Krátký informační nátřesk z jednoho lezení v Rumunsku, hodně času jsme věnovali průzkumu a věříme, e pokud si tuto destinaci vyvolíte, usnadní Vám tento článek prvotní orientaci v sektorech a některých dlouhých cestách. A moná i něco víc.
Podklady:
Článek z lezce:
odkaz
Wild, Ferenc.
A Békás-szoros és környéke sziklamászó kalauza. Budapest: DIMAP Bt. 1999. 142s., ISBN 963 03 7235 5
Průvodce komunikuje s mapou
Zona Lacu Rosu (1:15000) DIMAP, ISBN 963 03 5699 6 CM, jiná mapa oblasti v místě sehnat nejde
Zmíněný průvodce obsahuje nákresy hlavních masívů a orientační mapky vech dlouhých klasických cest v oblasti. Vechno je do obtínosti maximálně V, zbytek hákování, ale a na některá hluchá místa jsme větinu pokueného lezli čistě, obtínost je pak vyí. Tam, kde jsme měli monost lézt, byly volné přelezy kolem 7 UIAA. Místy nějaký bouldřík, kterým to můe ztěknout.
Text nerespektuje rumunskou diakritiku.
Soutěska:
Soutěskou vede okresní či krajská silnice č.12C mezi městy Bicaz a Gheorghieni, do čeho se připojí mnoství turistů, kteří nejspí nikdy neviděli kopec, fotí za jízdy, kdekoli přibrzdí, k tomu jsou na ně nachystané cetko-stánky, prostě blázinec, který končí koncem srpna. Hlavní cíl je samozřejmě Laku Rosu (Laku Rou). V září, podle informací místních, u tam není ani noha a počasí by se jetě nemělo výrazně měnit.
Podél silnice jsou pravidelně patníky s kilometry, které spolu s mapou pouijeme k bliímu určení lezeckých sektorů.
Doprava:
Jeli jsme atabusem, který nás vyhodil na místě a pak nabral cestou zpět, take jsme to měli bez starostí. K přepravě doporučíme automobil, ve čtyřech je to nejspíe nejlevnějí a cesta jde spojit i s oblastmi u Turdy, ke kterým existuje i více podkladů. Navíc nebudete mít daleko pro nákup ;o).
Místní doprava stopa jsme chytli jen jednou, svezl nás týpek, co objíděl stánky. Peníze nechtěl. Jinak se dá zastavit místní forma hromadné dopravy a s tou se domluvíte, kde vás vyhodí (ale zajídět nebude), cena je vcelku daná, přístup byl férovej, vrátil nám bez pobídky. Zastavil nám na stopování. Byla to dodávka s dalími pasaéry, kteří postupně mizeli po trase. Uměl jen rumunsky. Zkoueli jsme popojet i taxíkem 2 Lei/km. Kdy jste uondaní, je to parádní svezení. ;o)
Ubytování:
V soutěsce je několik kempů a ubytovacích chatek. Neověřená monost je chata Salvamont (Rescue house) je na levém břehu někde za 26 km kde můou lezci spát zdarma v podkroví a snad je zde i kniha s nákresy cest. My si vybrali chatu u Serpentina Mica (malá serpentýna), tedy skoro uprostřed soutěsky přímo pod Oltářem, vude jsme se příjemně doklopýtali. Cena cca 100,- Kč os/noc, voda pramenitá kousek po pěině, kadibouda luxusní a kempař nám ve vem vyel maximálně vstříc. Přidávám kontakt: Szász István, transcout@freemail.hu, (004) 0743 188 396. Alternativy jsme ani moc nezkoumali, hospoda byla sice trochu dál, ale zase tu byl klid.
Jídlo:
V zásadě koda vozit. Sýry dobré, ale jeden byl i horí, záleí na výběru. Je to království zeleniny pro její větí výběr je třeba dolů na trnici. Lilky, melouny, papriky, rajčata, vajíčka, česnek, feferony a ve v barvách a chutích které běný konzument českého supermarketu nikdy nepoznal. Nahoře v soutěsce jsou dva malé Alimentari, v jednom jde při troe těstí platit kartou (nespoléhejte na to). Vemte si s sebou jen klasické ingredience, na které jste zvyklí (kafe, nějaké koření atp.) a uívejte místních dobrot. Zkoueli jsme grilovat mraené aliky a neprohloupili jsme.
K obědu nebo svačině doporučujeme trdelníky, ale vychytejte si, kde je maj nejlíp propečený. ;o)
Sraní:
Kdo nelápl do hovna, jako by nebyl v Chiele Bicazului.
