LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   co žere zima ? fyzičku a morál...
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
50.Nyč 10087
51.Zaoral 10075
52.Zedek 10072
Bouldry:
50. 8456
51.Šauli 8409
52.Palivec 8403
Hory:
10. 6150
11.Švihálek 6070
12.Bloudek 5970

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140171 cest
Nové přelezy:
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A
J´Ai Toujo 7c+
1.20 € Var 8a
Ofthalmopa 7c+
To Pantheo 8a+
Orgi Nerou 8a

Stěny
HK Ostaš - Police Nad Metují
Fit Studio Jitka - Slaný
ZŠ Choceň - Choceň

Prodejny
Popina = nejlevnější v ČR ! - Bruntál
ALPI SPORT CENTRUM - Příbor
HUDYsport - Praha 6

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Alex Megos Supernova, 11+

Frankenjura

small1. října přelezl Alex Megos v německé oblasti Frankenjura další obtížnou cestu. Podle navržené klasifikace nejtěžší v celé Frankenjuře i v celém Německu.

Cesta Supernova, 11+ (9a+/b) , která se nachází v oblasti Planetarium, vede brutálním táhlým dachem.


Že by měl Adam v Juře zase co lézt? Alex uprostřed, Adma vlevo vpravo Muriel Sarkany

foto by © JirkaS


Vede vpravo od známé cesty Meteor, 10/10+ (kterou má vylezenou ještě kromě Adama i Vašek Malina). Cesta vede přes šest bórháků. ke slaňáku cesty Galaxis der Gelähmten, 9+/10-.

Joshua Schulz, který je duchovním autorem i osazovačemi jištění této cesty, ji navrtal v roce 2012 a pak, když zjistil, že je nad jeho síly, tak ji “daroval” Alexovi. Tak ten o ní prohlásil, že se jedná o šílený boulder ve vodorovném stropě, kde je třeba udržet otevřené chyty a jeden ostrý bočák.

Alex Megos 22-letý rodák z Erlangenu potřeboval k přelezu celých pět dní zkoušení a více jak 15 pokusů o cestě prohlásil.
„Je to šílená linie! Vždyť na 18m výšky je stěna převislá o 6 m! Najdete zde velmi zajímavé chyty a struktury. Vše je přírodní nic není lepeno ani upravováno. „

Supernova je aktuálně nejtěžší cestou v Německu a patří jistě k nejtěžším cestám na světě. Celkově, je nyní ve Frankejnuře 24 cest za 9a a těžších z nichž Megos, coby prvopřelezec, má na kontě 6.

Gratulujeme!


Black hole sun, 9+/10-, populární  cesta na Planetáriu, kterou leze Jirka Šimandl, Supernova je vlevo již mimo snímek

foto by © JirkaS



Stěna Planetárium, Supernova vede na táhlý, převislý nos na levé straně stěny.

foto by © JirkaS


Zdroj:
Zde najdete informace v originálním článku (něm.) Supernova (11+): Alexander Megos gelingt erste 11+ im Frankenjura!


JirkaS   [úpravy] 08:58 06.10.2015Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 bordel12:52:32 06.10.2015
nějak nechápu, když je..
9a  11
9a+  11+
9b  12-
9b+  12 viz Vasil vasil

tak proč není 9a+/9b  11+/12- ?

Ne že by to bylo až tak podstatné, ale třeba podle Adamových hodnocení jsem pochopil, že se snaží zavést tuto jednoduchou logiku, když už dnes se stupnice vyvíjí pospolu a ne každá zvlášť jak tomu bylo v historii... Můžem to brát tak, že Megosových 11+ je tvrdých.. a vlstně to je 11+/12- jen nechce v UIAA používat lomítka.. 

