"Ráno jsem měl pocit, e je to prostě dalí den na Projektu. Nebyl ničím výjimečný. Bylo horko, ale vzduch byl svěí a suchý. Ale necítil jsem ádný tlak, psychicky jsem byl naprosto v pohodě a to bylo pro přelez klíčové."
Adam Ondra to uvedl k přelezu prvního 9c na světě, který se mu podařil v neděli, jak jsme večer informovali.
Uvedl to v tiskové zprávě, kterou jsme od jeho týmu obdreli.
Na konci cesty, kdy jsem věděl, e jsem to dokázal, jsem pocioval velmi zvlátní emoce. Ani jsem nedokázal zakřičet radostí, jen jsem tam visel v laně a v očích cítil slzy. Tolik radosti, úlevy, vzruení najednou... Mnoho měsíců ivota sečteno ve 20 minutách lezení. Kadá minuta tréninku, kadá minuta strávená v Norsku za to stála. Ta cesta mě nikdy nepřestala bavit, i přes vekerý čas, který jsem s ní strávil. Bavila mě, kdy jsem ji nacvičoval, hledal ty správné kroky a pohyby a bavilo mě o to víc ji úspěně dokončit.
Project Hard , 9c, Flatanger, Norsko (hi res)
foto by Š Pavel Blaek
Níe viz celá tisková zpráva:
Adam Ondra posouvá hranice lezení. Jako první vylezl cestu obtínosti 9c
Praha/Norsko 4. září 2017 Včera 3. září odpoledne Adam Ondra opět o kus posunul hranice lezení i lidských moností. V norském Flatangeru vylezl nejtěí sportovní cestu světa, a zavedl tak nový stupeň obtínosti 9c.
Po loňském úspěchu, kdy v rekordním čase zopakoval přelez legendární stěny Dawn Wall, český lezec Adam Ondra opět posunul hranice moností o kus dál.
V Norsku, v oblasti Flatanger, uskutečnil první přelez cesty s obtíností 9c, a přepsal tak historii lezení. Jde o první cestu této obtínosti na světě a tím pádem o nejtěí cestu světa vůbec.
Cestu, která má zatím jen pracovní název Project Hard, Adam navrtal v roce 2013, ale jejímu přelezení se intenzivně věnoval v loňském roce a také po celou letoní sezónu. V Norsku byl celkem sedmkrát, dohromady tam strávil několik měsíců a k tomu se od začátku roku věnoval specifickému tréninku. To ve se sečetlo ve 20 minutách přelezu, na konci kterých byla nejtěí cesta světa a nová hranice lidských i lezeckých moností.
Project Hard , 9c, Flatanger, Norsko (hi res)
foto by Š Pavel Blaek
Adam Ondra o přelezu 9c:
Ráno jsem měl pocit, e je to prostě dalí den na Projektu. Nebyl ničím výjimečný. Bylo horko, ale vzduch byl svěí a suchý. Ale necítil jsem ádný tlak, psychicky jsem byl naprosto v pohodě a to bylo pro přelez klíčové. Na konci cesty, kdy jsem věděl, e jsem to dokázal, jsem pocioval velmi zvlátní emoce. Ani jsem nedokázal zakřičet radostí, jen jsem tam visel v laně a v očích cítil slzy. Tolik radosti, úlevy, vzruení najednou... Mnoho měsíců ivota sečteno ve 20 minutách lezení. Kadá minuta tréninku, kadá minuta strávená v Norsku za to stála. Ta cesta mě nikdy nepřestala bavit, i přes vekerý čas, který jsem s ní strávil. Bavila mě, kdy jsem ji nacvičoval, hledal ty správné kroky a pohyby a bavilo mě o to víc ji úspěně dokončit.
Doposud nejtěí cesty měly obtínost 9b+ a na celém světě jsou zatím jen tři. Vechny přelezl právě jen Adam Ondra, pouze panělskou cestu La Dura Dura zopakoval americký lezec Chris Sharma.
DALÍ INFORMACE A VYSVĚTLIVKY:
V čem je Adamův přelez hodnotný?
