LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Nedělej krok, ze kterého se nemůžeš vrátit.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140170 cest
Nové přelezy:
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A
J´Ai Toujo 7c+
1.20 € Var 8a
Ofthalmopa 7c+
To Pantheo 8a+
Orgi Nerou 8a

Stěny
Boulder Bar - Praha 7
Rock 'n' Wall - Plzeň
Lezecká stěna Kbely - Praha 9 – Kbely

Prodejny
Outdoor Centrum Rock Point Poříčí - Praha 1
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno
Rock Point Plzeň Americká - Plzeň

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Známý lezec zahynul

Shortoff Mountain

smallLezec američan Austin Howell, mezi lezci velmi známý zejména díky jeho instagramovému účtu “Freesoloist”, zemřel 30. června po pádu při sólo výstupu v oblasti Shortoff Mountain, Linville Gorge, v Severní Karolíně.



Možná ještě máte ten divný pocit kolem žaludku jako já, když si vzpomenete na film s Alexem Honnoldem (teda pokud jste film viděli). A musí vám výt jasné, že free solo je ultimátní disciplína, která občas (při pádu skoro vždy) končí smrtí. A právě vášeň k této sebevražedné aktivitě se stala tragickou dalšímu ze známých solo vyznavačů.

Austin Howell

Austin Howell – webové stránky The Soloist



Susan Hill, Austinova dobrá přítelkyně popsala, co se přesně stalo. Howell strávil dopoledne sólováním v oblasti zvané Titled World kde přelezl několik cest jako Dopey Duck (5.9) a Golden Rule (5.11a / b). Pak Susan musela odejít, ale Howell pokračoval v soloingu.
Právě přicházela ke svému autu, když Austin spadl. Běžela zpět a od dvojky, která vedle Austina lezla na stěně, se dověděla, co se stalo:
Prý uslyšeli Austina jen zakřičet „ Ne“ pak už nic, jako by to přijal a když vzhlédli, viděli ho spadnout asi 80 ft (asi 25 m). K vrcholu stěny mu zbývalo ještě asi 6 m. "Nebyla to jeho chyba, prostě se ulomil chyt."


Howell poprvé získal pozornost v roce 2015, poté, co vystavil na net video o solo přelezu Dopey Duck, - 100m vysoké cesty obtížnosti 5,9 v oblasti Linville Gorge. Na videu leze nejen bez lana - ale také bez bot a oblečení jen v klobouku.(hi res)

foto by © video Howell


Austin Howell

Austin Howell ve svém oblíbeném duhovém tričku

foto by © courtesy Instagram Austin Howell


Zdroje:

Zde článek o nehoděAustin Howell, 31, Known For Bold Solos in the Southeast, Dies in Free Soloing Fall

Zde jeho webThe Freesoloist

Zde Austinovo Insta účetIstagram - Freesoloist

JirkaS   [úpravy] 10:47 04.07.2019Tisk 

Reklama:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Nebyla to jeho chyba...15:05:20 04.07.2019
..tato formulace autora clanku jiste zaujme vice ctenaru a asi i vyvola radu ostrych reakci. Jak casto pise Vlk lezeni je nebezpecna aktivita...toto prijima hodne z nas snad, zejmena prvolezcu. Kdyz lezl takovym stylem, jak popisuje clanek, tzn. cely den porad dokola a pritom asi i tezke cesty, tak on snad i chtel takhle skoncit. Chapu /sice jen tak trosku/ trosku napr. Huberova a Honnoldova sola, sam jsem jich par dal. Ale ja myslim, ze tam u nich a samozrejme i u mne  slo o vicemene pripravene a predlezene cesty a s rizikem treba 5:1 ze to vyjde..to jest ze se dela jen jedna za rok nebo tak. tenhle solista ale asi lezl takto porad dokola ..mozna sice lehci...presto s rizikem 1000:1 ze to vyjde. No a pri 20 cestach tydne to vyjde na prezitelnost do 1 roku...
Ja s ulomenym chytem pocitam v kazde ceste, presto casto delam kroky, kdy musim zarvat za jeden jediny chyt a ne vzdy je to treba zajisteno..ale vetsinou ano. Ja taky sololezeni moc nesleduji, ale ten Honnold by toho mel podle mne uz nechat, vzdyt je pohoda i v 80 si pak vylezt nejakou sestku. Fakt nemam rad chytre reci typu..ten si o to koledoval..ja to rikal...ale mel jsem potrebu napsat tento komentar, ani nevim proc.
Martas.odpovědět 
 Re: Nebyla to jeho chyba...15:38:54 04.07.2019
Ano, spatne zhodnoceni cesty ci sveho usudku - nepocitani s utrhnutim chytu pri aktivite kde utrhnuti chytu muze byt fatalni, je bezesporu chyba cloveka (ostatne co z chyb ktere nastavaji neni chyba cloveka, ze?). Zrejme ale lezl s timto vedemim, ze takto muze skoncit. Tak nezbyva nez poprat uprimnou soustrast pozustalym.
odpovědět 
  Re: Nebyla to jeho chyba...16:14:58 04.07.2019
až na to, že upřímná soustrast se nepřeje, odborníku..
sodíkodpovědět 
   Re: Nebyla to jeho chyba...21:39:59 04.07.2019
V jeho případě právě, jo. Když o to, byť nevědomě a částečně, usiloval.
odpovědět 
   Re: Nebyla to jeho chyba...02:12:46 06.07.2019
Tak to si mi to teda vostre nandal.. Neco co jsem napsal ti slaplo na kuri oko?
odpovědět 

