LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Climbing is my life!
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
50.Nyč 10087
51.Zaoral 10075
52.Zedek 10072
Bouldry:
50. 8503
51.Šauli 8409
52.Palivec 8403
Hory:
8.Černý 6591
9.Sukačová 6464
10. 6150

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140329 cest
Nové přelezy:
Les Furtif 8b+
Loose Cano 7b
Ajo En Vag 7C
Hammer Kin 7c
Mucho Tron 7b+
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A

Stěny
Lezecké centrum SmíchOFF - Praha 5
Big Wall - Praha 9 - Vysočany
Lezecká stěna Kbely - Praha 9 – Kbely

Prodejny
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno
LANEX eshop - Bolatice
Lezec-shop.cz - Štěchovice

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

LRH: Otevřený dopis proti silovým testům lezecké repre

Otevřený dopis předsedovi ČHS a lékařské komisi ČHS, v němž protestuje proti zavedení silových kritérií do nominačních pravidel reprezentace v závodním lezení, poslal Libor (Rebel) Hroza. Jeho plné znění nám dal k uveřejnění.

Zde je:

"Vážený pane předsedo Bloudku,
Vážená lékařská komise ČHS.

Před pár dny se na stránkách ČHS objevila informace o tom, že podmínky účasti v reprezentaci se rozšiřují o splnění jakýchsi silových testů.
Cituji:
„Pokud některý ze závodníků splňujících podmínky nominace na základě výsledků v nominačních závodech nedosáhne minimálních limitů v klíčových parametrech pro jednotlivé disciplíny ani při opakovaném testování, počet členů reprezentačního družstva v dané kategorii a disciplíně se sníží.“

Netuším, proč ČHS tuhle věc zavedl, ale stanovovat minimální silové hodnoty (ať už jakékoli) jako kritérium lezecké výkonnosti je podle mě koncepčně scestné. Ale jistě, na to, co rozhoduje o výkonu, mohou být různé názory. Zde ale jde i o zdravotně problematickou věc: zjednodušeně řečeno, jde o možné poranění při tréninku síly prstů (síla a vytrvalost flexorů prstů). Jestliže ČHS dal tuhle podmínku, bere na sebe také odpovědnost za případné úrazy zejména mladších závodníků, kteří při snaze splnit dané limity si přivodí úraz? Ještě bych pochopil, kdyby ČHS dal tyhle silové limity jako doporučení závodníkům, ale jako podmínku – to je špatně. To, že případní reprezentanti budou chtít tyhle limity splnit je jasné, ale kde je jistota, že si u toho nepoškodí své zdraví? ČHS sice píše, že jde o malé minimální hodnoty; ale kde bere ČHS jistotu, že tyhle minimální hodnoty jsou ještě hodnoty pro toho či onoho potenciálního reprezentanta bezpečné? Navíc se jedná o problematiku, kde obecně nikdo není schopen říct: ano, ty už máš vývoj kosterního aparátu ukončen, a ty ne. Docent Baláš, který se na kritériích podílel, je respektovaným odborníkem v tělovýchově, ale při vší úctě, lékařem není.

Sám nejsem jistě vševědoucí a ptal jsem se tam, kde tomu medicínsky rozumějí velmi kvalifikovaně. Kamarád, špičkový ortoped z kliniky primáře Hospodára, mi na tenhle požadavek ČHS řekl, že je to hloupost. Rehabilitační lékařka (původně ortopédka) z kliniky profesora Koláře se také vyjádřila, že je to špatně. Přitom oba dva tihle lékaři sami lezou. ČHS se odvolává na jakési testy reprezentantů z dřívějška a na silové schopnosti úspěšných reprezentantů zahraničních. Ptám se: Jsou tyhle testy vůbec vypovídající o tom, kolik snese zatížení konkrétní jedinec v konkrétním stavu jeho vývoje v době testu? Vývoj jedince v tomhle může být ukončen u někoho v šestnácti, u druhého ve dvaceti; u děvčat obecně o něco dřív než u kluků. Opět se ptám: Kde bere ČHS jistotu v tom, že si při těchto testech či trénování na ně mladí závodníci, kteří nemají ukončený vývoj těla, neublíží? Z kterých pramenů ČHS čerpá, že ještě při tomhle zatížení prstu je to bezpečné a při větším už nebezpečné? ČHS se odvolává na měření úspěšných zahraničních reprezentantů. V tom případě je ale potřeba si uvědomit, že to mohou být ti šťastlivci, kteří mají geneticky dané schopnosti tyhle zátěže zvládnout, aniž by si ublížili.

