Pětadvacátého října začal výstup dosud neprostoupenou východní stěnou na diamant vévodící celému okolí – Langtang Lirung (7227 m). Do stěny jsme nastoupili dva. Ondra Húserka a já, Marek Holeček, řečený blázen. Pátý den kolem 11. hodiny dopoledne stojíme na vršku, kde podle oficiálních pramenů více než jednu desítku let nikdo před námi nebyl.
Zmrzlé úsměvy do foťáku a rychle dolů. Celkově po osmi dnech tvrdé dřiny, těžkého lezení a sedmi bivacích se 1. listopadu vracím do prázdného base campu. Jsem sám. Za mnou je prolezená stěna, která odolávala nejedné výpravě i představě. K tomu sestup hrůzu nahánějícím ledovcem, kudy předtím lidská noha neprošla. A též tíživá bolest ze ztráty parťáka…
...
Celý článek, v kterém Mára popisuje vše detailně s tím, že prvovýstup pojmenoval “Ondra´s Star“ neboli ONDROVA HVĚZDA, pokračuje na stránkách hudy.cz
Marek Holeček [úpravy] | 08:00 17.12.2024 |
hezký článek | 09:56:02 17.12.2024 | ty jo, moc hezký článek. Díky | Sax | odpovědět |
dik | 13:17:35 17.12.2024 | Ahoj Maaro,
díky za článek!
Čest Ondrejově památce. | Radek | odpovědět |
  | Re: dik | 18:43:28 17.12.2024 | Taky díky za článek. | | odpovědět |
Respekt | 18:39:15 17.12.2024 | Velký respekt kámo a drž se. | Drsoň | odpovědět |
Holeček na hrad | 19:19:20 17.12.2024 | Na tých fotkách to vyzerá že to natiahol celé Ondro.! | | odpovědět |
  | Re: Holeček na hrad | 20:16:27 17.12.2024 | jo jo jak jinak, von ten Mára je jenom fotograf 🤮
| honza | odpovědět |
  | z logiky věci | 21:03:00 17.12.2024 | Logicky uvažující člověk předpokládá, že Ondřejovy fotky, na kterých fotil máru, nejsou k dispozici. Zaujatej hater jen hledá a vyrábí další pseudoargumenty, aby mohl útočit a přitom jen dokazovat svoji malost. | | odpovědět |
  |   | Re: z logiky věci | 08:22:11 18.12.2024 | Zbytočne sa oháňate logikou, keď sú v článku aj Ondrove fotky Holečka. | Labuť | odpovědět |
  |   |   | Re: z logiky věci | 09:46:43 18.12.2024 | dalsi kamienok do mozaiky toho co je zac. | | odpovědět |
  |   |   | Re: z logiky věci | 14:28:18 18.12.2024 | Ja teda pan Labut nechapem o co Vam ide. Riesime tu snad, kto koho fotil a kto co natiahol? Ide o pomerne detailny popis celej udalosti ocami jednoho z dvoch ludi, ktori tam boli. Co je pointou tohoto prispevku? Co by ste chcel na konci tohoto vsetkeho dosiahnut, nerozumiem. | QUO VADIS pán Labuť? | odpovědět |
  |   |   |   | Re: z logiky věci | 17:52:38 18.12.2024 | Prvý komentár som nepísal. Len reagujem na ,,logicky a racionálne" uvažujúcich diskutérov, ktorí si nie sú schopní ani pozrieť fotky v článku, pod ktorým diskutujú. | Labuť | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: z logiky věci | 18:20:05 18.12.2024 | Oni ti "logicky ... " asi nemaju potrebu riesit bludy a je mrte sposobov ako sa fotky mohli dostat sem. Bezne ked s niekym idem si vieme fotky poslat aj cez posrany bluetooth, atd. Takze treba skusit dalsi blud, ci Maara pri srani nepouzival Ondrov hajzlak? Alebo sa pobili o fotky v Obdrovom mobile pred tym nez spadol. Ty vole, co ty sledujes tymi blbostami .... :) | | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: z logiky věci | 20:53:26 18.12.2024 | Pán Labuť, myslím, že celá slovenská lezecká scéna túto situáciu absolútne nezvládla. No, nezvládol ju ani Marek Holeček, tým, že na túto tému chodí tak povediac minútu po tragédii vyprávať príbehy do médii. V podstate všetci zainteresovaní nevyužili príležitosť mlčať, aspoň teda dočasne, kým neuplynie nejaký čas. Ja absolútne nechápem, čo sa myslí tým, že nesedí 2 %, 5 % alebo 15 % informácii. S ohľadom na situáciu v akej sa obaja nachádzali a konečný výsledok, to predsa nehrá žiadnu úlohu. | Zasaja | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: z logiky věci | 21:45:14 18.12.2024 | ale to víš že jsem se na ty fotky podíval, ty ťuňťo náš jeden. I přesto jsem schopnej si představit, že si třeba nemuseli přes bluetooth nasdílet všechny fotky, nebo že Ondřej neměl takovou chuť fotit nebo že si třeba Mára nepřál být moc focenej...a tak dále, a tak podobně. Chápu, že tenhle neparanoidní/ nekonspirační/ nelynčující/ nedehonestující/ nepsychiatrický uvolněný přístup je pro některé lidi nepochopitelný, nu což, mají to pak těžké a jejich okolí někdy též. | | odpovědět |
Uf | 19:49:54 17.12.2024 | Těžké. A krásně napsáno, dík. | MJV | odpovědět |
??? | 20:46:42 17.12.2024 | sestup hrůzu nahánějícím ledovcem, kudy předtím lidská noha neprošla...
