LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Nedělej krok, ze kterého se nemůžeš vrátit.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5671 lezců
1140896 cest
Nové přelezy:
Ledeno Dob 8a
Fialka SD 7C
Kozel 9
Dude Lebow 7C+
Fialka SD 7C
Anima 7b+
Walking On 7c
Mathilde E 7b
Hammer Kin 7c
Filtri 7b

Stěny
Umělá horolezecká stěna ZŠ Dr. Horáka - Prostějov
Horolezecká stěna Sobotka - Sobotka
Flash Wall - Olomouc

Prodejny
Keen Concept Store - Palác Flóra - Praha 3
Husky Outdoor Shop - Plzeň
Luna Rossa - lezecké chyty a stěny - Děčín

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Buližníky a bouldering

Popis oblastí Křivoklátsko

Asi před dvěma lety jsem načal sérii informací o boulderování na Buližnících na přechodu mezi

Křivoklátskem a Brdy informacemi o Světovině. Protože se jedná o oblástky nejblíže od mého domova (vyjma Srbska, které je pro boulderování poněkud mrtvé), rozhodl jsem se, podělit se s návštěvníky Lezce o starší i novější informace ze skalek, které nevynikají ani nejúžasnějšími liniemi ani expozicí a určitě ani nepříliš lákavým buližníkem, který sotva kde vytvoří souvislou kompaktní skálu, ale jsou zajímavým zpestřením a alternativou zejména k poněkud techničtějšímu Petrohradu, protože se jedná vesměs o velmi převislé záležitosti. Svůj na bouldering zaměřený článeček doplňuji také jednou skálou pro lanolezce.


Bouldering na Mrtniku


Dnešní informace slouží také jako takové zahřívací kolo pro vyvrcholení naší objevitelské činnosti, o němž si přátelé Lezce budou moci jistě brzy přečíst, těšte se na osmimetrový skorostrop. A když už jsme u toho objevování. Nestyďte se i vy ostatní poutníci českými lesy a hvozdy podělit se o své zážitky z hledání hub a venčení dětí či psů, vždyť i za objevení níže popsané Mrtnické skalky vděčíme nejmenovaným hořovickým extrémistům, přestože jsem několikrát prošel jen pár desítek metrů od ní.

Hřebeny
Skalky popsané v průvodci Nepískovcové skály v Čechách (Střední Čechy) skýtají kromě řady pěkných výstupů s lanem (starší popsané v průvodci, novější neznám) i několik solidních stěnek zajímavých pro boulderisty.  Jedná se o skalky podél silnice Líšná – hájovna Křižovatky – Kublov (Broumy) nedaleko Zbiroha.  Z řady většinou lehčích a nepříliš kompaktních skal vybírám dvě oblástky.

Hřebeny – Maják

Věž na pravé straně silnice (ve směru od Líšné) asi 2 km za hájovnou Křižovatky. Jede-li se pomalu, je vidět ze silnice před pravotočivou zátočinou. Směrem k silnici je pro boulderisty zajímavá mírně převislá stěnka s různě obtížnými možnostmi přelezu až po zhruba 7A+ Fb (přímo středem ze stoje).

Hřebeny – Doupě

Ve směru od hájovny prakticky první část skalního hřebene asi 200 metrů od hájovny Křižovatky (po levé straně silnice). Boulderování je koncentrováno do dvou stěnek, jedna je úzká a poměrně převislá s výraznou dírou na spoďák uprostřed (nahoře nýt – můj dávný volný projekt), druhá (Doupě) převislá stěnka obrácená opačným směrem než je silnice, na buližníky unikátně kompaktní a hladká, avšak s mizerným dopadem. Bouldery vznikaly v průběhu posledních deseti let, klasifikace jsou orientační.

Bouldery v převislém kýlu s nýtem nahoře (vše končí ve vodorovné spáře):
1) Levá hrana 5A (5B SD) po levé hraně převislého kýlu
2) Skřipec 6C (6C SD) středem stěnky přes díru přímo, pro menší poněkud těžší
    Palečnice 7C/C+ středem stěnky bez díry, SD nezvyšuje obtížnost
3) Pravá hrana 6B+ z díry na pravou hranu a po ní (mizerný dopad)

Bouldery v „Doupěti“:
5) Kladruby 7B+ SD ze sedu (levá ruka dírka, pravá spoďák) doleva
6) Trocha strachu 6B+ SD
7) De-stilovka 6A SD
8) Rudé pleny 6B SD


Další možnosti boulderování jsou ve stěnce na levém okraji skal (při pohledu odspodu) a zejména vpravo v malé jeskyňce (různé varianty přelezu až do 6B). Na skále je i řada novějších i klasických cest, které rozhodně nevypadají špatně.


Foto průvodce Hřebeny

Mrtnická (Neřežínská) skála

Tato na buližníky výjimečná skála se vypíná přímo nad cestou do brdských lesů, asi 2 km západně od Komárova (Hořovicko). Z Komárova (jedeme-li od Hořovic nebo od Jiviny) odbočíme nejprve směrem na  Chaloupky a brzy nato doleva směr Hvozdec. Mineme dva rybníky (po levé straně) a ve vísce Neřežín (bez označení) jedeme v prudké levotočivé zátočině přímo (údolím potoka). Ptát se můžeme na přehradu Záskalák. Brzy (od odbočky v zátočině asi po 200 metrech) uvidíme vlevo náš cíl u něhož zaparkujeme. Kdo má chuť se vycachtat, pokračuje ještě 200 metrů k přehradě. Cesta pod skálou je v letních měsících kvůli přehradě dost frekventovaná.


Charakteristika:
Nepříliš rozsáhlá oblast je tvořena prakticky jedinou asi 20 metrů širokou stěnou, která dosahuje výšky něco přes 25 metrů a je, světe div se, takřka celá převislá. Lezení v centrální části stěny je po velmi kvalitní skále, v horních partiích poněkud lámavé. Obrovskou nevýhodou je stav jistících prostředků, skoby jsou dost staré a tudíž nepříliš kvalitní. Na druhou stranu je jich tolik, že se dá přežít. Zejména do lehčích cest není na škodu vzít s sebou pár vklíněnců a buď dlouhé expresky nebo smyčky na prodloužení skob kvůli tření lana. Sečteno a podtrženo, stěna asi nadchne horolezce s duší dobrodruha a zklame sportovního lezce zvyklého padat do všeho a za každé situace.


Mrtnická (Neřežínská) skála


Jednotlivé cesty:
V SZ stěně je několik kratších cest menšího významu. Zajímavější cesty začínají levou hranou údolní stěny. V údolní stěně je ve stěnce asi 3 metry pod křížem umístěn slaňák, který je možné použít pro cesty 2,4 a 5 (tyto cesty považuji za naprostý TOP v oblasti), délka slanění 25 metrů.
0) Nos V+ 2 skoby
1) KL cesta 6+ (VI A1) asi 6 skob
2) LK cesta 6 (V A0) skoby, stanoviště s kruhem
3) Direttissima 7 (V+ A1) asi 5 skob, 3 kruhy
    Var. Direttissimy IV A1
4) Nová cesta 8 asi 10 skob, nýt
5) Mrtnická 7+ (V A1) skoby
6) Vystěhovalecká VI 2 kruhy, 2 skoby

cesty vpravo jsou velmi zarostlé a nepříliš lákavé.
Kompletního průvodce najdete v Nepískovcových skalách v Čechách, díl 1 z roku 1986. Celkem je registrováno 14 cest.

Mrtnická skalka

Po levém úpatí Mrtnické (Neřežínské) skály (SZ stěna) vystoupáme přímo k převislému bříšku, které je prakticky jedinou významnou lokalitou vhodnou pro bouldering. Skalka je na rozdíl od cest z lanem v centrální stěně příjemně ukryta před lidmi.  Jsou tu perfektní poměrně dlouhé traverzy, ale i pár přímých boulderů. Obtížnostním stropem je parádní boulder „Bez dechu“ asi za 8A+ ve skoro 45° převisu. Skalka po dešti poměrně dlouho vysychá.


