LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Máš-li sílu vola, zkus to vylézt na sokola.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Vyšla kniha Laviny v Česku
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
26.Šofránko 10698
27. 10685
28.Duchoň 10637
Bouldry:
26.Klapal 9215
27.Břicháček 9156
28.Kožich 9150
Hory:
28.Malý 2920
29.Štalmach 2894
30.Rak 2854

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5672 lezců
1142256 cest
Nové přelezy:
All Inclus 10-
Hollywood 7C
Umění Boje 7C
Transkripc 8A
Dilema 9-
Velkej Muh 7C
Afterpárty 7C
Yorgos 7b
Afterpárty 7C
Bod Zlomu Xc

Stěny
V 16 - Plzeň
Lezecká stěna Kbely - Praha 9 – Kbely
Lezecké centrum SmíchOFF - Praha 5

Prodejny
Rock Point Plzeň Americká - Plzeň
Rock Point OC Olympia - Brno
Lezec-shop.cz - Štěchovice

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Kategorie:
 Bébéčko versus písky
Dříve jsem chodil do skal a často potkával známé lezce a všichni lezci věděli, co dělají. Letos jsem byl na Prachově a sledoval své spolulezce, měl jsem nějaké problémy se zády a již to nešlo. Tedy sedím za zemi, opřen o strom a relaxuji. Tu přijde do oblasti skupinka asi deseti lidí, starších i zcela mladých. Dva hlavní vůdcové natáhnou na několik okolních věží lana, provlečou je přímo slaňáky a ostatní se nechají jistit na rybu zdola. A vyslechnu úryvek takového hovoru mezi lezoucí dívenkou, d
Komentáře (60)22.07.2002... celý článek
 Bezděčín a Hodkovice
A máme tu další díl o oblastech z mapy Oblasti skalního lezení od Žaketu.
Komentáře (1353)22.07.2002... celý článek
 Bělá
Dnes tu máme první díl o oblastech, které můžete najít na mapě Oblasti skalního lezení, jež patří do nemalé série map vydávaných firmou Žaket. Zároveň budeme velmi rádi, pokud budete na tento seriál reagovat a doplňovat tak svými komentáři informace o oblastech.

Věže skalní oblasti severně od městské čtvrti Děčín Bělá se nacházejí ve dvou údolích, které se od S a SZ sbíhají u kost
Komentáře (4)19.07.2002... celý článek
 I o špatných věcech je třeba psát
Zhruba na přelomu června a července se na Srbsku zabila nějaká dívčina. Kdo ví víc, nechť napíše, neboť i o věcech smutných je třeba psát, aby se ostatní mohli poučit.
Petr Resch
Komentáře (32)15.07.2002... celý článek
 Mráza na ME druhý
Tomáš Mrázek skončil dnes v deštivém finále Mistrovství Evropy v lezení na obtížnost na skvělém druhém místě, první byl Francouz Alexandre Chabot. V esemesce to napsal Slávek Vomáčko z Chamonix.
Podle výsledků na digitalrock.de byl Radim Nosek 45. a Tomáš Doubravský 55.
V ženách byla nejlepší Sylvie Nagyová 28., Helena Lipenská skončila 31. a Lenka Trnková 33. Slovenka Zuzana Čintalová byla 40.
Komentáře (4)13.07.2002... celý článek
 Věra Kotasová na ME v bouldrech třetí
Věra Kotasová skončila na Mistrovství Evropy v boulderingu třetí. O jejím dnešním úspěchu na závodech v Chamonix poslal esemesku Slávek Vomáčko. Její výkon označil za vynikající. Do finále postoupila z 11 místa v kvalifikaci. Z žen ješte soutěžila Helena Lipenská, která však z 16 místa do finále nepostoupila. Ve finále bylo 12 závodnic.
Katarína Čintalová ze Slovenska skončila dle výsledkové listiny 15.
Z mužů byl nejúspěšnější Jiří Přibil, který skončil 14. Dále se umístil Radovan
Komentáře (5)11.07.2002... celý článek
 Příhrazy
Hodní lidé ještě nevymřeli!!!!
Tož sem teraz strávil 3 dny na pískovci v Českém Ráji v Příhrazech a můžu vám všem říct, že sem fakt hodně potěšenej.
V místní tamní hospúdce Pod kaštany, se myslím jmenovala je fakt hodně skvělěj majitel, kterej alespoň mě, potažmo na vetšině místech nepříliš vítaného ušmudlaného lezce.
Ale vemme to popořádku. V pondělí večer sme tam zašli na pivko a ač zavírali ve 21:30, tak my jsme tam seděli ještě ve 22:15 a on stále trpělivě čepoval pivka
Komentáře (3)10.07.2002... celý článek
 Mistrovství Evropy 2002
Ve francouzském Chamonix se od středy do soboty uskuteční závody evropského formátu v lezení na obtížnost, v boulderingu a v lezení na rychlost. Slávek Vomáčko bude průběh závodů a výkony naší reprezentace komentovat na pražském rockovém rádiu BEAT (95,3 FM) a zprávičky budou samozřejmě také na lezci.
Komentáře (1)08.07.2002... celý článek
 Fóglové v Křížový
V Křížové cestě na Sv. Jánu (vápenec, CHKO Český kras; NPR Karlštejn) je ve druhý dýlce hnízdo s malejma fóglama, co eště nelítaj.
Komentáře (2)08.07.2002... celý článek
 Prazdniny na Ruzyni
Stena na Ruzyni je do 2.9.2002 zavrena z duvodu rekonstrukce na hale. Pro ty z Vas, kteri nechodi lizt na Ruzynskou stenu pravidelne a tudiz se nedostali k informaci nebo si ji neprecetli vcas na nasich strankach, ze jako kazdy rok je stena o prazdninach kvuli celkove rekonstrukci na hale zavrena, je tedy az do 2.9.2002 zavreno. S timto faktem se bohuzel neda nic delat.
Uzijte si nadherne leto a preju spoustu krasnych nejen lezeckych zazitku a uspechu. Tesime se na Vas opet po prazdninac
Komentáře (3)03.07.2002... celý článek
<<<   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290   291   292   293   294   295   296   297   298   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321   322   323   324   325   326   327   328   329   330   331   332   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342   343   344   345   346   347   348   349   350   351   352   353   354   355   356   357   358   359   360   361   362   363   364   365   366   367   368   369   370   371   372   373   374   375   376   377   378   379   380   381   382   383   384   385   386   387   388   389   390   391   392   393   394   395   396   397   398   399   400   401   402   403   404   405   406   407   408   409   410   411   412   413   414   415   416   417   418   419   420   421   422   423   424   425   426   427   428   429   430   431   432   433   434   435   436   437   438   439   440   441   442   443   444   445   446   447   448   449   450   451   452   453   454   455   456   457   458   459   460   461   462   463   464   465   466   467   468   469   470   471   472   473   474   475   476   477   478   479   480   481   482   483   484   485   486   487   488   489   490   491   492   493   494   495   496   497   498   499   500   501   502   503   504   505   506   507   508   509   510   511   512   513   514   515   516   517   518   519   520   521   522   523   524   525   526   527   528   529   530   531   532   533   534   535   536   537   538   539   540   541   542   543   544   545   546   547   548   549   550   551   552   553   554   555   556   557   558   559   560   561   562   563   564   565   566   567   568   569   570   571   572   573   574   575   576   577   578   579   580   581   582   583   584   585   586   587   588   589   590   591   592   593   594   595   596   597   598   599   600   601   602   603   604   605   606   607   608   609   610   611   612   613   614   615   616   617   618   619   620   621   622   623   624   625   626   627   628   629   630   631   632   633   634   635   636   637   638   639   640   641   642   643   644   645   646   647   648   649   650   651   652   653   654   655   656   657   658   659   660   661   662   663   664   665   666   667   668   669   670   671   672   673   674   675   676   677   678   679   680   681   682   683   684   685   686   687   688   689   690   691   692   693   694   695   696   697   698   699   700   701   702   703   704   705   706   707   708   709   710   711   712   713   714   715   716   717   718   719   720   721   722   723   724   725   726   727   728   729   730   731   732   733   734   735   736   737   738   739   740   741   742   743   744   745   746   747   748   749   750   751   752   753   754   755   756   757   758   759   760   761   762   763   764   765   766   767   768   769   770   771   772   773   774   775   776   777   778   779   780   781   782   783   784   785   786   787   788   789   790   791   792   793   794   795   796   797   798   799   800   801   802   803   804   805   806   807   808   809   810   811   812   813   814   815   816   817   818   819   820   821   822   823   824   825   826   827   828   829   830   831   832   833   834   835   836   837   838   839   840   841   842   843   844   845   846   847   848   849   850   851   852   853   854   855   856   857   858   859   860   861   862   863   864   865   866   867   868   869   870   871   872   873   874   875   876   877   878   879   880   881   882   883   884   885   886   887   888   889   890   891   892   893   894   895   896   897   898   899   900   901   902   903   904   905   906   907   908   909   910   911   912   913   914   915   916   917   918   919   920   921   922   923   924   925   926   927   928   929   930   931   932   933   934   935   936   937   938   939   940   941   942   943   944   945   946   947   948   949   950   951   952   953   954   955   956   957   958   959   960   961   962   963   964   965   966   967   968   969   970   971   972   973   974   975   976   977   978   979   980   981   982   983   984   985   986   987   988   989   990   991   992   993   994   995   996   997   998   999   1000   1001   1002   1003   1004   1005   1006   1007   1008   1009   1010   1011   1012   1013   1014   1015   1016   1017   1018   1019   1020   1021   1022   1023   1024   1025   1026   1027   1028   1029   1030   1031   1032   1033   1034   1035   1036   1037   1038   1039   1040   1041   1042   1043   1044   1045   1046   1047   1048   1049   1050   1051   1052   1053   1054   1055   1056   1057   1058   1059   1060   1061   1062   1063   1064   1065   1066   1067   1068   1069   1070   1071   1072   1073   1074   1075   1076   1077   1078   1079   1080   1081   1082   1083   1084   1085   1086   1087   1088   1089   1090   1091   1092   1093   1094   1095   1096   1097   1098   1099   1100   1101   1102   1103   1104   1105   1106   1107   1108   1109   1110   1111   1112   1113   1114   1115   1116   1117   1118   1119   1120   1121   1122   1123   1124   1125   1126   1127   1128   1129   1130   1131   1132   1133   1134   1135   1136   1137   1138   1139   1140   1141   1142   1143   1144   1145   1146   1147   1148   1149   1150   1151   1152   1153   1154   1155   1156   1157   1158   1159   1160   1161   1162   1163   1164   1165   1166   1167   1168   1169   1170   1171   1172   1173   1174   1175   1176   1177   1178   1179   1180   1181   1182   1183   1184   1185   1186   1187   1188   1189   1190   1191   1192   1193   1194   1195   1196   1197   1198   1199   1200   1201   1202   1203   1204   1205   1206   1207   1208   1209   1210   1211   1212   1213   1214   1215   1216   1217   1218   1219   1220   1221   1222   1223   1224   1225   1226   1227   1228   1229   1230   1231   1232   1233   1234   1235   1236   1237   1238   1239   1240   1241   1242   1243   1244   1245   1246   1247   1248   1249   1250   1251   1252   1253   1254   1255   1256   1257   1258   1259   1260   1261   1262   1263   1264   1265   1266   1267   1268   1269   1270   1271   1272   1273   1274   1275   1276   1277   1278   1279   1280   1281   1282   1283   1284   1285   1286   1287   1288   1289   1290   1291   1292   1293   1294   1295   1296   1297   1298   1299   1300   1301   1302   1303   1304   1305   1306   1307   1308   1309   1310   1311   1312   1313   1314   1315   1316   1317   1318   1319   1320   1321   1322   1323   1324   1325   1326   1327   1328   1329   1330   1331   1332   1333   1334   1335   1336   1337   1338   1339   1340   1341   1342   1343   1344   1345   1346   1347   1348   1349   1350   1351   1352   1353   1354   1355   1356   1357   1358   1359   1360   1361   1362   1363   1364   1365   1366   1367   1368   1369   1370   1371   1372   1373   1374   1375   1376   1377   1378   1379   1380   1381   1382   1383   1384   1385   1386   1387   1388   1389   1390   1391   1392   1393   1394   1395   1396   1397   1398   1399   1400   1401   1402   1403   1404   1405   1406   1407   1408   1409   1410   1411   1412   1413   1414   1415   1416   1417   1418   1419   1420   1421   1422   1423   1424   1425   1426   1427   1428   1429   1430   1431   1432   1433   1434   1435   1436   1437   1438   1439   1440   1441   1442   1443   1444   1445   1446   1447   1448   1449   1450   1451   1452   1453   1454   1455   1456   1457   1458   1459   1460   1461   1462   1463   1464   1465   1466   1467   1468   1469   1470   1471   1472   1473   1474   1475   1476   >>>  
 

