FT: S pomocí plynu xenon lze zkrátit výstup na Everest na týden
Financial Times nedávno uveřejnily článek o agentuře nabízející svým klientům výstup na Mount Everest s pomocí plynu xenon, který má výstup výrazně zkrátit, a to na jeden týden místo čtyř týdnů, jak upozornil horolezecký portál Gripped.
Podle článku jeden expediční operátor účtuje 150 000 euro za výstup na Everest s pouitím xenonu.
Zatímco nejrychlejí komerční expedice na Everest trvají přiblině čtyři týdny, s pouitím xenonu by se to mohlo zrychlit na jeden týden od letitě k letiti.
Operátor uvedl, e klienti budou vdechovat směs xenonového plynu po příjezdu do Káthmándú, poté mají letět do základního tábora a vystoupit na vrchol. Stráví tři dny stoupáním a jeden den sestupováním. Nebudou potřebovat ádnou aklimatizaci v horách. Kromě xenonového plynu musí se lezci před cestou na Everest předaklimatizovat v hypoxickém výkovém stanu a pak pouívat lahvový kyslík při výstupu.
Článek ve Financial Times zahrnuje rozhovor s Dr. Michaelem Friesem, německým anesteziologem, jen pomohl navrhnout model výstupu s xenonem, který k tomu mj. řekl: Hormon, jeho syntetická verze je ve sportu zakázána, zvyuje produkci červených krvinek, co zvyuje kapacitu těla transportovat kyslík. K tomu horolezecký portál Gripped dodává, e jeden operátor dle Financial Times řekl: Není to organizovaný sport, take technicky to není v horolezectví ádné podvádění.
ovem jetě by se to mohlo zefektivnit tou kapslí tlakovanou jako prostor pro cestující v letadle, ta by se v podvěsu pod vrtulníkem dopravila na překladitě u talstation někde ikovně umístěné zhruba ve čtyřech tisících, tam by přistoupil certifikovaný horský průvodce, kapsle by po kolejích dojela pod lanovku, tam by se zavěsila na lano a zhruba za 40 minut by byla dvacet metrů pod vrkem. během cesty by certifikovaný průvodce pomohl statečnému alpinistovi s oblékáním skafandru, ne nepodobného tomu, který měl Armstrong (Neil, nikoli Louis), v něm by pak dobyvatel hor vyel po ocelovém schoditi s pororotovými stupni a zábradlím na vrek, tam by byl vyfocen s lanem, cepínem a ledovcovou vývrtkou, seel by ke kapsli, a sjel dolů a byl opět odvezen v podvěsu na mezinárodní letitě. při dobře zvládnuté logistice by to bylo i s Anapůrnou, focením se slony a návtěvou místního nevěstince za jediný den.
:-D :-D :-D měl jsem v plánu napsat nějaký pořádný, typicky český, hejt, ale tvůj komentář mě dostal úplně na kolena :-D :-D :-D Tomu říkám pozitivní přístup k ivotu.
Paráda, u začínám etřit. Konečně se vrchol zpřístupní i nám, které nebaví běhat a vůbec trénovat. Navíc já si nemůu vzít víc jak týden dovolené, to by mi utekla spousta peněz. Nechodím ani nakupovat, to taky zbytečně ere čas. Vechno si nechávám dováet. Kdyby existovala sluba, e by za mě někdo spal, tak si jí platím taky.
Kamaráde, místo hodiny uklízení vydělám na uklízečku a jetě dvakrát tolik. Lézt chodím jen s placeným trenérem, abych neztrácel čas tím, e na oplátku někoho jistím. Ráno beru projímadlo, abych sral rychleji a efektivněji.
Kamaráde, místo hodiny uklízení vydělám na uklízečku a jetě dvakrát tolik. Lézt chodím jen s placeným trenérem, abych se pak na oplátku nemusel zdrovat jitěním někoho jiného. Ráno beru projímadlo, abych sral rychleji a efektivněji.
nene, do dýchacích cest Helium nepatří.
odkazoval jsem na legendární hláku z Messnerova Everestu, kdy o jakémsi horolezci prohlásil, e ten by k tomu, aby doel na vrek, potřeboval nejen kyslík, ale i helium.
Tak jestli jsem to dobře pochopil, i kdy výstup probíhá výlučně v troposféře, části populace jde při výstupu na everest zejména o atmoku. Zkrácením času na čtvrtinu teda odpadá vycpávkový čas a záitek bude nejspí intenzivnějí.
Taky nebude tak velké riziko, e by někoho během měsíce rozbolely zuby nebo se mu udělalo kuří oko. A pro holky je výhoda, e se dá vylézt na osmitisícovku mimo menstruační cyklus.