Foto průvodce Mrtnická skalka


1) Levá hrana 7A SD
    pouze chyty přímo na hraně a podél ní
    (s levým madlem 5C SD, ze stoje s madlem 3)
2) Bez dechu 8A+ SD
    (z chytů ve výšce prsou – pravá boule, levá stisk – asi 7C/C+, ze stoje velmi pěkné 6B)
3) Levý hevérek 6B + SD
4) Pravý hevérek 6B+ SD
    (ze stoje 5B)
5) Neoklasik 6B SD
    (ze stoje – původní šipka - 3)
6) Traverz vrchem 6C+ tr
    začátek stěnkou, konec po horní hraně do koutku
7) Venca Kovadlina 7B+ tr
    začátek spodní spárou, v závěru bez horní hrany, konec v koutku (ca.9 UIAA) 



Foto průvodce Mrtnická skalka



Venca Kovadlina 7B+ tr


V pravé části břicha je možné vylézt minimálně pět směrů ze stoje i ze sedu klasifikace do boulderové pětky, možná až 6A. Pro siláky jsou tu ještě nepřelezené traverzy přes klíčové bříško zleva a zprava pod úrovní velkých bočáků (obojí zhruba 8A).
Stěnka s lehčími možnostmi je ve svahu asi 50 metrů doleva.

Petr Resch   [úpravy] 12:00 31.01.2005Tisk 

Reklama:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Goooooood10:05:06 01.02.2005
Skvělý článek, parádní fotoprůvodce, vivat nává boudrařská oblast. Fakt se ti to Petře povedlo.
Četl jsem maily co jsi posílal Jirkovi ohledně průvodců na Petráč, a přesto že jsi tam trochy zlehčoval význam fotoprůvodců (přitom já na ně mám už spousta kladných ohlasů), tak tady vyšvihneš jeden naprosto excelentní.
Také si uvědomuji, že při tom množství nových oblastí, které se za posledních pár let znovuobjevili - a nalézají se stále další a další - Mlýňák, Petráč, Žihle, Sedmihoří, Žinkovy, Křivoklátsko, je naprosto namístě obávat se z toho že davy bouldristů nestačí všechny tyto oblasti ani objíždět a než člověk očistí jednu ta druhá už začne zase pomalu zarůstat.
Proto musíme o všech těchto oblastech takto psát a zviditelňovat je a nabádat všechny kamenožrouty k neustálé aktivitě.
Jinak na www.JesenickeKameny.cz jsem soustredil vsechny pruvodce na petrohrad. Jeste s Jirkou chytame udelat nejake uvodni rozkakovaci mapy.
Neboj, Petře, my už ti žádné bouldrařské oblasti zarůst nenecháme a vybudujeme krásný svět plný čistých balvanů obsypaných kamenolezci tak, jako jsou voňavé kvítky na louce obsypány včeličkami.
Vivat čistič Petr, vivat čistič Karel.
 hopodpovědět 
 Re: Goooooood07:39:22 03.02.2005
nemate nahodou pruvodce na tu oblast gde bylo padani2004... zatim se mi podarilo sehnat jen celkovou mapu, co byla rozdavana na zavodech + to neco malo co je na lezci, ale to je spis jen seznamek bouldru... chtelo by to neco jako byli ty nakresy u kazdy oblasti pri zavodech, aby se clovek trosku zorientoval... DIK
igorodpovědět 
  Re: Goooooood10:48:01 10.02.2005
Pruvodce na oblast, kde bylo Padani 2004 mam, dal mi ho uz na podzim Petr Resch, a ja ho od te doby strezim jako oko v hlave. Jednou se ale uvolim a dam ho Jirkovi aby podle nej zpracoval pruvodcika na Lezce a na JesenickeKameny.cz. Uz jsem to mel davno udelat, a kluci jsou na me uz taky trochu namichli.
 hopodpovědět 

 peknej tip11:17:07 01.02.2005
krabe , tech oblasti je uz tolik ze v tom zacinam mit obtiznej mrtnik 
lacoodpovědět 

 Tomu říkám11:42:34 01.02.2005
pěkně zpracovanej průvodce. Další kandidát na lázo, ale k čemu ho vlastně může boulderista potřebovat? :-)
Petr Jandíkodpovědět 
 Re: Tomu říkám12:19:07 01.02.2005
Jo, lano to snese. Původně jsem si myslel, že tyhle servisní texty z tý soutěže tak trochu vypadávaj, že by se měly utkat jen true story, ale tohle je Gesamtkunstwerk (objev kvaku, vytyčení lajn, demechizace, delokrizace, přelezení lajn, zakreslení, nafocení, nadrcení textu a ejakulace na Lezce). Čék by řek, že česká kotlina už svuj potenciál vyčerpala, ale zdá se, že je furt kde škodit.
Papoušodpovědět 
  Re: Tomu říkám12:49:10 01.02.2005
Česká kotlina svůj potenciál nevyčerpala ani náhodou, teda alespoň ten bouldrový. Dokonce bych řekl, že ani v současné době - době boomu přírodního boulderingu v Západo-středních čechách - není vyčerpáno ani 50% procent potenciálu. Jistě, další Petrohrad už asi neobjevíme, ale věřte, že je tu toho pořád ještě hodně. Kdo by například čekal, že se během loňska udělá na Žihli 80 zbrusu nových boulderů a položí se základ naprosto novým a dosud neobjeveným oblastem jako Sedmihoří a Žinkovy. Na Sedmihoří jsem se byl v neděli proběhnout na běžkách a objevil jsem toho hafo, fakt hafo. Haf, haf.
Prostě čekají nás zítřky, naplněné krutou dřinou, kdy naše ruce budou krvácet z pod drátěných kartáčů. Až mám někdy obavy, jestli ten ubohý lidský život není příliš krátký na všechny ty objevy. Občas si připadám jako Kolumbus, nebo Gagarin, nebo Armstrong, nebo Jean-Luc Picard.
 hopodpovědět 

 Skály Hořovicka15:00:53 01.02.2005
Tyhle terény nejsou jen v průvodci "Nepískovcové skály".
Kdysi dávno na ně vyšel průvodčík s prozaickým názven "Skály Hořovicka", takový malý sešítek s modrými umělohmotnými deskami, vydal to nějaký oddíl (snad z Hořovic?).
pro bouldristy tam asi novoty budou, ale pro normální lezce už pasé, prakticky všechny logické linie už jsou vylezené. Některé i těžko, někde na Černé skále je snad i dosud jen technická A3-A4. Ale najít Černou skálu, to fakt zážitek!
T.
TomasKodpovědět 
 Re: Skály Hořovicka15:59:34 01.02.2005
Jícha Václav a Lhoták Jaroslav: Horolezecké terény Hořovicka. HO Spartak Hořovice, 1986.
Kuba Turekodpovědět 
 Skala mych snu!23:11:42 08.05.2005
Cerna skala je bajecna. Ted jsme na ni byli. Na http://www.dagles.wz.cz/jaknato.html ,jsou tri fotky a ty dolni jsou z Cerne! Naaadhera!!!!!!!
jan pusodpovědět 
  Re: Skala mych snu!-popisky09:20:19 09.05.2005
dvojku a trojku poznavam, jedna se o oblast 'Extremy potoka Uhuoara' (sektor D). Pro neznale: Uhuoara je jeste neobjeveny levostrany pritok stredniho Konga. Jednicka by moch bejt i Petrac, jenom ten buldr zapomel Peta Resik vykopat ze zeme.
lacoodpovědět 
   Re: Skala mych snu!-popisky10:20:30 09.05.2005
Nene! Jsou to Cechy krasne, Cechy me! Proc te skale ale rikaji Cerna?
Je mi jasne, ze skala se stane cilem vsech vyznavacu extremniho machingu. Pozor. Obavam se zavreni ochranari-hnizdi tam ted parek zab a myslim, ze i rybku jsem zahledl.
Petr H. prilakany mym nadsenym revem se prisel podivat, co jsem na odvracene strane skaly nalezl. Ac jiste tusil, dostal hystericky zachvat smichu. Potom odesel zpet na druhou stranu lezt pouze standardne mokre a zamesene cesty.
jan pusodpovědět 
    Re: Skala mych snu!-popisky10:34:17 09.05.2005
Sory. Meching, ne maching. To ne jako "macho".
jan pusodpovědět 

