Vyplnila se tuení, e nás uchvátí divoké hory, malebná zákoutí starobylých vesniček, olivové terasy, rozsochaté mořské zálivy vymalované modrozelenými odstíny, maorské a románské stavby, vysmátí domorodci, kteří se (moná díky tomu, e jetě nezačala sezóna) usmívají i na turisty.
Severní výběek ostrova, Cán Txanquet - tak tady nikde se (zatím) neleze
foto by Š Torou
Tak tedy vyráíme. Se enukou mastíme autem na letitě do Norimberka, samozřejmě na letních gumách. Předpověď mluvila o maximálně jedné přeháňce, tak se není čeho bát a troku si přispíme. Jene ouha. Z přeháňky se vyvine sněná bouře a silničáři nikde. Něco podobného se mi stalo u Norimberka ji před lety, kdy dubnový ranní detík vytvořil ledovou klouzačku a já opálený z Francie smýkal s autem po ledovce asi 50km. Tenkrát jsem nezahlédl ani jedno posypové auto. Podobné je to letos - letní gumy nestíhají, průměrná rychlost klesá a mozek rotuje kterou variantu si zvolit jet rychleji a skončit v příkopu nebo si rovnou nechat uletět letadlo?. Debilní silničáři. Jsou horí ne u nás. Asi po hodině boje se závějí vidím v protisměru, jak sypač proklizí dálnici, takový ten rozespalý výraz ve tváři v neděli v 7 ráno makat, to je ale pruda. Kalkuluji, e se za chvíli otočí a za 15 minut bude u nás. Počkáme na něj a skutečně je tu. Jeho 50km/h je ale ukrutně pomalá rychlost, tak nasadím předjíděcí manévr a dobrodruství pokračuje. Dvacet a třicet centimetrů praanu před mnou projely jen asi 3 auta, snaím se udret v jejich kolejích. Mám dálnici jen pro sebe, ke stranám vozovky je to daleko, tak případný smyk bych zvládl ukočírovat, e.
Severní výběek ostrova
foto by Š Torou
Nakonec let stíháme, dokonce stihnu i zaparkovat 2km od letitě a uetřit minimálně 100. Aspoň bude nějaké vzrůo zda auto jetě někdy uvidíme. A u si vychutnáváme let nad Provence, koukáme z výky deseti kilometrů na Ceuse, St. Leger, Mont Ventoux a na bainy v Camarques. Kousek moře a hele! Ta Mallorca je hezčí ne jsem si představoval! Teď ji jen vyzvednout zaplacené auto v půjčovně a nechat vechny starosti z Čech a z útrpné cesty za sebou, doléčit choroby a pořádně si uít!
Jene ouha. Nestačí mít ve zaplacené, půjčovna po nás chce kreditku nebo 1200 EUR jako garanci za auto! Kde bychom to vzali? Ach jo, hodiny diskusí, telefonáty s naí cestovkou (nikdo nás na toto neupozornil, o garanci se ve smlouvě nepíe). Ztrácím naději a získávám depresi. Katka je optimističtějí. Vytrénovaná z práce vytrvává v telefonátech a dokáe nemoné. V neděli odpoledne přes telefon získává garanci u hodně vysokého éfa německé cestovky a jeho (!!) kreditka nám umoní spokojeně usednout do krásné ohromné Corsy.
Podobných vesniček je tu spousta
foto by Š Torou
Usednout za volant je jak balzám na dui. Mezi stovkami hotelů nalezneme ten ná a těíme se na dalí den. Na jarní vedro. Probudí nás detivá bouře a vichr. Takové povětrnostní podmínky, které spadnou na hlavní stranu místních novin jsou dobré tak akorát na auto turistiku. Hory jsou zčásti zasněené, tak dáme asi 20 vesnic a městeček, o velikonočním pondělí totálně vylidněných, okna zabarikádovaná okenicemi. To jsou vichni z velikonočních oslav namol?
