LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Když se držíš, nemůžeš spadnout!
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Křest knihy Perly východu
Vyšla kniha Laviny v Česku
Update sprievodca Jelenec

Závody
Novoroční Open (11.01)
Novoroční pohárek (25.01)
SP boulder Keqiao (CHN) (18.04)

Žebříček
Cesty:
32.Pail 10403
33.Pelíšek 10397
34.Kalvas 10356
Bouldry:
32.Svoboda 9106
33.Kožich 9100
34.Chytil 9034
Hory:
26.HKvdf 2832
27.Malý 2820
28.Nehasil 2710

Výsledky
Kontinentální pohár a MČR v ledolezení (07.12)
EP v ledolezení Žilina (23.11)
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)

Deníčky
5679 lezců
1145885 cest
Nové přelezy:
Lechtání C 7B+
Raněný Sup 7B+
Rudá Armád 8A
Du Opfa 8a
Fénix 7C+/8A
Pták Noh 7C
Sex S Ex XIc
Pták Ohniv XIa
Klystýr 7C+
Elektrické 7C+

Stěny
Big Wall - Praha 9 - Vysočany
V 16 - Plzeň
Rock 'n' Wall - Plzeň

Prodejny
Outdoor Centrum Rock Point Perštýn - Praha 1
Outdoor Centrum Rock Point Poříčí - Praha 1
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Mammut smart

Chci se podělit o zkušenost s jistítkem Mammut Smart.

Často lezu s mojí, téměř třináctiletou, dcerou. Kromě kyblíku používáme jistítko Mammut Smart, zejména pro jeho samoblokovací vlastnost. Zdálo se nám dokonalé. Ovšem nic není jak se zdá.
Onehdá jsem si příjemně lezl na skále, dcera mě jistila a po mé žádosti " povol " začala nadávat a oznámila, že není schopna mě jistit. Místo lana jsem tedy zacvakl odsedávku a čekal až to vyřeší. Byla trochu v afektu ale vyřešila. Po slanění mi sdělila, že se jí nějak zasekla HMSka v jistítku a hlavně, že chce kyblík a ne ten b....j chobot (tedy Smart).


Jistítko Smart

foto by © Rostislav Multuš


Dle jejího návodu jsem si to doma v klidu zkoušel. Zjistil jsem, že pokud se jističi podaří nepozorností otočit karabinu zámkem nahoru, může pojistka snadno zalézt do jistítka (viz foto).


Zablokování jistíka Smart

foto by © Rostislav Multuš



Zablokování jistíka Smart s jinou karabinou

foto by © Rostislav Multuš



Zablokování jistíka Smart pohled z druhé strany

foto by © Rostislav Multuš


Dolní i horní část otvoru pro karabinu je rozšířená, tak akorát pro většinu šroubovacích pojistek. Pokud pojistka zaleze do dolního rozšíření, tah lana ji pak celkem spolehlivě zasekne do užší části otvoru. Zkoušel jsem to s karabinami různých výrobců (Simond, Camp, Singing Rock), vždy se stejným výsledkem. Tvary karabin různé, ale průměry pojistek stejné. Následkem je jednak podstatně snížená brzdící schopnost a úplná ztráta samoblokovací schopnosti jistítka. Návod se o tom nezmiňuje, v prodejně, kde jsem jistítko koupil o tom ještě neslyšeli, na netu jsem také nic nenašel. Přitom se domnívám, že pro koupi tohoto jistítka se nejčastěji rozhodnou lidé s malou lezeckou zkušeností právě pro jeho samoblokovací vlastnosti. Takovým se ale nejspíše může stát, že se karabina otočí do kritické polohy.
Jinak je jistítko velmi příjemné k užívání, spolehlivě se zablokuje i když volný konec nikdo nedrží a jen visí k zemi. Takže Smarta používám dál, ale s karabinou s drátěnou pojistkou proti otočení v dolním oblouku, dceru jsem poučil, napsal tento text a doufám, že se to už nestane nám ani nikomu jinému.


s karabinou HMS s pojistkou proti otočení

foto by © Rostislav Multuš




Asi žádné jistítko není dokonalé, ani Mammut Smart není.

S pozdravem

Rostislav Multuš   [úpravy] 21:59 04.10.2010Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

  09:04:06 05.10.2010
Řešení je naprosto jednoduché - já používám k jištění ( ať jistím s jakýmkoliv jistítken ) karabinu co má uvnitř takovou drátěnou příčku, která se zaklapne do oka sedáku a zabraňuje tak přetočení karabiny v nežádoucím směru. Jak se tomu nadává nevím, ale to určitě někdo doplní.
odpovědět 
 Re: 09:15:29 05.10.2010
To taky autor popsal v textu.