 Jo,paráda19:11:21 01.02.2005
uz aby na to lezení bylo pocasí.Taky sme na Krivoklátsku(svetovina,hrebeny...)kdysi lezli,kdyz sem byl na vojne na Zbirohu.Urcite v tech lesích je dost balvanu,i kdyz bulizník není zrovna nejlepsí.
Co ten osmimetrový strop,je taky na krivoklátsku?
Matodpovědět 
 Re: Jo,paráda20:41:39 01.02.2005
Nech se překvapit, strop bude brzy.
Petr Reschodpovědět 

 Brdy15:30:24 03.02.2005
Ono je toho u nás hrozně moc, ale u těch buližníků jsou často dost nebezpečný dopady. Pěkná oblast je taky na kopci Plešivec (nad obcí Jince). Oblast se jmenuje Skály hadí královny a kromě lezení s lanem (menší věž) se špičatým kamením kolem je tu i pás nižších skalek pod kterými je občas i rovina. Další možnosti v Brdech jsou taky ve vojenském prostoru. Ale ty špičatý šutry to dokážou znepříjemnit. (hřeben Koníčka, kopec Hřebeny, skála Jindřichovka na svahu proti zřícenině Valdek, skály na Kloboučku, je toho tu mraky, jen to vyčistit od mechu. Před dvěma lety jsem dal pokus o rekord ve skákání na jedné noze, když jsem si tu druhou haxnu o jeden takovej špičák na zemi zlomil.Ale to je moje blbost...
Tady se dá na pár šutrů mrknout:
http://brdy.unas.cz
Michalodpovědět 
 Re: Brdy17:01:21 03.02.2005
Proboha, i Ty? Snad ses ve svých lepších dobách také něvěnoval tomuhle kamenoužroutství? Bouldristi prominou, ale zdá se mi pohyb po šutrech krajněnedůstojnýhorolezcetvéhoformátubobře! Já snad přehodnotím svůj vztah ke spolulezcům a kámošům bezmála z dětství a přestanu je podporovat ve vstupu do našeho oddílu. Po tomhle zjištění nám už chybí jen někdo, kdo by se dal vážně na závodění na překližce! No to by mě šlehlo!
Tomáš F.odpovědět 
  Re: Brdy08:40:30 04.02.2005
No, tak Tome, s tou překližkou jsi to přehnal. Ale v době, kdy jsou všichni v p... a není, kdo by mě jistil, se většinou do něčeho navezu a po pár metrech už jen následuje rozhodování, jestli to dolézt, nebo se vrátit. Ale jak určitě tuhle oblast znáš, dá se tam lézt i s těma provázkama. Mám živě v paměti Brtníka na Hadí Královně v semiškách na nohou a chyty značkovaný krví z jeho bolavý ruky. Takže mám ke každýmu šutru takovej zvláštní vztah. Je fakt, že tenhle příspěvek je spíš tip pro ty, co by chtěli a nevědí kde. Je ti Tome asi jasný, že při mý lenosti určitě nebudu drhnout lišejníky z kamení.Jinak některé popisované oblasi mají pěkné jištěné cesty, tak hurá do toho!
Michalodpovědět 
   Re: Brdy13:22:42 04.02.2005
Ale, drahý příteli bezmála z dětství, chápu že ses ohradil. Leč přečti můj příspěvek. Jsem dalek toho, abych právě Tebe křivě nařknul z něčeho tak hrůzyplnného, jako prášení na překližce. Ne, já se jen děsím (poté, cos na sebe provalil, žes vlastně, byť i jen příležitostný, kamenožrout), že se dřív nebo později něco takového v našem jinak vysoce konzervativním oddíle horských čundráků, objeví. Prostě se děsím toho, kterak já budu na Valné hromadě ČHS usilovat o navýšení finančních prostředků pro závodní lezce, neb budu mít nějakého podobného odrodilce v oddíle. Rozumíš já, který se těší na VH jen na bagetu a slovní přestřelku se Slávkem o množství finančních prostředků pro jeho komisi. Až nebudu moci hájit své stanovisko, že mému oddílu tyto prachy prospěšné nejsou a nebudou...
A co teprve chudák Slávek, který na VH jezdí jen proto, aby mohl přednést svoji skvěle připravenou argumentuci (kterou piluje několik měsíců dopředu) jíž "potře Franka". Vždyť už po loňské VH se mě přišel ptát, zda mi není dobře, když neodeznělo mé zásadní vystoupení o vyhozených penězích pro pažravé atlety. Vždyť něco podobného by narušilo tradiční folklór k VH patřící! A co teprve, kdybych musel přestat hájit svoji zásadní tezi, že gymnasti patří do svazu gymnastiky a ne horolezectví... Vždyť já a Slavek nejsme jediní, ktří se na tuto veselou přestřelku těší.
Tomáš F.odpovědět 
    Re: Brdy14:00:25 04.02.2005
No, počkej, počkej. Jak tě vůbec napadlo dávat do souvislosti toto ryzí kamenožroutství s překližkářstvím? Já netvrdím, že by se jedno s druhým vylučovalo, ale ten, kdo si troufne podnikat dobrodružné výpravy do našich hlubokých lesů-pralesů, kde na něj za každým druhým stromem číhá divoký zajíc nebo krvelačná srnka, a kde musí kameny dlouze hledat a pak je doslova vyhrabat z lesohlíny a při tom vydžet nálety nenasytných komárů a lesních včel, tak tento dobrodruh, neřku-li zálesák-trempočundro-šutrák, by si jistě troufnul i do hor.
Hopodpovědět 
     Re: Brdy15:47:03 04.02.2005
Ájéje. Napřed si to rozhážu u členů vlastního oddílu a pak rozhořčím i lezcovníeditory. A to všechno jen srovnáním kamenožroutství s překližkažením. Hope, vidím to tak: my, zapšklé konzervy a milci mechových spár prostě nemáme rádi nové progresivní směry. Těžko se smiřujeme s čímkoli, co neodpovídá liniím raženým Frantou Kuttou. Jak známo, Radek Kuchařů je modernista (a vlastně v podstatě odpornej maglajzník). A Vy, osoby zločinné jdete ještě dál! Kdybyste alespoň na tý překližce ráčili zůstat! Ale na převis, z něhož mé čundrácké srdce jásá a který moji romantickou duši láká k vystavění ohniště, totému a dalších identifikačních znaků řádného kempu, vy, duše nízké, matláte cosi bílého, odstraňujete mé saze a mnou milovaný mech!
Tím rozhodně nesnižuju jinak hodnotný sportovní výkon v nekonečných brdských (a jiných) hvozdech. Jest to řácký čundr, jehož náročnost je násobena matrací hozenou přes rameno místo UeSky. Kdyby však byl zakončen řáckým potlachem, nepískal bych. Vy však, místo rozdělání ohně třením dřev (nebo alespoň jedinou zápalkou), vrháte se jako smyslů zbavení na poslední míšky orostlý valoun s kartáčem, tvoříte podivné značky a hekáte námahou po lesích! Leč, vyprovokovals mě k strašnému odvetnému tažení. Opatřím širák liščím ohonem zdobený a jmu se vyhledávat stejná místa. A místo abych pokojně při spatření podivných postaviček na šutr se sápající (navíc obvykle šutr na který lze s pomocí poražené souše vyvzlínat i velmi stylově) odplivl si a zmizel v porostu, budu se na Vás vrhat s kamarádským Ahoj a lámat Vám palce!
Tomáš F.odpovědět 
    Re: Brdy09:43:31 07.02.2005
Ó veliký náčelníku Tome! Toliko jsem tě rozlítil zmíkou o šutrech a mé temné minulosti? Snad jen v koutku duše tušíš, že tato hrůzyplná minulost je ve mne stále kouskem přítomna. Vida na svém čundru temnými českými pralesy šutr velikosti větší, než moje skromná postava, odhazuji svůj širák s liščím ohonem v dál a se slastým pocitem se naň začnu škrábat, předvádějíc strašlivé prvky gynastické a teprv, podaří-li se náročný výstup dokončit, nepolámaje svých okončetin veškerých stanu na vrcholu nepřevyšujícím okolní porost. Právě jsem se vrátil z Labských pískovců, kde balancujíc na omšelých římsách nad hlubinou bezednou vyhledal jsem sobě převis na spaní a připravil Ti terén Tvého veličensva hodný, když v expozici strašlivé jsem večer převis ohněm lehce očmoudil. Zvu Tě tedy brzy do terrainu nepřístupného zakopati cepím válečný a vykouřiti brčko míru na vrholu nezdolatelném, poté, co výkonem vpravdě nesmírným překonáme nástrahy českých mechův a lišejníkův!
Michalodpovědět 
    Re: Brdy09:43:43 07.02.2005
Ó veliký náčelníku Tome! Toliko jsem tě rozlítil zmíkou o šutrech a mé temné minulosti? Snad jen v koutku duše tušíš, že tato hrůzyplná minulost je ve mne stále kouskem přítomna. Vida na svém čundru temnými českými pralesy šutr velikosti větší, než moje skromná postava, odhazuji svůj širák s liščím ohonem v dál a se slastým pocitem se naň začnu škrábat, předvádějíc strašlivé prvky gynastické a teprv, podaří-li se náročný výstup dokončit, nepolámaje svých okončetin veškerých stanu na vrcholu nepřevyšujícím okolní porost. Právě jsem se vrátil z Labských pískovců, kde balancujíc na omšelých římsách nad hlubinou bezednou vyhledal jsem sobě převis na spaní a připravil Ti terén Tvého veličensva hodný, když v expozici strašlivé jsem večer převis ohněm lehce očmoudil. Zvu Tě tedy brzy do terrainu nepřístupného zakopati cepím válečný a vykouřiti brčko míru na vrholu nezdolatelném, poté, co výkonem vpravdě nesmírným překonáme nástrahy českých mechův a lišejníkův!
Michalodpovědět 
     Re: Brdy14:28:09 07.02.2005
Hohó. Úplné doznání! Že já to nevěděl dřív. Pamatuj, však, že i na Tě dojde! Nejenom nohy, hlavně kostrč je při těchto podivných úkonech ohrožena.