Dalí den vyměníme vesničky za divukrásnou přírodu severního výběku. Stoupáme serpentinami k vrcholům útesů 400m nad mořem. Dopolední vichřice nás málem sfoukne do moře. Alespoň máme poloostrov jen pro sebe. Moná někde poblí se ve svém sídle ohřívá whiskou i Michael Douglas. V poledne vichr polevuje, němců přibývá a je na čase si najít nějaké to osamělé zákoutí na nae radovánky. Samozřejmě e lezecké! Oblast Creveta se těko hledá, a její nalezení moc nepotěí. Slizké kolmé severní stěny nelákají ani po celozimní abstinenci. Lepí bude na sluníčku se enukou podřimovat, pozorovat kozy a doléčovat nachlazení. Výhledy ohromující. A ty divoké kozy okolo tak pěkně skáčou
Oblast Cán Txanquet
foto by Š Torou
Oblast Cán Txanquet se hledá dle starého průvodce Coronn taky pekelně patně. Ten průvodce coronn.com je často zárukou bloudění jak to asi mysleli buit touhle dunglí nebo zdrncat sutí po zadku támhle z toho srázu? Stará klasifikace se od té aktuální lií občas i o 3stupně. Po srázech a ve vysoké trávě se probít na kouzelnou vyhlídku nad mořem a jsme tady. Nalezení této skalky potěí oko nejen nabueného lezce, ale i geologa (krápníky jak v Thajsku), milovníka scenérií amerického západu (támhle je Half dome- ta její panenská západní stěna si bude muset počkat na D Company: Sobotkou s Beneem!), kytičkáře (kaktusy a zakrslé palmičky jak někde v pouti). Zdřímnout si chvilku po náročném přístupu v travách 2 metry vysokých hučících ve větru, na terase 100m nad burácejícím mořem, nikde nikdo, ani mobilní signál
prostě pohoda která po chvíli vybízí uít si nějakou tu gymnastiku ve střechovitém převisu! Skála je to nevysoká, takový trpaslík oproti stěnám okolo, ovem oplývající krasovými ozdobičkami. Přebírám roztodivné tvary v skoro střechovitém převisu a po třech kratích cestách s vytahanýma prackama jdeme raději obdivovat dalí kouzelná místa v malebné krajině vedle nad přístavem Port de Pollenca. Je to jen 10km vedle a jako by se člověk ocitl úplně v jiném americkém (miniaturním) národním parku. Oslavujeme vechny dnení radosti čínským čtyřchodovým menu na nábřeí přístavu za EUR 8,5.
Stěny Alaro, cesty jsou navrtány zatím jen v malém kousku skály vpravo
foto by Š Torou
Hrad Alaró je vidět z poloviny ostrova. Tyčí se vysoko nad krajinou a stěny na sousedním masivu vyvolávají otázky zda si je někdo nevypůjčil ze Siruany nebo z Monsantu a jetě o něco nenavýil. Jene zde se stále jetě neleze. Tak za 10let moná. Čtu na Lezci 6 let staré články a tehdy bylo cest na Mallorce téměř stejně jako dnes. Take těch 10 let můe být jetě optimistický odhad. Tak up do podhradí, a vida-překvapení- zde je lezení dost oklivé, ale 500m vpravo (nebute dunglí ale okolo po cestičce nebo vás chytí vietnamský syndrom) na nás čekají 20m dlouzí hadi za které by se nestyděli ani v Thajsku. Několik hadů si dám jako předkrm a up do techničtějí jemnějí 7a+. To je to pravé pomáknutí! Jen Katku to jitění moc nebaví. Aby ne kdy ji nebaví ani lezení. Alespoň ji rozesmějí Němci okolo. Jak mohou být tak ábnutí? Jejich rozcvičky, kliky, ambicióznost, tvrďácké pohledy před výkony typu 6b nás dokonale pobaví. Dalí podobnost s Thajskem, kde japontí samurajové nacvičují třeba týden jednu cestu na kterou očividně nemají.
