LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Scribo ergo sum. Zapisuj si cesty!
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5668 lezců
1140426 cest
Nové přelezy:
Orgi Nerou 8a
Nymfa 8A+
Seastar 7C
Ortofrutta 7c
Koma Xc
Mr. Morgen 7b
Ri Rock 7b+
Les Furtif 8b+
Loose Cano 7b
Ajo En Vag 7C

Stěny
V 16 - Plzeň
Rock 'n' Wall - Plzeň
SAUNA - Plzeň

Prodejny
Lezec-shop.cz - Štěchovice
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno
Rock Point OC Olympia - Brno

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Znovu jsem se narodil!

obr_smallJestli si chcete počíst o tom jak se zabíjejí třeba i zkušení horolezci díky selhání Lidského faktoru a třeba se i ponaučit z cizích chyb, směle do toho...

Včera 6.4.2007 asi v 5.30 jsem já a můj kamarád zestárli asi o deset let. Byl obyčejný převážně slunečný den a tak jsme jako vždy vyrazili lozit na skály na Malý Rabštejn.

Všechno bylo jako obvykle. Ráno jsme se probudili hezky líně až v 10 hodin, protože byli prázdniny a nemuseli jsme jít do školy, tak co se budeme honit že. Kolem 12 jsem ho vyzvedl u něj doma a hurá na skály. Jako obvykle jsme si museli vyslechnout onu krásnou větu jeho maminky: „Kluci a hlavně opatrně!“ Většinou na to reagujeme nějakým „No jasný!“ nebo „Však mi to ani jinak neumíme!“ a s úsměvem na tvářích se za námi zavřeli vchodové dveře. Asi 20 minutovou jízdu si zpříjemňujeme kazetou napěchovanou nejlepšími písničkami metalové skupiny Manowar. Po příjezdu si Hruša ještě jednu fukne, navlečeme se do sedáků a hurá na lezení. Hrůšovi se konečně vrátila forma, takže už se zase střídáme při stavění cest. Celý den jsme si lezli na pohodu jednu cestu za druhou. Já jsem si konečně bez odsednutí přelezl tu pekelnou puklinu ve slušném převise jménem Odštípnutý blok za 6. Na vrchu jsem ale spletl, kam se to mám dolízat a už jsem ani neměl expresky, protože jsem dal pro jistotu dvě do jednoho kruhu pod převisem, takže jsem to dolezl špatně a RPéčko si teda napíšu až příště. Každopádně radost jsem měl jako malé dítě. Hruša se pochlapil taky zajímavým OSkem Levé Rakvičky za 6 a uzavřel tím kategorii nepřelezených cest na Malém Rabštejně. Podali jsme si ruce na to, že už tu nemám nic, co by jsme nevylezli a šli si dát nějaký ten tvarohový koláček. Mezitím přijel Pavel i se svýma dvěma malýma dcerkama, protože se doma ve Šternberku nudil a neměl s kým jít na pivo. Podařilo se nám ho ukecat, aby si taky něco jednoduchého vylezl. Hruša teda postavil Kovadlinku, Pavel to lezl jako druhý a já tam nechtěl jen tak stát a tak jsem si tu 4 taky vylezl. Hruša pak odjistil Pavlův sestup pravou stranou po kluzké trávě. My si to pak vytáhli a shodili na druhou stranu Kovadlinky přes Zahrádky nebo jak se ta cesta jmenuje a slanili ve dvou dolů. Pavlova starší 12tiletá dcerka si to chtěla vyzkoušet, ale nakonec nenašla dost odvahy. Už jsem to lano chtěl stáhnout, že pojedeme domů, ale Hrůša mě zadržel, že si nahoře prý nechal cigára a že jsem si dneska stěžoval, že neumím pořádně prusíkovat. Otočil jsem oči v sloup, vytáhl dvě smyčky, navázal je na lano a začal namáhavě prusíkovat. Asi po 2 metrech mě to přestalo bavit, že si to raději vylezu freesolo, než abych se tady s tím dřel. Slezl jsem teda dolů a chtěl opět stáhnout lano. No přece bych to nelezl na udičku, odborně TOPROPE. Pche taková ostuda. Jak je Hruša obvykle radikální, tak k mému překvapení z něj vypadlo: „Hele ser na to Hiku, vylez to rovnou a nestahuj to. Neboj já to nikomu neřeknu.“ U toho se samozřejmě šibalsky usmíval. Snažil jsem se vzdorovat, ale můj odpor k lezení na udičku překonal argumentem, že mi to změří na čas. Tak jsem se teda navázal a připravil se ke startu. Pavel vytáhl hodinky se stopkama a řekl start. V rámci bezpečnosti jsem začal lézt, jak nejrychleji jsem dovedl. Dolezl jsem nahoru a zařval dolů hlasité STOP. Ten den foukal vítr a kolem je spousta stromu, které mají spousta šelestících listů, takže dorozumívání je dost obtížné. Do toho dne jsem si myslel, že naše domluva i za tak špatných podmínek je dostačující, ale mýlil jsem se. Po mém STOP se ozvalo sice křičené, ale slabé: „Minuta deset.“ Nějakou zvláštní radost to ve mně nevyvolalo, protože jsem to na čas nikdy nelezl a po shlédnutí videa Dana Osmana, jak leze 400 feetů bez jištění  za 4 minuty 25 sekund, mi přišlu směšné se radovat z takové blbosti. Zkrátka jsem moc neotálel a rovnou jsem se otočil zádama do volného prostoru a chtěl sestupovat ke kraji, kde se lano lámalo dolů.

obr_big


Hned jak jsem se otáčel, tak jsem cítil jak mě lano provlečené kruhem drží a tak jsem dolu zavolal: “Tak spouštěj!“ Lano povolilo a já si teda pro jistotu ty lana chytl k sobě, jedno co bylo pevně navázáno k mému sedáku a druhé, které vedlo dolů k jističovi (Hruša). Od této chvíle jsem samozřejmě necítil, jestli mě Hrůša spouští nebo ne, každopádně lano prokluzovalo v pohodě, tak jsem si říkal, že mě spouští asi dost rychle, tak jsem taky zrychlil při tom sestupu ke kraji, abych se moc nepropadl do povoleného lana, až se pustím lan. Když jsem se u kraje ještě držící lan začal naklánět zádama dolů, jak se to má správně dělat při slaňování, zaslechl jsem Hrůšu něco říct, ale vůbec jsem mu nerozuměl. Měl jsem dojem, že se mi s Pavlem posmívají za to, že se bojím, že se držím těch lan, když mě on dole v pohodě jistí a tak jsem se celkem sebejistě pustil obou dvou lan naráz. K mému velkému překvapení už dost zakloněný jsem se velmi rychle propadl asi o metr níž, kde byla ještě šikmá plocha na které jsem udělal ještě dva rychlé kroky a pak už se mi skála vzdálila z dosahu noh, protože už jsem v podstatě letěl po zádech dolů. Při dopadu na tu plochu už jsem tušil, že je něco špatně, takže jsem začal řvát a s každým dalším metrem jsem řval víc a víc. Byl to řev za ubíhající, ani ne 20tiletý život. Po pár metrech volného pádu se mi zavřeli oči a s tím všechno utichlo. Víte, co jsem v té nekonečné temnotě viděl? Nic, vůbec nic tam není. Obklopuje vás naprostá temnota, panuje úplné ticho, že by vám spadnutí špendlíku roztrhalo uši (ve skutečnosti jsem řval doslova jako o život, ale neslyšel jsem vůbec nic), nemáte nejmenší ponětí v jaké poloze je vaše tělo, ale nad tím ani nepřemýšlíte, nepřemýšlíte vůbec nad ničím, všechny smysly odpojeny, nikde nic není, všechny pocity zmizely… nic.
Ty poslední dva rychlé kroky po skále způsobili to, že jsem se při tom pádu postupně otáčel víc a víc do zadu až jsem letěl zádama ke skále hlavou dolů. U toho jsem se zároveň začal trošku otáček pravým ramenem blíže ke skále. Když jsem letěl kolem známých schodků už ve spodní části skály asi 5-6 metrů od země, o jeden z nich jsem zavadil nohou, a to mi otevřelo oči. Byl jsem opravdu vzhůru nohama, zádama ke asi půl metru vzdálené skále, vytočenej trochu za pravý rameno, hlavu natočenou dolů. To co jsem viděl, na to nikdy nezapomenu. Hrůša byl snížený v kolenech jako panter a zuřivě se natahoval po něčem blízko skály. Pavel, statnej chlap, se hnal hned vedle něho směrem pode mě, že mě chytí holýma rukama. Od té chvíle co jsem otevřel oči, jsem je nezavřel, nevím proč, moje duše asi chtěla vidět, jak bídně zahynu. A v tom mě prudce zatáhl za pás můj sedák a tělo se mi přirazilo zádama na skálu. Visel jsem hlavou dolů s vyvalenýma očima asi 3 metry nad zemí a nic jsem nechápal. Až teď jsem si všiml, že Hrůša nemá na pasu uvázanou osmu s lanem, ale že ho drží v natažených holých rukách!!
Nemohl jsem uvěřit tomu co vidím. Ještě před milisekundou jsem byl smíření s tím, že to co vidím, že je to poslední, co jsem kdy viděl a ono hovno, žiju a dokonce mě vůbec nic nebolí. Naražená noha mě začala pekelně bolet až po 10 minutách, když všechen adrenalin v krvi zmizel. Hrůša ze sebe zoufalým hlasem vykoktal: „Neříkal jsi ZRUŠ??“ (pro nelezce – zruš znamená, aby jistič přestal jistit a zrušil jištění). Následující minuty si nechám pro sebe, neboť je asi každému jasné, co se odehrávalo. Když jsme utřeli slzy a dali se trochu dohromady, ujasnili jsem si, jak se to vlastně všechno mohlo stát. Jak jsem vlastně dokázal překonat 15 metrů skály za 2 vteřiny a nic se mi nestalo. Jak jsem slyšel já je a co jsem volal dolů to už znáte, ale jak mě slyšeli oni dole, to ještě nevíte.
Když jsem dolů zařval: „stop“, podívali se na hodinky a zařvali zpátky čas. To sedí, avšak když jsem volal dolů ne dost nahlas: „Tak spouštěj!“, Hrůša mi přesně nerozuměl, ale myslel si, že jsem volal: „Zruš!“ a že si to lano vytáhnou a slaním si v klidu sám, zatímco já se domníval, že vylezu a on mě spustí, tak jak se to dělává na umělých horolezeckých stěnách, ale tam jsme byli na přírodě. Když jsem teda zařval to imaginární: „Zruš!“, ve skutečnosti to bylo: „Tak spouštěj!“, Hrůša vycvakl osmu z karabiny na sedáku a v tom jsem už začal tahat za lano, když jsem šel k tomu kraji domnívající se, že už mi povolil, tak jak jsem na něj volal. Když jsem za to začal tahat, Hrůša v té chvíli měl ještě osmu namotanou v laně, takže ji chytil a trochu lano přidržel, aby tu osmu mohl vymotat. U toho si myslel, že už nedočkavě vytahuji lano, abych pak mohl slanit po obou koncích. Ale tím, že za něj vlastně potáhl, tak ve mně nešťastné vyvolal pocit, že mě jistí, takže já klidně dál pokračoval ke kraji. Každopádně, když pustil lano ke skále, díval se nahoru a vyděl mě, že tam něco šaškuju podezřele blízko kraje. V té chvíli řekl: „Co tam kurva dělá?“ Já byl k nim dolů zády a slyšel jsem asi jen to: „dělá“ a myslel jsem si, že se mi posmívají, jak jsem popsal výše. Když mě viděl, že se tam nakláním a po sléze s křikem padám dolů, neuvažoval ani půl vteřiny. Veškerým jeho zájmem se stalo vzhůru neúprosně mizející lano. Stál od něj asi 2 metry. V podstatě po něm skočil, ale nedopadl, protože když jej ocelovým sevřením pevně uchopil, cuklo to s ním nahoru a zůstal stát na nohách. Do teď nechápu, jak dokázal to lano chytit. Leželo na zemi v kruzích, takže když velkou rychlostí utíkalo nahoru, kmitalo prudce ze strany na stranu v rozmezí půl metru. Nevím jak to dokázal, ale každopádně jsem jeho dlužníkem do konce života nebo do té doby, doku mu to stejnou mincí neoplatím, což doufám nikdy nebudu muset.
K této sérii nešťastných nedorozumění došlo, protože my jsme se takhle nikdy nespouštěli, protože prostě na udičku nelezeme.
S Hrůšou se dobře známe, on mě přivedl k lezení a všechno mě naučil včetně smluvených signálů, jako že když se člověk naváže a připraví k lezení tak má říct: „Lezu!“ a odpověď na to by měla být: „Jistím!“, když prvolezec doleze nahoru, buď zařve dolů: „Zruš!“ nebo se podívá dolů na jističe a signálem ruky podřezávající hrdlo dá tak znamení, aby zrušil. Tento signál se nedá zaměnit za nic jiného, zatímco hlas se ve větru přetvoří na všechno možné. Já to většinou dělám tak, že vylezu nahoru, dobře se postavím, pěvně se chytnu rukama a i když vím, že by mě slyšel, raději dávám znamení rukou popsané výše. Potom se jdu zajistit ke kruhu, který většinou bývá trochu dál od kraje a dá se tam bez velkého rizika pohybovat. V příručce pro hypochondry by jsme asi neobstáli, ale jinak můžu s čistým svědomím říct, že my dva s Hrůšou lezeme bezpečně.
Mamkám jsme samozřejmě nic neřekli a když jsem dojedl, řekl jsem jí, že to bylo moc dobrý, dal jsem jí pusu a řekl: „Ahoj, přijdu pozdě.“  Normálně neřeknu snad ani to ahoj. Ten večer jsme to šli řádně oslavit do hospody a u toho piva jsme přemýšleli, co bychom dělali, kdybychom nelezli. Hrůša se na mě tak po chvíli podíval a říká: „Já už vím co bychom dělali, fetovali by jsme!“ Takže toho samozřejmě nenecháme!!! Obelstili jsme smrtku jednou, obelstíme ji zase!!!
Z toho všeho plyne ponaučení. Usmívejte se. Vždyť život je tak krásný. Na nic nečekejte, co chcete udělat, jděte a udělejte to. Vždyť dneska tady jsme a zítra tu být už nemusíme. Jsem zatraceně rád, že žiju...