Bébéčko versus písky

Dříve jsem chodil do skal a často potkával známé lezce a všichni lezci věděli, co dělají. Letos jsem byl na Prachově a sledoval své spolulezce, měl jsem nějaké problémy se zády a již to nešlo. Tedy sedím za zemi, opřen o strom a relaxuji. Tu přijde do oblasti skupinka asi deseti lidí, starších i zcela mladých. Dva hlavní vůdcové natáhnou na několik okolních věží lana, provlečou je přímo slaňáky a ostatní se nechají jistit na rybu zdola. A vyslechnu úryvek takového hovoru mezi lezoucí dívenkou, druhou, která ji jistí a přihlížejícím rádcem:

Lezoucí: Dobírej, já asi spadnu. Ty pískovce stojejí za hovno. Dyť tu není žádněj chyt. Já se na to vyseru.

Jistící: Já se na to taky vyseru. Už sem víckrát nepojedem. Budu chodit do bébečka, tam je aspoň sranda ...

Lezouci: Hele spusť mě, mě to fakt nebaví. Zejtra pudem do toho bébéčka.

Rádce: Neblbni, zkus to, dyť je to jen šestka. Tam pod sebou máš vyšlapaný stup.

Lezoucí: Jak mám na něj šlápnou, když je zrovna tak blbě umístěnej a navíc na něj nevidím. A když polezu výš, tak spadnu a to lano jde strašně do strany.
...

Omlouvám se za použité formulace, přesně si je nepamatuji a slang nové generace neovládám. Smysl i forma ale odpovídá.

A teď k věci. Mnohokrát a poslední dobou stále častěji se na pískovcích stává, že lezci nechávají lano přímo ve slaňáku a zkoušejí cestu. Na dotaz, proč si tam tedy aspoň nedají expresku často slyším odpověď, že proto, že ten druhý by tam nemusel dolézt. Většinou neví, že z takového slaňáku vlastně nelze slanit, že by se mohlo lano přepálit.

Jen letos (a to nebylo mnoho příležitostí k lezení na písku) se mně to stalo vícekrát:
Tisá – Africká věž, tady je to vůbec místní specialita.
Tisá – Jiná věž. Zde nás přímo poslali do …. Když na chvíli přerušili rybaření, tak jsem dal do slaňáku smyčku a z ní jsme urychleně slanili, abychom při stahování lana jejich lano nepřipálili. Ale příště nebudu ze sebe dělat vola a lano si klidně stáhnu.
Sušky – zde se schylovalo k dešti, takže chtě nechtě jsme to museli obejít. S lezci nebyla rozumná domluva.
Prachov – Čertova věž. Zde se tradičně lezou ze severu cesty ze slaňáku.
Prachov – Všechny věže u Mouřenína. Přilezli jsme na věž z druhé strany a čekali a čekali. Nakonec při střídání nám dovolili slanit na jejich laně. Byli to slušní lidé. Jen se divili, proč si do slaňáku nedáme svoje lano, proč jako tam smí být jen jedno.

Dříve se lezlo takto: Buď jsem na to měl a cestu si vybojoval na prvním a spolulezce dobral na věži. Nebo mně to nešlo a spolulezec mně cestu vytáhl. Nebo jsme cestu prostě zapytlili. Občas se k nám někdo přidal a ještě si ji vylezl za námi. Ve třech nelze proti tomu nic namítat, ale takový kombajn čtrnácti němců, kteří se letos nahromadili na Velkém Kapucínu jsem ještě neviděl. Fakt, když jsem dolezl na věž z druhé strany, prostě jsem se na vrchol nevěšel. Nehledě na to, že každou chvíli mě mohl někdo nechtěně srazit dolů. A o případech, kdy se lano šoupe ze slaňáku po skále raději nemluvím. Třeba na Smitkově věži si specialista natáhl ze slaňáku jedno lano přes věž na druhou stranu, tam do uzlu dal šroubovačku a přes ní si hodil lano do stěny. Toto by fungovalo, kdyby cestu přelezl bez jediného odsednutí. Ale ve skutečnosti třeba jedno místo zkoušel snad dvacetkrát. A to fixní lano na věží krásně hoblovalo pískovec včetně té karabiny. Prostě požitek.

Proto prosím, jen víc bébéček.

jn   [úpravy] 10:57 22.07.2002Tisk 

Reklama:

Komentáře

Nový komentář 

 Díky
Díky za přesné sformulování výtek jež i já mám proti návalu rychlokvašek na písku. Ke článku není již co více dodat. Škoda, že není vůle ani moci zamezit porušování pravidel.
Zapsal: Anita, 11:06:17 22.07.2002
 Nejenom na písku
Stalo se: Lezu a z vedlejší cesty se zhoupla dívčina do kyvadla, co lezla s horním lanem a málem mně sundala jako kuželku z úzké terásky asi 3-4m nad jištěním. Kdybych dobře nestál nebo by do mně bouchla víc, asi jsem to neustál. Nahoře samosebou lano ve slaňáku, tak jsme nemohli ani hned prchnout.
Zapsal: mb, 11:40:42 22.07.2002
 Rychlokvašky
Souhlasím s Vámi. Tyhle "takylezci" dělaj pěkný prasárny na skalách. Jednak často ohrožují sebe a okolí, dělaj bordel a co tam po nich zůstavá - to je peklo. Písek je měkej a tak snad nejvíce odnáší a jsou to vždycky škody který už nejdou nahradit. Nicméně se tomu, v této době zvýšené masovosti lezeckého sportu,asi nevyhneme. Štve mě že do skal chodí lidi bez jakýhokoliv vztahu k nim a chovají tam dost nechutně k sobě , ostatním a co mě štvě nejvíc ke skalám. Asi na nich lezecky nevyrostli. I mě parkrát už málem někdo "sestřelil" ze stěny a jednou jsem omylem šel lízt se skvěle matariálově vybaveným překlížkovým borce a málem to bylo moje poslední lezení.
Písku zdar a sílu a BB baru taky ,alespoń je kde dobře trénovat.

