LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Achtung seil!
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
44.Pelíšek 10156
45.Kohout 10146
46.Gospoš 10137
Bouldry:
44.Bureš 8600
45.Zíma 8600
46.Paděrová 8556
Hory:
12.Bloudek 5970
13.Procházková 5670
14.Y 5373

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5672 lezců
1142079 cest
Nové přelezy:
Exitus 9/9+
Pipeline 7b+
Red Alert 7c+
Odcházení XIb
Odcházení Xb
Ouranos 7c+
Filotimo 7b
100 Patate 8b
Sovietic T 7c
Follame 7c

Stěny
Lezecká stěna Kbely - Praha 9 – Kbely
Lezecké centrum SmíchOFF - Praha 5
Boulder Bar - Praha 7

Prodejny
Lezec-shop.cz - Štěchovice
LANEX eshop - Bolatice
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Fintička s lanem

...aneb jak se pohodlně zabít!

smMáme tu pro Vás jednu "zajímavou" fintičku s lanem. Ministerstvo zdravotnictví varuje!

V poslední době se mezi lezci na umělých stěnách velmi často vyskytuje jedna finta. Prvolezec si přehodí lano přes rameno, s pocitem, že se mu tam tak bude snadněji cvakat první jištění. Problém však nastane v okamžiku, kdy prvolezec spadne dříve, než cvakne první expresku. Ne vždy po pádu zůstane stát pevně na nohou. Stačí upadnout na zem a z lana kolem krku se rázem stane oprátka. Jistič, který má již lano v jistící pomůcce nestihne rychle zareagovat a lano povolit. Padající lezec si tak velmi snadno může díky lanu kolem krku ublížit. Pro výstrahu přikládáme jednu fotku lezce, který rád a často lezl s lanem přes rameno. Na dalších fotkách vidíte figuranty, jak se snaží tuto fintu stylově předvést. Prosím, nesnažte se je napodobovat, jsou to profesionálové.








Libor Hroza   [úpravy] 18:33 31.05.2007Tisk 

Reklama:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 kde???18:40:18 31.05.2007
Kde???
PDodpovědět 
 Re: kde???18:42:18 31.05.2007
U adminů na mailu...
Libor Rebel Hrozaodpovědět 
  Re: kde???19:42:43 31.05.2007
a to ziskam?
odpovědět 
   Re: kde???22:42:01 31.05.2007
a to ziskas v tomhle clanku, ale musis si pockat az to sem kluci daji.
Fakodpovědět 

 Jsou "vetsi" borci!19:55:54 31.05.2007
No to co jsem videl v Beli (v Decine) na stene, to je jeste horsi. Nekolik mladiku si pletou i poradi cvakani nytu(borhaku). Nektere necvakaji vubec, pry na to maji. Bohuzel i ten chyt se ti muze otocit...
ptakodpovědět 
 Re: Jsou "vetsi" borci!07:36:22 01.06.2007
a stěna spadnout
jirkaodpovědět 
 Re: Jsou "vetsi" borci!14:42:34 01.06.2007
Jo, když ti praskne chyt pod nohou tak je to taky docela sranda. Už jsem viděl dvě asi 6m tlamy. Naštěstí to vždy skončilo jenom nadávkama :)
Belialodpovědět 

 ...20:02:17 31.05.2007
Tak snad jedině bez lana...
Kuzmaodpovědět 

 postřeh20:16:54 31.05.2007
Dobrej postřeh, Libore. Taky jsem si toho mockrát všimnul, že to lidi dělají, ale tohle mě nikdy nenapadlo. Nechceš dát ty fotky sem?
Iljaodpovědět 
 Re: postřeh20:25:17 31.05.2007
Jojo, specialisti pouzivajici tuhle praktiku me neprestavaji bavit uz nejaky ten patek ... v Brne na Rajceti i v Kurimi je tohle velka moda :-D. Zajimavy je, ze tohle delaji vetsinou hosi a devcata, lezouci vzdy "na prvniho ..." Pravdepodobne na prvniho maje :-)) No ja nevim, jsem uz sice starsi kus, ale vetsinou lezu na prvnim ... konci ... a lano si kolem krku motat odmitam :-))
odpovědět 
  Re: postřeh21:21:17 31.05.2007
... a bereš lano do zubů, když cvakáš ?

Martin
SpiderCzodpovědět 
  Re: postřeh12:04:35 01.06.2007
jo, a taky často lezou s granátem místo se spolulezcm, protože řikaj: já tě odjistim, místo aby jako normální leidi řekli: já tě zrušim. vůbec by tadle novořeč mladýcha nedějných borců a borkyň stála za výzkum.
DoctoriXodpovědět 
 Re: postřeh06:13:00 01.06.2007
No - ono je to sporný. Když má někdo lano dole a zachytí se mu o chyt a zároveň o nohu, tak padá po hlavě - a to je podle mě ještě horší....
Honzaodpovědět 
  Re: postřeh13:55:58 01.06.2007
ty ses taky spornej, lano se muze zachytit za nohu i za chyt vzdycky..a kdyz u toho budes mit provaz okolo krku, ses jasnej :)
:)odpovědět 
   Re: postřeh15:05:18 03.06.2007
To je sice pravda, ale pravděpodobnost už je jiná. Když někomu plandá lano mezi nohama, tak mu visí od úpasu dolů a to zpravidla velice blízko stěny i nohou, takže pravděpodobnost zachycení je mnohem větší, než když mu visí lano ze zad. (pochopitelně ne otočené 2x kolem krku - to už je taky věc jističe či lezce). Takže plně souhlasím s tu již vysloveným názorem, že do 1. jištění a na stěně to není až tak žhavé jak se píše (pokud jištění není 5 m vysoko). U skal ale plnej souhlas. (A tam je většinou 1. jištění i výše)
Honzaodpovědět 
 Re: postřeh08:44:20 01.06.2007
Zajímavý je jaký lidi to dělají. Vždy jsou to skutečně schopní a zkušení borci, kteří však většinou venku nelezou vůbec nebo minimálně. Na umělce je to k vidění běžně, na skalách minimálně na písku vůbec.