Kde bere ČHS tu jistotu, že požadované limity nepoškodí zdraví mladých závodníků?

Nyní podstatná poznámka: V téhle věci nemám žádný osobní zájem. Moje děti t.č. buď vůbec nezávodí, nebo je to nemůže nijak ohrozit (Libor by s visy problém jistě neměl); Aneta, kterou trénuji, nemá v této sezóně zájem reprezentovat. Jde mi prostě o to, že pro každého trenéra by mělo být prvořadé zdraví jeho svěřenců a až potom výkon. Samozřejmě, že už i výkonnostní (natož pak vrcholový) sport se v současnosti často blíží ke hraně zdravotního rizika, ale v případě, kde se k této hraně nemusíme přiblížit, je otázkou, proč to ČHS dělá??
Mohu doporučit studie na toto téma, např:
POŠKOZENÍ PRSTŮ RUKOU V HOROLEZECTVÍ: MUDr. Ivan Rotman,
prezident Společnosti a člen Lékařské komise ČHS, člen Lékařské komise Mezinárodní horolezecké federace UIAA (corresponding member)
Past-vicepresident of the International Society for Mountain Medicine (do 2012)
praktický lékař pro dospělé a sportovní medicínu

PORANĚNÍ PRSTŮ, RUKY A LOKTE PŘI SPORTOVNÍM LEZENÍ (T. Hochholzer, Innsbruck/A)
Autor analyzoval výskyt chorobných změn u 225 lezců. Postihovaly v 95% případů horní končetiny, z toho v 57% prsty a ruku. Mezičlánkové klouby (PIP a DIP klouby) u 68, ruptury šlachových poutek u 38, epikondylitidy u 37, záněty šlach u 35, úžinové syndromy u 17, zlomeniny u 14, distenze šlach u 11 a ruptury šlach u 2 osob.

A znova upozorňuji, že jde především o mladé sportovce.

Souhlasím s tím, že, jak píše ČHS, v minulých sezónách se jednoznačně ukázalo, že „nominace po domácích závodech v některých kategoriích není zárukou odpovídající výkonnosti".

Ale řešit to pochybnými silovými limity?
Tohle měl ČHS vyřešeno již dávno před příchodem Tomáše Bintera do vedení komise sportovního lezení: Závodníci se nominovali na českých závodech; a potom svou výkonnost museli potvrdit na prvních dvou závodech evropského  poháru. Kdo ji neprokázal, byl vyřazen. A tehdejší řešení by šlo jistě zdokonalit: Tehdy se kalkulovalo s umístěními. V současné době, kdy je v některých disciplínách špička výrazně širší a zároveň celkem vyrovnaná, se samo nabízí brát do úvahy spíš výkon, než umístění: pokud je někdo s to zalézt ne hůře, než (třeba) o 20% hůř než postupující do semifinále (nebo finalisté), má na repre asi nárok, i když ho od postupu dělilo x míst – třeba to příště vyjde. (A pokud cvakl dvě expresky z 24, přičemž většina měla minimálně 15/24, tak je to taky jasné. Čísla ve výsledcích každého závodu jsou neoblomná.)

Je skutečně nějaký důvod neoprášit řešení z minulosti a zkoušet balancovat na hraně zdravotního rizika?

Libor Hroza"


sth   [úpravy] 08:39 16.01.2018Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Má pravdu,09:47:12 16.01.2018
předsedo!
odpovědět 
 Re: Má pravdu,10:53:21 16.01.2018
To není balancování na hraně zdravotního rizika, to je pokus zajistit určitým "závodníkům" další poklidné sezony v repre. Teď nevím, jestli :-D nebo :-/
odpovědět 

 Ech...11:48:46 16.01.2018
Ale to je přeci známé, že na vrcholové úrovni rozhoduje především genetika a odolnost proti zraněním. V všech sportech bylo již mnoho talentovaných a schopných, kteří jednorázově měli na světovou špičku, ale dlouhodobě tělo jejich nápor nevydrželo. To je prostě život. A navrhované řešení o prokázání výkonnosti na závodech? Závodníci, co nejsou schopni natrénovat samozřejmosti jako vis nebo fix, toho stejně moc nezalezou.

