Ramon zpochybňuje další přelezy La Rambla 9a+ | |
Ramon Julian Puigblanque zpochybnil způsob, kterým přelezli jeho prvovýstup La Rambla 9a+ z roku 2003 lezci Chris Sharma a Edu Marin (prosinec 2006) a Andreas Bindhammer (květen 2007).
Ramon v uplynulých dnech měl prohlásit, že tito tři lezci oblezli těžké pasáže mnohem lehčím způsobem, než on při prvovýstupu.
Web 8a.nu napsal, že lezci Dani Andrada, Dave Graham a Edu Marin potvrdili, že nejlehčí způsob přelezu je o hodně snazší (jeden metr vpravo) ve srovnání s chyty, které použil Ramón.
Ramonet se tak vyjádřil ve video interview zveřejněném koncem září 2007 na španělském lezeckém webu www.desnivel.com. Prohlásil, že ti lidé "unikli" mimo původní linii La Rambla.
Podle Ramona je takto přelezená cesta maximálně za "9a nebo i lehčí". K tomu dodal, že pro něj je originální linie cesty "nezopakovaná".
Zdroje:
www.8a.nu
Video interview na
www.desnivel.com
Ramón Julian Puigblanque na SP v Praze 2003
archívní foto z Lezce by © Standa
Chris Sharma v La Rambla, prosinec 2006
archívní foto z Lezce by © Evrard Wendenbaum
Andreas Bindhammer: La Rambla, květen 2007
foto z archívu Lezce by (c) Xandi Kreuzeder - www.xandikreuzeder.de
Lezec.cz [úpravy] | 22:21 31.10.2007 |
? | 23:00:54 31.10.2007 | pochybuju že na ten článek budou na lezci reagovat ti co to lezli, takže se asi nic nedozvíme každopádně, bylo by to zajímavý... | nitro | odpovědět |
8a.nu | 23:12:31 31.10.2007 | tam zatím taky nic | nitro | odpovědět |
? | 23:27:07 31.10.2007 | Ramona trochu nechapu. To uz je jak v krasu na indii ze chyt kousek v pravo se nesmi brat jinak to nebude za 9- ? :-D Bud ta cesta tu obtiznost ma nebo nema ... to ze to Ramon lezl blbe je jeho problem. Protoze chyt metr vlevo nebo vpravo nepovazuju za uhyb z linie - ne v rozmerech skal a vzdalenosti cest od sebe jako jsou ve Spanelsku | 2. le�ec | odpovědět |
  | Re: ? | 00:36:09 01.11.2007 | Co kéruješ do Krasu kemo :-)),buď cestu vylezeš správně nebo blbě, tak už to prostě u skalkařiny, kde jsou cesty časo blízko sebe chodí, s tím nic nenaděláš. Vše je jen otázkou poctivosti, přece si nebudu psát cestu, kterou vylezu špatně, ne? A mám-li pochyby zeptám se místních. | Vlk | odpovědět |
  |   | Re: ? | 07:31:28 01.11.2007 | Asi by bylo potřeba všechny chyty které do cesty patří natřít barvou, aby bylo jasný co se smí chytat. A uplně nejlepší bude chyty odstranit a přidělat místo nich umělé, aby se někdo nemohl vymlouvat že barva byla olezená a nebyla vidět. | manuel lopez | odpovědět |
  |   | Re: ? | 07:45:59 01.11.2007 | No nevim.Sem tam se stane ze lezu neco co co sotva preklepu a kdyz to leze treba nekdo jinej najde jinej chyt vymysli jinej postum a ac z linie neuhne tak to preleze snadneji. | R. | odpovědět |
  |   | Re: ? | 10:13:32 01.11.2007 | Vlku klidek ... nebud chytlavej jako hovno kosile :-) nekeruju do krasu, ale do Ramona. Protoze jak jsem napsal, tak na sutru po kterym La Rambla vede (stal jsem pod nim), neni treba takovyto pakarny zavadet. 1 metr neni ani rozpazeni a tudiz to proste neni uhyb z linie. Rozhodne ne na takoveto skale. Ramon si to proste blbe vymyslel. Pak uz je jen debata o tom jestli to tu obtiznost ma a nebo nema - ne jestli oni to lezli spatne a nebo dobre. Proste nalsi lepsi reseni problemu. A potvrdit obtiznost je na nich. | 2. le�ec | odpovědět |
  |   |   | Re: ? | 10:49:48 01.11.2007 | A jak se to picita s "prunikem chytu" v sousednich cestach? jmenovite narazim na blackstar a brazilii ve sloupu.... | judovana | odpovědět |
