LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Brr to je zima. Tak na tohle, na tohle jsme se těšili, kvůli tomu jsme trénovali, strádali a šetřili, kvůli týhle cestě jsme tady!
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Křest knihy Perly východu
Vyšla kniha Laviny v Česku
Update sprievodca Jelenec

Závody
Vánoční závody Praha Ruzyně (24.12)
Novoroční Open (11.01)
Novoroční pohárek (25.01)

Žebříček
Cesty:
49.Lebloch 10050
50.Chejn 10025
51.Pelikán 10018
Bouldry:
49.Kalvas 8603
50.Chochola 8600
51.Skála 8503
Hory:
31.Málek 2682
32.Špás 2586
33.Kaván 2576

Výsledky
Kontinentální pohár a MČR v ledolezení (07.12)
EP v ledolezení Žilina (23.11)
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)

Deníčky
5679 lezců
1147400 cest
Nové přelezy:
Au Va Home 8a+
Au Va Home 8a+
Vicho Korl 7c
Avalon 7c+
Aah,migo 7c
1.20 € Var 8a
Falešný Rá 9
Velmistři! 7C
Der Hvare 7b
Walking In 7c

Stěny
Lezecká stěna Kbely - Praha 9 – Kbely
Rock 'n' Wall - Plzeň
SAUNA - Plzeň

Prodejny
Rock Point OC Olympia - Brno
LANEX eshop - Bolatice
Lezec-shop.cz - Štěchovice

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka

Při sestupu ze sedmitisícovky Langtang Lirung, po prvovýstupu na její vrchol východní stěnou, zahynul Slovák Ondrej Húserka po pádu při slanění, když s ním praskly ledovcové hodiny, informoval dnes večer na Facebooku jeho spolulezec Marek Holeček, který už je dole v bezpečí.

Mára napsal:

"Ahoj,
ten, kdo nechce si přečíst celý příběh, tak předkládám pouze fakta skrze své oči. Můžete je rozporovat, ale nikdo krom mě, Ondry a vesmíru tam v danou chvíli nebyl. Takže buď to přijměte, nebo si vytvářejte své obrazy, či přeludy:
Šestého dne, tedy 31. října, kolem čtvrté hodiny odpolední, se po nástupu do stěny stalo následující. Já slaňoval z “ledovcových” hodin (co to znamená si můžete dohledat). Po mně slaňoval Ondra. Co mně bez problémů prošlo, jemu se stalo osudným. Ledovcové hodiny praskly a on se zřítil do ledové propasti. Nejprve narazil po osmi metrech na šikmou plochu a dále pokračoval labyrintem do útrob ledovce. Slanil jsem za ním a čtyři hodiny byl u něj, než jeho hvězda vyhasla. Víc není co dodat. Jediné co podotýkám je, že žádná záchranná akce nemůže vzkřísit, co nedýchá. Dezinformace typu “zachraňme Ondru”, je nesmysl. Všichni, kdo se budou podílet na vyzvednutí tělesné schránky z divokého místa, riskují jediné a to, že navýšíme počet nešťastných pozůstalých. Jediné, co ještě dodám, je, že děkuji agentuře 14 Summits Expeditions, Mammut teamu Nicolas Hojac a François Cazzanelli, jelikož hned další den, hned co mohli zareagovat, spustili záchrannou akci. Létaly helikoptéry, drony a na místě byli aktivováni lidé. Však na výsledku již neměli co změnit. Konec je konec a zvonec.

Maara
 
Poslední dny na Langtangu

Včera jsem se objevil po devíti dnech jak duch, v drobné  vesničce Kyangin Gompa, ležící v čarokrásném údolí Langtang, které obklopují bělostné horské špičáky. Tedy aspoň tak vypadaly desítky zasvěcených očí, které mě v úzkosti vyhlížely. Poslední den z těch závěrečných dnů našeho příběhu jsem slyšel v husté mléčné oblačnosti nad hlavou létat drony i helikoptéru. Věděl jsem, že je to nejspíš kvůli mně, respektive nám. Byl jsem orvaný jako borůvky, ale v žilách mi proudila odpověď, že dýchám. Vidím kolem spoustu známých tváří ze všech koutů světa, které mě téměř beze slov objímají. Jejich účast je nehraná a v obličejích je radost s nádechem slz. Však vraťme se o pár desítek hodin zpět.

Vše běželo jako na drátkách. Po vrcholovém dni, kdy jsme osedlali svými zadnicemi ostrý vršek Langtangu připomínající hřbet koně a hleděli s Ondrou na tichou nádheru hor, jsem si uvědomil, že zážitek s romantikou je vtěsnán do těchto pár vyjímečných vteřin. Tři údolí pod nohama. Výhled na horizont k východu, kde jak pyramida vyrůstá Makalu, Everest a tak dále, přitom na druhé straně za zády s Anapurnou, Daulágiri. “Tohle je kurňa pravý centrální Himálaj.” Ten den končil dlouhým sestupem po strmém hřebeni a pár průchody mezi séraky. Čas bohů i západu Slunce. Místo na pátý bivak byl v horolezeckém světě roven hotelu Savoy s privátním výhledem.