A co se týká doktorů - Libor se vůbec nemusel ptát odborníků. Neznám jediného doktora, který by jakýkoliv sport doporučil na vrcholové úrovni. Stačí se zeptat zde známého Hebelky. Pokud by měla naše repre záležet na doktorech a jejich vyjádření ke zdravotní vhodnosti jednotlivých aktivit, trénuje se tak akorát lezení na podlaze a s molitanovými chyty... 
odpovědět 
 Re: Ech...12:08:57 16.01.2018
Částečný souhlas, ale stále zde chybí reakce na otázku Proč dělat síto pro mládežnickou lezeckou repre potenciálně fyzicky nebezpečné? Proč borci na nominákách nepostaví cesty ve svěťákovém stylu? Neříkám obtížnosti, ale stylu. A i kdyby i obtížnosti - přeci je nemusí VYLÉZT nikdo. Kdo výš, ten je lepší. V repre budou ti (dva, tři, čtyři, pět...) nejlepší, hotovo žádné další otázky.
odpovědět 
 Re: Ech...12:24:13 16.01.2018
No ono je tezke i najit doktory, kteri by sport doporucili na jakekoliv urovni :). Vzdy, kdyz me osetrovali nebo meli v peci s nejakym sportovnim urazem (moc sem jich tedy nastesti nemel), jejich poselstvi bylo jasne.
odpovědět 
 obavy?12:39:54 16.01.2018
Pokud bych se měl obávat těchto fyzických testů, nemohl bych děti na závodech ani nechat startovat, neboť obtížnost cest je taková, že mnohonásobně převyšuje ( hlavně finálové cesty ) obtížnost tesů.
Takže je velmi pokrytecké nenechat děti testovat z obavy o jejich zdraví a potom je nechat startovat třeba na MČR nebo dokonce na ME.
Ondra Švecodpovědět 
  Re: obavy?12:57:20 16.01.2018
A neni tedy potom pokrytecke a zbytecne delat testy,ktere udelaji vsichni? Neni to potom zbytecne vyhazovani penez CHS?
Lrhodpovědět 
   Re: obavy?14:40:39 16.01.2018
Zbytečné to není. Nechci jmenovat, ale někteří v rere opravdu nemají co dělat a s testy budou mít problémy. Naopak příprava na testy jim může pomoci buď se zlepšit, nebo ukončt jejich agónii.
odpovědět 
  Re: obavy?13:29:39 16.01.2018
Uz to posledni dobou mic nesleduju, ale kampusovani jsem v zadne detske (U16) nikdy nevidel. Izolovane cviky jsou fakt neco o dost jineho nez lezeni, jakkoli tezkych cest.
odpovědět 
   Re: obavy?14:38:06 16.01.2018
Některé děti zabrousí na kampus (1,5 - 2cm lišty) už od deseti let. Ne pravidelně, ale občas je tam vidíš, případně ti to na závodech samy řeknou. A není vzácností, když jsou někde závody a děti při čekání blnou a je tam posilka, že si v U12 poskakují na kampusu a závodí, kdo to dá o více příček... A i kdyby to nebyl přímo kapus, tak občas vidíš na stěně děti od 11 let pokusovat 7c/8a. A od některých stavěčů jsou tyto obtížnosti žebřík po lištičkách, to by ten kampus snad byl šetrnější.

Libor má pravdu v tom, že tyto testy mohou asi být trochu stresující pro ty, kdo začnou pozdě. Začít v patnácti lézt a v šestnácti muset dělat pdoobné testy může být náročné. Ale pro děti, co lezou od svých pěti šesti let a drží se stabilně na špičce, budou testy hluboko pod jejich výkonností.
odpovědět 
    Re: obavy?15:15:09 16.01.2018
Začíná-li někdo v 15-16, nebude muset tyhle testy dělat, pravděpodobnost že se nominuje do repre je totiž v podstatě nulová. To sem tedy nepatří. Mimo realitu a mimo její návaznost na plánované testování je i zbytek tvého příspěvku. ALE přeci se zeptám: Pokud jsou testy "hluboko pod úrovní" stabilní CZ špičky, PROČ se tedy mají používat jako kritéria pro výběr reprezentantů ??????
odpovědět 
     Re: obavy?15:19:03 16.01.2018
Lezení cest, třeba po lištičkách, s nohama, se zapojením dalších částí těla, jako "komplexní pohyb", je přeci něco jiného, než jednorázové měřené testování izolovaných parametrů/cvičení, krucipísek už(!)
odpovědět 
      Re: obavy?15:42:35 16.01.2018
A jak pak vysvětlíš tak populární tréninková videa, kde právě světová špička, včetně AO, předvádí často přesně to, z čeho chce ČHS testovat? Síla není vše, ale bez ní to prostě nejde.
odpovědět 
       Re: obavy?15:44:53 16.01.2018
Odkaz na video s nekym komu je mene nez 18 let by nebyl?
odpovědět 
        Omezenci??17:11:30 16.01.2018
Fakt tu prudíš debilitama, co si můžeš sám najít na jedno dvě kliknutí?

