenerace s BCAA | 20:43:10 17.05.2013 | CO je pravdy na regeneraci s BCAA, slyšel jsem že po tom se nějak úžasně regeneruje, používáte to? | Steve | odpovědět |
dont | 00:09:39 18.05.2013 | nepotřebuju regenerovat, cejtim jako robot. | MK | odpovědět |
  | Re: dont | 00:10:58 18.05.2013 | oprava: "nepotřebuju regenerovat, cejtim se jako robot." | Knapa | odpovědět |
  |   | Re: dont | 01:20:26 18.05.2013 | ze roboti neumej zvratny zajmena je naprosto normalni. | | odpovědět |
blablabla | 08:14:08 18.05.2013 | Článek je napsán neuvěřitelně banálním stylem. Přijde mi, že žák základní školy do 5. třídy opsal nějakou příručku a spoustu věcí vynechal. Autor se neumí podepsat celým jménem, sám se v následující diskuzi obnažuje z nevědomostí a uvádí věk nad 30 a zahraniční zkušenost- možná tohle vysvětluje naivní způsob prezentace.
Souhlas s názorem, že o této problematice by měli publikovat odborníci- fyzioterapeuti především. Aplikace metod od amatéra může mít pro tělo množství nepříjemných důsledků.
Lidi, proberte se, v dnešní době se o regeneraci / i lezecké /dá během chvíle sehnat spousta literatury i videa na netu. A když se konkrétně na něco základního zeptáš autora a on odpoví, že to musí nastudovat hmmmm...bye bye, american pie.... | nesmrtelný blázen | odpovědět |
  | Re: blablabla | 11:17:23 18.05.2013 | Lezec.cz je dle mě (bohužel) primárně bulvár. (Představu o "seriózním webu" jsem již dávno poslal do kytiček.) V tomto kontextu má článek ještě slušnou nadhodnotu. Pomocí google lze o autorovi snadno získat více informací - má relativně slušné "sportovní" zkušenosti a pokud má zájem o specializaci "masér sportovních lezců" ;-) tak mu dávám jen a jen zelenou... Článek je trošku reklamou a konec konců proč ne? Kolik znáte lidí, masérů, kteří jsou ochotni se individuálně věnovat lezcům a jejich "problémům"? Kde a jak mají získat odpovídající klientelu? | Martin | odpovědět |
  | Re: blablabla | 21:11:30 19.05.2013 | Diky za zpetnou vazbu, chystam se jeste neco napsat o svalovych skupinach, ktere se pri lezeni nejvice pouzivaji a o kineziotapingu, tak bych to asi mel napsat jako pro doktory, plne latinskych nazvu, aby tomu nebylo moc rozumet a hlavne to vypadalo dulezite:-). No to neni moc muj styl.
Na doktora ani fyziopterapeuta si urcite nehraji, proto je take v zaveru clanku doporucena hranice, kdy si myslim, ze je dobre je uz konzultovat, pokud najdete takove, kteri se tim budou chtit zabyvat.
Co se tyka lezce.cz, je to pro mne (zatim) nejlepsi lezecky server. Z meho pohledu budu sam rad, pokud by se objevovalo vice clanku o tom jak spravne treninovat, ale je treba nezapomenout, ze za clanky na lezce se neplati jako na jinych serverech pro ktere obcas neco napisu. Proto myslim bude tezke nekoho najit, kdo ve volnych chvilich bude psat zadarmo odborne clanky. Navic, i kdyz mi v podstate o nic nejde, diskuze jaka se vyvinula pod mojim clankem vetsinu z nich odradi. | Frantisek | odpovědět |
  |   | Re: blablabla | 10:45:24 20.05.2013 | Ahoj Franto, prosím, už nic nepiš. Nejde o latinu pro doktory, jde o to, že píšeš se spoustou laických chyb, víš? Obávám se, že bys mohl sportovcům i uškodit, vzhledem k Tvé mizerné úrovni znalostí. Možná se někdo nechá nachytat a to by byl právě ten průšvih. Pro sportovce není nic horšího, než špatný terapeut, který si myslí, že je dobrý.Vzals to za špatný konec, mohls svému článku věnovat o hodinku víc, zvýšit jeho úroveň, ale vypadá to, že na to prostě nemáš. | | odpovědět |
nasral franta na trabanta | 23:59:26 18.05.2013 | Čéče franto sauna to je supr věc ale když seš student v Praze tak se ne to můžeš vysrat za 2OO na hodinu | majkl | odpovědět |
  | Re: nasral franta na trabanta | 16:03:23 19.05.2013 | Gdyš nebudež línej pyczo a trochu zagooglíž, tak se i v Práglu dá najít hnedvá několik sauniček, kde se ve dvou třech lidech dostaneš výrazně pod 80,-/hod na hlavu.