Cába
Zapsal: Cába, 12:16:04 22.07.2002
 Hřebíček na hlavičku
No myslím že fakt slovo do pranice. Asi jde o to, jestli brát skály jako tělocvičny (či bouldrbary, což jsou chtěnechtě taky tělocvičny, do kterých ostatně taky rád chodím) nebo jako něco, co ti má přinýst přece jenom ještě nějaký jiný zážitek než jen přelezení obtížnýho místa bez rizika pádu. Takovýmu přístupu se za totáče myslím říkalo vítězství člověka nad přírodou.
Zapsal: tomash, 12:22:38 22.07.2002
 Hustotka
No tak to je teda husty, jedu se mrknout na Prachov tenhle vikend tak jsem zvedavej jestli mne nekdo nesestreli, fakt narez.
Zapsal: Zelenac, 13:45:49 22.07.2002
 SkalyXLezci
Rekl bych ze ten problem vztahu lidi ke skalam zacal nekontrolovane narustat s rozpadem metodicke prace a ztratou kontaktu mezi horolezci a oddily. Novi lezci prevazne prichazeji z umelych sten, nemaji vazby na tradicni oddily, v klepsich pripadech prosli nejakym universitnim telocvicnym rychlokursem zamerenym z 75% na bezpecne lezeni na umele stene. Neni to jejich vina ze nemaji poneti "jak lezt na pisku". Nikdo jim to proste nevysvetlil. Ja neverim ze tihle lidickove jsou horsi nez pred 20ti lety. Era horolezcu, kteri prosli skautskymi (pionyrskymi) oddily, trampingem nebo "vychovou" v horolezeckych oddilech a komunitach je patrne nenavratne pric. Do budoucna musime pocitat jenom s akumulaci problemu. Podle meho nazoru neni resenim nejaka konfrontace, ale osobni priklad, vysvetlovani, vysvetlovani,...(je velky rozdil mezi poucovanim a vysvetlovanim!)
Pokud vas tenhle problem opravdu trapi nezbyva nez obetovat svuj cas a patrne i nejake penize a pokusit se co nejvetsi cast "rychlokvasek" vtahnout do oddilu, nebo neformalnich komunit pokusit se naucit je vztahu k prirode, ohleduplnosti k ostatnim a vztahu k tradici lezeni na pisku. To se dneska moc nenosi, je to obtizne a vysledek nezaruceny. Pokud se to nepodari, dockame se dojistovani "nebezpecnych" cest, spousty borhaku v novych sedmickach, znicenych skal, ulamanych chytu, vice novych podslanakovych vybrusu, urazu a smrtaku, neprijemnosti a obesranych skal...
Zapsal: Motak, 18:27:13 22.07.2002
 tradicni piskovcove lezeni
Nezapomente ze "Slova zneji, priklady tahnou." Taky me napada. Pokud tenhle problem trapi vic lidi, co takhle se nejak kontaktovat, mozna zalozit nadaci na podporu tradicniho lezeni. Proste by to chtelo prejit od zvaneni k akci. Napiste co si o tom myslite.
Zapsal: motak, 18:44:49 22.07.2002
 :)
Kurnik...:) to je psina...:) Já se tady poslední dobou čím dál tím víc bavim :)
Souhlasím s Motakem. Očekávejte kumulaci problému.Chyba je mnohem dál než ve vzniku bebečka.
Vy kecálisti, koukejte už si ty písky dát konečně do pořádku ať tady furt neřešíte problémy. Maglajz,sekání,jištění,nováčci...furt dokola a nikomu se do ničeho nechce.Snad Moták? Koukejte mu někdo pomoct! A nebuďte furt plačtivý...
Zapsal: Oliváč, 22:29:41 22.07.2002
 nováčci
Já si nemyslim, že nováčci jsou špatný, protože mezi ně taky patřim. Ale určitě se musí umět chovat. Já osbně sem absolvovala asi tři horoškoly pokaždý u někoho jinýho a myslim si, že to není zas tak velká blbost. Aspoň tě naučí nezabít sebe a neohrozit ostatní. Ale určitě to chce nějakýho lezecky lepšího parťáka-parťačku. Lezení a BB Zdar:)
Zapsal: Lezkyně, 22:47:07 22.07.2002
 re::)
Olivaci vis ja se moc nebavim. Vubec uz me teda nebavi pomahat pri zbytecnych zachrankach, lezt znicene cesty a prekracovat hovna. A vyzva koukejte si ty pisky dat do poradku? Vis na vymene kruhu, slanaku a hrazdicek maka spousta lidi, casto dobrovolniku. Kazdorocne mistni horooddily odvadeji spoustu prace na brigadach v Adru na Ostasi i v Prachove. Na vic proste nejsou sily, penize,..... Pomohl si nekdy? Poslal jsi nekomu penize? Zajimas se jestli pomaha CHS? Odnesl jsi nekdy neporadek po rychlokvaskach ze skal? Doufam, ze alespon jednou muzes rict ano.
Zapsal: motak, 23:29:26 22.07.2002
 joj!
Oliváči, nebuď tak chytlavej. Jak se tady objeví někde zmínka o bb, tak se pravidelně začínáš bavit;) Ovšem připouštím, já kdybych vymyslel tak skvělej bar (možná i tenhle server, to nevím), tak bych byl určitě taky tak vztahovačný;) Akorát že tenhle server se nejmenuje BB ale Lezec. A asi si zřejmě dost lidí myslí, že Lezec je přesně ten správnej server na plačky, kde se dá správně pokecat a pohádat o věcech, které lidi na skalách trápí. Mimochodem - a to především - ono je výrazně těžší sepsat do Lezce nějakou plačku, neboli článek či nastínění nějakého problému, než ho pak v pár vtipnejch řádcích sestřelit. A Lezec složený jenom z vtipnejch komentářů, no, obávám se "jestli už v tom spojení samotném není nějaký neřešitelný rozpor";) Každopádně podle mě si tady nikdo (až snad na Oliváče;) nemyslí, že je ve vzniku bbčka nějaká chyba. Tady se myslím řeší problém, že z bbček (to už je prostě pojem, no, buďte na to hrdý, i když každý lesk má svůj stín!) a umělých stěn vyráží čím dál víc lidí do skal a neví, vo co tam go. Mě to teda na pokec na Lezci připadá dost dobrý téma. Koneckonců já nejsem ve skalách žádnej mistr světa a rád se poučím. Ale jak tu bylo víckrát řečeno, dá se čekat kumulace problému. A Moták myslím přesně vyjmenoval, co všechno to může přinýst. No ale taky si myslím, že nemusí. Takovýhle diskuse na Lezci tomu můžou podle mě pomoct.
Zapsal: tomash, 00:21:24 23.07.2002
 Hmmm
Hmmm, Velice pekne nazory. Jen bych rad podotknul, ze nejvice se lide potkavaji prave na umelych stenach, kde se domlouvaji, lezou, pari atd. A to pisu ze sve vlastni zkusenosti z Ostravy. Proto prave tam by se meli tito lide dozvedet o tom, jak se kde leze, jaka jsou pravidla ... atd. To se tyka i tech "universitnich rychlokursu". Formuloval bych to takto: Ne at si nekdo da na piskach veci do poradku, ale at se resi prevence prave v telocvicnach at nezkuseni borci vi, do ceho jdou. Pokud ovsem nejsou provozovatele stejni amateri jako ti lezci vyse popsani. Co se tyka pravidel na pisku, mam dost opodstatneny pocit stat si za nazorem, ze spousta lidi na to "sere". Nestve me ani tak vhodne umistene jisteni shora, ale lezeni s maglajzem. Vyslechl jsem nazor "ze to jinak nejde" aniz by to dotycny zkusil. A ono to z vlastni zkusenosti jde. A uz nekoho vidim, jak arogantnimu mladikovi vysvetluje nekdo jak ma lezt a jak ne.
Co se tyka umelych sten ja sam jsem odkojen prave tou Ostravskou a snazim se pravisdelne o navstevu nejake te bouderovky a jsem rad, ze tu ty stenky jsou....
Zapsal: huska, 08:17:49 23.07.2002
 Hmmm
Hmmm, Velice pekne nazory. Jen bych rad podotknul, ze nejvice se lide potkavaji prave na umelych stenach, kde se domlouvaji, lezou, pari atd. A to pisu ze sve vlastni zkusenosti z Ostravy. Proto prave tam by se meli tito lide dozvedet o tom, jak se kde leze, jaka jsou pravidla ... atd. To se tyka i tech "universitnich rychlokursu". Formuloval bych to takto: Ne at si nekdo da na piskach veci do poradku, ale at se resi prevence prave v telocvicnach at nezkuseni borci vi, do ceho jdou. Pokud ovsem nejsou provozovatele stejni amateri jako ti lezci vyse popsani. Co se tyka pravidel na pisku, mam dost opodstatneny pocit stat si za nazorem, ze spousta lidi na to "sere". Nestve me ani tak vhodne umistene jisteni shora, ale lezeni s maglajzem. Vyslechl jsem nazor "ze to jinak nejde" aniz by to dotycny zkusil. A ono to z vlastni zkusenosti jde. A uz nekoho vidim, jak arogantnimu mladikovi vysvetluje nekdo jak ma lezt a jak ne.
Co se tyka umelych sten ja sam jsem odkojen prave tou Ostravskou a snazim se pravisdelne o navstevu nejake te bouderovky a jsem rad, ze tu ty stenky jsou....
Zapsal: huska, 08:42:35 23.07.2002
 Špatní lezci?
Tak jednak bych problém trochu zevšeobecnil. Netýká se to jen písků (Oliváči), ale skal všeobecně. I na německém, italském či francouzském vápně překračuješ lejna a odpadky, i tam se prodíráš davama lidí i tam tě nevhodně jištěná děvenka může "sestřelit" ze stěny a i tam potkáváš neuměly, kteří jsou nebezpeční Tobě i jiným. A podobný problém potkáš i na populárních horských cestách, o čemž tady už bylo také hodně napsáno. Jediný rozdíl je v tom, že písky mnohonásobně více trpí a že zatímco všechny výše zmíněné oblasti to "ustojí", písek jde nenávratně do kopru.
Souhlasím s Motákem, že za to může absence vazby na tradiční oddíly, ale nesouhlasím s tím, že za to může rozpad metodické práce. Jestli k nějakému došlo, tak proto, že o něj není zájem. To by se mohli "metodici" rozkrájet, ale když se nikdo nechce nechat cvičit.....
Za to ale nemůžou oddíly, nebo lezci vůbec, ale celková liberalizace společnosti a s tou málo uděláme. Lezení se prostě stalo velmi populární a módní činností. A "rychlokvašky" určitě nejsou jenom problém lezení. Jen namátkou si srovnej třeba kolik si toho musel udělat či umět před dvaceti lety, když jsi chtěl skočit padákem nebo letět kluzákem, nebo dokonce motorákem.