Brooke Raboutou, 11 let, 3. místo v Insbrucku.
https://www.youtube.com/ watch?v=D6y_GHkEtr0

odpovědět 
     Re: obavy?15:39:55 16.01.2018
Ta šance není nulová, protože při limitu první 4 ve skupině se může stát, že jich tam více nebude a postoupí do repre všichni. To je právě ten zakopaný pes :-(
odpovědět 
      Re: obavy?15:41:25 16.01.2018
V realu nesmysl. Pokus mas info kdy kdeca jak se to stalo, sem s nim.
odpovědět 
       Re: obavy?15:50:53 16.01.2018
Podívej se třeba na dívky J. Na nominačních závodech loni 5 holek, ve finále na třetí místo stačilo 18+.

Na nominačních závodech na boulderu v Lysé nad Labem byly ve skupině B pouze 3 závodníci...

Nominační závody na Smíchově na obtížnosti byly ve skupině J pouze tři závodnice...

Dál už mne to hledat nebaví :-)
odpovědět 
        Re: obavy?16:10:44 16.01.2018
Nominak je jen jeden?
odpovědět 
         Re: obavy?17:00:19 16.01.2018
Ok, ne že by mne to bavilo, ale když jsi líný zapojit hlavu, tak alespoň pro náhodné čtenáře

Skupina J:

Nominační závody:
28.3. Off, 3 holky
18.4. Svitavy, 3holky

Celkově v celém ČP v kategorii J pouze 4 holky, v repre byly všechny, které se účastnily nominačních závodů.

Cituji tehdy platná nominační pravidla:

Do reprezentačního družstva pro všechny mládežnické kategorie pro rok 2015 budou nominováni v každé kategorii (B, A, Junioři) první čtyři závodníci a závodnice podle aktuálního rankingu Českého poháru mládeže v dané kategorii po závodech Českého poháru mládeže v Praze (28. 3.) a ve Svitavách (18. 4.). Tyto dva závody jsou dále označovány jako nominační závody.

Co chceš dalšího? Kdo přišel na závody, byl automaticky v repre. Kdyby na nominák náhodou přišla amatérka z ulice, co viděla lezení poprvé v životě, měla by účast v reprezentaci ČR jistou :-(
odpovědět 
    Re: obavy?18:00:17 16.01.2018
Něco o dětech a campusu tady: 1url.cz/Zt5uj
Pak si zkuste campusový krok a vis na liště na jedné ruce a řekněte, co je lehčí.
odpovědět 
 Re: Ech...19:29:43 16.01.2018
Tak zrovna ty kliniky, které LRH jmenuje, se o sportovce soustavně starají. Tým z Malvazinek (Hospodár) měl (a myslím i má) na starosti mj. házenkářskou a basketbalovou reprezentaci a tým z Motola (Kolář) pečuje o kdekoho, včetně české olympijské výpravy. Takže bych neřek, že sport paušálně nedoporučujou :)
odpovědět 
  Re: Ech...19:55:39 16.01.2018
Hebelka se také stará o lezce. Dokonce sám leze. A zkus se ho zeptat, zda by svoje děti nechal dělat závodní lezení :-) Ano, ty kliniky včetně Koláře se starají o sportovce, takže přesně vědí, co která aktivita způsobuje špatného. Potud ok. Jenže zkus se jich zeptat, jak jinak to udělat, aby ses dostal na požadovanou výkonnostní úroveň. Oni ti řeknou, že to, co děláš, je špatně a škodí, ale už neumí říct, jak to máš udělat jinak. Prostě vrcholový sport využívá tělo na doraz a na té nejvyšší úrovni jede na hranici fyziologických limitů.
odpovědět 