Ale zarytej saunař (rozuměj: člověk, kterej ví jak se má chovat v sauně; rozuměj: ne jak prase = ví kde co a jak ohledně ručníku, prsotěradla, žabek, sprchy, kde držet hubu, kam si strčit plavky...), ten na takových místech dost trpí a radši si připlatí.
Článek dojemnej. | | odpovědět |
  |   | Re: nasral franta na trabanta | 11:42:49 20.05.2013 | ;D článek neřeším, ale temnhle koment o saunách v Praze je trefnej;) | | odpovědět |
PR | 08:31:49 20.05.2013 | No to je článek, jak ze zadarmo distribuovaného fitness časopisu! Bože, kdo to psal? A kolik mu je? 14?
Biochemický úvod, nejen, že nemá nic společného s druhou částí, která opravdu působí, jako propagace fyzioterapetů, MASÉRŮ A nutričních poradců, ale především jsou tam chyby! ATP se nevyrábí jen z glukozy, probůh! a kyselina mléčná a laktát je to samý! Org. kys.(vyjímky se najdou) se v těle většinou nacházejí v disociovaném stavu(bez toho vodíčku z COOH), ale sůl bych tomu neřikal(to by musel být třeba laktát sodný, že jo?). Krásně to vypovídá o úrovni pisalatele! Jen by mě zajímalo: Cui bono? Já říkám, nikomu k ničemu! | k. | odpovědět |
Inzerce | 12:41:47 20.05.2013 | Nemel by byt clanek nahodou oznacen jako inzerce? A jestli to inzerce je, autor me rozhodne moc nepresvedcil, byt upozornil na zajimave tema... | Sarka | odpovědět |
  | Re: Inzerce | 16:36:01 20.05.2013 | Přes naší inzerci to nešlo, tedy neměl. Je to pokus o PR aktivitu autora, který to samostatně zveřejnil bez koordinace s adminy Lezce ...
Díky za dotaz, zájem a hore zdar. | Standa | odpovědět |
  |   | Re: Inzerce | 22:29:12 20.05.2013 | A k cemu jsou tedy admini lezce? Uverejneni bez souhlasu navic neverim, to by tady v1agra stridala ro1exky a lezeni bych mezi tim pohledal. | ac | odpovědět |
  |   |   | Re: Inzerce | 22:31:03 20.05.2013 | Ve filtru mate navic bug - pri trefe do blacklistu se zjevi chyba a ne hlaseni. | ac | odpovědět |
  |   |   | Re: Inzerce | 16:55:54 21.05.2013 | Admin to s autorem řešil, vyškrtl odkaz, a zvažoval co s tím, ale mezitím se rozjela diskuse. Tak pardon, budeme si pamatovat pro příště. | Standa | odpovědět |
chlazení | 19:52:31 21.05.2013 | a proč po výkonu střídat chlazení se zahříváním? proč ne jen chladit? atleti také jen chladí...ne? chlazení zabráňuje vyplavování škodlivin (laktáty,..) naopak zahřívání podporuje jejich uvolňování.
Nebo se jedná o dvě různé teorie a není jasné která je správná? | torouš | odpovědět |
  | Re: chlazení | 20:25:31 21.05.2013 | Chladenie je cool down aktivita. Ukludnenie po výkone. Ide hlavne o protizapalovu aktivitu. Osobne to teplo tesne po vykone nevidim nejako priaznivo, skor chlad. Teplo az s odstupom. Prilisne teplo tesne po treningu, trebars sauna moze zhorsit nabeh na zranenie a pod. | | odpovědět |
osobni regeneracni plan | 20:11:54 09.02.2014 | Ahoj, byla bych moc rada zda by mi nekdo poradil s tydennimm treningovym programem), lezu 4-5x tydne a chtela bych zaradit dvoufazove treninky, jen mi prijde ze uz takhle nechodim na treninky odpocata, zapojila jsem do lezeni s lanem boulder a nejak nezvladam to spojit ale chci oboje v jedno tydnu, praktikuji 3:1, 3:2 ,1:4 (boulder:lano)a naopak....uplne to nejde, budto nic nevylezu na lane nebo na bolderu a bohuzel posledni dobou mi prijde ze ani na jednom....jeste se snazim behat do toho ale tak regeneracne...prosim o radu jak si rozvrhnout lezeni do tydne..lano :bouldery...............
skaly jsou samozrejmosti....ty maji vzdy prednost) | karin | odpovědět |
  | Re: osobni regeneracni plan | 21:36:31 30.10.2017 | Doporučuji tréning dsportovního lezce od Tefelnera
| | odpovědět |
|