Chulilla je asi jednou z nejlepích skalních oblastí ve Valencii.
Je to fascinující místo, kde v zimě dozrávají pomeranče, slunce se směje 300 dní v roce a lezecké stěny mají nevyčerpatelný potenciál. Místo, které prostě musíte navtívit, pokud jste lezci a pokud jste se ocitli nedaleko Valencie.
Lezení se zde odehrává v soustavě dvou vápencových a 2 kilometry dlouhých kaňonů, jejich 80 100 metrové stěny strmě spadají k malé čisté říčce. Kaňony jsou dva, leze se po obou stranách, to je bratru 8 km souvislých stěn. Neleze se jetě úplně vude, ale přesto je to sotva představitelný potenciál.
Vápenec je vesměs vynikající kvality, není příli děrovaný, tvoří spíe lity hranky, vykapance, vápencové krajky a sem tam i větí krápník. Stěny jsou od poloených (těch je jen pár) po mírně převislé a kolmé, těch je větina a najdete i řadu silně převislých sektorů. Co jsou převáně vymleté jeskynní portály, či stropové převisy vytvořené upadnutím spodní partie skály.
Jedna z nejoblíbenějích stěn Muro de las Lamentaciones
photo by Š JirkaS
Tyto více převislé sektory zhusta hostí ty nejtěí cesty, protoe skála je místy dost hladká a někde je terén evidentně lezecky neprůstupný a vápno zcela bez chytů. Linie jsou dlouhé, větinou sotva dohlédnete a na konec. Jitění je převáně nové - nýty (málokde jsou lepené háky, take se můe hodit 6-8 mm utíkací maillonka) a je uděláno zejména u těích cest s určitou progresí, co se týče vzdálenosti mezi nýty směrem k vrcholu. Z toho veho vyplývá, e lezení zde je vhodné spíe pro lidi, kteří u mají určitou výkonnost a lezecké zkuenosti. Pozor i na slaňáky, vude jsou řetězy s luxusními karabinami, které stačí procvaknout, ale občas vás můe vyvést ze sportovního pohodlí i řetěz s kroukem, který je nutno provázet.
Pokud sem přijede začátečník, větinou najde jednu, dvě cesty v kadém ze sektorů, kde si zaleze, zbytek mu vak přivodí poklesnutí spodní sanice. U někoho jen počáteční u ostatních nevratné. Musím přiznat, e to se přihodilo i nám, i kdy u nějaký ten pátek lezeme.
Muro de las Lamentaciones a okolní údolí
photo by Š JirkaS
Klima:
Říká se, e lézt v Chulille je moné úplně po celý rok. Začátkem února bylo počasí více ne pohodové, denní teploty se pohybovaly kolem 16 stupňů ve stínu a noční neklesaly pod deset. Kdy je vak v toto období zataeno a fouká, je nutné se uklidit někam do závětří. Zato v letních měsících vám bude asi příli horko. I kdy je samozřejmě vdy moné najít stěny, které jsou ve stínu, stejně jako je jednoduché najít nějaké lezení na slunci za chladných zimních dnů.
Navíc v hodně horkých dnech, kdy bude teplota kolem poledního kulminovat, se můete po vzoru místních oddat siestě na některé z kamenitých pláiček na dně kaňonu a svlait tělo v krásné čisté říčce.
Cesta Magnetorresistencia, 6b+ v sektrou Oasis
photo by Š JirkaS
Turismus a lezení celou, dříve kaňonem odříznutou a ospalou obec, velmi změnilo. Lezců sice zatím není tolik a ve skalách, díky jejich rozloze u vůbec ne, ale přibyli zejména turisté, kteří se o víkendech rádi prochází podél kaňonů, a u po dech beroucích stezkách po hraně či dně údolí, nebo po nových visutých lávkách.
Obec proto poskytuje pro lezce a turisty určité zázemí. Vedle parkovitě před obcí najdete kohoutek s vodou, dalí kohoutek je na hlavním náměstíčku. Voda je prý trochu chlorovaná. Záchody jsem nezahlédl, ale je moné, e někde budou.
Lávky, vyhlídky, info tabule a dalí vymoenosti byly zhusta financovány z fondů Evropské unie. Stejně tak jako nové asfaltové povrchy, značky a blytící se svodidla. To ve napovídá, e se panělé i tady velmi dobře zorientovali v bluditi grantové politiky.
