Příběh TŘETÍ MUDr. Petr Jirko (+12. 12. 2001)
5. března 1978 poprvé pod Severní stěnou Eigeru.
...kdy polezou takhle dál, tak by to mohlo přece jen vyjít...
Pod vedením ing. Jiřího Pechoue (Sam) spolu s Viktorem Jarolímem, Jiřím léglem, Jindřichem Skopcem, Dieterem Smejkalem (Ferry) se pokusili o ideální direttissimu expedičním stylem.
Výprava se uskutečnila v rámci sportovního plánu HS MV ČSTV v Praze. Nad tímto sportovním záměrem převzal patronát SKLO-UNION Teplice, koncernový podnik OBAS, který pomohl výpravu zrealizovat.
Zpět se nevrátili Jiří Pechou a Jiří légl. (+29. 4. 1978)
Petrův deník je zde přepsán bez úprav s laskavým svolením Jindřicha Skopce, z jeho archivu mi byl zapůjčen.
DENÍK SKLEPNÍ KRYSY (IV.)
12. 4. středa
Stal se zázrak a navzdory vem předpovědím a barometrům je ráno nádherně.
-8°. Zato vude zas 50 cm nového sněhu. Stěna je úplně bílá. Odhodlávám se posnídat tu kočičí konzervu. Ale je to příerně odporný. Vyhozený 1,60 Fr. Nedá se to jíst. Ale asi tak za hodinu mě dochází, e je to vlastně výborná věc. Vdycky, kdy dostanu hlad, tak malej kousek sním, začne se mi chtít zvracet a je po hladu. Take peníze přece jen dobře investovaný.
S tou hladovkou to není ádný blbnutí a bláznění, tolik mi ten sklep jetě na mozek nevlez. Dokud tady skoro ádné jídlo nebylo, tak jsem jen počítal, jak bych s tím ten týden vyel. Ale teď, kdy ho tu mám pro sebe dost, tak si uvědomuju, e pro zbývajících 5 je to vlastně taky málo. A a se vrátí, budou hladoví a vůbec kdoví v jakém stavu. Take poslední věc, jak jim jetě můu pomoct, je nechat jim tu co nejvíc jídla a peněz. Proto taky stále váhám zavolat domů. Máma má určitě strach, myslí si, e jsem ve zdi. A telefon domů představuje minimálně 5 Fr. (nakonec jsem stejně zavolal) Mám jetě 40 Fr.
Sedím na schůdkách do naeho baráku, chvíli píu, chvíli čumím do zdi. Sypou se tam obrovský laviny, ale je to jen prachovej sníh. Kluky nevidím, akorát se mi zdá, e vidím někoho se pohybovat kolem trojky. Ale po ránu není do stěny moc dobře vidět, je to dost proti slunci.
Říkal jsem si, e dneska na potu nepůjdu, a zítra. Nakonec jsem ale nervově nevydrel a před zavřením jsem tam zael. Tam mě čekalo hned trojí překvapení. Přily nae pasy. Mám radost, e u přestáváme být bezprisorní, a e máme svoje doklady. Vzápětí jsem ale zmrazen, protoe poplatky za prodlouení pobytu činí 62 Fr. S tím jsme úplně zapomněli počítat a tolik nemám. U se rozbíhám ven shánět ňákýho borce od ratraků, aby mi půjčil, ale holka na mě volá, abych počkal, Samovi konečně zároveň přily peníze od tety. Holka mi vysvětluje, e to bylo adresováno do Grindewaldu, kde to leelo na potě, nikoliv na Scheidegg. Tak si těch 62 Fr. z toho odpočítá a zbytek mi dá. Uloím ho i s pasama do naeho tresoru - igelitovej tragsack, strčenej pod jedním napůl sbaleným stanem. Pak jsem el před gará, Arnold mi půjčil jeho velkej dalekohled, sed si na palek a čuměl. Viděl jsem někoho ve čtyřce, jak vyhazuje sníh. V jednu chvíli se přes něj sesypala obrovská lavina, ale kdy mrak zmizel, byl tam chlap dál. (to byla pro mě dost oklivá chvíle) A pak jsem ve velkým převisu mezi 1. a 2. led. polem objevil někoho, zřejmě tam visel ve skobách a buď dobíral nebo jistil, spolulezce jsem nenael. Byl tam dlouho, asi 2 hodiny, u jsem myslel, e se mi to zdá, ale pak přiel Arnold a potvrdil, e ho vidí taky. Vůbec jsme se za to odpoledne sblíili, udělal mi "fertig" a kecali jsme.
Kluci lezli a do 7, od 5ti svítí do stěny přece jen chvílemi večerní slunce. (není to tedy "stěna věčného stínu") Dva přelezli ten nejtěí práh a dělali asi lágr (to u je 5.) na konci 2. led. pole, které před tím rychle přelezli. Ostatní jsem viděl kolem čtyřky. Byl jsem venku a do 6, bylo zima, ale nádhera a hlavně, večer u nikde nejsou ty blbý lidi. Jestli polezou takhle dál, tak by to mohlo přece jen vyjít. Večer jsem zalez do krysí díry, venku bylo u -10°, ve stěně bude do rána určitě -20°. koda, e tam nemůu bejt taky.
Večer jsem si ukous chleba a kousek čokolády, spočítal si, e jsem za 4 a půl dne seral u 2 velký konservy, 1 patiku, půlku bujonu, 1 a půl čokolády, ten tureckej med a 13 krajíčků chleba. Označil jsem to za nezřízené přeírání a chci to jetě omezit. Horí je to s kouřením, je to víc ne 20 denně, ale kdy neeru, tak můu aspoň kouřit. Taky to zahání hlad.
13. 4. čtvrtek
Samozřejmě jsem v noci zas dlouho nemoh usnout, a kdy jsem si vzal práek. Zbylo mi u jen 1 a půl tablety. Ráno jsem sněd ty poslední 2 krajíčky chleba z hospody, trochu polívky, čaj, čtvereček čokolády a kafe. Venku jsem zjistil, e je opět nádherně, ale barometr pokles. el jsem zas na Lauberhorn, na lyaře u jsem sral. Ráno tu stejně jetě nebyli a do stěny je blbě vidět. Doel jsem nahoru a konečně pořádně uviděl Wengen, ovem jen z ptačí perspektivy. Ale nael jsem tam i tu svou hospodu. Byl jsem tam a do 13 hod. Pak jsem el dolů s konstatováním, e si musím udělat na pásku dalí dirku (teprv druhou).
Dole jsem snad poprvé za celou tu dobu pocítil ten pravý, vlčí hlad, kdy by člověk ral hřebíky. Tak jsem si chtěl něco lepího udělat, ale pak jsem vynalezl nový způsob konsumace kočičího rádla. Mnoství asi kávové ličky, nekousat a polknout jako tabletu. Tak jsem to tímhle způsobem jedl, dokud se mi nezačalo chtít blít. Splách jsem to čajem a cítil se docela dobře. Kafe jsem si vypil na schůdkách a el ke garái, ale ve stěně se začly válet malý mráčky, viděl jsem akorát někoho na 1. led. poli. Tak jsem se sebral a el k res. Grindewaldblick, je stranou, na kopečku, asi 5 min chůze, je teď zavřená, je po sezoně a odpoledne je tam liduprázdno. (jezdí sem teď u o hodně míň lidí, ne kdy jsme přijeli) Leh jsem si tam na lavici a začal uvaovat, jestli bych neměl zítra zajet na Jungfraujoch. Peníze na jízdenku by mi Ursula jistě dala, tak bych je sem pak poslal. U se sem asi těko někdy dostanu a je to světoznámá věc. Mohl bych si zahrát na blbýho americkýho turistu (texasky, parádní rolák a foák tu mám, akorát mě chybějí polobotky). Pak jsem se ale zastyděl, kluci se dřou a mrznou ve zdi a já si budu někam jezdit. Strávím 2 hodiny z hezkýho dne v tunelu při cestě tam a zpátky a nahoře budu stejně zas vidět kolem sebe spoustu blbejch lidí a moře hor, který stejně za dva měsíce zapomenu, jak se jmenujou.
Vdy to znám, těchle pohledů jsem zail dost a z vrcholu, na kerý jsem se dostal po svejch a ne z ňákýho blbýho jochu. Tak jsem si řek "Eiger, Monch, und Jungfraujoch - Scheisen Alle in gleichen Loch" a vysral se na něj taky.
V 6 hodin jsem se konečně sebral a el dolů s odhodláním, e si po 6ti dnech udělám toho jídla trochu víc. Ale jako u tolikrát, vecko zas bylo úplně jinak.
Pomalu jsem se loudal kolem garáí. Z restaurace Eigernordwand vyel Toni a zdálo se, e má naspěch. Předhonil mě, pak se najednou otočil, vrátil se ke mě a začal vytahovat z kapsy ňáký drobný, abych prej el na pivo. Povídám, co blbne, e kdy budu na to pivo chtít jít, tak e mám svoje prachy a jestli mě chce pozvat, tak a de se mnou. Tak jsme se chvilku dohadovali, pak se zřejmě něco rozmyslel a kejv na mě, a s ním jdu do naeho Banhofoufetu. Zrovna, kdy jsme tam docházeli, tak se ze dveří vypotácel Norman, měl jsem dojem, e nás vůbec nevidí a odvrávoral někam ke garáím. Vevnitř seděli ostatní borci a se zájmem ho z okna sledovali. Byl tam s nima jetě Jurgen z Retungsdienstu a ten mi řek, e ňáký lyaři nali pod stěnou ruksak, e mi ho později ukáe, jestli je ná, jinak, e ho dá policii. Tak jsme tam seděli, já si popíjel svoje pivo a marně se snail rozumět Schwyzdytsch.
