LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Nejrychlejší výměna informací je rána pěstí.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Křest knihy Perly východu
Vyšla kniha Laviny v Česku
Update sprievodca Jelenec

Závody
Novoroční Open (11.01)
Novoroční pohárek (25.01)
SP boulder Keqiao (CHN) (18.04)

Žebříček
Cesty:
1.Šindel 12447
2.Votoček 12262
3.Trojan 12246
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11156
3.Volf 11006
Hory:
1.Groš 7855
2.Skopec 7324
3.Rojko 7286

Výsledky
Kontinentální pohár a MČR v ledolezení (07.12)
EP v ledolezení Žilina (23.11)
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)

Deníčky
5679 lezců
1145799 cest
Nové přelezy:
Fénix 7C+/8A
Pták Noh 7C
Sex S Ex XIc
Pták Ohniv XIa
Klystýr 7C+
Elektrické 7C+
Kra 8B
Velur 9
Strážce Ta 9-
Heros 7C

Stěny
Big Wall - Praha 9 - Vysočany
SAUNA - Plzeň
Lezecká stěna Kbely - Praha 9 – Kbely

Prodejny
Lezec-shop.cz - Štěchovice
Rock Point OC Olympia - Brno
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Prásknutí bičem

Levá ruka je zarvaná ve spáře. Pravá ji bere na bekend.

Nohy drží tak, že ani nejdou. vyndat. První kruh je něco přes dva metry pod nohama, další kousek od rukou. Ještě jeden krok. Do řiti - spára se trochu otevřela a přestala brát. Ruce jedou ven, nohy krásně drží. "Dopr…, Pepo asi pudu!" Ještě pár vteřin boje, v okolí žaludku příšerné svírání a: "Bacha du!" Hlava toho moc nepobírá. Všechno je nějak vzhůru nohama. Švihlo lano, něco prosvištělo kolem (Pepa) a pak nic. Brada byla přitisknutá na prsa. Teď se povoluji zatnuté svaly a hlava se pokládá na schod. Byl to dobře osmimetrový kondor hlavou napřed - až na zem. Nemám ani škrábnutí, Pepa si hoví zhruba dva metry nad zemí - pěkně ho to potahalo. Omrd je jak válečný fotograf - bez hnutí brvou to všechno nafotil.

Takhle to dopadlo zhruba před rokem, když jsem si řekl, že se chci aspoň trochu naučit lézt spáry. Myslel jsem, že prachovský Bič je na to ideální. Asi nebyl. Říkal jsem si mockrát, že si ho musím zkusit znova, ale vůbec se mi do toho nechtělo. Teď, na začátku sezóny, to najednou přišlo. Když jsem si odpoledne balil věci věděl jsem, že dneska bude lezení bolet - pudem si trošku zapráskat Bičem. Pepa je pro. David se s chutí přidává - vždycky dolezl pod třetí. Dále ni krok. Pokaždé slezl. Omrd není k mání, protože je zamrdaný v Práglu (tak tomu městu poslední dobou říká :-)



Těsně před šlehnutí Bičem



Těsně po


Navlíkáme se do vercajku. S uspokojením vytahuju bambuláka, kterého jsem si speciálně na tuhle cestu upletl. Přesně vím, kam ho chci dát - tam kde sem minule vyhučel. Z minula vím, že ve spáře musím být pravou rukou a Pepa musí stát víc pod kruhem - loni ho to přitáhlo nějaký ten metřík pod něj a pak ještě něco nahoru.
Jde se na to. K prvnímu sokolikama - paráda, v pohodě. Nález do spáry - ještě to jde, i když je uvnitř docela vlhká. Blížím se k onomu místu. Přichází na řadu bambule. Ale není to jen tak. Musím ji tam nahodit. Moc to nejde. Dostávám do hlavy pár solidních pecek od moji stejně solidní bambule. Už tam je. A je tam taky pěkně na prd - nedrží. Ještě nějakou dobu se jí tam snažím nacpat líp ale zbytečně. Spíš morálová. Po tom, co se mi stalo před rokem se mi dál moc nechce. Hlavou mi probleskne, že se na to vybodnu a ke druhému to nechám vytáhnout Davida. Pak bych zas nastoupil já. Hned takový nápad odheknu - to bych pak v sobě pořád cítil šlince po tom zatraceném Biči. Odhodlávám se k další cestě. Ruce se dřou, nohy krásně drží. Už je to tady - 2. kruh! Beru ho všemi pěti a je mi fuk, co by na to řekl klasik. I kdybych to dál nedolezl, tak je to můj osobní triumf. Překonal jsem pro mě klíčové místo. Klíčové lezením, ale hlavně podělaným strachem. Sedím, odpočívám (od prvního ke druhému mi to podle mě trvalo tak 10 - 15 min). David dole hlásí, že tohle bylo v poho. To nejlepší prý teprve přijde. Hned je mi "líp". Jistič si dává cígo. Já vyklepávám ruce a skenuju, jak to vypadá dál. Dokouřeno a jízda pokračuje.
Kousek nahoru (krásná fixní smyčka s Davidovou připomínkou, že: "tahle už tu byla za mýho tatíka") a zas do spáry. Pomalu se deru výš. Prekérka. Nějak to nejde dál. Začíná mi nepříjemně šít noha. Musím si odpočinout. Přenáším váhu z nohy na nohu, střídám ruce. Fajn, přestalo to. Zase se mi vůbec nechce, zevluju. Ale já prostě chci! Levá výš, pravá chytá nějakou oblinku. Kruh! Ručka jede ze spáry čím dál tím víc. Seru na oblinku a du po kruhu jak pes po uzeném. Mám ho, cvakám, sedám. Je to boj. Tady se spára lomí doprava. Co se týče pocitů, tak už je to v klidu. Kruhy jsou kousek od sebe (stejně u každého sedím, protože mě cesta sem nahoru pěkně zmohla), nohy ve stěně (sice hodně na tření, ale nehrozí pád hlavou napřed). Po dalších desítkách minut jsem u pátého kruhu. Dá se říct, že tady Bič končí. Štanduju a dobírám najdřív Pepu a pak Davida. Patom dolézáme "soustavou komínů na vrchol". 
Nahoře jsou pocity nás všech k nezaplacení. Kdo prožil nějakou podobnou bitvu, kterou nejdřív těžce projel, ale pak se kousnul a vyhrál ji určitě ví, co myslím. Kecáme a kocháme se západem slunce.
Slanili jsme. Cestou ke kolu jsem si uvědomil, že jsme se ze samé radosti zapomněli písnout do knihy návštěv. Davidovi ruce jsou na tom nejlíp. Moje dostali pohulit ale jde to. Pepovi vypadají, jako by někoho před chvílí umlátil k smrti.
Jsem šťastný a spokojený. Překonal jsem svůj morálový blok a prodrásal se až nahoru. Když jdu teďka kolem, tak se mi tomu skoro nechce věřit. Spáraři se nejspíš jen usmívají, jako že prachovský Bič je naprosto nádherný. Já spárař nejsem. Možná, že mi někdy spáry půjdou líp a já si pak tuhle cestu vychutnám. Ale rozhodně nikdy nezapomenu, jak jsem nejdřív dostal tímhle Bičem pěkně na prdel, ale jak jsem ho pak roztřesenýma rukama uchopil a pak jsem si já i borečci, co byly se mnou, tak nějak nejistě zapráskali.