To také lecos napovídá.
odpovědět 
  Re: postřeh09:52:42 01.06.2007
??? samozrejme. na stene to delam. venku ne. na stene prvni preso cvaknu asi tak po peti sekundach lezeni. venku (a zvlast na pisku) k 1. jisteni lezu nekdy i deset metru a to samozrejme je uplne zbytecny mit lano pres rameno...

tomodpovědět 

 Na prvního20:53:50 31.05.2007
Pánové, pánové, lézt na prvního, na druhého nebo snad dokonce na rybu?! Já raději lezu po skalách, ehm teda po babách... :-D
Pavelodpovědět 
 Re: Na prvního21:10:45 31.05.2007
Koukam Pavle, ze ty radsi chodis na prvomajovy pruvod nez do skal jinak bys vedel jaky to je lizt na prvniho.
Stepan ptacekodpovědět 
  Re: Na prvního22:14:46 31.05.2007
No nevim co je lepsi lezt na prvniho nebo po babách??? Nebo snad dokonce po babách na prvního?
:-)
Andyodpovědět 
   Re: Na prvního08:19:54 01.06.2007
Andy,

nekdy neni vyhoda lezt po babach na prvniho ;-)
TomEeKodpovědět 
    Re: Na prvního09:44:45 01.06.2007
Lézt na babu až jako druhý taky není nic moc.
odpovědět 
     Re: Na prvního13:56:04 01.06.2007
Kazdopadne je to porad lepsi jak lizt na prvni rybu a pak na druhou babu...
ten ktery o tom nic neviodpovědět 