Stejně tak nesouhlasím, že lezci nad nimiž tady naříkáme nejsou horší než ti před 20 lety. Třeba nejsou horší, ale určitě jsou jiní. Před lety se lezení věnovali skutečně jen ti, kteří o ten sport se vším všudy měli opravdový zájem. On né každý rozchodil "povinné" nošení těžkého báglu, moknutí a mrznutí v Tatrách, "povinné" brigády ve skalách, výstupy převislými trávami, pády, které bolely, spálené ruce a krk od jištění, naskakování do slanění na Dullfera. Nikoliv, nevolám po návratu konopného lana a plstěného klobouku. Ale faktem je, že po takovém výcviku zůstali jen lidé, kteří měli vztah nejen k tomu sportu v celé jeho šíři, ale i k té přírodě, která to lezení obklopuje.
Dnes potkáš ve skalách lidičky, kteří jdou dneska na technoparty, zítra si zkusí bungee jump, pozítří si půjčí kolečkové brusle, v pátek zajdou do toho BéBéčka - kámoši říkali, že to lezení je prý také dobrý. A v sobotu jedete do nějakého Prachova? Že to je o něco větší než BB, ale jinak skoro stejný? Prima, jedu s váma.
<I>Pozn.: BéBéčko cituji jen jako symbol, nic proti jeho existenci.</I>

Dřív byli všichni alespoň trochu HOROLEZCI, dnes potkáváš ve skalách stále více gymnastů. Nic proti nim. Sportovní lezení se stalo logickou disciplinou a má pochopitelně své místo v tomto sportu. Problém je, že "gymnasti" a "horolezci" se potkávají na stejném "hřišti". A zatímco jeden (horolezec) leze pěkně od spodu, balancuje na poličce a třese se že spadne, druhý (gymnasta) zrovna tamtéž trénuje svůj seshora pečlivě jištěný cvik. Zatímco jeden si vychutnává létající poštolky a opatrně provazuje hodinky, aby je tam našel ještě za pět let, druhý vyhazuje z police hnízdo, protože mu špiní jeho cvičební nářadí a lanem mohutně brousí skálu - to přece není jeho problém, že tu namontovali tak měkké chyty.
Omlouvám se za jisté zevšeobecnění, ale těch, kteří zdůrazňují ve svém lezeckém konání především možnost soustředit se tady a teď bez jakýchkoliv omezení a s vyloučením nebezpečí na svůj sportovní výkon, je stále víc.

A s tím moc nenaděláme, je to věrný odraz stavu společnosti. Je to odraz hromad PET lahví v popelnicích, je to odraz motorových skútrů na přehradách, je to odraz zmlácených policajtů, kteří přišli ztišit rozjařenou společnost, je to odraz bezohlednosti. Ale to už bych moc filozofoval.

Martin Mellan
Zapsal: melloun, 08:49:27 23.07.2002
 Souhlas
Naprostý souhlas s mellounem!! Překližka je dobrá věc, ale skály jsou lepší. Zatímco stěny můžeme stavit, skály bohužel (zatím) ne!
Zapsal: roman, 09:15:55 23.07.2002
 Ty kravo...
Sem se nechtel zapojit, ale neda se ti Melloune nepochvalit co jsi sepsal, fakt pekny, jak obsahove, tak umelecky...
Motaku, plne souhlasim, ale proc zakladat neco noveho, kdyz fungovat by mely i jiz zavedene veci. Uz jsem o tom psal mnohokrat, nejlepsi je nemlcet. Dela nekdo neco v rozporu s pravidly? Upozorni ho na to a kdyz to nepochopi...dle postavy a poctu. Pokud se tak budou chovat vsichni rozumne smyslejici, treba to tem ostatnim dojde. Prevence je z vyse uvedenych duvodu neucinna.
Jsem odpurcem represi, ale ony kontroly prukazek jsou jednou z cest redukce. Kopani do zadku dalsi. Spravna vychova mladeze v oddilech ( to je ten problem, vetsina nikde neni )dalsi.
Je to boj s vetrnymi mlyny, pokud se nepridaj vsichni normalne myslici...
Zapsal: Maty, 09:35:54 23.07.2002
 sám bych to lépe nedokázal
Hele melloune, to jsi napsal hezky. Taky se Ti stává, že chceš něco říct a chodíš kolem toho jako kolem horké kaše a najednou příjde někdo, kdo s lehkostí vyjádří tvoje názory? To je právě tento případ.

Ještě v Tvém příspěvku chybí odstavec o postoji k úrazům na skalách jako prostředku přirozeného výběru.

No a co s tím? Nevím. Já osobně naprosto sobecky a nekolektivně se uchyluji do stále vzdálenějších a neznámějších a nenavštěvovaných oblastí, kde si můžu poslouchat ptáky, les a zažívat nenahraditelné pocity prvolezce. Bohužel těžko přetěžko hledám spolulezce.
Zapsal: Tomas, 09:38:00 23.07.2002
 :-)))
Teda Maty... dle postavy a počtu a že se tak mají chovat všichni rozumně smýšlející?? No pane jo,..
Zapsal: Ivucha, 10:01:35 23.07.2002
 Re: Melloun
chtel bych trochu rehabilitovat "gymnasty". sam mezi ne urcite patrim. bavi me lezt instantni, bezduche, dobre odjistene cesty. lehce znervoznim, kdyz se posledni jisteni dostane metr, nebo nedejboze jeste hloub pod me lezecky. zacinal jsem lezt na stene a skaly objevil az po case. ale to vsechno neznamena, ze se v nich chovam jako prase! zato jsem potkal na skalach i v horach spousu horolezcu "klasiku", kteri se presne tak chovali (kdo byl na ctyrech palicich, mozna zazil). chci tim rict, ze kdyz je nekdo debil, tak je proste debil, at je to nabuseny gymnasta ci ostrileny horsky vlk.
Zapsal: Kojot, 10:23:06 23.07.2002
 re Kojot
ze kdyz je nekdo debil, tak je proste debil, at je to nabuseny gymnasta ci ostrileny horsky vlk.

