LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Lezení je nebezpečný sport!
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
33.Havlík 10510
34.Jeliga 10493
35.Novotná 10484
Bouldry:
33.Hronek 9028
34.Oliva 8953
35.Pelikán 8925
Hory:
10. 6150
11.Švihálek 6070
12.Bloudek 5970

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140124 cest
Nové přelezy:
1.20 € Var 8a
Ofthalmopa 7c+
To Pantheo 8a+
Orgi Nerou 8a
Královna O 7C
Proces 7C+
Elements 7b+
Annapurna 8a
Bulina 7c
El Menjapi 7b

Stěny
Zubří - Zubří
Lezecké centrum Mammut - Praha 7 - Holešovice
Sokol Nymburk - Nymburk

Prodejny
NěcoNavíc.cz - České Budějovice
Outdoor Centrum Rock Point Perštýn - Praha 1
HUDYsport - Hradec Králové

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Nové horolezecké helmy a nové normy pro zkoušení.

Zdravím všechny co mají zájem o svou bezpečnost. Doufá že tento článek rozpoutá pořádný zájem o novou helmu!!!

Zdravím všechny co mají zájem o svou bezpečnost. Doufá že tento článek rozpoutá pořádný zájem o novou helmu!!!Dále doufám že vyvolá vědeckou a hlavně vývojářskou diskusi, aby se už začaly konečně vyrábět kvalitní helmy!!! Tímto bych chtěl přispět ke zlepšení bezpečnosti horolezectví a předem se omluvit za slohové vyjádření.
Každá helma musí mít co nejvíce tvrdý povrch, aby se nedala prorazit ostrým předmětem. Povrch se nesmí štípat, ale táhnout! Kdy by jste si dali na hlavu ocelovou čepici a praštily se do ní kladivem zjistí, že to ztraceně bolí přesto že vám helma rozložila sílu kladiva „na celou“ hlavu. Bolí to protože nedošlo k utlumení rázové síly a energie kterou Vás praštilo kladivo! Měkký vnitřek svojí deformací pohltí část energie nárazu a sníží tím tak sílu která Vás přes helmu „praští“ do hlavy. PROTO HELMA MUSÍ MÍT CO NEJTVRDŠÍ POVRCH A ZÁROVEŇ MĚKÝ VNITŘEK!!!
Norma neuvažuje že pokud dám mezi sebe a dostatečně velký padající kámen ocelovou desku tak sice kámen neprorazí desku, ale já budu pod deskou na kaši. Proto by se při testování mela začít pořádně měřit síla působící na hlavu, současně na síla působící na páteř a schopnost helmy tlumit rázovou. Př. V automobilovém a leteckém průmyslu je to běžná praxe.
Norma neuvažuje náraz do helmy po 90stupni do zátylku, čela a spánků. Dále by se mělo testovat i pod různými úhly, protože každý lezec se dívá na cestu před sebe a do stran. Proto pravděpodobně kámen neudeří kolmo na jeho helmu, ale narazí z boku, šikmo nebo bude tečovat.
Pro lepší představu co vydrží páteř:
Některé prameny uvádějí že člověk přežije s trvalými následky sílu která je rovna max.35tinásobeku váhy jeho hlavy po dobu 3sec. Uvedená síla musí působit v ose páteře a hlava musí být podepřena (zpevěna), aby se vlivem síly nepootočila nebo nezaklonila. Z praxe můžu říci že to přežije tak jeden z deseti. Normální člověk upadne do bezvědomí při síle která je rovna 6ti násobku hmotnosti jeho hlavy (800-1000Kg). V horolezecké praxi je to mnohem horší protože síla při nárazu působí na potočenou, zakloněnou a hlavně nepodepřenou hlavu prostřednictvím páky. Z toho vyplývá ze člověk nemůže v žádném případě přežít sílu 800-1000Kg působící krut a střih páteře bočním nárazem!!! Zkuste si rovně stoupnout zakloňte hlavu, pootočte jí třeba do leva a dejte si na ní na 2sec auto. Logicky prostě musí dojít k zlomení páteře, poškození plotének a míchy. Norma totiž zanedbává že krut je cca 33tinásobně horší na namáhání páteř než tlak působící kolmo v ose. V tomto případě to dojde ještě k horší kombinaci krutu a střihu páteře. Proto by při zkouškách měla být hlava figuríny různě pootočena a zkroucena. viz– zkoušení materiálů