 hon na carodejnice14:30:39 16.01.2018
Uz mi to neustale hledani jakekoli spiny na CHS trochu pripomina hon na carodejnice. Jako ok, nektere veci jsou hodne spekulativni a jiste se najde cela rada opravnenych vyhrad k CHS, ale zrovna fyzicke testovani sportovcu, kteri maji byt na nasi spice, mezi to opravdu nepatri. Prislo by mi lepsi soustredit se na ty vazne problemy, ktere na CHS potrebuji zmenu, nikoli se chytat jakekoli zaminky pro rozpoutani dalsich hejtu.
feuodpovědět 
 testy16:33:30 16.01.2018
U zmiňovaných testů jsem byl a myslím si, že pro děti, které lezou určitě nebezpečné nejsou. Mimoto,fyzické testy se dělají snad v každém sportu a obzvláště na vrcholové úrovni.
Mladý lezec, který leze na vysoké úrovni by samozřejmě měl testy splnit a navíc se ještě dozví něco o svých slabinách ( míněno po fyzické stránce ), ale je jasné, že splnění testů není zárukou vítězství na závodech. Jen se vyčlení lezci, kteří v daný rok v dané kategorii při slabé účasti nebo celkově nízké úrovni lezecké výkonosti nesplňují danou podmínku. Nechápu co je na tom k nepochopení.
Kritikům doporučuji si zjistit jak testy probíhají a potom teprve kritizovat.
Ondra Švec
odpovědět 
 Re: hon na carodejnice17:31:18 16.01.2018
Tak jak uz zaznelo, proti tesum jako treningovemu prostredku nikdo nic moc nenamita. Ale povinne delat podle toho nominaci do repre zda se nejspis mnohym dosti nestastne.
odpovědět 
 Re: hon na carodejnice21:15:07 16.01.2018
Nejlepsi komentar a naprosty souhlas !
Madcapodpovědět 

 A jak se to dělá v jiných sportech?16:45:04 16.01.2018
Připadá mi to jako snaha udělat "objektivní" kritéria pro účast v repre. Ok. Ale lezení přeci není jen o síle, i když bez ní to nejde.
Jak je to v jiných sportech? V běhu na 100m se taky testuje čas a ne, kolik udělám dřepů. Při hodu koulí se do reprezentace nedostanu, když na bench zvednu 100kg, ne?
Proč se tedy nekvalifikovat prostě přelezením X cest postavených pro tento účel, nebo v kvalifikačních závodech? Rozumný systém se dá s trochou invence a zdravým rozumem vymyslet a doladit.
Wallyodpovědět 
 Re: A jak se to dělá v jiných sportech?17:20:40 16.01.2018
Už byste si měli uvědomit, že lezení není pro sračky a je to náročný sport jak na psychiku, tak na sílu.Když ti dojde tak prostě hodíš tlamu nebo nevyhraješ závody a nebo se třeba taky zabiješ a tak to je.Takže určitě je velice důležité se zaměřit i na sílu(jinak můžeš začít hrát třeba šachy), když nemáš sílu tak hovno vylezeš a tvrdit si může každý co chce, ale tohle je pravda(no jesli LRH nechce pořádat závody v rajbasech).To by snad mohl vědět i ukřivděný LRH.Zátěžové testy jsou normální u každého sportu a kdo chce být na špici, reprezentovat zemi a pod. musí podávat výkony a splňovat určitá kritéria a když ne tak si může lozit pro radost.Takže tyhle výkřiky LRH jsou naprosto o hovně.
Mártyodpovědět 
  Re: A jak se to dělá v jiných sportech?19:23:41 16.01.2018
Kde ti z toho textu vyplývá, že LRH je ukřivděnej? Kupodivu, až mne překvapilo, jak je věcnej a bez osobních poznámek (že by mu to někdo psal?)
A že na děti se nemůže, respektive nemělo by se, stejnými postupy jako na dospělý a zkurvit jim tělo je celkem jednoduchý, to je fakt.
Takže za mne, přinejmenším námět k vážnýmu zamyšlení.
odpovědět 
  Re: A jak se to dělá v jiných sportech?21:20:00 16.01.2018
" ... kdo chce být na špici, reprezentovat zemi a pod. musí podávat výkony a splňovat určitá kritéria a když ne tak si může lozit pro radost." Špici a výkony beru, a to jak fakt a na 100%. Blbý je, když si někdo takhle jezdí lézt pro radost na SP, a pravidelně se umisťuje v poslední desítce:-))). Takže testy by splnit nebyl problém, jen ty výkony nějak chybí. Hmmm ... takže ty testy jako nom kriterium jsou asi tak nějak k hovnu, že jo.
MModpovědět 
   Re: A jak se to dělá v jiných sportech?12:36:05 17.01.2018
MM - to je pravda a přesně vím, že narážíš na ml.Bintera.Co s tím ? Splňuje nominační kritéria a tak jede ? Už je opravdu na něm, jestli pojede zase dělat jen křoví a nevadí mu to ? Dále je jasný, že jeho táta st.Binter, kdyby to nebyl jeho syn,ale někdo jiný, tak mu náklady neproplatí (myslím si...).Tak to není v pořádku.ALE o tomhle jsem se něchtěl bavit a taky to nesouvisí s otevřeným blábolem co předvedl LRH...
Mártyodpovědět 
    Re: A jak se to dělá v jiných sportech?00:15:07 18.01.2018
Teď jsi přesně popsal problém. A to jsou nom kriteria. Vedle ve vyjádření Svazu je ... na registraci seru, takže to napíšu sem ... "Na druhou stranu, pokud závodník nesplní minimální požadovaná kondiční kritéria, i při sebelepší technice bude na závodech světové úrovně limitován a nemůže zalézt uspokojivý výsledek." Snad i absolutnímu pitomci je jasné, že pokud jsou nominační ... lezecká&soutěžní ... kriteria tak měkká, že jejich splnění není zárukou alespoň občasného slušného umístění v SP/ME/MS, tak jsou úplně k hovnu a nějakýma testama se to nevytrhne. A kdo zodpovídá za nastavení nom kritérií? Svaz. Takže pokud jsou nominováni lidé, co léta "venku" lezou prd, tak je to jen chybou Svazu a pokud se tento tváří, že testy to nějak vylepší, tak je to jen haluz jež má zakrýt neschopnost.
MModpovědět 

