Článek o našem předvánočním výletu je zde
Malta jih.
Předcházející článek popisoval lezení na samotné Maltě, ale k Maltě patří i skalnatý ostrov
Gozo, který je dokonce ještě více lezecky zajímavý než zbylé dva ostrovy
Malta a
Comino.
Přímo z letiště jsme se vydali směrem na sever.
Počasí cestou na trajekt nevěštilo nic dobrého (hi res)
foto by © JirkaS
Cesta autobusem X1 nebyla dlouhá na počet kilometrů, ale na čas díky mnoha zastávkám a ne příliš dobré silniční prostupnosti. Asi v 9:30 jsme byli na trajektu. Po 30 minutách plavby (cestou míjíme nejmenší z ostrovů Comino, kde je také spoustu lezeckých a DWSkových možností) již přistáváme na Gozu. Odtud jen asi tři kilometry ke skalám. Bereme to podél pobřeží a kocháme se výhledy na rozbouřené moře.
Trajekt z Malty přistává na Gozu v městečku Mgarr(hi res)
foto by © JirkaS
Od zátoky
Mgarr ix Xini, kam sestupujeme po kamenných schodech, se prodíráme zarostlým kaňonem. Zprvu je kaňon otevřený a nenabízí mnoho lezeckých příležitostí, jen vlevo míjíme první, ne příliš zajímavé sektory
White walls, sektory za vodním dílem
Waterwork Walls. Cesta se podobá malé džungli, ale pokračujeme dále s vidinou odpočinku u hlavních sektorů. A již se před námi otvírá sektor
Champagne. Krásné bílé stěny, to bude lezení po dírkách, paráda.
Hned vedle vpravo se skví převislá hradba snových stěn
Dreams walls. Pro ty, kteří se necítí dobře v převislých sektorech, je zde poklopená
Flakeout wall s cestami převážně v pátém a šestém stupni, sem se dostanete zajímavým průlezem ve skalním masivu.
Pohled na zátoku Mgarr ix Xini s pokračujícím kaňonem(hi res)
foto by © JirkaS
Mgarr ix Xini
Charakteristika oblasti:
Oblast se nachází v dlouhém kaňonu, který na jihu ústí do moře jako úzká zátoka. Ta sloužila jako úkryt dávných galeon. Oblast je na místní poměry středně rozsáhlá, neboť čítá asi 60 cest. Cesty vedou převážně v kolmém až táhle převislém vápenci, který je velmi kompaktní. Na pohled hladké stěny nabízejí vynikající sportovní lezení po ostrých chytech. Zavítat při návštěvě Goza do této oblasti by mělo být pro lezce samozřejmostí.
Oblast objevili lezci již v osmdesátých letech a převislé cesty vedoucí na
Dream walls byly mezi prvními, které byly odjištěny. Nýty se pak rychle rozšířily do dalších hladkých stěn.
Celkem zde naleznete asi 7 sektorů, tři jsou pěkné, zbytek nenabízí tolik cest.
V letním období je zátoka populární mezi koupači a potápěči a určitě se najde i nějaké DWS. Je zde restaurace, no spíš kiosek, který je však mimo letní sezonu zavřený. Údolí samo o sobě je působivé a stojí za to si ho projít, je to taková menší přírodní rezervace se stěnami, které se lezecky stávají zajímavější, čím více se dostáváte údolím vzhůru. Mgarr ix-Xini je vhodné pro všechny lezce všech lezeckých úrovní.
Detail přístupu k jednotlivým oblastem a sektorům oblasti Mgarr ix Xini (hi res)
foto by © JirkaS
Nepříjemné je v kaňonu rostoucí ostružiní, má tendenci růst na nástupech většiny stěn a někdy potřebuje posekat, aby se člověk vůbec dostal pod nástupy. Nepříjemné je také, že v kaňonu není voda. Tu je třeba donášet ze vzdáleného městečka Xewkija (45 min), kde je možné dokoupit i další proviant.
Asi nejzajímavější stěna Dream Wall – to je ta oranžová s navazující mi stěnami Champagne(hi res)
foto by © JirkaS
Příjezd, přístup:
Podle značek na Xewkija na hlavním náměstí, pak doprava cestou kolem farního kostela. Držte se značek na Mġarr IX-Xini. Pro přístup k White walls se dejte betonovou silnicí až dolů k zálivu. U všech ostatních stěn je lepší zaparkovat na silničním rozšíření nad vodními díly, před kamennou prázdnou stavbou vhodnou jako bivak asi 1,5 km za mléčnou farmou Triq ta` Mgarr IX-Xini.
Pohled na kaňon směrem k zátoce a na opuštěné vodní dílo(hi res)
foto by © JirkaS
Stěny mají stále potenciál pro další cesty (hi res)
foto by © JirkaS
Druhý den jsme ještě lezli v sektoru Dream walls, který nejlépe čelil nočnímu dešti, abychom se třetího dne přesunuli na severovýchod ostrova
Gozo, kde se nalézají dvě divoké skalní oblasti. Ale silný déšť z předchozího dne a nejistá předpověď nás zlomily a odradily od dalších průzkumů.