Autorovi textu dík za upozornění.
o..odpovědět 
  Re: 12:46:11 05.10.2010
Díky za upozornění a hezky napsaný článek. Ať to leze :-)
mattyodpovědět 

 zavady09:31:02 05.10.2010
Kdyz uz jsme u tech zavad na jistidlech, stalo se nekomu ze by mu povolilo Gri-gri?? Jeden pripad jsem videl a o jednom slysel ale vysvetleni proc se to mohlo stat jsem nedostal. A nebylo to tenkym lanem :-)
Kiriodpovědět 
 Re: zavady09:44:48 05.10.2010
mne osobne sa to stalo ked ma istila priatelka takže namiesto 1,5m pádu som sa preletel 7,5m a zostal meter nad zemou a doteraz sme nikto neprišli na to čo sa stalo holt smola :D
odpovědět 
  Re: zavady09:54:01 05.10.2010
No to bych spis videl jako stesti.
Kiriodpovědět 
   Re: zavady09:57:48 05.10.2010
no veru štastie že priatelka rýchlo zareagovala lebo neviem neviem alw tak teraz viem že už bude davat pozor vždy :D
germodpovědět 
 Re: zavady09:54:55 05.10.2010
o tom uz tady bylo clanku nekolik
saraodpovědět 
  Re: zavady10:37:41 05.10.2010
myslim ze vyzdycky ty lidi drzi pojistku pro povolovani a pak reknou: Nevim co se stalo, proste to proklouzlo blby gri-gri... blbci jsou jen ti co veci neumi pouzivat
odpovědět 
   Re: zavady11:16:48 05.10.2010
To bych pochopil u lidi kteri to nemaji uplne zvladnute. Ale videl jsem jak prolit prvolezec jisticovi ktery Gri-Gri pouzival buhvi kolik let a chyba v jisteni u nej neni pravdepodobna. Navic to lano chytal nakonec do teplejch takze by se ta pojistka zacvakla nazpet. Kdyztak sem hodte link na ty clanky.dik
kiriodpovědět 
    Re: zavady15:08:23 05.10.2010
niekedy aj odborní sa kopne, proste amatérske chyby môže spraviť aj profesionál, gri-gri ma vačšinou ten problém, že buď sa zle do neho vloží lano alebo istič zachytí poistku, chtiac nechtiac sa to stáva. Treba si dávať pozor a byť stále ostražitý :-) Pekné lezenie všetkým prajem
mammutodpovědět 
    Re: zavady18:14:48 28.08.2012
Ono se to někdy sejde bez ohledu na jistítko. Loni se manželka (po let leze) věnovala při jištění dceři a já si v tu chvíli odsedl u nýtu. Znamenalo to průlet půl stěnou (v Massone). A to jistí na polovičním loďáku.
odpovědět 
   Re: zavady11:34:56 05.10.2010
blbci su skor tý čo to daju do ruk ludom čo nevedia ešte dobre istiť a na tento post sa hlásim !! :D
germodpovědět 
   Re: zavady14:39:22 05.10.2010
grigri je spolehlivý jistítko, který má nejlepší uplatnění při sportovním lezení a nacvičování např. těžkejch cest, jen je špatný, že má pověst samoblokantu a občas si někdo myslí, že může čumět do blba a občas povolit, pokud člověk dává pozor a drží volnej konec lana, tak se nemůže nic stát
odpovědět 
    Re: zavady01:12:21 13.10.2010
Takze taky mi jedno selhalo a zrovna kdyz jsem ucil decka proc to maji drzet. Paradni priklad a hned slo do kyblu.
Stepan Ptacekodpovědět 
    Re: zavady14:00:12 13.10.2010
Grigri si pořizuju abych mohl čumět do blba, pokud jsem nucen dávat pozor a držet volnej konec lana, tak mi na to stačí kýbl.
honzaodpovědět 