Následující ráno jsem zasvětil prošlapávání hlubokým cukrovým sněhem, kde dvakrát pod mými nohami proběhlo temné křupnutí i děsivá připomínka, že masa, která tam drží, je pouhá iluze. Ondra mi přenechal tuhle výhodu průzkumného chrousta. Nu což, váhavý střelec nemá co v horách pohledávat. V jednom okamžiku se séraky přitvrdily a nezbývalo než slanit více než sto metrů do sběrného  kuloáru připomínajícího zužující se trychtýř. Nebylo zbytí a strategie byla jasná. Nedá se vymyslet jak na to, jen víra, že šutry a ledová tříšť v daný okamžik se neprotne s námi. Je to čas nervů i rezignace na myšlenky, co vše se může stát. Jak vždy říkám, když je na výběr jen z blbých variant a čas je v patách, tak se snaž do poslední chvíle ovládnou alespoň svůj konec. Takže slaňování pro účelnost probíhalo tak, že oba dva jsme jeli souběžně. Čili chyba jednoho a zásah nazdárek znamená automaticky puštění lana. Což znamená konec pro oba. Však minimalizování možného zásahu na střelnici, tím, že jsme rychlí, zvyšuje šance pro oba. Teď babo raď. Dobrá, statistika dala zapravdu. Zásah shůry kamenným meteoritem se konal jen jeden. Znamenalo to jen rozbitou Ondrovu helmu, kde zela díra jak čunče. Však úsměv na Ondrášově tváři se naštěstí nikterak nezměnil. Přitom slunce oblohou putovalo rychlostí tíživou. V krku vyprahlo s pocitem polykání briket a dolů nakonec ledovce rozbitého vlastní tíží a strmým sklonem zbývalo ještě přes tisíc metrů. Divně seskládané schody, kde mezi jednotlivými stupni zely hluboké díry. Architektura zamrzlého vodopádu padajícího od vršku zachycená mrazem se postupně mění na chaos, nemající žádnou předvídatelnost. Jdu do dalšího z desítek slanění. Dělám takzvané Abalakovy hodiny. Žádná složitost. Jedná se o provrtání dvou protínajících děr přibližně pod úhlem 45°  šroubem do ledu. Tím vznikne ledový klín, kterým se protáhne smyčka a hurá. Jištění je hotovo a jede se vstříc hlubinám co umožňuje délka lana. Sjíždím dolů jedno z mnoha slanění toho dne. Dojedu na sněhový most mezi dvěma hlubokými trhlinami. Pokračuji dál, přičemž lano s průvěsem táhnu dál ve slaňovadlu, které mám u pasu. Až sjede za mnou Ondra, vytáhneme lano z místa, ze kterého jsme se spustili a jdeme do další výzvy utéct postupně z hnusného ledovce. Naprosto běžný postup, přičemž nekontroluji, co za zády se momentálně děje, jelikož to ani neovlivním. Najednou slyším heknutí a divné zvuky, které můj nervový systém okamžitě vyhodnotí. Špatně, zvuky, které sem nepatří. Zježilo se mi srdce. Řvu přes své zmučené hlasivky z nedostatku příjmu vody a spálených mrazem. Odpověď žádná. Znovu a znovu. Hlava už moc dobře ví, co se stalo, jen duše doufá, že vše je jinak. Bohužel náraz reality, kdy ode mě lana mizí někam do útrob ledového chřtánu, kam neměly směřovat, vypovídaly jasnými slovy…
“Ondróóó….” řvu jako tur a řvu.
Odpověď nepřichází. Dlouhej, vesmírnej čas pro mě, ač určitě neuběhlo více než půl minuty. Najednou z pekeldíry se ozval hlas: “pomóc, do pi…, pomóc.”
Nepřemýšlel jsem. Doťukal jsem na hranu díry, zavrtal poslední šroub do ledové stěny.
“Už jdů za tebou Ondro, vydrž!!”
Aniž bych si uvědomoval následnosti, které se později ukázaly málem osudnými, chtěl jsem být, co nejrychleji u něj. Žije, bude to dobrý.

Čím hlouběji jsem projížděl, tím světlo ubývalo. Když jsem dosedl na dno díry, vše se setmělo. Pořád jsem ale nebyl tam odkud vycházel hlas. Seshora začaly padat na mou přilbu ledové rampouchy, které jsem lanem strhával a jeden mi dal co proto. Ten, který mi dopadl na rameno. Nedbal jsem však bolesti. Prostory ledového svěráku se zužovaly do úzkého tunelu, kde světla bylo již co za nehet se vešlo. Však pokračoval jsem dál. V temnu připomínající tubus tobogánu, jsem zbaven téměř jakýkoliv viditelností  najednou nahmatal ruku. Kontakt…. Ondra křičel… “vytáhni mě, prosíííím.” Mezi tímto okamžikem a marnými pokusy uběhla desítka minut. Snažil jsem se, dýchal a tahal. Bez úspěchu. Prostor byl malý, ledový a kluzký. Má mysl si nedokázala vůbec v tom prostoru temna představit, jak je tam uvězněný. Nakonec myšlenky začaly plynout racionálním směrem. Jedna z věcí, která bránila vytáhnout ho z díry byl batoh. Vyndal jsem z náprsní kapsy na péřovce nůž. Začal opatrně rozřezávat jeho batoh a házel do skluzavky za sebou věci z něj. Spacák, rukavice, bunda, a tak dále. V jeden okamžik jsem ucítil divný balíček s tvrdými vnitřnostmi. Ruce vyhodnotily že to bude mimojiné čelovka. Hurá! Vítězství! Rozsvítil jsem ji a dal na hlavu. Konečně jsem viděl. Dílčí úspěch. Pak přišlo zděšení. Ondra byl zaklíněn hlavou a jednou rukou dolů. Tahání za volnou ruku nemělo cenu. Konečně jsem mohl účelně dělat pohyby k jeho vyproštění. V tom malém prostoru mi ho trvalo obrátit kolem dvou hodin. Vím jednoduše, proč tak dlouho. Před pádem nám zbýval stejný čas do setmění. Nyní všude tma, jen kužel světla a boj, který jsme spolu dál sváděli. Povedlo se mi nakonec převalit Ondru na sebe. Oba jsme dýchali až odedna plic únavou.
“Co tě bolí…?”
“Nic.”
Opitý radostí mi odlehlo a ostražitost odpadla.
“Tak pohni, lezeme z téhle kopky.”
Jeho pohyb byl podivně strnulý. Ze začátku jsem to přičítal času, který ho mačkal, jak v lisu, než mi to došlo.
Zlomená páteř a nalitá horní víčka, které jsem nechtěl vidět, vypovídaly špatnou zprávu.. Necítí nohy a ruce jsou strnulé. Odpovědi na otázky i místo, totálně zmatečné…
Zhasínala hvězda a odcházela v mém náručí… Trvalo to dlouhé hodiny.