Dalí podobností s Thajskem jsou lezecky vytrénovaná zvířata. V Thajsku opice dávají 7céčka na OS, kozy tady tak výkonné nejsou, ale ze strachu před námi prchají po rajbasech tak za 6UIAA. Jedno malé kůzle se před zraky svých rodičů odhodlává uprostřed hladké a hodně strmé plotny ke kroku který by pro pokročilého lezce byl sluným výkonem. S tím rozdílem e případné selhání by pro kůzle mohlo být poslední. Nenechává se zahanbit a je vidět, e starý kozel s kozlicí by po takovém výkonu nejraději zatleskali vema čtyřma nohama (nebo vema čtyřma rukama?).
Jeskyně Les Perxes
foto by Š Torou
Půl hodiny autem a jste na druhé straně ostrova, v tichém pohádkovém údolíčku Les Perxes, kde vám společnost dělá jen oslík pozorující, který lezec zase přiel řvát do jeskyně. První letoní 7b mi z hrdla vyráí takový ryk e i místní farmář se přiene ze stodoly zarohem kouknout, co se to tady zas vyskytuje za blba. Určitě si myslí: tisíce let je tu absolutní klid a teď tohle. Kdyby dal aspoň 8b, tak bych takový rámus pochopil!
Les Perxes a omágované krásné Colgao 7b (nejlehčí cesta v sektoru)
foto by Š Torou
Díra v prstu a do masa z tohoto 7b potřebuje klid a tak dáme návtěvu velkoměsta. Do hlavního města samostatného státu Mallorca, do Palmy, nás táhne bohatá historie ostrova. Celé město na nás působí velmi příjemným dojmem.
Nefo mě! - Palermo nebo Palma?
foto by Š Torou
Ruch velkoměsta je snesitelný, dopravní zácpy únosné a převaují jen pozitiva smísení pohodové atmosféry v ulicích, uchvacující architektury, dýchající historie, dlouhých čistých pláích, kde místní teenageři zkouí surfing na větích vlnách nebo plýtvají energií na exhibice v podobě metání salt ve skocích z vysokých zídek. Kdyby radi vrtali borháky na masívech!
Kdyby místo skopičin radi vrtali cesty!
foto by Š Torou
Útesy nad mořem Santanyi jsou opravdu významné kvalitou skály a krásou cest ve stupni 6a-7c. I nějaké 8my se najdou v novém sektoru. Vítr a příboj moře umocňuje vědomí spjatosti s ivly a přehluí i vědomí okolo se vyskytujívích sápajících se němců. Zdá se e z německých lezců na Mallorku jezdí výkvět exotů. V dnením vedru jedna dvojka oblečená v goretexu jak na alpinistický výstup si vzájemně kontroluje materiál před výstupem 15ti metrového 6áčka karabina cvaká a řádně se informuje boty nazuty , termoska připravena!.
Santanyi a lano navěené v překrásném Miguel´s 7b+
foto by Š Torou
Chudákovi Katce je dnes blbě, moc toho nenamluví, rozveselí ji hlavně rozdělání ohně a hostina, kdy maso, cibuli, brambory, cukety v alobalu připravíme za půl hodinky do krmě která se rozplývá na jazyku. Občas je na Mallorce problém sehnat dřevo, tak auto z půjčovny poslouí jako dřevono. Musí být na nás dobrý pohled, kdy z okýnek stříbrné metalízy zánovního Opla trčí hromada chrotí. S Katkou se můeme smíchy potrhat při představě jak vracíme auto do půjčovny, kde trčí ze zadních sedadel zapíchlé klacky se slovy fűr Sie Holz aus Herz. Určitě by byl o nae dřevo zájem, kdo by se také sháněl po dřevu k táboráku, lepí je mít auto pro dalí zájemce připravené s plným kempingovým náčiním a nějakým tím dřevem navíc, e. Po hostině s narvaným břichem dám jetě dalích pár skvostných cest, Katka si opravdu zaslouí uznání za jitění v 10ti cestách dnes (a v 45ti celkem v 7mi lezeckých dnech). Pro někoho kdo neleze je to asi opravdu dřina.