Hiku   [úpravy] 20:51 07.04.2007Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 e21:06:46 07.04.2007
az na to ze to slo napsat asi v 5ti vetach...:D
martasodpovědět 
 Re: e21:23:03 07.04.2007
V peti vetach by to nebylo ono, takhle to ma aspon podobu nejakeho clanku a myslim ze i dobreho clanku.
Maly Rabec znam, taky jsem tam nekolikrat lozil a kdyz fuci vitr, tak jde fakt blbe slyset, navic v te previsle casti je to naprd i s nejakou symbolikou gest, protoze pres previs nevidis na jistice. Kazdopadne padat kousek vedle a hlavou trefit ty zelezne schudky, asi bychom tenhle clanek necetli...
Prezivsimu preju, at se mu dalsi podobne situace vyhybaji velkym obloukem. Ahoj.
Fakodpovědět 
  Re: e23:21:18 07.04.2007
Díky...
Hikuodpovědět 
 Re: e19:46:48 10.04.2007
alespon mam co číst
holejovkaodpovědět 
 Re: e21:49:50 08.12.2007
Seš fakt .... tak dobrej? Zkus to napsat a můžeme to posoudit!?!
TUHYodpovědět 

 ..21:21:13 07.04.2007
v lete nezabudnite vybehnut do tatier....
marekodpovědět 
 Re: ..21:23:46 07.04.2007
fakt vtipne.... tyhle pripominky jsou uz trochu out, nemyslis?
Fakodpovědět 
  Re: ..23:26:10 07.04.2007
Nech ho, já si taky do včerejšku naivně myslel, že se mi prostě nemůžu nic stát... někomu jinýmu možná bohužel ano, ale ne mě.
Hikuodpovědět 

 jj21:22:58 07.04.2007
dobra zkušenost, diky za ni, pozitivni, ze to dobre dopadlo, ale jedna se o to, ze byla zpusobena blbosti... jednak jsem museli mit lano nahore protahle kruhem, kdyby ne, tak si musis sednout do odsedky a musis se prevazat a nedoslo by k teto nestastne udalosti a jednak je problem v tom, kdyz ti nekdo 3 zacne kecat do toho co ma byt jen mezi tebou a spolulezce... na to pozor, to jsou nejcastejsi priciny urazu... chlape bud rad, ze to tak dopadlo
vokoodpovědět 
 Re: jj23:32:24 07.04.2007
Trochu nerozumím poznámce s provlečeným kruhem. V čláku přeci bylo napsáno, že lano bylo provlečené kruhem. Jsem nějak neporozuměl tvé reakci, mohl by jsi to upřesnit? Dýky předem..
Hikuodpovědět 
  Re: jj23:34:27 07.04.2007
Ehm, chtěl jsem napsat díky, místo dýky.
Hikuodpovědět 
   Re: jj14:57:47 10.04.2007
Chtěl tím říct, že pokud už jistíš na rybu, tak si dej do kruhu buď šroubovací karabinu, nebo protisměrně dvě obyč a nebrus kruh. Z
zetodpovědět 
    Re: jj19:57:07 13.04.2007
Blbý je, že broušení kruhu se rozmáhá - je to dokonce v katalogu Petzl jako doporučený spouštění :-O Prvolezec doleze, protáhne lano kruhem a jistič ho spustí :-O V Juře tak leze spousta lidí, když to vidim tak mě vomejvaj...
Gl.odpovědět 

 :)21:46:19 07.04.2007
No dopadlo to dobře což je dobře. Ale z celého článku mám pocit, že jste hrozný ucha, kteří se mají ještě co učit :) to neberte jako nějaké rýpaní či vytahování, ale jako dojem nezaujatého lezce.
:)odpovědět 
 Re: :)23:14:56 07.04.2007
Taky mi prisel ten uvod se "zkusenymi lezci" trosku neadekvatni k tomu clanku. A malinko si neumim predstavit, jak nekdo holyma rukama chytne lano na kterem pada clovek - prijde mi to jak Vertikal Limit :)
Ale jinak gratulace ke stesti, snad uz ho vickrat nebudes potrebovat.
Sotekodpovědět 
  Re: :)00:03:03 08.04.2007
V článku jsem použil slova "zkušení lezci" ne proto, že by jsme se za ně pokládali, lezeme na skalách teprve 3. rok, ale protože jsem měl dojem, že by se to mohlo stát i zkušeným lezcům. Nevím teda, ale copak vy jste nikdy neslyšely ty neuvěřitelné příběhy o tom, jak dva letitý lezci vylezli na špičku nějaké skály, co vypadá jako Taktovka, podali si nahoře ruce, oba smotali každý jednu polovinu lana a zároveň je hodili dolů, načež koukají, že ani jeden z nich neprovlekl lano kruhem, takže tam trčeli několik hodin bez možnosti úniku, poznadávali si do píp a pak to slezli bez jištění? Nebo jak chlap visí ve stěně a jistí svoji ženu, najednou se odepne a skočí dolů a když se probere v nemoci tak vypovídal, že si myslel, že je na zemi a že si pro něco dojde do batohu. Zní to absurdně ještě víc, než to co jsme udělali my dva... A naprosto nechápu, kde bereš tu drzost, srovnávat čin, který zachránil můj život, s nějakým poblbaným filmem plným nesmyslů!
Hikuodpovědět 
   Re: :)00:14:20 08.04.2007
K tomu prvnimu: Jasne kraviny se stavaj kazdymu. Takovych pribehu je spousta - cetl jsem Pitta Schuberta (nebo jak se to pise). Sam jsem taky zalozil lano do osmy, osmu si NEcvakl do HMSky a malem zacal slanovat.
A k tom chyceni lana: Sam jsem jednou (samozrejme vlastni blbosti) spoustel pritelkyni jen pres karabinu (chtel jsem ji ze shora jistit kyblem, ktery jsem mel cvakly v HMS nade mnou, takze lano vedlo jen jednoduse skrz HMS) a mel jsem co delat abych ji tech patnact metru spustil a to vazi necelych 50 kg a lano zatizila pomalu. Nedovedu si predstavit, ze bych dokazal chytnout a udrzet lano, na kterem nekdo pada.
Sotelodpovědět 
    Re: :)00:24:20 08.04.2007
Abych řekl pravdu, já si to vlastně taky nedokážu představit, že bych někoho musel takhle chytat. Vážím 65kg, Hrůša, co mě chytil, váží 70kg, lano se dřelo jen o vrchní hranu a dále přes kruh. Já nevím jak to udělal, prostě to lano chytil a zachránil mi tak život tečka.
Hikuodpovědět 
     Re: :)13:19:54 08.04.2007
pokud to bylo tam kde si mylsím že to bylo tak to lano o tu skálu dře celkem hodně, takže to mohl být ten faktor kterej mu pomohl to udržet...
tomášodpovědět 
      Re: :)14:00:27 08.04.2007
souhlas, pokud myslim na tentyz kruh, tak treni lana o skalu je dost velke...
Fakodpovědět 
     Re: :)19:50:38 08.04.2007
Hele a hrusa,nemenuje se nahodou Kuba Hrusak?
Konevodpovědět 
      Re: :)12:04:52 09.04.2007
jo to jsem ja, proč?
 Hrujak111odpovědět 
       Re: :)14:27:28 09.04.2007
Ja jenom esi te neznam...
Konevodpovědět 
      Re: :)12:12:46 09.04.2007
jo to jsem ja, proč?
Hrujak111odpovědět 
   Re: :)18:53:13 08.04.2007
Jo Hiku, nabehnul sis. Zverejnis svoji chybu, aby ji treba nejaky pako nezvopakovalo a hned se Ti pod clankem vyroji pulka komentatoru chytrych jak Salamounova rit a vynadaji Ti do piiiiiip. Davej bacha, az pujdes pres ulici, stesti sis vybral na par roku dopredu ;-)
Radek J.odpovědět 
  Re: :)19:50:22 10.04.2007
:-)Jistic me taky jednou zastavil holýma rukama,lae taky to bylo pred 15kg
odpovědět 