Jak jsem se dostal z jícnu pekla a druhý den divokým ledovcem není důležitý… Jsem tu a ten, kdo nahoře mi dal šanci, asi chtěl, abych mohl o tom vypovědět. Naoplátku mě zatížil bolestí a obrazem, které si ponesu celý život, do posledního nádechu. Je mi Ondry, skvělého kluka, šikuly a věčného smíška, tak líto. Na mysl mi přichází sebeobviňování, proč on a né já. Tuhle bolest musím snést a šířím ji jen dál…."
 

Viz:



Před tím slovenský horosvaz informoval o nehodě Ondry a také, že se jeho blízcí pokoušejí zorganizovat zachránnou akci. Odpoledne na Facebooku slovenského Jamesu napsali:
"Dnes so zatajených dychom musíme bohužiaľ informovať o posledných, veľmi nepriaznivých správach spod Langtang Lirung. Pri návrate sa Ondrejovi stala pri zlaňovaní nehoda a dôsledkom bol jeho pád do trhliny. Nebolo v silách Máru Holečka vytiahnuť ho z trhliny von, navyše Ondro bol po páde v zlom zdravotnom stave. Po návrate Máru do základného tábora a po komunikácii Ondrových najbližších z rodiny, kamarátov i skúsených slovenských i zahraničných himalájistov, samozrejme najmä s miestnou agentúrou, sú veľké snahy dostať sa k Ondrovi.
Podľa našich informácií by ďalšia záchranná akcia mala prebiehať zajtra ráno (v noci nášho času). Veríme, že je ešte drobná nádej, že sa k nemu záchranný tím poskladaný aj z dobrovoľníkov na mieste dostane a že sa stane malý veľký zázrak..."


Viz:



Slovenský horosvaz v souvislosti s organizováním záchranné akce upozornil na výzvu Evy Milovské, která prosí o pomoc a píše, že  doufá, že Ondra žije, protože podle ní ho Marek Holeček nedokázal vyprostit a poté, co na něj křičel a neslyšel žádnou odpověď, usoudil, že Ondra je mrtvý, a sestoupil sám do základního tábora.

Zde je její výzva:



Nehodě se věnuje též diskuse pod předchozím článkem o výstupu na vrchol:

Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu
...

Standa Holec   [úpravy] 21:01 02.11.2024Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 bezcitnosť21:43:10 02.11.2024
ten článok je teda veľmi bezcitný!
edo homolaodpovědět 
 Re: bezcitnosť21:50:42 02.11.2024
To teda není.
odpovědět 
 Re: bezcitnosť23:34:21 02.11.2024
ty si bezcitný, raděj vyjádři soucit a lítost , než tady hned vypouštět, jako by jich nebylo dost
odpovědět 
  Re: bezcitnosť23:42:00 02.11.2024
A furt dokola močálem černým podél skal. Někdo vyjádří nějaký názor a pokud nezapadá do něčích představ tak hned útok, nadávky. Každý se holt na ten svět díváme svýma očima a hodnotíme svým pohledem. Smiř se s tím, že to není podle nějaké tvé osobní šablony. Dotyčný má na svůj názor nárok. Že se ti nelíbí je tvůj problém a ne jeho. Smiř se s tím.
odpovědět 
   Re: bezcitnosť23:56:31 02.11.2024
Ty seš ten poslední, kterej by mohl poučovat o tom, že maj lidi nárok na svůj názor. V tvým světě to funguje tak, že ty máš právo na svůj názor, ale jak s tebou někdo nesouhlasí, nedokážeš to respektovat a máš s tím problém.
odpovědět 
    Re: bezcitnosť00:05:07 03.11.2024
To je ale příkladná projekce postavená vzhůru nohama. Protože takto se tu chováš zejména ty. Přičemž mě jde o to abys přestal vandrovat do druhých a krapet se nad sebou zamyslel. Nechtěl by ses tak náhodou slovenskému spoludiskutéru omluvit?!
odpovědět 
     Re: bezcitnosť00:14:35 03.11.2024
Já tady ale ze sebe svatýho nikdy nedělal ve chvíli, kdy jsem v žádným případě korektní nebyl.
odpovědět 
      Re: bezcitnosť00:19:04 03.11.2024
Ale vandruješ furt do ostatních. Dokonce ani přes mou výzvu jsi nebyl schopen se slovenskému kolegovi za svůj nepatřičný útok omluvit. Tak tady prosím tě druhým nekaž, jak se mají chovat.
odpovědět 
       Re: bezcitnosť00:22:14 03.11.2024
Tak teď by ses mi měl omluvit, protože tu reakci na Edu jsem nepsal :)
odpovědět 
        Re: bezcitnosť21:56:57 06.11.2024
promiň, omlouvám se. Občas propadám pocitům závislosti na názorech druhých, u kterých hledám potvrzení své vlastní existence. Vlastně ani nemám pocit, že bych teď psal. Jsme vůbec skuteční? Existujeme vůbec? Možná po nás jdou...ne kecám, dělám si srandu, jen jsem neudržel svoji potřebu kompenzovat si podobnými výroky svůj malý vrtichvost. Kdo tohle nikdy neudělal, že? Ať žije pieta.
odpovědět 
       Re: bezcitnosť00:55:08 03.11.2024
Přesně podle očekávání ticho po pěšině. Nechtěj omluvu po jiných, když to nedokážeš sám. A ještě u toho zase vypadáš jako debil, že se nedrzis vlastních pravidel.
odpovědět 
       Re: bezcitnosť15:27:14 03.11.2024
...a stále ticho po pěšíně... :-)
odpovědět 
        Re: bezcitnosť16:06:08 03.11.2024
To víš, stále čekám, až se začnete omlouvat za to, jak jste tady i v paralelní diskusi startovali po diskutujících jen proto, že mají jiný názor a nějak se nemohu dočkat. Já už s omluvami začal, tak čekám na vás s malým v. Ne mě, těm ostatním.
odpovědět 
     Re: bezcitnosť00:15:39 03.11.2024
Jo a Edu jsem nereagoval já. Vono se to nedá poznat, když se nepodepisuje mě, viď? Paranoio.
odpovědět 
  Re: bezcitnosť23:51:34 02.11.2024
Ondra som poznal veľmi dobre a preto mi príde štylizácia článku veľmi nevhodná.
edo homolaodpovědět 
   Re: bezcitnosť00:06:24 03.11.2024
Nejhorší je řešit věci, který jsou úplný banality z hlediska toho, co se stalo. A to ty přesně děláš. Tady má být pieta, a ne další a další hejty kvůli drobnostem.
odpovědět 
    Re: bezcitnosť09:04:50 03.11.2024
velka tragedie a urcite velke hrdinstvi obou. strucnost a vecnost by mi ale byla sympatictejsi ...
j.odpovědět 