Vyptával jsem se na slavnou Wengenskou sjezdovku a zjistil, e je to ta, co jsem po ní el dolů. Pak u borci začínali bejt v rái, u vedlejího stolu seděl personál a zrovna zády k nám kuchař. Tak mu Jurgen mým zapalovačem zapálil na hlavě kuchařskou čepici (musí bejt z ňáký umělotiny, protoe krásně hořela). Personál ale kupodivu neměl pro nai zábavu moc pochopení, tak jsme se sebrali k odchodu. Venku mi Jurgen řekl, a du s ním a ukázal mi ten ruksak (je ná, hned na vrchu byla rozsekaná obrovská piksla Ovomaltiny, kterou jsem klukům přivez z Zurichu). A pak řekl "a teď dem do jiný hospody, ostatní u tam na nás čekaj". Byla to zase Eigernordwand, ze který Toni tak spěchal, ale teď tam kupodivu seděl znova. Tam se to teprv rozjelo. Začínal jsem se obával průseru, tak jsem se snail po tý hladovce pít co nejmíň. Byly tam i ňáký holky, jedna vytáhla ňákou mast a ukazovala jí ostatním. Tak jsem se vyptával co a jak a zjistil, e jí bolí achilovka. Tak jsem toho vyuil a odběh si do sklepa, kde jsem bleskurychle zhltnul 3 polívkový líce kočičiny (kupodivu bez následku) a strčil do kapsy 10ti Fr. bankovku a Ketazon. Ten jsem jí pak dal, a tu svou mast zahodí, e je tadle lepí. Pak jsme ňupali tabák, hostinská furt něco nosila a sedala si střídavě několika lidem na klín (já bohuel mezi nima nebyl), pak jsem musel přeřvávat celou hospodu, protoe zpívali "Nashledanou rodné údolí", ale vůbec ty ignoranti nevěděli, e to má refrén, co mě rozzlobilo, a jsem dosáh svýho a zpívali ho vichni (česky) se mnou. Potom jetě vlezl Jurgen na zeď, kde byly ňáký horolezecký dekorace a nasadil si tam na hlavu helmu, co tam byla pověena a kouřil při tom doutník. To se ňák nelíbilo jinýmu borci, tak tam vylez po horolezeckým ebříčku za ním, a nakonec vyrvali z dřevěného obloení několik prken a zřítili se s rachotem dolů. To u jsem musel mít dost v hlavě, protoe jsem okamitě podruhý zasprintoval do naeho sklepa a vrátil se se svazkem skob, který jsme nechali dole, říkal Jurgovi, e měl blbej tand, e si tam musí dá aspoň 2, ale radi 3 skoby. Hostinský to kupodivu nevadilo, zábava pokračovala dál, kdy dolo k placení, tak jsem hrdě vytáh svůj desetifrank, samozřejmě si ho nevzali, ale aspoň jsem nevypadal jak somrák. Po zaplacení se ale stejně etě pilo dál a kdy jsem el spát, tak sem se poprvé za celou tu dobu ve sklepě cítil dobře a hlavně jsem byl spokojenej, e jsem opět odsunul jídlo a e se dneska konečně vyspím.
Jo, to byly časy- nai elitní sportovci museli jíst kočičí rádlo a chcípat v díře. Přetím rok ebrat o výjezdní doloky a devizovej příslib.Zkurvená komunistická doba....vzpomeňte i na to v pá/so
Jasně, dám to přečíst mojí babičce, která má důchod pár tisíc, polovinu nechá u doktorů a za léky a druhou ji stojí nájem a energie. Kdybychom ji nepomáhali, rala by ty kočičí konzervy dnes ona. Tomu říkám pokrok. Tím netvrdím, e dříve to bylo super, ale jen se na to koukni z více hledisek. To, e se někdo můe sebrat a vyrazit lézt na Egier kdy se mu zachce, je sice hezké, ale kolika lidí se to týká? Kdeto základní lidské potřeby a alespoň minimální sociální jistoty se týkají naprosté větiny naí populace. Komunisty volit nebudu, ale společnost, kde se sice kadý můe sebrat odjet si zalézt na Eiger, ale také se lidem nedostane ani lékařského oetření a klidně tě nechají umřít v čekárně u doktora jen proto, e jsi neměl zaplacené to správné pojitění, se mi nelíbí a budu vdy proti.
Přesně to samý se ti můe stát i teď. Chu doktorů zajímat se o pacienta nezávisí na reimu, bohuel. Kdo byl slunej, je slunej i dnes, kdo nebyl ... koda mluvit.
Můe, ale teď u nemá přidělenýho doktora dle obvodu, take je tvoje volba, zda solí na dřevo, nebo přes pojiovnu, jestli se spokojí s kokotem nebo si najde schopnějího doktora atd. Né vdycky to jde, ale rozhodně je to víc na tobě ne dřív.
Je to na tobě a do té doby, ne dojde na finance. Platit si z důchodu léky, teplo a vodu ... raději nekomentovat. K čemu ti je super doktor, kdy nemá na doplatky v lékárně? A k čemu je lidem svoboda cestování, kdy na to nemají? Kdo chtěl, mohl vyjet i za komunistů. Ale řekl bych, e dnes je mnohem více lidí, kteří by jeli, ale nemají na to, ne dříve těch, co chtěli jet, ale díky reimu nemohli.
Super doktor je ti k tomu, e je dobrej diagnostik, rychle zjistí co ti je a předepíe ti jedny laciný generika který zaberou, místo aby tápal, nasazoval kdeco a jetě drahýho, protoe je podmáznutej od výrobců těch svinstev. Anebo prostě jenom poradí co dělat, ne vechno je nutný léčit prákama.
To je le a demogogický nesmysl. Za komunistů, chtělo vyjet moc lidí a vyjel zlomek promile. Pokud do toho chtění nepočítá dobrovolný vstup do slueb STB a práskání okolí.
A tahle výprava se tam dostala díky čemu? Pokud to bylo tak nemoné někam vyjet, ani bys sympatizoval s stb a práskal, jak se těchto est dostalo v 78. roce na Eiger do výcarska?
Rozhodně nemohl vyjet kadý, kdo chtěl a u vůbec ne kdy chtěl. Běný občan mohl dostat devizový příslib (pravděpodobnost velmi malá, neco jako výhra ve sportce), nebo si koupit zájezd ( o něco větí, ale taky malá).
To platí i o nereprezentačních horolezcích.
Větí monosti měli sportovci. Horolezci mohli občqas vyjet na pozvání ze zahraničí. U veho tohohle bylo podmínlku nemít politický kraloup a ten se dal získat dost snadno.
V sedmdesátých - osmdesátých letech jezdili reprezentanti dvakrát do roka, o způsobu jak se toho dosahovalo něco vím a moná časem napíu, je to na slunou povídku.
No a ten výjezd taky nebyl bez problému. Jedna moje kamarádka jela do Jugoslávie s klukem, o kterém někdo udal, e chce emigrovat. Chytili je na hranicích v Bratislavě.
I kdy to udání byl nesmysl, zavřeli je a byli rok ve vyetřovací vazbě. Nic jim neprokázali a museli je pustit, ale ta holka to odnesla dost těce na zdraví.
Promiň, e to tak píu, ale jsi kus vola. Kdy nemá o něčem ánung, tak radi na toto téma neotevírej pusu. Do normálního zahraničí se dostala za komunistů jen hrstka lidí, z naprosté větiny prověřených a loajálních k reimu. Do Julek v Jugoce jen o něco víc. Take my ostatní jsme jezdili do omrzení na Balkán a na Slovač, někteří za pomoci bramborových razítek a pokoutních azbukových psacích strojů na Kavkaz a do Fanských hor. I kdy jsem doufal, e budou jednou komunisti pryč, vlastně jsem ani nevěřil, e se do Alp někdy podívám, anebo aspoň e je zahlédnu ze umavy. To se taky nesmělo.
K tomu se dá dodat jen jedno - kdo byl schopný, zařídil si to. A to i bez toho, e by donáel na své okolí. Jestli jsi jezdil do omrzení na Balkán, byla to tvoje chyba, ne systému.
Hele, a můe mi říct, jak? Pokud tedy za schopnost nepokládá vstup do KSČ, SSM nebo Pionýra, socialistickou společenskou angaovanost, udávání kolegů v práci nebo ve kole, vyčitění příbuzenstva od emigrantů a nepřátel reimu a podobně? (Buď jsi senilní, e u v paměti selektuje jen to dobré, nebo hloupý mladík, který poslouchá na schůzích oranových a rudých.) Fuj, ty jsi mě zase nakrknul...
Hele ty mladej génie. Nenapadlo tě, e kdyby tato estice patřila k STB, donáela, nebo byli pouze ve straně, e by neměli problémi sehnat prodlouení doloek a e by tam min. měli co rát? To e ti nadeve vyhovuje dnení kradokracie, jen vypovídá o tvých morálních hodnotách a na tyto stránky to rozhodně nepatří.
Jo jo, to mi povídej. Morální hodnoty a horolezci. A e jste si dali ocenění zrovna Bémovi? Asi máem kadý ty hodnoty někde jinde :-)
A co se týká té estice a stb, tak asi čte patně. Co já s tím? To psal Petr Jandík. "Za komunistů, chtělo vyjet moc lidí a vyjel zlomek promile. Pokud do toho chtění nepočítá dobrovolný vstup do slueb STB a práskání okolí.". Já se jen zeptal, jak se tam tedy dostala tato estice. Rád věřím, e neměli s bývalým reimem nic společného. Ale zároveň to vyvrací Petrova slova. Nijak se nezapletli a přesto si na hory vyjeli. A co dalí výpravy? Nebylo v 80. letech výprav několik, včetně například K2 a Mount Everestu?
Asi nemohl vyjet kadý nýmand, to je pravda. Ale jak je vidět, tak schopní mohli.
V komentáři, který cituje jsem měl na mysli obyčejné, ničím zvlátním nenadané občany. Lidi, co chtěli lézt prvovýstup v severním Eigeru byli jiná liga, vrcholoví sportovci a pro ty se nějaká monost najít dala. Buď byli reprezentanti, nebo se nael nějaký přímluvce a tak podobně. I pro ně to muselo být problematické. Dneska je to jen o ceně dopravy. Na Eiger se můe jet zabít kdo chce a kdy chce.
Já v té době il. A měl jsem se dobře. A nepráskal jsem ani jinak nespolupracoval. A mám se dobře i v době dnení. Akorát rozdíl je v sociálních jistotách. Mě je to úplně jedno, jaký je reim, schopní se budou mít dobře za kadého reimu. Ale pro větinu je toto státní uspořádání nevhodné. Stačí se podívat na to, kolik lidí levici volí. A bude volit. Komunismus nebyl to pravé, ale kapitalismus také není. A přichází na to u i v celé Evropě, stačí se podívat na nařízení a regulace v EU.
za komunistů vyjet za západ bylo opravdu něco jako výhra v loterii. Já byl s rodiči v Rakousku v r.83,a to a asi na 10.pokus, kdy po předchozích 9 nezdarech otci někdo poradil, at neádá o výjezdní doloku pro celou rodinu,ale at někoho nechá tady. Jako zástavu.Takze jsem jel jen já a sestra zustala doma. A stejně ty kontroly na hranicích si pamatuju a bylo to pěkně poniující. A to jsme neli na osobní prohlídku jako jiní neastníci.
ty se ale vůl. A jak, prosím tě, pozná ty laik, jestli tenhle doktor je dobrý, nebo ne? Já automaticky předpokládám, e doktor své práci kdy ne rozumí, tak aspoň chce pomoct. Z vlastní zkuenosti ale vím, e je to jeden z deseti. V nejlepím případě. To na reimu vůbec nezáleí. A e si mě podali policajti na sluebně, jen proto, e jsem el celý v černém ani nemluvím.