 Uf..23:20:41 07.04.2007
Dobrý důkaz toho že kouření ohrožuje zdraví!Ale vážně: tady je dobře vidět jak důležitá je komunikace a to nejen během lezení ale i před nástupem,ale stejně tak je důležité nespěchat!!!
Jinak co nejméně podobných zážitků všem:-).
Petrodpovědět 
 Re: Uf..08:56:01 10.04.2007
"Kouření ohrožuje zdraví" - to mi připomnělo spolulezce, který si na lezení uvázal kolem pasu pytlík od lezeček na cigára, a při slanění si za tu šňůrku chtěl cvaknout HMSku.
petr_sodpovědět 

 Mňo23:39:41 07.04.2007
Samozřejmě nechci býti hnidopichem, leč elementární znalost jazyka měla by být pro každého z nás povinností. Nebo alespoň pro ty, kteří se rozhodnou publikovat na veřejném serveru. U četby mě věru zamrazilo. Přeji...štěsí asi ne, spíš naprostou absenci takovýchto případů, kdy na štěstí spadá velká část úlohy zachrány života.
Daliborodpovědět 
 Re: Mňo00:06:16 08.04.2007
Na Malém Rabětejně není slyšet hlavně kvůli tomu, že dole teče řeka. Proto se vždy spoléhám hlavně na oči. Jinak dobré poučení pro všechny - kontrola, kontrola, kontrola. Díky za něj.
Jenaodpovědět 
 Re: Mňo00:15:51 08.04.2007
Omlouvám se za chyby, ale forma psaného článku odpovídá jeho účelu. Mohl jsem psát knižním, ba dokonce archaickým stylem, ale šlo mi spíše o to, podělit se o zkušenosti a dát tak třeba impuls k větší opatrnosti všech lezců.
Hikuodpovědět 
  Re: Mňo10:18:13 09.04.2007
Sorry, ale pokud chceš psát knižně či jakkoliv jinak, "opáčko" pravopisu by neškodilo :-).
Vencaodpovědět 
   Re: Mňo20:56:33 09.04.2007
tydle kecy nafoukanejch češtinářů mně vytáčej. Tady nejsme na akademii, abyse každej bál napsat článek jenom proto, aby tam neudělal hrubku. Děte do háje
knihomolodpovědět 
   Re: Mňo22:40:27 10.04.2007
Ale v tomhle pripade opravdu nejde o cestinu, ale sdeleni a sdileni... Nechapu poznamky s pravopisem,muzes mi vysvetlit o co ti jde? :)
vendyodpovědět 
  Re: Mňo09:59:51 10.04.2007
No, o styl nejde. Příště radši běžte do té školy, i když jsou prázdniny :-)
Pitchus Bohemicusodpovědět 

 Nahodou me se to libi00:09:29 08.04.2007
Mně se ten článek teda líbí, říkejte si co chcete. Sice gramatické chyby někde bijí do očí, ale o to tu přece vůbec nejde. A užitečné je taky připomenutí, že pokud lezeme na jiném místě než obvykle, měli bychom si ujasnit se spolulezcem co a jak budeme dělat. Připomíná mi to aféru s výpravčím, který zastavil provoz na jiné trati.
PeTeRodpovědět 
 Re: Nahodou me se to libi04:40:10 08.04.2007
Dobrej clanek. Podobny pribehy jsem zazil a slysel sam nekolikrat. Je to dobra inspirace k zamysleni pro kazdyho kdo leze. Na lidi kteri rejpou kasli.
Honza
Honzaodpovědět 

 A co ruce?09:26:01 08.04.2007
Když ten tvuj kámoš chytil to laso, tak si musel aspoň parádně spálit ruce, ne? Jestli ne, tak vážně respekt, ale chtěl bych vědět, ze který je planety....
Kubaodpovědět 
 Re: A co ruce?20:33:17 08.04.2007
Pokud vím, tak v momentě, kdy sevřel v rukách lano, tak mu už neproklozlo ani o centymetr. Lidi, myslete na to, že on ho chytl ve výšce pasu a nechal se jím vytáhnout do polostoje. A dneska, když jsme lezli na Velkém Rabštejně, tak si nestěžoval, že by ho nějak boleli popálené ruce... ale na to vám asi nejlépe odpoví sám autor. Hrůšo, je to na tobě...
Hikuodpovědět 
  Re: A co ruce?11:29:55 09.04.2007
Hiku, CENTIMETR se píše s I !!!!! :-)
 Hrujak111odpovědět 
 Re: A co ruce?11:28:49 09.04.2007
Narodil jsem se v Olomouci, bydlím ve Šternberku. Mám tak jako ostatní lezci rád hory, skály, pivo atd. Když jsem to lano chytil, tak jsem zůstal stát oběma nohama na zemi a na rukách nemám nic, ani puchýř. Ale kdyby ses mě zeptal, jak jsem to udělal, odpovím ti, že nevím. Bohužel se to odehrálo během pár vteřin. Nejhorší pohled, co sem zažil, je vidět "utíkat" lano před očima. Nepřeji nikomu!!!!!
 Hrujak111odpovědět 

 A co ruce?09:27:29 08.04.2007
Když ten tvuj kámoš chytil to laso, tak si musel aspoň parádně spálit ruce, ne? Jestli ne, tak vážně respekt, ale chtěl bych vědět, ze který je planety....
Kubaodpovědět 
 Re: A co ruce?19:55:01 10.04.2007
planetu Kripton neznáš??
holejovkaodpovědět 

 chytit lano rukama09:40:47 08.04.2007
Osobně jsem viděl holku jak chytila lano volně padajiciho kluka. Na Srbsku dolezl některou z osmiček na Blážu, nahoře něco zamumlal, holčina zrušila a on odsedl do lana. Proletěl se pár metrů, trochu rukama "přibrzdil" o lano letici nahoru. Holčina skočila rukama po laně. Dlaně měla hodně propálený na maso, ale zastavila ho. Já sám jsem udělal něco obdobnýho. Manželka tahala ve Francii cestu. Odskočila pár cenťáků (spíš odsedla), já nesmyslně chytil lano nad osmou, což mne začalo pálit a tak jsem jej hned reflexivně pustil. Pak jsem se snažil chytit lano pod osmou. Trvalo to tak 5-8 metrů pádu. Ta svině se vlní a nečeká. Lano jsem nakonec po osmou udržel, a má ruka skončila podobně jako té holčiny
Mahyodpovědět 
 Re: chytit lano rukama11:36:36 08.04.2007
ještě lepší je totéž na písku, když to lano je obalený pískem a někdo ti do něj metne. ani ho nemusíš chytat nad osmou, i pod osmou při dynamickým jištění s prokluzem ti to pěkně orestuje tlapky. naštěstí jsem měl hrdinného jističe, který ani za těch okolností nepustil - plachtil sem cca 10 metrů do druhýho kruhu, mylsi že to bylo v teplicích, arnoldova cesta na skalní korunu.
ahaodpovědět 
  Re: chytit lano rukama16:08:35 08.04.2007
Nekde jsem cetl(bohuzel uz nevim kde), ze refelex kdyz se ti nekdo snazi neco vytrhnout z ruky(lano) má větší prioritu než, že pustíš horký předmět.
Dracoodpovědět 
   Re: chytit lano rukama10:49:24 10.04.2007
Je to napsane tusim v schubertovi. Stejne tak, ze kdyz drzis neco v zubech a spadnes tak reflex neni otevrit hubu.