 jak to bylo doopravdy?21:48:57 02.11.2024
Nejdřív na spadlého lezce zavolal a když nedostal odpověď, pokračoval dolů. A pak najednou pád vlastně vůbec neviděl, ale hrdinně za ním slanil dolů, několik hodin u něho byl, prý není důležité jak se z trhliny dostal nahoru, ale hlavně Ondru nemáme zachraňovat. Co kdyby se náhodou ukázalo, že to asi mohlo být jinak, že?
odpovědět 
 Re: jak to bylo doopravdy?22:02:29 02.11.2024
Seš vůbec člověk? Nejdřív se schováváš za "logiku", která vede k "neobhajitelnému", a když se ti to složí jako domeček z karet, bez skrupulí svoje principy opustíš a uchýlíš se k bohapustým konspiracím. To jsi ty, Andreji?

Tohle není sranda, uvědomuješ si sakra, že těmi svými nepodloženými spekulacemi nepřinášíš nic dobrého a jen škodíš a ubližuješ?
odpovědět 
 Re: jak to bylo doopravdy?22:49:28 02.11.2024
Jsi cip. At uz to bylo jakkoli, zkus zapremyslet, nez neco pustis do etheru.
odpovědět 
  Re: jak to bylo doopravdy?23:12:39 02.11.2024
Vždyť má pravdu předseda 21:48:57 02.11.2024.

Ať už to bylo jak chce, je v zájmu všech, aby se vyjasnilo, jak to přesně bylo. Jednotlivé verze si zjevně protiřečí a tak jen svědectví nestranných záchranářů může přinést světlo do toho, co se stalo. Pokud by měl Mára čisté svědomí, tak by od záchranné akce takto okatě neodrazoval.

Smrdí to na sto honů a žádnou vaší agresivitou to nezakryjete.
odpovědět 
   Re: jak to bylo doopravdy?00:03:53 03.11.2024
Ty máš tak co kázat o agresivitě, se podívej na svoje příspěvky. Co chceš svou agresivitou zakrýt ty? (sarkasmus)
odpovědět 
    Re: jak to bylo doopravdy?00:10:24 03.11.2024
Já na rozdíl od tebe nepotřebuji nic zakrývat. Dokonce si zpravidla vystačím i bez expresivních výrazů, pokud si o ně dotyčný neřekne sám. Jsem celkem v pohodě na rozdíl od tebe.
odpovědět 
     Re: jak to bylo doopravdy?00:19:03 03.11.2024
Nepochopil, nevadí, vysvětlím. Dívej: agresivní chování jiných vysvetluješ snahou něco zakrýt. Ty se taky chováš agresivně, takže se tě podle tvé vlastní logiky ptám, co chceš agresivním chováním zakrýt ty.

Pokud jde o expresivní výrazy, je už pozdě ze sebe dělat svatýho pro tebe i mě, to bylo hodně chabý.
odpovědět 
      Re: jak to bylo doopravdy?00:24:29 03.11.2024
Víš on je poněkud rozdíl, když na nějakého agresivního reaguješ jeho výrazy a nebo když po někom agresivně vystartuješ.
odpovědět 
       Re: jak to bylo doopravdy?00:29:08 03.11.2024
Tak teď jsi například reagoval expresivním výrazem na korektní příspěvek, takže máš smůlu.