 RIP22:09:47 04.07.2019
Kdyby nesoloval na takových kamenolomech a krachlích....sebevražda, otázka času
RIPodpovědět 

 Osud22:26:22 04.07.2019
S tim se uz musi pocitat, jen otazka casu..
Petersonodpovědět 
 Re: Osud23:13:37 04.07.2019
RIP Austin. Každý tu hranici má jinde. Já se snažím nedělat tuhle disciplínu často. Je pro mě důležité pohybovat se při tom spíš v pevnější skále a hlouběji pod svým maximem. Každý kdo trochu leze tradiční cesty v horách nebo na skalách ví, že hranice mezi free solem a morálovou trad. cestou je občas neostrá.
motákodpovědět 

 Instagram je insane23:39:12 04.07.2019
Myslím, že na jakoukoliv tragedii je zaděláno ve chvíli, kdy si vytvoříte instagramový účet a jste hnaný touhou ho plnit šílenýma a ještě šílenějšíma sólo fotkama.
Steveodpovědět 

 Instagram je insane23:39:14 04.07.2019
Myslím, že na jakoukoliv tragedii je zaděláno ve chvíli, kdy si vytvoříte instagramový účet a jste hnaný touhou ho plnit šílenýma a ještě šílenějšíma sólo fotkama.
Steveodpovědět 
 Re: Instagram je insane21:01:00 06.07.2019
a co Kurt A. se svojí slavnou fotkou s tuplákem?
odpovědět 
  Re: Instagram je insane21:23:42 07.07.2019
A už jsi Fight gravity lezl? Lezl jsem to už před lety a fotku si přesně nepamatuju, ale pokud je to z klíčového místa, tak si rozhodně koledoval. Vršek pak už měkne.
odpovědět 
   Re: Instagram je insane10:38:52 12.07.2019
Tech jeho fotek z FG je víc, s tuplakem a v kozenejch kalhotech s padacím mostem a potom taky v trenkach a oldschoolovym maglajzakem velikosti tašky z Lidlu. Nevím jestli jsou další - já znám tyhle. Myslim, ze jsou z jednoho stejného místa - dolezes lehkej koutek a natahnes se pravou do backhandovy madloboule, ze který se vlastně to obtizne v FG zacina, pak se vypustí nohy a cvak - je to doma. Když se orizne koutek, co je cca metr před břichem a fotí se zhora (strmý svah u nástupu dodá perspektivu) - je z toho ikonicka fotka.
Freesolo je samozřejmě dementarna a uplne nejhorší jsou ty ezokecy kolem. Před mnoha lety jsem uslapnul stup v úplně debilne vybrany lehký ceste na písku. Dal jsem zada z cca osmi metru, naštěstí jsem prezil a jako bonus neskončil na vozejku. Rozhodne si nevybavuju nějaký liby pocity, který bych během toho letu zažíval, smíření s vesmírem či podobný nesmysly, spis jsem se strašně bal, ze umřu. Vždy když si na to vzpomenu, tak je mi i po dvaceti letech na bliti. Kluka i jeho blízkých je mi líto.
J.Kladaodpovědět 

 solo10:20:28 05.07.2019
Jak rekla Lynn Hill k Honnoldovi.. Je to nestastny jak se prezentuje a nesmyslne riskuje pro neco co neposouva v podstate lezeni. Jen ze neni tak dobrej aby posunul hranice v obtiznosti, tak aby se uzivil lezenim nic jineho nezbejva nez riskovat.
Klidne me tady kamenujte, ale tenhle styl nema patrit na kameru. Ani se tim nemaji prezentovat sponzori a jen to hnat dal, diky prachum co z toho pak tecou. Je to dle me tezce toxicke a nezodpovedne.