Jednotlivé popruhy by se měly přetrhnout tak při 10až 15kg a ne při 25kg jako nyní to sem mi na zlomení vazu zdá dostatečné. Bylo by fajn kdyby se člověk neoběsil nebo nepodřízl, zase se helma nesmí ze smeknout při tečném úderu do hlavy. Představte si osobu stojící vám za zády. Tato osoba Vás chytne ze zadu za helmu, přes popruhy za bradu a pootočí vám hlavu okolo svislé osy jakou sílu bude muset na helmu vyvinout než Vám zlomí vaz? Moc velkou ne znáte to z filmů. Podle mě udržíte tak max.10až 15kg než prasknou řemínky a musíte taky udržet tření helmy o hlavu to je další síla navíc. Pokud Vám spadne na hlavu kámen vše se odehraje v čase několika milisekund výsledná síla bude daleko větší. Budou zde hrát roly i setrvačné síly vaší hlavy a tvarový odpor vaší hlavy proti helmě bránící smeknutí helmy z Vaší hlavy! – viz mechanika.
Mimochodem při pádu do rotace ze dvoumetrové výšky může hlava dosáhnout rychlosti až 160Km/hod to se rovná trojitému saltu. Pokud se člověk praští o skálu hlavou v této rychlosti tak je potřeba uvažovat závaží př.80kg a ne 5kg. Mechanika úderu se úplně smění a změní se i vlivy působení sil na mozek, proto by se horolezecké helmy měli testovat minimálně i jako cyklistické!   
Dále by helma měla dostatečně chránit zátylek, spánky, čelo a oči. Hlava by se při zákonu měla zapřít o helmu takto by zpevnila krk, ale neměla by příliš bráni v pohybu apři velké páce se musí sesmeknou.
Helma musí chránit oči co budete dělat slepí na skále? Proto by měla mít snímatelný kryt očí s posuvným tónovaným sklem pro pohled proti slunci. Čiré sklo by mělo být zbarveno do oranžového, červeného nebo zeleného odstínu. Tím by se zlepšila viditelnost za mlhy, šera a pohledu ze světla do stínu a pohledu proti slunci – viz optika.
Výrobci také zapomínají, že helma nesmí zhoršovat slyšitelnost. Protože se potřebujete domlouvat s kolegy a musíte slyšet případné nebezpečí. Může Vám to zachránit život! Takovéto testy se provádí na paraglidingových nebo leteckých helmách a měly by se zavést i do horolezeckých testů!!!
Co se stane s helmou která se Vám rozpálí na hlavě nebo jí necháte v autě? Minimálně změkne a v zimě zase zkřehne i to se musí brát v potaz a opakované tepelné namáhání se také nesmí podcenit!
Při zkouškách by se měly provést všechny testy na jedné helmě nejprve ji vystavit UV záření, tepelnému namáhání a teprve pak testovat její mechanické vlastnosti za různých teplot minimálně +80 až –55stupňů celsia!!! 
Minimálně dvakrát by měl být použit použít průbojník jehlan s vrcholovým rádiusem a rádiusy na hranách pláště 0,75mm jako při zkoušení lan přes ostrou hranu normy UIAA 108. Když vám spadne na hlavu štíplý kámen, tak určitě bude mít taky někde tu ostrou hranu. Ne? Takovéto zkoušky běžně provádějí materiáloví inženýři že.
Dnešní materiály jako Př.kevlar jsou na tolik odolné že helmy z těchto materiálů jsou neprůstřelné. Kevlar má ovšem velkou nevýhodu protože ztrácí vlastnosti vlivem UV záření, které je obsaženo ve slunečním! Proto by musel být pokryt nátěrem nebo ochranou vrstvou třeba z Dinema, které tak netrpí UV zářením.
Měkký vnitřek helmy by se měl vyrábět voštinovou konstrukcí helma by tak ještě lépe odolávala proražení!!!, hlavně by lépe tlumila!!! než polystyrén a snížila by se i výrazně hmotnost přilby! Takto konstruovaná helma by s přehledem utlumila průbojník s pohybovou energií 3500J!!! Oproti nynější zkoušce která se provádí s půlkruhovým závažím s poloměrem 5cm, hmotnosti 5kg které padá z výšky 2m a má pohybovou energii 98J je to dost podstatný rozdíl!!!
Váha takovéto helmy by se v reálu měla snížit tak na necelých 200gramů, přičemž by byl nejtěžší oční štítek, popruhy a barva. Prodejní cena helmy v základní vybavení by měla začínala na 3 až 5ti tisících a v plné výbavě by nemela přesáhnout 10tis Kč. (Odhad dle cen materiálů a podobných výrobků, cena velkosériového výrobku by se samozřejmě snížila.) To by byla helma s bezkonkurenčními vlastnostmi za bezkonkurenční cenu na kterou by si každý jistě rád připlatil protože by fakt mělo cenu nosit takovou helmu.