Já zas neznám nikoho, kdo by měl problémy před 89. Padesátky opravdu nepamatuju. Ale kdo slepě obhajuje současnost, nevidí si do pusy.
Kdy se vrátím k lékařům, to váně nezávisí na reimu. Vol si koho chce, ale věz, e Schwarzenberg il za války z peněz nuceně nasazených strejda byl hocajba u faistů a dnes restituoval Orlík i dalí protiprávně. Babiův největí byznys je z tvých kapes dotované MEŘO, lidovci s těmi nakradenými majetky, co prosazují k restituci, o tom nemá cenu se ani bavit...
Rozhodnutim strany doktor se specificky rika(lo) lidem s titulem RSDRr, .. i kdyz teda jak nektery jedinci dokazali prolizt medicinou muze byt taky namet k zamysleni.
A e si babička nepořídila za komančů byt. Nemusela by teď platit ten nájem... Ahá ono to s těma bytama toti nebylo tak růový, ale to ty u vidět nechce co? A co to plácá o tom zdravotnictví? Zrovna včera jsem byl asi po deseti letech v nemocnici, nic vánýho, ale změna k lepímu oproti komančům je taky vidět, tak nás tady neval těma kecama...
Proč hned vlastní byt? Třeba vechny drustevní také nejsou osobní.
A dnes je to snad s byty lepí? Jestli říká pokrok tomu, e si mladá rodina vezme hypotéku a na 30 let se zadluí, tak to pak moná ano. Se jetě budeme divit, kam jsme to s tím kapitalismem dotáhli. Ale to u sem fakt nepatří, tedy na toto téma končím..
Ano, je to pokrok. Za komunismu lidi bydleli třeba tři generace v jednom dvoupokojáku a zoufale čekali, a jim byák přidělí větí byt. Jinak to legálně nelo. V pořadníku se různě předbíhalo a čachrovalo s pořadím. Třeba rodiče mé eny takhle čekali 20 let.
Dneska si na byt naetří, půjčí, zdědí peníze nebo zdědí rovnou byt. Nebo si na něj vezme hypotéku. Nebo si ho jednodue pronajme. Nebo kdy jsi sociální případ, tak můe zaádat na tom byáku a doufá, e na Tebe vyjde pořadník.
Kubo, moná ti ulo, e nejsem zastánce politického reimu, který tady panoval, ale jen e neosuhlasím s tím, jak dnení společnost funguje a jak vemu vládnou peníze. A jetě ke vemu jak se peníze buď rozkrádají, nebo tečou přes různé korporace do zahraničí. Jen jsem na začátku zmínil, e minulý reim byl pro lidi lepí co do sociálních jistot a péče. V co se to potom zvrhlo je u jen ukázka místní diskuze, kde lidi nepřemýlejí komplexně, ale vdy jen vytrhnou nějaký fakt nebo pár slov z celku, take to vyzní jinak, ne má. Nic víc. Je fajn, e můeme cestovat, zrovna zítra si vyráíme na pár dní zalézt do panělska. Ale zkus se na svobodu cestování zeptat třeba na Ostravsku. Na kadého, který se raduje, e si můe v prosinci zajet k moři, připadá několik desítek těch, kteří se bojí, e přijdou o byt, nebo kteří nevyjdou s důchodem, protoe náklady na přeití jsou nad jejich síly. Zkus se zeptat na názor třeba ráno poačky, a ti přinese potu. Nebo pokladní, a si půjde někam něco koupit. Ale ono stačí se podívat na slavnou důchodovou reformu a podívat se, kolik vychází důchod a kolik ivotní náklady. Z čeho bude ten stát ít? A z čeho lidi, co dostanou méně, ne potřebují? U teď jsou tu stovky exekucí, osobních bankrotů a krachů. To jsme to s tím kapitalismem dopracovali. Teď to jetě jde zvládnout, ale co za 30 let? Hlavně e budeme moci cestovat podle libosti.
Padl tady příklad s bytem. Tak jsem uvedl, jak byl nesmyslný. O denní politice jsme se bavit nechtěl a o srovnávání komunismu / kapitalismu u vůbec ne. To má naprostá větina lidí srovnané v hlavě. Kdo nemá, doporučuji navtívit těch několik málo socialistických zemí, které jetě na světě existují, a nějakou dobu tam ít. Anebo se aspoň zeptat rodičů, jak se jim ilo.
Turistické cestování je jenom taková zbohatlická libůstka, ale podmínky pro otevřené cestování jsou velmi důleité - můe se volně pohybovat, můe v extrémním případě opustit tuto zemi natrvalo, ale můe se taky odstěhovat a vracet se sem bez obav, můe si najít práci za hranicemi a můe zaměstnat cizince ve své firmě, můe dováet nebo vyváet schopnosti, zboí, sluby... Kdy bude horník na Ostravsku, můe jezdit kadý den makat do Polska, kdy bude číník z chudé vesnice na Chebsku, můe makat v Bavorsku. Atd, atd... Můe v cizině studovat (nejen vysokou kolu, ale klidně obyčejný učňák), můe poslat svoje děti na zkuenou. O to nás vechno komunisti okradli. Kapito?
Jako rodilý ostravák iji v té "chudobě", a kdy já etřím např. výběrem vhodných potravin, abych si uetřil na cestování a koníčky, tak ti nejchudí (hlavně duchem), kupují nesmyslně drahé oslazené vody, nesmyslně drahé hadry, mobily a co já vím co jetě. Stačí se podívat v sámoce, co mají lidé ve vozíku a co mají na sobě... Take se mi tvé vyjádření moc nezdá.
ale to je úplně v pořádku e "vládnou peníze". to je toti, a se to líbí nebo ne, jediné měřítko hodnot na kterém se vichni shodneme. to, e pak někdo má na ebříčku hodnot vej novej telefon nebo jánevimjakou píčovinu a druhej třeba barák´, třetí úspory na důchod a čtvrtej třeba lezení (a nic jinýho i za cenu raní z popelnic) je naprosto v pořádku, podstatná je ta svoboda dělat si co se komu zlíbí.
tak to tam dneska hoďte a to tak jetě chvilků zůstane. díky. konec agitace.
Jo, vhoďte to tam. A hlavně nepropadněte deziluzi jako já teď, kdy si dělám revizi hlasování PSP v minulým volebním období a zjiuju, e (ač jsem se povaoval za pravicovýho voliče) se můj názor nejvíc shoduje s hlasováním ČSSD, na druhým místě s komárama.
smutná je volba mezi levicí a ultralevicí kdy se volební hesla smrskla na "my krademe míň ne voni". pro sebe jsem to vyhodnotil tak, e se jako pravicovej volič přestávám chovat konstruktivně a racionálně, aby se strany co se chvástají pravicovostíchytli za nos a přestaly se podbízet lumpenproletariátu. to, e je to letos ztracený je bohuel fakt.
viz http://finmag.pe nize.cz/kalei doskop/268814-jak-a-proc-vo lime-odpovedny-pris tup-k-volbam-znicil-ces kou-pravici (pochopitelně bez mezer)
Je smutné, kdy si plete příznivce a voliče KSČ s lidmi, kteří si myslí, e určité sociální jistoty by měly mít přednost před neřízeným kapitalismem, který vede k úpadku společnosti.
Moje matka (babičky mých synů) prodala při odchodu do důchodu firmičku, kterou po revoluci vybudovala jednomu z bývalých zaměstanců. Bydlí s mým otcem ve vlastním a splaceném RD, který jsme s rodiči v devadesátých letech stavěli. Otec ho splatil díky tomu, e konečně mohl dělat co uměl a ne to co mu strana ve které nebyl dovolila. Mají zahradu, chodí na houby, pěstují si zeleninu, chovájí kačeny, ovce... a jezdí vlastním levným autem. Starý čásy výjezdních doloek, studia jen pro děti dělníků a tuzexových bonů stály za hovno
Celkem oser, co se tady někdy řeí... To u neustálý handrkování se o mg na písku mě nepřijde tak ujetý. Jinak díky za kadej článek, nejde se asi zavděčit vem, ale tak u to je.
Mohl by mi někdo vysvětlit souvislosti a vztah pobytu ve sklepě a raní konzerv pro kočky k lezení? Zatím u víme, e nějaký chlápek, co si léčil zápal plic a neměl co jíst, koupil za poslední prachy cigára, ale co to má společného s lezením nebo horolezectví??? Docela by mne zajímalo, zda by MUDr. Petr Jirko se zveřejnění souhlasil, kdyby jetě il. Pokud znám historii této výpravy dobře, tak Jirko se lezení ani nezúčastnil, dva tam zůstali, jednoho sundavali vrtulníkem s těkými omrzlinami a dva se stěí dostali dolu. To je nějaký zvlátní druh masochismu vyhledávat ty neúspěné, hrabat se v tom a pak se o to ve dělit s ostatními? U tady ta otázka jednou padla. Píe "pomalu jdu po stopách těch, kteří nedolezli a povídám si s nimi..." Co má z toho, kdy ti někdo vylíčí, jak selhal, nebo jak mu tam umřeli kamarádi? Moná, e kdybychom znali tvoji motivaci a důvody, koukali bychom se na ty zápisky jinak. Nejsem sám, komu se tento deník tak úplně nezdá, hezky to napsal u třetí části Martas.
Fakt by mne zajímalo, zda by autor se zveřejněním souhlasil. Pokud deník a zápisky existují u od roku 78 a za ivota autora se nikdy nic z toho neobjevilo, dost o tom pochybuji. A asi raději nepátrat po autorských právech a svolení od jejich dědiců, co?
Autorce a éfredaktorovi by se měl udělit zákaz publikování na několik let.Jejich dětem neumonit studovat a Lezci zkomplikovat působení, vdy tak neomluvitelné odklonění ideologického obsahu od horolezectví jsme u dlouho neviděli.....
ivot je volba.Lézt, nelézt.Číst, nečíst.Volbu nechte i Lezci, a si můe publikovat co chce.Třeba mě to baví, a moc.
P.S. Mám dojem, e některé anonymy poznávám i z jiných diskuzí na jiných stránkách, např. o kolech.Pár takových neuvěřitelně produktivních kokosů se tam taky vyskytuje a jsou si způsobem argumentace velmi podobní.
Jirko, někdo je zaměřený na výkony a čísla jiný to má jinak. Jdu po příbězích, které (jetě) nedostaly prostor, z mnoha důvodů, není třeba rozepisovat, dostali bychom se do debaty, která nemá s publikováním deníku nic společného.
Doktor byl členem týmu, není horolezec jen ten, kdo zapíchne vrcholovou vlajku...