Ještěr   [úpravy] 16:00 12.05.2005Tisk 

Reklama:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Bič16:47:04 12.05.2005
Dle titulku  jsem si už myslel, že jste opravdu lezli Prásknutí bičem v Teplických skalách a vy jste zatím bojovali na Prachovském Biči. Je to pěkně hrdinná historka spárových začátečníků. Jenom vás lituji kolik zasvědcených komentářů od otrlých borců schytáte:-))) Pro začátek to není špatný, hlavně to že jsi se vrátil i po pěkně zavěšeným pytli a dolezl to. To je nejlepší spárová škola a nabytý morál i zkušenosti se zakládáním smyc se budou jinde hodit. Jenom nepřestávat!
motákodpovědět 
 Re: Bič20:40:37 12.05.2005
Podobně jsme si zabojovali hned za rohem v údolní spáře. Taky se to chci naučit a taky to de všeljak jenom ne snadno. Kolem biče zatim obcházíme se svrběním v prstech tak snad letos?
Karelodpovědět 
  Re: Bič22:02:26 12.05.2005
Tak ty myslíš na bič, a koho tam naženeš?
Cendaodpovědět 

 Pěkně20:44:44 12.05.2005
Myslím, že jste pěkně vystihli to, co spojuje všechny lezce napříč a navzdory obtížnostem. Boj o život. Že se tam jiní proběhnou, nevadí. Oni si zase zabojují jinde, kde se proběhnou další. A ti si zabojují tam, kde ještě ti lepší ... A tak pořád dál, až ti úplně nejlepší přelezou něco, kde už se neproběhne nikdo. Ale napsat, napsat o tom může každý. A ta fotka hlavou na schodu je opravdu výmluvná.
Jarda Maršíkodpovědět 
 Re: Pěkně13:56:00 15.05.2005
tak, tak ... vo tom to je.
stipodpovědět 

