Severní Uganda je jedno z nejdivočejích a nejkrásnějích míst. Krajina je suí a drsnějí ne jih, je méně hustě osídlená.
Četl jsem o obrovské ulové velké zdi v Abim District, nazvaném Rwot (co znamená král v místním jazyce). Místní mluví o posvátné hoře, s mystickou kletbou, o které se říká, e srazí kadého, kdo se odváil vylézt na ni, a sídlí tam zlí duchové. Vysvětlení bude mnohem jednoduí. Bez horolezeckého vybavení se nelze dostat na vrchol.
Krásnej ulovej monolit Rwot 1646m černá ulová stěna vysoká 500 m. První výstup - cesta: Great Gully 500 m, 8 délek, obtínost 14 JAR - Fritz Moravec, Stefan Ortmann, Josef Pfeffer & Karl Prein, 1958. Druhý výstup - cesta: Hurley's Horror 500 m, 8 délek, obtínost 15 JAR George Hurley & Jean Hurley, 1963. Zapomněli dodat, e posledních 150 m bude spíe prolézačka mezi stromy a keři k vrcholu.
Den D odlet vůbec nevyel podle naich představ. Měli jsme staré informace: vízum do Ugandy lze koupit po příletu na letiti. Omyl, na letiti v Mnichově vyadovali číslo schváleného víza. Take nás nepustili do letadla. Online vyplnění ádosti o vízum jsme zkusili přímo na letiti. Na konci formuláře se objevil termín a za následující tři dny. Take sorry jako - máte si více nastudovat podmínky pro vstup do Ugandy. Take dvě jelita místo do Afriky jeli domů. Pěknej začátek. Letenky nám propadly.
Doma jsme pilně nastudovali podmínky pro vstup. Podali ádost a čekali na schválení. Samozřejmě jsme měli ji zakoupené dalí letenky, které jsou podmínkou pro schválení víza. Za dva dny schváleno. Praha-Dubaj-Entebbe (letitě v Ugandě). Na letiti kontrolují povinné očkování proti luté zimnici. Auto máme přistavené od místní půjčovny přímo na letiti. Jen drobné zpodění cca 2 hodiny.
Batoh projede rentgenem a problém je na světě. Ty má dron? Zní otázka celníka. Zvednu hlavu a nad celníkem je obrovská cedule. Na prvním místě: Dron v Ugandě zakázán. Putuje do depozitu na letiti. Mohu si zaádat o povolení v hlavním městě kdesi na úřadě. Ale celník vysvětluje, e to potrvá několik dnů. Vyplním formulář a dron up do úschovny pod zámek.
Auto máme 4x4 toyota RAV dost starej omlácenej model. Je osm hodin večer a nemáme jezdit s autem po 19. hodině. To je napsáno ve smlouvě s půjčovnou. Vysvětlujeme, e máme ubytko 140 km daleko. Dostáváme svolení od majitele, e můeme jet velmi opatrně. V noci nesmí turisté řídit auto z půjčovny. Nejen, e se jezdí vlevo, na silnici jsou neosvětlená auta, motorky, chodci, kozy, krávy,.. Provoz je v noci obrovskej. Jako bonus nae auto svítilo max. 10 m do dálky. Zkrátka Afrika.
Okolo jedné hodiny ranní přijedeme do kempu, kde nás stále očekávali. Hned ráno jsme se projeli raftem po Nilu obtínost 5 extrem. 8x peřeje se rovnalo 8x ve vodě. Tolik vody jsem dlouho nevychlastal. Nastaly okamiky, kdy jsem si myslel, e se utopím. V kadém případě místní cestovka chtěla, abychom ji propagovali dále. Doporučuji. Ten, kdo se utopí, nic nepoví. Nemají stínosti.
Pokračujeme po silnici do města Busia leící přímo na hranicích s Keňou. Zastavíme na ulici a auto u nenastartujeme. Ochutnávka místního piva a po hodině auto startuje. Druhý den ráno u levného hotýlku opět nestartuje. Otevřu kapotu, motor má ji mnoho místních oprav. Najdu příčinu, uvolněný kabel u baterie - dotáhnu roub a můeme pokračovat.
Dále na sever k Jinímu Sudánu, kde ji není silnice, ale praná cesta plná výmolů od vody. Průměrná rychlost 40 km/h.
První lezecké zastavení a seznámení s místní ulou u vesničky Kateki A. Oblast: Buteba Hill - Bouldering. Jakmile zaparkujeme auto na cestě, okamitě se objeví místní. Bude hlídat auto. Obvykle se platí 2 tis. elinků - 13kč.
https://www.thecrag.com/en/climbing/uganda/area/1674448107
Druhá boulderová oblast vzdálená 40 km - Nagongera II. Tam jsme ji byli obklopení místní omladinou.
https://www.thecrag.com/en/climbing/uganda/area/1721432838
Pokračujeme přes vodopády Sipi falls. Vodopády jsou tři: 65m, 85m, 100m. Za kadej zaplatíte zvlá + samozřejmě parkování :-). I tady u jsou Uganďané akční a lze vodopád slanit pouze s jejich svolením a materiálem za 50 US. V den příjezdu do kempu s výhledem na vodopád na konci údolí místní vypalovali trávu a vzplanulo celé úbočí a shořel i penzion německému majiteli.