Pohled z kaňonu na nejbližší městečko Xewkija s pěkným kostelem(hi res)
foto by © JirkaS
Panorama stěny Champagne (hi res)
foto by © JirkaS
Bětka leze cestu v Flakeout Walls (hi res)
foto by © JirkaS
Keson v cestě Ezy rider, 7a v Dream Walls(hi res)
foto by © JirkaS
Okolní oblasti:
Takže následná sumarizace dalších lezeckých možností je jen z průvodců a z doslechu.
San Blas
Přímo na sever od města
Nadur se nalézají dvě nádherné zátoky. Obě jsou populární mezi letními návštěvníky.
Jedná se o skalní masiv, který je kousek od moře a z kterého se odlomilo několik stěn. Naleznete zde asi 40 cest od lehkých po těžké.
Dahlen Qorrot
Pěkné stěny, které jsou vhodnější pro teplejší dny, nabízejí pěkné lezení v krásné přírodě.
Wied ix-xlendi
Je malá oblast kde najdete asi jen pětadvacet pěkných cest délkách kolem 18 m a pěkné skále.
Ic-cnus slabs
Jedná se o plotnovité lezení, kde si můžete naplno užívat sluníčka. Naleznete zde cesty převážně v 6. stupni i několik 7a.
Ghajn Abdul
Další z menší oblastí která se nachází na západě ostrova. Ve 3 malých sektorech najdete zhruba 15 cest.
The Underworld
Jedna z nejvíce dobrodružných oblastí. Leze se v obrovité jeskyni nad mořem. Vytrvalostní a většinou těžké cesty!
San Dimitri point
Lezení nad mořem.
Wied il-Mielah
Zatím kolem 40 cest, vyplatí se navštívit.
Forna point
Také lezení nad mořem.
Malileha Cave
Jedná se o mohutnou propadlou jeskyni, jejíž převislé stěny vytvořily úžasnou arénu pro silově vybavené lezce. Oblast již není na Gozu, ale nachází se nedaleko přístavu Cirkewwa (tam kde startuje trajekt na Gozo), nedaleko stejnojmenného města a je tudíž dostupná při cestě na nebo z ostrova Gozo. Leze se převážně po krápnících a velkých chytech převislém terénu. Oblast je velmi dobře chráněna před deštěm. Prostě převislé eldorádo, propadlá jeskyně s vytrvalostníma dardama.
Příjezd, přístup:
Mezinárodní letiště Luqa se nachází nedaleko hlavního města Valletta a létá sem mnoho leteckých společností. Mimo sezónu lze najít poměrně výhodné lety z Německa (my jsme letěli s Ryanair z Norimberku a zpáteční letenka vyšla tentokrát na 550,- Kč).
Jak už jste jednou na Maltě, dostat se někam není vůbec problém. Buď dojdete po svých nebo se do skal dostanete pomocí veřejné dopravy, která mezi většími městy jezdí velmi často, trasu lehce vyhledáte na internetu nebo na jednotlivých zastávkách jsou seznamy stanic s poměrně častými odjezdy autobusů. Je dobré mít staženou off line mapu na telefonu, to hodně pomůže v orientaci v terénu s názvy cest, které nejdou vyslovit.
Klima:
Přestože nám tentokrát počasí (první dva dny) nepřálo jako v prosinci, rozhodně jsme netrpěli zimou, teplota se na Maltě pohybuje stabilně kolem 14 – 15 stupňů ve stínu a když vyleze slunce, řešíte spíš, jak se před ním schovat.
Průvodce, mapy navigace:
Existuje několik knižních průvodců. Pro ty, kteří přijeli za sportovním lezením je nejvhodnějším průvodce poslední
Sport climbing in Malta and Gozo od vydavatelství Tufarock.
O něco starší průvodce popisuje kromě sportovek i místní trad lezení. Jmenuje se
Malta Rock Climbing the Comprehensive Guide. Ten je ale vyprodaný, nicméně můžete si ho na ostrově za poplatek půjčit. Více na:
Maltaclimbingguide.com
The Adventure GuideBook To the Maltese Islands od Xaviera Hancocka 2009 je nepostradatelný pro milovníky DWS, obsahuje totiž nejen výběr sportovních cest, ale hlavně DWS a bouldery. Popisuje i spoty pro potápění, tracky pro jízdu na horských kolech atd.
Místní Malta Rock Climbing Club (MRCC) se pečlivě stará o udržitelný rozvoj lezení na ostrovech a v rámci možností skromného rozpočtu dojišťuje vybrané oblasti.