Doufám že se alespoň nějaký výrobce chytí tohoto článku a začne vyrábět helmu této konstrukce i přesto že zatím neexistují tak přísné předpisy pro zkoušku. 


Ps. Pro inženýry:
Jediné co Vás na škole vás naučily je pouze biflovat jako záznamník, ještě je potřeba Vás naučit logicky myslet. Záznamník si můžu koupit ale selský rozum ne. Kotelník

Kotelník   [úpravy] 21:15 06.08.2005Tisk 

Reklama:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 co to je za vola :)22:15:03 06.08.2005
1.predpokladam ze te vyhodili z VS, kdyz nadavas inzenyrum :)
2.jsi paranoik, nekolikrat jsem chytl mensi i vetsi sutry do peclovky na ferrate a musim to zaklepat, krom mensiho soku zadna ujma
3.dej si na hlavu sud :)

P.S. Dneska jsem preletel na kole pres riditka a trosku se supl do hlavy, tak me prosim omluvte, ale fakt  :))
luckydbodpovědět 

 Jako sonda na Venuši22:36:44 06.08.2005
Já to neopochopil. Je tu moc chytrych slintů. Došlo mi ale jedno, že zkoušky přileb podle norem nás nesmí zblbnout. Simulace pomocí závažíček  pičičmundiček je k hovnu. já bych vzal prostě panáka, velikostí i hmotností chlapa kolem 65 kg,. tuhostí věrnou kopii např. Mrázka. Na správně tuhou hlavu bych namontoval přilbici a házel bych ji do nekontolovaných pádů, zasypával šutrákama, vše přirozeně z různých výšek a ploh. Přilbice by nic nevydržely, podobně jako když se pokušeli přistát sondy na Venuši. Teprve asi desátá pár vteřin po dopadu vysílala. Možná bychom se divili, jaká přilbice by se narodila. Byly by známé nové parametry na helmice 22. století. To se to bude normovat. Bude to něco jako má brankář na hokej a motorkář dobrovolný dárce, že joooo.Ale bude to vyplněné pancířem z tanku a půjde to přes pátř až k prdeli, fákt, až dolu přes vocásek (ten zbytek po ještěrech). Uvnitř přilbice bude několik airbagů, které palici usadí podle druhu pádu a úhlu náběhu při letu (bude tam přirozeně pitotova trubice). Jo, pro pitomce, kteří neví co je pitotova trubice sděluji, že snímač rychlosti a úhlu náběhu při letu. Pro pitomce co neví co je úhle náběhu sděluji, že jde o úhel, který svírá podélná osa padajícího s horizontálou. Sorry, už teďky jsem se z toho všeho zbláznil. Tuhkemne vzal šutrák za krk a další do brady. Podle toho mne poznáte, mám na ksichtě znamení. Přilbici se nestalo lautr nic.
Krysa
krysaodpovědět 

 vazné souhelmí22:55:22 06.08.2005
Tak tys mne Kotelníku skutečně rozesmál. Tvá představa hlemy, která Tě zachrání za každé situace je naivní. Nikdy nebude a ani nemůže řešit těžké případy pádů těla a nebo pádů těles na hlavu. Spíš vždy bude jen eliminovat drobné věci jako je pád štěrku, kamínků a nebo brnkání hlavy při pádech. Žádný velký náraz nikdy nebude absorbovat. Limitující je přeci vaz. Na ten si musíš dát vaznici. Jo. Navrhni Kotelníku vaznici. Je to takový válec na kloubech s pevnou ostruhou, která se repkou přivazuje přes záda až dole k levému lýtku. Nahoru z vaznice půjde tykadlo z kevlaru, které se bude připínat k helmě expreskou(podobně jako dnes čelovka). Souhelmí, tzv. vazné souhelmí bude snášet příšerné nárazy těla do kyvadla až 50 m s nárazem hlavou přímo o skálu i z úhlu až 50 stupńů. Všechno se přežije, i pád velkých almar z velkých výšek a přímo na palici.
Už vidíš Kotelníku, že Tvé kravské úvahy nikam nevedou. Nech to na profesionálech a na neviditelné ruce trhu. Nebuď hňup. Myslíš to dobře a určitě jsi genius, to se pozná.
Krysa
myšodpovědět 