A mimochodem, za těch cirka patnáct let, co jsem Tě neviděl jsi asi tabák kouřit nezačal, žejo. Mám tomu tedy rozumět tak, že mě lákáš vykouřit celou hlavici indiánského kalumetu nacpanou nelegálni drogou? Ne snad, že bych byl vášnivým odpůrcem THC, ale přiznajme si, že co je moc, je příliš. Podle historických obrázků mají hlavy těchle dýmek cca 10 čísel na výšku a šest v průměru. Do toho když narveš jen trochu slušnej model, tak to musí porazit nejen dva takový voly jako nás dva. Tak to se Ti přiznám, na to už nemám (a to i Ty jistě pamatuješ onu polévkovou terynu narvanou po vršek, která bývala u mě v kuchyni na stole a kterou jsme dokázali zvládnout za víjkend, kdy bylo tak hnusně že se nešlo lézt - to však byly heroické časy útlého mládí).
Tomáš F.odpovědět 
      Re: Brdy15:27:20 07.02.2005
No příteli, ty mě děsíš. Je-li to tak , nezbývá nám, než pozvat další druhy, by nám s tím pomohli!Ale pozor, tady čtou i opravdoví sportsmani, nejen takové zavrženíhodné trosky, jako my. Ještě tak abychom slušné lezce svýmy zvrhlými a opovrženímhodnými zlozvyky znechutili...?
Michalodpovědět 
       Re: Brdy18:39:34 07.02.2005
tak toho bych se nebál. Na téma THC jako nepovolený doping, THC při tréninku, THC jako odměna sportovce atd. jsem tady už pát příspěvků viděl. Prej že sportovci... ch .. :-)
Tomáš F.odpovědět 
  Re: Brdy09:40:02 10.02.2005
Tomasi nechybi. Pred dvema lety jsem se z mladicke nerozvaznosti zucastnil zavodu na preklizce v Polici nad Metuji. Byl jsem druhy! zel od konce :) jediny koho jsem tenkrat "prelezl" byl nejaky petilety klucina. Ale s predsedou Novakem poctive trenujeme, takze se urcite nejakych zavodu zase zucastnime, aby jsme sirili slavu naseho oddilu :)
SpiderCzodpovědět 
   Re: Brdy10:44:33 10.02.2005
achbože. tak takhle je to. Dokonce závodníka mám v oddíle.
Pomoc! Jendo Puši, vezmete mě do oddílu mechomilců?
Tomáš F.odpovědět 
    Re: Brdy11:15:12 10.02.2005
Vsak ja na tu preklizku chodim jen kvuli tomu abych cumel na zensky. Minule byla na Ruzyni naka Stana, takovou kocku v temnych hvozdech nepotkam :) ale az bude horoskola, o ktere jsme vcera v hospode mluvili, tak zase na preklizku zanevru, pac jako svacinar oddilu budu mit jiste plne ruce prace. Takze holky jestli chcete do horoskoly hlaste se :))
SpiderCzodpovědět 
     Re: Brdy15:33:21 11.02.2005
Chodit na překližku čumět na baby, to lze ještě akceptovat. I když bývalo lepšejší chodit si zalézt na Velkou Ameriku. Bývalo tam pár hezkých cest od Jirky Dragouna a dalších podobných, a byby se válely dole a obvykle minimálně "nahoře bez". Ovšem kam se chodí dnes netuším, to víš, času málo...
Tomáš F.odpovědět 
    Re: Brdy11:32:37 10.02.2005
Tak že bys z Ču<I>at přešel k Šutroplazům?! Ale to víš že jo Tome! Podmínky jsou jasné: Při jméně Peussově odpřísáhneš, že se nikdy nedotkneš skoby, či jiného jištění, ani na zem spadlého (nevyřčená vyjímka: chytnu se na skále, a to fest, když mi půjde o kejhák), vyznání víry v existenci a stálou přítomnost mytologické ochránkyně paní Žíhové a takové ty věci je to. Přines vstupní sazeničky mechorostu a jsi náš!
jan pušodpovědět 
     Re: Brdy15:36:04 11.02.2005
To opravdu nemohu. Mám jištění moc rád. Ostatně to železný co čumí ze skály pro moji maličkost často bývá jediným použitelným chytem široko daleko. A po odlezení lze použít i jako stup...

