LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Horolezec nepadá.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5671 lezců
1141149 cest
Nové přelezy:
Tobi Or No 7c
Rasputin 7b
Poor Cow 7b
Seven Live 8a
Koniec Sve 10
Capricorn 8c+
Memorias D 8a
Givvonas ( 7b
Ethelontis 7c
Hořký Měsí 9+

Stěny
V 16 - Plzeň
Lezecká stěna Kbely - Praha 9 – Kbely
SAUNA - Plzeň

Prodejny
Lezec-shop.cz - Štěchovice
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno
Rock Point Plzeň Americká - Plzeň

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Ashima spadla 14 metrů chybou jističe, je bez větších zranění

Mladičká americká lezecká hvězda 15letá Ashima Shiraishi spadla 14 metrů na podlahu na umělé stěně, když ji chybným jištěním na Grigri 2 pustil dolů její otec.  Pád tento čtvrtek 7. 7. se nakonec obešel bez větší újmy, Ashima odešla z nemocnice po svých.





Podle zprávy webu RockAndIce.com otec při tréninku v americké Georgii nedopatřením zatáhl příliš dolů páčku u grigri a dcera mu spadla na vypolstrovanou podlahu. Po několik hodinách na jipce nakonec odešla po svých, nemá nic zlomeného, jenom odřeniny. A dává se dohromady, aby koncem týdne mohla startovat v Georgii na mistrovství mládeže USA v lezení na rychlost.


Poměrně známá chyba při jištění na Grigri je mj. zaznamenána zde na youtubu:



Případ 6 v čase 6:28 na oficiálním videu od Petzlu:

sth   [úpravy] 13:46 11.07.2016Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Žádné komentáře10:13:25 12.07.2016
Co se dějě? Po uveřejnění článku jsem se už těšil na ohnivou diskuzi a ono je ticho po pěšině. Tak jedem!!!
Karelodpovědět 
 Re: Žádné komentáře17:34:29 12.07.2016
tak jo, tak jedem: Karle seš ču..
odpovědět 
  Click up20:58:43 12.07.2016
Ten jako vždycky mohu jen doporucit...myslel jsem, ze zkusenejsim userum se to s Grigrinou nemůže stat a muze...ne však s Click Upem a Mega Julem.Oboji JEDFINE uzivam a fakt verte, ze Vas nikdo na zem pak nepusti...
Martas.odpovědět 
   Re: Click up21:27:57 12.07.2016
na zem tě dokáže pustit nezkušený jistič i s ClickUpem. O jednom případu vim, teda nebylo to až na zem, ale asi 10 metrů prolet a skončilo to těsně nad zemí. Fakt je, že to byl uplný začátečník a lezec mu vše potřebně nevysvětlil. prostě kliknul, lano drželo, tak začel protlačovat, moc mu to nešla, tak to protlačil obouma rukama. Chvilku vůbec netušil že mu letec letí k zemi. Naštěstí na poslední chvíli pustil a ještě byl vymrštěn. No, zajímavá a poučná podívaná
d.odpovědět 
    Re: Click up15:36:25 13.07.2016
10m pady by mely byt pro dobreho lezce bezny standard
odpovědět 
   Re: Click up23:19:20 12.07.2016
Máš recht, Martasi. Mega Jul ist der beste! Sice trochu trhá při spouštění, ale jinak na něj nedám dopustit. Doufám, že se ten pád nějak negativně nepodepíše na Asimině psychice a přeji jí brzké uzdravení. Je to hustěkrutá drtička chytů:) Jednou bude nejlepší ze všech.
 Krocanodpovědět 
   Re: Click up15:29:08 15.07.2016
Grigri je krasny priklad zakladni metodicke poucky, ze pokud se nejaka chyba muze stat, tak se drive nebo pozdeji i stane. Nehod uz bylo mnoho a mnoho jich jeste bude. Pri letmem pohledu na jistice na kterekoliv lezecke stene ho pouzivaji spravne dva z desesti jisticu. S temi se pak ani nebojim. U zbylych je nehoda jen otazka casu. Tezky, drahy bazmek, navic asi nebezpecnejsi, nez levnejsi a lehci koukunrence. U Click-up je zas jen otazka casu, kdy zalozis obracene. Stalo se mi to, vim jsem vul pominul jsem kontrolni clicknuti. No chytat pad jsem pri opacnem zalozeni nemusel, stacilo spoustet a prijemny zazitek to nebyl. Chvalu na nej pet nebudu a taky neni z nejlevnejsich. Zatim jsem naprosto spokojeny s Mammutem Smart, pri pouzivani se spravnou karabinou je temer blbu vzdorny. Temer proto, ze lidska blbost je nekonecna... Ale treba opacneho zalozeni si vsimnes hned. Je z nejlevnejsich (sli s cenou dolu, drive byl celkem drahy). A co jsem videl srovnani s ostatnimi poloautomaty v casopisu DAV, tak dokonce dava nejvetsi prokluz. Takze pokud vubec poloautomat, napriklad kdyz jistim nekoho vyrazne tezsiho atp., tak me prijde Smart jako rozumna, levna a nejbezpecnejsi volba. I u nej je dobre nastudovat navod, zkouknout instruktazni video, praktikovat partner check a pri nem pred kazdym jistenim partnerovi predvest, ze po zatahnuti kousne lano. Kdo ma Grigri a nenecha si ho vymluvit, mel by aspon zkouknout na youtube video The World's Worst Belayer a vzit si z neho ponauceni.
r0binodpovědět 
   Re: Click up20:47:00 22.07.2016
Tak zrovna díky MegaJulu(a jističi :-)), jsem měl tu čest, proletět se 4 metry až na zem.
Honzinodpovědět 
  Re: Žádné komentáře21:06:21 12.07.2016
Nevím co jsi Karle čekal?...
Spíše by mě zajímala reakce otce a zda nepřehodnotí názor na jistítko grigri, kdy při své nevhodné manipulaci zapříčinil pád své dcery. Jistítko to je jistě dobré, ale možnost té chyby tam stále je. Osobně bych po té zkušenosti přešel na jiný typ jistítka. Click-up?
Fab.odpovědět 
   Re: Žádné komentáře23:51:10 12.07.2016
Když se použije speciální karabina doporučená Petzlem a způsob spouštění doporučený Petzlem, tak se to nestane
Petr Jandíkodpovědět 
    Re: Žádné komentáře10:24:33 13.07.2016
Když se použije, když se chytne, když se nechytne... Když se grigri používá naprosto správně, pak funguje. Těch "když se" je u grigri ale docela hodně. Grigri je velmi náchylné na způsob používání a udělat s ním potenciálně fatální chybu je strašně jednoduché. Jak ukazují další a další nehody - je to strašně jednoduché i pro velmi zkušené jističe.