 Přilba...09:52:54 07.08.2005
Nechci podceňovat vývoj v otázce bezpečnosti, ale myslím, že autor nepochopil to, že norma je stanovení určitých parametrů, o kterých venkoncem nikdo neřekl, že pak je to bezpečné, ale norma zajišťuje alespoň nějaké bezpečí.

Nevím odkud bere autor 200g přilbu do 10.000,- Kč, možná to jde, ale současné přilby jsou těžší (i když lehčí) a nemají řadu jeho vymyšleností, např.štít na oči a zátylek.

A navíc bez zpevnění páteře prostě určité rány nelze absorvovat, se zpevněnou páteří nelze lézt (tedy lezl jsem se šrouby v bederní oblasti, ale tady jde o zpevnění především krku).

A navíc - viděl jsme kdysi kamennou lavinu - nezavedeme brnění, co by vydrželo kamen, tak do pěti tun z výšky padesát metrů? Vážilo by sotva tři sta padesát kilo a stálo necelé tři miliony...
Lawodgeodpovědět 
 Re: Přilba...10:40:11 07.08.2005
Si najsem jist, zda si autor nedelal legraci.
Stity uz nektere (treba Grivel) maji.
Za ty prachy by bylo lepsi lizt bez vseho lezaciho, lec s katapultovacim zarizanim a padakem. A senzorem. Ten by vyhodnotil nebezpeci a vystrelil horolezce od steny. Tam by roztahl padak a tam by dopravil borce na zem. Poznamka: Tohle BYL pokus o vtip" I kdyz? :-)
jan pusodpovědět 
  Re: Přilba...10:41:42 07.08.2005
U boulderingu poradnej airbag pod skalou.
jan pusodpovědět 
   Re: Přilba...19:10:35 08.08.2005
lezacky s airbagama proti odražení paty značky Maxipes Fík. T.
stipodpovědět 

 právopys10:14:21 07.08.2005
Možná by ses měl také vrátit do školy a zopakovat si aspoň základy pravopisu. Chápu, že každému to občas ulítne, i mně samozřejmě, ale co je moc...
Až příště dostaneš další geniální nápad a budeš to chtít všem inženýrům nandat, zkus zvolit formu hodnou alespoň třeťáka základní školy;)
Řezinodpovědět 

 Tohle mě fakt dostalo12:35:47 07.08.2005
.... jakou sílu bude muset na helmu vyvinout než Vám zlomí vaz? Moc velkou ne znáte to z filmů.


Opravdu krásné přirovnání :o)))
Honzaodpovědět 

 lepsi nez nic18:18:52 07.08.2005
Dokonalost je krasna. Za sebe rikam: "Kazda helma je lepsi, nez zadna.".
macodpovědět 
 Re: lepsi nez nic19:13:36 07.08.2005
To máš pravdu,ale proč hned někteří lidé zesměšňují autora článku,který poukázal na nedostatky u nynějších helem,které by se daly nějákým způsobem odstranit.
svobodpovědět 
  Re: lepsi nez nic01:29:08 09.08.2005
Jednoduše proto, že ty nedostatky jsou domnělé a ničím nepodložené. Jak autor přišel na to, že plastové materiály jsou pro helmy nevhodné a dělal by je z kompozitů? Zkoušel to? Kolik rozštípal v praktických podmínkách takových přileb, když teorií tolik opovrhuje? A tak dále ... Takovýchto článků napíšu za den pět. Psaní metodiky není sloupkaření, je třeba mít věci podložené, jako to mají při psaní ostatní (Zoban, Frank a podobní).
stipodpovědět 