 chybí logika17:24:22 16.01.2018
Základní myšlenka je logický nesmysl. Lezení JE SILOVÝ TEST, při kterém může dojít k poškození zdraví. Jestli se tak stane při lezení sportovní cesty nebo boulderu, nebo při silovém testu, je přece jedno.

Silové testy by neměly být jediné kriterium nominace, určitě tam musí být i lezení samotné, to je jasné asi všem. Jestli to byl dobrý, nebo špatný nápad, to ukáže teprve budoucnost. Podle mě to špatný nápad být nemusí, ale uvidíme.

Jinak celý dopis se dal velmi zestručnit; mnoho slov o ničem.
Učkoodpovědět 
 Re: chybí logika18:09:55 16.01.2018
V jednom bych s Liborem souhlasil: určující, kromě nominačních závodů a testů, by měli být výsledky prvních dvou závodů.
AKodpovědět 
  Re: chybí logika08:38:50 17.01.2018
Možná bylo špatně pochopeno, co jsem napsal - NEPSAL jsem, že silové testy jsou jediné nominačná kritérium.

Shodneme se spolu i Ondrou Švecem, že by měly být součástí nominace i výsledky závodů. Vždyť to výše píšu.
Učkoodpovědět 
 shrnutí18:12:35 16.01.2018
Jen to shrnu. U mládeže se pořádá série tří nominačních závodů a lezec, jehož umístění v součtu sahá na první až čtvrté místo se nominuje do reprezentace. Letos poprvé k tomu přibyl lezecký test jako druhé kritérium pro přijetí do reprezentace. Jak jednoduché na pochopení.
Mimochodem ty testy doporučuji všem lezcům, protože jsou velmi zajímavé, poučné a hodně vypovídají o lezecké výkonnosti daného jedince.
Ondra Švecodpovědět 
  Re: shrnutí18:20:42 16.01.2018
Asi tak z 10%, ty jedno céčko :-D
odpovědět 
  Re: shrnutí19:17:41 16.01.2018
Už jsem to psal, a zdaleka ne jako první a jediný. Testování je v pořádku, je to nutná a nedílná součást sportovního tréninku v každém sportu. Ale jako kriterium pro nominaci do repre je to chujovina.