A jako vždycky, když se ti to nehodí, jsi jsem k věcné části nevyjádřil. To je tak, když dojdou argumenty...to už jsi mě i v minulé diskuzi a víme, kam to s tebou vede - rozhodně ne k věcné diskuzi.
odpovědět 
        Re: jak to bylo doopravdy?00:40:05 03.11.2024
Jenže vtip je totiž v tom, že nepochopil si to ty. Ono to totiž smrdí kvůli Márovým rozporům. Ne kvůli vaši agresivitě. Ta jen na tom nic nemění.
za to, že jsem nerozebral tvůj komentář slovo od slova se omlouvám. Expresivní výraz jsem tam však dal záměrně. Bylo mi totiž jasné, že se ho chytněš jak hovno košile a pojedeš tu svou ohranou písničku, ze které je patrné, že ti o věcnou diskusi vůbec nejde. Že si vystačíš s pocitem, že máš navrch.
odpovědět 
         Re: jak to bylo doopravdy?00:53:58 03.11.2024
Stavíš to na tom, že v té první informací šlo o Márova slova, což je ale spekulace, fakt je, že nevíme, či slova to jsou.

Ty vole, aspoň si to.po sobě přečti, jasně jsi řekl, že se tady lidi snaží agresivitou něco zakrýt (údajná protichůdná Márova slova), takže otázka, co se svou agresivitou snažíš zakrýt ty, je zcela na místě, tak co tady zkoušíš?

No, tak jestli jsi tam dal ten expresivní výraz záměrně, tak seš pěkně blbej, protože ses sám popřel. A to, že na to upozorním, je logický.
odpovědět 
          Re: jak to bylo doopravdy?01:05:34 03.11.2024
Nikdo jiný, kromě Máry u toho nebyl, takže ani nikdo jiný nemohl první verzi vytvořit. To není spekulace, to je logický závěr.

Tak jinak, já na rozdíl od vás a speciálně tebe se snažím chovat neagresivně. Pokud jsem někde ostřejší, tak jako reakce na agresivního předřečníka. Tudíž nic nezakrývám, ale nastavuji zrdcadlo.

odpovědět 
           Re: jak to bylo doopravdy?01:13:22 03.11.2024
O nedorozuměních nebo špatných předání informací jsi určitě slyšel, ty logiko. Na mě jsi byl byl agresivní na první dobrou, aniž bych byl agresivní já. Hned jsi řekl, že jsem hloupý. Já akorát napsal, že je hloupý tvůj příspěvek. To je rozdíl. Ty jsi argumentoval ad hominem. Tak ze sebe nedělej svatýho.
odpovědět 
            Re: jak to bylo doopravdy?08:37:27 03.11.2024
Tento tvůj názor, že by šlo o nedorozumění v důsledku špatně předaných zpráv nesdílím. Nevěřím tomu, že by se rodina s Márou nespojila napřímo nesnažila se od něj zjistit přesný stav věci. Mám zato, že když by od Máry měla jednoznačnou informaci o tom, že by mu Ondra vyhasl pod rukama, že by nehnala další lidi do záchranky s předem jasným výsledkem, s vědomím, že riskuje i jejich životy. Naopak o Márovi si nedělám žádné iluze. Tady se sice bohorovně šermuje s psychiatrickými termíny, každý nepohodlný diskutér se nálepkuje, ale dle toho, jak se mi jeví, tak jestli je zde někdo narcis, tak je to právě Mára. Viz toto jeho vyjádření a jeho rýmovačky na závěr stručné verze. Co se týče dalšího, tak zrovna hned ta tvá první reakce mi přišla neadekvátní mé úvodní. Proto jsem také zareagoval takto. Ale nedělám si iluze, že bys to uznal.
odpovědět 
             Re: jak to bylo doopravdy?15:20:06 03.11.2024
Prořekl ses, že svůj názor nezakládáš na faktech, ale na tom, čemu věříš. Čili se jedná o spekulaci a na jejím základě vynášíš závažné soudy, které mohou jedině ublížit, ale nepomohou ničemu. Je úplně jedno, čemu věříš, nebo co se domníváš, k tomuto se lze vyjádřit jen na základě faktů. Stavíš se tady do role bojovníka za pravdu, přitom od začátku o Márovi píšeš s despektem, a ne nestranně.

Taky se sám rozčiluješ, když někdo něco
řekne o tobě kvůli prkotině, což je do očí bijící paradox.

S útoky ad hominem jsi prokazatelně začal ty.
odpovědět 
              Re: jak to bylo doopravdy?19:42:36 05.11.2024
Vůbec ne. Své názory formuluji na základě dostupných informací. Pokud jde o to, čemu věřím, tak to že jejich nositelé je poskytují veřejnosti korektně bez postranních úmyslů. A z těchto informací vyvozuji to, co z nich vyplývá. Pokud jde o Máru, tak pokud první informace hovořily o tom, že veškerá jeho první pomoc spočívala v tom, že do trhliny zavolal Ondro a když se nikdo neozýval, tak že měl záležitost vyřešenou. Tak to pom ně nechtěj žádný obdiv a uznání. Že to pak Mára popřel je věc zcela jiná. Žádný důkaz potvrzující jeho oficiální verzi nepředložil. Na mě ten jeho text věrohodně nepůsobí. Krom jiného tím, že odrazuje od snahy v pokračováni záchrany. Tak to sorry. v takovém případě jeho verzi popírající tu první neberu.

Jinak já se na rozdíl od tebe tady nerozčiluji. Jsem v klidu. Jen se pozastavuji nad nesoudností některých.