 článek o helmách už tu byl - ale vyrazně lepší08:12:39 08.08.2005
To jsem nevěděl, že moje hlava váží mezi 133 až 167 kilogramy. Pakliže ano, a proč ne, když všemi ostatními parametry splňuji onoho normálního člověka, tak mi někde falíruje proti mechanické váze cca 65-100 kilo bez těla.
A co proboha zachrání skleněný štít, když se zrovna podívám nahoru, odkud v tu chvíli padá šutr? To dělá už přeci Petzl a má to chránit před sněhem. Pak ovšem splní stejnou funkci lyžařské brýle (spousta lidí na tohle přišla i beze mě).
Na základě článku bych já osobně šel koupit nikoliv helmu lezeckou, ale nějakou kevlarovou armádní. S drobnými úpravami jako polstrování, odvrtání dírek u uší apod. Nebude asi nic lepšího. Ztrátu vlastností vlivem UV záření u kevlarových helem popírá podle mého už čtyřleté používání těcto helem okupačními vojsky v Iráku.
Láďaodpovědět 
 Re: článek o helmách už tu byl - ale vyrazně lepší08:23:39 08.08.2005
Přesně tak. Téma dobré, bohužel článek je slátanina slušnýho kalibru a ještě s chybami.
Azbestodpovědět 
  Re: článek o helmách už tu byl - ale vyrazně lepší13:05:58 08.08.2005
Nejaky pan Bajo spisal taku velmi zabavnu knizku Smiech na lane, a niekde ku koncu su aj navrhy zlepsovakov v oblasi horolezeckeho vystroja, kladivo je tam urcite, a tusim aj taka nejaka multifunkcna prilba sa najde. Takze ziadna nova myslienka ;)

Je mi sympaticke, ze sa nasiel niekto, komu lezi na srdci kvalita prilby, ale pripada mi to, ze tento clanok je tak trochu hadzanie periel sviniam, ked vidim, ze na skalky nosim hrudak a prilbu zvycajne jediny...
Marekodpovědět 
   Re: článek o helmách už tu byl - ale vyrazně lepší00:40:32 09.08.2005
Házení perel sviním? Možná spíš házení prasečích bobků lidem.
stipodpovědět 

 tytyty15:43:30 08.08.2005
Kotelniku klobouk dolu,Ty jsi genius.
Saliodpovědět 

 věru zajímavé22:32:49 08.08.2005
Podobný článek tu už byl (teda s podobnym motivem). Jen jsem se chtěl zeptat na pár věcí, teda otázek bych měl k článku několik ale zeptám se jen na dvě: 1. Co děláš asi za práci že uvádíš praxi "přežije jeden z deseti"... Asi hrobař
2. Už ti někdy spadnul kámen na hlavu a působil na ni silou 3 sekundy? Moje zkušenosti se trochu rozcházejí.
A vlastně ještě jedna úvaha, není náhodou pro hlavu lepší, když dostane šutrem ve chvíli, kdy není nijak fixována a tím že se zakloní (nebo tak něco) ztlumí náraz? Nebo je lepší jí mít v onu nepříjemnou chvíli ve svěráku?
..asi raději do hor nejezdi, neb tam bude na tvůj vkus nebezpečno.
crosbyodpovědět 

 drobné nedostatky, věci zlidšťují.00:46:00 09.08.2005
Mě se ten článek líbí je takový velmi lidský. Ukazuje jaké mají lidi (konkrétně autor) o bezpečnostních pomůckách nesmyslné představy.
stipodpovědět 

 známe to12:25:39 09.08.2005
Z filmů toho známe mnoho že ? Třeba Clifhanger, popř. Vertikal Limit. :-)
Petrodpovědět 