Informace o nových cestách neuvedených v průvodci na www.climbmalta.com.
kontakt: Andrew Warrington (+356)99470377 nebo e-mail: info@climbmalta.com
Beletrie pro lezce
foto courtesy of Maltaclimbingguide.com
Jirka v cestě Moby Dick right hand, 6b+(hi res)
foto by © JirkaS
Keson v cestě Big Dick, 6b+(hi res)
foto by © JirkaS
Vybavení:
Jednoduché lano 60 m (v oblastech, ve kterých jsme byli, by stačilo i 50m), expresky, smyčky, (friendy, vklíněnce, jen v případě že chcete ozkoušet více-délkové lezení nebo trad cesty)
Pro ty, kteří by chtěli kempovat/bivakovat jsou plynové kartuše k dostání např. v obchodu The Bowline (www.thebowline.com) asi 4 km od letiště, nebo v Mochika obchodu nedaleko letiště. (malá bombička 3,8 Eura)
Kemp bivak:
Spaní na divoko je možné, a protože tu prakticky nejsou skoro žádné kempy, je víceméně tolerováno. V Mgarr ix Xini se spí pod hlavním sektorem Dream Walls, který skýtá trochu místa na ukrytí se před nepřízní počasí. V odloučenějších místech je možné i spaní ve stanu.
Skvělá, na krátkodobý bivak, se jeví jeskyně Spooky Cave v oblasti Garden of Eden, která je i celkem dostupná, nebo romantikou vonící jeskyně v Ghar Lapsi, tam není tak pěkný rovný terén na spaní.
Nedaleko tohoto místa je i fungující skautský kemp Ir Zurrieq. 4,5 Eura za noc)
Ranní přesun ze zátoky Mgarr(hi res)
foto by © JirkaS
Sektor McCarthy’s Cave v oblasti Ghar Lapsi(hi res)
foto by © JirkaS
Večerní diskuze v Ghar Lapsi(hi res)
foto by © JirkaS
Potraviny a voda:
Po ostrově je několik větších supermarketů, které jsou ale spíše na výpadovkách (Lidl), takže budete spíše odkázáni na menší obchody, ale jídlo je srovnatelně drahé jako v ostatních zemích západní Evropy.
Největší problém je tu samozřejmě voda, musí se kupovat balená, protože i když se dostanete k vodovodnímu řadu, teče z něj sice pitná, ale mírně slaná voda. Lze z ní vařit, dá se z ní i udělat čaj, ale s nepříjemnou pachutí.
Konjukce Měsíce s dvěma planetami (hi res)
foto by © JirkaS
Pohled na pobřeží z Ghar Lapsi (hi res)
foto by © JirkaS
Východ slunce viděný z Ghar Lapsi (hi res)
foto by © JirkaS
Ceny: Platí se Eurem, pivo v restauraci od 2 do 3 Eur , pivo v obchodě plechovkové za 0,80 Eur, chleba 0,30 Eur, konzerva s 8 párky 0,80 Eur, velký luncheon nebo vepřovka 0,75 Eur, plněná bageta ve stánku (šunka, sýr, vajíčko, atd.) za 1,80 Eur, pizza v pizzériích od 6 Eur do 12 Eur. Litr džusu nebo mléka v obchodech se taky pohybuje kolem 0,90 Eura, minerálky a limonády 1,5 litru zhruba také za takovou cenu.
Tip:
Autobusy: celá malta je protkaná jednou velkou autobusovou sítí, která funguje jako tady městská doprava ve větších městech. Jízdenka základní za 1,5 Eura platí dvě hodiny a lze na ní přestupovat a projet celý ostrov. Lze koupit vícedenní jízdenku nebo jako my na celý týden za 6,50 Eur. Jízdenka platí celý týden na neomezený čas a počet jízd, jakýmkoliv autobusem.
Taxíky – stojí cca 1 Euro za 1 km. Takže za 30 Eur se dostanete z jednoho konce Malty na druhou.
Lodě – projížďka na koupání do modré laguny 10 Eur, okruh kolem ostrova Comino i s lagunou 16 Eur, trajekt mezi Maltou a Gozem 4,60 Eur (zpáteční), loďka do modré jeskyně 8 Euro.
Vstup do akvária v Bugibbě 10 Euro, vstup na megalitické stavby u Ghar Lapsi 10 – 15 Euro, vstup do muzea ve Valletě 5 Euro.
Standa leze cestu Wot’s in it for me?, 7a(hi res)
foto by © JirkaS
Populárním sportem jsou klusáci k vidění v okolí Vallety (hi res)
foto by © JirkaS
Chrám Hagar Qim (hi res)
foto by © JirkaS
Země je “zaplevelená” kaktusy opunciemi (hi res)
foto by © JirkaS
Tomáš v ceste Sweet as bro, 6a+ (hi res)
foto by © JirkaS
High lana nad rozeklaným pobřežím (hi res)
foto by © JirkaS
Zdroje:
Asi nejkompetentnější stránky o Maltě
MRCC – Malta Rock Climbing Club