Nákres rozloení sektorů
nákres by Š JirkaS
Od roku 1980, kdy dolo k prvním nesmělým lezeckým pokusům, se zde udělalo stovky nových cest a stále přibývají dalí! Vznikají nejen nové cesty, ale i nové sektory. Čerstvou tvorbu dokumentují nejen otazníky u klasifikací cest v průvodci, které jsou tak čerstvé, e je jetě nestačil nikdo přelézt, ale i časté visící fixy. V této chvíli by mělo být v Chulille přes 800 cest a asi 32 sektorů.
Přes neutuchající rozvoj je z průvodce patrné, e některé sektory náporu lezců odolají, jsou toti tak monstrózních parametrů, e tam natěstí lezení není ani povoleno. ;)
Stěna s hradem
photo by Š JirkaS
Vybavení:
70m lano je nezbytné, protoe velké mnoství cest má přes 30 m, pro některé cesty je pak potřeba i 80m lano (sektor Nanopark má dokonce 50m cesty). Cesty jsou vesměs velmi dobře odjitěny (zvlátě v nástupových partiích) a tak je dobré mít dostatek expresek! (15 je takový dobrý základ). Hodí se utíkací maillona.
Místy jsou ukázkové krápníky
photo by Š JirkaS
Kdy jsem poprvé slyel o místním lezení, bylo mi řečeno, e je zde stěna se sektory, kde jsou samé estky, pak vedle sektor, kde jsou samé sedmičky a ten sousedí se sektorem, kde jsou samé osmičky. Ano je zde pár sektorů, kde jsou cesty zhruba v těchto obtínostech, ale spíe je to tak, e lehké cesty jsou v menině. Určitě se vyplatí, kdy sem pojede ten, kdo je suverénní v cestách v sedmém stupni francouzské klasifikace, v opačném případě je těké nalézt cesty, pro estkové pohodáře. Jejich klasa navíc na nás působila jako dost utaená. A tak je dobré mít dostatek času na pokusování cest. Kvůli deti jsme ale u nestihli sektory Peneta (u hradu) a Cherales (za vesnicí), kde přeci jen nějaké poloené lehké cesty najdete.
Cesta El remanso de las mulas L1, 7c+ , sektor Sex Shop
photo by Š JirkaS
Jak jsem zmínil výe, jedná se vlastně o dva paralelní kaňony, pro jednoduchost je můeme nazvat Kaňon A a Kaňon B (je to čistě rozliovací označení). Kaňon B si moná řekne, e pokud je to čistě rozliovací označení, tak proč zrovna on je Béčko? Ale je to proto, e ten A - je ten, který se vám jako první zjeví, kdy přijdete do Chulilly po silnici. Je více otevřený s jednou horou, na které je hrad a na které se také kolem dokola leze. Navíc dalí stěny jsou i vude za meandrem říčky, která obtéká skálu, na které je hrad. Ten druhý pod velkou přehradní nádrí je více skryt, je uí, drsnějí a moná právě proto o něco méně navtěvovaný a jednoznačně s obtínějím průměrem cest.
Pohled do údolí A, Chulilla po levé straně
photo by Š JirkaS
Příchod ke stěně Sex Shop
photo by Š JirkaS
Kaňon A
V kaňonu A je jedním asi z nejvíce nejnavtěvovanějích sektorů, z vesničky dobře viditelný, El Muro de Lamentationen a na něj (zprava) navazující stěna Pared de Enfrente přecházející v mohutný, vysluněný a oblíbený sektor Sex-shop .
Vechny tyto stěny jsou valnou část dne na slunci a nabízejí fakt parádní lezení. Naproti těmto sektorům jsou mnohé dalí, které ve srovnání s výe zmíněnými nejsou dak skvělé, ale zase jsou velmi blízko parkovitě.
Stěna Sex Shop s výraznou spárou kudy vede parádní cesta La diagonal, 7a
photo by Š JirkaS
Kaňon B
V kaňonu B je jednoznačným tahákem sektor El Oasis a na něj zprava ( Chorreras ) i zleva ( El Algarrobo ) navazující sektory. Oblíbeným je také níe po proudu u vstupu z druhého parkovitě sektor Canaveral .
Tady spadne brada dokonce i velmi dobrým lezcům, kromě asi dvacítky cest v osmém! stupni tu najdete i doposud nejtěí cestu oblasti Ningal 8c+ . Ale v novém a ji zastaralém průvodci je řada cest v klasifikaci 8c?, take nic není tak jasné.