Ten uchopovy reflex potvrzuji. Spadl me prvolezec do standu (osma, nestihl dat postupove) a par dalsich metriku pod. V tomto pripade to docela jede. I pres spalenou ruku jsem nepustil. Proste se to samo sevre a drzi, dokud neni po vsem. Maso, nemaso. Smrad, nesmrad :-)
odpovědět 
 Re: chytit lano rukama14:46:26 08.04.2007
Taky to chcení 15 metrovýho pádu moc nechápu, už je to dávno, skákali sme ze stromu a chytali se, pěkná prča až do chvíle, kdy to poprvý nevyšlo... taky jsem skočil po laně a za chvíli ho zas pustil, to co mi to udělalo s packama nikomu nepřeju. Tření o skálu je částečné vysvětlení, ale i tak mi to přijde jak z Cobry 11.
Hlavní je že ste to přežili (my tenkrát taky) a lezem dál..
crosbyodpovědět 

 ha14:32:26 08.04.2007
ha já jsem domluvenej s kámošem, že tam příští víkend pojedem takže Ď
stepaodpovědět 

 Krik16:10:59 08.04.2007
To hika:Skutecne si kricel? (Podle me kdo se boji nekrici a je to vymysl americkych reziseru.)
Dracoodpovědět 
 Re: Krik20:40:52 08.04.2007
No vím, že jsem začal křičet a že můj křik rostl geometrickou řadou, ale v momentě, kdy se mi zavřeli oči, jsem ho už neslyšel ale nejspíš jsem řval dokud mě nechytl... sám nevím
Hikuodpovědět 
 Re: Krik11:33:02 09.04.2007
Kvičel jako by ho na nože brali !!!!
 Hrujak111odpovědět 

 ??18:31:55 08.04.2007
kuci nemuzu si pomoc ale vase blbost nezna mezi. spousteni na skale??? slaneni je moc namahavy nebo moc bezpecny?aspon ted vidis ze spousteni na skale je naprosta picovina!!!! preji dlouhy a krasny zivot
matejodpovědět 
 Re: ??20:40:17 08.04.2007
Pročpak je spouštění na skále blbost? A prosím pádné argumenty... Díky!
Teeeeodpovědět 
  Re: ??20:50:35 08.04.2007
Tak to by mě taky zajímalo, proč je to blbost? My to sice neděláme, jistíme vždy z vrchu, ale jinak je to k vidění na skalách furt. Dokonce i dneska, když jsme byli na Velkém Rabštejně na Květině, tak tam byl hloučet asi 5 lezců, kteří už asi lezou nějaký ten pátek (věkově v rozmezí od 30-55) a spouštěli se tam jedna radost. Lezec vylezl, zavolal dolů že sedá, jistič odpovědět: "Tak sedej!" a bez prolému ho spustil až na zem. Nevidím v tom nic nebezpečného! I když konkrétně ode mě to asi zní dost ironicky.
Hikuodpovědět 
   Re: ??23:29:04 08.04.2007
Blbost je to proto, ze brousis kruh misto toho abys brousil bud dve proti sobe cvakle expresky nebo HMSku. Kruh se pak bude muset vymenit a to je mnohem nakladnejsi a neohleduplnejsi ke skale nez koupit novy matros. Navic: kdyz slanujes, je vse na tobe, sam si vse kontrolujes atd. i kdyz ale prevazani nahore dele trva. Kdyz te nekdo spousti je nebezpeci, ze mu druhy konec projede jistitkem... viz nedavny uraz na Pelsteine.
vánekodpovědět 
 Re: ??20:40:30 08.04.2007
Pročpak je spouštění na skále blbost? A prosím pádné argumenty... Díky!
Teeeeodpovědět 
  Re: ??16:26:30 10.04.2007
No prave proto ty mamlas. Kolik je tu v diskusi clanku ze se nekdo zrakvil nebo malem zrakvil prave pri spousteni?? docela dost vid.
Procodpovědět 
 Re: ??20:58:51 08.04.2007
Lidi (?), chováte se jak banda namachrovanejch idiotů!!! Někdo dá na lezce tak zásadní článek jako tento s tím, abychom se všichni mohli vážně zamyslet nad bezpečností našeho lezení a dávat si víc bacha, no a reakce všeználků jsou viz výše... Větší aroganci jsem snad ještě nikdy neviděl. Chyby děláme všichni a nejzkušenější lezci, kteří jsou už mrtví taky. Nikdy jsem do diskuzí na lezce nepřispíval, protože mi vždycky přišly ujetý, ale tohle je teda vrchol - a nestydím se podepsat celým jménem. Lezení miluju, ale namachrovance kolem něj teda fakt nemusím.

Autorovi článku děkuji za zveřejnění a přeji už jen lepší zážitky...
Marek Csukásodpovědět 
 Re: ??21:03:36 08.04.2007
Lidi (?), chováte se jak banda namachrovanejch idiotů!!! Někdo dá na lezce tak zásadní článek jako tento s tím, abychom se všichni mohli vážně zamyslet nad bezpečností našeho lezení a dávat si víc bacha, no a reakce všeználků jsou viz výše... Větší aroganci jsem snad ještě nikdy neviděl. Chyby děláme všichni a nejzkušenější lezci, kteří jsou už mrtví taky. Nikdy jsem do diskuzí na lezce nepřispíval, protože mi vždycky přišly ujetý, ale tohle je teda vrchol - a nestydím se podepsat celým jménem. Lezení miluju, ale namachrovance kolem něj teda fakt nemusím.

Autorovi článku děkuji za zveřejnění a přeji už jen lepší zážitky...
Marek Csukásodpovědět 
  Re: ??00:35:02 09.04.2007
Jo Máro tvrdě do nich :-), občas se rozum vytrácí a sním zdraví úsudek a s úsudkem ochota něco pochopit. Navrhuji pro ty nejlepší lezce z machrákova založit nový server www.machrakoveclimb.cz kde si ti více inteligentní a lezby schopnější budou moci bez obav zamachrovat a sdělit jak jsou šikovný J
Gulasodpovědět 
  Re: ??00:37:11 09.04.2007
Jo Máro tvrdě do nich :-), občas se rozum vytrácí a sním zdraví úsudek a s úsudkem ochota něco pochopit. Navrhuji pro ty nejlepší lezce z machrákova založit nový server www.machrakoveclimb.cz kde si ti více inteligentní a lezby schopnější budou moci bez obav zamachrovat a sdělit jak jsou šikovný J
Gulasodpovědět 
  Re: ??11:36:01 09.04.2007
Díky za podporu, souhlasím s každým slovem. Hrůša
 Hrujak111odpovědět 

 Dík20:56:07 08.04.2007
Takovejch článků není nikdy dost. Každej ví, jak snadno se něco podobnýho stane...
Jiřinodpovědět 

 Dík22:51:50 08.04.2007
Gratuluji k přežití! A děkuji za všechny. Články o tom, jak někdo něco málem fatálně posral, jsou pro přežití dalších důležitější, nežli o tom, jak byl někdo zase King.

Pro Marka: Nemusí jezdit do Tater. Velmi podobnou chybu udělal jeden celkem význačný Tatranec tatranský (byl jsem u toho, tak to vím. Nic se nestalo, jen parťák lezl sólo a myslel že je jištěný).

Podobných kravin udělali i mistři... Arnold s Gullichem třeba (při slaňování).

Jak tedy mohl tvůj kámoš udržet to lano také nechápu, ale stát se může všechno. Měl by dostat nějaký titul "Živá osma".

Při pádu někdo řve a někdo ne. Viděl, slyšel jsem obé.
Dagodpovědět 
 Re: Dík20:04:13 13.04.2007
Tření lana o hranu a kruh, bez toho by měl spálený ruce a kolegu na zemi ;-)
Gl.odpovědět 

 na kazdeho dojde02:04:21 09.04.2007
Kazdy drive ci pozdeji udela nejakou blbost. Dulezite je, zda si to uvedomi. Mate stesti ze jste to prezili, a vsadil bych se, ze se do konce zivota uz vzdycky radeji dvakrat zeptate, nez odsednete.
Me se taky nedavno povedla taky pekne oskliva vec, nastesti jsem zkoncil jen s na tri mesice zlomenlou rukou, ale priste si nektere svoje kroky mnohem vic rozmyslim.
Ale hlavne ze jste prezili, a ze si uvedomujete, ze to byla hlavne vase chyba, ktere se dalo zabranit.
Geoodpovědět 

 lyricko-epicka epopej o lidsky blbosti09:55:04 09.04.2007
Bud rad ze si zivej ..., na skalach bych vas ale potkat nechtel
Je jedna vec, ktera mne zarazi a ktera tady nebyla zminena, a to je problem komunikace. Mam si predstavovat ze ste byli vsichni maximalne soustredeny, oba, hlavne tvuj jistic, meril ti cas jak rychle vylezes nejakou brutalne tezkou 4ku, urcite se nebavil s otcem dvou deti (Pavel), cestu a vsechno okolo jste nepodcenili (vzdyt sis to chtel dat jako drsny solo). Bylo to takhle?? spise ne.
tzn. nejvetsi blbost byla ze ste to podcenili, blbe ste komunikovali, k cely veci ste byly namachrovany, a suma sumarum sis o to koledoval. Z tohohle se neda poucit protoze blbost je vecna.
Lyricky popis pocitu pri padu, mne musim rici pripomnel my pocity pri sedmitrovy podlaze na zada  , a jeste vice jsem se u toho ... 
Jakub S.odpovědět 
 všem chytrejm10:19:53 09.04.2007
Když si přečteš autorovy komentáře dole a následnou diskusi sním tak zjistíš že se už probíralo a tudíž nesděluješ nic poučného a zásadního.
Gulasodpovědět 
 Re: lyricko-epicka epopej o lidsky blbosti10:35:59 09.04.2007
No, hnedle se jeden King z Machrákova ozval (viz i rádoby ironické poznámky o brutálních 4 a drsných sólech).
Z popisu v článku jsem tedy žádný nedostatek koncentrace a pozornosti nepoznal. Naopak, jistič na povel (který ale špatně slyšel) aktivně reagoval (začal snímat osmu z lana), nestál s osmou na laně jako tvrdé Y, všímal si chování "slaňujícího" na hraně převisu, atd.
Vašekodpovědět 
  Re: lyricko-epicka epopej o lidsky blbosti11:04:48 09.04.2007
Nechci se Jakuba zastávat, ale celý článek má takový prazvláštní nádech. Na jedné straně popisuje svou blbost a upozorňuje na ni i ostatní (fajn), na straně druhé je to však psáno jakoby machírkovským stylem (viz. ono free solo atd.). Rozpačitost je možná na místě...
Vencaodpovědět 
   How to climb safety a o lidske blbosti.11:51:53 09.04.2007
Jednoznacne zde kluci udelali chybu v komunikaci a ta se pri lezeni dvojic udelat nesmi! Chytit lano rukama bylo nutne k zachrane zivota a tedy zadny nadpozemsky hrdinny cin, ale stesti, ze to vyslo. Treni lana o jistici body a skalu tomu napomohlo. Hrusa je hlavni vinik, nebot vubec netusil o tom, ze se ma /treba i desetkrat /ujistit , ze prvolezec po nem opravdu zada zruseni a nikoliv treba jen povoleni. Musite kluci lezt s nekym zkusenym, ktery ale tyto sve zkusenosti, umi i predat anebo byt dost chytri sami, anebo mit zase stesti.
How to climb safety.odpovědět 
   Re: lyricko-epicka epopej o lidsky blbosti11:53:57 09.04.2007
To, že ti kluci nejsou nijací staří kozáci, je z textu dost poznat (viz i formulace: "střídáme se při stavění cest" ?? apod.). Trochu jsem v tom článku cítil i jistou sebeironii autora. A i kdyby tam náhodou žádna nebyla, tak sólo čtyřky někoho, jehož maximum je šestka (možná ani ne OS), je na jeho poměry dost odvážnej výkon.
Připadá mi, že hlavním smyslem příspěvku Jakuba S. bylo dát na vědomí, že po světě chodí i jinačí bouráci (jako třeba Jakub S.), ke kterým by si např. R. Messner mohl chodit pro rady. :-)
Vašekodpovědět 
   Re: lyricko-epicka epopej o lidsky blbosti13:57:42 09.04.2007
Ty si snad ze mě děláš prdel nebo co! Když jsem psal, že bych si to raději vylezl freesolo než abych to tady namáhavě prusíkoval, byla to maximální ironie!! Že jsi to ty pochopil jako namachrovanej fakt, tak to mi přijde absurdní... Na to abych lezl solo třeba i jen trojky se mám moc rád!
Hikuodpovědět 
    Re: lyricko-epicka epopej o lidsky blbosti15:44:09 09.04.2007
Že je článek psán s nadhledem jsem teda fakt nepoznal. Asi mám jen jiný vkus... :-). Arnoštek je prostě boží!!!
Vencaodpovědět 
    Re: lyricko-epicka epopej o lidsky blbosti15:59:33 09.04.2007
no soráč, ale já to z toho textu taky nepoznal. že je to ironie...:)
:)odpovědět 
  Re: lyricko-epicka epopej o lidsky blbosti11:57:30 09.04.2007
Huraaa, konecne si nekdo vsimnul ze jsem machr z machrakova, to je bezvadny. Diky.
Chtel jsem se jenom zeptat na jedno. Svedci slovni spojeni typu:"dam si to to free-solo, Osman da 400 feetu za ..., tak si tu cestu aspon dam na rychlost" o respektu z ty cesty, byt je to jenom, jak pisu vyse "drsna 4ka"??? Nemuze byt muj komentar tak trochu ironizujici?
No kazdopadne aspon budu mit v Machrakove souseda. Ten text je dlouhy, plny zbytecny vet rozvitych, katarze v podobe, udelali jsme jednoznacne tuhle a tuhle chybu, mel-li to byt edukativni prispevek, neni. Stacily by i holy vety.
Hrrr na me ...
Kde jsou ty zminovany cliffy, ze se tam deji takovy veci??
pozn. metal no more