Takže mám radši kruhy. Zkus se chytit borháku (nebo dírky ve skobě) a pak tam vedle toho prstu ještě nacpat karabinu.
Tomáš F.odpovědět 
      Re: Brdy16:31:01 11.02.2005
Tak to zůstaneš Ču<I>tko! neva, alespoň budeme moci provozovat oddílovou družbu!
Nejhorší jsou nejty! Dáš tam prst a co? Navíc ten prst začne otejkat a pokud ho nevynadáš... No a pokud ho vyndáš... Ano chce to grif! Ostatně Laco se někdu jinde chlubil, že už ho má zmáklý.
jan pušodpovědět 
 Re: Brdy20:35:03 07.02.2005
Koukam (ctu), ze nekdo snad leze na Plesivci. Kdyz si tam zabehnu s lezeckama a s pytlikem Maglajznikem, vylezu neco nad sipkama na sutrech (zacinam Snekem) a na "masivech", pak smotnu brcko, vycadim brcko a zjistim, ze me kamos dal zase nejakej paranoidni model, tak si rikam, ze uz tohle nikdy neudelam, zive si totiz predstavim, ze kdybych hopsnul sikovne na hlavicku z nejakeho sutru primo na nejakou buliznikovou spicu, tak by me nasli az v rozkladu, jestli by me vubec kdo nasel, nikdy sem tam totiz nikoho lezt nevidel, jednou sem zahlid nejakou partu, co delala taborak na miste, jak je tam ten hroznej bordel vseho druhu a zustal tam po nich bordel jeste vetsi...ze by lezci-romantici, nesportovci nebo tzv.softmoveri ci mechozrouti, jak jsem tady uz parkrat zahlid nazev teto "sorty" lezcu?
honzaodpovědět 
  Re: Brdy10:38:37 08.02.2005
Na ty špice mám stejnej názor. Kdysi jsem tam kolem jedné viděl dost krve.
Pokud někdo dělá bordel, je to čuně a je jedno, jestli se počítá k nějaký sortě.
Mimochodem, na Plešivci jsem nebyl tak 10 let. Na těch skalkách bych nečekal velké změny a předpokládám, že tento terén zůstane ušetřen vrtání zbytečného železa. Co tam bylo, to stačí a sportovní lezce tahle oblast těžko přiláká.
Michalodpovědět 
   Re: Brdy15:29:22 11.02.2005
jojo, taky jsem tam už nějakej ten pátek nebyl. Mám to přecijenom malinko z ruky.
Ale ten popis posezení, brčka... to zní fajn. Jen to nesmí být moc paranoidní model. Tak třeba zejedu :-)
Tomáš F.odpovědět 

 jini mozni potencalni mrtnici17:44:00 03.02.2005
Hledat buldry na netu?
deti, deti kde se ten pokrok zastavi:)
viz. odkaz nize
a pak vzdy za lomitkem fotky/
t1530-x.html, t15214-x.html, t15203-x.html, t15205-x.html,p2704x.html, p1406-x.html,
t15280-x.html, p20202-x.html, t50150-x.html,
t50271-x.html..., a vubec jinak super fotky
lacoodpovědět 
 Re17:44:39 03.02.2005
http://www.etf.cuni.cz/~moravec/fotky/t15205-x.html
odpovědět 
  Re: Re18:35:09 03.02.2005
Něco vypadá nadějně, ale chtělo by to napřed kúru motorovkou...
Papoušodpovědět 

 No Nazdar!10:18:07 04.02.2005
Dehetnická nedávno dokurvená, teď to půjde dál. Já to věděl. Pochod deprivantů zní dalším krajem. Nicméně já se už spíš směju.
jan pušodpovědět 
 Re: No Nazdar!11:05:40 04.02.2005
Jindy elegantní Puš se nám dneska rozjel! Já ale, Jene, nevím, co je to to Tvoje do...křivení.

V Outdooru o Dehetnické skále napsali: "Skály jsou ovšem velmi málo navštěvované a stav fixního jištění tomu místy odpovídá. Prastaré skoby nebudí mnoho důvěry; rozhodně přijdou vhod smyčky a sada vklíněnců."

V Lidé a hory pro změnu stojí: "Díky pravidelně vysekávaným náletům kolem skal jsou stěny téměř bez mechu. Kruhy a nýty vypadají většinou důvěryhodně. Nástupy jsou označeny červenými a bílými šipkami."

Aha, už vim - to ty šipky :-)
Papoušodpovědět 
  Re: No Nazdar!11:17:53 04.02.2005
Koukám, že bystrému oku investigativce taky nic neunikne. V LaH to psal v roce 2002 Saša Krško, který tam bydlí nedaleko, tak by to snad mohl znát.
Kdo a kdy to psal v Outdooru nevím.
Ostatně názory lidí na totéž jištění se mohou subjektivně lišit :-). Sir John Dagles by jistě pochválil svěží zeleň mechů a tajemné křoviny, přinášející ducha povznášející atmosféru při jejich prolézání.
Petr Jandíkodpovědět 
   Re: No Nazdar!13:03:31 04.02.2005
Ta křivule se mi dělá na mé, jinak usměvavé líci. Ano, skalky byly poněkud přejištěné-bylo tam několik rezavých skob a dokonce cosi jako kruh. :o)) Také místy mecholišejníky nepokrývaly skálu v celé ploše, ale s tím bych se smířil. To však již není pravda, neboť skály jsou hustě pokryté borháky. Jsem tak tolerantní, že se tomu sám neustále obdivuji, ale borhák na polici u spáry, kam jde dát tolik jištění, kolik jen mám a navíc ve výšce, kde stejně nic neřeší...etc.
Jo. Ano, prosím. Jsou na téhle skále i docela těžké kousky v hladkém, no tak jo teda-odjistit. Ale spára za III o délce 6 m? Je tam navíc hafo borhákoidů na vršku, tedy mám pocit, že z toho chce někdo udělat autdórovou atrakci. Což mi, jak říkáme v kruzích výššího kléru-sere.
Někdo tady hájil železa všeho druhu, že jako teda nejde chtít na každém, kdo používá počítač, aby měl Linux a patlal se v příkazové řádce. Souhlas! Ale když já příjdu k počítači (zůstanu-li u tohoto vypůjčeného příměru) a už jsou tam zase nenávratně XP. A já si chci občas na nějakej ten mount jít příkazem mount a né jen klikat. Toť ten pláčosmích.
jan pušodpovědět 
    Re: No Nazdar!14:51:37 04.02.2005
Zcela vážně uvažuji, že se napřesrok, až budou vypsány granty na správu oblastí, podám grant na odjištění některých oblastí.
To slovo odjištění chápejte v právem smyslu slova, jako od-jištění, odstranit. Jazykem vyššího kléru - dohajzlu s tím železem.
Viděl bych to tak náklady na pořízení tří kladiv, železné páčidlo, basa piv, celkem požadavek á 300 Kč. A jestli mi nevyhovějí, tak to je teda fakt skandál! Copak na svazu nejsou po mnohých urgencích od delegátů VH definovaná jasná pravidla pro poskytování prostředků na odjištění!! ;-)
TomasKodpovědět 
     Re: No Nazdar!15:02:42 04.02.2005
To sem na vás, pederasti, zvědavej. Dyk to je rozšíření svobodné volby - borák si můžete cvaknout x necvaknout a vedle něj založit x nezaložit hejblo, vklíněnec ap. Jo a eště bych si nechal proplatit nějaký sazenice a hrabanku na zahlazení prořezů. P.S. Takovej borhák Raveltik upadne tak po třiceti ranách kladivem, akorát se ulomí voko a dřik zůstane vevnitř. Ale dá se to něčim zamáznout.
Papoušodpovědět 
      Re: No Nazdar!15:18:08 04.02.2005
Vážně Papouši tvrdíš, že lézt po osázené skále je totéž, jako po té, kde jen tušíš kudy vede cesta kde si musíš jištění hledat a dělat sám? (To je otázka, né provokace.) Já tohle vnímám jako něco jiného. Ostatně, pokud by to někoho zajímalo tak asi tak: http://dagles.wz.cz/brdskaly.htm
jan pušodpovědět 
       Re: No Nazdar!15:48:52 04.02.2005
No, trocha citu se samozřejmě hodí, ale nad výměnou hnusný zrezlý fichtle za nerez jištění bych se vůbec nepozastavoval.
Papoušodpovědět 
        Re: No Nazdar!16:15:28 04.02.2005
Koukám, že se Jenda v přádku vrátil z Tater a juž se zde bije za skálu bez železa. Jo, musím se postavit po jeho bok do obranného šiku. Strčte si to železo za klobouk :-)
Já netvrdím, že slušnej borhák na štandu a slušnej slaňák jedince takhle se po skalinách sápající nepotěší, jsem dokonce dalek tvrzení, že by v cestě železo bejt nemělo (to bych si, při své výkonosti z posledních let, mnoho nezalezl), ale řekněme si tak mezi námi, sportovci, co je moc, je někdy příliš. Copak se musí do každý starý klasický cesty (pokud není na písaku, kde si to málokdo dovolí) naprsit kdosi, kdo si koupil dobrou vrtačku a nasrat tam železo v intervalu zkousnutelném snad jen na překližce? Kdyby tam opravdu nešlo nic dát, chápal bych to, ale místy je opravdu poněkud přeborhákováno a z toho časem vyplyne i přelidněno a voklouzáno a dřív či pozdějc přijde někdo, kdo máčo nepoužívá na ruce, ale sype ho ve velkým (fakt se v tom dá uklouznout, volové). A v hajzlu je nejenom romantika mechovejch spár, ale i poklidný lezení. A co mě na tom dere úplně nejvíc, že pak utíkám do hloubi lesů (nejlépe s J. Pušem) na místa, kam bych za normálních okolností rozhodně dobrovolně nešel a už vůbec ne za účelem lezení, kde Puše potřebuju, protože se bojím a von tu cestu nakonec vytáhne... Takže si vlastně ani moc nezalezu. Ale už vím, že i tohle místo brzy najde někdo, kdo má vrtačku.

