Dovolte mi, abych zde otevřel otázku reklamy. Je to věc žhavá, jak je vidět z některých příspěvků a přitom v současném životě naprosto nezbytná. Pro zadavatele i pro poskytovatele.
Proč je to tak ožehavé téma? Je to dáno obecně tím, že reklamu považujeme za otravnou? Je to dáno způsobem, jakým je reklamy používáno? Je to dáno tím, co je propagováno? Je to dáno tím, koho se snaží oslovit?
Co je to reklama?
Je reklamou pozvánka na oddílovou schůzi? Je reklamou pozvánka na závody? Je reklamou pozvánka na filmový festival? Je reklamou pozvánka na akci pro veřejnost? Je reklamou pozvánka na nově otevřenou boulderovku? Je reklamou pozvánka na výprodej zimního oblečení? Je reklamou inzerát, banner, televizní či rozhlasový spot, billboard, test výrobku, spotřebitelská soutěž, sponzoring expedice, zářivý obal výrobku, doporučení od kamaráda?
V jednom z dřívějších komentářů zde bylo dělení na:
1) obsah reklamy propaguje akce výdělečné => komerční reklama
2) obsah reklamy propaguje akce nevýdělečné => nekomerční reklama
Je tedy komerční expedice do hor? Je komerční filmový festival? Je komerční horolezecký kurz? Je komerční akce, která má sponzory nebo jenom akce, která vybírá vstupné? Je komerční pozvánka, která vyzívá k nákupu materiálu?
A nebo je komerční to, co přinese zadavateli zisk? Zisk finanční, materiálový nebo i jiný? Třeba pocitový? Dělá někdo akce bez zisku?
Jak by se k reklamě měl postavit správce Lezce? Má odmítat reklamu? Má mazat články, které něco propagují? Podle jakého klíče by to bylo vhodné posuzovat?
Já Lezce chápu jako super platformu pro lezení. Díky Hopovo nápadu, každodenní práci realizačního teamu Lezce a všem, kteří přispívají články, komentáři, fotkami, průvodci atd., má Lezec obrovskou sledovanost a je zde velké spektrum názorů.
Protože Lezec je spolutvořen Vámi - lezci a je pro lezce, dovolím si Vám položit otázku: Jak by se měl Lezec postavit k reklamě, jak by ji měl posuzovat a jakou formou zveřejňovat?
Vlasto, na co se vůbec ptáš? Máš tam tři prdele otázek a ta poslední se mi zdá úplně mimo. Ale dobře, podle mě by měl Lezec uvádět jen ty reklamy, které mu mohou přinést určitý profit. Jinak zde podle mě jen zabírají plochu, na které by mohla být třeba nějaká holá baba.
Je reklama představení nového modelu auta/nového filmu v motoristickým/filmovým časopise? Reklama může být užitečnou informací, stejně tak nezávislý pohled může být reklamou. Tady bych to viděl na míře objektivity pohledu. Myslím, že možnost vložit svůj komentář tu objektivitu zaručuje (více pohledů), což v papírovém magazínu dost dobře nejde. Pokud se nedozvím v lezci např. že tyhle žvejkačky, prací prášek, cigarety, dámské vložky atd. jsou pro lezení nejlepší, tak bych to neřešil.
Hlavně si všichni vzpomeňte na pana Vajíčka a lišku, co prodrbla čtvrtku rypákem. A na to, jak jste hltali germánský reklamy, protože tam bylo aspoň na co koukat. Sám Lezec je reklama, ale to málokdo ví.
Zapsal: Azbest, 17:18:57 27.09.2002
brrrrrrrrr
obecně souhlasim s bídnou tlučhubou, ale snad jen bych chtěl říci, že ta reklama je spjata většinou s pěknejma lotrama
Ne na Lezci! Ale jako všeobecně, a taky se to docela gut rýmovalo......
Zapsal: Luk, 23:43:09 28.09.2002
Re: Luk
Já se v podstatě reklamou živim, bez ní by to v obchodě nefungovalo ani v jednom směru, že jsem lotr vím :-).
Je přece jen na rodičích Lezce, co tam pustěj a co ne. Když tady budou jen samé reklamy a žádný článek, tak sem nikdo nepoleze. A to rodiče přece nechtěj, chtěj co nejvíce kamarádů pro své dítě.
Luku, ono to tržní ( fuj to je zprofanované slovo ) hospodářství funguje všude.
Zapsal: Maty, 12:06:30 30.09.2002
Inzerce
Pěkný Papouši, vážně.
Jsem sice téměř nesvéprávnej, ale nahoře na liště je políčko "inzerce". Myslím, že veškeré pozvánky a upozornění ( at komerční nebo jiné ) by mohli být tam. Nebo na jakémkoliv místě, které jim Hop určí.
P.S. Zametení před vlastním prahem ( určeno kritikům reklamy, té všudypřítomné hnusoty ): kolik Vám výrobci lezeckých věcí platí za propagaci firmy? Nebo si z kalhot, lezaček, sedáků, pres atd. strhaváte, vybrušujete, nebo zamalováváte jejich loga?
Zapsal: Maty, 13:36:28 01.10.2002
Zaujatý Papouš
Mylsím, Papouši, že jsi vůči Summitu zbytečně zaujatý. Podle mě se může každý podepisovat pod své reklamy a výtvory jak chce a toto právo by mu neměl nikdo odpírat. Mě se taky nelíbí to tvoje - Berg Heil Papouš - a přesto to tady pořád neomílám. Navíc si myslím že články o metodice, které kuci píší, jsou více než skvělé a to, že pod nimi figurují jejich přesná jména a jména jejich firem si jistě zaslouží. Alespoň se neskrývají za nic neříkající přezdívky Papuoš, Hop, Oliváč a já nevim co ještě.
Berg Heil
Hop
Pravé jméno se většinou dozvíte podle maila, prostě klikněte na tučně vytištěného autora a můžete mu nadávat a nadávat, co se do něj vejde. Zrovna Papouš se moc neskrývá, Hop také ne a Oliváč, ten je ukrutně maskovanej, toho nikdo nezná. Horší jsou jiný typy, co na sebe ani nedaj kontakt. No, ale je fakt, že pod určité výtvory bych se taky nepodepsal, natož pravým jménem, například pod tento. Heil.
Vy ste fakt vtipný :)
!Pozor!
Reklama...
"kdo mě chce osobně poznat a rozvést přeukrutnou diskusi o čemkoliv a o ničem, tak mě (když jsem v Čechách) najde skoro každý den v BB."
Konec reklamy...
Proč nedávám mejla jsem už jednou rádoby vtipně vysvětloval,ale vzpomínám si, že jsem na sebe jednou na Lezci práskl svůj mobilní telefon...
!Pozor!
Reklama...
"Stránky boulder.cz se už blíží do finále a už opravdu brzy se rozjedou.Nicméně Aro musím Tě zklamat, protože arena pro pruzení bude tvrdě potlačena...:) bude to pouze a jenom info server o lezeccích a lezeckých výkonech a samozřejmě o...:)))"
Konec reklamy...
Zdravím Prudiče a věřím, že sakra jednou pozná toho Oliváče :)))