Grigri je jistítko, které "slibuje" bezpečí v podobě samobloku, ale neodpustí jedinou chybičku - lecjaké položení ruky, lecjaký reflexivní pohyb může dramaticky snižovat až anulovat jeho účinnost. Oproti tomu jsou na trhu jistítka, která poskytují přinejmenším stejné bezpečí při správném používání, ale při drobných odchylkách od správného používání, stále bezchybně, či alespoň uspokojivě, fungují.
JDodpovědět 
     Re: Žádné komentáře10:28:39 13.07.2016
Byla by dost zajímavá statistika procentuální nehodovosti jednotlivých jistidel na počet prodaných. Každá věc má svoje trable a neexistuje jistidlo, které by nešlo nějakým způsobem vyřadit z funkce.
Petr Jandíkodpovědět 
      Re: Žádné komentáře11:31:38 13.07.2016
Furt jistím osmou, jen na půlky mám reverzo a myslím, že to tak zůstane už napořád :-)
odpovědět 
       Re: Žádné komentáře11:44:05 13.07.2016
IF(rope_diemeter>10 OR rope_usage_years>4)
eight=OK
ELSE
eight=potential_danger;
odpovědět 
        Re: Žádné komentáře11:56:09 13.07.2016
Jojo, to sedí, sem klasik a lano (jednička) pod 10.2 je pro mě tenké a necítím se na něm dobře :-)
odpovědět 
       Re: Žádné komentáře16:04:09 13.07.2016
Jenže u grigri je těžké udržet ho ve stavu, kdy funguje a chybu ti neodpustí. Jiné pomůcky se ovládají jednodušeji a intuitivněji a odpouští i drobné chyby.
JDodpovědět 
        Re: Žádné komentáře18:12:34 13.07.2016
Měl jsem Grigri 2 rok, než mi ho ukradli i se sedákem, a neřekl bych, že máš pravdu. Jsou jen dvě věci, které se s ním dělat nesmí, a to jednak ho při rychlém povolování nebrat celé do ruky, jednak při spouštění držet kromě páčky i lano, které do Grigri leze.
odpovědět 
       Re: Žádné komentáře10:19:05 14.07.2016
Ja zase furt jistim pres telo. Jen na pulky si obcas vezmu dve tela.
odpovědět 
     Re: Žádné komentáře08:39:52 14.07.2016
No, rekla bych, ze kdyz odblokujes libovolne "poloautomaticke" jistitko (GriGri packou, ClickUp naklonis od tela, Smart naklonis zobackem dolu) a nebudes drzet brzdne lano, tak Ti jisteny lezec prosvisti az na zem?

Kazde jestidlo je jen tak bezbecne, jako jeho obsluha.

Howgh,

Lenka K.
Lenka K.odpovědět 
      Re: Žádné komentáře10:34:02 14.07.2016
Jenže třeba u Click-upu tlačíš od těla, což je velký rozdíl, protože při vyrušení (např. do tebe někdo strčí, zakopneš atd.) reflexivně jistítko přitáhneš - tím u click-upu lano zablokuješ. U grigri ale reflexivním přitažením za páčku dále snížíš tření na laně. Pokud v této situaci pustíš druhý konec lana (např. budeš reflexivně bránit ztrátě rovnováhy), nehoda se stane u grigri, u click-upu ne.

Ano, každé jistítko je bezpečně při 100 % správném používání. Ale všechna jistítka neposkytují stejnou jednoduchost obsluhy a tedy u některých dochází snáze k odchylkám od správného používání (podívej se kolem sebe - kolik lidí používá grigri 100 % správně?). A všechna jistítka také nejsou při takových odchylkách od správného používání stejně robustní (viz příklad na začátku - click-up nehodě zabrání, grigri ji naopak zvýrazní.
JDodpovědět 

 Hlava mi nebere07:59:24 13.07.2016
že ji otec nedokázal udržet v ruce, vždyť dcera musí vážit nula nula celá nic a lano se snad i při chybě s grigri musí v jistítkku o něco ohýbat a třít.
Lezbě hore zdar
S pozdravem
Osma for ever
Teaserodpovědět 
 Re: Hlava mi nebere15:34:29 13.07.2016
Ne nadarmo se osma oficialne klasifikuje jako slanovaci pomucka. Jistit s osmou je podle me nevhodne. Kdyz ti jde o to vypadat jako klasik, jisti pres pullodak...
Radekodpovědět 
  Re: Hlava mi nebere22:16:51 13.07.2016
Nereste jistitko,ale raději držte lano pod jistitkem a nikdy ho nepoustejte z ruky.. Kdyby její otec lano držel,mohl by s packou dělat cokoliv a nic by se nestalo..v drtivé většině za to může lidská chyba a blbost!
Pavelodpovědět 
   Re: Hlava mi nebere17:46:37 14.07.2016
No ale podstatne je, ze ani Lenka K. se svým Howg ani Ty Pavle jaksi porad nechapete, ze s Click Upem nebo třeba Mega julem by se to URCITE nestalo...v praxi tyhle vždy chytnou at je drzi kdokoliv a udela jakoukoliv blbost,pravda ve Vasich teorích to muze selhat sice to nepopiram, ale to u GG tak 1000x snadneji tedy ...
Martas.odpovědět 
    Mýty o Click-Up18:05:27 14.07.2016
Nemáš pravdu. Ve stresu a při leknutí tě s Click-Upem pustí jistič dolů úplně stejně, jako s čímkoliv jiným. A to už nemluvím o tom, jaký šok málo zkušený jistič zažije, když si omylem založí Click-Up obráceně a lezec mu do toho i jen sedne.

