Minulý čtvrtek došlo k nepříjemnému pádu při slanění na Turnovské v Příhrazích. Příčinou byla banální chyba. Chlapci si nezkontrolovali, jestli jim stačí oba konce lana až na zem.
Jeden konec nestačil a následoval asi 10-ti metrový pád na podlahu i s lanem. Vykloubený loket, prasklý bederní obratel, který je nutné operovat. Chlapec se z toho vylíže. Proč o tom ale píšu. Chlapci měli kliku. O kus dál lezla další dvojka a navíc měli na dosah telefon. Takže záchranáři, hasiči, policajti byli dole na parkovišti za pár minut. Bohužel, ale nikdo netušil, kde je nějaká Turnovská. Následovalo složité telefonování a shánění nějakého místního dědka, který by hasiče dovedl k Turnovské. Naštěstí jim přišla naproti ta druhá dvojka. Parťák zraněného trčel totiž na věži bez lana.
Nechápu, proč v dnešní IT době není pro záchranné složky k dispozici snadno dostupná databáze skal a přístupů k nim. Podobné problémy se totiž, konkrétně v Příhrazích, opakují neustále. V loňském roce například zasahoval v Příhrazích vrtulník a pilot netušil, kde má přistát. Místo aby přistál v pohodě na louce u kempu, snažil se přistát na parkovišti u hotelu, což se mu pochopitelně nepodařilo a dokonce natropil nějaké škody.
Podle mého by se měl angažovat ČHS a pomoci s vytvořením patřičné databáze skal a vhodných míst pro přistání vrtulníku, určené záchranným složkám. Nejspíš něco takového existuje, ale je nutné aby to měli záchranáři běžně k dispozici. Je trapné, když v Čechách jsou záchranáři u každé nehody během pár minut, aby potom chaoticky bloumali ve skalách.