Pohled kaňonem A směrem proti proudu, po levé straně Pared de Enfrente a Sex Shop
photo by Š JirkaS
JirkaS v cestě Nivelungalos, 7c sektor Oasis
photo by Š Maran
Průvodce, mapy navigace:
Loni vydali nový průvodčík (88 stran, fotoprůvodce, jen na Chulillu), ale asi bude muset být brzy zaktualizován, protoe místní lezci nelení a stále přidávají nové a nové cesty. Průvodce je k sehnání v prodejně označené jako Tabaco a ta je v dolní části malého náměstíčka v centru Chulilly.
Nový průvodčík
Příjezd, přístup:
Nejblií letitě je ve Valencii a to je skutečně blízko - nějakých slabých edesát km po neplacené dálnici a jste na místě. Ná let směřoval do Alicante, odkud to pak bylo asi 200 km celkem v pohodě po silnici dálničního typu, ale je moné letět i do Madridu nebo dokonce do Barcelony. Nejlepí je pak si půjčit auto, zvlátě v zimě je to velmi levné (mimo sezónu i 5 na den Goldcar) chtějí kreditní kartu a buď chtějí připojitění, nebo deposit. Více v odstavci Tipy na půjčení auta. Z Valencie je také moné jet autobusem. Cesta se dá zpestřit zastávkou u mnoha dalích lezeckých oblastí v okolí, kterých je tam poměrně dost.
Pokud ideálně zaparkujete, k větině skal se dostanete do 5-15 minut, k některým do půl hodiny.
Panoramatický záběr Canyon A
photo by Š JirkaS
Panoramatický záběr Canyon B
photo by Š JirkaS
Kemp bivak:
Ve vesnici lze údajně najít ubytování v různých cenových hladinách (apartment nebo penzión) nad vesnicí na hraně kaňonu je také příjemné refugio El Altico, kde je také moné se ubytovat. O refugio se stará Pedro Pons, ale v době naí návtěvy bylo nějaké zavřené. Kadopádně je dobré se dopředu přeptat na mailu: (cena za osobu a noc 15 Euro) Někteří z lezců spí v autech na parkoviti, co je zatím tolerováno. Také v okolí lze nalézt místa, kde se můete s autem upíchnout a přespat, co prý není problém, pokud nezůstanete příli dlouho.
V celé oblasti je přísně zakázáno kempování, take ádné stany!
Co je zakázáno nejpřísněji je rozdělávání ohně. Chulilla si v roce 2012 proila mohutný poár, jeho stopy jsou na okolních svazích více ne patrné. Kdy tak koukáte do začernalých svahů nad obcí, tak to musel být skutečně hukot. Vítr fouknul přes dva rozlehlé kopce nad vesnicí, které se vyhnul, stromy a sady vzplály jako sirky a jen některé starí borovice obrazily, ale i na nich stále visí ugrilované iky.
Potraviny a voda:
Nejblií větí supermarket je v mením městečku Villar del Arzobispo (15 km). Lezecký materiál (předevím kartue na vaření - nejmení za cca 4e; lana ani karabiny jsme tam ale neviděli ,měli tam průvodce) nejlépe v Decatlonu v Montesanu sjezd na L'Elianu na rychlostní silnici CV35 z Valencie na Chulillu. Dalí sportovní obchody jsou a ve Valencii.
Přímo v Chulille je kromě několika barů a mini restaurantů i malý smíený krámek a pekař, ale i drogerie, tabák a lékárna. Ceny jsou zde samozřejmě vyí, ale stále to jde a místní zatím lezce mají rádi, tak je třeba to udret. V neděli je na hlavním náměstíčku trh.
Tip 1:
Kromě lezení je oblast velmi zajímavá pro turistické pochody. Projít si kaňony a nebo si vylézt na okolní vrcholy s nádherným výhledem.
Kdo nefandí příli turistice, můe se jen projít malebnými uličkami Chulilly, zakotvit na náměstí u stolečků před jedním z asi 4 barů a dát si místní pivo. Nebo se vydat na prohlídku křivolakých uliček, které ho dovedou a ke zřícenině hradu ze XIV. století, který je na vrcholu rozloité hory. Jetě je cestou zajímavý kostel.