Takže ano, Click-Up je fajn, ale rozhodně není blbuvzdorný a při chybě jističe selže také.
odpovědět 
     Re: Mýty o Click-Up11:08:44 15.07.2016
Ne, "nedipatřením zatáhnout příliš za páčku" a tím pustit lezce na zem u clcik-upu nejde. Zatáhnutím za clcikup lano zablokuješ. A to je ve stresu a leknutí reflexivní reakce. Proto se clickup chová ve stresu a leknutí lépe než grigri, kde naopak reflexivním zatáhnutím problém zhoršuješ - máš čím dál menší tření.

Podobně u opačného založení - grigri nefunguje vůbec, clickup alespoň jako kýbl. Držíš-li tedy lano pod jistítkem, i s opačně založeným clickupem pád chytíš, s grigri chytáš prakticky do holých rukou.

Fatální chybu můžeš opravdu udělat s čímkoliv. Ale u grigri se na ni mnohem méně nadřeš než s jinými jistítky.
JDodpovědět 
      Re: Mýty o Click-Up11:46:53 15.07.2016
Ano, s Grigri se při jištění méně nadřu a proto ho mám.
Bídaodpovědět 
      Re: Mýty o Click-Up13:30:25 15.07.2016
Prosím tě, vysvětli mi, proč bych měl s grigri držet na jištění lezce na prvním konci páčku? Přece levou podávám lano, pravou držím dolní fous pod grigrinou. Třetí ruku nemám ...

Takhle to ostatně děláš i s clickupem, ne? Říkáš, že ClickUp je blbovzdorný, teď připouštíš, že jde založit i jako obyč kýbl, já k tomu přidám, že s jinou než origo karabinou se taky nemusí (i při správném založení) sekat, blbec, co ti nechá průvěs až na zem tě taky nechytne, i kdybys ho bezpečně instruoval, jak na CU atd. atp.
odpovědět 
      Re: Mýty o Click-Up14:21:25 15.07.2016
Jen stručně - když Click-Up založíš obráceně, tak prakticky nebrzdí a nepřipravenému to vyrve lano z ruku. Musíš ho ohnout do strany do drážky. Pokud jsi připraven a znáš to, jde to. Pokud ne a stane se ti to omylem, je to takový fofr, že moc času na vzpamatování se nemáš.

Click-Up neodtlačuješ od sebe, ale stranu u sebe dolů. Pokud to někdo odtlačí hodně a lekne se podrží to, lezec projede.

Pokud budeš blbě držet lano, tak Click-Up necvakne. Tedy cvakne, ale ne hned, trvá to cca 4-6 metrů. takže pád na překližce od třetí až čtvrté presky může být pěkně tvrdý.

Click-Up jsem pořídil asi týden po tom, co se začal prodávat. Odjištěno s tím mám cca dva roky 4-5 krát týdně na překližce, vím, o čem mluvím. pro začátečníky je dobrý, s klidným svědomím bych ho doporučil. Ale určitě to není jistítko všemocné, možnosti chyb a pádu jističe tu jsou. A že to není ani jistítko vždy vhodné je také pravda, já už ho na jištění lezce nepoužívám, skončil jsem zpět u kvalitního kyblíku, protože ne vždy je žádoucí tvrdé dobrání a dát s CU třeba prokluz sice jde, ale není to ono.