Do vesnice Abim přijídíme opět za tmy, kdy jsme na cestě skoro srazili lidi ve tmě pohybující se na kolech bez světel. Jak mám vidět černocha ve tmě? Protoe nae auto svítilo jen před sebe, museli jsme jet velmi pomalu (30 km/h), abychom viděli cyklisty.
Nali jsme levnej hotýlek a rozhodujeme se hned druhý den ráno zahájit výstup. Vyjídíme autem za tmy v 5:30. Tajemná hora je vzdálena 9 km od vesnice. Její siluetu nelze přehlédnout. Auto necháváme na cestě. Na nástup jdeme hodinu, prodíráme se houtím. Je vidět, e se ke stěně vůbec nechodí. Vychází slunce a paprsky začínají dopadat na černou ulovou stěnu. Jak se přibliujeme, stává se stěna stále větí. Celá hora má jedinou slabinu na jihovýchodní straně je výrazný kout přecházející ve vrcholové části do soustavy komínů.
Cesta má název: Great Gully 500 m. Vechny délky natahuji celé lano 60 m, ne udělám tand. Stěna je pevná skála ve stínu do 13 hodin. Pouíváme k zajitění friendy a smyce. Ve čtvrté délce objevujeme starou smyci okolo stromu. Jedinej důkaz, e lezeme správný směrem. Snaíme se vyhýbat starým větvím v koutech, volíme raději pevnou skálu neli zarostlej kout.
V sedmé délce pod vrcholovou částí výlezu jsem ale nezvolil správnou cestu. Komín nad hlavou byl zarostlej keři a stromy. Zvolil jsem levou stranu, e se vyhnu komínu v pevné kompaktní skále. Ta ale končila po 30 metrech a najednou jsem měl nad hlavou převislé trsy trávy. Následovaly trsy uschlé staré trávy v kolmé stěnce, nedýchat a stoupat nahoru bez jitění, kdy drím trsy trávy přilepené ke skále, občas se utrhne a letí dolů. Dolezl jsem dalích 30 m pod převis, kde jsem mohl udělat tand.
Dále na vrchol soustavou komínů, kdy jsem si mohl zvolit nalevo i napravo dalí komíny totálně zarostlé. Prodíráme se k vrcholu dalí dvě délky lana 120 m. Vrchol je ji bez lana asi 20 výkových metrů. Na vrcholu je nádhernej výhled do okolí.
Zakládáme zde vrcholovou knihu. Podle dostupných informací na netu jsme třetí na vrcholu od roku 1958. Slaňujeme stejnou cestou zpět. Při slaňování zanecháváme smyce s majlonkami pro snadné staení lana. Stěna nabízí mnoho dalích výstupů, ale to je ji na vrtačku a osadit borháky nebo nýty. ula je kompaktní a bez slabin.
Dále pokračujeme přes národní park Kidepo na hranicích s Jiním Sudánem a Keňou, Murchinson falls NP, Queen Elizabeth NP se zastávkou Equator Monument - kde se fotí kadej turista na rovníku, vidíme buvoly, zebry, slony, krokodýly, atilopy, irafy, stromové lvy, plameňáky, hrochy, hady, ptáky, zkrátka ve, co Afrika nabízí. Spaní ve státních kempech pod stanem - čisté sprchy a wc. Občas jsme dostali rangera kvůli bezpečnosti, kdy kempem procházejí hyeny, sloni,... Na hranicích s Kongem v kempu u řeky nás hlídali vojáci, protoe z řeky vylézali hroi na pastvu v kempu.
Poslední zastavení Bwindi NP za gorilami. Přijeli jsme do parku, zda si můeme koupit povolení na gorily. Vyprodáno. Lze pouze online a denně poutějí skupinku 15 lidí. Nezoufáme, máme se zastavit níe ve vesnici - Ride for a woman, místní organizace, která pomohla zlepit ivot mnoha enám v komunitě Buhoma Mukono. Majitelka zajistí permit na následující den za 800Us/os + 30dolarů za vyřízení. Ráno zjistíme píchlé kolo, výměna za rezervu a pokračujeme. Jsme 15 km před parkem, kdy se ozvou veliké rány pod autem. Zastavíme a hned vidíme, co je příčinou. Utrhnul se motor z dráku a upadl na zem. Řeknu Lukáovi stopni si místní motorku a pokračuj do parku. Já tady zůstanu a zkusím to vyřeit. Luká odjel, já usnul v autě :-).