Hele, severočeský endemite, my tady mluvíme o podmínkáh středních Čech. Tam nahoře, kde řádí nejmenovaný démon K.B., to zdaleka nevypadá tak hrozně (dokonce mám jisté podezření, že dotyčný vlastník vrtačky ty cesty napřed lezl než tam to železo začal dávat). Je opravdu poněkud rozdíl mezi přejištěnými u nás a u Vás. Pamatuju, že když v Jizerkách přibyl borhák, strhla se z toho polemika na několika stránkách, trvající řadu dnů. Ovšem u nás to přibejvá ne po občas borháku, ale po desítkách. A prakticky ve všech klasickejch cestách. To fakt není o výměně starý skobky za novej, hezkej lesklej borháček, kterej bych si s úlevou cvaknul pod klíčovým místem.
Tomáš F.odpovědět 
         Re: No Nazdar!17:06:58 04.02.2005
Von ten Puší křik je možná zbytečnej, protože v tomhle případě se zřejmě skutečně nestalo nic, snad jen to, že chlapi udělali pár novejch bouldrů. Čili řev zbytečnej. Jestli někdo dává jištění do cest proti něčí vůli, pak by to snad mohla vyřešit VK (např. Dehetnická skála - ářčáářoblast Západní Čechy, boss VK: Jiří Žižka).
Papoušodpovědět 
          Re: No Nazdar!17:20:33 04.02.2005
no, von je hlavně preventivní :-) když už v okolí Prahy není šutr bez mnoha a mnoha borháků, jezdíme dál a dál do brdských hvozdů a čekáme kdy někdo přijde s vrtačkou
Tomáš F.odpovědět 
           Re: No Nazdar!17:34:29 04.02.2005
No tak to vylezte a preventivně osaďte borhákama (třeba po deseti metrech). Na to už si pak snad nikdo máknout nedovolí :-)
Papoušodpovědět 
            Re: No Nazdar!19:07:02 04.02.2005
Ale dovolí! Tahle skála (Dehetnická) je známá už desítky let a cesty na ní popsané v průvodcích vydaných knižně. Ta skála byla (bacha! Bavíme se o Dehetnické!) i osazena jištěním. Prdelky stranou, některá jištění tam byla "velmi praktická" a značně sešlá. Tudíž bych chápal, kdyby je někdo vyměnil. Leč! Skála je u silnice-ajajajja! Takže nejdřív bordel kolem skály a bíle fleky...no a to už jsem to tušil. Plošné odjištění, juž je to pár měsíců tam. Já se nechám poučit, jsem sice senilní, ale furtunkfurt učenlivej. K čemu je borhák v Plzeňské III. Nebo jich je tam víc, už si nepamatuju. Ale krom zbytečnosti lezací je na kulový i z hlediska bezpečnosti. Žlutý kout, Podzimní-nemlich to samý. To v Cestě ke slunci to chápu-budiž, no. Ale tady je to na palici. To snad někdo plnil plán zavrtanýho železa(???). Nikdo tam nic neobjevil - nikdo tam nic neobjeví. Tyhle šutry jsou prolezený dokolečka dokola, jenže nikdo se tam nepotřeboval podepsat a zvěčnit svoje ego tím, že "vytvořil cestu". Stejný lidi, kterejm neštymuje že M.C. byl první na M. E. tady dělaj daleko bizardnější objevy. Dokonce v Šárce a v Černolicích občas někdo "objeví nový směr". Jenže předchůdci nechápali, proč by měl z toho, že šel metr vedle běžné trasy dělat objev a někde to hlásit. To mám fakt hlásit že jsem v Černolicích vytvořil dvacet variant Jižního rysu??? Teda, ono jich je určitě víc! Zrovna před týdnem jsem se chyt nějakáho šutru, kterej jsem neznal jménem....
jan pušodpovědět 
             Re: No Nazdar!19:42:58 04.02.2005
Nevim, co bych Ti poradil. Vypátrat a úřední cestou nechat vymlátit? Vymlátit sám? Nářky to ale asi nevyřešej.
Papoušodpovědět 
              Re: No Nazdar!20:10:39 04.02.2005
Nářky to nešvyřeší a nejsem ten typ. Na řezání a mlácení nemám teď nějak náladu. Abych řekl pravdu, bylo by mi těch všech autorů i nějak div né líto. Stáří je tady! Potřeboval bych, aby mi (a nám podobným) řekli, že jsem sráč(i) a že mi (nám) rozbijou hubu, nebo alespoň pořádně dali jmen. Já bych pak radostně vzal kladivo a vybušil to. Říkat: "jste kašpaři" je sice málo, ale nic lepšího mi nenapadá. I když ten nápad TomasK je velice, ale velice nosnej!!!! Třeba budou další!!!!
Já vcelku chápu, že jištění na Mrtnické a nebo v Tašově je něco trošku jinýho, nežli ty úlety. Ale budeme holt štěkat na hafšechno!