 Teda Ještěre,20:57:37 12.05.2005
ta hlava na schodech už teda je opravdu jen kousíček od roztřískání. Tos měl kliku. Gratuluju k přežití a k překonání bičového syndromu při dalším pokusu. Každej to takhle nějak prožíváme - obavy před, strach při a euforie po překonání svého problému. Někdy je to trojka, jindy pětka, u někoho devítka, ale v podstatě je to pořád stejné. O tom to lezení je. Jen soukromá otázka: Nosíš po tomhle parašutistickém čísle helmu?
No a kdyby ses k tomu dostal, tak by neškodilo opravit pár těch špatných i na konci článku.
Petr Jandíkodpovědět 
 Re: Teda Ještěre,21:15:20 12.05.2005
Nejen helma, ale i prsak. Zajimave, jak jsou tyto dve zakladni pomucky naprosto opomijeny
ooooodpovědět 
  Re: Teda Ještěre,21:36:37 12.05.2005
no a kdypak jsi mel prsak a helmu na pisku ty? Jestli jo tak smekam, protoze i pres to ze vim kolik muze helma a prsak pomoct, tak na pisku nenosim ani jedno. Sentiment? Blbost? Asi neco mezi tim, peknej clanek.
radek
zobanodpovědět 
   Re: Teda Ještěre,08:04:41 13.05.2005
Zobane, zrovna od tebe bych cekal trosku jiny pristup... :-D
Pepaodpovědět 
    Re: Teda Ještěre,08:13:07 13.05.2005
To jo, to je metodikovo veřejné přiznání a z toho čouhá zase nějaká ta exkomunikace! Jinak já sem změk po tom letošním mordu na Benkem v Ostrově a tahám ten blemboň taky. Moc in to neni, smyčky se přes to blbě přetahujou, ale vohehdá jsem to po takovym nekoordinovanym třímetrovym vodsednutí vocenil.
Papoušodpovědět 
     Re: blemba20:46:51 13.05.2005
To máš nějako motocyklistickou integrálku ne? Nebo snad stará Cassida Alpine? U dnešním normálních helm není problém přes ně sundavat smyčky :-)
Petr Jandíkodpovědět 
      Re: blemba20:49:44 13.05.2005
Mám Vertku vod Kupředu Salewa. Ale ta smyce se mi dycky chytne za rantl. Asi sem nemotornej.
Papoušodpovědět 
       Re: blemba20:56:27 13.05.2005
Já mám modrou Edelridku a tuhle se mi stalo že jsem jako nachštajgr zoufale visel v Rájci na VIIb a sundaval smyčku, která byla tak akorát přes hlavu, ale přes blembu nešla. Tak jsem ji nechal jako ozdobu klobouku. A ono to nejni špatný tam mít okolo hlavy smyčku nouzovku :-) Je hned po ruce.
Skoro jako když HoBl jednou přijel do Saska a měl takovou čelenku s poutkama u uší, že tam jako může mít rychle po ruce karabinu do kruhu.
Petr Jandíkodpovědět 
        Re: blemba19:43:25 15.05.2005
Můžem papuši udělat blembákovej tým....lezu na prvním taky v blembáku....mám svoji makovici rád a machrovat už nemusím, protože budoucnost mám spočítanou a navíc si nepřipálím pleš.
Radim Bzuraodpovědět 
         Re: blemba07:23:30 16.05.2005
Kluci kdyby jste potrebovali nekoho kdo vam ze zakladniho tabora poradi tak reknete. Po operaci jsem schopny nosit helmu tak akorat v ruce. A to jeste musi byt odlehcena. a dost me to sere.
Richardodpovědět 
         Re: blemba13:14:51 16.05.2005
Jo, pleš je náchylná, já mam úžehoúpal jen to fikne. A když přídu do průvanu, tak sou v loji dutiny. Ale prej podzim na hlavě, jaro v kalhotách...
Papoušodpovědět 
          Re: blemba14:44:57 16.05.2005
Jaro v kalhotách, to jako pupence a vlhko? :o) No taky mám vysoký čelo a je to někdy vopruz. V zimě spim v šátku, páč nemám rád v ložnici teplo, ale bez pohlavní pokrývky mi namrzne hlava. Halt, pořádnej motor potřebuje pořádný chlazení.
dabodpovědět 
     Re: Teda Ještěre,21:24:30 15.05.2005
Jsem zaznamenal spis jinou zradu. Dvakrat jsem chtel sahnouti do hloubi spary. Jednou pro chyt (Udolni-Svini kamen v JH) a podruhe dat jisteni (Dusickova spara na Dusickove), a pro vetsi objem jiz tak velike hlavy jsem nedosahl, coz mi ucinilo litostivym. Lec, na blembos jsem proto nezanevrel. I proto, ze jsem se o nej nekolikrat naopak vyhodne zaprel.
jan pusodpovědět 
      Re: Teda Ještěre,10:09:16 23.05.2005
To je fakt, v tom závěrečným spárokomíně na Sviním kameny jsem se taky "zajistil" helmou (Elios), ale povedlo se mi tam zamontovat dvě jištění, což jsem značně ocenil při tomto super pinožení nahoru.
Čibiodpovědět 
       Re: Teda Ještěre,10:10:56 23.05.2005
kameni...
Čibiodpovědět 
     Re: Teda Ještěre,15:06:24 20.05.2005
Jo, Papouši, tys začal blembu nostit po tom jarním smrťáku v Ostrově. Vypovídá to o tom, že patříš k vzácné menšině, která je schopná se poučit z cizích chyb. Ovšem pořád bohužel patříš k menšině. Přitom případů právě pádů na hlavu jsou mraky (o pádech předmětů na hlavu ani nemluvě).
A pro Zobču; hele, dokud mi nedodáš ten text, byl bych velice nerad, kdybys jel někam na písek! Až to odevzdáš, tak si dělej co chceš :-)
Tomáš F.odpovědět 
 Re: helma08:56:12 13.05.2005
veru helma to by sa zas malo dostať do módy aj na skalkách. U nás je tiež momentálne jeden taký prípad bohužial nie tak štasne skončený. Nedávno chlapec hodil zemovku na Kalamárke, jasne že bez prilby a skončil v nemocnici, čo s nim je dalej neviem. Ja mám za sebou také situácie že bez helmy už nejdem ani na skalu ani na lyže, či leziem alebo lyžujem ľahku alebo ťažku cestu.
ivaodpovědět 
  Re: helma09:02:48 13.05.2005
Uz je to lepsi. Ja pred par lety jsem byl s helmou za naprosteho idiota i na skalkach. Na pisku vubec. To se proste nesmelo. :o)
A take jsem k tomu poznani, ze helma je vec prakticka, potreboval nekolik drsnych pohledu a par zbytecnych stehu na palici.
jan pusodpovědět 
 Re: Teda Ještěre,14:09:26 16.05.2005
No, jak vidim tu první fotku, tak mít to lano před kolenem a ne za, šance jít nohama napřed by byla větší...
ten-co-už-si-hlavu-taky-nabil
(Jinak pěknej článek. Už jsem byl v ádru třikrát, a dvakrát jsem měl i vercajk a kámoše-jističe, ale nenavázal jsem se ani jednou, asi su větší posera. A hodit tlamu hlavou na zem tak asi hodím lano do rokle a ne další pokus... respekt.)
bromdenodpovědět 

 hehe22:18:52 12.05.2005
Takhle uz jsem se dlouho nezasmal. Preju hodne stesti pri dalsich kondorech :) .
At zije pravidlo: "Lepsi zivy prase nez mrtvej horolezec".
Hosi zkuste si to dat jeste jenou bez tech skoku po kruhu :D
 8bodpovědět 