přesně tak.
ale ten horskej vlk je v takovém případě beznadějnej případ. a ten gymnasta někdy možná jenom trochu neví, neumí, nenapadne ho to.
Jinak je to ovšem u "starejch gymnastů" kteří vědí, a mají to v hlavě srovnaný - po nás potopa.
Zapsal: Lukas B., 10:40:04 23.07.2002
 Zázrak přírody
Pokaždé, když jsem ve skalách zůstává mi rozum stát nad těmi rádoby lezci, jak slaňují každý na jednom fousu a nehlídají si, aby skončili dole společně, potom mají naražené zadky, zachraňovat letce, kterým jejich let nevyšel, svolávat hasiče, kvůli tomu, že si někdo udělal táborák a nenapadlo ho, aby ho pořádně uhasil a další již výše jmenované blbosti. Obávám se, že jestli svět půjde kupředu takovým způsobem, jakým šlape teď, přijdeme o ta krásná místa a zážitky, které prožíváme ve skalách. Dostala jsem se k lezení přes oddíl, kde mě "stará škola" naučila, jak se mám chovat ke skalám, vážit si toho, že tu jsou a umožňují mi ten skvělý pocit při lezení a hlavně to pokocháníčko na vrcholcích. A další skvělé věci a akce spojené s lezením, jako je poslední slanění, horobály, brigády a jiné a jiné. Chtělo by to, aby do skal směli jen lidi z pořádných horolezeckých oddílů s průkazem, kteří mají vztah k přírodě, jenomže jak to udělat a uhlídat, zdá se mi, že je to nemožné, ale jestli má někdo dost síly, prostředků a odhodlání jak všemu zamezit a zachránit skály (v dnešní době i hory), tak má mojí i spousty dalších lidí plnou podporu a podanou pomocnou ruku. Už mě nebaví cestou ze skal vláčet tuny odpadků a být zase naštvaná na blbce, kteří lezou s maglajzem (když na to nemají, tak ať se na to vykašlou) a ničí ten zázrak přírody. Vlastně skály ničíme i my, kteří k nim máme ten správný vztah, ale staráme se o ně a to se kompenzuje. Horám zdar!
Zapsal: Petra, 10:40:17 23.07.2002
 :-))
tak zase dobrá diskuze....na rybu lezou jen začátečníci, rychlokvašky hahaha(kecáte)...bordel ve skalách dělají, "gymnasti", překližkáři a jim podobný buřiči(kecáte)...přesně jak to napsal Kojot záleží na ČLOVĚKU...tak si pořád neberte do huby kdo leze na překližce...a neházejte všechno na ně i když je to asi jednoduší...a řešte to s tím dotyčným a třeba zjistíte, že to není začátečník ,ale starej ostřílenej skalní VLK!!!PS: nemyslím tento příklad ale konkrétně!!!
Zapsal: Márty, 11:17:06 23.07.2002
 Re: Kojot
Souhlasím s tebou, Kojote. V Labáku, na levém břehu pod Sicilskou stěnou jsem potkal "klasika" (starší osoba již nějakou desítku let lezoucí), který do plechovky od paštiky nacpad obaly od oplatek. Říkám si, strčí to do kapsy a vyhodí kdesi ve městě do popelnice nebo u Kosti v knajpě. UF!!! Plechovka letí vzduchem a mizí kdesi mezi stromy. Šok, nic jiného než že je debil mě nenapadlo. Je to prostě v lidech, ať je starý klasik nebo mladý ucho, které s lezením začíná. Je mi osmadvacet let a i teď kdyby mě fotr viděl, že dělám bordel tam, kde mi to neříká pane, tak by mě asi umlátil klackem. Jo jo, výchova je výchova a slušnost je slušnost. Měj se fajn a ať ti to leze. Honza Vorel.
Zapsal: pták, 11:29:02 23.07.2002
 Ivucho, viz. Ptak
Ja se strasne nerad peru Ivucho. Ale kdyz nekoho pozadam, aby dodrzoval pravidla a on me ignoruje, pak mu vysvetlim co dela spatne a on me posle do nekam, tak co zbyva? Muzu ho ignorovat taky a dat mu najevo, ze si to muze delat dal, nebo pristoupit k jinym opatrenim, nepopularnim a blbejm. Ale kdo chce kam a srat na hlavzu si nenecham. Chlapi jsou prej od toho, aby se svine bali...
Ptaku, rekl jsi tomu cloveku neco???
Zapsal: , 12:07:18 23.07.2002
 sorry
To predchozi jsem smolil ja Maty, nemam rad NN
Zapsal: Maty, 12:14:24 23.07.2002
 Tady neco smrdi
Tady něco smrdí - není tu náhodou někdo namyšlenej? Gymnasti fuj, překližkáři fuuj, rychlokvašky fuuuj, my jsme HOROLEZCI, my víme, my známe, my jim tu přes držku dáme ...
Ještě tu chybí někdo, kdo leze free sólo, aby nám řek, že kdo se jistí nemá vztah k přírodě.

Docela mě fascinuje termín rádobylezec, to znamená, že kdo to slovo používá ten je opravdový lezec?

To jen tak, aby ta diskuse nebyla tak suchá, trocha emocí to třeba oživí.



Zapsal: Dušan K., 14:04:03 23.07.2002
 Už to mám
Téma diskuse je jak se zdá velice aktuální. Dotýká se osobně i mě. Chtěl bych nějak pomoci a ne jenom kecat. Lámu si tedy hlavu, jak omezit ten hrozný jev neznabohů ve skalách. Ráno jsem napsal, že prostě nevím. Ale teď už to mám:

KOMUNISTI. Pojďme volit v příštích volbách kandidáty Národní Fronty! (mladším vysvětlím co to je či bylo) Oni už budou vědět jak vrátit vše nazpět. Jak zahnat gymnasty do tělocvičen, jak zakázat mg.... prostě dokážou svododné lezce dostat mimo zákon, na spodek společenského žebříčku. Pak se o lezení zase začnou zajímat jen ti, kteří mají skutečný zájem a kteří budou muset a chtít překonávat překážky a přinášet oběti s lezením spojené....

Chceme to?
Zapsal: Tomas, 14:24:53 23.07.2002
 ???!!!
Ne, tomu pánovi pod Sicilskou jsem nic neřekl. Možná je to chyba, ale nejsem takovej hrdina, abych se pouštěl již do předem prohrané diskuze.
Re. Tomas: To jsi určite nemyslel vážně.
Zapsal: Pták, 14:29:40 23.07.2002
 ???!!!
Ne, tomu pánovi pod Sicilskou jsem nic neřekl. Možná je to chyba, ale nejsem takovej hrdina, abych se pouštěl již do předem prohrané diskuze.
Re. Tomas: To jsi určite nemyslel vážně.
Zapsal: Pták, 14:30:52 23.07.2002
 Nic proti preklizce
Tak se to nejak zvrtlo, ze spatni jsou gymnasti, zacatecnici a preklizkari. Myslim, ze to nikdo nenapsal, ani nemyslel. Ja taky zacinal na preklizce a dodnes ji tri dny v tejdnu venuju. Jde prece jen o respektovani pravidel. Ta diskuse je o tom, jak docilit toho, aby vsichni pravidla znali, meli k nim tedy pristup a nasledne je dodrzovali. Aby se choval kazdy tak, aby neomezoval ostatni a nenicil skaly a moznost na nich blbnout.
Nerozdelujme se na boulderisty, preklizkare, skalkare, horolezce, myslim nazorove. Budme rozdeleni na slusny a bezohledny. A vy, co si o sobe pravem myslite, ze slusny jste, nebudte lhostejni k chovani ostatnich.
P.S.Ptaku, vim, ze se to zda marny nekoho upozornovat, ze se to nema, on to asi vi ( myslim tento konkretni pripad ), alespon si ale uvedomi, ze kolem nej jsou lidi, kterejm to vadi a ktery se umej ozvat. Kdyz to uslysi kazdej den, tak ho to treba prestane bavit. Ono mlceni muze vyznit jako tichej souhlas...
Zapsal: Maty, 15:07:37 23.07.2002
 re HatueY
Nemeli by ty "HOROLEZCI" byt spise radi, ze se sport rozrusta ? Vzdyt to je to nejlepsi co muze byt,....

tak teda z mého pohledu je to naopak to nejhorší. ale budiž, názory můžeme mít různé, má to některé aspekty pozitivní i pro mne, například dostupnost matroše. Není možno skály uzamknout a říct něco takového jako "na skály nesmí ten kdo nelezl před rokem 1962". Nakonec mi nezbejvá se smířit s tím, že teda na skalách bude čím dál tím víc lidí.
ale musíme se přispůsobit situaci. Lezení skály ničí (vždycky!), a je třeba negativní vlivy minimalizovat. partička bezohlednejch nebo neinformovanejch blbounů (a je úplně jedno jestli lezou na rybu nebo né) zničí skálu víc než 400 přelezů ohleduplným lezcem (povšimněte si například ve skaláku nebo na drábkách klasickejch cest, které mají stovky přelezů a pořád je v nich co ulomit - ale ty vetché chyty tam furt jsou a lidi, co ty cesty lezou, umí lézt tak, že skálu neprasí. ovšem to nejsou milníky jako normálka na kapelníka, kam furt někdo tahá nějakého začátečníka - siláka v kanadách).

ale k věci: nechci se dožít toho, že budu vnoučatům vyprávět, jak se kdysi lezlo po skalách, a teď se nesmí. Jako občas nějaký starý klasik vypráví, jak legálně měsíc stanoval pod Galégií Ganku. A proto budu na ničiče skal protivnej (prát se nebudu, nemám na to povahu).
Zapsal: Lukas B., 15:13:53 23.07.2002
 Vše je skoro OK, až na ...
Ale vždyť většina jsou slušný lidi a ve skalách stále vládnou nesrovnatelně lepší vztahy než na jiných veřejných akcích. Prostě existují ti, kteří neví jak a je chyba, že se to nedozvěděli. Nějak těch lidí ale poslední dobou přibývá.

Rozhodně mě běhá mráz po zádech, když si někdo přisvojuje právo rozhodovat co a jak, a chce vzít zákon do svých rukou. Je snad on ten pánbůh, co má pravdu?

Mohl bych uvézt mnoho a mnoho příkladů slušného chování, ale ilustrativnější je uvézt ty řídké, ale odstrašující.

Tady je jeden: Vystáli jsme si frontu na Velkou plotnu na Suškách (na lezci se zrovna na jiném místě píše, jak smyčky v této cestě jsou důležité). Takže nastoupím do cesty a tu se do ní pustí jiný, právě příchozí lezec. Na připomínku, proč nepočká, odpoví:
„Však se sem nějak vejdem. A jestli se ti to nelíbí, tak jdi do prdele.“

No nic, šel jsem tam, kam mě poslal. Na té plotně už bylo dost úrazů a i smrtelných.

Zapsal: , 15:52:55 23.07.2002
 Vše je skoro OK
Zamomněl jsem se "podepsat"
jn
Zapsal: jn, 15:56:14 23.07.2002
 Che
Che. Jó nedozvěděli, jen na to kašlou. V každym průvodci po písku je několik stran věnováno jak pravidlům pískovcového lezení tak ochraně přírody a omezením z nich vyplývajících. A bez průvodce se na písku takřka lézt nedá. Nehledě na cedule u vstupu do skalních měst.
Zapsal: Anita, 16:22:03 23.07.2002
 Vše je skoro OK
Na ty předbíhače, ať už na Velké plotně, nebo jinde, má Pit Schubert ve své "veselé" knize jeden recept. Dotyčnému nevychovanci udělat ševce na laně a zafixovat ho ke kruhu. Tento problém je i v Alpách. ale i na té překližce.

