Dnes 28. srpna proběhlo v Tisé další jednání v kauze Ostrov.
Sešli se na něm starosta obce František Ritschel, šéf CHKO Labské pískovce Werner Hentschel s manželkou, policisté z Libouchce na Ústecku a Sněžníku na Děčínsku, zástupce Lesů ČR a za ČHS Jiří Všetečka, Radim Bzura (správce skal v Tisé), Jiří Chára (CAO Děčín) a Michael Vyleťal (HO Tisá). Kromě toho tu byli i člověk z Horské služby, zástupce silničářů, Švarc z kempu Pod Císařem a provozovatelka Pekárny.
V ČEM JE PRVNÍ PROBLÉM:
- do Ostrova jezdí moc aut a parkují, kde se nemá. Jeden z místních usedlíků Zdeněk Krejča si v dopise starostovi stěžoval, že parkují v zákazech vjezdu, na soukromých pozemcích a dokonce i na hrázi jednoho z místních rybníků.
Největší potíž spočívá v tom, že auta stojí tak blbě, že se v letošní sezoně už jednou stalo, že nemohla záchranka a Horská projet ke zraněnému. Starosta k tomu dodává, že nedej bože, aby tam museli jet hasiči z Tisé se svou Tatrou 148 něco hasit.
JAKÉ NÁVRHY K TOMU PADLY NA DNEŠNÍ SCHŮZCE:
1) zpomalit auta retardéry, aby neohrožovala chodce (zejména děti) a cyklisty - na tom se vcelku všichni shodli jako na užitečné věci a zřejmě budou
2) osadit po vsi značky jako
- slepá ulice - značka má upozornit řidiče, že Ostrov není průjezdný, aby sem zbytečně nezajížděli - nenarazilo na větší odpor, zřejmě také bude
- třicítka v obci - zamítl Městský úřad v DC, do jehož pravomoci spadá zdejší silnice
- zákazy stání a zastavení - policajti připustili, že je instalace značek je sice možná, ale že na hlídání, zda je lidé dodržují, nemají lidi
- zákaz vjezdu do obce, který měl platit už od křižovatky silnice Sněžník - Tisá - policajti namítli totéž, Hentschel z CHKO a lesák byli jednoznačně pro, zástupci ČHS byli proti
3) umožnit vjezd do obce jen na povolenky pro chataře, ubytované v kempu a hotelu, ev. chatě ČHS...., případně povolenky kombinovat se závorou, zákazem, případně uzávěrou Ostrova jen na léto (bordel je tu totiž hlavně v létě) apod. - tuto variantu podporovali policajti a opět "zelení", zástupci ČHS byli znovu proti
Zajímavé argumenty měl zástupce Lesů ČR: v Ostrově podle není kde parkovat, tak proč by sem vůbec měla jezdit auta. Např. parkoviště u Drahstavu (hned po příjezdu do Ostrova vlevo) není vůbec parkoviště, ale skládka lesní hmoty, kterou Lesy nezbytně potřebují.
Dále padl návrh, zda by se v parkoviště nemohlo proměnit zdejší fotbalové hřiště. Obratem zamítnuto - je to totiž jediné místo pro přistání vrtulníku.
V ČEM JE DRUHÝ PROBLÉM:
- lidi chrápou v lese a zakládají v něm ohně
JAKÉ NÁVRHY K TOMU PADLY NA DNEŠNÍ SCHŮZCE:
- společné razie policajtů, zástupců obce, činovníků CHKO, ČHS a Horské služby v denní i noční dobu - policajti nemají v Ostrově čas vartovat. Proto starosta Ritschel navrhl, že se dohodne několik termínů, kdy celá skupina v čele s policisty vyrazí do terénu zjistit, kdo, kde a co porušuje. Přistižení dostanou hned flastr. Účel: mezi návštěvníky Ostrova (horolezci) se rozkřikne, že se tu dělají šťáry a dají si pozor. Začíná se již tuto sezonu.
Po summitu mi Švarc ještě do telefonu sdělil, že zorganizuje vlastní hlídky, které budou oblast obcházet a upozorňovat hříšníky, že škodí. Podle jeho slov jde více méně pořád o ty samé lidi. K tomu uvažuje o slevách v kempu pro členy ČHS.
SUMMARY:
Ze schůzky vzešly tyto výstupy:
- budou zpomalovací prahy
- bude značka slepá ulice
- budou razie
- po příští sezoně se situace vyhodnotí a uvidí se co dál
Osobní dojem - zdálo se mi, že pro "zelený" by bylo nejvýhodnější Ostrov zavřít (na pět let! - jak zněl jeden z návrhů), aby neměli problémy. Vůli po konstruktivním řešení jsem u nich shledal malou. Zástupci ČHS se bili jako lvi (zejména J.Všetečka a R.Bzura). Svou věcností mě překvapili(a, y?) i benga. Velmi poučný zážitek.
P.S. Je pravděpodobné, že jsem na něco zapomněl nebo něco nechca zkreslil. Rád proto uvítám jakékoli zpřesnění či opravu od aktérů schůzky i od Vás, moji milí, kteří jste to vydrželi číst až sem. Těším se na Vaše komentáříky.