Lezt nahej prumernou cestu abych na sebe upoutal.Jako proc? Je to jeho nezodpovednost, mohl se jistit..zadnej chudak to neni, jeho blbost ze to hnal furt dokola dal.
Dle me to na Honolda kdyz s tim nesekne dozene taky..
Je mi ho lito jako cloveka co umrel, ale sel tomu naproti a jeste daval blbej priklad dalsim.
filodpovědět 
 Re: solo13:41:13 05.07.2019
lepší se zabít, než skončit na vozejku a celej život jen čumět na ostatní
odpovědět 
  Re: solo14:23:39 05.07.2019
Solovat 5 a mit max 6- ve 100m a solovat 10 a max mit 11- je v podstate uplne jedno. Zadnej zazrak se nekona. Max to neni a max to neni obtiznostne a co vic oba v tu dobu sazeji vsechno..ne vozejek ale zivot nebo smrt.
To co se udelalo z Honolda je prikladna blbost. Rozdil v tom neni. Zivot je zivot a je jedno zda spadnes na 5 nebo na 10 obtiznosti. Bral jsem sola jako vnitrni zalezitost co chci prozit, ne tim nekoho oslnovat.
odpovědět 
   Re: solo21:01:07 05.07.2019
Tak úplně stejné to není. Ve tvých případech je rizoko u těch těžkých mnohem vyšší. V pětkách jsou obykle madla, obrovské stupy, chyty nekloužou, nejsou tam lištičky a ulomitelné pidichyty... V pětce se ti nestane, že nejdeš na jistotu do bezpečného chytu. V desítce budeš mít obliny, hnusné stupy, lištičky, často musíš nějaký chyt trefit úplně přesně... Dovolím si tvrdit, že smeknutí z "tutových" chytů a stupů bude v desítkách více, než v pětkách :-)
odpovědět 
    Re: solo19:47:45 07.07.2019
obejktivní záležitos.. Ano v menších chytek i stupech je to horší jak píšeš. ALE vem si že pro tebe madlo, schod je v podstatě stejny jako žiletka. Jo je větší šance, ale si na hranici co vůbec lezeš. Někdo kdo se bude plácat tak to bude brát stejně jako když bere žiletku, jen pro lidi co lezou to budou madla..
odpovědět 
     Re: solo08:46:58 08.07.2019
Ano, ale já to bral z hlediska třeba ustřelení nohy. Na doraz polezou oba. Ale že se ti smekne ruka nebo ujede noha na římse je mnohem méně pravděpodobnější, než že špatně trefíš oblinu nebo ti ujede noha, která byla jen na tření nebo mikro stupu. A to nemluvím o restpointech :-) V pětce si najdeš odpočinkovou pozici skoro vždy, často vidíš, když někdo na pětku nemá, že se v nějakém místě zastaví, sice neví, jak dál, ale stále tam stojí a stojí... V desítce moc podobných míst, kde se můžeš zastavit, vyklepat, odpočinout si a přemýšlet si, co dál, neznám :-)
odpovědět 
 Re: solo21:08:12 06.07.2019
Jako jooo, ale Honholdovi to beru, vždycky si vzpomenu jak leze ten prásk v Sasku v Sharp endu.
Miluje, lezení, živí se tím, baví ho to, soluje, holt se u toho nechá točit, má z toho prachy, lepší než kdyby dělal reklamu na hrnce. A soluje hustý věci. Něco určitě posouvá.
A není trapnej, jako Ještěr, kterej tady presentoval pár svých soloakcí, dosti narcistně a eště tahá cepry do skal, vošoupávat pětky. Tomu prvnímu to věřím a když se mu něco stane, bude mi to líto, u toho druhýho by mi pád nevadil.
Lidi se prezentujou daleko horšíma hloupějšíma věcma...
odpovědět 
 Re: solo20:40:50 18.08.2019
Kdyz to tak ctu...kolik je v tom teda penez pokud to nekdo dela pro uziveni? Diky.
odpovědět 

