Krátká zpráva z tisku. Dalí pád horolezce asi ze dvaceti metrů se stal v pátek 17.7.2015 v Adrpachu, zasahoval zde vrtulník, blií podrobnosti nejsou známé.
Předchozí sobotu (11.7.) zasahovali hasiči také na dvou místech v Českém ráji, kde také v nepřístupném terénu mezi skalními věemi transportoval "mladého mue" vrtulník po pádu ze skály na nedalekou louku a do nemocnice s vánými zraněními zad a hrudníku.
Na jednu stranu ČHS dbá na správnou metodiku a na druhé straně souhlasí s vraedným zajitěním cest třeba zrovna v těchto oblastech a následné váné úrazy je nechávají klidnými.
Kolik prosímtě je procentuálně úrazu na překlice? A kolik jich je ve skupině zkuenostmi ekvivalentní týpkovi co spadl? Vypadá to, e má nějaké lepí informační zdroje ne jsou k dispozici, tak se ptám..
Řekl bych, e úloha svazu by konečně mohla být, zaít dělat rozbory nehod a o výsledcích informovat lezeckou veřejnost. Stejně tak třeba vytvořit prostředí pro snadné ukládání informací o nehodách a udělat osvětu mezi lezci, aby databázi plnili. Mám kolem sebe pár lidí, kteří se opravdu hnusně zrakvili, převáně na písku a vím skoro jistě, e informace o tom nikam nepodali. Je pak pro ostatní těké nebo spí nemoné dělat jakékoliv závěry..
Toto asi ale nepatří sem. Dotyčnému přeji co nejrychlejí rekonvalescenci.
opravdu o tom ví úplný kolový a kecá do zajitění cest. Týpek vybočil s existujicí cesty s tím e udělá NOVOU variantu. No a pří dolezu mu to usmekno. Mue mi prosím napsat kdo by mu to měl předem zajistit ? :)))
Nechapu, jak tohle odpovida na ty otazky v tom prispevku..
Pro info, urazy na preklizce se vetsine pripadu stavaji nezkusenym lezcum. Proto ta otazka z jakych zdroju cerpal pro tvrzeni, ze na preklizce se deje mnohem vice urazu.
Faktorem ale nebude výborná odjitěnost, nýbr kvantita lezců na zajitěných cestách (oproti morálovým). Důvody tedy neznám, ale myslím si, e to bude opět z vysoké frekvence pramenící chybovost - nedovázání uzle, lajdácká komunikace s jističem atd.
Jen by to chtělo jetě nějak vymezit, jaké typy smráků na těch skalách jsou. Na písku nebo skále se patným jitěním můe smrák vzniknout i kdy ve je dobře a nedojde k selhání ani jističe, ani materiálu. Ovem smrák na sportovce s jitěním po dvou metrech se jen tak nestane. Můe jističi projet lano, můe si nesrovnat lano při slanění nebo tak podobně. Ale čistě jen z pádu je smrák téměř vyloučen. Můe nastat nějaká smolná shoda okolností, ale pravděpodobnost, e se zabije pádem s jitěním po 2 metry je mnohem mení, ne s tradičním jitěním na písku.
Taky se spis primlouvam za vynaseni soudu o nebezpecnosti cest za srovnatelnych podminek, tj. kdyz jistic a lezec dela vse spravne. Mimo sportovky je pak riziko mnohem vetsi, protoze zavisi na subjektivnim zhodnoceni mnoha faktoru, ktere ani casto zhodnotit nelze.
Kdy nastane úraz nebo dokonce smrák, tak někdo něco nedělal správně. Tzv. objektivní nebezpečí v podstatě neexistuje, jeho vliv můeme zanedbat a není známo, e by nějaká vyí moc zasáhla na skalkách a nepamatuji si, e by někdo z Čechů zahynul bez vlastní chyby na horách.
Výjimkou snad byli před pár lety neastníci ve Spáleném labu v Roháčích, kdy lavina srovnala se zemí nejen jejich stany, ale také les, ve kterém tábořili, a teď ti postřílení horolezci v základním táboře a moná i chlapci pod obří lavinou takté v základním táboře.
Ano, kdy bude sedět doma na prdeli, je pravděpodobnost chyby s následkem smrti opravdu malá. Můe dostat infarkt nebo ti zaskočí při pití, nebo vdechne rohlík. To ale nic nemění na tom, e pád, a u je jakýkoliv, bude mít s jitěním po dvou metrech a s jitěním po deseti metrech jiné následky. Smráky na sportovkách jsou, ale pokud vím, statistika, která by zohledňovala jen pád, není. A dovolím si tvrdit, e smráků z pádu, tedy tam, kde je hlavní přičina smrti náraz na zem nebo polici nebo kyvadlo do stěny, je na skále s jitěním po dvou metrech zanedbatelně. O ostatních přičinách se nebavím, je moné, e na sportovkách je těch úrazů a smráků dokonce více, protoe tam lezou i méně zkuení a leze tam celkově více lidí.