Já kdysi pár let v repre byl ... v úplně jiném sportu ... testy, nejrůznější, byly povinné a samozřejmé. A nejen pro nás, ve vrcholáči bylo sportů mraky a byli na tom všichni stejně, byť se testy samozřejmě lišily. Ale nikdy jsem nezažil, že by nominačním kriteriem byly výsledky testů. Pokud tedy test neměl podobu soutěžního výkonu v dané disciplíně, ale jen na tréninku. To se občas dělalo. Což by ale v tomto případě byly právě ty referenční cesty, ne nějaká silovka.
MModpovědět 

 Souhlas s Liborem22:52:03 16.01.2018
Dokazete si predstavit ze by podobne testy rozhodovaly o reprezentaci treba v tenise?

Clunkovy beh na 4 krat 10 metru a kdyz ho Berdych neda pod 6 vterin tak do Wimbledonu nepojede??
todpovědět 
 Re: Souhlas s Liborem08:40:10 17.01.2018
Ne, ale dokážu si představit, že by součástí testu bylo předvést backhand a forehand a když ho tenista nedá, nejede na Wimbledon :)
Učkoodpovědět 
  Re: Souhlas s Liborem13:46:46 17.01.2018
No prirovnavat silovy test k predvedeni backhandu / forhandu je trochu divne. Backand / forhand je technika, kterou se odpaluje mic, tato technika vstupuje nezmenene do hry. Analogie v lezeni k "backand / forhand" testu, ktery tu zminujes, by bylo zdolani urcitych specifickych kroku, coz se silovemu testu nahony vzdaluje.
Kazdopadne pochybuji, ze by se tenisti zbavili nekoho, kdo neprojde testem a vozi vysledky a nebo naopak naplno podporovali nekoho, kdo dlouhodobe vysledky nevozi.

Za me, at si kazdy dela jake testy chce. Jiste to muze byt, je-li to kvalitni dobre postaveny test, velmi dobry nastroj pro zlepseni vysledku treninku. Ale nominoval bych podle vysledku na bojisti. Nahrava tomu i to, ze lezci tak radi vykrikuji, ze lezeni je 1/3 fyzicka vykonnost, 1/3 technika, 1/3 hlava. Sila pro lanare asi bude z ty 1/3 ta mensi cast.
odpovědět 
   Re: Souhlas s Liborem15:59:47 17.01.2018
Udržet např. lištu je technika, kterou se leze nahoru (nebo třeba do boku). Nemáš sílu ji udržet = spadneš.

Který konkrétně úkon v lezení a tenise by byl analogický, můžeme asi debatovat dlouho.
Učkoodpovědět 
    Re: Souhlas s Liborem17:05:52 17.01.2018
:)
Udrzet listu je primarne silova / vytrvalostni zalezitost a nikoliv technicka. Jen udrzenim listy se nikam nedostanes. Je to jedna z mnoho veci z celeho komplexu nutneho pro lezeni. Visy na liste jsou cvik. Poznas to treba tak, ze kdyz na listu povesis cloveka, ktery nikdy nelezl, ale ma ke sve vaze silne prsty, v pohode bude viset. V tom je take vtip celeho siloveho treninku maximalni sily predlokti a prstu pro lezeni, ze se plne muzes koncentrovat na cvik a odpadnes svalovym selhanim (coz je pro trenink sily ideal) a neodpadnes kvuli nedostatecne technice.

Mimochodem, v lezeni take casto plati, ze nemas-li silu udrzet listu, tak casto nespadnes (jak uvadis..), protoze to poresis technikou. Prikladem budiz Adam Ondra. Jiste to neni nejsilnejsi lezec sveta, i u nas asi najdes vetsi silaky, ale i presto je lezcem nejlepsim. Skoro se mi zda, zes toho asi moc nenelezl, ze?