V kaňonu jsou i dvě kramlové via ferraty, určitě budou patřit mezi ty náročnějí, protoe vedou kolmou a místy převislou stěnou.
Panoramatický záběr Canyon B stěna Oasis a přilehlé stěny
photo by Š JirkaS
Tip 2 - Jak si půjčit auto na letiti:
Jako na kadém jiném panělském letiti, operují zde tři nebo čtyři hlavní půjčovatelé. Podmínky zápůjčky se sice mírně lií, stejně tak jako ceny, avak téměř vechny chtějí auto půjčit jen driteli kreditní karty. Téměř vechny pak chtějí deposit a nebo poměrně tučné připojitění.
Deposit na malé ekonomy auto se pohybuje kolem 600 Euro a na luxusní, či větí (sedmimístné) můe být a k tisíci eurům. To jsou peníze, které musíte mít na kartě (limit) a které si půjčovna na dobu půjčky + asi týden zablokuje na účtu. Druhou moností je, pak k půjčovnému, které pro malé auto mimo sezónu můe být i na sympatických 5 Euro na den, připlatit si nadstandartní pojitění, které to základní sichruje na vekeré moné kody i havárie třebas i vaí vinou. Toto pojitění se pak pohybuje od 8 do na den. Horní hranice asi záleí na více faktorech, jako je třeba kategorie auta a bůhvíco jetě.
Parametry naí výpůjčky byly: auto na čtyři dni, půjčovné 20 euro celkem (5 Euro na den), pojitění navíc chtěli 45 Euro nebo deposit 600 Euro.
Vybrali jsme si deposit. Zajímavé je, e půjčovné si strhli ihned z účtu, kdeto těch 600 tam zůstalo jen jako blokace. Auto jsme vrátili bez problémů, klíčky se v nočních hodinách, kdy v kanceláři nikdo není, vhazují do schránky. Po týdnu od návratu byla blokace zruena, bez toho, aby byly peníze z účtu vůbec odebrány.
Pohledy kaňonem A
photo by Š JirkaS
Pohledy kaňonem A na druhou stranu
photo by Š JirkaS
Stěna Canaveral
photo by Š JirkaS
Okolní oblasti:
My jsme do oblasti jeli z Alicante, kam jsme sehnali výhodné charter letenky z Norimberka. A cestou do Chulilly projídíte několika lezeckými eldorády (o jednom napíu v dalím článku). Tyto oblasti jsou zařazeny do souboru skal na pobřeí Costa Blanca a jsou perfektně popsány v průvodci od RockFaxu - Costa Blanca.
Z těch významnějích bych rád zmínil Bellus, Gandíi, Foradu a Sellu . Skvělé vápno, skvělé klima, ráj pro lezce.
Varování:
Ne otevřený oheň, ne stanování a ne vlhčený ubrousky.
Pohled kaňonem B vlevo Oasis vpravo Nanopark
photo by Š JirkaS
Oasis z blízka
photo by Š JirkaS
Přístup od přehrady k sektoru Oasis
photo by Š JirkaS
Pod sektorem Oasis
photo by Š JirkaS
Pohled na malebnou Chulillu
photo by Š JirkaS
Náměstíčko Chulilly
photo by Š JirkaS
Nějaká cesta v sektoru El algarrobo
photo by Š JirkaS
Dvě panoramatická videa z vyhlídkových míst:
Zdroj:
Zde jsou stránky lezců z Valencie ValenciaClimb
Zde jsou stránky lezců z Chulilly včetně nejnovějí informace o nových cestách (ve paněltině) Rockadiccion
Přehledné o lezení (a nejen lezení) v Chulille Chulilla Climbing
Pěkný článek o Chulille v angličtině Climb Online
Nasi prckove (v te dobe 2 roky) lezeni pouze pod parkovistem, dali se tam snest/sesli a pak je tam super placek na hrani. Dale v kanonu je to horsi, skala neni tolik lezena a lame se. Sektor Pod hradem je hodne daleko z parkoviste, takze to chce odstrkovadla nebo kocarek. Letos planujeme lezeni v hornim kanonu, je to tam mene frekventovane a u ricky, byli jsme tam na vylete minuly rok s detma.
Pro starsi to uz je z pohledu bezpecnosti v pohode, ale musi umet opravdu poradne lezt. UIAA 7+ zaklad, jinak to tam nema cenu; klasifikace je tam poctiva (jako v Siurane), proste Spano, zadna Francie ci Frankenjura.
