Legendární firmu na výrobu lezeckých bot Five Ten spolkl teplákový gigant Adidas.
Za 25 milionů dolarů odkoupil tradiční německý výrobce sportovních potřeb a vybavení veho druhu legendární firmu Five Ten. Aby tak pokračoval ve svém nekompromisním boji o outdoor segment.
nákres by Š JirkaS
Kdo je 5.10 (Five Ten)
Five Ten, přestoe je pouze "rodinná" firmička, čítající pouhých 37 zaměstnanců, se stala jednou z nejvíce uznávaných firem ve výrobě lezeček. Firma sídlí v Redlands v Kalifornii a zaloil ji Charles Cole v roce 1985. Její roční prodej se pohyboval v objemech 16 milionů Euro.
Kdo je ADIDAS ?
Zastřeuje značky: adidas, Reebok, TaylorMade, Rockport and Reebok-CCM Hockey. Sídlo má v Herzogenaurachu v Německu. Pracuje pro ni kolem 46 tisíc lidí a generuje 12 miliard Euro.
Podaří se udret kvalitu legendárních lezeček?
I kdy se zdá, e firma bude nadále fungovat jako samostatná značka, není to lezci hodnoceno jako příli příznivý krok. To se vak uvidí.
Osobně si myslím, e by to nemuselo být tak zlé a třeba budou třípruhové Five Teny k sehnání na stáncích v trnicích, ale pozor bez papírů.
Fúze rodinné firmy a megafirmy obvykle dobře nedopadají, právě kvůli těm penězům.
Ta cena je navíc skutečně divná. Poměřováno obratem 5.10, tak je hodně vysoká, poměřováno hodnotou značky, hodně nízká. (A něco jako průměrování v tomhle nefunguje.)
Byznysmen nejsi spí ty. Cenu si samozřejmě můe domluvit jakou chce, ale ádnej obchod se neodehrává ve vzduchoprázdnu, ale v reálným ekonomickým prostředí, kde platí některý objektivní (praxí ověřený; samozřejmě výjimka můe nastat) zákony - například o cenotvorbě. Take pokud si domluví cenu, která je "divná" (a tahle skutečně trochu divná je), musí počítat s tím, e v budoucnu můe vzniknout nějakej problém, e ten obchod nedopadne tak dobře (pro tebe, pro druhého, pro obě strany ...)
No oceňování podniku jsou věnovány stovky stran v ekonomické literatuře. Najděte si jména jako Eva Kislingerová či Milo Mařík. No a a si spočítatáe DCF či EVA/MVA, tak nezapmeň na roli koeficientu ATV (pro neekonomy: Aby To Vylo). :-)
Jinak doufám, e hlavně budou i nadále lepičky (hlavně jejich kvalita) Onyxx.
Ono u je něco napsaný nahoře, asi to chce dovysvětlit (některý mylenky lze říct i /trochu zjednodueně/ stručně). Roční obrat 5.10 je 16 M EUR, tj. cca 22 M USD. 5.10 nejspí prosperuje, ale větí zisk (ve smyslu dividendy na akcii) ne 10% se u takovéhle firmy očekávat nedá. Take prodejní cena je víc ne desetiletý zisk - to je sakra hodně. Na druhé straně, značku 5.10 zná absolutní větina lidí co lezou, po celým světě, a má velmi dobrou reputaci. Kolik bys musel vrazit do reklamní kampaně, abys vybudoval značku se srovnatelným renomé? Take hodnota značky by začínala, co já vim, někde u 100 M a vý (tady se to nedá říct moc přesně, jsou to řádové odhady). Take z tohohle úhlu pohledu je prodejní cena sakra malá. On to asi bude, jak se tu naznačuje, výsledek nějakého kompromisu, ale fakt to vypadá na první pohled jako divný kočkopes.
Předesílám, e nejsem profesí ekonom, ale tohle mne zaujalo. Mohl bys uvést nějaký konkrétní příklad? A pokud je mi známo, tak prodeje za ceny odvozené čistě z obratu jsou spí výjimka, a to jen někde (ono je to dost o hubu, samozřejmě).