Neber to jako kritiku Click-Upu, ale jako kritiku příspěvku, že s CU by se něco URČITĚ nestalo.
odpovědět 
  Re: Hlava mi nebere18:18:17 14.07.2016
Radku, s osmou nejen že jistím já a mnoho jiných, ale třeba i Black Diamond ji prodává jako "Belay/Rappel Device" stejně jako ATC (jejich kýbl).


Jistítko je tak dobré, jak je dobrý (nebo jak pozorný) je jistič. Platí u osmy, grigri i klikátka
odpovědět 
   Re: Hlava mi nebere20:15:32 14.07.2016
No jo, ale to ze s ni jistis ty a mnoho dalsich neznamena ze je to vhodny zpusob jisteni. Treba Honold a mnoho dalsich lezou uz dlouha leta solo a asi to take neni zrovna nejbezpecnejsi aktivita.
odpovědět 
    Re: Hlava mi nebere09:39:02 15.07.2016
Tvůj názor je zcela mimo, nezáleží na tom, co si myslíš ty, ale jestli se při mém jištění osmou cítí bezpečně lezec, kterého jistím.

Navíc příspěvek nebyl o tom, že já, nebo kdokoli jiný osmu na jištění používáme, ale že ji k jištění prodává i BD. Radek jim ještě neporadil, zřejmě.
odpovědět 
    Re: Hlava mi nebere10:13:36 15.07.2016
Ahoj. Podle mě vtip je taky v tom jak jednotlivý jistítka vytvářejí návyky. Poloautomaty svádějí k tomu lano pod jistítkem pouštět a mít obě ruce volný. To s osmou člověka logicky ani nenapadne. Je pravda, ze osma nebo kyblyk vyžadují trochu cvik a v rukou nováčků nebezpečný byt můžou. Ale nemyslím ze by byly jakkoli nebezpečný u jen trochu zkušeného jističe. U poloaut. je to naopak, pruser se klidně může stát právě mazakovi. Nemyslím ze někdy bude něco univerzálně nejlepší, podle mě je to individuální jak kdo ma co zažitý a zavrhovat šmahem osmu je podle mě kratkozraký. Existuji i menší osmy vhodný pro tenčí lana. A já osobně přešel na kyblik, min kroutí lano.
Masoodpovědět 

 Foto dne:

Jonáš
 Databáze cest:
Všechny cesty (179510)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Gur-gur Sistem 7a+ Pecka
La Planquée 6B Fontainebleau
Douche Froid 5C Fontainebleau
Sortie De Secours 5C Fontainebleau
Prise En Contact 5C Fontainebleau
Nově komentované:
Troubadour VIIIb Labské Údolí - Pravý Břeh
Tanec Kadetů VIIIa Labské Údolí - Pravý Břeh
Světla Velkoměsta IXb Labské Údolí - Pravý Břeh
Confetto ... 6c+/7a Massone
Malá Dušička 7- Lomy Nad Velkou

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Slanění z nýtu | Re: Slanění z nýtu | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování |

 Nové komentáře:
Re: Márovi posledný odstavec. Nenávistným príspevkom celý text. | Re: Slanění | Re: Márovi posledný odstavec. Nenávistným príspevkom celý text. | Re: Márovi posledný odstavec. Nenávistným príspevkom celý text. | Re: Márovi posledný odstavec. Nenávistným príspevkom celý text. | Márovi posledný odstavec. Nenávistným príspevkom celý text. | Stando nejde to smazat? | Re: jak to bylo doopravdy? | Re: Sraz dezolatu | Sraz dezolatu |

 Kde to vře:
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (128)
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (74)
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (4)
Rozhovor s Lynn Hill i s lezením na její domácí bouldrovce (3)
Mára Holeček a spol. čekají ve stěně Langtangu na lepší počasí (1)
Na Everestu našli botu i s ostatky, zřejmě po Andrewu Irvinovi (1)

 Nově v inzerci:
Lezačky | Mantra Pant W | Prodám lezečky | Master 9.7 50m Bicolour (nelezené-nové) | druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 369 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 321 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 289 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 292 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 267 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.