Byla jiná možnost sestupu? | Honza | odpovědět |
  | Re: ??? | 08:34:14 19.12.2024 | Haha, už tady padla různá obvinění včetně vraždy, ale podezření z toho, že chlapi jsou úplně blbí a neumějí si vybrat sestup, tady myslím ještě nezaznělo, takže gratulace, jsi první. | honza | odpovědět |
  |   | Re: ??? | 10:36:08 19.12.2024 | Podle mě je to prostě otázka, jestli byla ještě jiná eventualita, ale ne obvinění z chyby. Nebo tam někde čteš nějaké obvinění, útok, podezření? Asi už jsme trochu předráždění. | | odpovědět |
  |   |   | Re: ??? | 17:47:35 20.12.2024 | On Honza už je zaujatej a apriori prinasranej, místo toho aby normálně odpověděl a nebo si jen přečetl dotaz a bez toho aby předpokladal nějaký obvinění. Lidi dneska az moc predpokladaj a malou se snaží pochopit. | | odpovědět |
  |   |   |   | Re: ??? | 18:39:29 20.12.2024 | Dotaz jsem pochopil (možná mylně) jako "když byla tahle sestupovka popsána jako vražedný a neprostoupený ledovec, tak proč tudy chlapi šli a proč si radši nevybrali jinou, lepší sestupovku?"
Což by automaticky znamenalo, že tazatel považuje Holečka s Húserkou za amatéry, kteří si ani neumí vybrat sestupovku a pustí se hlava nehlava do nějakých zbytečných hoven.
Protože přeci v situaci, kdy jsou všechny sestupovky blbé, si přirozeně člověk vybírá tu nejméně blbou, což bohužel někdy může být i vražedný, zákeřný a doposud neprostoupený ledovec.
Takže pokud byl dotaz míněn jinak, tak sorry za příkrou odpověď. | honza | odpovědět |
  |   |   | Re: ??? | 18:53:29 21.12.2024 | No ono ten dotaz lze vysvětlit je 2 způsoby:
1. manipulativní / útočná "otázka"
2. blbej dotaz (a to jsem velmi mírný)
Dovolím si předpokládat nezkušenost-neznalost na tvé straně, tedy reaguji na 2:
Vzhledem k charakteru velehor, volíš ze 2 extrémů:
čím kolmější až převislá stěna, tím kompaktnější a opadanější, ale zase to sežere víc materiálu než kdy na cutting edge výstupu budeš mít a solovat dolů kolmici po 5ti dnech lezení 7k fakt nechceš
čím méně kolmá, tím větší peklo s lavinama, serákama, suťoviska namísto skály atd ... ale lze to sejít i s motákem
Takže v praxi uděláš kompromis ..