Cena neni ciste zalozena na rocnim obratu. Samozrejme do toho vstupuje spoustu promenych, jak uvadis vyse. Cena je zalozena na vysledku due-diligence a jeho soucasti je i cena znacky a napr. dusevniho vlastnictvi. Ale je zajimave, ze ve spouste pripadech se to nakonec pohybuje kolem rocniho obratu. Konkretni pripady jsou samozrejme tajne, ale podivej se na posledni prodeje v oblasti firem s lezeckym matrosem. Par znamych take prodavalo firmy a vetsinou se to tak nakonec pohybovalo. Nikdy to nebylo treba 3x tolik (ac by si to spoustu z nich pralo). V tomhle konkretnim pripade 5.10, bez znalosti konkretnich dokumentu lze jen spekulovat, jestli to prodali levne nebo draho.
OK. Můe být, třeba to tak v současné době fakt vychází. (Jak jsem psal, není to můj chleba a tak to nesleduju rutinně.) Jinak s tím, e úvahy o 5.10 jsou v téhle situaci jen spekulativní, je třeba souhlasit, samozřejmě.
To, e se v období krize 5,10 prodává naznačuje spí, e zas tolik neprosperují. Take bych spí čekal horí návratnost. Otázka je taky, kdy krize skončí, jaký bude dalí vývoj v USA, Evropě. U proto je ocenění problematické.
Na druhou stranu Adidas nekupuje první firmu a případně v budoucnu ani neprodává první firmu. Bezpochyby na tom delí dobu pracovali, počítali. Tak bych se o ně zas tak moc nebál.
No myslím ,e tady a na pár vyjímek nikdo nebrečí, nebo nemusí moc brečet. Co jsem si tak vímal v čem kdo leze tak hlavně je vidět Rock pillars, La Sportiva a Saltic. A jetě s přístupem,e větina rasí jedny boty vně i vevnitř. Z nás Adidas váně nezbohatne, a nezbohatnul z nás ani 5.10 .Moná, e nekdo dodá něco o tom, e z nás nezbohatne ádnej výrobce lezeckýho cajku.
Ked som zacal liezt, tak som si kupil lezecky Saltic Spirit. Okrem toho, ze farbili nohy, boli uplne nahovno. Odvtedy som mal asi 10 parov La Sportiv (Cobra, Ghibli, Mythosy) a asi 5 parov Five-ten (ruzove Anasazi alebo tie na suchy zips). Hovno lezies asi ty, pretoze tie Salticy sa okrem farbenia noh natiahli asi o 2 cisla, takze o dakych hrankach clovek mohol len snivat. Este som mal jedny lezky, ktore boli tiez nahovno a to Triop. Jedina ceska znacka, ktora ma zaujala, je Rock Pillars. Mozno sa ale ten Saltic za tych 15 rokov odkedy som v nich liezol raketovo zlepsil, tazko povedat, ale nemam prachy na to, aby som skusal nieco, co bolo predtym totalne totalne nahovno (mozno sa to hodi do mora ako obuv na ochranu proti morskym jezkom).
Ach jo. Nejlepí lezky jsou ty, který ti nejlíp seděj na noze. To předevím. (Pak a se začne zajímat o to, jestli jsou tvrdí, měkčí atd.) A protoe co noha, to jinej tvar, a co výrobce (a často i co model), to jiný kopyto, jsou debaty tohoto stylu ponejvíce o h...
(Trvanlivost atd. je obvykle dost podobná, to je daný materiálama který se moc nerůzněj, pak jde o kvalitu zpracování a tak.)
No, kdy vleze do cesty, ke které chová jakousi úctu, není dobré být jako kluban. Pěkně lano sladěné s maglajzákem, sadu pres, kdepak kadou jinou, aty čisté, případně úhledně zalátané, sluivé střevíce... Chápe?;-)
:) No jasně! Take kdy se ve svejch oblíbenejch pískovcovejch a skalních klasikách objevuju v omelé červené koili a potrhaných gatích, tak vlastně k Otcům průkopníkům projevuju zcela zásadní úctu. Jako vystřienej z Bajovy bible... :))
P.S. Was heisst maglaisák? ;)
Trvanlivost právě není úplně podobná.
Například 5,10 maj znatelně tlustí lepičku ne např. Saltic. Doufám, e Adidas to v rámci co nejlepí návratnosti nezmění.
po spojení adi se salomonem se myslím salomon určitě "nezhoril" to samý odno adi- Atomic,atd... jsou to docela drahý značky,ale na pici ve svých segmentech. Jen můj názor...
Vak adidas Huberovce sponzoruje ne?
Já mám z toho takoví pocit, e oni (myleno Huberbaum) prolezli u tolik lezeček, e se adidasu vyplatí jím koupit celou fabriku...