Ostatně, má nějaký příklad, kdy někdo spadl na cestě s jitěním po dvou metrech a odnesl to smrtí nebo nějak váně? Tím nemyslím, e si blbě zaloil slanění, ale situaci, kdy měl jitění a presky správně, jistič nic nezanedbal. Já o podobném případě nevím a ani si to nedovedu moc představit, jak se proletí 3 metry a prásk ho, nepřeije to. Kdeto kdy má kruh v deseti metrech a druhý pak ve dvaceti, můe mít ve správně, jistič můe být sebelepí, ale pád pod prvním kruhem nebo při cvakání druhého bude dost rizikový. Co se na stejně dlouhé cestě mezi osmou a devátou preskou moc říci nedá.
Jak píu výe - vechno souvisí se vím. Nejvíc smráků je v posledních letech na výborně odjitěných cestách ve sportovně upravených oblastech a stávají se předevím zkueným a velezkueným lezcům.
Take bys raději padal nadlezený 8 metrů nad kruhem s potenciální podlahou, nebo bys raději spadl nadlezený 1.5 metru nad borhákem?
Nepíu, e sportovky nejsou nebezpečné. Jen jsem chtěl vědět alespoň jeden smrák zaviněý pádem na cestě s jitěním po dvou metrech. Vynechme slaňování a chybu jističe. Kolik lidí se zrakvilo nebo je na kolečkovém křeslě po třímetrovém pádu na vápně?
zas tolik cest, kde 8 metrů nad kruhem hrozí podlaha není (procentuálně, v absolutních číslech jich je samozřejmě dost) a můe popojít o pět metrů jinam. Větinou nejsou kruhy zas tak vyhnané, kdy se dá zaloit. Na druhou stranu dost často můe potkat podlahu z osmi metrů na sportovkách, kdy má nabráno na cvakání třetího
To je vechno pravda. Já se jen ptal na to, kdy se někdo zrakvil nebo zinvalidnil kvůli pádu jako takovému. Je mi jasné, e přizabít se můe i na překlice s jitěním po metru půl. U jsem viděl i případ, kdy kluk spadl v převise, jistič ho dobral natvrdo a kyvadlo mu vylo tak, e dost neastně trefil chyt.
Stejně tak jsou na mnoha místech často nebezpečnějí lehčí cesty 4-6, protoe je to samá police a nepevný terén. Ale obecně by mne zajímalo třeba srovnání těký následků a smráků při pádech v Ádru a v Juře.
přesto třeba vlovi byl jeden z nejhnusnějích úrazů v Ádru po cca metrovém pádu do kruhu. Zůstala noha za lanem, přetočení atd. Klasika i na sportovkách.
bavíme se o pádu v Ádru. A ten se zlomeninou bérce a kotníku po pokusu o prváč a odhadem více ne dvacetimetrovém letu dopadl lépe ne tenhle zmiňovaný s pádem metr nad kruhem.
ok, u se v tom pěkně motám. V jednom má Kuba Turek pravdu. Nejvíc nehod vzniká nedbalostí, podceněním a z nepozornosti.
Úrazů z lezení, si myslím, ale je asi víc při "sportovním" (myleno vyborhákovaném) lezení a asi jetě víc pří boulderingu. Kolik natrených lach a utrených poutek mají lidi v mém okolí asi ani nespočítám. A to můe od lezení odvést na dýl, ne zlomená noha.
Nejvice v procentech nebo se divas jen na pocty bez ohledu na celkovy pocet lidi, kteri danou disciplinu provozuji? Pouzivani absolutnich cisel je dost manipulativni.. (Navic, suverene nejvice nehod je pri treninku. Akorat vetsinou ne zivot ohrozujici.) A myslis, ze je dobre jen z tech hlasenych nehod zobecnovat? Smrtaky jsou vetsinou pri spousteni a slanovani. Jak si vysvetlujes tvrzeni, ze za to muzou sportovne vyjistene cesty? Nenavazim se, ptam se. Myslim, ze toto tema si zaslouzi vic, nez jen prapodivne tvrzeni "nejhorsi jsou dobre odjistene cesty."