Jakub S.odpovědět 
   Re: lyricko-epicka epopej o lidsky blbosti12:47:59 09.04.2007
Ano, přesně ve stylu, kdy třeba o 2 roky starší a možná o nějaké to číslo obtížnosti lepší frajer to těm "frajírkům" odvedle ukázal. Asi jsem i ovlivněn vzpomínkou na jeden Tvůj příspěvek o jakýchsi "sportech pro jelimany" (kola apod.). :-)
Vašekodpovědět 
    Re: lyricko-epicka epopej o lidsky blbosti17:02:54 09.04.2007
?? dyt sem si dneska napumpoval kolo
Jakub S.odpovědět 
     Re: lyricko-epicka epopej o lidsky blbosti18:05:57 09.04.2007
http://www.lezec.cz/clanky.php?key=5275
Možná to byl dvojník s tečkou.
Vašekodpovědět 
   Re: lyricko-epicka epopej o lidsky blbosti11:32:03 10.04.2007
Tak ti mi nejak pripada, ze ses chytrej jak salamounova prd...l. Chtel bych videt tebe, jestli jsi nikdy neudelal nejakou byt stupidni chybu. My máme alespoň proti tobě jednu výhodu - víme, co se může stát a od té doby si dáváme hodně velkyho bacha, co děláme a co na sebe řveme. Podle tvého textu v komentáři to vypadá, že o podobných situacích nevíš absolutně nic a že jsi podle mého názoru "HOROLEZEC NA BATERKY", kterej moc kecá a málo jedná. Tak si prosím pro příště odpusťo podobné komentáře. Díky moc!!!!!
Hrujak111odpovědět 

 Zkusenio lezci11:44:40 09.04.2007
Ha, Ha skuseni lezci :-)
 
"Ja jsem si konečně bez odsednutí přelezl tu pekelnou puklinu ve slušném převise jménem Odštípnutý blok za 6. Na vrchu jsem ale spletl, kam se to mám dolízat a už jsem ani neměl expresky, protože jsem dal pro jistotu dvě do jednoho kruhu pod převisem, takže jsem to dolezl špatně a RPéčko si teda napíšu až příště. Každopádně radost jsem měl jako malé dítě. Hruša se pochlapil taky zajímavým OSkem Levé Rakvičky za 6 a uzavřel tím kategorii nepřelezených cest na Malém Rabštejně."
Zkuseni lezci nelezou konecne sestky RP :-) a uz vubec nejsou takovy paka.....pobavilo me to :-)
odpovědět 
 Re: Zkusenio lezci14:15:11 09.04.2007
Hele ty hrdino, co se stydí podepsat. My lezeme pro radost, protože to prostě máme rádi a je mi u chloupku, co si ty myslíš o tom, že mi nějaká 6 udělala radost... Když už chceš něco komentovat, tak si alespoň pořádně přečti ten článek a komentáře pod ním, třeba by jsi pak věděl, že to "zkušení horolezci" nepatřilo nám!
Hikuodpovědět 
  Re: Zkusenio lezci21:45:39 09.04.2007
Muj anonimni podpis - nepodpis, ma stejnou vypovidaci hodnotu jako to tvoje "Hiku". A pro omluvu, necet sem to poradne, ani snad ne cely, pac mi to prislo moc rozvlacny. Nejsem proti si prelezt sestku pro radost, a kdyz je vybojovana a na hranici obtiznosti pro daneho cloveka nic proti...Ale vyraz zkuseny horolezci, at asi mysleno jinak mi proste zustal v oku. A pro "Hroba" ano polezes-li v napr. Tatrach sestku po vlastnim prosim, ale na skalkach nevim nevim. A i ten starik co nikdy nebyl na boldrovce, leze-li, tak na skalkach tu 7 da uplne v klidu nebo cca osmu na pisku. Tady ani slovo proti skuzenym lezcum, ale slova "vybojovana sestka" a "zkusenost " ac asi mysleno jinak, mi proste nesla dohromady. Howg
odpovědět 
   Re: Zkusenio lezci09:16:53 10.04.2007
Zkušenost a obtížnost jsou dvě rozdílné věci. V oddíle máme více jak 70-ti letého instruktora, kterou těžší cestu než 6 nikdy nevylezl, ale i v tomto požehnaném věku leze 100- ky cest za rok, leze ve velehorách, má za sebou nějaké 7-mi tisícovy, párkrát přežil smrt spolulezců a mnohokrát vyváz jen o fous - za zkušeného ho rozhodně považuju....protože má nalezeny tisíce cest a napadáno za celý život do 30 metrů v součtu. ZAchránil mnoho druhů na laně....
Radim Bzuraodpovědět 
    Re: Zkuseni lezci13:14:15 10.04.2007
Souhlasím, obtížnost má se zkušeností jen malou souvislost, ale bohužel u nás se momentálně leze spíš na obtížnost (kolik z nás dneska řekne: "Lezli jsme Hradeckou na Pavouka.", spíš z nás padá: "No dal sem tu sedmu na tu skalku tam vzadu.").
Bazilišekodpovědět 
     Re: Zkuseni lezci18:30:31 10.04.2007
Naprosto souhlasím...
Hikuodpovědět 
   Re: Zkusenio lezci14:51:08 10.04.2007
No tak tohle je fakt pěkná kravina, zajímalo by mě, v jakém lezeckém prostředí si vyrůstal...
Nesmrtelný blázenodpovědět 
    Re: Zkuseni lezci11:36:21 16.04.2007
Nevím v jakém prostředí vyrůstal Radim, já jsem vyrůstal ve východních čechách (Adršpach, Ostaš, Křižák), lezou tam borci, kteří lezou těžký věci i hodně těžký věci, ale i lidi, kteří lezou lehčí věci a vyhovuje jim to a nemyslím, že by to byli nezkušení nováčci. Možná bysme měli jasně rozlišit o čem mluvíme: obtížnost lezení versus lanová technika - pro mě je zkušený lezec ten kdo bezpečně a spolehlivě leze a navíc taky v dostatečné míře ovládá lanovou techniku potřebnou k lezení, které provozuje, umí se bezpečně vyrovnat s neočekávánými událostmi a zná své možnosti. Což podle mě nemá přímou souvislost s obtížností, kterou lezeš, ale spíš s počtem cest, které vylezeš, časem, který věnuješ lezení a tréningu techniky a taky se způsobem jak o skalách ,lezení a bezpečnosti uvažuješ.
Bazilišekodpovědět 

 Kroutící se lano11:53:39 09.04.2007
No, to lano se nekroutilo v žádných půlmetrových smyčkách nebo v něčem podobném. Prostě jelo nahoru jako přímka. To ulehčilo to chytnutí, asi.....
 Hrujak111odpovědět 
 Re: Kroutící se lano12:20:28 09.04.2007
chybama se člověk učí,aspoň,že vše dopadlo dobře.Ještě pár takových "facek v dobrém " a budou z Vás lezci.
wendyodpovědět 

 hmhm...13:39:56 09.04.2007
no nebudu to nijak komentovat nikdo znas tam nebyl takze...
ale zaujimalo kolik vam jako bylo let protoze stoho clanku mi to prislo jako puberťáci co chodej do devítky a hulej vsude kde se da.