Výtah by byl myslím stavebně celkem náročný a ekonomicky nenávratný. Smysl by dávala lanovka s kabinou tlakovanou cca na tlak ve výce 4000 mnm. Jako nejvhodnějí pro stavbu mi přijde východní stěna. Spodní stanice by byl pahrbek cca 8 km vzdálený, ve výce kolem 5600 mnm. V této výce by jetě byly schopny operovat normální vrtulníky, které by klienty přiváely cca půlhodinovým letem z vesnice Chentang, dosaitelné autem.
Co se samotné lanovky týče, nejvhodnějí by asi byla lanovka visutá, vzhledem k délce 8 km s jedním podpěrným sloupem ve východní stěně ve výce cca 6400 mnm. Zde prosím o komentář ev. p.t. diskutující s odborným zázemím v relevantních oborech, např. mostařině, zda rozpon 4,5 km mezi spodní stanicí a podpěrným sloupem není trochu moc i na Si in Phinga.
Z environmentálních a etických důvodů by horní stanice nebyla na vrcholu Everestu, ale pouze nad Hillaryho vývihem, odkud by borci docházeli na vrchol s kyslíkovou maskou, tlakovanou na cca 4000 mnm. Se zásobováním kyslíkem by nebyl problém, protoe na horní stanici lanovky by byla plnicí stanice, protoe pokud by ji bylo nahoru dotaeno lano, dotáhnout tam kabel s elektřinou by u bylo to nejmení.
Nemuselo by se jednat o nějaký megalomanský projekt, myslím, e by stačilo něco typu nákladních lanovek na rakouské chaty, jen tedy s tlakovanou kabinou.
Pro dopravu materiálu na stavbu horní stanice lanovky by bylo zřejmě potřeba vyvinout dron na bázi kombinace vznáedla a vrtulníku s nastavitelným úhlem nosného poltáře (podle proměnného sklonu hory), který by během stavby operoval za vyuití přízemního efektu ve výce mezi spodní a horní stanicí. Nosnost dronu by mohla být cca kolem 2 t, mnoství potřebného materiálu by byly řádově stovky t, take by se materiál dal vyvozit pouhými řádově jednotkami stovek letů.
Teď mě jen napadá, jestli by nebylo efektivnějí nechat lanovku lanovkou a vyuít drona rovnou pro transport klientů. V takovém případě by dron ani nemusel mít takovou nosnost. V podstatě by to mohl být modifikovaný jet-suit pro let UIAGM vůdce s klientem, kdy vrtulník by dvojici dopravil do výky cca 6500 mnm, odkud by se letělo jetsuitem s tím, e horní část túry cca nad Hillaryho vývihem, resp. 3rd. stepem při letu z tibetské strany, by se z důvodů fair play rovného boje hory proti člověku realizovala pěky.
visutá lanovka je samozřejmě nápad technicky reálný. drahý, sloitý, ale rozhodně reálný.
jo jasně, je tam několik drobnějích technických problémů, ale to nejsou ádné průsery, to jsou jen výzvy.
uvidíme. bude-li poptávka...
jinak aktuálně nejdelí úsek bez podpory na komerčně pouívané lyařské lanovce je těsně přes 3 kilometry (Whistler, jihozápadní Kanada, peak 2 peak gondola). nějaké ty dřevařské či těařské lanovky zvládají i víc (není tak důleité převýení, rozhoduje ikmá vzdálenost podpěr). v kadém případě lze podporu udělat "obráceně", tj. jako lanový sniovák, na něm se ostatně dá prakticky udělat nějaké suprčupr tlumení, aby stateční dobyvatelé hor tak moc netrpěli mořskou nemocí, nablejt si ve skafandru asi nebude ádnej med).
Na vojně jsme viděl několikrát nablití do plynové masky a zákaz sundání. Nic moc tedy... Kdy u zvenku vidí, jak se tomu neastníkovi hrnou blitky zevnitř přes skla, kterými má koukat ven...
Coe týden?! To je ovem zoufale pomalé a neefektivní!!! Před osmdesáti lety Němci zevrubně testovali kyanovodík na početné kohortě a zjistilo se e stačí několik nádechů a za pár vteřin je člověk a v nebi co je samozřejmě mnohem výe ne nějaký Everest!!!
tak pokud by byla za toto stejna cena tech 150 koliku tak by to byl skvely kseft a jeste by klient ani nemohl reklamovat například jinou nez vysněnou cilovou nebeskou výinu :)))
Na webu NaVylet.cz objevíte pestrou paletu turistických cílů a tipů na výlet napříč celou Českou republikou. Nechybí ani oblíbené lezecké oblasti jako Český ráj s pohádkovými skalními věemi či dramatické Labské pískovce, které lákají dobrodruhy i horolezce z celé Evropy.