Tvym argumentem o tom jak je udrzeni listy technika z lezeni bys v pohode zduvodnil uplne vsechno. "Benchpress, mrtvy tah, vrh kouli, trojity rittberger, ... u tenistu? Ano, je to technika, jejiz zaklad hraje dulezitou roli pri provadeni uderu. Nemas-li silu silu na benchpress, ... neprovedes uder poradne a prohrajes"
odpovědět 
     Re: Souhlas s Liborem18:37:03 17.01.2018
Jakoutakous analogii s tenisem by mohla byt treba schopnost servisu urcitou rychlosti,nebo umisteni,nebo kombinace obeho. Nebo,jak uz zde nekdo zminoval,treba ten clunkovy beh. Jako test v peubehu treningoveho procesu v radu mesicu-let ok,jako izolovane kriterium pro vyber do repre hloupost.
odpovědět 
     Re: Souhlas s Liborem15:14:35 22.01.2018
Maříš čas, kdo nechce chápat, holt nepochopí.
Jirkaodpovědět 

 Kritéria?23:09:14 16.01.2018
Proč tu všichni kritici píší, jak kdyby testy byly jediné, na čem záleží? Vždyť přeci ty testy mají být jen jako jedno z kritérií...
odpovědět 
 Re: Kritéria?06:53:07 17.01.2018
Protože vlastně vědí hovno jako LRH...
odpovědět 
  Re: Kritéria?11:40:30 17.01.2018
LHR
si tu hraje na doktora a přitom Lucku nechal závodit s domr..... kotníkem.
odpovědět 
 Re: Kritéria?08:40:43 17.01.2018
To tady všichni nepíší, čti řádně...
Učkoodpovědět 
 Re: Kritéria?13:52:39 17.01.2018
Pise to tu vubec nekdo? :)
odpovědět 
  Re: Kritéria?16:00:50 17.01.2018
Jo, třeba Wallyho příspěvek tak vypadá.
Učkoodpovědět 

 stránky ČHS16:05:56 17.01.2018
Podíval jsem se na stránky ČHS a tam se mluví nikoliv o silových, ale pohybových testech.

Dopis Libory Hrozy je tedy dost zavádějící! Zůstává nad tím rozum stát. Jeden se diví, jak se může slovo pohybový zaměnit za slovo silový.
Učkoodpovědět 
 Re: stránky ČHS16:44:03 17.01.2018
No to je pravda. A kdyby to ani nenazvali testem bylo by vse uz uplne v poradku i kdyby si zavodnici pri tech silovych testech na listach apod. slachy pretrhali.

Jiste by se nasli i lepsi nazvy, tak aby nevznikala zadna diskuze. Pripadne tyhle testy, nebo klidne i nejake brutalni trhace slach, propasovat do nejakeho mnohem vetsiho souboru vseho mozneho a nazvat to treba "Posouzeni lezecke zpusobilosti". Pak uz by byl uplny klid. Pripadna kritika na jednu cast testu by se pak rychle odbila osocenim ze lzi a odkazem na jine casti bezpecne/dobre atd. testu. Chce to jeste cvik. Tak snad priste!
odpovědět 
  Re: stránky ČHS17:00:44 17.01.2018
Jojo, LRH potřebuje ještě hodně cviku v komunikaci.
Učkoodpovědět 
   Re: stránky ČHS17:08:16 17.01.2018
Protože o slova v názvu tu jde predevším, nikoliv o obsah, ten je pro blce!
Vzhuru a vys!odpovědět 
    Re: stránky ČHS19:00:23 17.01.2018
Nikoliv, jde o podstatu celku. Jak názvu, tak obsahu. Ta je taky pro blbce?
Učkoodpovědět 
     Re: stránky ČHS19:39:58 17.01.2018
Jak jednoduche, staci zmenit nadpis a hned celek vyzniva pro mnohe (treba tebe) jinak. Dobra zprava pro CHS.
odpovědět 
      Re: stránky ČHS09:43:43 18.01.2018
V tomto případě jiná slova MĚNÍ podstatu věci. Špatná zpráva pro lidi, kteří to nechápou, jako jsi např. ty.

Proto na světě existují různá slova pro různé věci - protože mají jinou podstatu a kdybychom použili stejné slovo, nepoznali bychom rozdíl.
Učkoodpovědět 

 Foto dne:

Agnes
 Databáze cest:
Všechny cesty (179389)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
December Pain 9 Beycik
Triska 8- Beycik
Vodka Punch 8+ Beycik
Wild 7a+ Orsomarso
Duble Expresso 9- Beycik
Nově komentované:
Zollamt 6A+ Bor
Hammer King 7c Brseč
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... |

 Nové komentáře:
Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Problém na sestupu |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (29)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Marjan (4)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

 Nově v inzerci:
druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 361 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 315 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 284 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 285 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 256 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.