Samozřejmě asi z toho neboudou nadení v La sportiva.
Lepí lezačky ne 5,10 Anasazi růovky jsem neměl. Současné 5,10 Anasazi bílé nebo zelené maj lepí patu, ale ve pičce mi tolik nesedí.
Přesto mám pocit preciznějího stání ne u Laspotiva Muira.
Nechápu co tu melete, tohle je tak maximálně čecháčkovská mentalita! Podle ní velká firma která lezečky v nabídce nemá / !!! /, tak za balík koupí malou prosperující firmu, aby ji zlivkidovala. Výbornej keft.
A není třeba moné, e se budou dělat 5.10 pořád stejně a budou pořád stejně kvalitní, ale jenom se změní majitel????? To Vás nenapadlo???? Vichni hned máte jasný závěr, e to budou třípruhovky, které vyrabí firma, co tomu prd rozumí a budou k ničemu. Já si zase myslím, e pro nás, spotřebitele se vůbec nic nezmění a kdyby se o tom nepsalo, tak by to moná nikdo ani nepostřehl. Jediné, co se stalo je, e Adidas koupil prosperující firmu, která vydělává peníze, tak proč by něco měnil. Kdy to funguje a prachy teď pujdou jim. Ale třeba to bude úplně jinak, tohle jen můj názor.......
Uvidíme jestli zůstane zachována značka a výroba jako nyní - co by problém nebyl.
Druhou variantou je, e třípruháci vnutí 5.10 svoje (s)mylenky a zničí tak značku, protoe nepochopí, e lezci si nekupují značku, ale to v čem se jim leze nejlíp.
Třetí variantou je, e z toho udělá rovnou 3 pruhy se vím vudy. Take s tím tak půjde hrát fotbal :-/
No a samozřejmě je tady varianta, e se to přejmenuje na Adidas, ale výroba zůstane a díky celosvětové propagaci jediného loga se tak do lezeckého sportu dostane více peněz. Ale kdy vidím jejich outdoor kolekci, tak bych si to vzal tak do nákupního centra.
Mimochodem docela zajímavá diskuse je zde: http://www.rockclimbing.com/cgi-bin/forum/gforum.cgi?t=84176 . Nejsme tedy my Čei jediný, kdo si myslí, e Adidas je pro metrosexuály a pro fotbalové blbečky.
pozor... pamětníci vědí e addihash u kdysi jakési lezečky na trhu měl, vypadaly jako kříenec mazi eb a boxérskýma křuskama. jak se v tom lezlo nevím, ale vypadaly pěkněji a barevněji ne kopačky s uřezanýma puntama, ale teď kdy nad tím přemýlím tak nevím jestli to fakt byly lezečky, ale borec vtom lezl a mělo to tři pruhy a trojlístek... ale sorry u to je nějakých 27 let tomu nazad.
No vyrábí i bezkonkurenční boty pro bike freeride a to by fakt byla koda , kdyby se kvalita zhorila.
Jinak dobrá informace pro ostatní, a to, e se uvolnilo místo na trhu pro dalí monou rodinnou firmu. ( Třeba pro Saltik a rovnou i pro bike freeride )
tak vlku ale ty má divný nohy to vichni víme jinak nikomu ta volná o pět čísel větí pata nesedí :P anebo je to moná tím e jsi nezkouel miury nebo solutiony ...
tak trochu jedno. FiveTeny jsem měl a neseděly mi a kdy budou mít 3 pruhy, budou sedět a budou stát o 500 míň, tak si je klidně koupím. I kdy je bude lepit nějakej rákos.
Co byl dřív underground dnes velké mainstreamové firmy skupují, převýkají a vyplivnou ve zdánlivě stejné podobě.Bonusem pro ně jsou distribuční kanály a zacílení na dalí segment trhu.Tohle si proilo více sportovních odvětví.Příkladem je snowboarding.Před dvaceti lety underground.Dnes olympijský sport a snowparky kam se podívá.Neříkám, e je to dobře nebo patně.Prostě to tak je.
Na webu NaVylet.cz objevíte pestrou paletu turistických cílů a tipů na výlet napříč celou Českou republikou. Nechybí ani oblíbené lezecké oblasti jako Český ráj s pohádkovými skalními věemi či dramatické Labské pískovce, které lákají dobrodruhy i horolezce z celé Evropy.