Fraguel- samé prásky
foto by Š Torou
Známá oblast Fraguel pohostinně přijme jen nabuence, kteří rádi přebírají hodně malé chyty, obliny a stisky v sluně převislé a vysoké stěně. A to bez odpočinku, no handy se tu moc nevedou. Kdo neovládá 7b na pohodu nech raději jede jinam. Zvlá kdy je zima jako dnes (7°C) nebo kdy fouká, a to na větině míst Mallorky na jaře nebo v zimě fouká skoro pořád.
Podobné raení a větrné podmínky vyznává i cca 10nejvýznamějích a nejtěích cest oblasti Gorg Blau. Kompaktní lutě vybarvená stěna 40m vysoká posetá malými dírkami asi úspěně sklepává snaivce kteří nemají velkou vytrvalost bojující o 8mé stupně (8a-8b-8c). Jsme daleko od mallorské ploiny poblí nejvyí hory ostrova Puig Major 1443m.n.m, v časném jaru často zasněené, s bílou koulí nahoře, co je kopule radaru daleko viditelná za hezkého počasí z celého ostrova. Na případné dobývání hory zapomeňte. Vojenský radar monitoruje případné náznaky útoků na Evropu (Mustafa z Alíru by sem dostřelil lepí kulovnicí) a případného návtěvníka tohoto kopce by vojenská hlídka pěkně proklepla.
Krajina v těsném sousedství Gorg Blau
foto by Š Torou
A je na čase se v poledním vedru zchladit . Bezpočet zálivů kolem dokola ostrova s modrozelenavou barvou moře láká k plavání a norchlování podél útesů. Březnová pichlavá voda vás ve vodě nenechá déle ne minutu, o to vak je osvěení intenzivnějí. Rozeklané pobřeí nabízí tisíce míst ke koupání a je tak pravděpodobné e na jaře budete mít bezpočet míst jen pro sebe. Pokud ne, tak my měli mnohokrát na několika místech těstí na párečky stejného pohlaví (nejen mui ale i eny) vyznávající si vzájemně něnosti náruivým způsobem a to hned kousek od nás. Nejlépe bez plavek. Dokonce v jednu chvíli jsme byli obklíčeni ze tří stran párečky které se do sebe pustily. A chtěli nám ukázat hodně. Jetě e jsme mohli koukat jinam - do knih. Heterosexuálové zde jsou asi na osamělých pláích v menině. A přece - jeden heterosexuální páreček se vůbec nestyděl ani za obnaování ani za pokročilou akci a bůhví co by vedle nás nepředvedli za výkony kdyby si v poslední chvíli nepřila na plá hrát jedna rodinka.