Přelez cesty s doposud nepřelezeným stupněm obtínosti je historickým okamikem, který se zapíe do historie lezení. Jde ale i o průlom z hlediska lidských moností.
Obtínosti lezeckých cest:
Obtínost lezeckých cest je určena vlastní klasifikační stupnicí (těch existuje několik, v Evropě se nejčastěji pouívá tzv. francouzská). Pouití stupně obtínosti dle klasifikace předpokládá volné lezení, tedy lezení, kdy se vekeré lezecké pomůcky vyuívají jen k jitění, ne k postupu vzhůru. U francouzské stupnice je obtínost hodnocena od 1 po 9b+. Adam Ondra nově posunul obtínost na 9c.
Trénink:
Adam Ondra na cestu obtínosti 9c velmi specificky trénoval a úzce spolupracoval i s fyzioterapeutem, se kterým se připravoval na konkrétní pohyby. V lezení jde o zcela nový přístup, který ukazuje nové monosti
Lokalita 9c:
Cesta se nachází v Norsku, v oblasti Flatanger přiblině 3 hodiny jízdy severně od Trondheimu. Jde o cestu v mimořádně krásném a zajímavém místě. Celá cesta je vedena ulovou jeskyní Hanshelleren.
Český lezec, v současnosti jeden z nejlepích lezců světa. Mezi světovou lezeckou pičku se zařadil ve dvanácti letech a od té doby se tam drí. Od roku 2009 mohl poprvé závodit za dospělé lezce a od té doby posbíral celou řadu významných cen (ty nejvýznamnějí viz seznam níe). Vedle závodního lezení se věnuje i sportovnímu lezení na skalách. Tam se v posledních letech zaměřuje na přelezy cest s nejvyí obtíností. Mezi ty patří cesta Change v norském Flatangeru (9b+), La Dura Dura (9b+), česká Vasil Vasil (9b+), La Capella ve panělské Siuraně (9b), Chaxiraxi v Olianě (9b) - na vech těchto cestách byl Adam vůbec první, kdo je přelezl. Na podzim 2016 Adam v rekordním čase 8 dní uskutečnil úspěný volný přelez Dawn Wall. Vedle toho zvládl Adam i studium na vysoké kole, kde loni úspěně ukončil bakalářské studium ekonomiky a managementu.
Mistrovství světa v lezení na obtínost a v boulderingu:
- 1. místo na MS v lezení na obtínost (2014 a 2016)
- 1. místo na MS v boulderingu (2014)
- 2. místo na MS v lezení na obtínost (2009)
- 2. místo na MS v boulderingu (2011 a 2016)
- 3. místo na MS v lezení na obtínost (2011 a 2012)
Světový pohár v lezení na obtínost a v boulderingu:
- 1. místo v lezení na obtínost (2009 a 2015)
- 1. místo v boulderingu (2010)
- 3. místo v lezení na obtínost (2010 a 2014)
- 3. místo v boulderingu (2015)
- dále má řadu cen z Arco Rock Master, Mistrovství Evropy a jiných soutěí.
A dalí a dalí gratulace. Jen si vzpomenu na debilni komentare v minule diskuzi, jak je Adam v podstate jen jednostranna a hloupa masina na lezeni,tak se fakt musim vysmívat aitorum, kdy prectu ve zkratce vyse, co uz dokazal, tak jen desetina z toho by mi stacila na cely ivot.
Ech... jak přesně to myslí? Nemohu se zbavit dojmu, e i tento výkon se týká jen a pouze lezení :-) Ostatně jako celý dosavadní Ondrův ivot. Výkon jistě ojedinělý a unikátní, ale mít v ivotě jen lezení a lezení a zase jen lezení? Ale kdy mu to vyhovuje, proč ne. Drím palce, je mladý, mohl by zkusit 10a :-)
Jak to ví?
Ale z mediálního světa vyplývá, e je student, k tomu dělá sport, kterej ho baví a asi mu i jde. Občas si ke studentskému ivotu přivydělá pár drobásků. Jezdí si po světě, potkává se s lidma, co vnímají svět podobně jako on. Má pěknou babu.