 proč12:51:39 05.10.2010
Dřív byla osma, pak kýbl a tím bych považoval vývoj jistidel za ukončený. Cajky jako Grigri je zase jiná kapitola a jiný směr vývoje... Je ale jasný, že se snaží každá firma dodat na trh něco nového, neokoukaného, na čem by se dalo ještě něco vydělat, ale osobně nepochopím nikoho, kdo si může něco takového koupit... Je to škaredé, neforemné a funkčně velice omezené, takže na chuj!
Honzaodpovědět 
 Re: proč13:50:25 05.10.2010
suhlasím s tebou skoro vo vsetkom ja upredmmostnujem taktiež osmu ale gri gri ma výhodu pri tom ked ma istí polovička ja 80 kg ona 50 takže aspon pre tooto je gri gri dobre :)nech istí každý s čím vie vtedy je vsetko bezpečné :)
germodpovědět 
  Re: proč14:50:51 05.10.2010
Tak, amigo, obavam sa, ze ak svoju drahu s grigri neukotvujes napr. o strom, alebo iny stand, tak sa velmi mylis. Ked raz tvoja 50 kg laska narazi hlavou o stenu, v lepsom pripade o tvoj zadok, pochopis preco.
Ivanodpovědět 
   Re: proč20:46:20 05.10.2010
Pridavam dalsi istiaci bod tesne nad zem.
fdsfodpovědět 
   Re: proč05:50:30 06.10.2010
no ivan tak teraz nesuhlasim :) pretože je to ta najlepšia kombinacia pre gri gri preklz zaručený ;)
to som zase skušal ako to bude ked padnem :) na skušanie pre mna tažkých ciest parada :)
germodpovědět 
    Re: proč08:09:48 06.10.2010
Mozes o tom pochybat, mozes s tym nesuhlasit, ale to je tak asi vsetko, co sa s tym da robit. Pri pade do prveho, druheho istenia (rozumej ked je aktivna dlzka lana mala a trenie v istiacom retazci jakbysmet) stane sa presne to, o com som ti pisal.Budte opatrni. 30 kg rozdiel je velky, bud schudni ty, alebo si vykrm drahu :)
Ivanodpovědět 
     Re: proč08:48:28 06.10.2010
chudnem hudnem len či to stiahnem na 50 to neviem ;) :D kopa lezcov v okolí neda dopustit na svoje ženy a priatelky ako ističky ale pravda je že nieje dobre kydnuť priatelke na hlavu a po tých mojich par rokoch lezenia to už celkm ide odhadnut ale aktivna dlžka lana a .. :D to som nikdy nejako neriešil ( nechapal?? ) :D takže ked polovičku vycvičím na uhýbanie pred mojim padajucim zadkom tak bude super istička ;)
germodpovědět 
 Re: proč08:33:57 08.10.2010
Nejistil jsem s tím, ale jednoduchostí, vahou a cenou to od pohledu válcuje grigri na celý čáře (asi se s tím bude hůř jistit / samoblok bude horší než u grigri, jinak už by to musel mít každej). Na trhu s jistítky mi to přijde jako sakra významná inovace, nesrovnatelná např. s nějakým dalším patvarem stále stejnýho kyblíku.
honzaodpovědět 
  Kýbl10:01:36 08.10.2010
Nejlepší kýblíkoreverzo splňuje následující:
malá váha
dlouhá životnost
nerozbytnost - vytržení drátku,...
oko pro cvaknutí do štandu a jištění shora
excentrický tvar - 2 rychlosti, různé průměry lan
ergonomický tvar - pro příjemné užívání
blbovzdornost - návod na výrobku
nízká cena
Ostatně toto se týká asi všch jistítek.
odpovědět 

 chobot15:30:42 05.10.2010
jó šprajcnutá háemeska toje b...ý! To může bejt nep..jemnej prekér! čovek holt musí dát sak.a b.cha
Sprostoslavodpovědět 
 Re: chobot12:46:06 08.10.2010
Hoj, 8 je fakt blba, pokud jsi ve standu a mas ji nad s sebou. Je pak "otevrena" a ma maly treni, osobne odzkouseno a pri moji trochu mensi sile fakt problem - sotva jsem udrzela svyho spolulezce, kdyz mi v tom sedel. Jinak vzdy a naporad jistim pres pullodak (nema ale samoblokacni funkci:) ). Doporucuji ctyri Schubertove z peti:)!
Saraodpovědět 
  Re: chobot12:48:12 08.10.2010
Pardon, to melo byt o prispevek niz.
Saraodpovědět 

 ...19:04:18 05.10.2010
zlatej kybl a osma....
obcas sice boli za krkem, ale to uz k tomu patří
kybl a osmaodpovědět 
 Re: ...20:43:57 05.10.2010
Priecne zatazenie je mozne aj pri osmicke, staci kuknut studie DAV.Zlomis karabku a mas po ptakoch ....
fdsfodpovědět 
  Re: ...20:06:35 06.10.2010
nechoť přes silnic, může tě srazit auto!
kdo chce psa bít....
osma a kyblodpovědět 
   Re: ...10:38:56 07.10.2010
len som naznacil ze tento problem je aj u 8 a kyblu
fdsfodpovědět 

 Fotka spravneho pouziti20:05:54 05.10.2010
Mohl by jsi sem tedy Rosto rovnou pridat i fotku toho spravneho pouzivani Smartu? S ni to bude nazornejsi. Dik.
martanodpovědět 
 Re: Fotka spravneho pouziti20:59:58 05.10.2010
Dobrý nápad, fotky jsem doplnil a jsou na adrese : http://warthog.rajce.net/Mammut_smart
Pro zavilé tradicionalisty dodávám že narozdíl od složitých strojů jako je Grigri má Smart naprosto jednoduchou konstrukci bez pohyblivých dílů a samoblokovací funkce je dána takřka geniálně vymyšlenou geometrií. Manipulace je po krátkém zácviku stejně jednoduchá a intuitivní jako u kyblíků. I přes uvedenou nepříjemnost si stále myslím, že je to ideální pomůcka zejména na umělé stěny a pro méně zkušené jističe.
Warthogodpovědět 
  Re: Fotka spravneho pouziti10:51:06 06.10.2010
Dobrej článek, díky za doplnění.
 martanodpovědět 