Sa Gubia s tradičními horskými vícedélkami a za rohem vykukuje stěna budoucnosti
foto by Š Torou
Vysoké stěny Sa Gubia ohromí svou výkou a 300metrů, horským nádechem i kdy auto parkujete v níině kousek od Palmy. Přístup je dlouhý, s přestávkami počítejte s hodinou. Půjdete dlouho suchým korytem potoka s bujnou vegetací a budete mít pocit e prostupujete prales. Náročný ale dosti zajímavý a positivně nezapomenutelný přístup stojí za to. Kdo nechce sápat horské vícedélky, uchýlí se do sektoru vlevo nad potokem který v spodní části nabízí krásné sportovní lezení 6b-7c, lehce převislého a kolmějího charakteru. Naproti přes potok několik 8miček ve lutém převisu vypadá taky lákavě. Jen na to mít sílu. To vechno je ovem jen předkrm na to, co nabízí stěna za rohem. Podrte si čelist ne tam nakouknete, protoe něco takového jste asi jetě neviděli. Vysoko nad údolím se tyčí monumentální, přes 100metrů vysoká převislá nádherná lutá stěna. I průvodce zmiňuje e toto bude jedna z nejvýznamnějích stěn v Evropě. Zatím je zde tak patnáct cest 7a+ a 8b. Za chvíli sem bude Adam Ondra jezdit na 9béčka a 9céčka ale cesty si bude muset asi navrtat sám. Z jediného důvodu- problémem je přístup. Ke stěně se dostanete pouze z opačné strany, od silnice bude přístup přes dva kopce trvat dle mého odhadu 1,5-2,5 hodiny. Snad se tam někdy podívám, ale není třeba spěchat kdy vidím e jiné mnohem přístupnějí stěny na Mallorce nezaznamenaly pokrok v nýtování ji minimálně 6 let. Ti, co na Mallorce dělají cesty očividně dávají přednost vrtání do méněcenných ůtrů poblí auta ne dělat cesty ½ hodiny daleko od parkovitě v parádní skále.
Majestátní kostel vypínající se nad Alcudií v rudé záři zapadajícího slunce láká vstoupit dovnitř a okusit atmosféru konané me. Mělo by se právě začít. To bude síla, narvaný kostel k prasknutí, jsme přece v tradičně katolické zemi, vdyt i parkovitě vedle praská ve vech. U by se mělo začínat, vstoupíme do chrámu a... nikde nikdo. Tady na jihu se asi chodí pozdě. Po čtvrthodině uslyíme z vedlejí kaple zpěv smíchaný s kvílením. To přisleplý farář monotónně něco předčítá a 5 babek okolo něj (očividně postrádající X faktor), ve snaze zpívat vyluzují zvuky co trhají ui. Pryč odsud. Víte kde po večerech nejvíce zastihnete Mallorčanů? V ulicích a hospodách uvidíte turisty, Mallorčany vak v teplý vlahý podvečer zastihnete v hypermarketech.
Je tu poslední den. Taková rozlezenost se nesmí nechat ladem. up up, hop mastíme na dalí oblast. Zvanou Betlem. Krásná příroda, moře, hory, voňavé kytičky jetě více nabudí, támhle za rohem čekají krásné cesty. Popoběhnout po kamenné zídce. Aby nám skála neutekla! Á Á Á
.nééééé
.ááááááůůůůů!!. Plachtím jako kondor. Já nechci do nemocnice! Balvan na kraji zídky krok pod zátěí 20kg batohu běícího blázna ani nezbrzdí a u se řítím po hlavě ze zídky skoro 2m vysoké na kamenný plácek
Letitě z kamene. Podvědomí e já, kdo 15 let běhal v nejhorích terénech českých lesů, honil body skoro kadý den do rankingu orientačního běhu a nikdy se mi nic nestalo, takové vědomí mi vdy říkalo e z kadého průvihu se dostanu skokem, v nejhorím případě kotrmelcem. Jene dnes je kapitánem letu těký batoh a ten říká e tentokrát skončím na loketní kosti a na boku. Více ne metrák hmoty zaduní, následuje můj řev. Chvilku čumím do blba a nechápu co jsem to za vola. Je načase zjistit jak dopadla ruka. Hejbu s ní. Bolest únosná. Hurá. S tímhle za doktorem nepůjdu i kdybych měl bolestí nespat. Den do odletu vydrím. Vstát. A co ostatní kosti? Bolí to dost, ale to půjde. Katka přikvačí slyíc dunění, řev a následné ticho, ale zvyklá na moje časté výlevy přichází s úsměvem, který se jí pomalu mění na zděení co zas tenhle člověk provádí? Následuje ok, mení psychický kolaps, zimnice, třesu se jak ratlík, stále vidím tu přistávací dráhu jak se do ní řítím po rypáku. Říkám si e dnes nemůe být na světě větího blba pod sluncem.