Valmarodpovědět 
 Re: bordel13:46:45 06.10.2015
daleko větší bordel je: Xa = 7b....8a
odpovědět 
  Re: bordel14:59:25 06.10.2015
jo to máš pravdu, ale ten je dán historicky a tím, že do toho na písku lidi přidávaj morál a vůbec se to špatně srovnává celkově kvůli charakteru lezení na písku a jinde.. U problému víše mi přijde, že už není k sobě třeba pasovat existující stupně(což je opravdu problém větší), ale jen zapojit jednoduchou logiku. Ale je mi jasný, že je to jen výkřik do tmy a je to vlastně fuk.
Valmarodpovědět 
  Re: bordel20:52:28 06.10.2015
Xa nikdy nebylo 8a
odpovědět 
   Re: bordel07:22:34 08.10.2015
Jakto že ne, Xa Žlebských má rozptyl 7b+ až 8a
Miraodpovědět 
 Re: bordel17:59:50 06.10.2015
na 8a.nu je to psáno jako 9a+/b ;-)
Zbyněkodpovědět 
  Re: bordel21:08:57 06.10.2015
Ano je.. ale zároveň jako 11+..
odpovědět 
 Re: bordel20:36:39 06.10.2015
Tvoje starosti... presne tyhle pikoviny se ted resej na 8a.nu, se muzes pridat. Sranda je, ze to resi lidi, co se k tyhle obtiznosti ani strejchem nepriblizi.
Ale ty fotky vypadaj fakt paradne!
odpovědět 
  Re: bordel20:50:28 06.10.2015
na 8a.nu nemám účet jinak bych se hned přidal. Pičovina to je a osobně je mi to fakt jedno.. na tom 8a.nu nikdo nezmínil, že Adam dal vasila za 12. Hezky jim tam vyšlo že je to ok, že 12 je 9c Podle Megosova převodu(frankenjurského) a zároveň je 12 9b+ podle Adama. Tyhle cesty nelezu a proto mi přijde zajímavý, že ty co je lezou se nemrknou ani na převod toho, co ty cesty začal lézt první.. Je to jedno, ale díky týhle blbosti bude v lezeckých médiích tuna nejasností o tom jakej grade je teda ten nejtěžší dosaženej... jo pičovina.. ale myslím, že se na to ještě vyplácá víc slov, než těhle pár komentů.. jestli se zajedou oba převody.. Přitom je to zbytečný.. Ale je fakt, že nevim, zda ten převod vymyslel Megos, nebo experti s 8a.nu
v.odpovědět 
   Re: bordel21:17:56 06.10.2015
Ha.. napadlo mě jediné logické vysvětlení. Megos je proti lomítkům v UIAA stupnici a tak až to bude čisté 9b dá 12-.. tak uznávám, že už toho bylo dost.. tak třeba se někde objeví lepší vysvětlení.
už mlčim..
v.odpovědět 
 Fr v. UIAA stupeň 14:45:05 07.10.2015
Martine, pokud se pro základní srovnání obou stupnic vezme celkem uznávané pravidlo, že 6b=7 a 7a=8, a přirozeně to, že jedna stupnice je v přímé úměře vůči druhé (trojčlenka), potom z toho vychází: 5c=6, 7c=9, 8b=10, 9a=11, 9c=12, 10b=13, atd. Když si to namaluješ (podobné, jako by na pravítku byly dvě stupnice, jedna v cm a druhá v inchích), tak mezi 6b a 7a jsou (při běžném členění bez lomítek) tři dílky (6b+, 6c, 6c+) a mezi 7 a 8 jsou dva dílky: 7+ a 8-. A tak samozřejmě vychází přesně 6a=6+/7-, 6c=7+/8-, 7b=8+/9-, 8a=9+/10-, 8c=10+/11- (zrovna v tomhle nějak opravdu vznikl bordel, protože se spíš bere 8c=11-). A zhruba (ne už tak přesně) z toho vychází 6b+=7+, 6c+=8-, 7a+=8+, 7b+=9- 7c+=9+...
Takže 9a+/b=11+ sedí stejně, jako třeba 7a+/b=8+ a je to (teoreticky) o něco přesnější než obvykle užívané 9a+=11+ nebo 7a+=8+.

Závěr: Alexovo "I would give it 11+ (9a+/b)!" sedí velmi dobře, pokud jde o vyjádření obtížnosti v obou stupnicích. Pokud jde o obtížnost jako takovou, nemohu v žádném případě posoudit :-( Že to je hodně převislý však vidím a že tam jsou kurva malý chyty věřím :-)) Ale určitě skvělý výkon!!
odpovědět 
  Re: Fr v. UIAA stupeň 14:46:52 07.10.2015
...a podpis
ivošodpovědět 
  Re: Fr v. UIAA stupeň 15:19:32 07.10.2015
Diky. Vse, co jsi napsal chapu. Vlastne... Jedinej problem je, ze pokud tato logika plati, tak je Vasil vasil 12=9c a zaroven 9b+. Coz je spor.
Valmarodpovědět 
   Re: Fr v. UIAA stupeň 16:07:48 07.10.2015
Za to nemůžu, že Adam napsal Vasila Vasila za 9b+ (trochu těžší 12-) a 12 zároveň, je to rozpor ;-)

Viz diskuse tady, psal jsem to dříve, ostatně Ty taky:
lezec.cz/diskuse.php?key=106477&odk=106477

Asi si Adam myslí, že je to 9c, když to zapsal za 12 a decentně to upravil pro 8a.nu. Jinak si to nedovedu vysvětlit :-) ale jestli Vasil, Vasil je opravdu o dost těžší než (tahle) Supernova, to fakt nevím...