 Bič22:55:28 12.05.2005
Pěknej članek pašáci, ja měl tu čest to vidět i on-line,že?:) Přeji mnoho uspěchů...
Zajdaodpovědět 
 Re: Bič00:13:28 13.05.2005
Jak těžko se vysvětluje všem partnerům, že správně jistit není jen udržet lano v osmě .Pravé umění spočívá v tom, že hlídám lezce pod "druhým" než cvakne, stojím pod skálou a přemýšlím kudy uteču, abych zkrátil pád...pak už to je fakt dobrý. A neumí to skoro nikdo, ani zkušení lezci...To je bohužel smůla prvolezců, že druholezci neumí myslet na druhého...A i zkušení jističi se jen dotčeně ozývají, když je na to upozorníš, jak blbě stojí...Nekecej, já jsem nikoho ještě nepustil, jseš zase pan chytrej, co! atp.
Nakopat do prdele takovým, jako je ten co tě tam jistil. Ale mám obavy, že ani to by zřejmě nestačilo...
JIstič.odpovědět 
  Re: Bič07:26:48 13.05.2005
oblíbený padací místo, tohleto. měl jsem tu čest jistit při pokusu o tuto cestu šimáka, který vynikal silou, ale tou dobou nikterak nevynikal technikou ani rozumem. a tak šimák vyběhl k prvnímu kruhu, drapnul silnejma pazourama spáru na sokola a vyrazil k druhému. leč vykloněn doprava. jak moderní vědě známo, je-li kruh vlevo od spáry a sokolíkující odvážlivec vykloněn doprava, dělá to neplechu. a tak náš silák dolezl hlavou do úrovně druhého kruhu, pokrčil ruce a jal se šátrat po kruhu. Leč adheze gumy na botách selhala a hrdina se jal plachtit dolinou. vystartoval jsem sprintem od skály, nevím jak daleko jsem doběhl, tři, pět, sedm metrů? rána jak z děla (prvolezec byl o téměř čtvrtmetrák těžší), jsem zase pod skálou a šimák visí vodorovně tři čtvrtě metru nad zemí a do nastálého ticha (okolo udiveně zmlklo několik desítek krvelačných ceprů) povídá: tývole, sem si plác rukama vo zem.
Lukas B.odpovědět 
 Re: Bič08:44:19 13.05.2005
Nepíše osvědčený Pit S. ve svojí druhé knize, že by se měl jistič taktéž zasebejistit, právě aby nesloužil jako mobilní závaží?
dabodpovědět 
  Re: Bič08:55:45 14.05.2005
když se zajistíš moc daleko neutečeš... :o), mobilnízávaží vs. maximální zkrácení délky pádu... morbidní dilema
P.odpovědět 

 Bič ve třech před 20ti roky00:54:28 13.05.2005
Ne opravdu nemám ve zvyku shazovat  lezce, kteří mají Bič za extrém, nakonec jsme si všichni tímto prošli, ale naštvala mne jejich sprostá mluva která na slušný server nepatří a měla by být cenzurována.

Jsou prázdniny, sobota odpoledne a společně s  Milanem a Tomášem tvrdneme od rána u Turisťárny.  Cápeme se sem přes půl republiky vlakem a jako naschvál v pátek pršelo. I když  slunce od rána pere, zákaz lezení zlověstně visí na pokladně.  Co teď, lézt se nemůže, i když je skála suchá. Aspoň spáry kdybychom mohli. Ruce nás svrbí, ale strach je veliký. To z velikého ochránce Koťátka, který bedlivě stráží po léta tyto skály.
Řešíme, jak lézt a nenechat se chytit. Co takhle něco na soliko. Když nebudeme jistit nikdo se nebude zdržovat pod skálou. A je rozhodnuto, procházíme skály a vybíráme vhodnou cestu. Zastavujeme se u Biče a nedá nám mnoho rozhodování, že tohle je ta správná volba. Spára, minimum chytů, které se mohou ulomit.  Ještě schováváme batohy které by se mohli stát předmětem doličným a nastupujeme. Zvolna začínám, ruce drží dobře. Za mnou hned Milan a Tomáš. Lezecká trojka uvolněně prožívá krásu volného pohybu. Postupně přelézáme všechny části a radíme si jak přelézt obtížnější pasáže. Se stupňující se výškou se zvedá i náš respekt z cesty. Přeci jen pád z tohoto místa by byl slyšet hodně daleko a  hromové „bááác“  by mohlo přivolat zlého strážce skal a prozradil nás. Nahoře dokonale prožíváme euforii volnosti a výšky. Ani už nevím, zdali jsme měli lano. Myslím, že ano, ale že jsme to stejně slezli komínem a za hodinku seděli na pivku¨, kde jsme dokonali krásu sobotního odpoledne. V neděli se Koťátko obměkčil a tak už jsme si zalezli regulérně a bez strachu. Bylo to bláznovství? Nikoliv, žábu když umíš chytit, tak ji nepustíš. Jenom trochu trvá, než se to naučíš. Tedy asi tak vylézt sto spár.
Ps. Toto prosím neberte návod, jak lézt za mokra a raději jeďte na Sušky. Je to lepší, než provokovat ochranáře.
Ps. II. Při lezení jde o život i když máš lano.
Ps. III. O život jde i když chodíš po ulici.
Ps. IV. Z toho plyne, že nemusíš nosit lano?
Teď sám nevím, končím, plácám nesmysly, už jsem toho mnoho  vypil. Přeji hodně vylezených cest od stupně I do stupně minimálně XXXc.
Jo, a jak Koťátko, ani nevím, jak to s ním je?
   