a pak to ze vam skoro neni ani dvacet.takze fakt nevim diky
jakarakaodpovědět 
 Re: hmhm...14:32:33 09.04.2007
Já nemůžu uvěřit, co se tady dočítám. Vživotě by mě nenapadlo, že když se budu chtít podělit o naše fatální chyby, které jsou podle mě mnohem důležitější než články, ve kterých zase byl někdo nekde velký hrdina, tak že tu sklidím jen urážky typu, že jsme pubertáci, že hulíme kde se dá a podobně... Moje ideje, že všichni horlezci jsou v pohodě a fajn lidi se rozpadla na prach. Začnu zase víc lozit, než kecat a bude zase dobře...
Hikuodpovědět 
  Re: hmhm...14:38:42 09.04.2007
Nenech se odradit takovyma prispevkama, holt vsude se najde nejaky blbec, co napise blabol...
Kdyz jsem pred par lety objevil server lezec.cz, zacal jsem se hned aktivne zapojovat do vsech moznych diskuzi, po tom co mne ze zacatku par lidi (vetsinou) neopravnene setrelo jsem vystrizlivel ze sve naivity a ted uz se vyjadruju jen kdyz je to nutne. Takze asi tak...
Fakodpovědět 
  Re: hmhm...15:19:07 09.04.2007
Jasne, kasli na ne, nevim proc takovi lidi vubec reagujou na clanky, asi je jejich okoli ignoruje tak alespon pisou prudy. Clanek byl fajn, good luck
Tomasodpovědět 
   Re: hmhm...18:53:40 09.04.2007
Mimochodem, i někteří opravdu zkušení lezci lezou obtížnost okolo 6, holt se třeba nechcou tak honit, ale to je celkem jedno. Jo a Odštípnutý blok na Rabštejně zas až tak nějakej choďák není, panáčci.
Hrobodpovědět 
  Re: hmhm...19:17:37 09.04.2007
Milý Hiku,
všichni horolezci nejsou prima lidi v pohodě a ani nebyli.Za totáče to bylo lepší,lezci k sobě měli blíž a byli slušnější ale to bylo daný dobou a bylo to asi jediný,co na tý době bylo lepší než dneska:-).V lezení se pohybujou fajn lidi ale taky mraky hovad,stejně jako v kterékoli lidský činnosti,tak to prostě je. Nenech se tím otrávit a klidně ještě něco napiš.
petrsodpovědět 
   Re: hmhm...19:30:03 09.04.2007
a holt nekteri lidi i lezci se kuli jedny větě tak naserou ze by nejraci vsechny co potka na stene shodil dolu
jakarakaodpovědět 
   Re: hmhm...18:51:19 10.04.2007
Lidi, díky za podporu, ale už nemám v plánu psát další články. Jednak protože se rozhodně nepovažuji za nějakého literárního pisálka (viz moje ostudné chyby v článku), který by mohl s něčím závratným přispět. Už tak mám zvláštní pocit, že jsem při nejmenším tak trochu degradoval úroveň toho webu. A taky protože už nikdy doufám nezažiji nic tak zmínění hodného.
Hikuodpovědět 
    Re: hmhm... Pro autora :-)22:01:03 10.04.2007
Každopádně díky za článeček :-) Neříkám, že by to bylo literární veledílo, ale dočetl jsem jej se zájmem.
Uznávám, můj zájem byl tak trochu profesionální, ale rozhodně nepovažuju článek za zbytečný. Je prostě o tom, co se může stát.

A všem, kteří zde důkladně rozebírají motivaci, zkušenosti a jednotlivé kroky všech zúčastněných, bych rád řekl, že možná mohou mít ve všeličems pravdu, ale celý příběh byl napsán nepochybně s nejlepší motivací… aby jste se, vy ignoranti zkusili poučit! A místo abyste ocenili, že někdo jde s kůží na trh, a přizná, že není neomylný, jste se pasovali do role neomylných. Jen si nejsem jist, zda tím chcete zakrýt vlastní nejistotu (že se ubezpečujete, že vám by se to nikdy nestalo), nebo si jen honíte tričko (či vlastní ego).
Vážení přátelé, za absolutní většinou úrazů v horolezectví stojí něčí chyba. Přeju všem, aby chybu neudělali, protože právě v horolezectví může být chyba i osudná.

A neodpustím si dovětek. Jsem opravdu rád, že se (navzdory tomu, že může předpokládat, že v komentářích bude opravdu opravdu nehezky popotahován) někdo odhodlá o svých chybách napsat právě na stránky Lezec.cz, které jsou lidem lezoucím docela čtené.
Skoro mě to vede k myšlence, že bych pár „skoroprůserů“ popsal také. Mám jich v záloze celou řadu. Vlastních i cizích.
Upřímně se přiznám, že mám v záloze také jeden, se kterým ještě ven nepůjdu, protože jsem ho dodnes nerozdejchal. Ono se nic nestalo. Jenže se stát mohlo, a kdyby se stalo, byla by to jednoznačně moje chyba. Nesoustředil jsem se, dělal několik věcí najednou, věnoval se dalším činnostem s horoškoláky… A po téhle chybce jsem se vrátil z Tater, a pověsil instruktorování na pomyslný hřebíček.
Od té doby nedělám horoškoly, případné nováčky beru na skály po jednom a dobře vím, že se tak jejich výuka protahuje (protože jí chybí osnova a jasná koncepce), a hlavně, že místo patnácti za dva roky v horoškole dokážu vyškolit jednoho za pět let. Zato mám ale slušnou šanci, že ho nezmrzačím (ne-li něco horšího).
Tomáš F.odpovědět 
     Re: hmhm... Pro autora :-)10:51:45 11.04.2007
Kolonka "near miss" by mohla byt zajimava, treba i pro BK CHS, za predpokladu, ze by lidi svoje ptakoviny hlasili. Zatim to vypada, ze kdo se neprizna, je za kinga a poctivec s nejlepsim umyslem zase za tydyta.
Radek J.odpovědět 
      Re: hmhm... Pro autora :-)11:27:30 11.04.2007
Tak to je, bohužel, pekelně přesný :-)

Ono by to fakt poučný bylo, jenže když si tak přečtu ty komentáře tady, mám hluboký pochopení pro ty co nikdy s ničím podobným před ctěnou veřejnost nevylezou.
Jenže, na druhou stranu, obávám se, že zkušenost je stejně nepřenositelná :-) A navíc znám i jedince, kteří se nedokáží poučit ani z chyb vlastních (a dokáží je v kratičkém časovém rozestupu opakovat). Takže možná to ani nemá cenu. Spíš by to šlo zpracovat formou velmi humorných historek bez nároku na další pozitivní efekty (které by se dostavit mohly, nebo taky ne).
Tomáš F.odpovědět 
 Re: hmhm...18:55:01 09.04.2007
Prosím tě, příště si svůj příspěvek raději 3X přečti, protože s něj vyplývá, že jsi sám totální vyhulenej trouba, který práská nesmysly co nemají hlavu ani patu a ještě tím uráží akrytizuje jiné
viťaodpovědět 
  Re: hmhm...19:24:39 09.04.2007
tak jo borci na vas clanek kerej je fakt trochu delsi než by musel bejt nic nemam.Je urcite dobre zes te to napsali treba to nekomu pomuze...
moje votazka byla kolik je vam roků (typuju tak 15-17)

a to ze se hned urazite kdys se vas nekdo zepta jesi ste ty vyhulenci co volejzaj autobusovy zastavky zato nemuzu...jenom sem se zeptal protoze věta:Hrůša mě zadržel, že si nahoře prý nechal cigára. me pripada jako vohromna machrovina ze kouřite

jo a abych nezapomel vam vsem co se tady zapojujete do diskuze: a cos te cekali ze budou vsichni psat no toje dobre hoši ze jste se sverily tak to jako ne.
Vsichni lezte dokud nam ty skaly nezaprasej nikotynem vajglema papirama a snazte se tu prirodu chranit nebo to dopadne jako letos ze snehem čes!
jakarakaodpovědět 
   Re: hmhm...15:11:46 05.12.2007
Občasnou chybku překousnu, ale TOHLE je k nečtení...Omlouvá vás snad jen nějaká forma DYS... (grafie apod.). A mimo to - souhlasím zcela s tím, že kdo se přizná ke svým chybám a je schopen se z nich poučit, má mnohem větší šanci v horách / na skalách přežít. Chce to hodně pokory a vyhnout se machrování. Chyba se může stát komukoli.
Kamilkaodpovědět 
 Re: hmhm...18:57:32 09.04.2007
Prosím tě, příště si svůj příspěvek raději 3X přečti, protože s něj vyplývá, že jsi sám totální vyhulenej trouba, který práská nesmysly co nemají hlavu ani patu a ještě tím uráží akrytizuje jiné
viťaodpovědět 
  Re: hmhm...19:07:57 09.04.2007
staci to napsat jednou :-D
jakarakaodpovědět 
   Re: hmhm...20:03:06 09.04.2007
U Tebe ne!
Rabak.odpovědět 
    Re: hmhm...20:08:01 09.04.2007
ok!!
jakarakaodpovědět 
     Re: hmhm...11:44:16 10.04.2007
Naprosto souhlasim s komentářem uvedeným kousek hore. Jarakara, promin, ale nejdřív se tě musím zeptat sám: Kde bereš tu drzost nás označovat za huliče či feťáky? Podle tvého příspěvku bych řekl, že sám bys potřeboval na "protihulové" léčení. A druhá věc, pokud se ti článek nelíbí, jsi s ním nespokojen a nedokážeš přidat komentář, který se rovná kulturné úrovni dospělých lidí, tak raději nic nepiš. P.S. Doufám, že na přeložení tohoto trošku složitějšího textu nebudeš potřebovat translátor. Kdyby ano, najdeš ho na webových stránkách www.slunečnice.cz . Přeji příjemný zbytek týdne!!!!!
Hrujak111odpovědět 
      Re: hmhm...18:15:53 10.04.2007
no tak ja vas za huliče ani za jiny hovada nepovažuju vopravdu ne!
me to proste tak s toho clanku pripadalo a to ze se branite je dobře ale kouřit mi nepřipada pěkny a dost me to sere a hlavne na skalach kdyz vsude vokolo sou vajgly a jinej svinčik kerej by me ani nenapad ze muze existovat.

jesi sem tě tak nasral tak to pardon a hodne zdaru při matuře a dalsich vecech.
P.S.jesi nechavate vajgly jak vam vodpadnou vod z ruky tak doufam ze pro nas co us nato nemuzou koukat udelate zmenu a bude te si to vodnaset do civilizovanyho svetu
čes!
jakarakaodpovědět 
       Re: hmhm...22:23:11 10.04.2007
Na vajgly na skále jsem si pořídil šikovnej skládací popelníček - souhlasím s Tebou totiž v tom, že nechávat je porůznu na či u skály je neestetické. A když ho zapomenu, tak mi holt smrdí od vajglů kapsa.
Ale nech nás, závislíky, na pokoji. Stejně jsme druh vyhynutím ohroženej, při všech těch protikuřáckejch kampaních :-)
Tomáš F.odpovědět 
        Re: hmhm...14:29:37 11.04.2007
:lol:
tak rikas to dobre a mas pravdu
jakarakaodpovědět 

