Docházel jsem na Kozelku, kdy vrtulník odlétal. Spadl ná kamarád, Mía Beneů , neastnou náhodou na Skalácké. Ačkoli se po převezení na vrtulníkem do Plzeňské nemocnice zdál stav dobrý, nastaly komplikace, drme mu palce, víc asi dělat nemůeme.
Spí si ze záchranné operace musíme vzít nějaké zkuenosti.
1. Na Kozelku nedojede auto, musí zachraňovat vrtulník, ale ten z Líní nemá nosítka vhodná pro transport zraněného v podvěsu.
2. S nosítky musí přijet Hasiči, Ti mají nosítka vhodná pro transport v podvěsu ( jejich lezecká skupina) , ale nemají vrtulník.
Protoe to není letos jediná vrtulníková záchranka z Kozelky, asi budeme muset nějak řeit nosítka.
Jenom prosím diskutující, zdrte se prosím necitlivých komentářů, není to jednoduchá situace pro rodinu ani okolí.
Sme to (jednou, nekde) udelali tak ze sme do zeme/do svahu zahrabali zeleznou bednu (asi 2.5x .7x .7),uzka strana hranolu vycnivala ze svahu, na ni dvere a na dvere zamek od kteryho kazdej kdo tam byl casteji dostal klic (zamek v bezpecnostni roure atd). V bedne ty spravny nositka, dlahy atd.
Na matros a na bednu se slozili vsichni co odtamtud parkrat nesli nekoho polamanyho - napred par set metru lesem, pak 15km autem po lesni ceste.. kdyz mas nejaky zlamany kosti nebo zada, je to svinsky dlouha cesta. Bedna se pouzije tak 1-2x do roka, ale pokazdy se proklate vyplati, vrtulnik pristava rovnou na miste a polamanej jedinec uz je zabalenej, v nositkach, jen ho pricvaknou a za 10 minut je na sale.
Jak dlouho by bedna vydrzela nedotcena na Kozelce.. kazdej muze zkusit hadat.
Nosítka, vrtulník a podvěs je určitě lepí řeit s IZS Plzeňského kraje. Problematika záchrany z podvěsu resp. nutnost uití podvěsu se na Plzeňsku nebude týkat jenom Kozelky. Obávám se, e umístění nosítek (nedejboe zamčených), to nevyřeí.
Z celorepublikového hlediska by měla být partnerem pro IZS ČHS. O prospěnosti takového konání není snad pochyb a kdo jiný by měl IZS vysvětlovat, e je potřeba mít takové věci nacvičeny v těch nejhůře přístupných oblastech. Ne kadý spadne u cesty pohodlné pro sanitku (Alkazár, Maleov), ale větina oblastí je dost logistický oříek.
Pan google vyhledal cenu páteřních imobilizátorů či skládacích hliníkových nosítek vhodných pro poranění páteře okolo 10 tis. Kč. Hlavně ne ty látkové co jsou v Labáku nebo Ádru, ty jsou tak na zlomenou nohu.
Obávám se, e na Kozelce i jinde by jedny nestačili. Běet na statek nebo do jiného sektoru a zpátky, to u je lepí ta vrtule s podvěsem resp. jetě lépe navijákem a celovakuovými nosítky. Vrtule pokryje celý kraj a taky nebude jen pro horolezce, ale pro kohokoliv kdo skončí na patně dostupném místě.
O výcviku jednotek IZS to není.Létám u letecké záchranky a tyto záchranné akce jsme dělali X-krát.Nemluvím o výcviku.Komplet osádka vrtulníku cvičí stále záchranu z nepřístupného terénu v horách,ze skal,z budov,z vody a to i ve spolupráci s hasiči.Dokonce je v Plzni a Přeticích skupina hasičů lezců spolupracujících s vrtulníkem.
Problém je někde nahoře,kde nám kladou klacky pod nohy.Kdysi mohl být pouit pro záchranu i vrtulník SAR slouící současně s leteckou záchrankou a kde byli i dva profesionální záchrannáři s vekerou výbavou.V současné době je tento vrtulník v Praze ve Kbelích a jeho vyádání k zásahu je problém.Letecká záchranka má zase na palubě doktora a sestru,ale podvěsový a záchranný materiál mají Hasiči,které jsme schopni vyuít pro zásah.
Take předpokládám,e zásah IZS byl profesionální,ale v rámci moností které máme k dispozici.Rozhodně to není problém výcviku.
Drím palce v uzdravování a doufám,e takovýchto zásahů bude potřeba minimum.
Ahoj Jirka
Ano, tak to je. Vechno je o těch penězích, proto zmiňuji nutnost angaovat ČHS příp. i dalí zájmové spolky např. bikery, potápěče apod.
A to si jetě nezmínil, jetě záchranu za zhorených podmínek např. mezi západem a východem slunce či za hustého detě. Dřív to zajiovali vojáci, ale na na celém území ČR. Jak je to teď?
Kvízová otázka: Kolik vrtulníků vybavených navijákem a přístroji pro létání za zhorených podmínek včetně vycvičené posádky a servisu by bylo za jeden vysoce potřebný, univerzální a uitečný L-159, Gripen či CASA?
Jak je to teď?Plzeňský kraj pořád vojáci s vrtulníkem W3 a Sokol vybavenym jeřábem s 90m lanem a drícím slubu 24 hod.Samozřejmě i za patných podmínek vyhovujícím vycvičenosti osádky.Dalí otázka je,e v hangáru stojí několik vrtulníků připravených do generálky na kterou nejsou peníze.
Pro záchranku máme vzlet den 5min,noc 10min.a zasahujeme i v noci kdekoliv v terénu.Ale je pravda,e to je Plzeňský kraj.