         
Lubošodpovědět 
 Re: Bič ve třech před 20ti roky08:02:04 13.05.2005
Tak cca pred 20 lety jste praskli ve 3 bic na prachove soliko? Nevim proc se mi nejak to nechce verit.
Richardodpovědět 
  Re: Bič ve třech před 20ti roky09:39:03 13.05.2005
no docela bych tomu věřil, jestli Luboš, Tomáš a Milan, byli Beneš, Čada a Baldrych, řekl bych, že oni lano v téhle cestě asi opravdu nepotřebovali :o))
pjodpovědět 
   Re: Bič ve třech před 20ti roky10:00:53 13.05.2005
Jo to beru
Richardodpovědět 
 Re: Bič ve třech před 20ti roky11:37:30 13.05.2005
Jó jó, tak to je. Stejná cesta, různé pohledy a zážitky. Jednou jsi dole, jednou nahoře.... Skoro by si to zasloužilo samostatnej článek.
Petr Jandíkodpovědět 
 Buch buch buch - dobrá básnička:)19:14:53 13.05.2005
Z výše uvedenýho místa jsem asi před patnácti lety vycouval, když jsem si vzpoměl na varování dobromyslných a moudrých rodičů. Že bez prsáku a helmy se na písku lést nemá. Protože zapomínám téměř vždycky a na všechno podstatný, radši jsem magickej písek dobrovolně opustil a našel zdraví vstřícnější varianty: plastový prefabrikáty a pěkně vynejtovaný vápno. Několik let jsem se skutečně tetelil blahem, jak jsem zubatou rafinovaně ojebal. Jenže jenže...
Nakulenej jak sysel si v Nagu cvaknu ze země první, s pocitem absolutní volnosti a svobody vynecham další (asi) 4. Pak začnu přemejšlet, jestli cvaknout další anebo krok zpět a cvaknout minulej. Ten nahoře mi trochu pomohl - na nejfrekventovanější 5/5+ vylomim chyt. Nemotorně
se mezi pařízky rozhlížím a snažim se pochytit souvislosti - hlavně jestli žiju a tak podobně.
Výsledek: komplikovaná zlomenina pravýho zápěstí, slušná naraženina zad a levýho zápěstí. Takže se tejden nemůžu hnout a další pohody, který k tomu patřej...
Na poslední rehabilitaci se omlouvam, že nemůžu přijít, protože jsem si zlomil nohu...
Jen tak si jdu zalýst na závody. Jenže netušim, že si Vomáčka najal hromadnýho zabijáka Neubauera, aby mě nadobro odklidil. Při skoku do topu ve střeše Brumlovky si vycvakává lano z osmy a sedáku. Tentokrát se nemotorně rozhlížím mezi parketami a smutně koukam na oteklej kotník. Mam li být upřímný, spíš bulim. Protože tohle bylo dost hustý kafe i na Maximální zlobu. Naštěstí mě uklidnil slovy " měl si s tim počítat a pojistit se, lezení je rizikovej sport..." ...NO COMMENT...
Výsledek: 2 něsíce a státnice se sádrou.
Dlouho jsem o něm neslyšel, prej učí jistit nováčky v Adventuře. Snad je ten nahoře spravedlivej a uvěznil viníka nadosmrti v nějakym úzkym zavlhlym komíně.

A co z toho vyplývá?
alaodpovědět 
  Re: Buch buch buch - dobrá básnička:)22:42:43 13.05.2005
Jo tak tohle si moc dobře pamatuju. Jako student nadšenec s fůrou času jsme si šel trochu zafandit na akademický mistrovství ČR (jestli mě paměť neklame). Diváků bylo dohromady asi tak pět, takže sedíme všichni v první řadě. Komentátor hlásí něco ve smyslu, že s radostí nazpět mezi námi vítá borce co je krátce po úraze. Obdivujem jak plynule valí stropem, na konci mu trochu dochází, lehce se zachvěje, je jasný že během pikosekundy pude. Jen tak mrknu na jističe jestli se soustředí na chycení a krev mi naprosto ztuhne v žilách, když ho vidím s osmou v ruce jak se do ní snaží rychle navlíct lano. Než stihnu zareagovat, koutkem oka mi bleskne stín snášející se od stropu a metr předemě na parkety s tupým zaduněním dopadá borec. Naštěstí jenom kotník v pytli, ale je nám ho hrozně líto. Naprosto nechápu jak se tohle může stát, kurňa jistič na závodech by měl aspoň trochu vědět co dělá ne? Doufám, že se od tý doby nikomu nic podobnýho nestalo...
Špicálodpovědět 
   Re: Buch buch buch - dobrá básnička:)13:58:39 16.05.2005
No jo, taky si na to vzpomínám. Já to ale neviděl - seděl jsem ještě v izolaci. Doufal jsem, že na mě nevyjde stejný jistič.. Tak mě napadá, jak to, že jsme v izolaci věděli, co se stalo, když jsme měli být izolovaný? To už si nepamatuju...
Hurzyodpovědět 
    Re: Buch buch buch - dobrá básnička:)21:02:59 16.05.2005
No ja si to pamatuju. Jedne zavodnici nepodaval jistic lano az tak moc, ze ho reklamovala a vratila se do izolace, ze poleze znova. Videla nebo slysela rachnout Alu a v izolaci nam to povypravela. Trochu nam to asi tenkrat vzalo elan.
Ivuchaodpovědět 
     Re: Buch buch buch - dobrá básnička:)07:07:54 17.05.2005
teda, vůbec tomu nerozumím, ale:
- sem si vždycky myslel, že si na závody většinou berete vlastního jističe a vlastní lano, a erární je jen poslední nouzovka. to jste fakt vždycky odkázaný na neznámého tydýta? to bych se teda bál!
- je pravda, že pořadatel musí závodníkovi zkontrolovat, jestli se správně navázal?
Lukas B.odpovědět 
      Re: Buch buch buch - dobrá básnička:)11:08:35 17.05.2005
Teda, taky tomu vůbec nerozumím, ale vlastní jistič je myslím nepřípustný především proto, že by mohl nepřípustně pomáhat - dobráním nafest po cvaknutí. To by se asi velice těžko posuzovalo, co je dobrání přiměřené a nepřiměřené => autorizovaný nezávislý jistič.