 Ať už to bylo ...20:34:59 09.04.2007
... jakkoli, nejvíc mně v závěru tvého příspěvku pojednávajícím o vašem vztahu k bezpečnému lezení překvapilo, že nejdřív dolů zavoláš "Zruš" (nebo provedeš smluvenou pantomimu) a pak se jdeš zajistit ke kruhu. Což to zkusit obráceně ?
Zímováodpovědět 
 Re: Ať už to bylo ...11:48:46 10.04.2007
Nikdy se ti nestalo, že ke kruhu máš 4m chůze v masívu a dolů neuvidíš, ani neuslyšíš? Mj. že bych nahoře mohl jezdit na skateboardu? Určitě víš, co má Hiku namysli, ne? Samozřejmě že by se to mělo dělat obráceně, ale to považuju nutné např. na věžích či jiných vrcholech, kde hrozí pád. Tam kde sedíš na zadku, opíráš se o strom a k okraji to máš 5m, tak je to zbytečné. Avšak záleží na člověku.
hrujak111odpovědět 

 Spousta stesti20:55:19 09.04.2007
Ahoj hosi, budte radi ze to takhle dopadlo a snad se z chyb(y) poucite. Bohuzel v lezeni se chyby (nejen tve vlastni) strasne msti, proto budte radi, ze to tentokrat dobre skoncilo. Co je na techto zkusenostech dobre tak vam to alespon prida na opatrnsoti a pozornosti (alespon na nejaky cas).
Jsem rad ze tady ctu takovyto clanek, co upozornuje na veci, kterym se vyvarovat, praxi.
Tedy lezbe zdar a hodne uspechu v dalsi lezecke kariere.
Jamesodpovědět 

 povely21:55:05 09.04.2007
V rámci zachování života nedoporučuju povel "zruš". Také jsem se kdysi málem zřítil od kruhu, když na můj povel "drž" jistič slyšel "zruš" a vycvakl osmu. Naštěstí jsem držel lano a podíval se dolů. A to bylo u prvního kruhu asi v 8mi metrech a nic nás nerušilo. Od té doby jedině "zhoď". Vřele doporučuju.
 Miláno Zodpovědět 
 Re: povely22:20:35 09.04.2007
To jo, taky dobrá historka. Záměna "zhoď a "pojd". Nedoporučuju ani jedno. Nakonec nám zůstane jako nejjistější free solo. Aťsi...:o)
odpovědět 
 Re: povely23:15:43 09.04.2007
Shoď a Pojď se natolik podobá, že je to ještě horší než zruš a pojď:-)
Petr Jandíkodpovědět 
  Re: povely22:28:18 13.04.2007
Tak zkuste povely: dober a zruš.
Mahyodpovědět 
 Re: povely07:32:43 10.04.2007
Já jsem dospěl k tomu, že toho vůbec moc nenakecáme. Pokud je to jednodýlková cesta a není moc slyšet a nebo tak je moc slyšet, ale povelů od dalších ze všech stran, druholezec se naváže a jistí, až dojde lano až k němu -- tak leze. Já dolezu nahoru, zaštanduju a dobírám. Pokud je cesta dlouhá tak, že by fáze jištění ničeho a dobírání ničeho, která tak vznikne, byla moc dlouhá. je tady možnost nějakýho výraznýho vizuálního povelu "zruš". Pokud pak začnu tahat za lano, je to zase jasný -- dobírám. Na kontrolu "pojď" a "jdu" máme specifický skřek. Já zařvu, druholezec zařve -- je jasný že já dobírám a on leze.
Tohle chce samozřejmě být sehraný. nejde to s někým, s kým lezu poprvý.
Blbý je, jakmile se začnou dělat nějaký neobvyklý manévry. Případ v článku je klasickou ukázkou, kdy není jasný, co má kdo dělat. Pak je nutný se před akcí pořádně domluvit. Že jsem se vždycky domluvil? Jasně že né, také z toho byl několikrát nákrok k průseru.
Tedy, bych řekl: Na standardní situace mít co nejméně povelů -- a jasných povelů. Nestandardní -- mít předem dobře domluvený.
Do horských cest je dobrý se na "neočekávané" situace (není štand, vrací se, druhlezec nezvládá a prusíkuje...) také připravit a mít domluvené jak se to bude nejspíš řešit. Zase aby ten druhý tušil, co se děje, i když třeba neslyší a nevidí toho druhého.
To se to radí od pc... :-) Ale je to výsledek zkušenosti, kdy jsem také vytvořil velmi nebezpečné situace.
Dagodpovědět 
  Re: povely11:22:14 10.04.2007
Taky si myslím, že povely jsou spíš na škodu, než k užitku. Problém je v tom, že jistič na konci cesty očekává povel "zruš" a tak může jako tento povel vyhodnotit každý, byť velmi vzdáleně podobný, skřek. Řiká se tomu "Syndrom naplnění scenáře". Pokud je někdo dlouhodobě cvičený podle nějakého scenáře, může se stát, že jeho rozlišovací schopnosti jsou otupeny očekáváním známé situace a takový člověk není schopen zareagovat v případě, kdy se začnou věci vyvíjet jinak. Jsou známy extrémní případy od vojáků, kteří vystřelili na civilní letadlo jenom proto, že byli tak dobře vycvičeni v zákroku proti útočícímu nepříteli, že nebyli schopni rozpoznat mírumilovný dopravák. Takový voják pak hlásil veliteli útočící letoun i v případě, že mu radar a ostatní přístroje ukazovali něco naprosto jiného. Mozek si prostě vsugeroval známý scénář a odmítnul přijmout realitu. Pokud je lezec zvyklý řešit obvyklé situace bez povelů, tak jistič více zpozorní v neobvyklé situaci, kdy lezec začne něco hulákat.
stipodpovědět 
   Re: povely19:28:20 10.04.2007
Domnívám se, že "Syndrom naplněného scénáře" opravdu stál za naším nedorozuměním. A dovoluji si nesouhlasit s absencí signálu: "Zruš!", tento signál považuji za absolutně nezbytný při bezpečném lezení.
Hikuodpovědět 
    Re: povely23:34:42 10.04.2007
On i povel "Drz" se hodi, kdyz zasneny jistic uz dve hodiny jisti a nutne nedava pozor a ty letis.
Ono vsechno ma sve pro a proti. Jinak se zenou prelezame ty tak petidelkove cesty v Tatrach bez jedineho povelu a vime furt co se deje a co mame delat. Stejne tak nekdy jednodelkove na skalach. Dolezu, zastanduju, hodim do samobloku a dobiram.
Je fakt ze spolu lezeme hodne let a tak se zname. :-)
Dagodpovědět 
     Re: povely20:10:19 11.04.2007
No to je moc hezké, ale když si mám představit, jak chladnokrevně ty a tvoje žena lezete, jde mi silný mráz po zádech, ale to bude asi je mojí deformací, způsobenou naší nedávnou zkušeností. Přeji jen pěkné zážitky...
Hikuodpovědět 
      Re: povely21:44:54 11.04.2007
Az se dostanete do situace, kdy se s partakem neuslysite, tak zjistite, ze to takhle skutecne muze fungovat. Priklad s vicedelkovymi cestami: U vicedelkovych cest je jistic neustale privaany na konec lana a neustale jisti, at se deje, co se deje. Kdyz se nic nedeje, tak ceka. Kdyz dojde lano (prvolozec bud ma stand a dobira, nebo nema stand, ale proste doslo lano), tak chvili ceka. Az ho to prestane bavit, tak popoleze metr. Kdyz ten nahore dobere lano, tak popoleze dalsi metr, atd. Kdyz ten nahore nedobira, tak druholezec ceka. Kdyz se nedejbuh zacne lano povolovat (provolezec slejza nebo pada nebo nevimco), tak druholezec zastanduje a jisti. (A kdyz uz neco vubec nefunguje, napriklad druholezec ceka hodne dlouho a lano nahore nikdo nedobira, tak druholezec prusikuje nahoru zjistit, co se deje. Kdyz prvolezec hodne dlouho ceka a lano se nehejbe, tak privaze lano ke standu a slanuje dolu podivat se, co se deje.) Nejaky metodik v tom zrejme najde chyby, ale takhle nejak to funguje.
jx voidodpovědět 
       Re: povely23:02:14 11.04.2007
No, nějak tak. Prostě v těch horách se často nevidí, neslyší.
Prvolezec leze a hledá štand. Najde a zaštanduje a dobírá. Pokud druholezec nemá co povolovat, leze.
Pokud prvolezec nenašel štand (i to se stane), tak druholezec taky leze. Co by měl dělat. Třeba ten nahoře je kousek od štandu a udělá ho. V té chvíli nedobírá, druholezec tedy čeká.
Pokud je vidět, jde si signalizovat. Dobrý je mít nějaký skřek, který znamená "polez jistim". Jasně, pokud je slyšet, jde si popovídat víc. Ale často není.
"Zruš" je dobrá úspora práce. Jinak ty plonkový metry lana jistič furt jistí a dobírající dobírá. Ale když to tak nejde, musí to jít bez domluvy.
To, k čemu to povídám, jsou lehčí cesty v horách (tak IV, V), kde jsme ještě (ťuk, ťuk, ťuk) nikdy nespadli (a bylo těch cest hodně) tedy jištění je jen pro jistotu, né na testování (ono je lepší nepadat :-))
Další možnosti je signalizace nestejně dlouhými konci lana (Sakal) a další. To už je ale mimo téma tady.
Co bych měl za podstatné, být domluvení na tom, co budeme dělat, když...
Dagodpovědět 
 Re: povely19:12:50 10.04.2007
Myslím, že v tomhle případě bylo spíš zbytečné říkat : "Drž!" Pokud jste dobře domluvení, tak tě jistič přece nepřestane jistit, dokud mu neřekneš: "Zruš!"
Hikuodpovědět 
  Re: povely20:18:23 13.04.2007
Jde o to, že jistič kouká po babách, nedává pozor a přitom by měl makat na jištění protože ty vesele letíš ;-) Drrrž!!! je proto, aby si toho všimnul :-)
Gl.odpovědět 

 gratulace a vytka22:35:32 09.04.2007
[1] Gratuluju k preziti. Preji takove stesti i nadale. Snad ho budu mit taky, az ho budu potrebovat. :)