Bylo ráno 6:30 stále jetě tma. Okolo sedmé hodiny mi klepe na okénko místní mladík. Mzungo (označení pro bělochy), na které si rychle zvyknete, protoe jej slyíte neustále. Hlavně, kdy vás nečekaně uvidí malé děti. Mzungo nějaké potíe, ptá se mě. Auto dojezdilo. Půjčovna 1000 km daleko, na auto bychom čekali min. dva dny. Řekne: ve vesnici vzdálené asi 3 km je mechanik. Někam volá a za 20 minut přijede na motorce mechanik. Jeden roubovák, několik klíčů a vrhá se na opravu. Vyndá starý utrený drák, e jej musí odvézt do dílny, dále nael utrenej čep řízení. Nevím kde, ale sehnal novej. Za tři hodiny opraveno. Mzungo jen platil, novej díl 50 tis -300 Kč, mechanik 200 tis - 1300 Kč, řidič motorky 10 tis - 65 Kč a můj spasitel a tlumočník si neváhal říci o 100 tis - 650 Kč, e ve zajistil. Byl jsem spokojenej, můeme pokračovat.
Dále jsme řeili kadých 100 km opravu zadního kufru. Zámek se pokadé uvolnil a rouby vypadaly, kufr poté bouchal do celé karosérie auta. Vdy to v nějaké vesničce opravovali, nové rouby problém, nali nějaké staré a násilím je tam narvali. Potom kufr nelo ani opravit. Vyřeili jsme to přitaením kufru lanem za zadní sedadlo.
Na letiti jsem si el vyzvednout dron. Obrovská byrokracie. Kdy otevřeli skříň, bylo tam minimálně dalích 50 zabavených dronů. Dostal jsem doprovod, z jedné strany ochranka letitě, z druhé policista, který nesl dron. Uprostřed jako trestanec jsem byl doprovázen a k poslední odletové přepáce. A tam mi předal dron, aby měl jistotu, e se nemohu ji vrátit.
Závěr: Uganda je zajímavá země, někteří jsou tak chudí, e nemají ani boty a přesto se usmívají, flora a fauna je úchvatná. Oblasti, kde se vyskytuje Ebola, údajně mají pod kontrolou. Jídlo v místních jídelnách bez potíí za pár kaček. Okruh Ugandou 2620 km.
Jirka a Luká.
Mapa
Rafting na Nilu
Tolik vody u jsem dlouho nevychlastal....
I kapitán mě opustil ......
Sipi falls - lze slanit po pravé straně 100 m
První boulderovací oblast
Buteba Hill
První osahání místní uly
Na slunci pěkných 38°C
Dole nám místní hlídá auto, jako vude....kam přijedeme
Druhá boulderová oblast - Nagongera II
utry jsou rezesety mezi místními domky a políčky
Take jsme dlouho sami nezůstali
Jak to ten mzungo mohl vylézt?
Lukái řekni mu, e nemá boty, a z nás nedělá bílá jelita :-)
Hlavní cíl vejletu Rwot 1646 m
Great Gully - (500) 350 m lezeckých a dále 150 m botanická zahrada k vrcholu přes zarostlé komíny
Luká je vidět na nástupu dole.
V páté délce
Stará smyce, lezeme správně...
Na vrku
To bude vopruz slanit dolů...
Výhled je pěknej
Zakládáme vrcholovku
Čeká na dalí zápis....
Slanění, zanecháváme smyce, a to rychle frčí dolů
Krásné prané cesty
Protoe nám nedrí zadní dveře od auta, máme malinko uvnitř prach vude
Ugandský standard na motorce jsou čtyři. Ale tady jich jede est....
U hranic s Jiním Súdánem
On si klidně lape v tom vedru a za chvilku zmizí v oblaku prachu z naeho auta....
Hrdý majitel zřejmě "Machette" má kolo zamčené proti krádei
Paní běela, jooo, kdo umí, ten umí....
Tady se nepospíchá
Dva mzungo zastavili u silnice a najednou vyběhli místní....
Tak to je ten Rovník
Byli jsme v oblasti s výskytem eboly. Jetě, e návod je vyvěen vude
Tak nám zkrátka vypadnul motor za jízdy na zem....
Jiní část Ugandy
Národní parky
Zvířata
Zvířata
Nechci jmenovat, abych se nedopustil nějakého nedopatření
Jako loni, kdy jsem psal o výstupu na nejvyí monolit Afriky v Mauritánii
a patně jsem určil hada. To byl ale zásadní problém :-)
Zvířata
Pozor Slon, nevím jakej, kdyby se někdo zajímal např. o latinský název....
Zvíře ve vodě
Pták barevnej
Zvířata
Zvířata
Zvířata
Pozor varan, dál nevim
A je to tady .... had, co se plazí ......
Lev chrnící na stromu
a druhej
Gorila horská (Gorilla beringei beringei) raději jsem si nael na google
Gorila horská
Gorila horská
Gorila horská
Dejte nám kousek masa, u je určitě malinko ohřátej
Ale je dobrej......