Kdyztak pisni na upman at email.cz a hodim vice info, ve Spanu jsou lespi oblasti pro prcky.
Hezkej výčet moností,jen k tý klase se ve vztahu páňo versus Francoka a Jura moc nevyjadřuj,jednak je to jinej charakter lezení,a jednak ve Francii a vlastně i v Juře leze celkem kulový i kdy jí má za barákem.
... a to si vzal "anonyme" kde? Ze si nemasiruju ego na lezci psanim do denicku? Napr. minuly vikend jsme v Jure lezli a byli jsme jediny, za cele 2 dny jsme potkali pouze 2 nemecke dvojice. Takze sud kamo pokud mas podle ceho a i nadale trvam na tom, ze ve Spanu je klasa (muj zaber 6a-7a+ OS) tvrdsi, nezli ve Francii a Jure, teda v oblastech, kde jsme doposud lezli (a ze jich je mrte). Jinak pokud mam Chulillu prirovnat k presne oblasti co se tyce klasy, tak je to v oblast v Arcu, za hradem, jmenuje se Calvario, viz http://www.lezec.cz/pruvodcx.php?key=2533.
Klasa mi přila celkem přísná. A to nejen v Chulille, ale je to asi cesta od cesty. Juru bych nesrovnával, lezení je tam o dost kratí. Nehledě na to, e tam klasifikaci s kadým novým průvodcem shazujou.
Ma zkusenost je, ze naopak klasa ve Spanelsku je dost mekka. Siruana, ktera je vskutku tvrdsi nez zbytek Spanelska, odpovida Francii. V casech, kdy nebyla vojeta, by se dala klasa v Siruane povazovat za spise mekci.
Siruana je ojetá? Celá? To jsem byl asi jinde. Tvrdost klasifikace ohledně státu bych vůbec negeneralizoval. I třeba v okolí Arca jsou rozdíly v rámci jednotlivých oblastí. Lezení se od 80. let velmi rozvinulo a z kolmých hladkých stěn se přesunulo do megapřevisů, o kterých si na konci 70. let nenechali lezci ani zdát. Svou roli sehrál i boom umělých stěn, lezci jsou teď mnohem více silově vybaveni a to i ti rekreační. Proto se převislé 9- či 7b+ z 80. let můe zdát dnením lezcům lehké a naopak v kolmici budou trpět. Staré oblasti jako Buoux, Finale, Arco, Siruana a i Chulilla mohou velmi nepříjemně překvapit. Natrénujete na umělce, máte sílu, vytrvalost a přijedete do lezeckého pravěku, jak trefně popsal návtěvu Siruany Wilhelm v Montaně. V Tarnu byste tu sílu prodali spí. Take se rozlezete v Siruaně, větinou kolmé či mírně převislé po jebkách, technika nutná. Přejedete do Margalef a zvykáte si na dírky. Pak krápníky a převisy v Masriudoms, něco převisů v Santa Linya, krápníky v Terradets. Větinou vytrvalostní cesty, nějaký kolínka, technika a nakonec přijedete do Tarnu, kde jste měli být na začátku, a zjistíte, e v dírách silově absolutně nestíháte a to v relativně technicky jednoduchém lezení, co by se vám před měsícem a půl nemohlo po tréninku na umělce stát. Cestou dom jetě Frankenjura, kde to kupodivu jde, a nakonec přijde totální vystřízlivění nepřelezením převislé sedmy na umělé stěně. Tím chci říct, e kadá oblast má svá specifika a vyaduje určitý čas na zdomácnění, který se zkracuje nalezenými metry a nabitými zkuenostmi. A také e kadému sedí něco jiného, ale 4 dny na letos prakticky prvních pořádných skalách bude tvrdá klasifikace vude a mírně převislé vápno, jako je na fotkách, je lezecká vyí dívčí, něco jako sektory nad Pietrou Muratou a Sarche.
Jo a konečně zase nějakej pěknej článek ;-)
Do údolí se dostat dá, ale nástupy cest jsou zvětiny z pěin mezi svahem a stěnou a ty jsou dost exponované hlavně potom pro pobývání dětí. Pod pěinou je často i svah s převisem nad řekou.