 Škoda velký smutek 15:03:55 05.07.2019
Každý kdo soluje je pro mě bůh.. Sám jsem vysoloval cesty v tatrach a vím jaký je to zážitek.. Všechna čest mu.. Kdo někdy soloval nemůže se k solum vyjadřovat.. Nechápu ty negativní komety lidi je dost
Filip odpovědět 
 Re: Škoda velký smutek 16:22:02 05.07.2019
Myslis buh hlouposti..A dle komentu pochybuji ze ty si nekdy soloval.
odpovědět 
  Re: Škoda velký smutek 20:25:43 05.07.2019
Každý správný piskar si někdy zasoloval, většina mých známých, včetně mne, ale nikdy jsem to neprezentoval, ani oni. Jde o vnitřní pocit, který nelze sdílet.
Tom Cruiseodpovědět 
   Žebřík20:56:08 05.07.2019
Jo jo. Také nějaké to solo mám, ale moc hrdý na to nejsem. Byla to sola spíše z nutnosti (tahání lan nebo lezení s někým, kdo by mne v žádném případě nechytil) a jsem rád, že tuto dobu mám v pořádku za sebou. Na druhou stranu musím říci, že jsem to nijak neprožíval, žádné super pocity... lezu obykle pod maximem, nepadám, takže jsem lezl jako jindy, prostě v klidu, na jistotu, zda mám jištění, nebo nemám, jsem neřešil, prostě nepadám. Za malé chyty jsem nebral, na blbé nešlapal (6-7 na Rovišti), pocity asi jako když lezu na žebřík. Výšku jsem také nikdy něřešil, od 15 metrů je to jedno, zda visím ve 20 nebo 200.
odpovědět 
   Re: Škoda velký smutek 17:28:33 06.07.2019
To tu ale meles pekny hovna. Jen pockej az si te podam.
Justin Bieberodpovědět 
    Re: Škoda velký smutek 15:32:53 07.07.2019
Justine, vem si mikrofon a jdi si zaběhat s ochrankou za prdeli. Na víc nemáš.
Silvestr Staloneodpovědět 
     Re: Škoda velký smutek 20:38:49 07.07.2019
Tebe Silvestre si podam hned po Tomovi! Budes brecet jak male decko az s tebou skoncim. Dana White souhlasi.
Justin Bieberodpovědět 
      Re: Škoda velký smutek 16:38:36 08.07.2019
Už se těším až ti vecer natrhnu, však víš co, jako posledně
Lucie Bíláodpovědět 
       Re: Škoda velký smutek 09:19:50 10.07.2019
Lucie, mas stesti, ze nejsem na duchodkyne, jinak bys videla to coro!
Tvuj Justinodpovědět 
   Re: Škoda velký smutek 21:03:58 06.07.2019
Tak ono to často ani jinak nejde, když autor cesty je hovado.
odpovědět 
    Re: Škoda velký smutek 15:04:29 07.07.2019
Obdivují free sólo,je to samozdrejmne nejcistci styl,nemusis se motat s lanem,jistitkama,nespolehas na to,"ze te někdo chytí,zachrání". Ale tuhle jsem vypadl z trojkovyho komína a byl za to lano moc rad. Víc než Hannold,s televizním štábem okolo,je mi ale sympatictejsi třeba Peter Croft,který si lezl ty svy těžký stolička(treba Astroman),pěkně v tichosti a sam.

Kvapaodpovědět 

 Tak to prostě je09:39:06 12.07.2019
Vesměs se k příspěvkům na lezci nevyjadřuji, ale téma free solo je vážné téma.
Myslím si, že je to celé o stavu mysli a sebevědomý člověka v danou chvíli.
Osobně jsem v mládí občas sóloval a je jedno jakou obtížnost.
Teď když o tom zpětně přemýšlím, tak si samozřejmě sám sobě říkám jaký jsem byl hazardér a nezodpovědný člověk minimálně ke svým rodičům.
No a teď to nejdůležitější co ve mne tento stav mysli navodilo. Jednak mládí s pocitem nesmrtelnosti a za druhé podobné příklady, které jsem mohl sledovat v horolezeckých článcích.       
IvanBBodpovědět 

 Foto dne:
Děčínský Sněžník - Skalní město…. 6C
Skalní město 6C
 Databáze cest:
Všechny cesty (179365)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
El Col-leccionista 7a+ Siurana
Roby Legend 8c La Gola
Geografia 7c Ulassai
Resta Way 7c+/8a La Gola
African Reggae Plus 8a+ La Gola
Nově komentované:
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín
Paradisi Musulmani 6b+ Jerzu
Tesoro Mio 7+ Geyikbayiri
Absinth 9- Geyikbayiri
Confetto ... 6c+/7a Massone

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... | Re: Slanění z nýtu | Re: Chýba SERENE |

 Nové komentáře:
Re: Gratulacia | Gratulacia | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (49)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (19)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)
Marjan (4)

 Nově v inzerci:
Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV | 2X Simond Piranha |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 352 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 309 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 280 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 277 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 250 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.