 Jistítka22:05:01 05.10.2010
Chlapci a děvčata, Ti z Vás , kteří nehodlají snášet to, že se u lezení musí myslet, ať zkusí kupříkladu šachy. A nebo raději ne, protože v návodu se určitě nedočtete, že Vám hrozí riziko vypíchnutého oka, pokud dopustíte takovou blbost, že si jednoduše nad hrou klimbnete. To jako že Vám hlava poklesne v důsledku schrupnutí si. A možná že se v návodu dočtete, že toto riziko hrozí v případě, že nastoupíte do hry s kocovinou. Ale už se tam nedočtete, že si můžete zchrupnout i v případě, že odnosíte do sklepa v kýblech dva metráky uhlí. A zase průšvih! Nebylo to v návodu.
Nemohu poradit nic jiného než dávat si bacha!!!!!! Nikdy nikdo nevymyslí nic, aby nemohlo dojít k nějakému problému. Osma, kýbl, Grigri, Id, Prusík, Dulfer, Turnovák, Zabiják, HMS s půlloďákem, ....... kdy konečne veřejnost pochopí, že je to úplně jedno. Musíte umět jen jediné, umět to ovládat. Neumíte-li, nebo máte snahu něco odfláknout, promiňte, je to Vaše mínus, které se obrátí proti Vám a Vašemu okolí. Každá serepetička má své mouchy a nikdo nedokáže všechny popsat.      Proto, díky za upozornění.      Ale tvrdit, že jakýkoliv z výše uvedených vehementů je na prd, je jen bohapustý blábol a neschopnost majitelů tyto věci používat. Že někdo z Vás nehuláká, že se někde s někým převrátilo auto, protože jel jak chobot, a prostě to na tu střechu otočil? A jen na okraj, o tom se v návodu na používání auta píše. A přesto se najde čas od času někdo, kdo to prostě udělá. Ale když ono to Volvo prostě stojí za prd, jóó, to stodesítka, ta člověče vyšlapovala .............
Petr
Petrodpovědět 

 to jsou věci00:04:02 06.10.2010
Lidi jsou různé a tak se může stát téměř cokoli, ale zde je možná problém někde jinde. Neměla dcera nějaké problémy se svým otcem? :-D  Já se smartem jistím taky (na stěně) na skále s gri-gri. Kyblíku říkám vraždítko a na osmu nacvakávám jedině sebe samého :) ale je fakt, jak už tu někdo řekl - každé jistíto je dobré, když s ním člověk umí. (ale některá jistítka dávají určitý prostor k chybám a my jakožto lidé prostě chybu udělat můžeme, proto gri-gri, smart atd...)
Klempyodpovědět 
 Re: to jsou věci10:15:40 06.10.2010
Co blbneš? První dvě věty vůbec nechápu; a pokud jde o náchylnost jistítek k chybám zaviněným lidským faktorem, tak ta je u smarta (jak vidno) a gri-gri (špatné založení lana, zmáčknutí páky místo puštění) spíš větší než menší ...
Jinak díky za článek, řekl bych, že by to zajímalo i výrobce - pokud o tomhle nikde nic není.
P.S. Ať žije HMS + poloviční lodní ;) /ale jo, mám ještě Simond Toucan :)/
Robertodpovědět 
  Re: to jsou věci20:27:48 06.10.2010
Hmm :-)Když dáš do gri-gri lano obráceně, tak ti bude pěkně překážet, stejně jako by to bylo u kyblíku, už vůbec nemluvím o tom, že je naprosto normální před zahájením lezení vyzkoušet, jestli se gri gri zacvakne, nebo ne, když je tam obráceně, nezacvakne se. To tu ale řešit nechci, to vám měli říct rodiče, když to někdo nevymyslí sám.
Klempyodpovědět 