Taky vem v potaz, že tohle není lezenej kopec, tj. nemá etablovanou "normálku", tj kluci vybírali podle dalekohledu a fotek a z toho je to střelba od boku
No a proč je tvůj dotaz hloupý:
Mara, byť ho nemám rád., je na světové špici alpinismu po desítky let, v horách leze snad 40, sebevražda nebyla cílem výletu... a tenhle pán vybral tuhle variantu, tj. evidentně dle informací co měl k dispozici, byla každá jiná vyhodnocena jako nebezpečnější
| | odpovědět |
  | Re: ??? | 22:02:01 20.12.2024 | Bola, jazdi odtial autobus, ale Holecek naschval nekupil listky, aby ziskal zlaty cepin! | | odpovědět |
  |   | Re: ??? | 23:50:08 20.12.2024 | Hlasuju pro komentář roku! :-))) Nejtrefnější shrnutí několikaměsíčních diskuzí. | | odpovědět |
artikl | 23:31:12 17.12.2024 | Máro, krásný článek | literát | odpovědět |
Epic | 11:09:00 18.12.2024 | Tazko hladat slov. Nadhera, velky respekt a pokora. Smutok za Ondrom a tebe vdaka za velku snahu. Neuveritelny zivotny pribeh. A nie len ze mas talent na lezenie v tychto zverstvach ale aj talent na pisanie. Tak vela sil do buducna a nech sa dari. | Palo | odpovědět |
  | Re: Epic | 12:37:46 18.12.2024 | presne ako v minulosti ti chyba schopnost chapat pisany text. ano, na 90% to sedi a je ok, ale v tych 10-tich zdaleka nie nepodstatnych percentach je to nepochopitelne konanie podmienene asi pocitom vlastnej dokonalosti a neomylnosti pricom vobec neni jasne ktora verzia je platna. tato posledna?
by bolo jasne bavim sa o obsahu a nie forme, ta ma nezaujima aj ked si o nej myslim svoje. netvrdim ze ak by urobil nieco inak tak to na vysledku nieco zmenilo ale nevidim dovod na nejaky obdiv osobnosti M.H.
je ukazkovy priklad dark triade. | em | odpovědět |
  |   | Re: Epic | 12:56:58 18.12.2024 | Tak ako pises, na vysledku by to nic nezmenilo. To je zjavne od sameho zaciatku, a tebe to nedoslo zrejme doteraz. Kazdopadne chapem ze Maara ako osobnost nie kazdemu imponuje. Tiez si nemyslim, ze by som mal potrebu ist s nim na pivo. Ale fakt, ze vtom co robi a ako to robi mne pride velmi zaujimave a inspirujuce. Samozrejme nechcem po nikom aby zdielal rovnaky nazor, kazdy ma pravo na svoj. A tvoje podsuvanie bludov a domnienok prepac mi ale akosi zacinam chapat ako - Maara je kreten.... Ale ak je Maara taky kreten a Ondro s nim siel dobrovolne na takuto akciu, na fotkach obaja vysmiaty ja leca, no nebol aj Ondro kreten? Ja myslim ze nie a ty? Vies snazim sa nepozerat na ludi svojimi ocami. | Palo | odpovědět |
  |   |   | Re: Epic | 21:52:31 18.12.2024 | uniklo ti možné vysvětlení: třeba si em připadá taky jako kretén a jediný způsob, jak dokáže vnímat ostatní, je, že jsou to pro něj taky kreténi. Taková kreténská optika a kreténská komunikace. Mělo by to takovej kreténsky krásnej půvab. Ale je to jen možné vysvětlení. S jistotou je pravdivé jen to, že si em připadá jako kretén. | | odpovědět |
... | 11:51:55 18.12.2024 | Nevím jak to nazvat. Výkon ve všech ohledech neskutečný!! Zážitek jistě nesmazatelný, a to hlavně bohužel i k vůli tragickému konci...
Článek móóóc dobrý! Maroušku, tvé psané slovo má hlavu-patu. Při četbě jsem měl furt husinu a slzy na krajíčku. Snad se brzy někde potkáme a to pivko dáme. Opatruj se. | Zdéna N | odpovědět |
  | Re: ... | 13:53:40 18.12.2024 | Tragédia,už to niekto napísal je to kokot,škoda že ho Ondro neprekouk,toto je výsledok o toto mu šlo aj za cenu života som zvedavý kto ešte niekedy poleze s týmto obludnym človekom,lebo ak sa vám niečo stane tak len počká až zomriete,tak si tú krásu ktorou tu hyrite uvedom,zruda nie človek Max vám dá vetrovku a počká na koniec že | | odpovědět |
  |   | Re: ... | 13:57:15 18.12.2024 | Navyše mu celú cestu vytiahol ondrejtie úseky sú ťažké je vidno,ale je jasné že mr holecek na to nemal | | odpovědět |