  |   | Re: ? | 14:39:49 01.11.2007 | Vlku jenže problém je že ani vy místní se nehodnete... třeba real future, tam se prý nemá podle zdenála brát ten velký spoďák navrchu, že je z No future, a bez něho je to o dost těžší a ty zas tvrdíš něco jiného. Já to prijistotu přelezl tou těžší variantou ale aji tak... je to divné, každý to prostě vidí jinak | Adam Fiala | odpovědět |
  |   |   | Re: ? | 17:50:36 01.11.2007 | Adame jestli bereš vážně Janzena, tak jsi asi jediný :-)), jeho názory už nezajímají ani jeho spolulezce :-)).Znám ho přes dvacet let a vůbec se v některých věcech nezměnil. Real Future je za 9 právě díky tomu, že se leze přes ten velký spoďák, jinak by byl výš, ale to by zase musela být poznámka, že se nesmí brát to a to a někoho by to štvalo :-)). | Vlk | odpovědět |
  |   |   |   | Re: ? | 19:25:16 01.11.2007 | aha já myslel, že on tu cestu dělal... No ale jestli to je takhle, mohl jsem v tom strávit o jeden víkend méně:D no aspoň mám nějakou poctivou devítku, vyrovnává se to s epitou:) | Adam Fiala | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: ? | 19:32:44 01.11.2007 | Real dělal Pavel Weisser a i s klasickým Futurem to bylo tak, že ten spodek okolo druhého ( tehdy se dělalo zespoda) vylezl Pavel neboť Janzenovi to moc nešlo :-)). Je to pěkná vytrvalostní cesta akorát odjištěná prostě nobleska patřící ke krasovému vzdělání :-)). | Vlk | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: ? | 20:42:26 01.11.2007 | aha tak to bude asi scestné, příště se radši zeptám tebe:) jinak už se těším na další krasovské devítky, doufám že jich tam je ještě dost, neboť příští sezónu tam k vám my ostraváci teprv začnem jezdit:) | Adam Fiala | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: ? | 21:29:41 01.11.2007 | aha tak to bude asi scestné, příště se radši zeptám tebe:) jinak už se těším na další krasovské devítky, doufám že jich tam je ještě dost, neboť příští sezónu tam k vám my ostraváci teprv začnem jezdit:) | Adam Fiala | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   | Re: ? | 08:28:43 05.11.2007 | Už se těším, to bude u Pepy veselo, stáhni si top 100 v Krase a můžeš vybírat na příští rok. :-)). | Vlk | odpovědět |
  |   | Re: ? | 15:44:42 01.11.2007 | Ty woe Vlku, pleteš hrušky s jablkama. Pokud se nepletu, tak metr i dva i vic vedle La Rambla toho moc není, hihihi. V Krasu jóóó. | nesmrtelný blázen | odpovědět |
  |   | Re: ? | 11:28:40 06.11.2007 | No jo v Krasu ke tretimu borhaku 8 k patymu devet a tak podobne, je to trochu wonderland | noname | odpovědět |
LOL | 07:56:52 01.11.2007 | "K tomu dodal, že pro něj je originální linie cesty "nezopakovatelná"." | tah-sha-tunga | odpovědět |
  | Re: LOL | 08:13:11 01.11.2007 | Pardon, správně je "nezopakovaná". Opraveno a díky za upozornění. | Lezec.cz | odpovědět |
No... | 08:32:25 01.11.2007 | Ramon je sice určitě husťák. Ale tímhle výrokem dost ulít. Je jeho chyba, že si v linii nenajde nejlehčí způsob. Neni to samozřejmě ojedinělej případ, kdy prvopřelezce (má to určitě nejtěžší) řešil problém příliž složitě anebo alespoň jinak. Güllich taky lezl pasáž po klíčovém skoku v AD jinak, než jeho následovníci, klasa ale zůstala. Někde se ale s novým způsobem přelezu kasá radikálně, např.Papírový měsíc | Luky | odpovědět |
  | Re: No... | 17:45:45 01.11.2007 | Adam vylezl Papírák původním směrem a přesto ho shodil a to dost podstatně.