 proč?21:20:04 06.10.2010
Sorry, už jsem trochu požil - ale prozraďte mi - proč nejistíte přes HMS a půlloďák? Si vždycky u podobné diskuze o novém úžasném jistítku lámu hlavu, kde je ten pes zakopanej?
elmarodpovědět 
 Re: proč?21:31:26 06.10.2010
To je jednoduché. Ty nové jistítka jsou prostě lepší. Jsou samoblokující. Nemusíš složitě přetáčet uzel když měníš z dobírání na povolování. Půlloďák více ničí lano (tření lana o lana je destruktivnější, než tření lana o kov) atd. atd.
kuba novákodpovědět 
  Re: proč?23:22:54 06.10.2010
No tak to je argument jak noha - nová jistítka jsou lepší, protože jsou prostě lepší... Překlopení uzlu mi pro průměrně příčetnou osobu nepřipadá jako problém a co se týká kurvení lana, tak to je asi taky trochu mýtus - pokud polezu tolik, že si HMSkou oddělám špagát, tak ho oddělám stejně. Ale co -je to kšeft, tak nakupujte jistítka... Dobrou noc.
elmarodpovědět 
   Re: proč?23:43:32 06.10.2010
Elmare. Uvedl jsem jasně, proč jsou nové jistítka lepší. Tedy neargumentuju stylem jak mi podsouváš. Onehdá jsem kdysik dělal správce na nějaké lezecké stěně. Tedy z praxe používání lan mohu opravdu potvrdit, že půlloďák lana ničí daleko více, než kýbl atd. Po té, co jsme jištění půlloďákem na stěně zakázali se lana ničila podstatně méně. Nebo i toto je argument jak noha? Ne-to je prostě zkušenost-s tím nic nenaděláš. Vývoj nezastavíš. Ale jestli chceš, jisti se klidně třeba i přes rameno...
kuba novákodpovědět 
    Re: proč?10:49:29 07.10.2010
Mein Gott! Vy jste na stěně zakázali jistit metodou doporučenou od UIAA?? Aby se vám neničila lana??? Tedy kvůli vašim ziskům peněz (snížení nákladů na pořizování lan) jste zakázali používat jednu z bezpečných jistících metod?!?
Prosím vás napiště sem někdo, co je to za stěnu, to je zase vohnuz..
odpovědět 
     Re: proč?13:00:08 08.10.2010
Souhlasim s Majn Gotem, k vam na stenu bych nikdy nesla. Zakazat jisteni doporuceni Něm.horolezeckym svazem je fakt prasteny. Sice na stene taky vetsinou pouzivam 8, pac se necham spoustet (na svym lane)a pullodak neni dobrej na slanovani (opotrebeni, zakrouceni lana), ale zakazat to?!?
Saraodpovědět 
      Re: proč?13:08:52 08.10.2010
Možná se mýlím, ale nabyla jsem dojmu, že zakázali jistit půlloďákem na erárních lanech. Těžko mohli sledovat míru opotřebení jiných lan. Předpokládám, že svoje lana si příchozí mohli hoblovat, čím chtěli.
Kočkaodpovědět 
       Re: proč?14:18:45 08.10.2010
"jisteni na stene pulodakem jsme zakazali". nevidim tam, ze by to platilo jen pro erarni lana
Saraodpovědět 
       Re: proč?23:50:03 08.10.2010
Ano, ano. Je to tak, jak to píše Kočka. Toto opatření jsme učinili jen na erárních lanech. Na vlastních lanech nechť se jistí všichni dle libosti. Nevím, jak je to na té stěně funguje dnes. Už je to 5 let, co tam nemakám.
kuba novákodpovědět 
    Re: proč?11:10:12 07.10.2010
Boha jeho. Vodmalička vám říkám nemágujte, na to serete, chodíte na překližku, rybaříte, žerete bobule a ještě večer chlastáte.
Při jištění půlloďákem se přeci lano neničí, co ho ničí je přes něj slaňovat / někoho spouštět. Tak serte na rybaření a lezte.
Jinak kde jsem viděl na stěně nějaký fixní lana, tak to jsou většinou takový anakondy, že do kýblu se těžko narvou, takže jedině HMS.
Zakázat jistit přes půlloďák může vymyslet jen slabomyslnej kapitalista, kdyby raději zakázali osmu
Tleskačodpovědět 
     Re: proč?13:57:07 07.10.2010
Když čtu tvůj koment tak mi jen napadá - ...lano se ničí při spouštění - ...nelezte na rybu - když leze na stěně někdo na prvním tak po dolezení cesty není spouštěn dolů? :)))
 martanodpovědět 
      Re: proč?17:05:00 07.10.2010
přesně tak. Doleze, štand už tam většinou bývá, tak jen dobere druholezce a oba následně sejdou sestupovkou :)
Spíš to byla reakce na KN který používání půlloďáku odsuzuje a že je to to nejhorší k jištění.
Tleskačodpovědět 
       Re: proč?09:26:53 08.10.2010
Tleskači. Na umělé stěně se např. neslaňuje, ale spouští. Neodsuzuju půlloďák-znalost půlloďáku se může hodit, když o nějaké to jistítko příjdu. Jen konstatuju, že půlloďák je už překonaný (už jsem vysvětloval). Díky novým jistítkům můžeme rybařit do aleluja, aniž bychom lano nějak poškozovali.(tedy rozhodně ho poškodíme míň, než půlloďákem. Tření lana o lano-to je to největší peklo).Nová jistítka mají i samoblokovací schopnost (v případě dobírání druholezce shora)-další plus pro ně. Ale to už jsem asik psal. Prostě je to pohodlnější.
Já byl dycky vyznavač osmy. Ale s příchodem těch tenkých lan jsem si byl nucen pořídit poněkud modernější jistítko a teď se bouchám do hlavy, že jsem tak neučinil už dřív. Při dobírání parťáka to jde téměř bez síli. Parťák spadne a jistítko jej zablokuje samo, aniž bych vynakládal nějaké větší úsilí. V tomto případě je tedy toto moderní jistítko i bezpečnější. Není tolik závislé na pozornosti jističe, jako osma, nebo půlloďák.
kuba novákodpovědět 
        Re: proč?10:04:45 08.10.2010
Proč dávat při jištění pozor? Pořiďte ASAP nebo podobný bazmek od konkurence a je to. A vůbec! Nač je potřeba jistič?
odpovědět 
         Re: proč?11:14:35 08.10.2010
Modelová situace: Na jističe, který dobírá druholezce spadne šutr a ten se ocitne v bezvědomí.Pochopitelně pustí lana z rukou. V případě, že jistič dobíral půlloďákem, jeho parťák v této situaci při následném pádu letí k zemi (Byť je při tom krapet bržděn třením půlloďáku o HMS). V případě, že jistič dobíral moderním jistítkem (např. Petzl Reverso) je v následném pádu spolulezce lano zablokováno, bez toho, aniž by k tomuto blokování musel být účasten zemdlelý jistič.
Toto platí při dobírání spolulezce zhora. Není třeba v této situaci dávat prokluz, když je spolulezec soustavně naplno dobírán. V případě jištění prvolezce lze dávat prokluz jak je libo.
kuba novákodpovědět 
        Re: proč?10:46:16 08.10.2010
nikdy jsem podobny jistitka nezkousel, takze nevim, ale jde s tim samoblokovacim vynalezem dat prokluz?
Bobby Brownodpovědět 
        Re: proč?11:06:39 08.10.2010
nikdy jsem podobny jistitka nezkousel, takze nevim, ale jde s tim samoblokovacim vynalezem dat prokluz?
Bobby Brownodpovědět 
     Re: proč?09:40:12 08.10.2010
Na stěně je v naprostě většině prvolezec (nejpozději) po dosažení top spuštěn dolů, tedy cestou nahoru opravdu půlloďák lano neničí, ale cestou dolů ano. Možnou variantou by bylo cvaknout se nahoře, protáhnout lano a pak slanit, ale tohle jsem reálně zatím nikde na stěně neviděl.