 jak proboha?21:00:26 31.05.2007
musim rict, ze tohle delam semtam taky a neni mi uplne jasny jak se muze stat opratka z VOLNYHO kusu lana. v pripade padu to lano proste spadne se mnou a nic se nestane. jedine, ze by mel jistic sedak s jistitkem proklate vysoko (minimalne tak 2-3 m:-)) Daleko vetsi nesvar mi pripadne cvakani presa pul metru nad hlavou - clovek nabere tak dalsi 3 m volnyho lana a podlaha je u vetsiny umelek dost pravdepodobna. a to dela aspon tak 70 % lidi. rad se ale na ty fota juknu a prosim teda kdyztak o dovysvetleni. dik
tomodpovědět 
 Re: jak proboha?21:58:17 31.05.2007
To cvakani nad hlavou jsem taky povazoval za nesvar. Ted mi konci tri mesice, kdy jsem o tom s rukou v sadre mohl premyslet. Spadnul jsem u druhyho presa kdyz sem ho mel u pasu a sahal si pro lano. Bum podlaha. Jistic nemel sanci. Ani ja jsem necekal, ze spadnu. Rikal jsem si, ze kdyz je prvni preso v 2m a 2. ve trech, tak ze logicky musim zustat viset na lane. Jenze jistic nemuze stat primo podemnou. Pri cvakani me nemuze mit uplne dobranyho.
Proste dokud ma clovek proklate blizko k zemi, tak je lepsi se radsi natahnout a cvaknout. Preci jen kdybych se natahl, tak bych spadnul vpodstate jen od prvni. Takhle to bylo o metr vic.
Geoodpovědět 
  Re: jak proboha?10:26:53 01.06.2007
To cvakani nasd hlavou nedelejte, je to necestne a nesportovni a uz stari mistri ze Saska cvakali kruh podle pravidel az u pasu. A to byly nejaci klasici, no a vy co si hrajete na sportovni lezce, byste meli cvakat az u kotniku. Sporu zdar a maglajzu zvlaste.
Jinak preji brzke uzdraveni.
Cendaodpovědět 
   Re: jak proboha?11:13:36 01.06.2007
No jasne ze je blbost se nekam natahovat az nekam do nebe. Spis myslym, ye uplne strikni dodrzovani tohodle pravidla neni uplne dobrÿ napad. Proste nejlepsi je cvaknout, kdyz s tim je nejmin problemu :). Ono smatrat rukou nekde pod sebou, kdyz je clovek nalepenj na skale neni obcas nejpohodlnejsi.
Geoodpovědět 
   Re: jak proboha?13:58:44 01.06.2007
Když zakládám , tak ve výšce očí , abych na to viděl , tedy pokud to jde . A stejně tak cvakám preso kvůli bezpečnosti , lepší vidět než to dělat napůl po hmatu .
A sasíci nacvakali presa , ale provazovali kruh , tedy proto u pasu .
gogolodpovědět 
    Re: jak proboha?20:19:23 01.06.2007
do toho kruhu se původně strkala ruka až po rameno, ne? protože lezec se musel nejdřív odváyat, protáhnout lano a pak se opět přivázat
tomodpovědět 
 Re: jak proboha?21:59:28 31.05.2007
To cvakani nad hlavou jsem taky povazoval za nesvar. Ted mi konci tri mesice, kdy jsem o tom s rukou v sadre mohl premyslet. Spadnul jsem u druhyho presa kdyz sem ho mel u pasu a sahal si pro lano. Bum podlaha. Jistic nemel sanci. Ani ja jsem necekal, ze spadnu. Rikal jsem si, ze kdyz je prvni preso v 2m a 2. ve trech, tak ze logicky musim zustat viset na lane. Jenze jistic nemuze stat primo podemnou. Pri cvakani me nemuze mit uplne dobranyho.
Proste dokud ma clovek proklate blizko k zemi, tak je lepsi se radsi natahnout a cvaknout. Preci jen kdybych se natahl, tak bych spadnul vpodstate jen od prvni. Takhle to bylo o metr vic.
Geoodpovědět 
  Re: jak proboha?22:00:25 31.05.2007
pardon ze je to tu dvakrat :)
Geoodpovědět 
   Fotky22:15:31 31.05.2007
Pokud chcete vložit fotky, musíte je poslat adminům. Oni je pak přiřadí k článku. Takže když vydržíte...možná se tu objeví.
Libor Rebel Hrozaodpovědět 
  Re: jak proboha?08:43:53 01.06.2007
Dobrej jistič by to měl chytit.. Rychle si dřepnout a zároveň dobrat, pokud stihne tak skočit pryč.. Taky mohl stát pod tebou a chytat rukama..
odpovědět 
   Re: jak proboha?09:20:47 01.06.2007
no tohle můžeš stihnout maximálně když ti prvolezec zahlásí, že poletí, pokud to nečekáš, tak takovouhle spartakiádní sestavu těžko odcvičíš.
ianodpovědět 
    Re: jak proboha?09:40:32 01.06.2007
Pokud se na jištění soustředíš a nečumíš vedle po babách, tak minimálně to dřepnutí stihneš..
Pokud vidíš, že při cvakání kousek nad zemí bude jasná podlaha, tak povolíš lano aby vyšlo na cvaknutí a stoupneš si s nataženýma rukama pod/za lezce a seš připravenej chytat..
No a při jištění nečekat pád je chyba!
odpovědět 
     Re: jak proboha?11:08:51 01.06.2007
Takze stojis s roztatazenejma rukama, a jeste pevne drzis lano :). Ne myslim, ze to proste obcas nejde.
Geoodpovědět 
     Re: jak proboha?09:12:40 03.06.2007
To je ale blbost. Stihnes velky kulovy. Pad z vysky 5 metru trva 1 sekundu a za tu nestihnes ani zareagovat, na toz udelat drep.
Stihnes to pouze v pripade, ze mas signal, ze prvolezec bude padat a zacnes delat drep jeste pred padem. Pokud se mu vylomi chyt, pada necekane a pak je utopie, ze stihnes jakkoliv zareagovat.
Mykodpovědět 
      Re: jak proboha?13:53:54 04.06.2007
Pokud drep zacnes delat pred padem, tak ho strhnes :-D
odpovědět 
      Re: jak proboha?14:30:37 04.06.2007
Zkus si test reakce s pravitkem-dej stul ke zdi, ruku na stul malikovou hranou 1cm od zdi, pravitko s nulou na urovni desky drzi kolega, ruku ma zakrytou abys reagoval na pohyb pravitka a ne na ruku co ho pousti.. Meri se o kolik sjede dolu nez ho chytnes´prirazis rukou ke zdi..
Podle tvoji teorie by projelo pet metru pravitka, ja ho pritom chytam na 12-15s..
Proste pokud nestihas reagovat na necekanej pad, tak je to tim ze nedavas pozor, neni pravda ze se to neda stihnout!
Gl.odpovědět 
       Re: jak proboha?14:31:54 04.06.2007
zadny s ale cm ;-)
odpovědět 
       Re: jak proboha?17:55:48 04.06.2007
To pravitko je priklad uplne mimo. Kde jsi chytil pravitko, kdyz spadlo poprve? Neprojelo Ti nahodou, nez jsi stihl zareagovat? Jak moc se musis soustredit, abys pravitko chytil na 10 cm? Hodne, obcas udelas i tu chybu, ze chytas pravitko v predstihu. Soustredis se tak moc i u jisteni? Nesoustredis, protoze musis pracovat s lanem, povolovat, dobirat, reagovat na komunikaci s prvolezcem.
Jak rychle prirazis ruku ke zdi ze vzdalenosti 5 cm a jak rychle udelas drep?
U rizeni auta se udava, ze ridic, ktery se soustredi zacne reagovat na nahlou situaci az za 2 sekundy. Pripustme, ze pad neni natolik necekana udalost, takze zareagujes rychleji, takze je to treba sekunda. Stihnes jeste v te sekunde udelat drep?

Co kdyz prvolezec pada ne 5 metru, ale 3 metry? uz to neni sekunda, ale pul. Stihnes to za pul?

