Upozornění předem: Posudek jsem vypracoval pouze podle fotografie, kterou mě zaslal Robert Halama. Jedná se tudíž pouze o dohad.
Utržená hlava nýtu, pohled na lomovou plochu.
Na lomové ploše je vidět drážka, pravděpodobně od naříznutí dříku nýtu. Dálezkorodovaná plocha v místě starých trhlin – hnědá ploška ohraničená kroužkem stejného průměru, jako otvor v plaketě a dále světlé, lesklé plošky čerstvého lomu.
Toto je nákres nýtu tak, jak se domnívám, že vypadal: Dřík je rozříznutý, v drážce je klínek, který se opírá o dno vysekané díry. Tlučením na hlavu nýtu se vráží klínek do drážky, dřík se roztahuje a upevňuje ve skále.
Co se pravděpodobně stalo: Při zatloukání nýtu směřovaly údery taky na okraj hlavy. Tím došlo ke vzniku trhlin, ve kterých časem vznikla koroze. Protože korozní zplodiny mají větší objem, než původní kov, vzniklo v dříku nýtu dodatečné napětí, které pomohlo k prasknutí již zmenšeného průřezu nýtu.
Bezpečnostní norma UIAA navíc výslovně zakazuje používat nýty, u kterých se vytváří upínací síla opřením o dno vyvrtané díry.
Důvody jsou v podstatě dva: Jednak se těžko zajišťuje přesná hloubka díry. Druhá věc je ještě nebezpečnější a to, že pod dnem díry může být měkká skála, nebo dokonce dutina do které se proboří klínek a nýt se neupevní dostatečnou silou.
V diskusi na Lezci byly zmíněny nýty, kde se upínací síla vytváří zatlučením kolíku do středu nýtu. Ty jsou určitě bezpečnější, ale v místě měkké žíly ve skále můžou být docela problém.
Závěr: Nýty typu, u kterého došlo k poruše představují skryté nebezpečí! Může dojít k poruše v celé řadě jistících bodů. Je proto nutné Tyto nýty odstranit a nahradit bezpečnými.
Pokud tam polezete dřív, než se tak stane, používejte vlastní jistící prostředky.
A co vyjádření autora cesty? Vyjádřil se k tomu nějak? Co za nýt použil, jak cesta stará, atd.? Pokud udělal více cest s takovým jištěním, tak by to asi chtělo jištění vyměnit nebo alespoň vytrhat, aby nikdo další nepřišel k úrazu.
1. Díky Ťéšovi za "kvalifikovaný odhad" po kterém jsem volal v původním článku. Je vidět Vladimíre, že ač se jako BK nescházíme, fungujeme :-) A to se dokonce připojil i Karel Kocourek, tudíž se v původní diskuse zůčastnily tři pětiny BK :-)
2. K uvedeným dotazům: autor cesty se sice nevyjádřil, ale je tam jakési vyjádření jednoho z jeho spolulezců. Plyne z něj a/ ano, je tam podobných cest a jištění víc b/ u některých se s přejištěním něčím solidnějším snad i počíta :-) c/ jako bezpečák doporučuju zvýšenou opatrnost v celé oblasti a přidávání si vlastního jištění kdykoli to jen půjde.
3. I nyní je na místě připomenout mé staré dobré heslo: "Nevěř žádnému postupovému jištění, které sis sám nezaložil!" ... možná s drobnou výhradou, že lze trochu věřit i normalizovanému jištění které do oblastí hrne ČHS prostřednictvím vrcholové komise - za předpokladu, že jej osazoval někdo z proškolených členů a pracovníků VK ČHS; hm, a taky starejm dobrejm temovanejm kruhům v tradičních oblastech (alespoň tehdy, znáte-li autora cesty).
Napsal jsem, že se vymění všechny nýty tohoto typu v Perštejně. Takže ne jen nějaké. Nevím jak dlouho to bude trvat, ale na začátku příští sezóny bude vše vyměněno.
K ulomení hlavy nýtu došlo především kvůli tomu, že naříznutí pro klínek bylo až k hlavě. Takto vyrobené nýty jsou časovanou bombou. U tohoto typu se může dělat naříznutí max. do 1/3 dříku.
Ano, naříznutí až k hlavě nýtu je chyba, ALE NEJVĚTŠÍ CHYBA JE POUŽITÍ NÝTU S KLÍNKEM, KTERÝ SE OPÍRÁ O DNO DÍRY! Rád čtu, že budou všechny tyhle nýty vyměněny.
Ano, naříznutí až k hlavě nýtu je chyba, ALE NEJVĚTŠÍ CHYBA JE POUŽITÍ NÝTU S KLÍNKEM, KTERÝ SE OPÍRÁ O DNO DÍRY! Rád čtu, že budou všechny tyhle nýty vyměněny.