| Vlk | odpovědět |
  |   | Re: No... | 08:47:34 02.11.2007 | Nemyslel jsem Adama :-)
| Luky | odpovědět |
Adam | 09:01:37 01.11.2007 | Mně se hrozně na 8a.nu líbilo, jak někdo z venku napsal, že si počkáme, co na to řekne Adam Ondra. To je dost slušný renomé, řekl bych. Jinak si myslím, že ortel, zda má smysl držet původní linii nebo ne musí říct ti, kdo cestu lezli. Je to pořád skalkařina, ač pořádně dlouhá. | Petr Resch | odpovědět |
  | Re: Adam | 10:46:20 01.11.2007 | Mno, tak jelikoz jsem se kouknul na to video v puvodnim zneni,tak jeste doplnim jednu vec: Ramon tvrdi,ze lezci lezli stejnou cestu, ale ze v ni pouzili jeden rest navic: odlezli kousek doprava, tam je odpocinek, pak se na cestu vratili a dolezli ji do konce. Jak daleko je rest od puvodniho smeru nerika (tedy myslim:-)
Osobni nazor: ano, cestu to ulehcuje, to je pravda, ale zase na druhou stranu je spis jeho chybou, ze si v te linii nenasel misto kde se da sklepnout, a to ze ostatni maji lepsi "cit" pro skalu je spis jeho spatnou vizitkou...
A jeste jedna vec, na Adam Ondru se ho ptaji posledni otazkou, co rika na jeho uroven v tolika letech, odpoved zni: Jestli bude pokracovat tak jako doposud bude kral:-))
No, nebo jsem tomu vsemu taky spatne rozumel a nic z toho co jsem napsal neni pravda :-))
Mejte se, | Martz | odpovědět |
  |   | král Adam | 12:13:26 01.11.2007 | "A co si myslíš o lidech jako je Adam Ondra, ve čtrnácti letech na takové úrovni...?" "Yo creo que como sigue así serrá el rey"!!!
Si seňor | janek | odpovědět |
Huber | 10:48:18 01.11.2007 | zajimave jsou nazory Alexandera Hubera, autora La Rambly, ktere jsou prelozeny do anglictiny v komentarich na 8a.nu k clanku "La Rambla 9a+ or 9a". original pro nemecky mluvici je na linku http://www.climbing.de/reload.html?detail.php?1470
| jj | odpovědět |
  | muj nazor | 11:32:56 01.11.2007 | je v obecne rovine problemu - ac takove cesty nelezu a nikdy nepolezu, tak skalkarina neskalkarina si myslim, ze zakazovani chytu je totalni piii....na. ja lezu cesty nejlehcim zpusobem, jaky najdu. protoze nestojim o to aby pak nekdo prisel a zacal prudit, ze je to lehci atd. seru na cislo, ktere je napsane v pruvodci nebo skale. cesta se ma podle me lezt po vsem na co dosahnu, protoze jinak je to jako cesta na stene, kde si urcim chyty a ty ostatni brat nesmim a to je asi fakt blbost. ovsem k teto ceste a tomuto problemu se vyjadrit nemohu neb jsem nevidel, neslysel ani nezkusil... a vlku k tomu krasu - nektere cesty hajis jak o dusu (chyty jsou zakazane, zpusob prelezu predepsany - viz sloup a jine zase klidne shodis, ze jako "kluci to musite lezt po chytech" - viz porodni asistent na holstejne - klidne mi tu napis jaky jsem hnup a tak, jak to vzdycky delas - moc se na tvou "fundovanou" odpoved "vseznalka" tesim) a jen aby sis nemyslel, tak ja te opravdu uznavam za tu praci, kterou v krase odvadis, ale proste s tebou nemusim vzdycky souhlasit - papaa | ententýk | odpovědět |
  |   | Re: muj nazor | 12:08:15 01.11.2007 | Často se musí hledat nějaký kompromis. Linie je zhruba dána osazeným jištěním, takže by se jí člověk neměl příliš vzdálit - a to "příliš" bývá často právě věc debaty. Někdy je zcela jasné, kudy lézt, v ideálním případě to ani jinak nejde, ale sem tam se najde cesta, u které to bývá sporné. Třeba když se hodně blíží jiné cestě, nebo když se dá lézt různými způsoby v různých liniích a obtížnostně si to neodpovídá. Existují cesty, které mají v průvodcích poznámky typu: u 2.K zprava IXa (orig. IXc) a tak něco. | P. | odpovědět |