Kdo tvrdi, ze se dokaze celou dobu pri jisteni (treba 40minut v kuse) soustredi tak, ze stihne ve zlomku sekundy zareagovat a udelat drep si lze do kapsy.
Mykodpovědět 
        Re: jak proboha?19:06:21 04.06.2007
To pravitko je zpusob jak zmerit dobu reakce v idealnim pripade - soustredeni a tak.. Jasne ze pri jisteni to trva dyl, ale i tak bys mel stacit reagovat..
Ty 2 vteriny v aute se udavaj jako bezpecnej odstup, 1 vterina je doba za kterou "neco vidis, reagujes na to, prendas nohu z plynu na brzdu, seslapnes, auto zacne brzdit" (rychleji leda piloti F1), pri jisteni reagujes na pad, trhnes nohama k sobe a zaroven dobiras, tipnul bych cca 0,5 s - pri padu z 3m stihnes zkratit lano o pul metru, mozna o metr, to muze znamenat chytit tesne nad podlahou. Pokud se nesoustredis, cumis okolo nebo kecas s nekym vedle, tak nemas sanci to stihnout a muze byt podlaha.. Proste stat jak drevo a jen drzet lano neznamena dobre jistit
odpovědět 
         Re: jak proboha?20:23:33 04.06.2007
Ale to neni o tom jestli se soustredis/nesoustredis. Hlavni problem je v tom, ze pro chyceni toho padu potrebujes udelat preci jen neco vic, nez bouchnout rukou o zed.
Geoodpovědět 
          Re: jak proboha?09:13:56 05.06.2007
No a pak je tu ta věc, jak rychle stihneš udělat dřep... Moje kolena mi teda žádnou velkou rychlost nedovolí.
marianodpovědět 
           Re: jak proboha?23:29:11 05.06.2007
Trhneš nohama k sobě a padá to samo docela rychle ;)
Gl.odpovědět 
   Re: jak proboha?08:26:19 06.06.2007
Vážení, mám zato, že všechny tyto vaše reakce jsou sporné. Vždy záleží na jističi. (60 letý chlap nedokáže to co 20-letý). Osobně při jištění lehčích lezců to provádím jinak. Protože dřepy bych těžko stíhal (a navíc si s bídou zkrátím o 0.5 m), tak v kritických situacích naberu více lana levou rukou a tím tlumím pád. Do menší váhy to lze udržet a můžu lano téměř okamžitě o 1 m zkrátit. Lze tak alespoň ztlumit i pád těžších lezců z malé výšky.
Honzaodpovědět 
    Re: jak proboha?08:45:43 06.06.2007
To jako nad jistítkem? Většina lidí by si při tom akorát spálila ruku..
Gl.odpovědět 
 Re: jak proboha?00:06:57 01.06.2007
Tome, ty asi nechápeš, co chtěl Libor říct. Zapomeň na překližku a představ si, že lezeš na skalách, kde je "startovní plocha" z kopce. Jakmile spadneš s lanem přes rameno a tvůj chytač třeba bude ještě k tomu připoutaný ke skále, abys ho neztrhnul, tak je to snad jasný. V tom okamžiku se z lana opravdu může stát oprátka....
Iljaodpovědět 
  Re: jak proboha?07:38:19 01.06.2007
no, pochopil jsem, ze se tu BAVIME o preklizce. venku, kde budu prvni preso cvakat vetsinou po par metrech lezeni, samozrejme nic takovyho nedelam - spis by lano pres rameno otravovalo, nez pomahalo. ale na preklizce, kde prvni cvakam v prumeru tak 53 cm nad zemi mi to praci ulehci a proto to delam.
tomodpovědět 
   Re: jak proboha?08:38:55 01.06.2007
Vpodstatě mám stejnej názor. Na překližce je (jak jsem psal) větší nebezpečí zachycení na chytu (všeky ty žabičky ryby, sloni a t.d.) A navíc na stěně je to většinou vždycky na jističi. Děcko se dá jakž takž zachytit a i lezec (pokud není přescent), do menší výšky. A na překližce je to většinou vždy záležitost jističe a jeho praxe.(Podle uvedených fotek se asi neuměl správně postavit). Tak třeba u nás na stěnce (výška 5,5 m) i někteří zkušení lezci či jističi pouštěli lezce na podlahu. Vždy jde o správný odhad a následnou akci.
Honzaodpovědět 
 Re: jak proboha?09:54:05 01.06.2007
jen 2 postrehy: kdyz clovek cvaka preso na delku tela (tj. ne u pasu, ale hned ve chvili, kdy dosahnu na borhak), tak snad nabere max. vic o rozdil preso-pas,ne? takze 2-3m vic by nabral hoooodne dlouhej pan.
a k tomu chytani - kdyz uz ma jedno cvaknuty, tak je to trosku redundantni, ne? kdyz mu blbe naberes na cvakani a des pod nej chytat, tak se tomu myslim rika "sebenaplnujici se proroctvi". to radeji uz cvakat rovnou druhy, aspon clovek odskakuje fakt jako na zem a ne do jisteni (tohle se teda tyka fakt asi jen umelek, na skalach vzdalenost mezi jistenimi tyhle problemy eliminuje).
jjodpovědět 
  Re: jak proboha?10:05:23 01.06.2007
Je to pas-preso-pas, ty 2-3m tam nabrany jsou..
odpovědět 
  Re: jak proboha?10:07:53 01.06.2007
Povolíš mu půl metru navíc aby to vyšlo na jistotu-když cvakne tak to nevadí, když necvakne tak je to jedno..
odpovědět 
   Re: jak proboha?10:10:20 01.06.2007
pas - preso je to prece vzdycky, kdyz se teda chces cvaknout.
kdyz mu nabiras vic, tak s tim proste musis pocitat, ze mu davas vic.
jjodpovědět 
  Re: jak proboha?20:24:49 01.06.2007
jo většinou na stěně cvakám až druhý, tím se problémy vyřeší, ... no už se mi i stalo, že jsem spadnul, ale lepší padat volně, než se do něčeho motat
tomodpovědět 

 hmm23:07:01 31.05.2007
Dokud neuvidím foto, tak se mi to moc nezdá.
Zatím nevěřím.
Vláďaodpovědět 

 Oprátka06:14:13 01.06.2007
Stalo se při cvakání 4. presky na umělce.V přelezu do koncového stropy mi při dlouhém nápřahu spadlo lano jako smyčka přímo kolem krku.Nezbývalo než slézt do lehčího a lano sundat!Jen ta představa, že člověk v tý chvíli spadne... A jistič? Prý přemýšlel jestli hodně dobrat, nebo úplně zrušit-lepší 8m na nohy než zlomený vaz!  Mějte se fajn a dávejte na sebe pozor.
Honzaodpovědět 