Tam se totiž taky stává, že partička, často vícečlenná, obsadí cestu na kterou nemá a pořádá expedici od nejtu k nejtu. Lidi, kteří by cestu přeběhli a uvolnili, prostě nepustí. Stále je to o tomtéž - moc lidí a málo místa - přitom se bezohlednost některých jedinců uplatní podstatně více.
Tahle situace vyžaduje buď pravidla, včetně dozoru nad jejich dodržováním a represí v případě porušování, jako u provozu na silnici, včetně nutnosti nějakého papíru zaručujícícho proškolenost účastníků, nebo bude anarchie a bordel. Je to tak a nedá se s tím nic dělat. Možná to nekonec mají nejlepší v tom Lucembursku, jak tu někdo psal před časem jinde, že je dvacet povolenek na víkend a šmytec. Tak si pěkně zalezou ti šťastní, co je dostali a ti ostatní musí jinam, a možná si zalezou taky líp, než kdyby stáli fronty v populární oblasti.
Zapsal: Petr Jandík, 16:26:37 23.07.2002
 Re:Che
Nechápu, proč by se na písku bez průvodce nedalo lézt. A taky jsem například u Ozvěny v Ádru žádné cedule neviděl. A ne jenom tam. To je ale diskuse jiným směrem. Jádro problému je v tom, že je ve skalách příliž mnoho lidí. Můj návrh na návrat ke komunismu tu nikdo nebere vážně, tak snad nezbývá, než počkat až se většina z nich pozabíjí. Myslím si, že celá řada z nich na to jde velmi dobře. A to je patrně také důvod, proč mnozí z nás jim neporadí (jak se tu často nabádá) a tajně doufá, že upadnou šikovně na obličej a nebudou se dlouho trápit na inv. vozíku.
Zapsal: Tomas, 16:42:32 23.07.2002
 HO
Padla tady myšlenka, že je zde prostor pro HO, který mužou nasát překližkáře,
začátečníky atd. a trochu je popostrčit ke vztahu ke skálám.
Mimochodem, zkusili jste se nekdy do nejakeho oddilu "klasiku" jen tak prihlasit ?
Myslim jako clovek uplne z venku, kterej nezna zadny lezce ?
Vsechny ty ruzny podminky typu ,nebereme nikoho, bereme jen znamy, bereme jen vysokoskolaky, horoskolu otvirame za rok a pul atd. , pani klasici, jak je to zrovna
ve vasem oddile ?
Jestli jste prazsky HO a podobny omezeni u vas neplati, tak mi sem napiste kontakt. DIKY.

Zapsal: Retez, 17:28:38 23.07.2002
 ad HO
Nejsou oddíly klasiků. ale oddíly určitých lidí. Oddíl je organizace založená skupinou lidí, která není povinná brát mezi sebe toho, koho nechce. Takže záleží na těch konkrétních lidech, kteří oddíl tvoří. Musíš zkoušet a hledat, nejlíp se seznámit na skalách a když si s nějakou partou z HO padneš do noty, určitě tě vezmou.
Na druhou stranu se nelze divit, že málokdo bude chtít brát členy jen pro průkaz, i když možná že se příspěvky mohou hodit.
Zapsal: Petr Jandík, 18:16:05 23.07.2002
 Hmmm:-)
No mě připadá když jdete někteří do skal tak mozek přestane fungovat(anita) a vidíte samý negativa...partičku lidí pod cestou a už Vám vstávají vlasy na hlavě (ha překližkáři zase něco zkoušejí a nemají na to, kdy radši...se pořádně vybáli), ale třeba ta partička je hodně v pohodě a když půjdete někdo za hodinu kolem tak nepoznáte že tam někdo byl, ale prostě je baví lozit malinko jinak než v bačkorách a s konopným lanem,hromadou smyček přitom skála "trpí" stejně jako kdyby tam lezla partička"klasiků"(ale nemyslím vůbec tento příklad co byl uveden v článku!!)!!!...asi chodím někam jinam, ale mě připadá že ve skalách panuje dobrá atmosféra sem tam se najde nějaký blbec, ale to je všude a není to tak hrozný nedělejte z komára velblouda a jestli začne docházek k zavírání skal tak to taky bude i z příčiny že pár "lidí" bude pořád řvát nadávat,krytizovat že to tam nevypadá jak před 40 lety ale to nikde!! a pak se toho nakonec chytnou tzv.ochránci a začne to čeho se všichni obáváme, protože jsme "tzv. spolek"oproti turistice kde se nejlépe uplatňují všemožné zákazy!!.. a třeba k tomu vůbec nebude důvod...lezení a pohodě zdar
Zapsal: Márty, 07:46:15 24.07.2002
 Ještě k nevědomosti
Dříve se horolezci množili převážně „symbiózou“, tj. nového adepta se ujal někdo zkušený, který s ním lezl a lezl. V té době ještě nebyly umělé stěny.

Nyní převládají tzv. kurzy lezení. A ty jsou zdrojem vítaných příjmů jak pro jednotlivce, tak i pro oddíly. Uvedu dva příklady:

Individuální kurz: Takový pořádal pověstný M.P. Nejprve inkasoval peníze. Poté v prvním půldni učil klienta nějaké uzle. V druhém půldni vyvedl klienta na naši lezeckou stěnu – ale jen do té doby, než jsme ho vyhodili, protože nám přišlo nepřiměřené, že by někdo měl vydělávat na stěně, kterou jsme si vlastnoručně postavili. Nakonec vystavil absolventu osvědčení vlastnoručně podepsané. Kdyby vám někdo takové osvědčení předložil, mysleli byste si, že to je nějaký mutovaný potomek Mesnera a Chabota u hluboce se klaněli. Ano, M.P. je onen pověstný lezec, který když jistil a odlétnuvši kamének ho lehce zranil na tváři, ihned jištění zrušil a řevem se dožadoval okamžité první pomoci.

Oddílový kurz: Náš oddíl (jmenovitě Petr a Zdeněk R.) pořádá pro zájemce roční kurz lezení. Probíhá v zimě pravidelně jednou týdně v hale na stěně za odborného dohledu, na jaře již venku v Alkazaru. Zájemci se účastní oddílového nácviku horo- i lezecké techniky (jištění, chytání pádů, stoupání po laně, nestandardní slaňování, záchranné techniky, …), dokonce se podrobí znalostnímu testu, nějaké přednášky s praktickými ukázkami první pomoci a v létě jedou někam na týden do skal. Vše je jak má být. Ale ani takovýto kurz nevychová lezce připraveného na zvládnutí všech běžných situací (ať mně Petr a Zdeněk prominou, dělají co můžou a dělají to dobře). Mladí lezou po stěně jako veverky, ale když jsem dolezl na věž, kde štandovali, tak u kruhu byl takový bordel v jištění, jaký se jen tak nevidí. No a v horách – hrůza to domyslet.

Tedy dříve zkušený horolezec odchoval jednoho, dva, možná tři lezce, trvalo to dlouho, ale výsledek stál většinou za to. Nyní se v kurzech vyrábějí lezci masově a po absolvování jsou vypuštěni do světa (do skal), ať si poradí sami. No a pak to tak dopadá.
Zapsal: jn, 08:54:07 24.07.2002
 3x Re
Re: Retez
Tak jednak nevěřím, že bys nikde mezi cca 70 pražskými oddíly nepochodil. Jde Ti o výcvik, nebo o partu? Pokud o výcvik, tak téměř komerční horoškolu dělá "www.horosport.cz" a Alpin IV. To že ji otvírají až na podzim nebo na jaře je snad docela logické, ne? Nebo máš pocit, že jiné kursy a školy začínají každý měsíc?
Pokud Ti jde o partu, tak to jistě může být problém. Horolezecké oddíly či kluby nejsou většinou standardními sportovními oddíly, které mají treninky, trenery, hledají talenty a závodí. Většinou to jsou spíše party. A každá parta mezi sebe obtížně přijímá další.
Ale třeba my (VŠAK Chemie Praha) se k nováčků stavíme asi takto: "Můžeš se zúčastnit našeho kursu, můžeš se s námi domluvit na společném lezení a až ukážeš, že lezeš samostatně a bezpečně a jestli nám padneš do noty, tak Tě vezmeme do klubu." Ale další takové, kteří si jednou do roka přijdou zaplatit příspěvky a jinak je naše parta nezajímá, nebo jsou prostě takoví, že nám s nima není dobře, prostě nechceme. Těch už máme dost.

Re: Petr Jandík
Již v mnoha předchozích diskusích jsem obhajoval liberalizaci oproti výhradnímu právu k lezení držitelů průkazů. Cesta je podle mne v důsledné kontrole. Pozor, nikoliv průkazů, ale konkrétního konání.
Ale hlavně ty stesky a volání po kontrole "proškolenosti" nepatří sem, ale do parlamentu, možná i evropského. Jestliže totiž dnes Němec nebo Francouz je zvyklý, že do "svých" skal a hor může prakticky bez omezení, jestliže do našich skal může, když si koupí členství v OAV a jestliže v konečném důsledku u nás nikdo ani ten průkaz OAV nezkontroluje, protože na to nejsou lidi a peníze, tak to jsou plané řeči.
Ale znovu opakuji, že kontrola průkazů není podle mého názoru cesta. Cestou je ranger, který tě za porušení transparentních pravidel platných pro všechny nekompromisně sejme.