A snadno si dovedu představit, e si přečte občas nějakou kníku, shlédne nějakej film, projede se nakole nebo lyích.
A co ty, v čem ho převyuje v bohatosti ivota, e se tak pohrdavě o něm vyjadřuje?
Kde jsi vzal, e je to vyjádření pohrdavé? Dělá, co ho baví, v pohodě, je to jeho ivot. Naopak jsem mu popřál, a udělá cestu jetě těí :-)
Jen z těch výkonů neučůrávám, prostě věnovat několik let ivota tomu, e přelezu kus nějakého utru někde v nějakém zadku, nepovauji za něco obdivuhodného. Ale neberu mu to, kdy ho to baví, a tak leze do konce ivota, přeji mu jen samé úspěchy. Je to jeho ivot, a s ním naloí podle svého. Tak co tě ere? e si sem dovolil napsat i někdo, kdo sice leze, ale má jiné hodnoty, respektive trochu jiný ebříček hodnot? Sorry.
Co myslí, na jakém základě má Adam monost pouívat titul Bc? Umí taky anglicky, italsky a panělsky jako on? Je naprosto jasné, e myslí dopředu a nepočítá v ivotě pouze s lezením, i proto má můj obdiv.
Adam je borec, o tom zadna. Ale ty tebou jmenovane priklady, to fakt neee. Nekolika jazyky dnes bezne mluvi kdekdo, treba vetsina recepcnich nebo humanitne zamereni lide, kteri stravili cas v zahranici. A bakalaru s ekonomickym vzdelanim rocne u nas pribude 10000 - 20000.
To fakt ty příklady neee (to je mečení, nebo co? :)) co? Ví, takhle z tykhle neurčitě napsaných vět se vykládá dost patně. Neee e nemumí tři jazyky a není bakalář? Nebo co jsi tím chtěl říct?
No, zjevně mám pravdu, protoe jsi k věci vůbec neodpověděl, co dělaj lidi v situaci, kdy prostě odpověď nemaj, take ví, e nemaj pravdu. Ale nepřiznaj to. Nechovej se jako pako.
jak rika guru: Nejkrasnejsi na lezeni je, ze je to uplne zbytecny sport :-) kdyz posunes lidske hranice tak to nejakou hodnotu ma. se zeptej Bolta co ma/mel z toho ze se zlepsil o 0.01s/100m (obrazne)
Ber to tak, e tohle je lezeckej web a to, e z takového výkonu někdo "učurává" jak píe, je normální. Ty emoce sem patří, nevím kdy jindy by měly být. Před Adamem se sklání celý lezecký svět.
PS: dle mého nejen ten lezecký
A Ty ví, e má Adam v ivotě "jen lezení a lezení a zase jen lezení" nebo si to jen myslí?
Z toho mála co o tomto čtyřiadvacetiletém borci vím, bych řekl e:
1) lezení pro něj představuje se vím vudy to, co by se dalo očekávat od kohokoli, kdo se nachází na absolutní pičce ve svém oboru, a u se jedná o sport nebo cokoli jiného;
a
2) s ohledem na pod 1) má ve svém ivotě dost věcí na to, aby nemusel mít pocit, e mu jinde ujídí vlak.
Take se nabízí otázka: co tě vede k tomu si tohle o někom úspěném myslet? Jen řečnická, samozřejmě, protoe po pravdě si myslím, e tady nikoho nezajímá a tvůj názor je jen typicky českou reakcí na něčí úspěch.
A kdo říká e bych něco chtěl?
To spí ty bys měl chtít potvrdit svá slova, abys nevypadal jen jako malej českej člověk, kterej neodpoutí úspěch a jetě to komentuje tak, e při tom nevypadá zrovna chytře. Nuda.