Lezecká oblast Betlem nií převisy a plotny u moře.
foto by Š Torou
Zbytek dne strávím podřimováním u hotelového bazénu, bavící se pohledem na německé buřtíky co grilují svoje peky pěkně do sytého ruda. Stejně dnes asi mají víc rozumu ne já. Katka si zřejmě taky představovala poslední rozlučkový večer s Mallorcou jinak ne civět na bednu Deutschland sucht der Superstar. Myslím, e v televizní soutěi bych s takovým uměleckým skokem do kamení měl anci na sluné umístění. Přemýlím kolik týdnů či měsíců budu invalida. Dalí den po probdělé noci u zdravím své staré známé doktory na chirurgii v nemocnici Krč. Zlomené to není, jetě e si se enukou často připíjíme na zdraví! Tak hurá oslavit nezapomenutelné 2 týdny!
Čus a doufám e po letech někdo něco napíe podobného, abychom věděli kolik zde přibylo nových cest a oblastí!
Dalí oblasti ve zkratce
Cueva Magraner- pěkný krápník na OS vdy potěí (Cueva Left 7a+)
foto by Š Torou
Cueva Magraner - na plái převaují lehké a kratí cesty, kousek dále od pláe jeden dlouhý převis nabízí kratí zajímavé cesty 7b-8a+.
Castell de Santuari (Felantrix) - pěkné lezení, vyhlídka na krajinu a na moře z podhradí, sluně tady do jiních stěn peče slunce a fouká méně ne jinde. Asi 15 cest mezi 12ti a 18ti metry 6c-8b.
Port Sóller
foto by Š Torou
Port Sóller - působivé prostředí nad příbojem. Hučící nekonečné moře, kaktusy a dalí subtropické kytičky vám dají zapomenout e jste obklíčeni penzióny, betonem a dokonce nahoře na skále se staví luxusní ohromný hotelový komplex z kterého po dostavění budou pozorovat dámičky z balkónů horolezce pod sebou. Skála vynikající, trochu v thajském stylu a stejně tak i na mnoha místech ji oklouzaná.
Nejen cest ale i oblastí bude na ostrově přibývat. My jsem potkali minimálně 4 parádní oblasti s vysokými pevnými stěnami, které nejsou ani v novém průvodci.
Dalí fakta - ceny za osobu
Letenka 117... 3000 Kč. Letecká společnost TUI tolerovala na obou cestách bez mrknutí oka 8kg nadváhy pro 2 lidi. I dalí lidé kolem nás měli slunou nadváhu-také bez problémů.
Hotel***Alcudia Garden pokoj 2 osoby 14 dní bez jídla a bez kuchyňky 193
4825 Kč, hotel za méně peněz (i s méně hvězdičkama) asi neseenete
Auto- velmi malé auto na 14dní 126
3100 Kč, moná budete mít těstí jako my a dostanete za stejnou cenu lepí auto- dalí výhoda rezervace předem. Celkem za tuto trojkombinaci 11.000Kč. Objednáno s předstihem 4 měsíců u české cestovní agentury, která zajistila tuto kombinaci u největí německé cestovky TUI.de. Úplně stejné ceny jsem nali i na stránkách TUI, tzn. e agentura nám nenavýila cenu o provizi, poplatek za zprostředkování agentura očividně získala od TUI.
Najeli jsme za 14dní 1900km a to trávíme čas v autě neradi. I kdy má ostrov na délku 60 km, po serpentinách v horách a kolem útesů najezdíte hodně kilometrů. Popojet si kousek do hor často znamená více času v autě ne níinou prosvitět celý ostrov napříč po parádních rychlých silnicích, kterých je zde větina. Benzín a nafta stojí 1,15. Na Mallorce je levně, jídlo ve větích supermarketech je kvalitnějí ne v českých obchodech a vychází často levněji ne u nás.