Nebo to (Adam) udělal proto, aby (někteří) měli o čem diskutovat.

Na druhé straně si myslím, že i když někdo skočí, zaběhne nebo hodí světový rekord v atletice, neměl by měnit délku metru, nebo vteřiny. On by to ani nikdo nevzal, v lezení je to přece jen jednodušší.
ivošodpovědět 
    Re: Fr v. UIAA stupeň 20:08:07 07.10.2015
No ja to cele vnimam tak, ze Adam citil tim, ze vylezl prvni 9b+ i vzemi, kde se pouziva UIAA stupnice privilegium si sam definovat, ze 9b+ bude 12 a tim padem 9b bude 12- a 9a+ 11+ atd. Nekde jsem to od nej takto slysel(myslim, ze na serpafestu 2 r. Zpet), nebo cetl. Uz nevim kde, ale zamer byl, aby byl prevod dale od 11 prehledne linearni. No a asi se stalo jen to, ze zbytek sveta vcetne Alexe si toho proste nevsiml a jede si dal prevod, ktery je take logicky, ale spise z historickeho hlediska. Takze je otazka, jetli se nekdo prizusobi...
Valmarodpovědět 
    Re: Fr v. UIAA stupeň 20:58:06 07.10.2015
Tak metr nebo vteřina jsou poměrně jednoznačné jednotky, definované nezávisle na sportech, v nichž se jimi měří. Kdyby se daly stupně v lezení odvozovat od nějakých podobně jasných jednotek, to by bylo hej. Ale otevírat nějaký stupeň kdesi na horní hranici, to je asi docela krok do tmy. Samozřejmě, diskuse je o přepočtech mezi klasifikacemi. Ten princip, který tu předkládá Ivoš, by byl opravdu pěkný, ale opravdu nevím, jestli to tak fakticky je, anebo musí být, anebo má být... Spíš se obávám, že klasifikace se vším všudy si žije svým vlastním životem a je ochotná kdykoli si z nebohých lezců, kteří už už mají pocit, že tuší, co mohou čekat, zase udělat dobrý den :)
P.odpovědět 
     Re: Fr v. UIAA stupeň 21:42:26 07.10.2015
Tady ale Piškote (?) vůbec nejde o to, jak přiřadit dané cestě nějaké obtížnostní číslo. To, jak víme, je možné jenom přibližně, u některé cesty líp, u druhé hůř a u třetí (nebo u některých boulderů) je to úplné hausnumero.

Jde o podstatně jednodušší věc(aspoň v této diskusi), totiž jestli dvě stupnice (Fr a UIAA) by měly být lehce přepočitatelné, tedy jestli číslo v jedné stupnici automaticky určuje obtížnostní číslo ve stupnici druhé a obráceně tak, aby si podle jednoduchého pravidla mohl to druhé číslo odvodit i začátečník, pokud si jej chce převést do té "své" stupnice.

Tak, jako je 1 palec řekněme 2.5 cm, 2 palce 5 a ne 4.8 cm, 3 palce 7.5 cm a ne třeba 8cm. A 4 palce 10 a ne třeba 9.2 nebo 12.6 cm. V tom, aby se pak čert vyznal.