Zajímavé ale je, e má potřebu na tak hloupý příspěvěk reagovat :-) Jak vidí, nejsem to já, kdo by měl cokoliv dokazovat. Proč bych měl to, co jsem napsal, dokazovat? Vdy to dokazuje přímo sám AO. Jestli chce tvrdit, e má slova nejsou pravdivá, napi nám nějaký počin AO, nebo nějakou jeho aktivitu, která není spojená s lezením. Jaké jiné aktivity nebo zábavu AO má? Jestli ono to není to samé, jako Garnbret. "Co dělá? Lezu. A jindy? Lezu. Ok. A kdy má chvíli a chce si odpočinout nebo zrelaxovat, co jde dělat? Jdu si zalézt. Od kdy leze? Odjakiva. A co chce dělat v budoucnu? Lézt." K výsledkům v lezení to asi vede, tak proč ne. Ale za normální a obdivuhodné a jako vzor pro děti a mláde to rozhodně nepovauji.
Jen bych dodal e se Adam mezi tím lezením naučil několik jazyků, ve kterých se domluví a je schopný dělat přednáky. Co vím tak italsky, panělsky, anglicky. To by se jako vzor pro děti pouít moná dalo :-)
cit: "Jestli chce tvrdit, e má slova nejsou pravdivá..."
Ty jsi ten, kdo něco od začátku tvrdí, ty dokazuj. Já uvedl argumenty hned na začátku.
Buď AO nezná a nemůe tvrdit to co tvrdí (moc konkrétně toho vlastně netvrdí, ale to u jsme si řekli...).
Nebo ho fakt dobře zná (pochybuju, ale kdo ví) a má potřebu to tady takhle bulvárně, navíc anonymně, propírat.
Tak nebo tak, tvůj příspěvek zkrátka podstatně víc vypovídá o tobě ne o tom, o čem by rád byl. Ani mi tě neni líto. A tu nudu co jsem psal minule beru zpět, musim toti upřímně přiznat, e mě začíná bavit tě sledovat. Navzdory tvé hlouposti, o které sebekriticky píe.
Souhlas, v podstatě vechny co jsem se namáhal pouít. Ale jsou to konkrétní tvrzení o tom, jak na mě (a kdy se koukne vý, tak nejen na mě) působí něčí výstupy tady a teď, na rozdíl od jeho tvrzení typu "Ostatně jako celý dosavadní Ondrův ivot."
Btw: Klidně vstupuj (ale dej si prosím nějakou iniciálu jako podpis, a v tom neni bordel).
Ty jo, co vsechno hlava nevymysli. Takovy komentare tu skoro nebyvaji, je skoda si je umele vyrabet v hlave ci si v hlave mnohonasobne zvelicovat jejich zastoupeni.
Gratulace Ondřeji, včera jsem dal čistě svojí první cestu za 7a, měl jsem asi podobnou radost jako ty na čtvrtý pokus 28m plotna. Troku jsme to oslavili a po dnením otevření očí otevřu lezce a ty hlásí taky svůj nový limit
No a hlavně aby nás ostatní motivoval k posunu,mě osobně u asi ujel vlak na 9c jeliko je mi 26 a lezu tři roky čistě jen v rakousku bezpečný cesty. domácí písek jsem jetě ani nezkusil
jo to jsou jen nejaky kraviny co nikdo neleze, a povetsinou to prvovystupci nejako osirali a ted se nedaj lizt. Musis koukat po vykruhovanych obilenych sportovkach, tam je jisteni super
Straně by mě zajímalo, jak se na to budou dívat, nebo jak to budou lízt jiní. Kdy to někdo dalí pole, co řekne na klasu... Cesta je to dost specifická, podle toho, co říká Adam.
Adame, moc gratuluju. Anglicky bych rekl "i love this guy". Ne opravdu jsi pro me velkou inspiraci. Neskutecnej dric, usmevavej a pohodovej typek, co drti to nejlepsi co je a predava vse co vi dal a dal jinym. Toho si moc vazim a mam vzdy neskutecnou radost, kdyz se nekde mihnes a totalne to rozsekas. Fandim ti na cely care. Mej se fajn,uzivej zivota a at to dal leze.