Co se týče tvého "ad rem" ty mou věcnou poznámku zaregoval "věcně" tak, že z něho tvá osobní zášť jen sršela. Že jsem ji přečetl szcela správně, jsi potvrdil hned dalším velmi hrubým komentářem, či přesněji celo řadou velmi sprostých nadávek vůči mě, po mé velmi jemném poznámce na tvůj intelekt. Přičemž má poznámka vycházela z té tvojí reakce. Takže klídek.
odpovědět 
               Re: jak to bylo doopravdy?14:16:21 09.11.2024
Inu řekl bych, že spousta komentářů plně odpovídá dnešní"progresivní,pokrokové" době. "Slušné" nálepky, přirovnání,arogance a t.d. Ergo to co se říkalo v hospodách jede dnes naplno na veřejnosti.
Honzaodpovědět 
             Re: jak to bylo doopravdy?15:21:34 03.11.2024
Na jednu stranu je ale dobře, že ses prokecl, že spekuluješ na základě svých domněnek a s fakty to nemá nic společného.

odpovědět 
              Re: jak to bylo doopravdy?19:43:47 05.11.2024
O žádném "prokecnutí" nemůže být vůbec řeč. Viz výše.
odpovědět 
 Re: jak to bylo doopravdy?23:37:31 02.11.2024
prostě dnešní doba.. slepá ulička vývoje lidstva, podle mě se lidé zblázní. budou plné blázince. jebne jim nad nekonečno teoriemi a konspiracemi. normálně jim mrdne...kéž by se to stalo tobě.. myslím to vážně. aby sis uvědomil jaké sračky a jedy pouštíš mezi lidi..
odpovědět 
  Re: jak to bylo doopravdy?00:19:37 03.11.2024
+1
odpovědět 
 Re: jak to bylo doopravdy?17:17:34 03.11.2024
úprimnú sústasť.
Muselo to byť inak ako vraví Holeček. Ak zlaňoval Ondro, lano mal on. Ako teda Holeček zlanil za ním?
Ale chápem, že v himalayach ide každý za seba a sú situácie kedy sa pomôcť nedá.
Jožoodpovědět 
  Re: jak to bylo doopravdy?18:33:40 03.11.2024
V te FB zprave M. Holecek pise, ze slanil a lano mel porad ve slanovaci pomucce, jen ho povolil.

Je nechutne, jak tu gaucovi odbornici z tepla strili odsudky.
Zzodpovědět 
   Re: jak to bylo doopravdy?19:04:17 03.11.2024
Jj, ale také tvrdí, že z důvodů rychlosti slaňovali stěnou souběžně, ale zrovna tady, kde se měly s Ondrou údajně vytrhnout Abalakovy hodiny měl dle poslední Márovy verze slaňovat každý sám.

Za druhé. Celou dobu jim ty Abalakovy hodiny zvládaly zatížení obou, ale vytrhnou se zrovna ve chvíli, kdy jsou zatíženy jen jedním lezcem.

Není to nějaké zvláštní?
odpovědět 
    Re: jak to bylo doopravdy?19:52:59 03.11.2024
Treba jeli soubezne tam, kde bylo kotveni 100%, a tam kde to vypadalo naprd, se na lane stridali. Nebo v tehle casti nic nepadalo, tak tolik nespechali. Nebo (nejspis) neco uplne jinyho.
Zzodpovědět 
    Re: jak to bylo doopravdy?22:05:24 06.11.2024
a ono se snad někde psalo, že ta předchozí slanění byla z abalakových hodin? Si zase vymýšlíš realitu, jaká se ti hodí, co? To máš potom těžký.
odpovědět 
     Re: jak to bylo doopravdy?19:04:27 14.11.2024
Když už jsme u oněch Abalakovývh hodin, popis je uveden v metodice. Uvažoval snad někdo o tom, jak jsou posazeny, ergo zda kolmo či pod pozitivním či negativním úhlem a zkoušeĺ následně jejich pevnost? Je známo, že některé borháky jsou pod úhlem vrtány a osazovány. Nějaký důvod tu bude. Asi je to otázka spíše pro správce, kteří je osazují...
HonzaKodpovědět 
     Re: nebylo to soubezne08:51:32 15.11.2024
Rika to v tom rozhovoru, Mara jel prvni a mel sroub jako pojistku, Ondra jel druhej a vybral ten sroub.
odpovědět 
  Re: jak to bylo doopravdy?09:36:39 05.11.2024
Spekulace: hodíš dvě lana, slaníš třeba 30m na svah, houkneš nahoru že je volno a dál jdeš ale pořád s lanem furt ve slaňovátku. Rupne slaňák a ten druhej může spadnout 60m z toho 30m do díry aniž by za lano zatáhl. Takže ten první má obě lana a jestli měli 60tky tak měl 2x 30m volnýho lana. A chytrej kokot tu hned blije přímý obvinění že to muselo být jinak..
Víte o tom úplný hovno, jediná verze bez spekulací tu je ta od Máry, takže dokud se neprokáže opak tak držte hubu a chytrý kecy si nechte pro sebe. Stalo se neštěstí, anonymně tu kopat do spolulezce na základě spekulací a bujný fantazie vám přijde normální??
odpovědět 
   Re: jak to bylo doopravdy?11:58:39 05.11.2024
Promiň, ale když budeš mít po doslanění lana stále ve slaňovací pomůcce, tak ten nahoře neslaní, protože se mu budou tak šíleně kroutit lana, že to svět neviděl... Nebyl jsem tam, nesoudím, jen komentuju odborníka na slaňování... Ondrovi ať je zem lehká a Máro ty se drž!
Jirkaodpovědět 
    Re: jak to bylo doopravdy?12:33:16 05.11.2024
Běžně si při dojezdu na další štand nechávám lano ve slaňovátku nebo na prusíku (když je slaňovátko žhavý), 1. aby mi ho neodevlál vítr a já nezůstal ve stěně bez lana, 2. kdyby ten štand se mnou vysvištěl tak zůstanu viset za ten horní.
A žádný větší kroucení než když jsou oba fousy volně ve vzduchu nepozoruju. Podobně na skalkách když se půlka lana válí na zemi.
A popis vejš je jen jedna z možností jak prvnímu mohlo zůstat dost lana na slanění do trhliny.
Zabije se ti před očimá kámoš, tak těžko budeš psát vybraným slohem a bez chybiček. Těch se tu ale okamžitě chytá pár anonymních gaučových kokotů a užívaj si jak si do něj můžou kopnout. Neskutečná lůza... Podobně hyeny z bulváru (a tim nemyslim Horydoly, tak je jen shrnutí známých faktů, spekulace ani obviňování tam nejsou ani náznakem.)
odpovědět 
     Re: jak to bylo doopravdy?17:04:30 05.11.2024
Jo jo to děláš dobře že nechávaš rozpálené "slaňovadlo" na laně. To ti doporučuji dělat co nejčastěji a co nejdéle. Pak si jen pořádně odskoč a při troše toho štěstíčka (pro nás) už tu nebudeš prudit :D.
. odpovědět 
      Re: jak to bylo doopravdy?17:10:14 05.11.2024
Si to přečti ještě jednou a pomalu, třeba si tam všimneš jedný poznámky vo prusíku ty prudítko...
odpovědět 
       Re: jak to bylo doopravdy?22:09:22 06.11.2024
to máš marný, von si tu realitu prostě neověřuje ani když to má napsaný přímo před vočima. Neléčitelný. Prostě si lano necháváš ve žhavým kyblíku, protože on to tak prostě chce číst a hotovo, tak nediskutuj :-D
odpovědět 
    Re: jak to bylo doopravdy?14:25:26 09.11.2024
Z minulých diskuzí....
Při používání jakéhokoliv slaňovadla ke kroucení dochází. Včetně kýblů.
Petr Jandík
Po slanovani 750 metru po plotnach v Norsku tohle podepisu...krouti se jako praseti ocas!
Cus Michal.
Honzaodpovědět 