Trápí tě, zda by souhlasil se zveřejněním a přitom ti nepřijde divné, e svým neuctivým vyjadřováním posmrtně ubliuje daleko více.
Doktor byl horolezec, na Eiger ne(vy)lezl, protoe byl nemocný, to se stává. Přeil. To je fajn. A nebude-li jeho syn (S JEHO SVOLENÍM JE DENÍK PUBLIKOVÁN - DOPÍI DO ÚVODU)příli otráven vaím těkotem, budu mít k dispozici i dalí materiály z jeho lezeckého ivota.
A ví, co si myslím, e být sluným člověkem je (bylo) daleko větí hrdinství ne kdejaké poplácávání se po ramenou na vrcholu dobytém za kadou cenu... Prostor si ádají i jiní, nejen vy, nejlepí z nás;-)
A jetě k potomkům, synové Dietera Smejkala i MUDr. Petra Jirků jsou rádi, e se památce jejich otců - i touto formou - někdo věnuje...
přeji příjemný den, Petra
Díky. Fakt to nebylo nic proti tobě osobně, i kdy to bylo psané moná trochu ostřeji. Hodnoty máme úplně jiné, tvoje mylení a ostatní aktivity (dobrovolnictví, adra... tedy pokud jsi to ty) jdou úplně mimo mé chápání, ale uznávám, e i takovéto lidi nae společnost můe potřebovat.
Ty dělá, jako kdybys na tom nebyl stejně. Jen to přiznat. Nebo fakt nejsi? Třeba ne. Napi nám, kolik hodin má odpracováno jako dobrovolník u dlouhodobě hospitalizovaných pacientů nebo v ldn? Nebo kolik má adoptovaných černouků či dětí z Bangladée? Pokud ádné, jsme na tom stejně. Tvůj postoj je stejný, jako můj, nechápu, co řeí.
No nějak mi pořád chybí ty hodiny a podporované děti :-) Objektivně rozhodují fakta. Ve ostatní jsou subjektivní kecy. Take kolik? Nestyď se, není za co :-)
Na pokracovani se tesim.. doufam ze vlastnici puvodnich materialu zdejsi diskusi bud nectou vubec nebo ji berou s velikym nadhledem.
Mozna dalsi clanky jiz bez diskusi..?
Mě to tedy připadá dost zajímavý a rád si přečtu něco o tom jak se kdysi lezlo a cestovalo v cizině nebo u nás. A e to nedolezli? No a co? Tys dolezl 100% veho do čeho si nastoupil? Kdy Tě to nezajímá tak to nečti, takovou svobodnou monost zatím má. Po neděli u to můe být jinak...
Prý za to můe reim, ale kdo byl v Chorru, určitě potkal pár Čechů, co taky vrazili vechny prachy do lezení a chybějící prachy nahrazovaly kontejnery za supermarketem s potravinami, co byly na konci data spotřeby.
Kdo chtěl jezdit do hotelů, mohl dřív a můe i dnes. Kdo kritizuje, jak sockovali v sedmdesátém něco, řekněte mi, kolika z vás by zaměstnavatel dnes dal dva měsíce placeného volna na lezení?
Drobna oprava - kdyz nekdo >drive< chtel jezdit do hotelu, tak jaksi nemoh.. v dusledku kurzu koruny k zapadnim menam a legraci jmenem devizovy prislib.
K namitkam ze tenhle clanek neni o lezeni - rozhodne neni o tom jak lezeni vypada dneska, spise je to takova exkurze do davnoveku.
Asi tezko chtit po lidech kteri to nezazili aby to chapali.. ci aby pocitovali souzneni.
no vzdyt jo, a tady se zase doktor hodne uskrovnil, aby mohl na Eiger. Doma by ral jak zjednanej a pivo by si taky neupřel
Ale jezdil by jen na vikendy. Jenze vysvetluj to dneska nekomu. Tehdy ani zápaďáci nelítali na víkend lezt na druhou stranu Evropy. Lezecké auto byl otřískanej VW busik a ne jako dnes Caravelle s Wifi a nezávislym topenim. Lezlo se v texaskách a ne v kalhotech za 2000,- Kurnik, vzdyt existuje internet, kde se da kouknout, jak to ve stejne dobe vypadalo jinde.
Sláva, tak se na ten net podívej pořádně. Mele úplný kraviny.Kdo byl schopnej mohl vyjet...ty jsi vůl. Např. Bernd Arnold / ví, kdo to je? / dostal doloku na třetí pokus- po 4 letech! V té době určitě jeden z nejlepích lezců na světě. Srovnej co dělali US stonemasters a jak cestovali za lezením četí, rutí a poltí lezci.Přečti starý Rakovi kníky třeba o Nandá Déví, jak posledních 14d expedice měli k jídlu jen hráek v konzervách. Já byl malej kluk, kdy se jelo do Jugoky, ale dobře si pamatuju, e mohla jet jen půlka rodiny, protoe si svině komouský mysleli, e tady z toho místního ráje zdrhneme. Moná by ses měl na pár týdnů přestěhovat do Koreje/ pozor, do té více na sever /...
odpovídá na něco, co tu nikdo neřekl. asi má toho nesmrtelného v nicku navíc.
Ale kdy u jsi začal s tím BA. Teď můe a nejezdí. Dokud nemohl, představoval si, e o něco přichází. Pak to ozkouel a zjistil, e to nejlepí má stejně za barákem. Stejně jako my.
A e cestovali Američani po světě? To mě má jako přesvědčit? Třeba museli kvůli sponzorům? Něco jako kdy zas jiní před několika lety vycestovali na grit. Kadopádně opačným směrem je to dodnes pruda: ádat o vízum, napsat, v jaké partaji byl můj dědeček, platit za vízum, prokázat, e mám určité mnoství dolarů na den a v NY se bát, e mě obratem vyhostí, ani bych viděl něco jiného, ne tranzit? Proč nenadává dneska na kapitalismus volného trhu?
Aha. Chapu, ty vlaste vis nejlip co vsichni ostatni chtej a nechtej. A urcite vlastne nechtej cestovat za hranice, jen to sami zatim nevedi.
A s tou USA zas tolik neprehanej. Znam asi 40 lidi co do USA alespon jednou leteli, a nikoho nevotocili zpatky. Ale dal muzes cintat pentli, jak je to desne nesvobodny, kdyz musis zadat o viza.
Byl jsem v USA předloni. Vyplnil jsem ESTu, zaplatil 10 doláčů a ádnej problém jsem neměl. No pravda, přílet do SF měl zpodění. Kapitalismus funguje zatím nejlíp z toho, co jsem zail, i kdy nic není dokonalé. Je potřeba vidět poměr těch problémů k celku.
Za totáče jich bylo podstatně víc.
Nehodlám komentovat a srovnávat zdravotní péči kdysi a dnes, to mi nepřísluí, ale kdy někdo dokáe konkrétně napsat: Kdo chtěl, mohl vyjet i za komunistů. tak je buď naivní, nebo zcela neinformovaný anebo cílevědomý lhář. Tu dobu, kdy se vyplňovaly ádosti o výjezd do kapitalistické ciziny, kde muselo být v ádosti doporučení nejenom z práce ale třeba i od domovní důvěrnice pisatel asi nezail - maximálně si někde něco o tom přečetl a třeba nepochopil. Nikdo prakticky tenkrát nikam nejezdil. U vyjet do Titovy polokapitalistickéJugoslavie bylo značně problematické. A kupodivu i zájezdy do Sovětského svazu, země naich tehdejích bratrů a přátel byly podobně komplikované, take se tam nedalo individuálně vyjet. A tak na nějaké individuelní cestování zbývalo pár spřátelených zemí - to byly země socialistického tábora. Situace tenkrát a dnes je nesrovnatelná a ten kdo tvrdí opak je buď demagog nebo hlupák. Obrovský počet lidí z horolezecké sféry dnes brousících nejen po celé Evropě dokazuje něco úplně jiného něco o čem se tenkrát horolezcům ani nezdálo.
Ze si vetsina lidi mysli ze svet zacal az s jejich narozenim..a ze to co bylo predtim nestoji za pozornost.. to uz vedeli ve starym Egypte? nebo v Sumeru..? ;-)
Nekteri z toho MOZNA vyrostou..
mohl ... do hotelů - bylo napsáno. Co ani tehdy ani dnes předpokládám nedělá nikdo ze zdejích čtenářů. Take je to zcela akademická debata. Je prostě v nátuře nadávat na vechno. A je móda nadávat na ve před 89. A největí antikomunisti jsou obvykle ti, co se hodně angaovali
Milý anonyme
není to akademická debata, aspoň ne pro mne. Doba před rokem 1989 je kritizovatelná a to právem, protoe to prostě stálo za houby. Nevím nakolik jsi tu dobu sám proil, ale byla to dost hrůza. Budu komentovat jenom tuto dobu ohledně sféry horolezectví. Běný člověk nikam do zahraničí nejezdil, nedostal ani povolení a ani neměl dostatek peněz. Neměl peníze na jakýkoliv materiál take se doma ily větrovky, sloní nohy a spacáky, které na trhu prostě nebyly. Jetě dalích deset let jsem pouíval větrovku kterou jsem uil doma na koleně - a ta visí stále v mé horoskřínce. Karabiny se kupovaly pod rukou od hasičů, byly elezné a kdy někdo sehnal někde karabinu hliníkovou tak byl prostě mezi lezci králem. Lana se kupovala v bývalé DDR, podobně jako smyčky anebo se zaádalo v horo - oddíle a moná ? , e člověk jedno lano přiděleno dostal. Místo lezeček se ve skaláku pouívaly bačkory. Kdy u někdo organisovaně někam vyjel určitě nespal v hotelu, na to peníze prostě nebyly.
Mám tady psát dál?
Tehdejí doba a doba dnení jsou absolutně nesrovnatelné. Kdy někdo tvrdí, e se dalo i tenkrát jezdit do zahraničí tak je buď neinformovaný naivka a anebo cílevědomý lhář.
Myslím, e tomu anonymovi nemá smysl odpovídat, protoe je opravdu buď hlupák, nebo z nějakého důvodu záměrně zkresluje.
Snad mají ty odpovědi smysl kvůli jiným.
Absurditu těch odpovědí si člověk snáze představí, kdy si uvědomí, e se moná baví s placenou bolevickou pastelkou - ona za to bere old, kdeto vy (sakra - vlastně my!) odpovídáme zdarma. Jak u blbejch.
petra jsem měl monost poznat osobně. v roce 88 jsem jej potkal na ruzyni. oural se letitní halou bez bot jako by nechumelilo :-) právě se vrátil z výpravy na mt.mckinley. byl to bohém. jeho deník z téhle výpravy jsem kdysi slyel předčítat v rádiu. rád bych si ho přečetl i tady....