Úasné fotky, celistvý popis oblasti a snad vechny rady, které mohou lezci zvaující návtěvu této oblasti dostat. Opravdu vzorový článek, díky za něj :)
Stravili jsme zde minuly rok cca 14 dnu, letos planujeme zase, pokud nebude jiz moc vedro. Nadherne scenerie, nadherne lezeni paradniho technickeho charakteru, sama A+. Moje prozatim nejoblibenejsi oblast ve Spanu taktez proto, ze zde neni precpano a kdyz je vsude jinde hnusne, tak tady v nejhorsim duje severak, ovsem pred nim se da schovat. Jeste doplnim, ze je super sebou vzit kolo (idelane silnicku), da se dojet az na Pantano (prehradu) a pak porad dal skrze nadherna udoli.
O vlhčených ubrouscích je tam explicitně zmínka na info tabulích.
S tím, e kaňon je rozsáhlý, klima vhodné pro dekompostaci exkrementů, take chodit v přírodě na záchod není problém, jen exkrement zahrabat a nepouívat vlhčené ubrousky, které jsou patně odbouratelné.
Ahoj,
díky moc za super článek, úplně mě to nadchlo. Mám dotaz k půjčení auta - nezkoueli jste si jej někdy rezervovat on-line? Dívala jsem se na pár agregátorů, např. http://www.autopujcovny24.cz/ a uvádí, e ceny se díky nim dají stáhnout oproti půjčování na místě. Je to tak?
Ceny půjčovného zařízeného přes internet začínají na 6 Eurech/den za malý auta. Je to cena jen se základním pojitěním. (CDW without excess
Theft cover, Unlimited mileage, Car passenger insurance) To první pojitění CDW w/e znamená, e budou chtít buď dopojistit (8 -12Euro/den), nebo deposit 600,- Euro.
Zdravím a díky za perfektní článek. My se zrovna včera ze panělska vrátili a právě Chullila měla být hlavní oblastí naeho zájezdu, ale nakonec jsme tam strávili jen 3 dny, protoe vzhledem k perfektní pověsti, která oblast předchází jsme byly dost zklamaní.
Nechci generalizovat, lezli jsme tam vlastně jen pár cest, ale předevím první den, kdy jsme se rozlézali v sektoru Oasis na těch úplně nejlezenějích 7áčkách oblasti, jsem si plně uvědomil, e tohle je lezení, co mě vůbec nebaví. 30-40 metrů dlouhé cesty a v nich málo lezení a hodně omáčky, tedy v praxi pár bouldrů a mnoho metrů 6áčkové obtínosti v kolmici. Take v cestách člověk více vyklepával, ne lezl. A kdy lezl, tak spíe tak, e se strachoval, aby mu neusmeklo, ne e by souvisle lezl a natejkalo mu. Jedinou výjimkou toho dne byla parádní cesta plan zeta, která je sice taky kolmá, ale posledních 20 metrů se opravdu leze v kuse.
Paradoxně jsme v Chullile nejlépe zalezli v sektoru La Ley, od jeho návtěvy jsou lezci samotným autorem průvodce odrazováni s odůvodněním, e je tam nespravedlivě tvrdá klasifikace. Uznávám, e klasa tam tvrdá byla, ale cesty byly moc pěkné, převislé a vytrvalostní a v daleko kvalitnějím vápně, ne bylo v sektorur Oasis. Třetí den jsem si v rozlezu proříznul prst, take dalí sektor u jsem nepoznal, ale z toho co jsem lezl můu konstatovat, e takhle si moderní sportovní lezení nepředstavuju. Cesta přece není automaticky pěkná tím, e je dlouhá.
Poslední 3 dny jsme strávili v Gandii, která byla naopak velmi příjemným překvapením a pro toho, kdo by letěl do Alicante bych tuhle oblast rozhodně doporučil spí, ne Chulillu. Je tam kvalitní dírkovaný krasový vápenec a zralé pomeranče si můete v únoru u parkovitě pod skalami sbírat ze země. Jetě doplním, e před Chulillou jsme lezli 2 dny v Margalfi. Tamějí materiál moc nemusím, ale i tak se mně tamní lezení líbilo o mnoho víc, ne v Chullile. Ale nijak zásadne od návtěvy Chulilly neodrazuju, třeba je vám tam bude líbit víc. A přejet do jiných oblastí není vůbec problém.