 Bez fotek je to takhle07:30:42 01.06.2007
Dle článku jde o nešvar na lezecké stěně.
Prvolezec je běžně navázaný v sedáku.
Lano si hodí přes rameno, NEBO SI HO MŮŽE OMOTAT 3x KOLEM KRKU, a začne lézt.
A nějak se mu nedaří cvaknout první preso.
A padá! Až na parkety vedle jističe!
Tak mi řekněte, jak se mu může něco kolem krku utáhnout!
Ať už spadne z půlmetru, nebo ze tří nad podlahou, jak se mu to necvaknuté lano může utáhnout?
Jo ještě, já to nedělám...
Vláďaodpovědět 
 Re: Bez fotek je to takhle07:51:43 01.06.2007
Nevím proč zde nejsou ještě fotky, ale i bez fotek je to takhle. Když má prvolezec lano přes rameno a jistič lano dané do jakéhokoliv jistítka a i přes to, že je lano dostatečně povolené může se to stát takhle.Prvolezec upadne nebo třeba jen uklouzne kousek nad zemí a při dopadu se mu zvrtne kotník,podlomí koleno a nebo jen ztratí rovnováhu a odskočí či spadne kus od jističe, ten nestihne včas zareagovat, povolit a lano se může prvolezci zaseknout zezadu kolem krku nebo i zepředu, záleží jak prvolezec zrovna dopadne. A doopravdy stačí malé škubnutí a budete mrzákem jedna dvě !
libor rebel hrozaodpovědět 
  Re: Bez fotek je to takhle08:06:35 01.06.2007
Tak to teda není.
Dva stejní lezci.
Jeden navázaný, to je cca 1m od jeho chodidel nahoru.
Jistič jistí jistítkem taky v té výšce.
Prvolezec vysoký třeba 180 cm si hodí lano přes rameno. Takže nahoru k rameni je to tak 60 cm lana, něco ohyb a dalších 60 cm zase k bodu uvázání.
Pro náš účel by musel prvolezec spadnout hned na zemi, nebo z výšky max. 40 cm úplně naležato, aby se lano napnulo.
Tj. 60 cm lana na rameni + 40 cm vylezené výšky = 1 m od jistítka.
Jakmile lezec vyleze nad 40 cm, řekněme 2m tak je to takhle:
60 cm lana přes rameno + 200cm vylezené výšky t.j. celkem 260 cm lana.
Prvolezec spadne naležato, od jeho krku je k jistítku cca 1m.
Ale lano nemůže být napnuté, protože má délku mezi jistítkem a prvolezcem 260 cm.
Vláďaodpovědět 
   Re: Bez fotek je to takhle08:35:49 01.06.2007
Nezapomeň, že to lano nevede od sedáku k jistítku přímo, ale kolem krku;)
odpovědět 
    Re: Bez fotek je to takhle12:17:24 01.06.2007
No - pokud jistič dovolí, aby si lezec omotal lano kolem krku, byť jen "napůl", täk je osel a může dotyčnýmu rovnou udělat smyčku kolem krku...
JJodpovědět 
   Re: Bez fotek je to takhle08:44:01 01.06.2007
:-)
Lubaodpovědět 
   Re: Bez fotek je to takhle08:48:16 01.06.2007
Krásná teorie ten výpočet:-).V praxi jsem byl svědkem toho jak Libor kohosi na tento hazard upozornil a hned mu to i názorně předvedl.Věřte že výsledek vyšel úplně jiný než Vláďův.
Petrodpovědět 
  Re: Bez fotek je to takhle08:07:45 01.06.2007
Hele Libore a zkousel si na to ty lidi upozornit? ja kdyz sem vzdy byl v Mamutovi nekomu sem poradil (sem instruktor lezeni na umele stene) ze dela neco zivotu nebezpecnyho, tak me vetsinou ignorovali, byli sprosty. Obsluha u baru tam koukala ze si lidi cvakaj presky opacne, ze maj pri jisteni prubes jako krava...pritom ty by meli dbat na to,at to je u vas bezpecny.
Ndrooodpovědět 
  Re: Bez fotek je to takhle08:17:28 01.06.2007
Jo, teď čtu líp...
Že spadne dost bokem od jističe...
Když spadne krkem do vzdálenosti cca 160cm od nohou jističe, tak se mu to lano napne. To je fakt.
Ale pokud spadne tak asi z výšky 120 cm + 60 cm toho lana, tak už se to lano k jeho krčku sotva napne.
Ale uznávám, uznávám :-)
Nemělo by se to dělat, jasné.
Vláďaodpovědět 
   Re: Bez fotek je to takhle08:28:31 01.06.2007
No, když spadneš z větší výšky, tak můžeš udělat taky parakotoul a vodkutálet se i pár metrů, to už je smyčka kolem krku pravděpodobnější:)
odpovědět 