  |   |   | Re: ... | 14:13:31 18.12.2024 | Už v momente tej nehody kalkulovať ako to bude,že počká až zomrie,za toto by nemalo byť žiadne ocenenie Max Ondrejova nie tejto zrude | | odpovědět |
  |   |   |   | Re: ... | 14:21:42 18.12.2024 | Jdi se projít. | | odpovědět |
  |   | Re: ... | 14:31:06 18.12.2024 | Jses hnuj | | odpovědět |
  |   |   | Re: ... | 14:51:43 18.12.2024 | Hnuj si ty aj s tým idiotim ,ktorý ťa nechá zomrieť len aby bol ocenený,debilné si nepochopil od začiatku to tak smeruje | | odpovědět |
  |   |   |   | Re: ... | 15:02:27 18.12.2024 | Kdysi jsem četl knížky i ve Slovenštině. A šlo to. Ale tvá Slovenština mi nějak nejde přes hubu. Z několika důvodů.... | Zdéna | odpovědět |
  |   |   |   | Re: ... | 15:08:15 18.12.2024 | O cem meles? | | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: ... | 16:05:06 18.12.2024 | Nechte ho být. Je to kokot. Má plnou hubu keců ohledně morálky včetně funkcionářů z JAMES (samozřejmě nepodepsaných). A sami se chovají jak hova..Mám pocit že všechny nejsprotší příspěvky u všech zmínek o Márovi se točí od sušenkářů Marva a jemu podobných. Mimo jiné zakladatel je člen alpin. komise James. Samozřejmě tam hraje roli i závist. Přece jenom Mára je jiná lezecká liga poslední desítky let což mnohokrát prokázal. To se blbě zkousává. Tak aspoň útočí na jeho charakter i když ho sami mají pochybný, moralisti. Jinak bych také diskuzi uzavřel. Článek super a velký respekt! | Robert K. | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: ... | 20:20:53 18.12.2024 | James je super. Za x rokov nevyprodukoval ziadneho dobreho lezca. Huserka a Kristofy isli zrejme vlastnou cestou a zo svojich cash. Neobstali v rieseni poriadku Tanapu. Aj ich spoluucast na Tatranskych chatach je ocividna. Same superlativa napriec historiou. A vraj prvy alpsky klub v EU. | | odpovědět |
!!!! | 15:23:00 18.12.2024 | žádám admina, ať zavře pod tímto příspěvkem diskuzi.
Myslím že k tématu toho zde bylo až dost | Jirka | odpovědět |
  | Re: !!!! | 16:48:16 18.12.2024 | Načo to tu ten debil dával sa snaží obhájiť,alebo exhibicionista,čo sa nad tým vzrušuje iné mi nevychazda | | odpovědět |
  |   | Re: !!!! | 18:10:27 18.12.2024 | Už nastal čas chlapče, aby ses věnoval Maďarům a na Máru se vysral. Ty v tom na krku máš jenom nenávist, která bloudí prázdnotou. | honza | odpovědět |
  |   | Re: !!!! | 20:08:27 18.12.2024 | Clanok je na Hudy, tu to zrejme zavesil Admin. Ktoremu zjavne vyhovuje klikanie vzhladom na reklamy a libuje si v podpriemernej diskusii anonymov. Nepisat a nekomentovat tu je prospesnejsie. Dost smutne. Znehodnocuje tym celu pointu a ludi ktory zdielali spolocne zaujmy tymto rozdeluje. Tento huja buja anonymny system nema nic s demokraciou. | | odpovědět |
  |   | Re: !!!! | 22:31:21 18.12.2024 | Fico, Mečiar či Slota, vo vás všetkých je riaden kus kokota :D | | odpovědět |
Holeček na hrad | 19:25:00 18.12.2024 | Holeček je ako doktor z hôr Pozrie do trhliny a vie že netreba volať pomoc. Je to borec | | odpovědět |
  | Re: Holeček na hrad | 19:39:33 18.12.2024 | Můžeš nám místo těch tvejch blbejch keců sdělit jak by sis konkrétně v Himalájích necelý dvě hodiny před setměním pomoc představoval? A konkrétně prosím. Žádný okecávání. | | odpovědět |
  |   | Re: Holeček na hrad | 19:47:48 18.12.2024 | Mal satelitný telefón ?mal.! Stlačím tlačítko sos a idem dole za Ondrom ani by to dlho netrvalo. | | odpovědět |
  |   |   | Re: Holeček na hrad | 20:10:17 18.12.2024 | A zachranilo by to Ondru? Zial nie. | | odpovědět |