 A co "Zádylek"13:24:20 10.08.2005
Na helmě bych kromě krytu na krk "Zátylku" doporučil i kryt na záda = "Zádylek". Teď jsem se vrátil z hor a mýho parťáka od přeražení lopatky a zřejmě i dalších vážnějších šrámů zachránily deformační vlastnosti batohu a PET lahve s vodou. Proto by na helmu mohl být přidělanej PET vak ve velikostech od S do XXL, kterej by překrejval záda a podle velikosti objektivního nebezpečí by se před výstupem plnil vodou. Nápad je to naprosto dokonalej, jen zatím nevím, jak vyřešit technický problém s váhou... kotelníku pomoz!!! 200 - 300g by myslím bylo tak akorát. :-))
bernyodpovědět 
 Re: A co "Zádylek"14:05:41 10.08.2005
PET vak by mohla nahradit soustava petek, kterou si dávaj (nebo aspoň dávavali, co si pamatuju) na záda paraglajdisti.
Papoušodpovědět 
 Re: A co "Zádylek"15:40:31 10.08.2005
to neni zas tak moc 200-300kg to je jako bys měl ještě dvě hlavy na zádech :)
crosbyodpovědět 
 Re: A co "Zádylek"13:28:37 17.08.2005
Ty muj zlatej berny, ted jsi mne dovedl k rozřešení. Helmice bude nedílná součást batohu.
No jo, každá geniální myšlenka ja náramně jednoduchá. bude se to jmenovat batohlice (to jako na palice a i batoh v jednom). Hudy reagoval prakticky ihned a ve svých dílnách začal vyrábět batohlice 2005. Na trhu jsou dnes 2 základní typy batohlic. Male a Female. Liší se přechodem mezi batohovou a hlavovou částí (male tam mají váček, nebo lépe pytlík na ptáčka, female tam mají plochou kapsičku na zip (na olw..však víš). batohlice je zajímavá tím, že má štítovou část z jednoho kusu dvou materiálových složek. hlemicová je z lebky divočáka neprůstřelná kulovnicí) a víková z laminátu. Poktok nezastavíš.
čaute
odpovědět 

 Teškooděnec22:08:34 10.08.2005
Co takhle vypůjčit si výzbroj od policejních teškooděnců, to už bysme byli krytí celí a nemuseli se hádat o přilbě(ta policejní má i dokonce ten vysněný štít). Vyserme se na hádky a poďme radši lízt a tam si zapadejme s našima nynějšíma blembákama. Hoře zdar
Honzaodpovědět 
 Re: Teškooděnec13:21:20 11.08.2005
Těškooděnec od těší se na bití?
odpovědět 
  Re: Teškooděnec15:29:06 11.08.2005
ne od těší se na odívání.
Lehkooděnkaodpovědět 
   Představa helmy po přečtení článku09:26:59 13.08.2005
Po přečtení článku jsem přemýšlel, jak by taková helma vypadala. Představa zmiňovaného težkooděnce je přesná, narazil jsem na fotku jedné takové helmy a dokonce prošla všema testma: http://www.teamx.cz/product.php?id=297
a pak jeste obleceni:
http://www.teamx.cz/produkty/protiuderovy-oblek.html
Vojtěch Kozákodpovědět 
    Re: Představa helmy po přečtení článku14:14:53 13.08.2005
To musim mit!!!! Revoluce v lezeni!!!
jan pusodpovědět 
   Představa helmy po přečtení článku21:01:23 13.08.2005
Po přečtení článku jsem přemýšlel, jak by taková helma vypadala. Představa zmiňovaného težkooděnce je přesná, narazil jsem na fotku jedné takové helmy a dokonce prošla všema testma: http://www.teamx.cz/product.php?id=297
a pak jeste obleceni:
http://www.teamx.cz/produkty/protiuderovy-oblek.html
Vojtěch Kozákodpovědět 

 Trocha fyziky10:23:39 13.08.2005
Pro případ, že článek není vtip...

Pokud předpokládám vzdálenost helmy a hlavy 2cm, minimální potřebná síla na zabrždění 5kg pádu ze 2m je 100J/0.02m=5000N=5kN (známý vzoreček Energie=Síla.Vzdálenost), což je hranice fyzikálních možností "pasivního tlumení". Norma UIAA povoluje 8kN, takže současné helmy nejsou až tak daleko.