Můj závěr tedy je, že při jištění půlloďákem zespoda (tedy ve 2. fázi jištění = spouštění) se lano poškozuje (ničí) mnohem víc než při použití kovových jistítek.
syslikodpovědět 
   Re: proč?08:16:02 07.10.2010
Zkus na každej konec lana navázat lezčíka a ulézt při jištění půlloďákem pár dýlek a pochopíš, co znamená to "kroucení lana", jak na to všichni nadávaj.
honzaodpovědět 
 Re: proč?21:52:03 06.10.2010
To nemela byt diskuse o novem uzasnem dokonalem jistitku ale upozorneni na chybu v konstrukci smartu, aspon tak to asi autor myslel. Ja jsem se pak dal snazil zjistit zda ma nekdo zkusenost s tim ze by mu selhalo Gri-gri, ktere povazuju za uzitecnou vec na preklizku, do skal ho netaham tam mam osmu a hms. Za selhani jistidla nepovazuju lidskou chybu. Pouze mne zajimalo zda nekdo videl ci se mu stalo ze by nefungovalo jak ma. Samozrejmne umet zachazet s tim cim jistim je zaklad.
kiriodpovědět 

 Konstrukce Smartu09:50:47 08.10.2010
Vůbec nikoho nenapadlo, že ten otvor pro karabinu HMS je možná příliš moc široký?
Zřejmě to má vliv na samoblokování jistítka.  Jen mi přijde divný, že se tam ta karabina může tak volně pohybovat až po nefunkčnost aparátu.
 martanodpovědět 
 Re: Konstrukce Smartu11:58:42 08.10.2010
Tady je videjko (díky Wojto):
http://www.viddler.com/explore /michimammut/videos/11
Jak se do smartu zakládá lano, jak a kde se kontroluje je-li správně založené lano, jak se povoluje, dobírá, spouští, zachycuje pád - bohužel poslední téma by si zasloužilo delší či samostatné video. A to mi nešel zvuk;)
 martanodpovědět 

 To už všichni blbnou?11:54:26 08.10.2010
Malinko se musím pozastavit nad touto diskusí.Někdo dá ve známost,že se něco může stát s tímto jistítkem a zvrhne se to v soutěž o nejlepší jistítko.Co teda vůbec nechápu,zákaz používání HMS a půlloďáku na dotyčné stěně.To je teda opravdu zhovadilost a možná i téma na zamyšlení.Kam se bude lezení ubírat,když začnou takové zákazy?Jsou určité základy lezení,které by měl každý do sebe dostat a hlavně možnost je používat.Je úplně jedno,které jistítko používám.Sám si osobně občas jištění přez půlloďák a osmu vyzkouším,nikdy nevíte,kdy to budete potřebovat.Mám svého favorita v jistítkách,ale nikdy nevíte,kdy budete potřebovat použít něco jiného.Když se to někdo nenaučí,protože je to zakázaný asi moc dobrý nebude.Už jsem viděl takovou bandu diletantů,kteří přišli z um.stěny na skály a mám z toho zážitek na celý život.Zrovna u Grigri jsem kupodivu zaznamenal dost úrazů a jen pro to,že lezec ho půjčil jističi a ten to prostě neovládal.Tak co z toho vyvodit-ať si každý používá co chce,hlavně když to umí použít.Naštěstí jsem zaznamenal spoustu podobných názorů v této diskusi,takže asi nebudu uplně mimo.
 svobinoodpovědět 
 Re: To už všichni blbnou?12:40:40 08.10.2010
Nejseš mimo. Souhlas.
Samodpovědět 
 Re: To už všichni blbnou?20:53:12 08.10.2010
Pokud do něčeho investuješ své peníze, přirozeně se snažíš, aby se ti ona investice vyplatila. Co je lepší? Kupovat lana jednou za dva měsíce, nebo jednou za půl roku? B je správně. Tedy proto učiním takové opatření, které ušetří mnou koupený materiál-zamezím používání takových jistících prostředků, které tento materiál poškozují výrazně více. Nelíbí se ti tato naše podmínka? Nevadí. Můžete to prubnout u konkurence. Máš právo výběru. Podmínky ve vlastním "obchodním vztahu s klientem" nemůžu samozřejmě uplatňovat mimo tento náš vztah. Tedy jinde ať si jistí každý dle libosti. Je pošetilé vnímat nějaký "zakáz v rámci obchodních podmínek" jako pronesení zákazu pro všechny za každé situace.