 sebevrazda na tisic zpusobu08:30:17 01.06.2007
Hmmm, obesit se muze clovek radiatoru co je pod oknem, nebo treba na klice od dveri, nebo taky nalehnutim na cirkularku, moc tomu popisovanemu mechanismu nerozumim, ocekavam fotky ala sado-maso ssalon s lezeckou tematikou, tedy jeden lezec skrti druheho. Mozne je uplne vse, to jiste. Hazet si lano pres rameno je blbost, stejne pak ty lidi co to delaj nevedi kde ho maj, lovej ho apod, ale v tuhle chvili mi asi doslo jak to vlastne autor myslel, na fotky se tesim, doufam ze to bude masakr, neco jako hruzny nalez pod Marmoladou ze Schuberta 
jakub Sodpovědět 
 Re: sebevrazda na tisic zpusobu08:33:38 01.06.2007
Fotky jsou zde, ale skrtici ryhy jsou zepredu, tj muselo dojit k obtoceni kolem krku, to by musel po padu jsete koulet sudy, na preklizce neporedstavitelne, ale zrejme mozne. Fotograficka stylizace mi jasno do mechanismu jasno neprinesla
Jakub S.odpovědět 
  Re: sebevrazda na tisic zpusobu08:50:58 01.06.2007
Ty fotky nebudou po sobě;) Pokud by na druhý fotce spadnul po zádech, tak bude ten šlic mít zezadu.. V tomhle případě by jistič musel rychle povolit, nebo skočit na lezce (pokud to je baba tak je to přirozený reflex :-)
odpovědět 
   Re: sebevrazda na tisic zpusobu10:17:34 01.06.2007
Myslíš jako, že to Libor zaranžoval? Fakt je, že ten lezec by se musel motat jako motovidlo, a potom by byl jistič osel, pokud by ho tak nechal lízt...
JJodpovědět 
    Re: sebevrazda na tisic zpusobu10:39:46 01.06.2007
Néé, ta první je skutečná, a ty další tři je panák co to jen předvádí na fotky do Lezce ;-)
odpovědět 

 ...09:05:56 01.06.2007
..hmm..kto ma zdravy rozum, to nerobi. Je to bud zlozvyk, alebo akysi novy modny vystrelok:-), ale kazdopadne dost nepremysleny.
modpovědět 

 mozne to je...09:21:05 01.06.2007
Podle fotek to asi fakt mozne je. Ale tak trochu me uklidnuje, ze pravdepodobnost vyskytu tohoto jevu asi nebude vyssi nez pravdepodobnost toho, ze upadnu s vylomenych chytem, nebo ze se pri padu zachytim nohou za lano, poletim po zadech a prastim se zezadu do hlavy. Obojiho se bojim vic nez toho, ze se pri padu pod prvnim jistenim uskrtim.

Kdyz uz tu rozebirame lezeni s lanem prehozenym pres rameno, tak jsem si take vsimnul, ze nekteri borci cvakajici lano sebrane z ramene jej cvaknou do expresky opacne. Myslim tim, ze jejich konec jde podle steny, zatimco jisticuv konec jde smerem ven. Opet pravdepodobnost jevu, ze se takto cvaknute lano pri padu vycvakne, neni prilis vysoka (i kdyz asi vyssi, nez diskutovane uskrceni), tak mi to obvykle nestoji za tu namahu je upozornovat.

Jo a hlavne, lepsi je nepadat.
jx voidodpovědět 
 Re: mozne to je...09:48:15 01.06.2007
A stalo se to už někdy? Že se někdo sedře - budiž, i když ten mechanismus mi přijde hodně krkolomnej, ale na to, aby se někdo oběsil,potřebuje trochu větší šlupku - zvlášť s dynamickym lanem - teda - přiškrtit se může, ale že by si strhnul vaz?... A co na to velký Pit?
marianodpovědět 
  Re: mozne to je...09:53:45 01.06.2007
Zkus si lehce klepnout zepředu do krku :-D
odpovědět 
   Re: mozne to je...10:18:51 01.06.2007
No vždyť píšu - přiškrtit se může, ale s tím zlomením vazu mi to přijde fakt přehnaný. A tím se tady straší, ne? Jinak můj kámoš to taky dělá a dost mě s tím vytáčí, protože si to lano naprosto neomylně hodí přes rameno které je na opačné straně než jištění a pak s ve stěně operuje. Tak tohle mu snad trochu pomůže.
marianodpovědět 
    Re: mozne to je...10:42:45 01.06.2007
Já jen, že prolomit si chrupavku na ohryzku taky neni žádná sranda a jde to docela lehce. Vaz taky moc nevydrží - pokud ten trh nečekáš tak taky může prdnout i při malým škubnutí..
odpovědět 
 Re: mozne to je...10:03:51 01.06.2007
A stalo se to už někdy? Že se někdo sedře - budiž, i když ten mechanismus mi přijde hodně krkolomnej, ale na to, aby se někdo oběsil,potřebuje trochu větší šlupku - zvlášť s dynamickym lanem - teda - přiškrtit se může, ale že by si strhnul vaz?... A co na to velký Pit?
marianodpovědět 

 Ještě jiné nebezpečí10:06:16 01.06.2007
Kdysi dávno jsem tenhle trik s lanem taky používal. Pak jsem takhle jednou dolezl k prvnímu na Srbsku, cvakl si a lano spadlo dolů. Zapomněl jsem se navázat, a tím, jak jsem si dal lano přes rameno, jsem si toho všiml až v 5 metrech. Od té doby to nedělám.
Gejzaodpovědět 

 ..blbuvzdorná stěna..10:15:39 01.06.2007
Zjednodušeně řečeno, ani když je stěna to nejjednodušší kde se dá zalízt, nesmí být lezec ani jistič naprostý kokot. Bohužel při pohledu na lidi lezoucí na stěnách, tohle pravidlo hromada z nich nesplňuje. Možná že zaplat´pámbu že nejezdí do skal,
protože tam to platí dvojnásob, nemluvě o pískách a už vůbec ne horách.
japaodpovědět 
 Re: ..blbuvzdorná stěna..20:35:54 01.06.2007
nejdůležitější rada pro lezení - koukej se okolo a mysli - kdo to nezvládá, dělá kraviny, a je jedno zda na skále či na stěně
úplně jinej tomodpovědět 