jan pušodpovědět 
            Re: No Nazdar!09:55:42 07.02.2005
Milý Jene, myslím že Dehetnickou skálu vzhledem k její dobré přístupnosti odjistil někdo podnikající v komerčním autdéru a udělal si z ní tak hřiště. Není to první případ, viz podobné akce nejmenovaných brněnských audérových podnikatelů na Vysočině.
Pavelodpovědět 
             Re: No Nazdar!10:10:45 07.02.2005
I já mám ten pocit. Já opravdu z něčeho podobného nepodezírám opravdové lezce. Nebudou pracně mlátit drahý železo do cesty, která je pro mne na lezení bez lana a pro ně tak leda jako sestupovka. :o)) V tomhle případě jde asi o kšeft a nebo o touhu něco udělat ber kde ber. V době boje za sekané cesty tak mladí neofyté vytvořili několik "významných" sekaných III.-V. (pochopitelně tam, kde už cesty vedly). Na víc neměli a nějak se k moderním trendům přihlásit museli. Nojono.
jan pušodpovědět 
              NIKDY VK22:11:19 07.02.2005
Mlácení cest a zaželezování je přece něco jinýho. Rozhodně by o dojišťování neměla rozhodovat ona rádoby všemocná VK. Jsou skály v jejím vlastnictví? Určuje lezeckou "etiketu"? Potřebujeme VK na to abychom poznali, že cesta je nebezpečně zajištěná?
Papouš má s cvakáním a necvakáním trochu pravdu. Jestli dám cestu se železem nebo bezje někdy sakra rozdíl. Co mluví proti? - Kdo by to necvak, když to tam je.....Takže zas není puritán jako puritán.
Železo do cest!!!!- Ale s mírou, s ohledem k místním zvyklostem, nikdy ovšem na úkor minimální bezpečnosti, kterou si, jak vidno každý klade jinam a to zjevně podle své výkonnosti.
Jinej Michalodpovědět 
               Re: NIKDY VK22:58:09 07.02.2005
Vzhledem k tomu, že mi to opravdu poněkud trápí, ještě tedy: Mlácení a doželezení je něco jiného. A není. Mlácení je vyšší level úpravy cesty ke konzumaci. Mají lidé, kteří chtějí v bezpečí konzumovat cestu na takovou nárok? Mají. Mají lidé, kteří tak lézt cesty nechtějí nárok na cesty v "surovém stavu"? Hmmm... Problém je, že cesty v přírodním stavu vznikají v čase geologických období, kdežto u těch druhých to jde raz dva. Otázka, co je potřebné jištění asi není daná výkoností, ale přístupem. To bych se musel dožadovat železa já. Myslím, že láska k morálovým cestám není projev touhy po smrti, neboť se života vcelku sveřepě držím. Ani si nemyslím, že tohle lezení k neštěstí nějak specielně vede, neboť jsem se takhle dožil už docela dost let a mnozí další, podobní také (a lezoucí ve vyšším stupni). Možnost necvakat tu pochopitelně je, ale to už je ta cesta někde jinde. Rozhodně to nenahradí pocit, když přijdu ke skále, navážu se (a nebo ne) a "někam" lezu a doufám, že si budu vědět rady. Cesta pečlivě zajištěná je prostě jiná. Kdo to nechápe, tomu to nevysvětlím, ale většina to myslím chápe.
Ne VK, ale zdravej rozum. Jsem pro, ale on stačí jeden bez toho zdravého rozumu, ale s vrtačkou.
P.S. Vynechávám osobní náhled na hodnotu nacvičených nebo navíc "tesaných" cest. Je můj, je bezvýznamný, nikomu ho nenutím a asi bych tím nepřekvapil.:o))
jan pušodpovědět 
                aby tedy23:25:55 07.02.2005
A byli jste třeba na Holým vrchu a Opyši u Zbiroha? Abych jen netáral. Tam je šutrů mraky. Teda jako inspirace.
jan pušodpovědět 
               Re: NIKDY VK11:39:03 08.02.2005
Jo, Michale, ono to je trochu tak, že určitě máš kus pravdy. Jenže jen kus. Jak možná víš (nebo nevíš, to je vlastně fuk), působím v ČHS jako bezpečák. A viděl jsem (popř. vyhodnocoval, vyšetřoval či psal posudek) na jistou sádku různých nehod. Tedy jakožto bezpečák se jistě kloním k tomu, aby nebezpečné cesty byly dojištěny v nějaké (inteligentní a nezbytné) míře. Popř. aby staré jištění bylo nahrazeno apod. Nebudeš mi věřit, i já jsem hýkal nadšením při spatření nového borháku. Šlo o cestu, ve které jsem měl problém. S morálem. Byly tam sice nedaleko od sebe dvě rezaté skobky, avšak umístěné v místě možném, tj. ve spárce. Nad nimi kompaktní převis jak kráva. Těžkej krok či spíš tři. A pod tím odporné dopadiště. Z toho převisu zádama nebo hlavou rovnou na takovej ostrej hnusnej výčnělek. Taková špica hnusná. Těžko by člověk padal jinam. A tak jsem to jednou přelezl a vybál se skoro jak nikde jinde. A o pár let později, v jakési mladické pýše jsem to šel někomu výtáhnout. A už když jsem dolézal k tomu místu, začaly se mi klepat kolena. Bylo to ve druhý dýlce, představa že se tam zrakvím nic moc, k civilizaci daleko, heliport nikde, úzké údolí. No hnus. Strach velikej. A když tu, zírám jak puk. V tý kompaktní hnusný skále bez chytů, co je tam nutné pracovat nohama jak lezeckej pánbůh, najednou vidím krásnej, novej lesklej. Byl tam a já ho v té chvíli miloval. A pak byl v té cestě ještě jeden na štandu, co se stavěl u jedný mizerný spáry s jednou stařičkou skobou, pod kterou šel přidat celkem ucházející hex. Prostě ta cesta byla dojištěná citlivě a inteligentně. Tam, kde to fakt bodlo. Na tři dýlky dva nový borháky. Jednalo se o takovou střičkou šestku, ve které šlo založit spousta jištění a někdy i ty starý skobky vypadaly slušně. Dodnes nevím, zda toto dojištění bylo někým schvalované. Ale bylo udělané dobře. A já v té chvíli proti dojišťování nic něměl.