Za druhé by musel být jistič jedinečný pro každého závodníka (ne třeba jeden pro skupinu) a tím by se zdvojnásobil počet lidí v izolaci.
mellounodpovědět 
  Re: Buch buch buch - dobrá básnička:)12:06:26 18.05.2005
Zdar skokanosaure, na ty statnice byla sadra dobra, ne? Aspon si prvni termin nestravil v Jure....:)
 Laco Šaolinodpovědět 
 Re: Bič ve třech před 20ti roky19:53:49 15.05.2005
Koťátko je stále na svém místě. Pochoduje u Turisťárny mezi výběrčím u vchodu do skal a výběrčím na parkovišti a kontroluje, aby bylo vše, jak má být. Dnes jsme tam byli (ne na lezení, pršelo) a vadilo mu, že je slabá návštěva.
milanoodpovědět 

 Bitch06:34:05 13.05.2005
No jo, co by ne...
Bukwaodpovědět 
 Re: Bitch13:31:31 13.05.2005
No nějakej hrdina se najde co Cendo? Poslední příspěvek by tomu napovídal...
Karelodpovědět 

 jištění00:32:23 14.05.2005
Když už jsme u toho jištění. Co si myslíte o jištění přes osmu? Vždyť přeci se přes ni vůbec jistit nemá a když jsem poznal co to je jistit přes háemesku už nikdy bych osmu nepoužio na nic jiného než na slaňování.
Daliborodpovědět 
 Re: jištění11:02:00 14.05.2005
Osma je stará spolehlivá škola. Používala se, používá se a používat se bude. Vývoj jde ale pořád kupředu a záleží na každém jestli jde s ním. Já osobně mám osmu pořád v lezeckém matroši ale používám reverzo a všem bych to chtěl doporučit protože to je prostě paráda!!
Tomodpovědět 
 Re: jištění11:03:18 14.05.2005
Osma je stará spolehlivá škola. Používala se, používá se a používat se bude. Vývoj jde ale pořád kupředu a záleží na každém jestli jde s ním. Já osobně mám osmu pořád v lezeckém matroši ale používám reverzo a všem bych to chtěl doporučit protože to je prostě paráda!!
Tomodpovědět 
  Re: jištění01:22:37 15.05.2005
Jeste jsem to v akci nevidel, ale vyrobce uvadi

Belay device for the leader or the second, descender. For use with thin ropes from 7.5 mm to 8.2 mm, twin or double rope technique.

Neumim sice moc anglicky, ale rek bych ze to pro moji chlupatou 10 a pulku moc nebude :D

Jinak mam Gri Gri, ale to je tvrdarna, takze doporucuju osmu a dobryho jistice. Neni nad meke padani.Je fakt ze se krouti lano. Jeste ten kybl vypada dost solidne, nejlip vypada ten od ["Diamondu"] je pekne velkej a sirokej :D .
 8bodpovědět 
   Re: jištění10:21:24 15.05.2005
Gri-gri uz na nekterych stenach v Evrope zakazali.Nejhorsi je ji dat do ruk borci co je zvykli na osmu a chce s ni davat prokluz.Parkrat sem videl podlahu a nebyli to zacatecnici.Podle me je dobra jen pro deti a zensky - trhnuti jim ji vyrve z ruk a telem daji prokluz.Syn me tak jisti od deseti.
caballoodpovědět 
    Re: jištění17:01:22 15.05.2005
No ja s tim jistim akorat s horinim na vapne, pac kdyz v tom borec odsedava nemusim to drzet :D .

Jinak chtel bych vedet jestli to reverzo je teda jen na ty dvojcata nebo taky na jednicku treba 10.5 :D
 8bodpovědět 
     Re: jištění19:45:37 15.05.2005
Reverzo se na jednoducho použít dá, i když já osobně mám dojem, že málo brzdí. Slaňování na dvou devítkách bylo až dost rychlé.
Na jednoducho i dvojito se dá použít Tre Sirius, ale najednoducho poněkud kroutí lano.
Petr Jandíkodpovědět 
      Re: jištění23:32:15 15.05.2005
hm takze osma a Vokoun to jisti :DDD
 8bodpovědět 
       Re: jištění08:11:57 16.05.2005
Jo. Jo. Srovnavaci test jistitek mi tu lezi v rozpracovane forme cca od lonskeho srpna. Myslim ze je nejvyssi cas kousnout a dodelat.
Jinak TRE jsem mel moznost testovat a rozhodne z nej neoplyvam nadsenim, spise naopak. Ale vic az s fotkama.
Radek
zobanodpovědět 
        Re: jištění10:46:54 16.05.2005
Hodnocení TRE je asi otázka individuálních sympatií či antipatií, ale nelze pominout, že kromě HMS to je jediné jistidlo, které má dostatečnou brzdnou sílu v jakémkoliv směru.
Podrobnosti viz http://www.lezec.cz/clanky.php?key=794
Petr Jandíkodpovědět 
   Re: jištění08:07:38 16.05.2005
nebude to spis reverzino? doreverza chlupatou desitku nacpes....
Pepaodpovědět 
    Re: jištění09:03:38 16.05.2005
Reverzem jistim i na jednicce a mam starou chlupatou Alteu a no problem... Jeste o kousek tlustsi by se tam nejspis taky veslo.
Martinodpovědět 
     Re: jištění09:22:28 16.05.2005
Já teda do reverza nacpu úplně všechno včetně starého tvrdého panťáku i zmrzlých oledovetělých lan.
Kuba Turekodpovědět 
    Re: jištění09:37:47 16.05.2005
Taky mam pocit, že ten popis v Aj pasuje spis na Reversino, který je specialitkou na dvojčata, popř. půlky...
n.g.l.odpovědět 
     Re: jištění00:50:55 17.05.2005
mate nekdo nejakej odkaz kde je to reverzo vyfoceny, ja teda nasel na strankach petzlu jen to Reversino, maje ho za reverzo :D Jinak pokud tam bude najeky obrazek jak to vypada v akci byl bych rad . dik
 8bodpovědět 
     Re: jištění00:51:47 17.05.2005
mate nekdo nejakej odkaz kde je to reverzo vyfoceny, ja teda nasel na strankach petzlu jen to Reversino, maje ho za reverzo :D Jinak pokud tam bude najeky obrazek jak to vypada v akci byl bych rad . dik
 8bodpovědět 
      Re: jištění00:52:10 17.05.2005
JO Petre diky http://www.lezec.cz/clanky.php?key=794
 8bodpovědět 
      Re: jištění10:49:36 17.05.2005
Reverzo vypadá stejně, jako Reverzino, ale je jen trošku větší :?-)
Petr Jandíkodpovědět 
      Re: jištění11:28:56 18.05.2005
Tady je to podle me hezky psano.
http://metodika.sakal.stredozem.cz/rev/reverso.htm
Dablikodpovědět 