V těchto komentářích zaznívá mnoho emotivně a ideologicky laděných výlevů.A tento úhel pohledu nezbytně vede chybným závěrům. Primární problém byl v tom, e bolevický reim nepřál cestování jako takovému, a u na západ nebo na východ. A to proto, e zcestovalý člověk získal větí rozhled, začal srovnávat a přemýlet kriticky a bylo nebezpečí, e přestane uznávat vedoucí úlohu KSČ, jak se tehdy říkalo.
Ani členství ve Straně nebylo zárukou nějakého výjezdu. ádost o Výjezdní doloku toti musela být podepsána ředitelem zaměstnavatele a ten k tomu ádal řadu podpisů jiných, aby nemusel nést tíhu odpovědnosti sám (předposranost). To byl mimo jiné podpis přímého nadřízeného; vedoucího úseku;osobního odd.a odd.Zvlátních úkolů; ROH aj. Kdy ti to takový "zvlátní úkol" nedal tak bylo vymalováno. A pokud byl někdo angaovaným členem KSČ nebo SSM nebo dokonce funkcionář, tak to nedal určitě, protoe takový člověk ledacos věděl a mohl to vykecat nepříteli. Byla to samozřejmě paranoia, protoe to co věděl nějaký předseda SSM z Horní Dolní stejně věděli vichni, ale dalo se to pouít např. jako zástěrka závisti, protoe "zvlátní úkol" nesměl z principu cestovat nikam.
Ani to slavné cestování do SSSR na bramborové razítko nebylo nic jednoduchého. Člověk dostal Svididělstvo, jakousi obdobu výjezdní doloky a musel se po příjezdu přihlásit na OVIR (Otrjad viz i registracii inostrancev). Pokud chtěl pokračovat např. do Pjatigorska tak musel na Oviru v místě Priglaenija poádat o vízum. To trvalo několik dní a nezaručeným výsledkem bylo razítko do Svididitělstva a rukou psaná poznámka "razrean Pjatigorsk". A v Pjatigorsku opět zajít na místní OVIR a přihlásit se.To ovem vůbec neznamenalo, e můe sednout do autobusu a odjet těch pár hodin na Kavkaz. Kdykoliv tě mohl zastavit GAI a bez udání důvodů poslat zpět nebo i zavřít. Inostraněc, eto čelavěk opasnyj!A nedej Boe, aby se ti něco stalo a skončil jsi v jejich nemocnici. Mám s tím osobní zkuenost a při vzpomínce se mi dělají pupínky. Zatímco kdy na cestě do Alp člověk překročil celnici, tak se ocitl ve svodném světě a v rámci zákona si mohl dělat co chtěl. Riskoval ovem, e po návratu bude několik týdnů trpět depresí.
Sehnání "Výjezdní doloky" nebylo jednoduché, ale nikoliv nemoné.A rozhodně nebylo nutné být členem u komančů nebo alobníčkem u STB. Samozřejmě, e pokud jsi chtěl jet do Mnichova a očumovat obchody na Marienstrasse, tak jsi jí nedostal.Pokud ale byla tvoje ádost podpořena doporučením mateřského HO, OV ČSTV, krajským nebo jetě lépe Českým hor. svazem s poznámkou, e pokud nepojede do Chamonix tak se zhroutí socialistický alpinizmus a tělovýchova vůbec, tak si to málokdo troufl zamítnout, protoe jednak nevěděli a zejména byli předposraný.Odpovědnost za to povolení byla v jejích očích rozloena na ty doporučení. A kromě toho, zrovna tak jako dnes, ne vechny úřady byly stejně "tvrdé a uvědomělé". Kdy někde sedí nějaký pitomec, tak je to neprůstřelné i dnes a nemusí k tomu být ádný stranický úkol.ádat o povolení na OBÚ Chomutov nebo Kladno je velký rozdíl ve stupni ikany a naděje na úspěch. To co jsem zail Stavebním úřadě Vamberk by vydalo na ilustrovanou brouru od Jiránka.Dříve se takový úředníček alespoň bál, e ho Strana klepne přes prsty, ale dnes se nebojí ničeho.Rozhoduje se pouze na základě své jeitné blbosti a z ní pramenících emocí.
Předchozím odstavcem chci říci, e některé Pasovky byly naincům docela nakloněné (např. Lbc) a docela to lo. Přes liberecké oddíly bývaly organizovány svazové zájezy, protoe to tam nejsnáze prolo.
Objektivně ale není pravda, e to tenkrát bylo jednoduí ne dnes. Zdolání té bariéry (nic jiného to nebylo)trvalo několik měsíců,byl to čas a práce která snadno mohla přijít nazmar, a ty peníze člověk musel sehnat stejně, jene načerno. A stejně tam pak byl daleko větí ebrák ne dnes. Dneska kdy se picál na Koupáku v Sedmihorkách rozhodne, e pojede s kámoema na Eiger, tak druhý den zabalí a večer jede. Problém s cestováním do Ruska trvají a navíc to začalo být drahé.
Pozor na vzpomínkový optimizmus, který ledaskomu zatemňuje mysl.
Milan
Není pravda, Michele Beránku, e se z NDR vozila lana. Naopak je pravda, e se do Saska paovala česká lana a prodávala v kurzu 1:1 Od nich se do Čech vozily smyčky a na tehdejí dobu skvělé karabiny. V sedmdesátých a osmdesátých letech u nás na hasičárnách nikdo nelezl. A jestli jsi ten Beránek, kterého já myslím, tak to ani nemůe vědět, protoe jsi od r. 68 v Basileji.
Milan
Pro úplnost a později narozené bych měl jetě napsat, e drení na černo koupených marek nebo dolarů byl tehdy trestný čin, který se jmenoval: "Naruování devizového hospodářství socialistické vlasti". A kdy je někomu cestou ven nali, tak byl jasnej. Ani cestou zpět to nebylo bez problémů, např. pokud jsi vezl matro na který jsi oficiálně neměl. To se vysvětlovalo těko,protoe ostraití soudruzi na čáře byli bdělí a dávali pozor aby se nikdo za své peníze neobohatil na "ná úkor".
Milan Doubner
TAKOVÁ BYLA DOBA, TAK POZOR S TOU NOSTALGIÍ A CHVÁLOU STARÝCH ČASŮ. CESTOVÁNÍ DO RUSKÝCH HOR BYLO V MNOHA OHLEDECH SLOITĚJÍ A RISKANTNĚJÍ NE DO ALP, ZEJMÉNA PROTO, E V TOM NEBYL ÁDNÝ ŘÁD. MOHLI SI S TEBOU DĚLAT CO CHTĚLI. ANI POHYB V TĚCH HORÁCH NEBYL JEDNODUCHÝ, MIMO JINÉ MUSEL SEDĚT POD KOPCEM JEJICH NABLJUDATĚL A VYSÍLAČKOU HLÁSIT DO LÁGRU CO DĚLÁ.
Milan Doubner
On ten devizák zdaleka nebyl jedinou moností jak se dostat ven. Dalí monost byla stát se účastníkem zájezdu pořádaného horolezeckým svazem nebo na pozvání (větinou alespoň částečně fingované) nějaké věrohodné organizace např. Alpenverienu. Devizák, to bylo 220 později 240 US na 20 dní. Za to se nedalo cestovat a ít, ale bylo to alespoň něco. Na zájezdu jsi dostal cca 100 DM, ale potřeboval jsi nejméně 500 - 600 DM. Kdy jsi jel na pozvání, tak z hlediska naich úřadů se o tebe měli postarat oni, také to museli do toho pozvání napsat. Z hlediska zvoucí organizace jsi se měl o sebe postarat sám, protoe dost na tom, e tě pozvali. Take sehnat peníze nějakým nelegálním způsobem byla holá nezbytnost.
Milan Doubner
Ma pravdu Milane, moc toho o době po roce 1968 psát nemohu, tak akorát co se člověk doslechl, od kamarádů a pod. Ale ty doby před byly poznamenány tím o čem jsem tady psal. Ten co psal o hotelích ne,má ani ajnu.
koda, e se u nemůeme sejít u Tebeb na Sukách, tam to bylo fajn - a správná nostalgie, kdy se člověk podíval mezi staré známé tváře kolem sebe.
Měj se.
M.
Ahoj Michale, rád tě "vidím". Co e jsi nebyl v Příhrazech na srazu? A Ivan také ne.
Ale k věci. Nechtěl jsem se tě dotknout osobně, tvůj komentář vystihuje atmosféru té doby přesně, a na nějaké faktické chyby. A to mě přimělo reagovat, protoe dnes kde kdo, bez znalosti věci, komentuje kde co a já to nemám moc rád. Lezení byla v podstatě pro okrajová záleitost (kromě nás), ale ono nebylo nikde nic. V "Zelenině" bylo cca pět druhů zboí, brambory, mrkev, kyselý zelý, variabilně sezoní ovoce. Mandarinky jen týden před Vánoci a nedali ti více ne 1 kg. To u si dnes nikdo nepamatuje, ale o to více "zasvěceně" kecá.Peníze znamenaly mnohem méně ne dnes, protoe za ně nebylo co koupit.Měj se dej o sobě vědět. Milan Doubner
Milane, já jsem sám měl lana z NDR, byla o něco lepí, ne z KLuty Dvůr Králové. Měli takový hodně gumový půlky a ani jedenácka nebyla úplně patná. Bylo to cca kolem roku 80.
Ale jo,já neříkám, e neexistovalo. Jene to byl dost vzácný jev, hlavně proto, e tam nebylo k sehnání. Jinak by Sasíci ty nae tak ochotně nekupovali. Oni i ty jejich karabiny byl dost problém. Nedostatkové hospodářství mělo svá pecifiká. Také jsem ten pagát jeden čas měl a dost se to zamotávalo.
Milan
V Dráďanech se prodávaly tři karáble na osobu (pokud vůbec byly) a smyčky, modrej drát, červenej drát. No pak ty licny. Taky měli semiový lezečky a popruhovej prsák.
Víc se toho dalo sehnat přes německé kámoe a vyhandlovat za u nás domadělané.
Tehdy se fakt nepřemejlelo, jestli lano Tendon, Mammut, Edelrid, Edelweiss, Beal, Sterling...., ale jestli se seene vůbec nějaký lano. To se doma udělat nedalo.
Je to jak říká, jene dnes u si to málokdo pamatuje, ale za to leckdo nostalgicky vzdychá po starých časech. Matro to bylo jmění, které se dávalo dohromady celá léta. Pak stačilo, aby tě odrazila jedna větí stěna v Alpách a byl jsi očesaný jako vánoční stromeček a hned byl problém
Milan
ivot v normalizační době připomínal více romány Franze Kafky ne normální poměry.