Jen abych ukončil debatu o nosítkách pod vrtulník.Armáda má schválená nosítka a materiál pro práci ve výkách a je stejný který pouívají hasiči,kteří s námi cvičí.Co se týká tohoto zásahu,ve údajně běelo jak mělo.S hasičema úzce spolupracujeme a máme k dispozici 24hod. denně,cvičené lezce z Plzně a Přetic.Prvně na místo dopravil vrtulník na jeřábu doktora se sestrou a během 5-ti min.měl na palubě hasiče s nosítkama pro vyprotění,kteří zraněného vyprostili na jeřábu.
Vdycky je nejdůleitějí aby se na místo dostal napřed lékař,který rozhoduje o následných záchranných prací.Údajně byl aktivován i vrtulník SAR z naí základny ve Kbelích se dvěma záchranáři na palubě,ale přeci jen doletová doba a způsob aktivování je delí ne má vrtulník z Líní.
Take abych to uzavřel,lezci v Západních Čechách se nemusí obávat,e se k nim záchrana nedostane.
Druhá maina fungující jako SAR je Bell 412 EP(podvěs,jeřáb,nosítka atp.) v Ruzyni. Posádka plus dva hasiči záchranáři od svítání do soumraku připraveni k nasazení. Jen si je musí zasahující záchranka a hasiči vyádat. My létáme rádi a kluci hasmeni si rádi vlezou do podvěsu.
Zdárec Svobíno,bývalý spolunocleník s ubytovny tě zdraví :D .
Čau,taky zdravím.To je ten paradox,e v Praze jsou dvě sluby SAR.Policie a armáda.Dříve byl SAR v Líních.Stejný vrtulník jako záchranka akorát na palubě místo doktora a sestry jsou dva záchranáři a záchranné vybavení.Ve Kbelích drí SAR taky 24hod.jako záchranka v Líních.
No jo no, IZS ,v jeho původním pojetí, el po úspornejch opatřeních do hajzlu :D. Dríme záchranku,pátrací a policejní mainu a SAR mainu 24 hod, ale je to takovej pseudosar (spí vyhledávací na padlý letadla), jinak druhá speciálně haounská maina, která by ho letěla (třeba na tu Kozelku) se drí od svítání do soumraku. Vybavení máme i na noc ale předpisy,inspekce,tlaky od soukromníků atd.... To je na dlouhý povídání,to bych tady snad ani nerozepisoval. Ale pár vostrejch akcí u klaplo. Tak e skoro dobrý.
A ti to poletuje :D
Nechtěl jsem říci, e necvičí, ale z vlastní zkuenosti mohu říct, e jsou mnohdy docela překvapeni tím, e se mají trachat ke zraněnému z/do kopce a potom zpět. Obojivelné operace na Roviti jetě nejsou nic straného oproti mnoha dalím terénům.
Kdyz by se skladalo na nosita, ktera kdyby byla pristupna verejnosti, tak je za chvilku nekdo vezme. Co je presto koupit a venovat je Linim? Tam by se snad tak rychle neztratila.
No jestli měl krátký lano a spadnul z 12m.. tak to muselo bejt krátký o pořádnej kus.. (docela mě překvapuje, e si toho při spoutění nikdo nevim.. ale kdo ví, jak to bylo..) kadopádně drim palce a to dobře dopadne.. a zase se dotyčný můe vrátit do skal..
Naprosto stejným způsobem jsem vloni přiel k úrazu páteře i já.
Na zabezpečení druhého konce lana při jitění prvolezce na sportovních cestách jsme v naí (jinak podle mě celkem kvalitní) oddílové metodice nekladli v minulosti zvlátní důraz. Nyní se zdá, e jde o rozířenějí problém a snad by se na něj ve výcviku nováčků (a instruktorů) mělo více upozorňovat.
U kýblu stačí jednoduchej uzel... Taky přilba, jestli to bylo ze 4 metrů po zádech a klepnutí hlavou o zem, tak by ta hnusná přilba pomohla dost výrazně, místo průseru jen potlučení a odchod do hospody... :-(
e nemá vrtule standartně nosítka na podvěs to docela čumim. Přece vysadit doktora s nosítkama a pak je nabrat je klasika
Dozvěděla jsem se to náhodou cestou okolo Kozelky. :(
DRÍME VECHNY PĚSTI, POSÍLÁME MÍOVI A JEHO RODINĚ VEKERÉ SÍLY, KTERÉ MÁME !!!
KDYKOLI BYCHOM MOHLI JAKKOLI POMOCI, STAČÍ ŘÍCI!!
Nicméně za sebe bych sice "nosítka" zkusila třeba probrat i s IZS, nicméně zastávám názor, e by bylo z několika důvodů vhodné umístit je do blízkosti Kozelky (myleno blízkosti skal - např. nahoru k tabuly). V kadé podobné oblasti (viz. např. Zbiroh aj.) by jistě mnohé vyřeily nebo alespoň pomohly. Na druhou stranu i přesto vechno, kdo zná místní terén, dá nejspí za pravdu i tomu, e i s nosítky je transport postieného velice náročný a obtíný, u jen cesta z podskal bez závěsu (a ten větina "necvičených" lidí zkrátka neudělá) by byla dalí hazard a je otázkou, zda k prospěchu či neprospěchu věci.
IZS Plzeňského kraje i dalí disponují spoustou vybavení, nicméně ne vdy je toto vybavení vyuito a to ani tam, kde jasně pouito být má.
Na webu NaVylet.cz objevíte pestrou paletu turistických cílů a tipů na výlet napříč celou Českou republikou. Nechybí ani oblíbené lezecké oblasti jako Český ráj s pohádkovými skalními věemi či dramatické Labské pískovce, které lákají dobrodruhy i horolezce z celé Evropy.