Skok na sumář....klikni sem
Poslední novinkou v jisticí a slaňovací technice je lanová brzda Sirius německé firmy TRE. Tento velice fikaně vymylený přístroj o váze 150 gramů slouí k jitění prvolezce, jednoho nebo nezávisle na sobě dvou druholezců a ke slaňování se současným samojitěním. Právě to bylo důvodem, proč jsem si ho koupil jitěné slaňování bez motajících se prusíků byl můj dlouhodobý sen. Dalím kladem je dostatečný brzdný účinek v kterémkoliv směru v tomto je srovnáván s v alpských zemích nejrozířenějím polovičním lodním uzlem a na rozdíl od osmy nebo Reversa jím lze chytat pády přímo do tandu. Lze jej pouívat na jednoduchém laně 9 a 11 mm, nebo na dvojitém 7,5 a 11 mm. Výrobek je certifikován TÜV Mnichov, certifikát CE0123.
Sirius se skládá z destičky s obdobnými otvory, jako Stichtova brzda, doplněné dalími dvěma lábky pro vedení lana při slaňování. Na konci pohyblivé části je kloub, kterým je připevněna pohyblivá část. Ta má na jedné straně plastem potaenou rukoje, která slouí k povolování lana při slaňování nebo zablokování lana při tahu dolů. Inovativní na této brzdě je způsob jejího uchycení k pevnému bodu. Zatímco u vech ostatních cajků na tomto principu je pevný bod uprostřed děr v desce, u Siriusu je pevný bod umístěn excentricky, co optimalizuje brzdný účinek. Tyčka ve tvaru T, tlačená do záběru pruinou, vyrovnává tlouku lan a při tahu dolů umoňuje po zakousnutí lana jeho opětné povolení kdy tah pomine.
Podívejme blíe se na vlastnosti TRE Sirius při praktickém pouívání.
Jitění prvolezce.
Sirius můe být jak na úvazu, tak cvaknutý ve stanoviti. Dobírání a povolování je lehké. Grafy průběhu brzdného účinku lze nalézt na stránce výrobce www.tre-pfullingen.de, kde jsou i dalí tipy a rady k pouívání. Sirius sice nezadrí pád automaticky, je třeba stále dret lano, ale převezme maximum brzdné síly a minimálně zatěuje jistícího. Drení lana je nutné k tomu, aby se brzda dostala do polohy, ve které začne automaticky brzdit. Povolení lana po zachycení pádu je jednodue moné tlakem na plastem potaenou rukoje, fixace je také jednoduchá do lábků pro slaňování.
Jitění druholezce

je naprosto pohodové. Jenom je třeba si uvědomit, e Sirius funguje v podstatě jako kladka a dobíráme-li stejnou silou jako u osmy, táhneme druholezce podstatně víc. Geometrie brzdy je taková, e podobně jako Petzlovo Reverso při zatíení blokuje, ale ne ostře a bez problémů je moné lano povolit.
Při slaňování
má Sirius funkci jak slaňovadla, tak automatické bezpečnostní brzdy. Sedneme-li si do lana, můeme sjídět jen kdy tlačíme plastovou rukoje dolů. Pustíme-li ji, brzda se zablokuje a sestup se zastaví. Tím nejsou ji zapotřebí dalí jisticí cajky, jako Shunt nebo prusiky. Toto samojitění je zároveň ale vlastně také nevýhodou, protoe na stlačení rukojeti dolů je potřeba síla a na nějaké pohodlné vezení se můete zapomenout.
Zvlátě slanění do převisu je dost náročné a vyaduje dobrou kondici břiního svalstva. Já jsem si musel na čtyřiceti metrech třikrát odpočinout. Situaci mohou jetě komplikovat nekvalitní lana s chuchvalci v jádře a posunujícím se opletem. Také slanění na jedenáctce na dvojito dá práci, zejména kdy je lano tvrdí.

(Při této příleitosti zdravím Lanex a děkuji mu za vydatné posílení mých břiních svalů a odolnosti nervové soustavy. Jenom nevím jak si mám vysvětlit údaj posun opletu 0 na ítku lana. Zaplapánbůh jsme měli jetě jeden Edelrid a s Lanexem museli slaňovat jen kdy bylo potřeba dvě lana.)
Grafy brzdného účinku jsou zde.
Otázky a odpovědi k TRE Sirius jsou zde (anglicky).
Test časopisu Klettern je zde (německy).
Návod k pouití je zde (německy).
Výhody:
- + dostatečná dynamická brzdná síla v jakékoliv poloze a směru
- + lano lze vloit a vyndat bez sundavání brzdy z úvazu
- + slaňování s automatickým jitěním
- + po zatíení lze snadno povolit
- + velký rozsah pouitelných parametrů lan
- + nekroutí lana
- + český návod k dispozici
Nevýhody:
- - vkládání lana vyaduje určitý cvik
- - slaňování vyaduje určité úsilí, v převisech namáhavé
- - gumový krouek, který udruje Siriuse na správném místě karabiny, brzy praskne
- - nebrzdí a při samojitění neblokuje na vech lanech stejně. Hodně měkká lana brzdí málo, tvrdá lana zase moc. Nutno vyzkouet.
Váha: 150 g
Dovozce: Seifeco, s.r.o.
Cena (doporučená): 1990 Kč
Prodejce: Podle údajů dovozce několik málo Hudysportů. Na dotaz, které to jsou, jsem zatím odpověď nedostal.
Poznámka po dvou letech:
Při dlouhodobějím pouití na jednoduchém laně dochází ke kroucení, protoe se přístroj zatěuje asymetricky.
Lana LANEX mají příli měkký "hadrový" oplet a nejsou pro Sirius vhodná - oplet se hrne ve směru zatíení. Mammut a Edelrid jsou v pohodě, i kdy Mammut mi ztvrdnul.
Na dvojité lano je to pořád to nejlepí, co znám.