I kdy se dnes můe zdát, e situace byla jednoduchá, na jedné straně bolevici na druhé sluní lidé, tak černobílé to nebylo. Jednou, někdy na začátku 70tých let jsem pozoroval razii Veřejné bezpečnosti. Stateční hoi z VB chytali na Vinohradské ulici dole u muzea máničky, legitimovali je a ořezávali jim dlouhé vlasy noem. Světe div se, okolojdoucí zlaté české mámy odkládali taky s těce vybojovaným nákupem na chodník a pomáhali milicionářům chuligány nahánět. Jak píe Milan, pokud člověk přistoupil na jisté hry mocných: stal se členem nějakého výboru, choval se navenek přiměřeně, soutěil v brigádě socialistické práce nebo o jinou ptákovinu a často vynaloil spoustu osobní aktivity mohl se mu výjezd podařit.
Často píi proto, e mnohokrát stačilo jenom, e ho podstatné osoby znali. V roce 1979 jsem se přihlásil na zájezd Svazu do Julek a jel jsem. Kdy jsem se pak dozvěděl jaké drastické podmínky pro účast museli splnit kolegové z krajů, tak mi nebylo moc dobře po těle, protoe mi dolo, e já jsem tam hlavně proto, e mne důleití lidé znali ze skal nebo od Kohoutka.
Dnes zpět nechci moralizovat a nezatracuji ani sebe, ani ostatní, kteří o monost výjezdu bojovali. Lidé mají právo na pokud mono normální ivot.
Rád bych zde zmínil jinou skupinu lezců a nebyla tak malá, kteří nechtěli s totalitou mít vůbec nic společného. Jejich lezeckými výkony by pro ně nároďák nebo zájezd nebyl ádný problém, ale oni nebyli explicitně ochotni hrát rituály bolevické společnosti. Přenesli své působení do Ádru, kde dělali ročně několik stovek prvovýstupů (to abych nebyl konkrétní), nebo do bivaku u abího plesa. Někteří se vystavovali represím bolevika, protoe od jara do podzimu lezli, tudí neměli čas chodit do práce a neměli proto to podstatné razítko v občanském průkazu. Vzpomeňme zde třeba na Jočika, který provokativně uprostřed revoluční námahy pracujicích při ních odjel do Tater udělat cestu na Rameno Kriváně. e mu hrozí basa věděl jistě u před tím ne ho za mříe opravdu poslali.
Jak jsem uvedl ji v textu, totalitu jsem proil, proto nechci soudit ani moralizovat, ale myslím, e touhu po svobodě a lidské důstojnosti je dobře ocenit.
Jo, moná e pár horolozeců tenkrát nemohlo vyjet. A co jako? Pravda, kdo chtěl, mohl odjet, neplatí. Nebral jsem v potaz různá nepřizpůsobivá individua. Ty bych nepustil ven ani dnes. Ale jinak? Kolik horolezců nemohlo vyjet? A teď to srovnej se zhruba 500 000 nezaměstnaných, které tu dnes máme. Z hlediska jednotlivce moná máte pravdu, ale z hlediska celé společnosti ne. Tady jsme v určité skupině se společným zájmem a nikdo jiný tu moc není. Ale pokud byste problém, e nemůete na víkend odjet do Alp, srovnali se sociální situací milionů dělníků a důchodců, jsme někde úplně jinde.
Ostatně ono není vůbec potřeba se dohadovat, co lidé vlastně chtějí. Nedávno byly volby, podívejte se na výsledek :-) Měli byste si v hlavě srovnat základní ebříček hodnot. A nebo na vás nikdy nouze nepřila a měli jste se dobře, ani o tom nevíte. Kdo z vás kdy ebral o práci, protoe neměl na jídlo pro děti? Doporučuji se podívat na Maslowovu pyramidu. Vichni se tu pohybujeme a pohybovali jsme se na jejím vrcholu. I kdy si to neuvědomujeme, ty základní potřeby byly uspokojeny a to velmi dobře. Bohuel, dnes se to říci nedá, protoe tento sytém, který tu máme dnes (nemyslím tím demokracii, ale kombinaci toho, v čem tu ijeme) ohrouje druhý základní stupeň. Tímto neříkám, e bych tu dnes chtěl komunismu, na to pozor. Ale dnení doba není z hlediska společnosti v pořádku a za komunistů byly některé věci oetřeny lépe. Zpátky tu dobu nechci, ale rozhodně dnení dobu nepovauji za ideální a dlouhodobě udritelnou. A kdy tak koukám na výsledek voleb, tak skoro dva miliony lidí, co volili komunisty a čssd, si to myslí také. A to byla jen 60 % účast, přepočítejte si to poměrně na celkový počet voličů. Take jak je to opravdu? Psát si můete si chcete, ale obecný názor je jasně dán výsledky voleb :-)
Takovou sracku napsat...nevim, co by mi muselo spadnout na hlavu.
Srovnavat totalitu, nesvobodu a komunisticky zverstva s nezamestnanosti ?? Nepremyslis o zmene trvaleho bydliste ? Na vychode je mist, kde to maji mozna "osetreno lepe" dost...
To vy jste s tím začali :-) Já jen na začátku psal, e v době před 89 nebylo ve jen patné a e ekonomická a sociální situace byla pro větinu lidí lepí, ne je dnes. A e větině lidí je jedno, zda mohou nebo nemohou na Eiger, ale zajímá je, jak vyjdou s výplatou. A to srovnání totality a nezaměstnanosti? A proč ne? Dnes je situace jetě mnohem horí, jen si to neuvědomuje. Kdy si tajné sluby spárují záznamy kamer, tvoje telefonáty, emaily a třeba platby z kreditky a pohyb po netu a věci v pc, tak kam se na to hrabe domovní důvěrnice :-) Jó, dříve se dalo dělat věcí. Dnes tě mírují pořád a vude :-( Kamery na kadém rohu a nad kadou silnicí, majetek rozkradený, nadnárodní společnosti likvidují drobné podnikatele, peníze tečou do zahraničí, za chvíli tu budou buď boháči, nebo chudáci, střední třída zmizí. V krámech prodávají odpadky, ve je tu předraené, sociální situace je nestabilní. Ale hlavně e můeme svobodně cestovat, to je fakt výhoda.
Nemá pravdu. Tos jsi Ty, anonyme, s tím začal a sám napsal Kdo chtěl, mohl vyjet i za komunistů. O tom tady je řeč. Nemá ani ajnu jak to tenkrát chodilo a píe hlouposti. Jak to skutečně bylo, to sis mohl přečíst v několika příspěvcích a od lidí, kteří tu dobu na vlastní kůi zaili. Ale to asi nejse schopen pochopit. Jinak bys nepsal takové hlouposti a hovadinky. A k tomu jetě anonymně, má snad strach, e by ses znemonil? Schovává se za zástěrku anonymity, kdybys měl toté říci někde otevřeně a veřejně, třeba při diskuzi na podiu, tak bys stál mlčky v té nejzazí řadě. Ale tohle celé povídaní je zbytečné jako hrách na zeď házet stejně bude dále demagogicky tvrdit něco o čem sis přečetl moná jenom někde v nějaké rudé brource..
Za tím, e kdo chtěl, mohl vyjet, si stále stojím. Jene ono to "chtít" znamená trochu více, ne dnes. Chce vyjet ven? Sna se. To znamená trénuj, buď aktivní a dělej něco pro společnost. To je to samé, jako řídící funkce a podobně. Neboj, já to zail. Kdo chtěl, měl se dobře, průměrní lidé měli základní sociální potřeby vyřeené a ten zbytek strádal. No a co? Bylo nás deset milionů, tak pokud bylo sto nebo dvě stě tisíc nespokojených, tak to stejně bývali buď intelektuálové, nebo lůza, kterou tvalo, e musí pracovat a nemůe se flákat. Dnes tu má svobodu a nespokojených několik mega. Bě se zeptat do vesnic nebo třeba dělníků na Ostravsko. Co myslí, e by ti lidi raději? Svobodu cestovat, nebo práci? A ekonomika nestojí na chytrácích z Prahy, ale právě na dělnických profesích. A zanedlouho bude společnost stát i na důchodcích. V první řadě je tedy potřeba řeit tyto dvě skupiny, a pak zábavu. A právě péče o tyto dvě skupiny, které tvoří větinu společnosti, byla dříve lepí. ivot, kde sice má svobodu, ale zase ije v neustálém strachu co bude zítra, zda bude mí práci, nebo zda finančně utáhne domácnost, protoe ti neustále zvedají platby za elektřinu, vodu, nájem, nebo dph, ale platy nebo důchody zůstávají stejné, je pro větinovou populaci horí, ne u nás před rokem 89.
Cestovani jako odmena, o ktere rozhoduje banda tobe podobnejch kokotu. Ne, dekuji! Jsem rad, ze se muzu rozhodnout sam, a nemusim cekat na posudek nejakeho posraneho intelektuala, ktery rozhodne o tom, jestli jsem uz "udelal dost pro spolecnost".
Proč ne, na svůj názor má právo a já tě za něj nekritizuji. Jen mne zaráí, e ty ostatní za jejich názory kritizuje. Ty si něco myslí a je to v pořádku, já si něco myslím a jsem kokot. To je fakt úroveň. A e právě třeba snaha o zákaz nějaké strany nebo osočování druhých za jejich názor je přesně to, proti čemu se tak ohrazujete, ti očividně nevadí. Ani ostatním. Tedy se dostáváme k tomu, e e je jedna totalita nahrazována jinou, jen to není tak vidět. On ta současní svoboda je toti velmi omezená a lidem se tu diktuje mnohem více, co smějí, nebo ne. Ale kdy se jim dostatek zábavy a konzumu, tak jim to očividně nevadí. Jediný rozdíl je ten, e dříve to přiznali, dnes se to maskuje. Stav společnosti ani republiky nikomu nevadí, hlavně e můeme na pár dní do Jury a v zimě jsou mandarinky :-)
Asi mi to nebude věřit, ale komunisty nepodporuji. Jen lidi tady nejsou schopni pochopit rozdíl mezi podporou reimu a názorem, e pro větinovou společnost byl ivot před rokem 89 z hlediska sociálních jistot lepí. Ale ani jsem to na začátku nepředpokládal, take v pohodě :-) Aby společnost fungovala, je potřeba diktatury, viz třeba Pinochet. Demokracie nikdy nebyla a ani není povaována za nejlepí způsob vlády.
to není pravda, nejen Petr Prachtel, tedy "zástupce horolezců" by mohl vyprávět jaké to bylo "bát se zítřka", i "obyčejní" lidé, třeba ti z mé rodiny, by mohli vyprávět, co znamenalo neohnout záda před reimem...