Milí zastánci jištění HMS. Jistěte se tím dál (jen ne na mém laně), já vám to neberu a nejsem proti tomu, když vám to vyhovuje. Jen prostě poukazuju na fakt, že jsou už modernější jistítka, které HMS+půlloďák překonávají. Toto mé konstatování nevnímejte jako nějaké vyprovokování války proti veškeré půlloďákové společnosti.
kuba novákodpovědět 
  Re: To už všichni blbnou?22:14:15 12.10.2010
Na to musím ještě reagovat.Nechci rozpoutávat žádnou diskusi ani válku,ale nejlepší investice mi přijde do spokojených zákazníků,ale pravděpodobně většina z těch na této stěně přítomných neví o možnostech jištění a celkově o přípravě.Jestli si jdou jen zahopsat na stěnu,tak fajn,ale až se rozprchnou do skal,tak ne vždy všechno funguje na 100%.Jak jsem psal, mám svého favorita a není to ani půlloďák ani osma,ale trénuju se vším.Když mi to zakážeš,tak přijdeš o zákazníka.Jasně,ničím si vlastní lano,ale na co jiného to lano mám.Myslíte,že má dobovou životnost 100 let?Na čem se na takovýchto stěnách učí začátečníci a co vůbec umí,když je z kurzu vypustíte?Jo,přesně,ti neumí slanit a použít základní metody jištění.Díky,že se s nimi pak potkáváme ve skalách.
 svobinoodpovědět 
   Re: To už všichni blbnou?23:16:57 12.10.2010
Na tohle zas musim reagovat ja (doted jsem vydrzel, i kdyz to bylo tezky). Co jste to za exoty, ze mate za potrebi jistit na umelce pres pullodak? V ramci nacviku to chapu, ale chcete mi rict, ze bezne jistite pres pullodak? Pri treninku? Proc? Nemate na jistitko?
odpovědět 
   Re: To už všichni blbnou?23:17:35 12.10.2010
Na tohle zas musim reagovat ja (doted jsem vydrzel, i kdyz to bylo tezky). Co jste to za exoty, ze mate za potrebi jistit na umelce pres pullodak? V ramci nacviku to chapu, ale chcete mi rict, ze bezne jistite pres pullodak? Pri treninku? Proc? Nemate na jistitko?
odpovědět 
    Re: To už všichni blbnou?22:46:07 13.10.2010
A co je Vám do toho čím jistím?
Vy to prodáváte?
Vy nás posuzujete podle materiálu?

Viděl jsem v penálu už dost skvěle vybavených lidí co měli na jistítko.
Naposledy loni - 4 kousky celkem.
A měli všechno, i jistítka.

Napište nám, proč jistítko. Hlava nebere - proč?
karlosodpovědět 
   Re: To už všichni blbnou?08:27:50 13.10.2010
Na té stěně fungovali i horokurzy. Tam se adepti pochopitelně seznámili i s půlloďákem. Jak jsem už psal nahoře-znalost půlloďáku se určitě může hodit-proto jej nezatracuju. Také jsem nahoře upřesňoval, že naše opatření se týkalo jen erárních-našich lan, tedy lan v lehkých cestách natažených na udici.
Na vlastním laně si každý mohl jistit dle potřeby. Tím příkladem z praxe jsem jen chtěl ilustrovat, jak je půlloďák k lanům agresivnější, než kovové jistítko. (Po té, co na erárech lidi začali používat kýbl, se životnost lana výrazně prodloužila). Když mě půjčíš nějakou věc-třeba auto- přirozeně po mě budež vyžadovat, abych se k té věci choval co nejšetrněji. To jsme udělali taky, bez toho, aniž bychom tím někoho ohrožovali na životech.
kuba novákodpovědět 
    Re: To už všichni blbnou?22:55:34 13.10.2010
Kubo, domnívám se, že takzvané erární lano nepůjčujete - ale pronajímáte.

Pokud zde propíráme opotřebování takovýchto lan, pak, když řekneme A - musíme říci B.

Osobně vidím to B v tom, že je někomu líto investovat do erárních lan.

A věta s příměrem o půjčení auta není na místě, protože to smrdí manipulací.
Vy lano pronajímáte a srovnáváte to s půjčením.

Ale to není totéž.