 obtížnost?10:55:54 14.05.2005
Nevíte někdo za kolik ten Prachovský bič je?
Tomodpovědět 
 Re: obtížnost?13:36:32 14.05.2005
Klasicka sedma.Lezli sme ho pred trema rokama s Krakenem Dolezajem a Humpim.Kraken cely na sokola, Humpi zas po odrolenejch mikrochytech vedle spary a jenom ja klasicky.Jinak ta drzka hlavou dolu byla mozna i kvuli lanu za nohou.Clovek si to nekdy v zapalu boje neuvedomi,jo, dobrej jistic kterej upozorni je k nezaplaceni.
caballoodpovědět 
  Re: obtížnost?13:04:28 16.05.2005
Jo,jo lano za nohou nevohlídáš. Ted v pátek jsem lezl jednu cestu na Ostaši, 4 metry nad kruhem mě už v lehkym překvapeně došlo, koukal jsem půl metru nad hlavou na slanák a zahlásil dolů že pudu. Bylo to mírně převislý tak sem padal pěkně do vzduchu a béhem cesty dolů se mě nepromít celej život ale to , jak jsem předběhl lano, to se dostalo nějak kolem nohy a pak už jen tah lana jak mě převrací na záda a já jse zastavil hlavou dolů 9 metrů od startovní čáry s boulí v týlu.
Přežil jsem to se štestím absolutně v pohodě a cestu zdárně dolezl ale chci říct, že to byl kontrolovanej pád a lano mě stejně otočilo a taky , že na prvním už nedám bez helmy ani ránu.
igorodpovědět 
   Re: obtížnost?15:57:53 16.05.2005
Taky jsem se jednou prolit s lanem za nohou a do ty doby si na davam poradne bacha. Na skalach me casto desi, kdyz vidim, kolik lidi to vubec neresi(viz i fotka v tomhle clanku). Holt se asi takhle jeste neprolitli... ;-)
Martinodpovědět 
    Re: obtížnost?20:17:37 16.05.2005
jen bych chtěl říct, že v tý údolce jsem měl jednu chvíli lano za nohou mezi nohama a snad ještě nějak všelijak jinak a jak sem se klepal vo život tak sem se fakt nemoh vymotat asi dvakrát sem popojel směrem dolů anbrž se to vždy někde zaseklo a já nedopad jako ten ještěr. Je to tam dole kolem tý lanovice fakt nějaký zašmodrchaný. Je to taky za sedm a já bych řek rp 8b ikdyž vo rp nemůže bejt ani řeč. Jinak ten bič vypadá fakt odjištěně atd. Je to těžší? ať žijou klasický sedmy
Karel Modpovědět 
     Re: obtížnost?10:50:28 17.05.2005
Moj kamos a crack-killer Vasek to smahl OS a s rukama vod krve pravil:"Fpohodeee!!!" To me jakoze dost vod sparoplazeni vodradilo, at zije stenove lezeni!!!
Dahamodpovědět 
      Re: obtížnost?11:21:22 17.05.2005
Taky mě spáry moc nelákaly, ale je fakt, že umět je aspoň trochu lézt se může hodit. Ono lézt nějako cestu a znechutit si ji jenom kvůli tomu, že tam je pár metrů spáry, je docela škoda. Lano za nohou je na prd, ale v týhle cestě jsem fakt šel hlavou kvůli tomu, že mi tam zůstali nohy. Nebo má někdo návod na to jak vyskočit nohama ze spáry?
V. Ještěrodpovědět 
     Re: obtížnost?14:29:28 17.05.2005
PR 8b??? kolik si vylezl 8b??? Tohle je klasická spára za VII. Nechci tady nikoho schazovat, ale je to díky přejištěnosti jedna z lehčích spár. Zkus si hned za rohem (6kruhů) vylézt údolní spáru, nebo zajeď do Ádru a tam si vylez několik spár za VII a pak porovnávej...
odpovědět 
      Re: obtížnost?20:34:41 17.05.2005
Maš pravdu, ta Udolní spara za rohem se asi tězko dá s Bičem srovnat...Nej je ten převislej kousek kolem 5 kruhu to je mazec. jo a pod prvním asi nejtěžší místo sam jsem tam dal kondora do nějaký stoletý fixní smyce:))
Zajdaodpovědět 
      Re: obtížnost?15:11:29 18.05.2005
Mam dojem že reaguješ na ten muj dotaz ale žes ho nečet...? 8b sem navrh právě tu údolku. Pár už sem jich vylez když se ptáš... Jinak Tvuj příspěvek fakt k ničemu neby dobrej. Zkus si rozmyslet, jestli to píšeš kvůli Věci nebo kvůli svýmu nenasytnýmu egoismu. Ne že bych na tom byl líp ale aspoň to tak nedávám najevo někdy, možná. PS takže bíč je lehčí? To je dobrá zpráva. Kolem tý lanovice pod 1. sem právě makal nahoru abych asi třikrát vzápětí popojel dolů. Tak spárám zdar
Karelodpovědět 
       Re: obtížnost?19:32:35 19.05.2005
Nevim jestli byl muj prospevek o nicem nebo nebyl, kazdopadne mi prijde sileny dat at Bici nebo i ty Udolce RP 8b. Ale koukam ze bych si tady, jak rika Cenda, jen zvetsoval svoje maly Ego, takze uz budu radeji mlcet a posouzeni klasifikace necham na kazdem individualne...
(nevim jestli je vic anonimni nepodepsat se, nebo napsat treba Cenda :-))))
frantaodpovědět 
      Re: obtížnost?21:44:19 18.05.2005
Pokud vim, anonime, tak Karel popisoval cestu za rohem, kterou mu dopeporucujes k vylezeni...
Cendaodpovědět 
   Re: obtížnost?15:02:26 18.05.2005
Podle fotky to vypada na lano za nohou a potom se neni co divit, ze si malem nevytloukl mozek z hlavy. A ohlidat se to da. Pokud si to neni schopen ohlidat prvolezec (=je nemehlo), tak na nej videli v tu chvili nejmin dva lidi. Zabil-li by se, nesli by vinu taky.
Ondraodpovědět 
    Re:19:15:25 18.05.2005
No,pokud si to dobře pamatuju, i když jsme ho v dobrým upozornili, abychom ho teda neměli na svědomí, řekl jen něco ve smyslu že si děláme prdel, zanadával a spadnul. Ty nohy tam držej fakt dobře, vůbec jsem to nečekal a taky mi nešly vyndat...
J.Jose.U.odpovědět 
     Re:17:35:40 19.05.2005
Tak to vypadá že by ten bič moh jít co Cendo ? Marně si lámu hlavu jak zabránit podlaze ala Ještěr vzhledem k našim tonážím... Nenapadá tě něco?
Karelodpovědět 
      Re:23:46:58 23.05.2005
Zkus to lizt tak, ze od kruhu vylezes 2 metry, slezes zpatky ke kruhu. Pak 3 a zase zpatky atd. kdyz se takhle dopracujes k dalsimu kruhu zadny pad ti hrozit nebude a jeste budes mit natrenovano na spary s mnohem ridsim jistenim... :))) Bici zdar!
dafeodpovědět 