Za sebe vidim velmi jednoduche vysvetleni. Cest prelezenych na dobre odjistenych cestach je nekolikanasobne vice nez zbytku dohromady. Je jasne, ze pocet nehod musi byt vyssi, vyrazne. Navic, vetsina nehod je pri slaneni a spousteni. Coz je vec, ktera se zase dela v ostatnich disciplinach v mnohem mensi mire. A samozrejme, velky vliv ma skladba navstevniku. Na sportovku jdou i lide, kteri maji temer nulove metodicke znalosti. Vytvari se tu takova chybna iluze, ze sportovni cesty jsou nebezpecne. Nebezpecni jsou lide, ne cesty.
Nemal by nehody CHS aktivne zistovat? nie kazdy ma chut nehodu zverejnovat a nahlasovat, ale keby mu zavola niekto "oficialny" vysvetli na co su take udaje potrebne, slubi anonymitu a podobne? A ty, ked uz sa tym zaoberas ako novinar, nemozes nahlasit aspon zakladne udaje co zistis, nech nie je ta ofiko statistika uplne mimo?
Kdysi jsme to s Tomáem Frankem částečně nezávisle na sobě vymysleli. Asi dva roky to fungovalo. Pak se mě pokusila místopředsedkyně Soňa Botíková vyloučit z ČHS a pak na mě předsedkyně Alena Čepelková poslala soudu udavačský dopis v kause, která s ČHS nesouvisela. Take se spolupráce ze strany ČHS zadrhla a u nikdy ji nikdo neobnovil.
Ono se to často, hlavně na písku z toho extrémně stručného popisu v průvodcích, a vzhledem k faktu, e zrak člověka zatím jětě nemá funkci zoom, moc vyčíst nedá.. A není tajemstvím, e klasifikace je často nepřímo úměrná autorovu stavu frustrace či velikosti ega.
V Ádru je spousta cest odjitěných a těch dalích neodjitěných. Buď bude jednou tak dobrý, e se do nich pustí, nebo kolem nich bude chodit a prostě to nedá. S tím se musí smířit. Kdy jsme před XXX lety chtěli poprvé lézt Leteckou na Milence, chodili jsme okolo a prohlíeli dalekohledem a teprve, kdy jsme cítili, e na to máme, li jsme do toho. To, e autoři těch hůř odjitěných to vylezli je známka toho, e na to měli. Tak a na to bude mít taky, zkus to! Nejde přeci upravovat jitění svým schopnostem u ji udělaných cest! Jak bylo psáno, tisíce cest, tak si svou najdi. Samozřejmě lezci z Eliky přeji co nejrychlejí a nejkvalitnějí uzdravení. Standa
Docela zajimave jak urciti jedinci vkladaji lidem do ust vyroky, ktere nikdy nerekli, vytvareji si fantazie o tom proc se clovek chova, tak jak se chova, na co lezecky ma a na co nema a jeste ani spravne nepochopi prispevek na ktery reaguji..
jak souvisi jestli na neco clovek ma s ustouplym stupem nebo vylomenym chytem. Je mi jasne ze mi napises ze kdyz na to mas tak lezes jak duch a nezatezujes skalu...
Nooo, na rajbaku uz se mi parkrat udrolilo neco pod nohou. Hlavne na takovem materialu jako pisek je to hned, protoze ho muzes udrolovat zrnko za zrnkem.... A k vzhledem nezajistitelnosti techto cest je ten pad pak docela zazitek ;).
solivý rajbas ale musí srovnávat se srovnatelným - co tak převisy za kláterem ve sv jánu??
Navíc 9 z deseti lidí tvůj popsaný solivý rajbunk leze tak, e stoupne a nohou "očistí". Co je úplně patně. Ty stupy musí jen vyfoukat, kdy k nim má jetě 1,5m (má je před obličejem) a kdy k nim dolape, má to čisté a vemu oupání se můe a MUSÍ vyhnout. Dalím "čitěním" nohama si to jen opět zadělá pískem.
Jak to dojistit myslis? Mel bys nejaky realne proveditelny navrh?? Kdyz se opiras do svazu??!! Max. prejistit cesty o kterych se vi ze sou vrazdy. Jine klasicky odjistene cesty sou oslapane jak prase a v pripade dojisteni na absolutni bezpeci by se neroslapali cesty, ale cele veze.
do cest, o kterých se ví, e jsou nebezpečné, nelez a má to. V Ádru jsou tisíce věí a desetitisíce cest. Na výběr má určitě pár tisíc hodně bezpečných. I kdybys snad náhodou zvládl tyhle vechny vylézt, vdycky najde někoho, co ti natáhne i vradu, na kterou nemá.
jen oba díly popisují něco pod 1500 věí s tím, e i pár dominant vylezených před tím, ne byl průvodce vydán, tam chybí (Homole, Černá orlice). Od té doby bylo vylezeno spousta nových věí (a zdaleka ne jen kvaků), take dnes to odhaduju na určitě přes 2000 věí - nejspíe mezi 2500-3000 vrcholů.