Re: Márty
Myslím, že platí okřídlené, že Tvoje svoboda končí tam, kde začíná svoboda druhého.
Bez ohledu na nostalgické vzpomínání na to jak to ve skalách vypadalo před 20 lety jinak, zcela objektivně platí:

- Že jestli si někdo na půl dne obsadí cestu a znemožní mně lézt, do skal NEPATŘÍ. A je lhostejné, jestli to je partička "rybářů" nebo kombajn němců. Ale ruku na srdce - kolikrát jste v poslední době viděli kombajn klasiků a kolikrát "rybaření" mladé partičky?

- Že jestli někdo zachází s lanem tak nešetrně, že NENÁVRATNĚ ničí skálu, tak do skal NEPATŘÍ. A to je při "rybaření" na písku téměř pravidlo.

- Že jestli si někdo užívá svého totálního bezpečí a lano přitom vede tak nesmyslně, že při pádu sestřelí lezce lezoucího klasicky, tak do skal NEPATŘÍ. Málokdy se ohrožují dva lezci lezoucí standardně odspodu dvě vedlejší cesty.

- Že jestli někdo ve jménu vytvoření krásné logické sportovní linie vyhodí hnízdo, "vyčistí" vzácné kytky, nebo oseká skálu, tak do skal NEPATŘÍ, ale spíš do kriminálu.

Martin Mellan
Zapsal: melloun, 09:00:37 24.07.2002
 Marty
Souhlasim, ze vetsina lidi je v pohode. Ale problem je v tom, ze ty videt nejsou. Videt a slyset jsou ty co v pohode nejsou a ikdyz se jedna o mensinu, tak te vetsine muze pekne zneprijemnit zivot. Myslis si teda, ze je spravne tolerovat spatne ( proti pravidlum ) chovani?
Zapsal: Maty, 09:02:33 24.07.2002
 Melloun??
Co to tady zase všechno převracíš ???Nepsal jsem nic o lezení na udici nebo o tom že někdo někoho setřelí a ničení skály a vůbec jsem nemyslel typ cest Malá a velká plotna a blokaci v cestách na který jsou fronty jsou i cesty sportovního charakteru kde nejsou potřeba smyčky a nemáš podlahu a zkouší se normální RP přelez jen pro upřesnění...a ještě jsem uvedl že se to nevztahuje na ten případ a jim podobný proč se vlastně rozjela tato diskuze!!!...Maty..no v tomhle máš naprostou pravdu jsou prostě "prasata" jinak to nechci ani nazvat co pěkně otravuj život a jdou proti základu slušného a tolerantního chování ve skalách a k pravidlům pískovcového lezení mám nějaké výhrady:-)....tak to tady nechci rozebírat na toto téma se tady už kecalo jak o život:-))....zatím pohodovej den..
Zapsal: Márty, 10:52:58 24.07.2002
 :)
No rozjelo se to tady přesně podle očekávání,ale pozor hoši ať nezkončíte (opět) pouze u tlachání.
Co se ?obhajoby? bb týče napsal jsem JEN, že souhlasím s Motákem :) nauč se vnímat Tomash :) a nebuď chytlavej :)
Na písku nelezu a proto Vaše problémy neřeším. Jen poukazuju na to, že vždycky se tady rozjede brutální diskuse o tom co vás sere a co by se mělo, ale tím to pro většinu z vás hasne...
Píšu pro většinu...:) abyste mě zase nespapali.
P.S. Takže kdo pomůže Motákovi?
Zapsal: Oliváč, 13:54:51 24.07.2002
 I am rychlokvaska
Jsem rychlokvaska, zacal jsem lezt po vikendovem kurzu v Adru, kde me naucili jak uvazat osmu a vytahli me "na rybu" na par vezi. Chytlo me to a tak jsem postupne koupil lezecky, sedak lano a expresky.
Lezu jen vynytovane cesty vetsinou zezdola. Trenuju samozrejme na umele stene. Rad bych nekdy zkusil pisek, ale slysel jsem, ze na pisku se s expreskama moc nechytam.
Tak jsem se letos na jare rozhodl vstoupit do nejakeho oddilu, prodelat horoskolu a naucit se pouzivat vsechny ty smyce, stoppery a friendy, platit poplatky horosvazu a obcas dat nejakou tu brigadku, proste abych jen nevyuzival to co ostatni budujou a udrzuji a hlavne se naucil jak nezabit sebe ani ostatni. Na webu jsem si nasel nekolik oddilu a oslovil je. Nekteri neodpovedeli vubec, jinde jsem se dozvedel, ze hororskola zacina nekdy na podzim, ale vetsinou nove cleny nepribirali.
S lezenim koncit nehodlam a klidne budu na skalach za pitomce dokud se nekde "neupichnu".
Zapsal: Johny Over, 16:09:43 24.07.2002
 no jo
tomash dobry, ostatni kazdy za sve???
Zapsal: kekety, 20:22:11 24.07.2002
 Re: David 24.07.2002 17:10:31
Ad 1) V okamžiku, kdy přestane SOUSTAVNĚ škodit. Viz několik příkladů, které jsem uvedl výše.
Ad 2) Jistě. A nacvičovat jistě může pokud za ním nestojí fronta dalších, kteří chtějí dotyčnou cestu lézt, pokud nemá obsazený slaňák a neomezuje někoho ve slanění a pokud svým "rybařením" neničí skálu více než je nezbytně nutné.
Ad 3) Jen mě chytej za slovíčka! Nepředpokládám, že tvé dobývání znamená dvacet 25m tlam do každého kruhu, že? Ale jestli je to oblíbená cesta na kterou stojí fronta a ostatní ji jsou schopni vylézt za hodinu, tak ano - měl bys jít na něco jiného, nebo sem jindy.
Ad 4) Naše motto jsem napsal výše a více se dočteš na našich stránkách. Chceš-li další podrobnosti, napiš mně osobně. Můj mail je u každého mého příspěvku. Na rozdíl od jiných.

Martin Mellan
Zapsal: melloun, 08:11:59 25.07.2002
 Melloun??
No poslední příspěvek:-))) myslel jsem že jseš malinko soudnej a chytat za slovíčka to tady děláš nejvíce TY!!!!!a pořád meleš do kola ohranou písničku kdo je schopen vylést cestu za hodinu a kdo za 8 hodin:-))) nacvičování...:-)) a pod. věci kdo leze tak se tomu už musí smát..nebo jemu z toho do breku fakt nevím mluvíš tady jak s dětskama s mateřkej školky nebo co!!!a připadá mě že tady podle tvých názorů máme na písku asi 10 cest a pět z toho který se mají vytlouc a stojí se na ně fronty jak za komančů na hajzl papír:-)...škoda že mám tak blízko ADR a jezdím tam i v týdnu na poho..bez davu turistů a baví mě to jinak bych se z toho co pišeš na to nejraději vys....šel na vapínko hahaha:-)abych už nemusel poslouchat tyto keci a třídění do bodů kdo co může a kdo nééé....měj se na poho....THE END...s těma přiblblejma diskuzema PS: kdo je "slušnej" tak se chová tak jak má a kdo nééé..tak to tady stejně nečte a sere na to...hahhaha...pěkně mě nateklo:-)))
Zapsal: Márty, 10:48:04 25.07.2002
 Co s tím?
Na Lezci se jako na zavolanou objevil na jiném místě článek o kurzu lezení. Řekne mně někdo, co dělat s absolventy takových kurzů, když náhodou vyrazí někam do skal? A co vy na to, když se takové kurzy pořádají v klasických pískovcových oblastech? A co když oddíly pořádají svoje nácvikové akce tamtéž (viděl jsem to třeba na Vlajkové věži na Suškách)? A co Železný muž či žena na Hrubé skále?
Na vysvětlenou: Nic nemám proti kurzům, oddílovým akcím a železným mužům a ženám zvláště.
Zapsal: jn, 10:58:03 25.07.2002
 Anonymové
Teď jsem si uvědomil zajímavý fakt.
Je téměř pravidlem, že jakmile je nějaký komentář osobní a měl bych chuť na něj odepsat soukromě a nezasviňovat to tady osobními přestřelkami, ejhle, není podepsaný, resp. "omailovaný".
Viďte pánové DušanK., Retez, Márty, David...

Není to zvláštní, že Ti, kteří mají největší tendence nekomentovat obecně, ale polemizovat s konkrétní osobou, se nepodepisují?

Řekl bych, že je docela vypovídající, že se osobní výpady nepodepisují. Más smysl na ně vůbec reagovat? Když ono to ale většinou nedá.

Takže Márty, až zase budeš chtít něco adresovat Mellounovi tak prosím přímo a jesli máš potřebu tu za každou cenu presentovat své :-)))), tak se laskavě alespoň identifikuj, jo?