 ...10:25:45 01.06.2007
Nazdar vsichni. Nevim proc se to tu vzdy rozjede takle v diskuzich, zkuseni prece vedi ze se muze stat vse! Kdyz je horka chvilka a je dobra konstalace hvezd tak z toho vybruslis, ale obcas se stane ze prijde i smula a nemusi to dopadnout nejlepe a proto i v tomto pripade se muze stat, ze si timto zpusobem ublizis..videl jsem par lidi co to tak praktikujou a nekteri byli tak sikovni ze se do toho zamotali a mohlo to dopadnout..A jeste jedno. Nevim kolik procent lidi co tu zanechava vzkazy proslo jen nejakym ctyrdennim kurzem co jen mastej preklizku a kolik lidi co se k lezeni dopracovalo nejakym "klasictejsim" zpusobem a fakt Lezou, ale vetsinou jsou zrejme nejzkusenejsi ti, kteri maji znalosti ze sveho "kurzu" coz je smutne. Zdar Cili  (Za korekci predem dekuji)
odpovědět 
 Re: ...10:28:58 01.06.2007
A libi se mi prispevek "japa" souhlasim:)
Ciliodpovědět 
 Re: ...10:32:19 01.06.2007
A libi se mi prispevek "japa" souhlasim:)
Ciliodpovědět 
 Re: ...10:57:14 01.06.2007
Diskuze k čemukoli není a priori zbytečná, pokud je věcná a tahle myslím je z množství těch co se na lezci objevují ještě poměrně v rozumných hranicích. Jinak samozřejmě stát se může cokoli a taky komukoli. A nepřijde mi úplně fér shazovat dotazy a příspěvky tím, že je jakoby přiřknu kursistům a překližkářům. Nejsem ani jedno ani druhé, ale ego si na nich mastit nebudu.
marianodpovědět 
  Re: ...19:28:59 01.06.2007
No nechtel jsem odsoudit diskuze na lezci a vsechny prispivajici nekam skatulkovat..zrejme to tak vyplynulo za coz se tedy dodatecne omlouvam..Zdar Cili
odpovědět 

 Hezky nafoceno10:50:18 01.06.2007
Dodal bych ještě dvě věci, které ve článku nejsou:

1) dávání si lana přes rameno vede celkem zákonitě u drtivé většiny lidí k obrázenému cvakání lana do první expresky, která se pak může při pádu vycvaknout

2) Lano se při pádu může zachytit také o nějaký větší chyt, takže přinejmenším spálení krku v tomhle případě nastane. Spáleniny od lana jsou nepříjemné a blbě se hojí.

Když se tohle riziky zkombinuje s tím, že se objevuje stále více lidí ochotných jít i na překližce až na hranici pádu, je na stěnách trochu více nebezpečno, než by se dalo očekávat.
Petr Jandíkodpovědět 
 Re: Hezky nafoceno11:17:42 01.06.2007
jakejkoli spagat nekde v blizkosti krku je potencialni opratka, pri spatnym zatizeni a smule to muze byt i obycejna smycka pres rameno. Lano smotany volnejma smyckama a hozeny na sestupu "uhlopricne" pres rameno bez zajisteni uzlem proti stazeni.. vzpomen si na Frantu Bauera.
Duraodpovědět 
 Re: Hezky nafoceno11:22:52 01.06.2007
Petře, máš pravdu. Bohužel Libor si myslel, že to není podstatné, že z 99% si cvaknou lnem ke stěně, takže jsme to tam nepsali.

Ostatním bych jen rád řekl, že jsem si taky do nedávna myslel, že se až tak nic nemůže stát, ale bohužel jsem to už viděl na vlastní oči. A stát se to může! Když na Vás může spadnou zmrzlé hovno z letadla z výšky 10 000 m a zabít Vás, proč ne tohle... :)) Lidi na stěnách předvádí neuveřitelné věci. Navázání se na očko na materiál je běžnou praxí. Naposledy mě zarazilo navázání se na vetší očko jistící osmy. Ta pak byla cvaknutá do karabiny a karabina do sedáku. A další a další...takže já osobně bych to nepodceňoval, i když pravděpodobnost je velmi malá, pořád tu je.
Jakub Thůmaodpovědět 
  Re: Hezky nafoceno11:49:33 01.06.2007
Hovna z letadel nepadaj. To není jako ve vlaku.
Vedoucí letového provozuodpovědět 
   Re: Hezky nafoceno11:53:07 01.06.2007
:)))
Jakub Thůmaodpovědět 
    Re: Hezky nafoceno12:02:18 01.06.2007
Nicméně s Tebou plně souhlasím.
Vedoucí letového provozuodpovědět 
   Re: Hezky nafoceno12:05:24 01.06.2007
:)))
Jakub Thůmaodpovědět 
   Re: Hezky nafoceno13:01:24 01.06.2007
To s tim zmrlym hovnem se nekdy stalo? Ta predstava, ze bych mel na hrobe napis - zabit hovnem - je vskutku hruuzna :)
Usadloodpovědět 
  Re: Hezky nafoceno12:54:11 01.06.2007
jo, s tou osmou jsem to zazil na brumlovce:)), byl to docela velkej chlap, kdyz jsme mu zkusili rict, co dela za hovadiny, vypadalo to, ze dostaneme pres drzku..
pavelodpovědět 
  Re: Hezky nafoceno17:05:03 01.06.2007
Libor stráví na stěně mnohem víc času a víc tam vidí. Z toho, co jsem viděl já, si tak 90% cvakne lano do první expresky tak, jak ho mají na rameně a tedy obráceně, než by mělo být.
Petr Jandíkodpovědět 
 Re: Hezky nafoceno11:59:57 01.06.2007
Článek a fotky jsou zajímavé, ale tato situace mi přijde málo nepravděpodobná, zvláště pokud jistič stojí tam kde má, má povoleno a prvolezce chytá. Navíc je jištění fakt nízko (mám na mysli umělou stěnu). Za několik let na stěnách jsem s tímto neměla problém. Spíš jako problém vidím, že lidé na stěnách se často neinformují na základní věci, co a jak dělat, aby se neohrožovali.
odpovědět 