Můj názor je ten, že pro číselný převod by mělo platit jednoduché pravidlo, což je vlastně nyní splněno (6b=7, 7a=8, 7c=9, 8b=10...). Ale jestli to lezci, zvlášť ti vrcholoví chtějí mít jinak, podle hesla, kterému sám dobře rozumím, "pořádek je pro blbce, inteligent chaos zvládne" nic s tím nenadělám a žíly mi to rozhodně netrhá! :-)

S touhle diskusí jsem taky nezačal já, ale kolega Valmar, který ji uvodil slovem "bordel", divil se "anomáliím" a nakonec s nimi, jak už to tak bývá, souhlasil :-))
ivošodpovědět 
      Re: Fr v. UIAA stupeň 22:07:58 07.10.2015
...9a=11, 9c=12, ...
iodpovědět 
      Re: Fr v. UIAA stupeň 22:14:05 07.10.2015
Ahoj, Ivoši, asi zhruba chápu, o čem se diskutuje (píšu to tam výš někde, myslím). Ale i tak mi přijde, že normovat vztahy mezi dvěma klasifikacemi je těžší - vzhledem k tomu, co ty klasifikace pojmenovávají a jak se postupně vyvíjejí vzhůru k dalším, těžším stupňům, které v době zavádění ještě nejsou plně uchopené a nahlédnutelné (ve smyslu "co by všechno měly obsáhnout") - než v případě, že by šlo o přepočty Celsiů na Fahrenheity.
Určitě by bylo přehledné, kdyby to fungovalo, jak píšeš, a asi je i dost pravděpodobné, že to tak bude, protože se všechno už vyvíjí globálně a mediálně a tak, ale bylo by i docela pěkný, kdyby se tam někde vylíhla nějaká anomálie typu labského Xb, která by tu trojčlenku trochu vyvedla z konceptu :) Uměl bych si takovou situaci docela představit. Prostě by nějaká silná autorita operující v jedné z klasifikací nadefinovala nějaký stupeň v té konkrétní klasifikaci jako trochu širší nebo užší, než má konkurence, a respekt k té autoritě by pomohl její přístup v té dané klasifikaci udržet. A bylo by to.
Ale ono se praktiky ukazuje, že se spíš překlasifikovává a unifikuje, takže jde jenom o představu.
P.odpovědět 
       Re: Fr v. UIAA stupeň 22:48:54 07.10.2015
Jojo... máš rozhodně pravdu a ty anomálie k lezení asi opatří..a člověku to pořipomíná, že nejde jen o čísla. Já měl a mám za to, že ten vývoj různých stupnic do různých šířek (hlavně pro stupnice UIAA, FR a USA) už prostě skončil. A předpokládal jsem, že tři stupnice tu sice dál jsou, ale nové stupně už se stejně většinou definují ve Fr a pak rovnou přepočítávají, aby to v každé stupnici hezky navazovalo...(vždyť dnes špička leze všude po světě a cesty si vzájemně přelézají) No asi jsem se mýlil. Špička má ráda tajemno.. Alespoň to to naše lezení zas trochu oddaluje od obyčejných sportů ala branky, body, vteřiny. kam se na lezecké stupnice hrabe počítání bodů v tenise, které mi od mala také přišlo nelogické:-)
V.odpovědět 
        Re: Fr v. UIAA stupeň 07:51:43 08.10.2015
Ale asi máš pravdu a je to tak, jak píšeš, že už se to vyvíjí pospolu. Mě to jenom tak konverzačně zaujalo :)
P.odpovědět 
         Re: Fr v. UIAA stupeň 13:43:44 27.10.2015
uzavřená klasa na pískovci je ideál. Nebžt to vápno, tak vše těžké je VIIcé a Vasil Vasil VIIc extrem. Všichni s tím souhlasí, nikdo to nerozporuje :-)
odpovědět 

 Co je víc? 21:43:19 06.10.2015
Cizince nadšeně zminujete, ale ze dalsi Cech přelezl 9a to nic. Pěkně tento web zpustl.
odpovědět 
 Re: Co je víc? 23:20:07 06.10.2015
...zmiňuje boulder.cz. A to dělám reklamu Pražákům, tfuj jsem klesl :-).
odpovědět 

 Foto dne:
Děčínský Sněžník - Skalní město…. 6C
Skalní město 6C
 Databáze cest:
Všechny cesty (179365)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
El Col-leccionista 7a+ Siurana
Roby Legend 8c La Gola
Geografia 7c Ulassai
Resta Way 7c+/8a La Gola
African Reggae Plus 8a+ La Gola
Nově komentované:
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín
Paradisi Musulmani 6b+ Jerzu
Tesoro Mio 7+ Geyikbayiri
Absinth 9- Geyikbayiri

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... | Re: Slanění z nýtu | Re: Chýba SERENE |

 Nové komentáře:
Re: Gratulacia | Gratulacia | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (49)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (19)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)
Marjan (4)

 Nově v inzerci:
druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 357 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 314 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 283 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 281 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 253 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.