  |   |   |   | Re: Holeček na hrad | 20:14:31 18.12.2024 | Mozno nie mozno ano to vie len Holeček. | | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: Holeček na hrad | 20:24:29 18.12.2024 | Ja neviem. Tak potom je Maara uplny kokot, ved ho tam nechal tak, vyspinkal sa a siel rano po svojich dole na pivo. Len naco tam nechaval ten spacak, ved riskoval ze by ho Ondra udal? Alebo co si mam mysliet? Asi som v zlej dimenzii. Halooo je tu niekto? | | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: Holeček na hrad | 20:56:16 18.12.2024 | Ano je tu někdo, ty jseš úplnej debil křížený s kokotem. | honza | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   | Re: Holeček na hrad | 21:54:21 18.12.2024 | pleteš se, je to jen pubertální kretén | | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: Holeček na hrad | 22:07:53 18.12.2024 | Další kolečko nekonečné diskuze opravdovejch a zkušenejch Himalájskech profíků o tom jak to Mára údajně posral. Dobře se to od klávesnice, v teplíčku a s napapaným bříškem mudruje o algoritmu záchrany viď?? Běž se na pár dní projít ven do sněhu, mrazu a přitom nežer a nespi. Trošku se přitom občas i přidus. Pak si udělej třeba test z matiky pro 5. třídu. Uvidíme jak budeš kecat pak. Pořád to ale bude naprostá sranda proti tomu co měli kluci za sebou když Ondra spadnul... | Robert K. | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: Holeček na hrad | 22:59:13 18.12.2024 | Veď vravím Holeček na hrad …. | | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: Holeček na hrad | 18:37:50 21.12.2024 | Mě vždycky nejvíc pobaví, jak tihle co tu kritizují Maarovi rozhodnutí, se o pár komentů dál odkazují na metodiku pro nováčky jak kdyby to bylo slovo boží.
Arogantní až na tolik, že jim nedochází, že už jen z tohohle je jasný, že jejich zkušenosti končí na skalkách .. neb i pár klasickej výstupůch v alpách ( v kombinaci se zdravým mozkem) a víš, že není dobrej nápad jet 100% podle metodiky ať jsou okolnosti jakkékoliv. | | odpovědět |
  |   | Re: Holeček na hrad | 21:15:02 19.12.2024 | Dvě hodiny? Tenhle údaj se vzal kde? | Hoza K. | odpovědět |
  |   |   | Re: Holeček na hrad | 01:15:52 20.12.2024 | Holeček
| | odpovědět |
  | Re: Holeček na hrad | 11:01:22 19.12.2024 | Najvyssi cas vyhladat odbornu pomoc... | M. | odpovědět |
nezájem Maro | 23:34:56 18.12.2024 | ...nezájem, to jediný si zaslouzite | ... | odpovědět |
Pouceni | 14:28:33 19.12.2024 | Hezky napsany a tady se potvrzuje, ze proste bylo lepsi nechat to vychladnout, pokud tak komunikovat jen primo s rodinou a ne to blejt na socky.
Verim, ze to bude pouceni pro priste, nebo spis, ze zadny takovyhle priste uz nebude, jen stastnejsi. | | odpovědět |
**** | 20:53:35 22.12.2024 | https://www.youtube.com/watch?v=7c4yMmcbBzw | Krtek | odpovědět |
  | Re: **** | 23:01:01 22.12.2024 | Holeček keca 5cez 9 raz to bolo tak potom tak.?!
Ondro padne s posledným srobom dole. Holeček potom zavrta rychlo ďalší srob a zlani zanim dole.
Preco ho pred Ondrom Schovaval.???
| | odpovědět |
  |   | Re: **** | 05:02:36 23.12.2024 | 1. Nerozumies tomu.
2. Nepocuvas ho dobre, hovoril to.
3. Necitas dobre, pisal to.
Koniec spravy.
Pekny den. | | odpovědět |
  |   |   | Re: **** | 08:35:41 23.12.2024 | Mas pravdu nerozumiem.
20m zlanak Ondro padne 40m pod neho Holeček odbehne skúmať terén a nestiahne ho dole to tiež nevychádza.
| | odpovědět |
  |   |   |   | Re: **** | 10:13:22 23.12.2024 | Podla prvej verzie padal Ondro 8 m a potom do trhliny ,zatialčo Holeček pochodoval hore dole po ladovci s lanom v zlaňovadle (ostatná verzia). | Labuť | odpovědět |
  |   | Re: **** | 12:25:55 23.12.2024 | Však říkám, že se ten příběh X krát měnil, tady máš na hudy finální verzi a a ta už se měnit nebude. Už si to vyjasnil, tak je to daný! | | odpovědět |
ucta | 12:43:16 23.12.2024 | Nikdo po něm přece nechce aby vytvářel údolí slz, ale být pár dní po tragédii happy jak dva grepy všude po sockach, to je podle mě neucta k lidskymu životu a pozustalým. Nikdo ho za to nesoudí, technicky asi udělal vše správně. | Tom | odpovědět |
|