Martin Mellan
Zapsal: melloun, 11:18:48 25.07.2002
 Re:Lukáš B. a ostatní
Není to osobní, ale:
- jak mám posedět na skále, když "rychlokvaška" bez průkazu do skal NEPATŘÍ :(
- jak mám pravidelně jezdit na skály, když "rychlokvaška" bez průkazu do skal NEPATŘÍ :(
- jak se za rok někdo překvapeně zeptá, jak to že nejsem v oddíle, když "rychlokvaška" bez průkazu do skal NEPATŘÍ :(

A ještě poznámečka: nejsem student:)))

A ještě jedna: Oliváč má asi pravdu. (Kdo pomůže Motákovi?:)

Zapsal: Kamila, 15:44:54 25.07.2002
 joj!
Oliváči, to je v poho;) Jenom mám pocit, žes to s pískaři trošku přepísk;) Mimochodem já nejsem žádnej pískař, akorát mi jejich filozofie připadá hodna pozornosti a ona má svůj důvod, ono prostě v bouldru či v BB tě nikdo nesestřelí z cesty, nikdo na tebe nespadne, maximálně ty na někoho a z většinou přijatelný výšky, omaglajzovnej chyt umyješ ve vlažný vodě, místo ulomenýho dáš novej a tak, takže pískaři jsou prostě plačtivější než bouldeři. A teď vážně, opravdu si vážím všech, kteří míň kecaj a víc dělaj. Mezi ně mimochodem počítám i tebe a BB je můj milovaný kout (ovšem zase si nemyslím že by každý ohlas na Lezci musel končit zvoláním Zdravím BB, to by se to rovnou mohlo dát do přednastavenýho formuláře;). A ještě něco: já teda patřím spíš mezi kecálisty, nevím jestli budu moct pomoct Motákovi, já který jede na písek jednou za uherský rok. Rozhodně klub či hnutí fandu tradičního lezení bych podpořil. Ale pozor! Mám pocit, že prostě kecálistů, tj. těch kteří se jezděj do skal jenom vyřádit a přitom tam nikdy neudělaj cestu, nezatlučou jedinou skobu a nevychovaj žádnýho lezce, nikdy nepostaví bouldrbar a tak, těch bude pořád nejvíc. Jo a pak si ještě občas přečtou Lezce. A tu je jeden dojem kecálisty: Já prostě po přečtení celý týhle diskuze mám pocit, že až příště vyrazím na písky, tak už si třeba budu víc hlídat, jestli náhodou při tom svým pachtění na pětce neohrožuju toho mistra světa, co leze vedle. Budu si víc všímat, jestli to moje lano drhne v kruhu o skálu. Maglajz nechám doma. A budu třeba víc zvažovat lezení na rybu. Jsem o tom přesvědčenej že to tak bude. A protože si myslím že takto tyto diskuze nefungují jen na mě, považuju tyto diskuze často téměř bez viditelnýho cíle za užitečný a rozptylujou mě větičky řešte si to jinde, protože se bojím, že pak sem někdo kdo nechce píchat do vosího hnízda nenapíše něco co by pro mě bylo užitečný. Já se tady fakt učím. No, a na závěr: Zdravím Oliváče! Ovšem: taky by sis moh Oliváči zařídit mejlíka! To myslím samo obecně, se tímto připojuju k Mellounovi. Občas opravdu chce někdo napsat něco, co by rád řekl autorovi a nechtěl tím zatěžovat ostatní. Viz já se svejma moudrama, který už keketyho vytáčej, tak ať mu nekazím zažívání.

Zapsal: tomash, 15:51:38 25.07.2002
 Pardon, nejsem anonym
Jestli mi nekdo chcete napsat osobne, muzete.
Zapsal: Retez, 17:06:21 25.07.2002
 aj!
teď sem si to po sobě přečetl a zjistil jsem že ve svým ohlasu mám minimálně dvě chybky. 1. Oliváč nepíše (cca) "řešte si to jinde", ale "vyřešte si to konečně" (no ale je to dost těžký úkol), a 2. jenbůhví jestli jsem správně vyhodnotil ohlas keketyho. No to jsme my chytlavky!
Zapsal: tomash, 18:59:29 25.07.2002
 :)))
Jen ve zkratce for tomash:
1) :) zařídit mejla ? Uf a kdo by odpovídal fanynkám? Nene to po mě nechtějte :)))
2) Je to setsakra těžkej ukol! A je asi tak řešitelnej jako přesvědčit lidstvo aby se chovalo ekologicky :)

Toť vše.Veselým diskusím zdar a mějte se fajn.Pa

Zapsal: Oliváč, 23:35:22 25.07.2002
 kamile atd.
nikdo (kromě několika fundamentalistickejch ekológů) nikoho nevyhazuje ze skal jenom proto, že nemá průkaz, problém je s tím, že osoba nepoučená a nezkušená umí bez zlého úmyslu nadělat hodně škody.
adeptů na "průkaz" je taky víc druhů. většina oddílů stojí pouze o ty, kteří budou pro oddíl přínosem. jen tak někoho vyškolit ve volném čase a zadarmo proto, aby takový po získání průkazu přicházel jednou do roka pro známku, nebo každej rok někomu jenom kupovat známku, o to normální nekomerční oddíly nestojí, a taky nevidím důvod, proč by o to měli stát.
ale nabídka komerčních "horoškol" a "komerčních vydavatelství průkazů" tady je, ovšem nejsem takový hlupák, abych jim tady zadarmo dělal reklamu. Hledejte.
Zapsal: Lukas B., 07:57:10 26.07.2002
 ;)))
já už taky naposledy:
1. Sem to tušil, že s tebou to nebude tak lehký;))) A chápu.
2. Jak přesvědčit lidstvo? No přece: Kecat o tom, kecat o tom, kecat o tom! (To už myslím řek Lenin;) Ahoooj!
Zapsal: tomash, 13:20:34 26.07.2002
 Proč?
Připadá mi, že stále více lezců, kteří začínají s lezením jako s náplní svého volného času, chodí lézt do skal aniž by věděli, co lezení na skále obnáší. Jde hlavně o pískovcové skály. Nejčastěji jsem lezení s horním jištěním viděl na Suškách, ale nějak jsem to nekomentoval. Jak ale někdo může dát lano přímo do slaňáku v Tisé nebo najiných měkých pískovcích. Tomu, kdo takovou blbost udělá asi nedochází, že skála není umělá stěna a není tu napořád. Překližka snese mnohem více otírání lanem, než pískovec, navíc, pokud se náhodou zničí, nahradí se novou deskou. Tohle ale na skalách udělat nemůžeme. Proto by se lezci, prahnoucí po dokonalém jištění, měli přesunout na jinou stěnu nebo věž, na které je to možné, nebo hodit lano do smyčky a potom nahoru vylézt třeba i lezčí cestou. V první řadě by měli myslet na skály a ne na svůj výkon a pohodlnost.

Pokud jsem se někoho dotkl, tak se omlouvám, je to jen můj názor, utvrzený vztahem ke skalám a hlavně k lezení na nich.
Zapsal: Dalas, 11:36:41 28.07.2002
 Milý Džejene,
když Ti vaděj davy lidí, nejezdi do skal vo víkendu, ale ve všední den, nebo dřív vstávej. Můžu Tě ujistit, že v Tisý bejvá v pracovní dny ráno jen málo lidí a podvečerní Rájec ve středu je totální pustina, kde můžeš v klidu vychutnávat klify bez holobrádků, zástupů Sasíků a dalších Untermenschů, nehodných našeho rodinného stříbra -českých pískovců. Střelil bych si vod pasu, že z žádnýho místa v Čechách to není ke skalám dál než 40 km. To se károu vydejchat dá, když se domluvíš s někym na benálu.

V Juře se taky vyplatí vyrážet tak na devítku ráno, kombajny vyjedou až tak na půl jedenáctku. Do tý doby se zrušíš, jak zákon káže, to ti garantuju, a můžeš jít na výlet.

Ad universitní oddíly: v jednom funguju a mám zkušenost, že z překližky se do skal natrvalo přesune tak třetina lidí. Ostatní jedou jednou dvakrát - na chytání pádů a zavírání skal. Dost lidí vyselektuje drahej matroš. Takže taky žádnej velkej problém. A když je někde moc husto, tak tam prostě nechoď, ať se nemusíš na starý kolena rozčilovat.

Jinak více slaňáků do skal (nejlépe prasečí ocasy), méně hamtání a eroze při sestupech.

BH in SL
Papouš
Zapsal: Papouš, 11:01:08 29.07.2002
 lDKHXqGDsAgmTke
fW1Zei Enjoyed every bit of your article.Thanks Again. Will read on...
Zapsal: KSiydUpLMcRFhAV, 08:43:47 20.12.2013


 Vložení nového komentáře 
Název
Jméno
Email
Text

Souhlasím se zpracováním osobních údajů.

 Foto dne:

Alprosli
 Databáze cest:
Všechny cesty (179642)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
All Inclusive 10- Súľov
Transkripce 8A Tisá - Modřín
Křečova žíla 7a -
Dachoty 7 Spekane Skaly
Vrata 7A Pečínkova Skála
Nově komentované:
Cukřenka 5B Zvůle
Polární Záře 8A+ Bor
Západní Hrana 6A Holý Vrch
Varianta Blue Elephanta 3+ Holštejn
Poslední Hrana 3 Holštejn

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: prsty prsty |

 Nové komentáře:
Re: Milí komentátoři, | Re: Není se čemu divit | Re: Oslava | Re: Takže respekt (uz tu dlouho nebyl) | Re: Není se čemu divit | Re: Není se čemu divit | Re: Oslava | Re: Oslava | Re: Ani | psychoanalytický přístup k diskuzi |

 Kde to vře:
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (189)
Nepálští záchranáři našli a vyzvedli tělo Ondreje Húserky (58)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (29)
VENI VIDI VOLAVI in honorem Alexandri (20)
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (2)

 Nově v inzerci:
STANOVÉ KOLÍKYUltralehké,odolné,kvalitní SET 8+1NOVÉ,NEPOUŽITÉ! | RAB DOWNPOUR ECO-membránová bunda pánská | Send - Large knee pad | péřovka Black Diamond Vision | Millet GTX kalhoty | Nadšená lezkyně, kde jsi? | Brigáda v Krkonoších | Sacrpa Maestrale | Pátek sobota | Statická a dynamická lana |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 406 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 343 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 320 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 314 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 289 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.