Jestli chcete helmy, které lépe ochrání před většími nárazy, bude potřeba přejít na nějaké jiné fyikální principy. Např. by helma mohla fungovat jako inteligentní reaktivní pancíř. Povrch helmy bude obalen bloky výbušniny a senzory, a pokud helma zjistí blížící se kámen, odpálí proti němu jeden z bloků. Výbuchem se kámen vychýlí z dráhy nebo rozbije na menší méně škodlivé části. Pro případ tlumení nárazu lezce do skály by zase šlo použít airbagy nebo raketové motorky. Další generace přileb by mohly přilétající kameny ničit laserovým dělem vysouvajícím se z temene a pro případ pádu lezce můžete zkusit vymyslet antigravitační generátory.
jkodpovědět 
 Re: Trocha fyziky13:45:07 13.08.2005
Ano! Fyzikalni zakony jsou pro nas dost nevyhodne. navrhuji je zmenit!!!
Dost bylo tyranie F = mg
(Aau!!!! vono z toho "m" krat "g" je madzo!!! :-) No nadar hodiny, babi!!!!)
jan pusodpovědět 
 Re: Trocha fyziky14:51:20 13.08.2005
No, to co jsi napsal má sice smysl, ale zapoměl jsi dodat: tu síla lze vypočítat ze vzorce Energie = síla * vzdálenost, pouze pokud uvažujeme tu sílu během rázu konstantní a tělesa tuhá. Takže je to hodně teoretická úvaha. Skutečný průběh rázové síly bude vypadat ještě ouplně jinak.
stipodpovědět 
  Re: Trocha fyziky00:01:43 14.08.2005
E=mc^2, přeci.
Pavelodpovědět 
 Re: Trocha fyziky10:33:32 14.08.2005
Nahrazení lana antigravitačnmi generátory! Přilby anitigravitačním štítem! Jdu podat špagát, kýbl a železo vůbec, než ztratí na ceně.

A dovedete si představit ty diskuse o tom, jestli je etické lézt s antigravitačním zabezpečením? Jestili ag pole drolí písek z pískovce nebo ne?
Lawodgeodpovědět 
  Re: Trocha fyziky18:35:52 20.08.2005
Nedrolí, ale bude řev ohledně generátoru, který se dá vhodně použít po likvidaci stíhaček Mig 21, kde sloužil jako mbilní zdroj. Na V3S je umístěn jako součást náklaďáku zdroj pod známou zkratkou SUEZ. Tedy SUEZ najede pod stěnu, kde budou natažené vedle lan také 2 ks kabelů 17 mm. Lezec bude napájen ze SUEZU a bude v MG poli držen ve vzduchu. Lana jsou potřeba pro příápad poruchy SUEZU (stávalo se docela často) letadlo pak při natáčení motoru zpravidla chytlo již na stojánce jasným plamenem. Bude tedy dobré, když toto víme, přistavit vozík s hasičákem a 1 až dvoumužnou požární hlídku. Jo, to by mohlo by mohlo být průchodné.
mathematyk a fizyk
odpovědět 
   Re: Trocha fyziky19:24:38 20.08.2005
MB pole? Takze bude diskuse na tema jestli mg nebo mg? Uz se tesiiiimmmmmmm.....
jan a dagodpovědět 

 ???19:16:32 11.10.2006
Dobrá ale kdyby se toho nedejbože nějaká firma opravdu chytla a někdo jako ty by si tu helmu opravdu za 10 000 koupil tak chci vidět jak jí půjdeš po pádu z větší výšky reklamovat že tě neuchránila. Kryt na oči proti pádu bordelu do očí je fajn ale já nechci univezrální hlemu na hokej,letectví,parašutismus,vojenskou (jo mimochodem nechceš jí udělat vodotěsnou ? uvažuju o potapěčství) Helma ti nemá zachránit život při pádu z výšky - helma jenom pomáhá aby ti i ten nejmenší kamínek nepřipadal jako rána do hlavy kladivem a aby když už slítneš ať je hlava co nejlíp chráněná při odírání.To je jen můj názor
Venca
Vencaodpovědět 

 Foto dne:
Děčínský Sněžník - Skalní město…. 6C
Skalní město 6C
 Databáze cest:
Všechny cesty (179355)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Bana Gel 8 Geyikbayiri
To Pantheon 8a+ Manikia
Orgi Nerou Apelpisia Nerou 8a Manikia
Prosze Konia 7 Przewodziszowice
Za Kantem Serka 7 Przewodziszowice
Nově komentované:
Tesoro Mio 7+ Geyikbayiri
Absinth 9- Geyikbayiri
Confetto ... 6c+/7a Massone
Confetto ... 6c+/7a Massone
Kdo Hledá, Najde 6C+ Kotek

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... | Re: Slanění z nýtu | Re: Chýba SERENE | Re: Chýba SERENE | Re: Chýba SERENE | Re: Pro kokosa | Re: Slanění z nýtu | Re: Slanění z nýtu |

 Nové komentáře:
Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Není to jednoduché | Re: Není to jednoduché | Re: Není to jednoduché |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (48)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (14)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Marjan (4)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

 Nově v inzerci:
Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | 2X Simond Piranha |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 352 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 308 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 280 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 277 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 248 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.