Odpadky a koupání:
Rumuni potřebujou tak 10-20 let ne pochopí, e se nedá vechno naházet do řeky. Přístup do koryta jen v helmě, protoe nikdy nevíte, co Vám přilítne na hlavu. Existujou i historky, e to tam sypou popeláři, ale to je doufám přibarvené. Kadopádně toky kolem míst, kde jsou lidi, smrdí, plave v nich kde co a pivo bych si v nich nevychladil. Stačí ale odbočit a najdete čisté potůčky, tůňky a malebná místa, kam rumunská ruka bordel nedohodila.
Sportovní sektory:
Sportovní sektory se nacházejí zpravidla na úpatí stěn, a některé linky jako spáry, nebo kouty potom pokračují a na vrchol. Je znát, e se tam leze málo, protoe cesty jsou dost pinavé a neolezené. Zvlá ve spodní části soutěsky, jsou cesty výrazně zapráené od dopravy a stavební činnosti. Klasifikace je poměrně tvrdá, sedmičky u nejsou zadarmo. Ve větině sektorů jsou cesty 8-9 UIAA, v poloených stěnách 6-7 UIAA. Bohuel, lehčího lezení 5-6 UIAA tam je velmi málo, protoe tamní vápenec je hodně jednolitý a dělá málo poruch. Sportovní sektory jsou obecně spí pro lezce, kteří lezou 8 a víc. Jitění je zpravidla po nýtech, asi v polovině cest jsou nýty nové, ve zbylé půlce starí, neoznačené, ale vcelku kvalitní. Níe sektory, kde jsme byli:
ZONA GATUL IADULUI (Pochcaná díra)
Sektor pod velkým převisem v zatáčce u přítoku Pr. Bicajel (cca km 30,5), je to za stánky a je tam opravdu dost nachcáno, cesty těké, větina s uměle vrtanými chyty. V levé části několik cest lehčích. Levý břeh. Nelezli jsme.
ZONA HORNUL MARE (Stánky)
V samotné soutěsce jediný sektor s trochu přívětivým nástupem. Nejhezčí cesta Gepetto 7+. Z navtívených je to druhý nejlepí sportovní sektor. Je nad GATUL IADULUI přímo za stánky na levém břehu u mostu přes hlavní tok. Naproti nepatrně výe je dlouhá cesta spárou Fisura Neagra a sektor s věičkou BOLOVANU LU CULITA.
ZONA TURNUL NEGRU (Kontejner)
Sportovní cesty vpravo od nástupu Fisura Negra. Pravý břeh. Nevyveený kontejner, rumunské miny a smrad. Nezkoueli jsme. Hned vedle je věička sektoru BOLOVANU LU CULITA.
BOLOVANU LU CULITA (Kontejner)
Sektor s lehčími cestami na osamělý balvan mezi slinicí a stěnou, nepřívětivé nástupy s nevyváeným kontejnerem, spousta odpadků a smradu. Nezkoueli jsme.
FALEZA K2 (Přelezdrát)
pinavej převis přímo nad silnicí, vede přes něj drát s těkoříctčím (elektrika, komunikace?). Cca km 30. Pravý břeh. Nezkoueli jsme.
FALEZA SCORPION
Malá stěnka nad malou serpentinou (Serpentina Mica), cca km 28, pravý břeh, tři cesty u silnice, nezkoueli jsme.
FALEZA RAZA SOARELUI
Nejhezčí a největí sektor. Zde také jediné odhalené cesty 5, 6 UIAA. Poloená plotna, skoro celý den na slunci.
Velké stěny:
Snad kadá velká stěna je prolezená alespoň jedním směrem. Tedy přehákovaná. Budete udiveni, kolik eleza rumuntí průkopníci do stěn natahali a kam je dokázali narvat. Skobu najdete v suchém pařezu na polici, v hluboké spáře zase 1,5m dlouhou ocelovou trubku provázanou drátem. Větinu místních oldscůlových lezců jsme potkali s ebříky a háčky. Snad je to doména bicazské oblasti... Cesty jsme se snaili lézt volně, a kde jsme byli se větina i dala, přesto jsme někde museli zkusit, jak je ten kov studenej. Výhoda je, e nikdy neztratíte směr. V některých stěnách jsou dodané nýty, někde pár původních, které přítí vítr pole do údolí.
Piatra Altarului (Oltář)
Vysoká nepřehlédnutelná homole uprostřed soutěsky.
A2 Creasta Estica
Hřebínek na Terasu Oltáře. Nástup z právé strany hřebene u plechové cedule v lese - chvíli ořete nahoru hlínou (1.délka) a pak u po hřbetu (2., 3. a 4. délka) pod dva vývihy (5. a 6. délka) k ocelovému kříi s vrcholovou kníkou. 6 kratích délek, lezeno volně, obt. III (IV). Na hřbetu jitění ve smycích a starých skobách, potom nové tandy a nýty. Dolez travami. Skvělé výhledy. 3,5 hodiny se sestupem a kocháním.