 RIP + pridať 15°23:12:23 02.11.2024
Ondrej Húserka, odpočívaj v pokoji! :(((((
Úprimnú sústrasť vyslovujem rodine a blízkym.

Je to strašne smutné.

PS Pre budúcnosť by som navrhoval vŕtať tie hodiny 60stupňové...
M.odpovědět 
 Re: RIP + pridať 15°11:39:07 03.11.2024
dobre sa nám špekuluje z nedeľného tepla, prečo rupli hodiny,
RIP
PKodpovědět 
  Re: RIP + pridať 15°13:55:56 03.11.2024
Pozerám že verzia o zlaňovaní sa úspešne ujala.
M.odpovědět 
   Re: RIP + pridať 15°09:23:09 05.11.2024
Máš snad jinou verzi? Mmch. 2x 45°je 90 a to je správně...
odpovědět 
    Re: RIP + pridať 15°01:03:53 10.11.2024
Nie je to správne. Pevnosť rovnostranného trojuholníka bude vyššia ako rovnostranného pravouhlého.

Verzia o zlaňovaní je hodená do obehu a či je pravdivá... prosto je priestor pre pochybnosti. V prípade úmrtia osoby by okolnosti mal overiť niekto úradne daný. Mám obavy že v tomto prípade nepálsky vyšetrovateľ a jediný svedok je už mimo jeho dosah. Čiže chalan sa vyparil a všetko je akože OK - keď nič iné tak spolulezec by úradom mal podať vysvetlenie formou výpovede. Bez toho aby bol nejak podozrievaný a obhajoval sa, ale preto, že jednoducho je jediná osoba kompetentná objasniť úmrtie obete.
M.odpovědět 

 Lantang06:48:58 03.11.2024
Proč zde teď popisovat jak se slanuje?jak se vrataji abalaky??/jeste špatně!proc stanovovat diagnózy a popisovat veřejne stav Ondry?Proc je tohle zapotřebí???????tohle je mimo-úplně


Pieta

Prosim
Tomodpovědět 

 ..06:56:18 03.11.2024
Je mi to nesmírně líto.
Hodpovědět 

 R.I.P. Ondreji07:18:49 03.11.2024
Článek je krásný a mrazivě děsivý. Oba si museli prožít peklo a vidět umírat kamaráda při nebezpečném sestupu za ním s nasazením všech zbylých sil tomu vůbec nepřidalo. Nelze to nijak komentovat. Je to velmi smutné. Upřímnou soustrast, Ondreji odpočívej v pokoji.
odpovědět 

 R.I.P. Ondreji07:19:02 03.11.2024
Článek je krásný a mrazivě děsivý. Oba si museli prožít peklo a vidět umírat kamaráda při nebezpečném sestupu za ním s nasazením všech zbylých sil tomu vůbec nepřidalo. Nelze to nijak komentovat. Je to velmi smutné. Upřímnou soustrast, Ondreji odpočívej v pokoji.
odpovědět 