Připoutím, e občas jde o úlet, jako kdy leze na Malého Bivoně...
Jo a co se týká počtu těch cest. Třeba na Homoli sice jen jedna, ale třeba Čtyři gardisti dvacet. Take bych to reálně tipnul na více ne 5/vě. A to u jsou desetitisíce (dva :-) )
Tisíce věí tam je určitě a jetě mnoho nevylezených.
Jenom Mocek a Cikán má kadej na kontě přes 3000 prváčů, drtivá větina v Ádru. A věí udělali taky přes 1000.
Od posledního vydání průvodce vzrostl počet cest víc ne dvojnásobně.
A to je jen Ádr. Kdy si veme, e skály jsou "rozděleny" na Teplickou část, kde toho je taky hodně a připočte Křiák, tak je tam toho tolik, e to za celej ivot ani neobejde, nato abys to vylez.
Hlavní ale je v tomto tématu to, e aktér vyvázl relativně dobře z Hrůzostraného pádu !
Tak pisatel psal neco o Adru, okoli bych tam netahal. Jak psal nekdo vysse, dle databaze je v Adru neco vice nez 4000 cest. Je otazka, jak moc je databaze zaplnena a taky otazka, zda cesty co tam nejsou lze povazovat za cesty (leze je nekdo nebo skoncily v propadlisti dejin?).
cesta, která se neleze není cesta??? Se prober, i kdyby to byla úplná zelenina, měla prvovýstup a basta. Navíc jsou mraky cest, co čekají třeba 20 let na první přelez a jsou to přitom krásky. Jde jen o to, aby se nelezlo stále jen dvacet stejných cest proto, e vím, e zrovna tady udělám na buchtu dojem.
No jo, ale oni by si alespon zalezli, vis?:-) No a o to cela ta leta jde, je to stejny jako s tim praseckem belostnym...taky rikala kdysi spicka..nene, to se bude uzivat jen fakt v tech nej nej nejtezsich vecech , to jinak faktitcky nejde, nebojte se...a realita dneska? Nekdo uvadel i ctyrky v Ostrove obelene. Jeste ze houbare nenapadaj pi*oviny jak si usnadnit za pomoci techniky nejake hledani hribku. Inu tradice maj taky neco do sebe. Bud na to mam a jdu, nebo ne, on se svet nezbori kdyz nevytahnu a nebo nikdy nepolezu trebas onu leteckou ze? Stejne jako se nezbori, kdyz se nekdo vraci z lesa s kosickem plnym, a druhej s kosikem poloprazdnym :-)
Fakt meles kraviny. Bud na to mam a jdu do toho, nebo se pokocham pohledem na jine odvaznejsi, a jdu jinam, na to co dam, mam. Fakt z toho nemam mindrak ze se mi nejak nechce treba na prvnim do treningovky, a to asi nebude pro adrovaky nic tak dramatickeho asi ze jo? Nemam z toho mindrak, a jakekoliv dodatecne jisteni by tim zprznilo i ten muj pohled , kdyz jdu kolem a jen ziram. Prej a bude ti prano. Zij a nech zit. Cti ty , co sli prvni...jednou, mozna po letech si na to vzpomenes. Ono lezeni a ten divnej pohyb co lidi delaji a pritom se muzou zranit nebo zabit, neni jen o konzumu prozitku sveho ja, tedy ega. Nazdar.
Myslím, e je dobré, e se tady objevují tyto rozbory lezeckých nehod. Člověk se alespoň můe poučit a podobných chyb se vyvarovat. Detailním a systematickým studiem těchto rozborů jsem myslím přiel k příčině vech těchto nehod, doufám, e jejím uveřejněním přispěju k vyí informovanosti lezecké obce, a tedy nií nehodovosti. A sice mám hypotézu, e za to vechno můe gravitace.
Záchranku v Příhrazích (pád na Kříovkách) jsem sledoval zezdola. Vrtulník se začíná ve skalách v podobných případech pouívat čím dál častěji.To je dobře. Problém je, e záchranáři nemají moc kvalitně zmapovány přístupy ke skalám a dokonce ani vhodná místa na přistání. Moná, e by se mohl někdo z ČHS pokusit vytipovat vhodná místa pro přistání. V Příhrazích se pokouel vrtulník přistát nejprve přímo u hotelu, co byl docela masakr.
Na webu NaVylet.cz objevíte pestrou paletu turistických cílů a tipů na výlet napříč celou Českou republikou. Nechybí ani oblíbené lezecké oblasti jako Český ráj s pohádkovými skalními věemi či dramatické Labské pískovce, které lákají dobrodruhy i horolezce z celé Evropy.