  |   |   | Re: muj nazor | 12:15:45 01.11.2007 | no jo, ale stejně to pak lezou vsichni u druhyho zprava a serou na to - by byli za uplny dementy, dyby to lezli zleva, pac by jim stejne nikdo neveril, ze to lezli primo - leda by meli video :-)
jehelnik
| | odpovědět |
  |   | Re: muj nazor | 17:57:32 01.11.2007 | Nikoho nenutím, aby se mnou souhlasil, ale jsou cesty v Krase natlačené, které mají určitý způsob přelezu a ten tvrdí klasu, prostě vezmeš jiné chyty a je to podstatně lehčí, typickým příkladem je třeba Předstartovní či Slepičí krok, Boulder bez hrany a tady musíš znát a ctít způsob přelezu a v podstatě to nedáš OS neboť už znáš dopředu chyty... a pak jsou cesty jako Asistent, které mají okolo sebe dost místa a když to půjdeš na OS tak půjdeš přes chyty a ne nelogicky doleva přes nechytovatou stěnku, takže by musel být uveden způsob přelezu a už to nemáš OS, u těchto je lepší dát nižší klasu a umožnit OS.Můj názor.:-). | Vlk | odpovědět |
  |   |   | Re: muj nazor | 21:48:22 01.11.2007 | Vlk...Vlk...není to náhodou ten pašák co "ohlásil", že naše pískařská špička leze s mágem???bravo...smekám...co nevidět budem všichni znát výsledky jeho iniciativy a to bude mela!!!! | elbrus | odpovědět |
  |   |   |   | Re: muj nazor | 23:41:29 01.11.2007 | jojo to je on.ten co z velike iniciativy udává jako za bolševika :-( co dodat .Bude mít dosti práce stihnout udat všechny ostatní co jsou teď v kurzu a mít nás zkompletovaný. | | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: muj nazor | 23:51:56 01.11.2007 | Je chytrej jak šalamounovo hovno a iniciativní jak předseda SSM.O problému ví kuloví a bude do toho šťourat...a všem to posere. | elbrus | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: muj nazor | 10:18:38 02.11.2007 | tak to jste chlapci asi trochu nepochopili situaci. dvakrát měř, jednou řež... | haky | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: muj nazor | 12:29:28 02.11.2007 | Hosi, o problemu nic nevite, tohle tema nesledujete, ale presto se citite schopni z fleku zareagovat, co?
Tak vam jen preji, at takhle zbrkli, ba blbi, nesjte i jindy jinde. Zdravim
P. S.: Vlkovi za tuhle akci dekuji, kdy jindy by se to schizma melo uz, sakra, vyresit nez ted? | Ondrej | odpovědět |
  |   |   | Re: muj nazor | 09:12:16 05.11.2007 | a neprijde ti to vlku fakt jako piiiipovina? prece ty sam taky nepolezes schvalne po malych chytech a bez chytu aby byla cesta tezsi? nebo jo? a co vyska jednotlivce. nekdo dlouhy sahne z madla do madla - to to ma a nekdo o hodne mensi to musi resit po totalnich jebkach - jak tohle vyresit? dat ceste 3+ nebo 8-? opravdu si myslim, ze cetsty (vsechny)by se meli lezt po vsem na co dosahnu, protoze jinak jsou to vyumelkovane problemy a za chvili by nebyla jedina cesta, ktera by se dala lezt OS, protoze vsude budopu povine kroky aby u nas bylo dost tezkych cest... je jasne, ze pak nemuze nikdo tvrdit, ze cesta je treba za x+, kdyz je to jasne lehci - ale o otm to je, proto se prece leze po skale a ne v telocvicne - asi mi nejvic vadi ta nelogicnost takovych linii, ve kterych se chyty zakazuji... | ententyk | odpovědět |
  |   |   |   | Re: muj nazor | 15:23:28 05.11.2007 | Nepřijde, bohužel ve sportovních oblastech občas takovéto cesty nalezneš, u nich je potřeba bohužel znát způsob přelezu, aby to bylo jak říká Janzen Lege artis :-)). A sám takto některé cesty lezu, v Krase to většinou vím jak to vylézt, aby to mělo správnou klasifikaci a jinde se zeptám :-)).