Já bych anglicky řekl I like this guy. I love this guy bych vyhradil pro homosexuály, nevím, moná je to tvůj případ. Nějak se v angličtině ztrácí význam slova love častěji ne v četině.
Tos patně pochopil. Já neříkám, e to anglicky mluvící nepouívají, naopak vím, e to pouívají běně, co jsem taky řekl tím "Nějak se v angličtině ztrácí význam slova love častěji ne v četině."
Já jen chtěl říct, e je podle mě na místě říct třeba "I like this guy".
Ajto s velkou pravdepodobnosti mimo jine reagoval prave na tu vetu, kterou cituji a ktera neni pravdiva. Stejne tak jak tvoje naucne anglicke okenko o love.
Eros, storge, agape, mania, filia...pokud ti to nic neříká, pouij google, bude chytřejí a nebude psát blbosti.
Áno, některá slova mají opravdu mnoho významů, nejen v angličtině.
Diskuze na lezci nikdy nezklame. Jak je mozne ze pod stejnou zpravou na ukclimbing.com je slusnejsi, obdivnejsi a zajimavejsi? Ze Adam jenom leze? Proto je tak dobrej. Neni dobrej, je nejlepsi. Ze Bc ma spousta lidi? Ano, ale prave jeden clovek na planete ma Bc a 9c, Adam. Ze z nej ucuravame? Samozrejme, protoze tohle je lezec.cz a protoze naprosta vetsina z nas nikdy nezopakuje ani 7c, natoz aby vytvorili 9c.
Jen mne v souvislosti s Adamovým výkonem nemůe nepřijít na mysl jedna věc. Toti jsou místa v Indii, asi nejen tam, kde po zvládnutí určité jógové techniky dosáhne člověk (v těchto naich západních měřítkách) mnohem vyích výkonů. Já jsem tam viděl své a je to fyzikálně neuvěřitelné. Kdy jsem se pídil po know how "jógy" odhmotnění fyzického těla, zjistil jsem, e existuje jakási "ástra" - písmo, kde je tato technika známá tisíce let a předává se generaci po generaci. A my na západě asneme, kdy někdo udělá shyb na jednom prstu :-) Moná to by nakonec mohlo být v západním světě klíčem pro dalí progres v jakémkoliv sportovním odvětví :-) Kdy současný jogín odnese, tak dobře dvoumetrákový balvan, holýma rukama...?? Kdo nevěří, a tam běí :-) Gratulace Adamovi!
problem je v tom, e kdy se tyhle "tajemství" porovnávají s naím tupým západem, tak to dopadá zajímavě - mistrovství v sumo vyhraje čech, amani z dungle chtějí západní léky protoe pomáhají proti duchům z dungle, v zápase aolin proti MMA vyhraje MMA a tak dále ...
No jo, Indie, tam je vsechno mozne. Proto je to take ve vsem svetovy leader. Proc taky myslis, ze Adam se Sharmou kazdy rok jezdi natajnacku do Indie? Skryte am likviduji vsechny mistni prelezce 19c-cek.
Jinak je zajimave s jakou vervou konatele tebou jmenovanych zazraku odmitaji sve divy provadet pred kritickym objektivnim dohledem. A to jim vedecka obec byla a steje vice nez otevrena.
Mimochodem i v nasich koncinach jsou konatele takovych divu. Jen se nazyvaji jinak a i jejich konani ma trochu jiny cil. Kazdopadne vira hory prenasi a cokoliv, co viru podpori muze byt v jistych situacich dulezite, obzvlast v duchovne zalozenych koncinach.
Hele já s tebou souhlasím. Kdy jsme byl v Indii, tak jsem tam na triti viděl takového dědu zvednout na penisu urt těký cca 6-7 kg. Přiel, vyhrnul, zvednul, vybral rupky a el dál. Zíral jsem.
Na webu NaVylet.cz objevíte pestrou paletu turistických cílů a tipů na výlet napříč celou Českou republikou. Nechybí ani oblíbené lezecké oblasti jako Český ráj s pohádkovými skalními věemi či dramatické Labské pískovce, které lákají dobrodruhy i horolezce z celé Evropy.