[2] Vytka: Az diskuze jsem pochopil, o co slo, clanek jsem nebyl schopnej docist. :( Kdyby to nemelo takovou diskuzi, tak bych ani neresil, o cem to bylo.
jx nilodpovědět 
 Re: gratulace a vytka13:56:49 10.04.2007
Že jsi nebyl schopný dočíst nějaký text - to vyčítaš sobě, nebo autorovi? :-))
Tomáš hrušodpovědět 
  Re: gratulace a vytka14:06:27 10.04.2007
Vzhledem k tomu, ze uz jsem nekdy neco cetl a docetl, tak v tomhle pripade to skutecne vycitam autorovi.
jx nulaodpovědět 

 Stalose stáváse stanese.08:21:41 10.04.2007
Mě se ten článek líbil docela dost a připoměl mi tu chvíli, kdy  jsem v Srbsku ve chvíli, kdy frčel okolo vlak, zavolal Spusť a kamarád slyšel Zruš, taky naštěstí rychle se odvíjející lano chytil, ale musel jsem ho pobídnout tím, že jsem na něj trochu dopadl. Zastavil mě bez popálenin na rukou těsně nad zemí (jednoznačně díky tření lana v expreskách), ale stěžoval si na můj nevybíravý kopanec do klíční kosti. Doporučuji si vizuálně zkontrolovat, zda vás dotyčný skutečně nezrušil.
 jirkasodpovědět 
 Re: Stalose stáváse stanese.19:36:31 10.04.2007
Že jsem se sám vizuálně neujistil, jestli mě Hrůša jistí, to považuji za svou největší a málem osudovou chybu, na kterou si rozhodně příště dám pozor, přestože Hrůšovi důvěřuji na 101%...
Hikuodpovědět 

 Ahoj08:37:09 10.04.2007
Pánové, taky by mě zajímalo, kolik vám je, nic ve zlým. Když někdo napíše, že má volno, protože jsou prázdniny a pak jde večer na pívo, tak mě to zaujme :-) Jinak gratuluju k přežití. Věřím, že tohle si budete pamatovat sakra dlouho. Můj závěr mimo jiné výše řečené - kouření škodí zdraví! :-)
Kočkaodpovědět 
 Re: Ahoj11:55:14 10.04.2007
Ahoj, mě je 18, Hikovy 20 a jsme v maturitním ročníku, a takhle se připravujeme na maturitu :))
Hrujak111odpovědět 
  Re: Ahoj12:22:11 10.04.2007
Díky. Hodně štěstí u maturit.
Kočkaodpovědět 
   Re: Ahoj13:20:54 10.04.2007
jojo. hlavne z cestiny :-)
cifraodpovědět 

 nebo jinak09:53:40 10.04.2007
Jenom přispěju svou vlastní blbostí. Uříz jsem kousek lana na novou odsedku. Nějak jsme to zakecali a já jsem udělal na jednom konci smyčku s karabinou a druhý konec pouze provlík sedákem a nevím proč neudělal uzel. Pak když jsem se u kruhu cvaknul a odsed, nestačil jsem se divit.Zůstal jsem viset  na laně. Odsedka se houpala nade mnou na kruhu. Bylo mi velmi horko. Je fakt že přístup ke kontrole se od té doby výrazně změnil. Všem přeji hodně štěstí.
ájaodpovědět 
 Re: nebo jinak12:26:03 10.04.2007
Lidičky, lidičky.
Tohle jsem zažil v trošku jiným světle.
Parťák jistil a nahoře řeším - slaním. On, že ne - že mne spustí dolu. Ok - nachystal, nechal si potvrdit, že je ready. Potvrzeno a šup dolu.
Zastavil sem se na podlaze vedle něho.
Na můj udivený pohled - pokrčil rameny, že měl vše pod kontrolou.
Jen si povídal s vedle stojícím individuem.
Ponaučení:
S takovým jističem již nikdy více.
a - prověřuj, prověřuj a prověřuj.

Druhý případ byl na Čertovkách (Morava).
Pěkná sedma přes police až ke kruhu. Koukám - tady to bude asi za těch sedm.
Hláším jističi, bacha - tady to bude hustý.
Nástup od kruhu a......... nestačím počítat ony police co se mi míhají těsně kolem huby.
Zastavil jsem se nad tou největší.

Příčina?

Laxní přístup jističe, který si - jako vždy - zase povídal s dalším individuem vedle.

Takže, suma sumárum:
Objektivní příčina je vždy i tam i tam.
Prvolezec může uletět, odsednout si či odstartovat dolů.
Jistící je nepřipraven či prostě selže.

Proto vše kontroluji a kontroluji a komunikuji.

Než-li vyřknete nějaké názory, zamyslete se nad sebou - co se vám stalo podobného a kdy.
Nikdo není bez viny a nikdo není dokonalý.

Já ve spolulezce vkládám důvěru, nikoliv však absolutní.
Vždy hledám rizika a snažím se je eliminovat.

A proto jsem taky ještě tady.

Hore zdar.
Karlosodpovědět 

 Video12:20:30 10.04.2007
Zážitek určitě nezapomenutelnej a dík, že se z něj můžem poučit.

Mimochodem nedávno jsem někde viděl video s podobnym scénářem - jistič zrušil a lezec se jentak z prdele rozběh a zhoupnul se. Týpek co si akorát balil nádobíčko skočil po ubývajícím lanu a všechno dobře dopadlo. Neměl by tu na to někdo link? Thx
 Michal Kroupaodpovědět 
 Re: Video23:04:32 10.04.2007
urcite myslis toho blba monroa:

http://www.rockstars.cz/video.php? url=data/lezci/39/video/3713.mpg

(odstranit z url mezery)
odpovědět 
  Re: Video11:40:10 11.04.2007
Jo, to je to co jsem hledal, díkes! To je zrovna ukázka jak by ta komunikace neměla probíhat :)
 Michal Kroupaodpovědět 
   Re: Video14:37:27 11.04.2007
Nazdarek, hele neni na tom videu nahodou ten samej typek, co se prezentoval ve videu "Lezeni s Milou" (nebo tak nejak to znelo :-)? Ty potkat na skale tak zdrham...
Honza V.odpovědět 
   Re: Video14:55:48 11.04.2007
Nazdarek, hele neni na tom videu nahodou ten samej typek, co se prezentoval ve videu "Lezeni s Milou" (nebo tak nejak to znelo :-)? Ty potkat na skale tak zdrham...
Honza V.odpovědět 
    Re: Video08:56:36 12.04.2007
No čoveče je mu přinejmenčim fakt hodně podobnej, ale nevim jestli je to fakt on...
 Michal Kroupaodpovědět 
     Re: Video15:44:51 12.04.2007
To ste si fakt nevšimli, že je to fingovaný? Pochybuju, že by to ten práskač udržel v pokrčený ruce :)))
Jaroodpovědět 
  Re: Video14:22:44 12.04.2007
Tak tihle by mozna mali prestat hulit. Nebo lozit.
.odpovědět 

 Hm12:30:54 10.04.2007
nejste prvni a bohuzel asi ani posledni, je dobre ze se tu obcas takovy clanek objevi - tentokrat nastesti s dobrym koncem.. Kazdopadne: chyba je na strane jistice, proste nema rusit dokud si neni STOPROCENTNE jisty. Ale to uz jste si mezi sebou asi vyresili a nikomu do toho nic neni. Tak jako tak, nechat se spoustet primo pres kruh je dost pra.arna, dobre ze takhle nerybarite (verim, ze uz ani nikdy nebudete)..
petr n.odpovědět 
 Re: Hm18:04:53 10.04.2007
No to si bud stoprocentne jistej. Problém. Vím že spoustet pres kruh je naprosta hovadska prasarna, kazdopadne jak bylo v clanku nahore receno, my jsme puvodne ani nechteli jistit a rybarit pres kruh. Problem vysel az kdyz jsem si ja nahore nechal ty zavsiveny cigarety, ze jsem pak zrusil jisteni z osmy. Kazdopadne jsem rad, ze jsem aspon stal skoro u lana a dival se na Hika. Kdybych si sel o pet metru dal balit veci, tak to asi dopadlo jinak.,...
Hrujak111odpovědět 
  Re: Hm22:14:33 10.04.2007
No, vždyť i ten ministr zdravotnictví varuje, že kouření škodí zdraví a že kouření způsobuje předčasnou úmrtnost.

Kdybys nekouřil, nenechal by sis tam cíga a ... (kdyby sliby chyby)
uplne jinej martinodpovědět 

 Banda sráčů09:44:19 11.04.2007
Tak nevim, většina těch co tu píše je fakt banda sráčů. Takhle debilní diskuse jsou už snad jednom na nějakejch politickejch fórech. Každej si tu poctivě zalejvá své ego.
Je to jev poměrně nepochopitelný, když ve skalách je většina lidí v pohodě, proč né tady?
Jaroodpovědět 
 Re: Banda sráčů14:27:50 11.04.2007
za klavesnici je kazdej machr...
ale u tydle diskuze sem se vopravdu nasmal jak se resej uplne jiny veci nes co vobsahoval ten clanek nahore (a vsichni se chtej vervomocne hadat ze maj vono pravdu...) nářez!
jakarakaodpovědět 

 spálený ruce08:47:21 02.10.2007
To bych teda chtěl vidět jak vypadaly hrůšovi ruce.
Štrůdlodpovědět 

 docela kratky ne?:)22:13:21 09.10.2007
a nepsal si to kdyz jsi byl zfetovanej:D:D
:Dodpovědět 

 Foto dne:

Agnes
 Databáze cest:
Všechny cesty (179400)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Gemisto Kalamari L1 6c Manikia
AW III Bielatal
S-kante VII Bielatal
Dévertige Direct 7A Fontainebleau
Seastar 7C Fontainebleau
Nově komentované:
Banana Split 5c Paklenica
Zollamt 6A+ Bor
Hammer King 7c Brseč
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... |

 Nové komentáře:
Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Problém na sestupu |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (29)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Marjan (4)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

 Nově v inzerci:
Master 9.7 50m Bicolour (nelezené-nové) | druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 361 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 315 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 284 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 286 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 256 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.