A zpět. VK by měla být orgánem, který si v kraji zřizují horolezci sami. A místní horolezci by měli vědět, kde je potřeba něco v jištění upravit, dojistit a tak. Třeba kde bývaly hodiny a teď tam nejde dát nic. A kde to, třeba na vápně, díky oklouzanosti začíná být fakt vo hubu. A k tomu ta VK je. A taky k tomu, aby když někdo, kdo má sice vrtačku, ale nemá rozum, neprasil cesty. Hele, Michale mezi náma, vylézt těžkou cestu bez nebezpečí lze všelikdes, třeba v tělocvičně, v řadě perfektně odjištěnejch sportovních oblastí atd. Ale proč brát možnost lidem, kteří chtějí lézt cvičně své cvičné pětičky aby se vybáli, založili si své vlastní jištění a tak se cvičili psychicky i technicky třeba do hor? Uznej, že z tohoto úhlu pohledu se bezpečnost doplněným jištěním nezvyšuje. Naopak. Pokud nezůstanou žádně "normální" cesty i na skalách, přestanou být skály možností nácviku do hor, takže si sice všichni báječně a bezpečně zalezou, ale z prvního vejletu na hory je přivezou v zinkovým kabátě.
Tomáš F.odpovědět 
                Re: NIKDY VK13:45:14 08.02.2005
Mám tomu rozumět tak,že většina cest na křivoklátsku je vyborhákovaná?
koníkodpovědět 
                 Re: NIKDY VK14:39:23 08.02.2005
To já nevím. Vyborhákovaná je Dehetnická. Starejma skoba je ojištěná Skála hadí královny a Vraní. Tady je otázka, zda by se tyhle dvě neměly dojistit něčím novým. Citlivě vyměnit ty staré hrůzy za něco, co unese víc, nežli karabinku. U Vraní to ovšem chce napřed dojednat vyjímku pro lezení, která, pokud vím propadla a nová nebyla dojednána. (dodávám pro pořádek) Několik skal je prakticky nedotčených. Kolik jich je vyborhákovaných teď? Nevím. Kdy budou všechny? Taky nevím. Pokud bude platit, že kdo si chce někam dá jištění tak sláva mu, budou možná brzo oborhákovaný všechny. A nebo ne. Rozdělení na oblasti tradiční a sportovní bere za své a občas si někdo do Usárny na čundr přibalí tu vrtačku. V Srbsku je prolezený každý metr a tak se hledá dál. Domníval jsem se, že tyhle terény pro svoji odlehlost a lezeckou nezajímavost zůstanou nedotčené, ale sotva. Outdoor kšeft chce své opičí dráhy a kluci s novým lanem rychle "dělat cesty". v Jizerkách byl také takový útok na skály. Absurdně umístěné borháky tam asi ještě jsou. Na 4 m skalách. Býval zvyk dělat co nejméně viditelné cesty. Doba si žádá asi viditelnost a tak se naopak dělají co njřvavější. Už jsem zažil lecos, setkal jsem se i s nápadem obarvit chyty i venku tak, aby si lidé zvyklí na poměru umělek připadali jak doma. Vše pro zákazníka!
jan pušodpovědět 
                  Re: NIKDY VK15:26:34 08.02.2005
ja myslim, ze vetsina cest prave na Krivoklatsku a v Brdech "vyborhakovana" neni (az na Kloboucek), tedy zatim. Podle meho nazoru by se ale vetsina starych skob i kruhu (viz Skala Hadi kralovny) mela stuj co stuj vymenit, napr. na Vrani skale jsou opravdu priserne, nove borhaky jsem tam pred rokem videl jen v nekolika (asi 3) dost tezkych cestach, neco sem v jedny ulomil, takze uz to asi nebude ono :-) Nektere skoby na Zdaru u Rokycan jsou taky ohavne, vetsinou je chapu jako takove lezecke placebo. Ohledne Dehetniku jsem ale prekvapenej, kdyz jdu na houby tak tam vzdycky neco lehkeho presoluju, ted koukam, ze budu moct capnout nejaky ten borhak, to jako posledni zachranu :-) Pred rokem jsem videl nejake cesty s leskonoucima se borhakama na vezich na Hrebenech, takze se to asi siri dal....
honzaodpovědět 
                   Re: NIKDY VK15:47:53 08.02.2005
Chlapi, dost kondicionálů. Vemte do ruky bórmašínu, jinak ten pocit nájezdníka nikdá nezažijete. Vrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, vyfoukat, lepidlo, pár ran báchamrem, zarotovat a nechat zaschnout...Uááááááááááááá
Papoušodpovědět 
                    Re: NIKDY VK16:06:47 08.02.2005
Kondiciomnál je nejrozšířenější pracovní nástroj.
Ale to druhé: Papouši! Nebuď nenasytný hnedle. Leká mi to. Řekl jsem dojistit a dal tip na jednu oblast (ona je stejně nutně provařená, no...) A ty hnedle takhle, šturmem drank nacht mechy! Když už ti ortodoxní rabín odpustí vepřovou flákotu, ty ho hnedle za tepla pozveš na zabijačku a ještě aby jí organizoval!!!
jan pušodpovědět 
                    Re: NIKDY VK16:59:04 08.02.2005
Jinak potřeba a slastné pocity ze zavrtávání je natolik průhledná, že jí netřeba vysvětlovat. Příborský rodák S.F. by si mnul ručičky!
jan pušodpovědět 
                     Re: NIKDY VK17:44:46 08.02.2005
Co říká Tomáš o tréninku na hory mě, přiznávám, nenapadlo. V tomhle směru lezení méně odjištěných cest je jednoznačně dobrým tréninkem.
Ale cokdyž se objevují oblasti, kde je jištění málo (opět ve smyslu relativním) ve skoro všech cestách a tyto oblasti u nás převažují? Neměla by se najít vyhovující rovnováha mezi lezením na skalkách pro zábavu a lezením na skalkách jako trénink na hory? Vždyť skalkařů drtivě přibývá a "pravých HOROlezců" je v současné době stále méně.
K problému VK: Každý orgán směřuje k oligarchizaci- o dojištění rozhoduje zúžená skupina nebo dokonce jednotlivec. Na dojišťování nemají vliv mimo organizaci stojící lezci. Je to správně? Musím se snad stát členem ČHS abych mohl mít vliv na dojišťování?
K Papoušovi: Až budu ten milionář tak nakoupim kvantum nejkvalitnějších borků a postupně je někam spolu umístíme. Ukojíme tak svou vrtací mánii. Bude jich tolik aby je lezečtí odříkači a mágové (jako např. K.B.) ani nestihli řezat. Hlavně se do tý doby někde neupiš k smrti.
Michalodpovědět 
                      Re: NIKDY VK18:19:14 08.02.2005
Než budeš milionář, tak:
a) mě žena s tim vrtánim vyhodí z domu (k čemuž již není daleko)
b) já budu rakváč a budu tu vykřikovat, aby se nedojišťovaly cesty
c) nebude kam vrtat, protože už bude i ten vylezenej poslední kvak (leda, že by se dovrtávaly starý věci. Na to možná dojde :-))
Z toho plyne, že do toho musim bušit teď, protože neni času nazbyt.
Papoušodpovědět 
                      Re: NIKDY VK18:21:23 08.02.2005
Trening na hory, ale i třeba na dělání cest. Schopnost najít "slabiny" stěny, lezením od jednoho svítícího budu k druhému nezískáš. Já nemám pocit, že by zajištěných oblastí bylo málo. Pokud to vezmu okolo Prahy, tak Srbsko, Hlubučepy jsou odjištěné. V Šárce, Černolicích, Sv,Jánu jsou odjištěné cesty méně, ale i tam najdeš hustě osázené. Nezajištěné jsou kde? Dělat podle požadavků je problém. Nevíme kolik je lidí, kteří chtějí to a nebo ono. Ale především: Snad každý začíná tak, že chce (pochopitelně) jištění co nejvíc. Vzpomínám, že jsem lidi, kteří hlásali to co já teď, měl za nepochopitelné šílence. Fakt! Prostě někteří se po čase vydají cestou k těžším cestám a druzí cetou k lezení víc natvrdo. Pokud by prosadili své počáteční myšlenky, tak mají po žížalkách. Ono je to nekontrolovatelné, ale jako volební právo máš od 18ti, tak volební lezací bych dal tak po dvou letech intenzivního lezení.
VK: To je problém ve všem. Nějakej úřad nezadržitelně směřuje k průseru. Anarchie průser je.
jan pušodpovědět 
                    Re: NIKDY VK18:18:56 08.02.2005
No, kdyz me zmenu kondicionalu na perfektum zafinancujes, nebudu proti, jen mam obavy, aby se z toho pod tvym vedenim nestala spise takova hornicka zalezitost, zvlaste treba na Vravi skale hrozi zavaly neustale....
honzaodpovědět 
                     Re: NIKDY VK18:21:03 08.02.2005
Nezafinacuju, mě samotnýho dotujou :-)
Papoušodpovědět 
                   Re: NIKDY VK08:02:14 10.02.2005
Ždár už je zhruba od pulky leta přejištěnej a to moc hezky pěkně stary za nový kromě jednoho štandu tam nic neni navíc
Joghrimodpovědět 
                    Re: NIKDY VK14:48:36 10.02.2005
No, parada! Az se navratim do berounske kotliny, skaknu na Zdar, mam tam jeden nevylezenej vroubek. Timto dekuji prejistovatelum za jejich bohulibou a lezcumlibou cinnost...
honzaodpovědět 

 Foto dne:

Jonáš
 Databáze cest:
Všechny cesty (179459)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Terapija 6a+ Brela
Il Pastorello E La Carpeta 6c Ulassai
Pericolo Sampato 6a Ulassai
Take The Rosert’s Edge 6c Brela
Objížďková 4 Skála U Nového Spolí
Nově komentované:
Normálka 2 Seníky
Normálka 2 Seníky
Krumlovská 7 Skála U Nového Spolí
Nech Mne Žít 5 Budčice
Dvoukruhová 5+ Skalný

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Slanění z nýtu | Re: Slanění z nýtu | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování |

 Nové komentáře:
Re: Smutok | Re: RIP + pridať 15° | Re: Smutok | Smutok | Re: Neumim | Re: RIP + pridať 15° | Re: ††† | Re: Nějaká ta smutná fakta | Re: Nějaká ta smutná fakta | Re: Nějaká ta smutná fakta |

 Kde to vře:
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (126)
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (49)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v rychlolezení (7)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (7)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

 Nově v inzerci:
Lezačky | Mantra Pant W | Prodám lezečky | Master 9.7 50m Bicolour (nelezené-nové) | druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 366 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 320 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 289 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 291 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 263 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.