Tohle je děsná fráze. Neohnout záda. Bojovat proti reimu. Co přesně to znamená? U se někdy někdo zamyslel nad tím, jaký to vlastně mělo přínos? ádný. Změna stejně přila v 89 zvenčí. A pokud někdo "bojoval" třeba v sedmdesátých nebo osmdesátých letech proti reimu, zbytečně si kazil ivot. Nic nedokázal, s reimem to ani nehlo, jen působil problémy sobě i svému okolí. Tomu říkám hrdina. O tom, jak tady bude, se rozhodovalo v zahraničí, kdyby se tu kadý druhý třeba upálil, bylo by to zbytečné. A přístup světa? Stačí se podívat, jak se my stavíme k reimům jinde. Nijak. Bez ohledu na poruování lidských práv s nimi vesele obchodujeme a jezdíme tam na výlety. Občas tu uspořádá někdo nějakou akcičku, třeba na podporu Tibetu, ale to je asi tak ve. Význam té akce? Nula. Třeba s Čínou vesele dám obchodujeme, jezdíme tam a podporujeme je tím. Kdo z vás nemá něco z Číny? Tak vidíte. A ijí lidská práva :-)
Soudit někoho za příslunost k mlčící větině asi člověku nepřísluí. To je mezi tebou a tvým svědomím nebo bůhvíčím. Co mi ale přijde obzvlá pokrytecký (by asi přirozený) je si to zpětně omlouvat, e to bylo vlastně jedno.
Netvrdím, e bych měl sílu z mlčící větiny vystoupit, ale jsem si téměř jistej, e pokud ne, povaoval bych to za svýho druhu osobní selhání a rozhodně bych to neobhajoval a nesnioval bych postoje těch, kteří v sobě tu sílu nali.
Tedy vazeni prispevatele, ..laik zasne, odbornik se divi. Staci par naprostejch absurdit a smeska amatersky podanejch demagogii... ale co, to lezeni samo o sobe je dost nezazivny, jen samy stupy, chyty.
Skoda ze sem prestal psat Mila Pletanek, ten by tomu teprv dodal svih ;-))
Jak nemám rád V.Klause, tak si ho dovolím ocitovat:
"střední věk v České republice, tak je to v současnosti 39,2 roku. Proto spravedlivěji říkám téměř polovina obyvatel naí země nezaila komunismus vůbec nebo ho zaila jen krátce."
A to je zřejmě pravá příčina toho, proč někteří jedinci tady píí takové vyčpělé a otřepané vásty. Bez osobní zkuenosti a podrobné analýzy nelze objektivně hodnotit
Milan
Je mi 32, komunismus jsem nezail a myslím, e tu ani ádnej nebyl a je to jenom oklivá pohádka pro děti. Jetě jsem od nikoho nikdy na plnou hubu neslyel, e byl/je komunista, krom těch lidí v TV (kterou teda nevlastníme). A přitom je to divný, e tady ádnej nebyl, kdy vyhráli tolikery volby. A navíc za sebou, chápete to? Tady přece muselo bejt stranejch komunistů, jako fakt hodně.
Tak do toho, řekne mi tady někdo na plnou hubu, e byl komunista? Vdy tady bylo 10 milionů lidí, tak někdo musel bejt komunista, kdy vyhráli tolik voleb... kam se vichni ty komanči ztratili? Nebo jste je někam schovali po 89? A najednou u jsou tady jenom samý hrdinové? Tak to bychom mohli začít nějakou válku, co, plnej národ hrdinů, s tím u se dá něco dělat, ne.....
Komunismus tady opravdu nebyl, natěstí. Za to reálný socializmus ano. Členů KSČ bylo cca 1 milion. Zbytek byli lidé, kteří se snaili, v rámci daných moností, ít pokud mono normální ivot. ádní hrdinové. Komunisty nikdo neměl rád, ale větinou se to lidé oprávněně báli říkat nahlas. Volilo cca 99% lidí, nejít k volbám nebylo toti radno, protoe za tebou přili domů a polepené to pak měli i tvé děti. Dostat se třeba jen na střední kolu pak byl problém, ne-li zcela nemoné. Musí si uvědomit, e oni ovládali úplně vechno,jakákoliv demokracie byla je pískem do očí a iluzí.A proto si mohli dělat naprosto co chtěli, nebylo odvolání, nebyl nárok. Přečti si Orwella 1984, takový byl duch doby. Hrdinů je v kadé populaci velice málo, za to vak nadpoloviční větina lidí vude na světě jsou pitomci, vzdělání na to nemá vliv. Proto u to mnohokrát v historii velijakým těm -istům vylo a i v budoucnu vycházet bude.Natěstí existuje něco jako boí mlýny, kdy ten ismus toti začne být ideologicky vyčpělý a jeho prasárny příli okázalé, tak to mnoha lidem dojde, ti co nemají vlastní názor se přidají (ti se přidávají vdycky a ke vemu)a ismus je smeten, neboli zmizí v propadliti dějin. A tím se automaticky uvolní prostor pro ismus nový. Posuzovat minulost pouze na základě vlastní úvahy, tedy bez znalosti věci a dobré analýzy nutně vede k chybným závěrům. Milan
Jetě podstatnou maličkost k těm tehdejím "volbám".Volit za plentou nebylo radno, protoe hned si soudruzi udělali u tvého jména poznámku. Tak se volilo demonstrativně. Dostal jsi obálku a ani by jsi se do ní podíval, tak jsi jí hodil do bedny. Tím jim lidé dávali najevo, co si těch volbách myslí, ale jim bylo jedno, co si lid obecný myslí, hlavně, e to zase dobře dopadlo.
Milan
Čau, psal jsem to s nadsázkou. Jenom mi přijde ubohý, e, jak říká, k volbám chodilo 99 procent lidí, protoe muselo a teď najednou jsou vichni hrdinové, který minimálně ten reim "podkopávali zevnitř". To, e byl člověk vysranej tehdá, jetě chápu, ale proč dneska? Proč to teda moji rodiče, a neplivu furt kolem, neřeknou naplno, e byly vysraný, myslím, e by se týhle zemi fakt ulevilo, kdyby to těch 99% ze sebe vyblilo. Pak je tu jetě pár ortodoxně věřících komunistů, jeden z nich můj děda, kterej mě utnul poznámkou, abych si představil ostrůvek kapitalismu obklopenej samejma soc. státama, bez monosti vyváet k nim svoje zboí, pak bych prej viděl, jakej systém funguje lépe. Na to jsem neměl co říct, ale nejsem politolog, tak proč bych něco říkal......
Moná jsem krásnej demonstrativní případ najivního husákova dítěte, tak prosím o případné vyvedení z omylu.
To má tak. Někteří to děsně rali a erou do dnes. Ten reim byl fraka a kdy jsi k tomu tak přistupoval, byl jsi v pohodě. No a co, e byly zmanipulované volby a e se tam muselo? Tak jsi tam el a hodil to tam. O nic nelo. Jo, mohl jsi tam nejít a být za hrdinu, ale proč? Nikdo tím nikdy nic nedokázal, jen ničil ivot sobě i rodině. Nějaká hrdost a vzpouzení se byla v té době totálně nesmyslné a hlavně zbytečné. Reimu to nijak neukodilo, jen ty jsi se měl patně. Muselo se na prvního máje? No co, tak se lo. Byla to sranda a zábava, naopak jsme se na podobné akce těili. Vichni věděli, e je to hra. Ty jsi zamával, v práci ti podepsali od ROH pobyt na horách nebo lázně. Na zájezdy a dovolené i do zahraničí za směné ceny nebo zadarmo jezdily statisíce lidí. Dělaly se akce pro děti, zajímavé krouky a oddíly, stačilo nerýpat do reimu. Nádherně fungovali kamarádi, kdo něco uměl, měl se dobře. Pravda, v krámě nebylo 30 druhů jogurtů, ale jeden. A v zimě nebyly mandarinky (co dnes ekonomové hodnotí velmi kladně). Ale jinak se větina měla dobře. Stačilo nekritizovat a nejít proti nim. Ale normální lidé to ani neměli zapotřebí. Bylo tu pár intelektuálů a disidentů, ale podobná individua, kterým se nelíbí aktuální reim, jsou vdy a vude. Take proč to tam u těch voleb nehodit? A proč nejít na prvního máje? Tenkrát alespoň kadý věděl, co je reim zač a co si má myslet. Jak u jsem psal, kdo chtěl, měl se dobře ani by musel spolupracovat nebo udávat. A e někdo proseděl ivot v kotelně nebo s V diplomem umýval okna? Obvykle lo o přecitlivělé lidi, kteří mysleli, jak nejsou důleití a obdivovaní. Ale byl to jejich omyl. Větině lidí byli ukradení. Masa se chce mít dobře a reim ani vláda je moc nezajímají, protoe na jejich ivot mají vliv minimální. Není to asi úplně správné, ale na té mase stojí celá společnost a celá ekonomika. ivot se má ít a uívat, ne sedět někde v kotelně nebo v kriminále jen proto, mám nutkání kadému vykládat, e se mi komunisti nelíbí. Ostatně, v historii je velmi mnoho lidí, které obdivujeme pro jejich dílo, a při tom byli psychicky nemocní a zralí na blázinec. O tom, e tady v ČR jsme vichni měli na reim naprosto nulový vliv svědčí právě i ten rok 89. Tomu, e najednou přili studenti, zacinkali klíčema a řekli komunistům a u jdou a oni řekli dobře, my tedy předáme vládu a půjdeme, nevěří snad ani malé děti. Take fakt bylo jedno, co kdo dělal, bylo to zbytečné. Take proč plavat proti proudu, kdy nemá anci?