 Škoda slov19:54:51 19.06.2005
Škoda je jen dobrého člověka, není třeba žádného komentáře, neboť jak je vidět, zkušenosti jsou stále nepřenositelné a každý si hubu musí natlouct sám. Bohužel se někdy stane, že si ji natluče jen jednou a pak se tomu říká OSUD.
JANOVAodpovědět 

 Foto dne:
Daxenstein
Klavier direkt, VIIc
 Databáze cest:
Všechny cesty (180026)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Fénix 7C+/8A Labské Údolí - Pravý Břeh
Pták Noh 7C Labské Údolí - Pravý Břeh
Pták Ohnivák XIa Labské Údolí - Pravý Břeh
Veletoč 6B Dračí Tlama
žúr 6B Dračí Tlama
Nově komentované:
El Tractorista 7c+ Garx
El Tractorista 7c+ Garx
El Tractorista 7c+ Garx
El Tractorista 7c+ Garx
Vrbata 7c Kalymnos

 Nově v diskusi:
Lezeni Jaen Spano | nohavice s výstužami | Re: CHS a vyberko | Re: CHS a vyberko | CHS a vyberko | Re: Treadwall | Re: Treadwall | Treadwall | Re: foto dne vcera | Re: socialní průjem |

 Nové komentáře:
asiatka | Re: trolling | parada | Zbytečnej sport | Zbytečnej sport | Re: kolka varianta situacie toto je? | Re: kolka varianta situacie toto je? | Re: kolka varianta situacie toto je? | Re: kagda | Re: kagda |

 Kde to vře:
Stanovisko SHS JAMES k neštěstí pod Langtang Lirung (97)
Mára Holeček: porovnejte si můj pohled a prohlášení SHS JAMES (91)
Zkusíme to znova (36)
Video: Adam Ondra a Jakob Schubert zkouší DNA 9c od Seba Bouina (30)
Křest knihy Perly východu (8)
Berounské Vánoční OPEN 2024 (6)
Kontinentální pohár v ledolezení na obtížnost v Brně (5)
EpicTV: Videomedailon o Pepovi Šindelovi (4)
Jugal Base Camp Bouldering Guidebook (3)

 Nově v inzerci:
STANOVÉ KOLÍKY - SET 8+1 | STANOVÉ KOLÍKY - SET 8+1 | RAB DOWNPOUR ECO-membránová bunda pánská | Praha Big-Wall | Ve dvou se to lépe leze | Rád poznám parťačku, která už ví, co chce | Lowa Locarno GTX LO | Pinguin Gelanots XP | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43 | Finale Ligure |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 745 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 651 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 561 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 579 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 494 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.