| Vlk | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: muj nazor | 09:21:03 06.11.2007 | nicmene ja si trvam na tom, ze prvovystupce ve snaze udelat se slavny velkym cislem nevzal to a tamto a mel z toho devitku, desitku, jedenactku, dvanactku - osumdesatku. timhle zpusobem totiz udelam i z normalky puvodne za 3 cestu za 8- a jeste budu mit prvovystup :-)) hec | | odpovědět |
Videa | 12:27:46 01.11.2007 | Na youtube.com se dají shlédnout videa jak Sharmy (http://youtube.com/watch?v=NVVGnYdgDbo) tak Ramona( http://youtube.com/watch?v=s5Dc_lYnjWE). A chyt který bere Sharma navíc a odpočívá v něm je asi (možná ani ne) půl metru od chytů ostatních... Myslím si že je to spíš ramonova blbost že ho nevyužil.. | Noo noo | odpovědět |
  | Re: Videa | 13:41:02 01.11.2007 | nelze nez souhlasit - kdo nebere chyty, ktere tam evidentne sou tak musi byt minimalne hodne padly na hlavu anebo straaasne silny :-) | ententyk | odpovědět |
  |   | Re: Videa | 11:44:09 02.11.2007 | Asi si pri lezeni rikal: Kurnik madlo, moc me laka, ale nesmim sahnout jinak to bude jen za 8b, ja chci 9a!! To madlo se mi urcite jen zda, vlastne tu vubec neni, uaaa nesmim sahnout, vlestne je uplne mimo linii, uf uf! Parada, slo to bez nej, jupii 9a je moje :-) A vlastne kdyz nesahnu na tuhle skrabku, ta je taky uplne vedle, tak to bude za 10c+. Uff, ale to nejde, tak ta do cesty urcite patri ;-)
A kdo na to madlo sahne, tak to nevylezl :-D | | odpovědět |
  | Re: Videa | 08:56:04 02.11.2007 | Jo jo, svatá pravda. | Luky | odpovědět |
Ale myslim se... | 17:10:06 01.11.2007 | Na 8a.nu je srážka vlaků žurnalismus, a ten članek neměl cena v tom, ja nechapu proč mame to na lezec. To neni noviny, to jen nejhorši spray. | Andrew | odpovědět |
  | Re: Ale myslim se... | 20:36:33 01.11.2007 | To jsem tam dal já a nesouhlasím s Tvým názorem, že by to na Lezce nepatřilo. | Standa | odpovědět |
  |   | Re: Ale myslim se... | 21:39:01 01.11.2007 | souhlasim. Urcite to sem patri! | Mike | odpovědět |
"Kladná polemika" | 18:24:24 02.11.2007 | Na ostrově, kam jezdíme na dovču a občas si něco polezeme, se setkávají lezci z celého světa. Lezení tam zakotvilo nedávno a dnes je tam tolik cest a možností dělat další, že to nebere konce. Jezdí tam lézt a dělat cesty také Chris. Cesty jednodélkové těžkého kalibru rostou jak houby po dešti. Jeden rok přijedete a další rok je o oblast víc. Místní mají nosná pravidla bezpečnosti ojištění cest a tvůrci,dodržují. Více lidí přelézá kvalitní cesty bez dohadů, pouze se stane, že právě četnější přelezy těch NEJ shodí klasifikaci i o 1-2 pole níže. Je to vývoj cesty, celkově lezeckého umu a hlavně pohody mezi lidmi. Celý rok se těším, že možná dám vysněných... a ejhle shodili to dolů. Většina cest je překlasifikována. Vždyť je to normální vývoj, nelze se zlobit. Snad jen vybrat si jinou. Kladná večerní polemika o cestách, o přelezech zdobí klasifikaci cest v dalším průvodci.
K pousmání:Sharma je větší, tak má větší křídla, větší rozpětí, je hezčí. Pozor,asi dělá méně kroků, není to lehčí? Ale leze krásně. Ramon je malý dělá více kroků a to se nepočítá? Mě se nelíbí ? A co linie? Asi si nikdo nepředstaví v těch brutech,co oba lezou, že si tam mohou moc pískat. To vakuum ne a ne u lezení dosáhnout. Lezou oba super, každý jinak a jinak to vnímaj.Je škoda, že vždy někdo musí spichnout. | Hanka | odpovědět |
  | polemika o nicem | 19:33:59 02.11.2007 | ...spichnul a za trest mu zcervenaly oci (viz foto Lezce) a zustane malej az do smrti:). Proste zminil historicka fakta a ze je sportovec a pridal k tomu i svuj vlastni "inteligentni" nazor bych mu tolik nevycital. Nebo chcete mit sve lezecke idoly dokonale i po vsech ostatnich strankach? Tema o nicem...
Nakonec buhvi jak to rekl a kterej chytrej zurnalista to z neho tahal. At zije sledovanost:)! | laco | odpovědět |
  |   | Re: polemika o nicem | 17:10:51 04.11.2007 | 9a a nebo lehci????
jA JI SICE NELEZLA, ALE BYLA JSEM CELY MESIC ZIVE U Toho kdyz ji Andreas Bindhammer skousel a vylezl...........Podle meho nazoru zalezi i na pocasi jestli je chladno nebo dusno nebo vlhko.....Ale kazdy ma sve nazory.....Takze mnoho uspechu pri srovnavani
| Katka | odpovědět |
|