To je moné a vůbec ti to nevyvracím. Ale zároveň je mi to jedno. Kdy u tu jednou jednou jsem, chci si to uít, ne ivořit někde jako mučedník. A pokud mám dost času a prostředků na koníčky a oblíbené činnosti, tak nemám jediný důvod prudit toho, kdo mi to poskytuje. Kdy se mám dobře a jsem spokojený, proti čemu bych měl bojovat? Jo, chápu boj za to, abych se měl lépe. Ale kdy je mi fajn, nechápu smysl jakéhokoliv boje. A jak se říká - koho chleba jí, toho píseň zpívej :-)
Jakýpak obklopený, bylo tady Německo a Rakousko(kdysi chudý alpský stát, dnes třetí nejbohatí). Kromě toho, kdy to ruplo u nás, tak to během pár měsíců ruplo vude kolem, tak jaký obklopený, se ptám? A on by nás tehdy západ hrozně ochotně podpořil, je proto, aby se to tady udrelo.Získal by tím toti význačné body v přetlačování mezi Západem a SSSR.A Gorbačov nebyl Breněv. Lidé, kteří argumentují jako tvůj děda to mají rozdaný na betla, to prosím říkám bez uráky, jen jako konstatování faktu.Ale budi jeho omluvou, takhle myslelo hodně lidí,vč. mých příbuzných, abych neplival jen kolem sebe.Byl to určitý vedlejí produkt předposranosti. Jeden z hlavních problémů pro organizování případného odporu spočíval v tom, e nebyla ádná pouitelná platforma.To si reim bedlivě hlídal. A kdy se objevila Charta 77, tak se reim začal chovat úplně hystericky, přesto, e tam nebylo napsáno nic s čím by se nadalo souhlasit. Ale byla to platforma a proto to bylo nebezpečné pro reim a proto se jí báli. Časem se ukázalo, e oprávněně.Její text vůbec nebyl oficiálně uveřejněn,jen se vude uveřejňovaly ideologické kecy na téma jaká je to zavreníhodnost.V podnicích museli lidé povinně podepisovat odsuzující texty. Můj éf mně tehdy řekl, e jestli to "dobrovolně" nepodepíu, tak to za mě podepíe sám.Vznikla anticharta, v reii KSČ. Plný sál Národního divadla plný významných herců té doby, větinou jsou významní i dnes. Antichartu podepsali vichni. Bylo neuvěřitelné jaké tváře tam byly vidět. Kadý sice věděl, e ten ksinld určitě padne, ale nikdo nevěřil, e se to stane jetě za jeho ivota. Historické zkuenosti tomu nenasvědčovaly. Take proto.
Jo, on děda byl vykolenej profesionální plukovník demagog, ale věřil svý pravdě, budi mu to přičteno k dobru... ale to byste viděli, jak se dokázal rozčilovat, kdy jsem mu řekl, e na nějakou debilní vojnu nepůjdu a braneckej dotazník jsem pouil na filtry... jsem se bál, e mě udá :-)a jak já se pak smál, kdy dva roky na to zruili povinnou :-))
Nechci nikoho odsuzovat, taky nejsem ádnej Spartakus, jen si myslím, e dokud jako národ budeme plný starejch plesnivejch sraček (viz to národní divadlo plný antichartistů), tak nám nikdy dobře být nemůe, i kdy si budem cpát břuchy kaviárem ze západu.
On profesionální důstojník, neboli furák, vlasně o normálním ivotě normálních pracujících lidí nic nevěděl. A musel myslet, tak jak myslel, protoe tím si tu svojí víru sám před sebou ospravedlňoval. Byla to vlastně taková duevní hygiena, kdyby si připustil realitu, tak by se mu zhroutil svět a to by bolelo.
Milan
Já bych ty herce v tom divadle zase tak rezolutně neodsuzoval.Nebyl to sice projev význačné osobní statečnosti, ale oni byli svou profesí posedlí (podobně jako my tím lezením) a byli ochotní pro to obětovat hodně. Kromě Jiřiny vorcové tomu nikdo z nich nevěřil a nezdálo se jim, e podepsání nějakého papíru má a takový význam.Věděli ale dobře jaký by byl následek nepodepsání. Je otázkou diskuze jak to mělo a mohlo být, ale tato diskuze nemůe být vedena pouze optikou dnení doby. Po boji jsou jsou generálové vichni. Jak jsem ji byl prve pravil, hrdinů je málo. Není kadý Marta Kubiová nebo Karel Kryl.
Milan
"Kromě Jiřiny vorcové tomu nikdo z nich nevěřil" - myslí, e fakt nikdo? Nepodléhej iluzi. (Teď nemám na mysli víru v konkrétní lidi v čele státu, ale v komunistické mylenky.)
bych s dovolenim udelal tematickou vsuvku / recnickej dotaz: Proc (a kdy?) vzniklo povedomi ze herci musej bejt nejaka moralni elita naroda, potazmo ze jejich nazor (na cokoli, nejen na politickou situaci) by mel mit vetsi vahu nez rekneme nazor sdruzeni chovatelu exotickych kocek?
Aniz bych se chtel kohokoli dotknout - oni herci jaksi vetsinou nejsou autory myslenek a postoju ktere zobrazuji v tom ci onom filmu ci divadelnim kusu...
"dokud jako národ budeme plný starejch plesnivejch sraček (viz to národní divadlo plný antichartistů), tak nám nikdy dobře být nemůe, i kdy si budem cpát břuchy kaviárem ze západu".
Plnej souhlas. Ostatně, podívejme se teď okolo sebe.
To je tak vechno, co bych k tomuhle řekl. Hore zdar.
A co má proti hercům, co podepsali antichartu? Já bych to udělal také. Je to připosranost? Podle někoho moná ano, podle mne ne. Ti lidé se měli dobře, dělali, co mají rádi. A pak někdo přijde s nějakým papírem. Chci hrát, chci se věnovat tomu, co mě baví, ne řeit politiku. Take bych asi klidně taky podepsal a vechny ty lidi chápu. Nechápu udavače a donaeče. Ale popisy nějakých nesmyslných papírů? e vám to za to stálo.
Jen malá poznámka: V roce 1989 měla KSČ v tehdejím patnáctimiliónovém Československu cca 1,7 mil. členů (lze dohledat). S ohledem na to, e členem mohl být jen starí 18 let, tak to v přísluném věku byl cca kadej estej-sedmej. A neviděl bych to jednoznačně jako my/oni (sám jsem nebyl v KSČ, ale o to nejde) - i mezi komunisty byli sluní lidé, ne kadej hajzl měl stranickou legitimaci; absurdity podporovali i bezpartijní a řada komunistů řvala, e tohle a tohle je blbost. lo o to, jak se kdo choval.
A ten reim se hodně měnil v čase. U jedinejch voleb, u kterejch jsem byl - druhá polovina 80.let - jsem si kandidátku v klidu prokrtal a problém z toho nebyl (záznam mi asi přibyl, ale ono u jich tam bylo myslím dost).
z historie (tj z prakticke zkusenosti) vyplyva ze na uspesne provedenej statni prevrat staci 5, max 10% populace, jde-li o dobre organisovanou skupinu.
& kdyz se veme v uvahu vyvoj jakym se dospelo k letum normalizace (nadsenci to muzou vzit uz od Bily Hory..).. jakoz i fakt ze vetsine lidi byla jakakoli ideologie naprosto ukradena a v popredi jejich zajmu bylo vlastni (pohodlne, zvyhodnene) preziti, zjistime ze se nakonec nemuzem vubec nicemu divit. A uz vubec ne tomu, co se deje dneska.
(... nema tahle sajtna jako hlavni tema lezeni..?)
Zatím jsem si vdy vystačil s tím, e nekradu, neudávám a co slíbím, to splním. Nevím tedy, co přesně tou morálkou a zásadami myslí, ale mě tohle stačí.
Jak trollovi jednou podas skyvu, jednak hrozne naroste.. a druhak se vzapeti strasne rychle rozmnozi (mnozej se snad rychlejc nez trpaslici).
Nedaleko odsud kdosi prones myslenku ze snad jde o placenyho provokatera .. (ze jsi paranoidni neznamena ze po tobe nejdou) - tak daleko bych nechodil ale rek bch ze jde o pomerne dobre vyvinutyho trolla.
(nevim ted esli se cesky pise trol nebo troll, opravte me nekdo..)
Ten reim se měnil v čase tak rychle, e nevydrel dýl jak dvacet let; po první dvacetiletce nám ho museli přijet obnovit rusáci, po druhý dvacetiletce padnul, protoe rusáci u neměli vůli ho podporovat, ekonomicky bankrotoval a soudruzi patrně nevěděli, co s tím.
Jetě poznámku k těm starejm plesnivejm sračkám a polovině národa, co je debilní: Byl bych s takovejma názorama dost opatrnej. Přesně z takovýho předpokladu vycházeli i komunisti a vycházej z toho i vichni dalí elitáři, co chtěj budovat krásnej novej svět a vytvořit k tomu novýho a lepího člověka. Ostatně víc zachránců světa a fanouků různých -ismů najde určitě na universitách, ne v dělnickejch hospodách
Nenapsal jsem debilové, protoe to je diagnoza, ale pitomci. A zdůraznil jsem, e na tento stav due nemá vliv vzdělání, tak co sem plete university? To není ádné elitářství, ale skutečnost. Milan.
University tam pletu zbytečně, nečetl jsem pozorně. Debilové a pitomci mi trochu splývají, zní to dost povýeně. Lidi nikdy a nikde lepí nebudou, lepí můe být jen společnost, kdy se podaří dobře nastavit pravidla
V tomhle měl dle mě pravdu V.Havel, kdy kladl důraz na občanskou společnost. Začít se musí od dětí, krouků, občanských iniciativ a spolků. Aby se ty elity troku bály. No bude to jetě nějakou dobu trvat....
No jo, ale tahle občanská společnost bohuel větinou ije z peněz toho, koho by podle výe uvedené teorie měla strait. A teda kdybych byl "elita" a někdo mě strail, tak u mu přítě prachy na provoz asi nedám.
Zvolení zastupitelé v budoucnu budou vycházet právě z této obč. společnosti, měli by tedy být ji bez pachutě a strachů. Potom jim půjde o společnost a ne o sebe a ta společnost je bude zpětně kontrolovat tím, e je bude/nebude volit.
Podmínkou ovem je, aby se osobně neposrali ze stávajících POLITICKÝCH "elit", které jsou stále plné těch sraček a nehodlají mezi sebou trpět někoho, kdo je mladý, nerozumí léty prověřenému stylu práce, nedej boe by to chtěli dělat jinak atd., ale to je u zas na té občanské společnosti, aby nové elity byly tak vychované, aby se z těch starých neposraly a tak stále dokola...
Ahoj Paíku, rád tě vidím :)prací zbohatnout nelze, to je přece jasný. Můe se ti dařit dobře, pokud jsi ikovný, nejsi líný a není zrovna u asi 5 let krize. Ale zbohatnout určitě né.
Politika nepolitika, trolly krmit nebudu. Tahle báječná serie mě dojímá:
a) protoe forma a obsah se podobají mým zápiskům z mládí. Doma můe být člověk lékař nebo filosof, ale na cestách řeí rádlo, hulení, chlast, těnice, opruzeniny a kvalitu stolice.
b) v den té kalby jsem se narodil.
Na webu NaVylet.cz objevíte pestrou paletu turistických cílů a tipů na výlet napříč celou Českou republikou. Nechybí ani oblíbené lezecké oblasti jako Český ráj s pohádkovými skalními věemi či dramatické Labské pískovce, které lákají dobrodruhy i horolezce z celé Evropy.