 je to bezpečné ?12:23:59 01.06.2007
Tuhle jsem v nějaké knížce četl, že žít je velmi nebezpečné, to dávám spisovateli za pravdu. A tedy kdo se chce vyhnout nebezpečí neměl by žít.
lezbě zdar
Katoodpovědět 
 Re: je to bezpečné ?23:23:49 01.06.2007
Aneb jak o prdu popsat sto stran
ad to de toodpovědět 

 Jištění11:08:24 02.06.2007
Jištění je nebezpečný!
certodpovědět 
 Re: Jištění22:26:08 03.06.2007
A lezení je už tuplem nebezpečný :)))
Maliodpovědět 

 lano přes rameno17:07:48 03.06.2007
Je tu ještě varianta,která tu myslím nezazněla(podrobně jsem tu gigadiskuzi nezvlád) a to že dalším nebezpečím je,že jistič ztratí stabilitu a lezce může strhnout- lano se taky může zadrhnout o nějakou tu "kachničku"a trhnout lezcem- více či méně nepříjemně až fatálně! Mili
Miliodpovědět 

 Čím rychleji tím namachrovaněji19:32:16 03.06.2007
Taky jsem si všiml, že na stěnách se ti, kteří sami sebe pasovali na již pokročilé až experty, spouštějí jak meteor. Někteří to maj ještě domakaný, že těsně nad zemí, ještě kolegovi přidají na rychlosti. Spouštěný pak patama zaduní o podlahu Au ! A jsou oba z toho vysmátý.
 jirkasodpovědět 

 vychytávka :))15:59:31 04.07.2007
tý voe..to jsou lakýrky...to jsem zvědavej, co kdo ještě vymyslí za pikačovinu ;)
Rici Taylorodpovědět 

 Skuseni a mene zkuseni02:31:26 25.08.2007
Ahoj, akorat se chystam zacit lizt, nemam za sebou jeste ani jeden kurz a diskusi jsem tu precetl celou, taky hodne studuju metodiku, co to ale je oproti rade a nazorne ukazce od profesionala a proto me stvou lidi kteri si nenechaji poradit od skusenejsich a odrazuji je tak od dalsiho pomahani tem mene skusenejm, jako jse treba ja... Co ja bych jen dal za to kdyby mi nekdo na stene poradil jak to delat nemam.

Chci tim jen rict ze bysjste se nemeli odradit par lidma co si o sobe myslej buh vi co a na ty se vykaslat, protoze se urcite najdou i taci co vasi radu uvitaji... Diky a zdar, jinak super diskuze :D
timonodpovědět 
 Zkuseni a mene zkuseni10:50:25 02.11.2007
naprosto souhlasim... to že pár idiotů si myslí, že jsou největší borci ještě neznamená, že zkušení mají mlčet a koukat se na hazardující borce. Já osobně jsem začátečník, prošel jsem i kurzy, ale rozhodně mi nikdy neurazí, když mi někdo poradí !!! A ještě mi přijde nefér pomlouvat lidi, který s lezením začínali v kurzu... setkal jsem se s tim už několikrát. Někdo prostě nemá takový štěstí, že má rodiče horolezce nebo něco podobnýho. Ale věřim že při troše snahy může být z každého dobrý horolezec i když začal v kurzu ve dvaceti (i když je jasný že ne tak dobrý, jako kdyby lezl od malička).
Zdravim !
Pe-Pínoodpovědět 

 Foto dne:
V délce za 7b.
Vila Velebita
 Databáze cest:
Všechny cesty (179620)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Drill 6b+ Kalymnos
Port 5c+ Kalymnos
Efharistone 7b+ Manikia
Filotimo 7b Manikia
Rastapopoulos 6c Manikia
Nově komentované:
Západní Hrana 6A Holý Vrch
Varianta Blue Elephanta 3+ Holštejn
Poslední Hrana 3 Holštejn
Blue Elefant 3+ Holštejn
Dude Lebowski 7C+ Kozel

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: prsty prsty | Re: prsty prsty | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: prsty prsty |

 Nové komentáře:
Re: Oslava | Re: Oslava | Re: Jen houšť...!!! | Re: Oslava | Re: Oslava | Re: RIP Ondro | Re: RIP Ondro | Re: RIP Ondro | Re: RIP Ondro | Re: Poučení od anonyma? |

 Kde to vře:
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (194)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (51)
Nepálští záchranáři našli a vyzvedli tělo Ondreje Húserky (31)
VENI VIDI VOLAVI in honorem Alexandri (20)
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (2)

 Nově v inzerci:
Millet GTX kalhoty | Nadšená lezkyně, kde jsi? | Brigáda v Krkonoších | Sacrpa Maestrale | STANOVÉ KOLÍKYUltralehké,odolné,kvalitní SET 8+1NOVÉ,NEPOUŽITÉ! | RAB DOWNPOUR ECO-membránová bunda pánská | Pátek sobota | Statická a dynamická lana | Lezačky | Mantra Pant W |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 403 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 341 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 314 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 310 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 286 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.