O Gandíe jsem slyel, tam se moc těím. Chulilla kromě toho, e tam je dohromady moná 4x více cest ne v Gandií, je opravdu dost specifický lezení. Třeba v Chulille nejsou vůbec díry, jen lity a krápníky. Taky si myslím, e tam kde jsou stěny celé převislé, (vechny sektory nalevo od Oasis) tam u asi na ádnou omáčku nenarazí. Zvlátě od 7b výe. Lezl jsem pár 7c a opravdu tam nebyla ;).
Moná kdybys toho tam nalezl víc a ve více sektorech, tak bys tohle nenapsal;) Jinak je chyba být v Alicante a nezajet do Selly, sektor Wild side je superparáda.
přesně (první věta). Spousta sektorů v kaňonu nabízí mírně převislé cesty. Stejně tak kolmice nebo mírně poloený rajby. Megapřevisů pomálu, ale i ty se dají najít...
Preco ked citam cesky clanok tam vzdy dojem ze je to len o tom ako kde usetrit, nacierno bivakovat, ojebat co sa da a obchadzat pravidla...no ale chapem narod pastikovych trempov s heslom "ty vole teprv tejden a uz dvacka v prdeli"...;)
Nic takovýho tam autor nezdůrazňuje a připomínám,e etřílci,spáči na divoko a obsírači parkovi se vyskytují ve vech národnostech včetně slovenské,ty kokso :-)
Čau,
právě jsme se vrátili ze zájezdu do panělska a navtívili jsme i Chulillu. Letěli jsme do Barcelony a tam si půjčili auto u Goldcar, protoe měli nejlepí cenu (cca 93 EUR za Berlingo na 11 dní), co je skoro zadarmo. Po příletu jsem ale byl celkem rozčarovaný z toho, e se mi snaili vnutit No risk pojitění, které by půjčovné navýilo o dalích 120 EUR, přestoe jsem v rezervaci vysloveně vybral, e to nechci a jsem ochotný sloit deposit 850 EUR. Pojitění jsem si nevzal, ale dalí věc byla, e si naúčtovali 120 EUR za plnou nádr nafty a říkali, e máme vrátit auto s prázdnou nádrí (nádr přitom stojí cca 80 EUR). Při odevzdání auta proběhlo vechno na první pohled hladce, zaměstanenec půjčovny prohlídnul auto asi za 30 vteřin a dal mi podepsat papír, e to je ok. Kdy jsem se ale doma podíval na výpis z účtu, tak jsem si vimnul, e mi odečetli z depositu 60 EUR - a na můj dotaz mi poslali fotky, kde jsou vidět drobky a e kvůli tomu musí auto "speciálně čistit".
Take pokud si budete vybírat kde půjčit auto, tak vězte, e "nízká" cena od Goldcar nemusí být nakonec zas tak výhodná. Minule jsme si auto půjčovali u Sixtu a bylo to bez problému, stálo to sice cca 16 EUR/den (co je pořád dobrá cena), ale jednání bylo férové a ádne extra poplatky se nekonaly.
Tak to bych se s nimi hádal, pokud máte podepsaný papír, e je ve ok, tak by vám u nic strhávat neměli. Děláme to tak vdycky, kdy mají deposit nebo nai kreditku + dalí věci, viz http://www.autopujcovna-letiste.cz/posledni-clanky/vraceni.php Je ale pravda, e někde si jen vezmou cash na ruku, klíče, podívají se, kolik je v nádrí a zbytek neřeí. Tak jsem to zail několikrát v řecku.
Ty poáry, asi v oblasti nebudou zřídka, byli jsme tam kolem r.1996 a okolní svahy byly té seehlé o poáru a od rozdělávání ohňů nás usedlíci varovali, ale táboření jim nijak zvlá nevadilo, dokonce i s autem na dně kaňonu. Nicméně doba zřejmě pokročila...
Autor píe,"záchodky jsem nezahlédl, ale jistě tam nějaké budou". Jsou tam a to včetně sprchy s teplou vodou!!! V budově na fotbalovém hřiti - opačný konec města ne velké parkovitě. Sprcha je na eton, který je k zakoupení v tabáku na náměstí - cena 1/10min.
Na webu NaVylet.cz objevíte pestrou paletu turistických cílů a tipů na výlet napříč celou Českou republikou. Nechybí ani oblíbené lezecké oblasti jako Český ráj s pohádkovými skalními věemi či dramatické Labské pískovce, které lákají dobrodruhy i horolezce z celé Evropy.