A nebo se mýlím, a pak mi to Kubo vysvětli co komu vadí na opotřebení. Konkrétně. Fakta.


předem díky.

p.s.
Stejně si myslím, že to je klasickej mamon. Neříkej, že je v tom baba.
:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
karlosodpovědět 
     Re: To už všichni blbnou?23:31:22 13.10.2010
Jo, jo. Byli v tom prachy. Ano-byl jsem strašný kapitalista s černou buřinkou na hlavě. :-)I na věci, kterou pronajímáš , ti záleží na tom, aby sloužila co nejdéle.
kuba novákodpovědět 
   Re: To už všichni blbnou?22:24:09 01.06.2018
Plnej souhlas. Lezec a jistič by měl znát známá či dostupná jistítka a případné problémy s nimi. Ono vždy nejde vše podle návodu a reklamy. Např. pokud budete cpát starší lano či většího průměru do kýblu, máte mnohdy neskutečné problémy. A to platí pro všechna jistítka s předepsanými průměry. Osma či HMS tyhle problémy v takové míře nemá. (Proto jsou možná některými dosud stále užívané). A Dulfer už vůbec ne. Ale má jiné. Takže jak píší někteří, stále je to o hlavě, podmínkách a zkušenostech. Prostě tuhle praxi vám žádný návod a ani metodika nedá. A jak jsem již uvedl, v těch kritičtějších případech omotám lano kolem ruky. Ta žádným jistítkem zaručeně neprojde. Ale může to hodně bolet....
HanzaKodpovědět 
    Re: To už všichni blbnou?22:56:11 01.06.2018
Teda ty na tý diskusi musíš doslova viset, že reaguješ se svým souhlasem takhle téměř okamžitě.

Navíc myslím, že osma a dulfer už jsou fakt minulostí. Mám dojem že už i Mojžíš měl na sestupu z hory Sinaj něco na principu nějaký destičky (asi Stichtovy?)
honzaodpovědět 
  Re: To už všichni blbnou?22:37:22 12.10.2010
Souhlas se vším, kromě toho, že jsou již lepší jistítka. Jak v čem. HMS brzdí sejně dobře všemi směry, stejně jako TRE Sirius. Naprotitomu všechny kýbly a osma brzdí málo při pádu rovnou do štandu a výrobci důrazně upozorňují na nutnost alespoň jednoho jištění výše, než je jistič.
Petr Jandíkodpovědět 
   Re: To už všichni blbnou?22:56:40 12.10.2010
Jistit prvolezca přímo ve štandu cvaklou osmou nebo kýblem? To nemusí ani výrobce varovat, to je jasný, že je to blbost už od pohledu.
Willhemodpovědět 
    Re: To už všichni blbnou?23:17:46 12.10.2010
Dela to dost lidi, asi jim to nedochazi. Nebo jim to nikdo nerek.
Radek J.odpovědět 

 Foto dne:

El Chorro
 Databáze cest:
Všechny cesty (180031)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Pravá Cesta II Malý A Velký Štolpich
Traverzata 6B Vyhlídková Skála
Diskolo Direct 7A Leonidio
Samohana 6B+ Dračí Tlama
Du Opfa 8a Leonidio
Nově komentované:
Zmatený Pegas 8A/8A+ Bystřička
El Tractorista 7c+ Garx
El Tractorista 7c+ Garx
El Tractorista 7c+ Garx
El Tractorista 7c+ Garx

 Nově v diskusi:
Re: nohavice s výstužami | Lezeni Jaen Spano | nohavice s výstužami | Re: CHS a vyberko | Re: CHS a vyberko | CHS a vyberko | Re: Treadwall | Re: Treadwall | Treadwall | Re: foto dne vcera |

 Nové komentáře:
Re: PRO VSECHNY ZVANILI | Re: Shrnul bych to. | Re: kolka varianta situacie toto je? | Bobek nic? | Lezec.cz na špici světovýho lezení | Dobrý výkon ušáci | Re: Dotaz | Perly záchodu | retro fotky | Re: kolka varianta situacie toto je? |

 Kde to vře:
Mára Holeček: porovnejte si můj pohled a prohlášení SHS JAMES (95)
Stanovisko SHS JAMES k neštěstí pod Langtang Lirung (85)
Zkusíme to znova (35)
Video: Adam Ondra a Jakob Schubert zkouší DNA 9c od Seba Bouina (31)
Salzburskou cestou na Watzmann, (10)
Berounské Vánoční OPEN 2024 (6)
Křest knihy Perly východu (6)
Kontinentální pohár v ledolezení na obtížnost v Brně (5)
EpicTV: Videomedailon o Pepovi Šindelovi (4)

 Nově v inzerci:
STANOVÉ KOLÍKY - SET 8+1 | RAB DOWNPOUR ECO-membránová bunda pánská | Praha Big-Wall | Ve dvou se to lépe leze | Rád poznám parťačku, která už ví, co chce | Lowa Locarno GTX LO | Pinguin Gelanots XP | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43 | Finale Ligure | Pískovcová šťáradla |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 753 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 660 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 566 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 587 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 499 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.