Varianta nástupu z levé strany hřeben podlezete travnatou poloenou stěnou odjitěnou nýty přímo pod vývihy. Stejný nástup je i do cesty A3.
Sestup cestičkou za kří a pak slanění na pravou stranu ze tandu (27 m), potom druhé slanění za strom (40m) nebo sestup po místní ferratě.
A3 Traseul Vanatorilor de Munte
Lezli to Vaek s Martinem. Cesta je hodně rozbitá, po starých skobách, poslední dva tandy přejitěné, vypadá to, e se bude rekonstruovat celá.
Fagetul Ciucului
Na tenhle kopec vede spousta delích cest, vyzkoueli jsme dvě opravdu pěkné. Navíc je zde nejvýraznějí sportovní sektor (mezi silnicí a sedlem) Raza Soarelui. Přímo nad silnicí (km 27) se potom tyčí stěna pod Belvedere. Ve je krásně vidět, pokud lapete od Laku Rosu. Přístup pod Belveder je pěinkou od silnice přímo do urputnýho krpálu nebo zprava, kolem starý poty, přes ohradu a pěinkou přes trávy a stěnky natraverzovat přímo pod stěnu.
F3 Traseul Lacrima de Piatra (Belveder)
Krásná cesta. Nástup u levého ebra Belvederu. Zhruba pořád rovně, ádný zásadní traverz tam není. 1. délka v poloeném, trávy, volné kamení. tand na polici. Dalí délka mírně vpravo, volné lezení v plotně, jitěno nýty, buď po skobách nebo varianta přímo s 10m odlezem asi za 6 UIAA. Potom koutky, chyty, kličkovaná po sokolíku. 4. délka bouldrový traverz asi 4m, tam je trochu holo, a znovu přímo nahoru pod balkon na velkou polici. Poslední délka ikmo pod stropem vzhůru, exponovaný překrok přes balkon do plotny a jí vzhůru. Tam je těký bouldr, nebo hák. Ve jitěno nýty. Vechny délky jsou hodně nataené, kolem 50 m, take nahoře dost táhne lano. Obtínost volně bez bouldru nahoře 7 UIAA, asi 200m, 5 délek, 4 hodiny.
F4 Traseul Raza Soarelui (Belveder)
Nástup zhruba uprostřed lesa pod Belvederem. První délka po nýtech, tand na polici. Potom levej traverz a nahoru do dalího tandu (2.délka). 3. délka rovno nahoru a podél sokolíka doleva ke tandu. 4. délka traverz a nejtěí část cesty. 5. délka pouze dolez nahoru. Sestup zadem po pěinkách do sedla a pak k silnici. Lezli jsme jako druhou cestu ten den a zatměli jsme ve čtvrté délce, ze které jsme nadvakrát slanili. V cestě se neztratíte, povedou vás staré skoby. Od druhé délky jsou jen jeden nebo dva nové postupové nýty. Ve čtvrté délce je jich opět více. tandy vdy dobré. Pokud se zaseknete, vdy to jde přehákovat. Obtínost volně 7+ UIAA, délka 180m, čas asi 4 hodiny výstup, půl hodiny sestup.
Piatra Mariei
Přístup nahoru serpentinami lesní cesty vedoucí ze Serpentiny Mica, k nástupům je třeba odbočit doprava a dojít kus lesem. Cesta pokračuje do sedla s loukami, kam vede zadem i sestup z vrcholu. Dále se dá zadem obejít Belveder a sestoupit kolem oblasti Raza Soarelui ke staré potě (cca km 26).
M6 Traseul Finala´67
Krásná kratí cesta nad Serpentina Mica. Nástup vysoko, převisem těce vzhůru, překul do kolmého a koutkem a stěnou přes dvě police ke tandu. Dlouhá délka, zajitěná. Druhá délka přímo vzhůru přes pukliny a spáry, potom traverz vpravo ke tandu. Poslední délka hodně nataená, 50m, od tandu traverz vpravo do spáry a jí a na vrchol. Nýty asi po 5-8 metrech, ve spáře skoby. Volně 7/7+. Délka asi 100m, 2 hodiny. V celé cestě jsou dodané nové nýty.
A víc leda tak u piva ;o) Díky za pozornost a vzpomeňte si a budete nadávat kolem a dokola v Chiele Bicazului
Odkaz na fotogalerii.
Odkaz na článek na domovských stránkách. (i s fotkami)
Jindra Fousek a Kuba Kastner