 Ondrej07:43:53 03.11.2024
Měla jsem ho moc ráda, takový zlatý kluk vysmátý to byl...
M.A.odpovědět 
 Re: Ondrej08:20:45 03.11.2024
Škoda tak velmi talentovaného a mladého lezce.jeho výstupy a prvovystupy mluví za sebe.nahoda je blbec,to se mohlo stát Márovi když by slaňování on druhý .upřímnou soustrast.
Zodpovědět 
 Re: Ondrej15:08:58 23.11.2024
Je milé, že jsi měla toho kluka zlatého, vysmátého, moc ráda. Je ještě milejší, že jsi ho dokázala zasvětit do tajů tobě tak mistrných. Nezůstal tedy v nevědomí. t.s.
odpovědět 
 Re: Ondrej15:08:58 23.11.2024
Je milé, že jsi měla toho kluka zlatého, vysmátého, moc ráda. Je ještě milejší, že jsi ho dokázala zasvětit do tajů tobě tak mistrných. Nezůstal tedy v nevědomí. t.s.
odpovědět 
  Re: Ondrej18:32:44 27.11.2024
Zda je t.s. myšlena ta rozevlátá, lezecká diva z BW, souhlasím a podepisuji v plném rozsahu, že nezůstal v nevědomí. Jakožto kurzista HŠ na BW a posléze individuální klient, měl jsem tu čest být taktéž zasvěcen do tajů polezecké části výuky. Lze jen zopakovat, nelze nezůstat v nevědomí.
Kar.odpovědět 
   Re: Ondrej14:56:12 03.12.2024
Mišu?!? No potěš koště!
Honzaodpovědět 
    Re: Ondrej18:44:00 07.12.2024
Ano, to je ono. Užil si to. Stejně tak, jako mnoho dalších m.a. idolů. Nevyvolení ale nemusí smutnit. Její bezskrupulózní slogan zní jasně - kdo platí, ten klátí.
Kar.odpovědět 

 †††09:01:28 03.11.2024
R.I.P. Ondrej Húserka. Hodně psychických sil Márovi, který bude zcela evidentně na pranýři. Když vidím všude (iDnes a spol.) ty příspěvky plné konspiračních teorií...
Corvusodpovědět 
 Re: †††10:04:59 03.11.2024
A tobě to vážně všechno nepřijde zvláštní? Rodina pořádá zachrané akce i když Mára tvrdí že s ním byl až do konce a nezapomene ve své beletrii zdůraznit aby ho nikdo nehledal?! V prvních informacích bylo info od rodiny že na něj po pádu Mára volal a když se neozval tak šel do základního tábora protože mu nemohl pomoc. To zapomněl rodině říct že k němu slanil a byl s ním až do konce? Nebo to jako rodina zapomněla uvést v tom prvním infu? Nebo to rodina ví a Marovi nevěří?To co se stalo je samozřejmě tragédie nicméně těch otazníků a rozporů je tu víc než dost!A názor který je tu hojně zastoupen "vox Mára,vox Dei" fakt neberu.
Rádio Jerevan odpovědět 
  Re: †††10:09:46 03.11.2024
A proto je důležité,aby se tam někdo vrátil a Ondru našel. Pak ať si Marek píše třeba celovečerní film.
Petraodpovědět 
   Re: †††16:00:02 03.11.2024
Už se asi nestane, bohužel. Jednak a to hlavně tím pohasla i teoretická šance, že by to mohl přežít a podařilo se jej zachránit a jednak si už Mára bude moci vykládat co chce. S výjimkou rozporů v jeho verzích mu nikdo nic nedokáže.
odpovědět 
    Re: †††16:53:42 03.11.2024
Nevěřím,že by to rodina a přátelé tak nechali. Čas pravdu přinese.
Petra odpovědět 
  Re: †††10:17:50 03.11.2024
Jestli mi to přijde zvláštní nebo ne, jestli jsou Márova slova upřímná nebo ne, jestli to bylo tak či onak je ZCELA irelevantní. Já si mohu myslet cokoliv. Stejně jako ty. Stejně jako každý. Mám ale dostatek inteligence na to, abych neposuzoval, nehodnotil, nevytvářel negativní konotace a především nevytvářel konspirace a nepsal nějaké své "závěry" či "nápady" JAK TO BYLO. V momentě, kdy sedím v teplíčku doma, cucám kafe a láduju se chlebem se špekem, nemám ani co by se za nehet vešlo jakékoliv právo COKOLIV hodnotit nebo se vyjadřovat jako konspirační dobytek. U toho, co se stalo, byl pouze Mára Holeček. NIKDO jiný. Já chápu, že dnešní doba si žádá své, tj. blejt konspirace, na sockách šířit dezinformace, vše bagatelizovat a zpochybňovat a šířit jeduplné a toxické sračky. Ale já (sorry jako) k této vřeštící menšině, k těmto jelitům, prostě nehodlám patřit. Čili promiň, ale tebou vznesené otázky jsou pro mne naprosto irelevantní. Ty otázky, na které toužíš znát odpověď, ti může říct pouze Mára. Takže se obrať přímo na něj. Všechno ostatní je úplně zbytečná snůška domněnek, které mohou být daleko od skutečných událostí. Navíc o pátrání po tělu Ondřeje je v této chvíli v plném proudu. Zcela poslední informace, kterou jsem nyní četl je, že se vrtulníku nepodařilo kvůli mlze vzlétnout. Čili bude lepší držet pysk a nevyjadřovat se (jako každej) a počkat si na návrat Máry a jeho případnou výpověď (bude-li nějaká) nebo si počkat na závěr záchranářů (dostanou-li se k Ondřejovi). Já mám také hromadu myšlenek a otázek, ale (opakuji) nejsem takové jelito, abych se o nich rozepisoval na internetech. Howgh!
Corvusodpovědět 
   Re: †††11:29:40 03.11.2024
Když nechceš, tak se nevyjadřuj, ale ani si neuzurpuj pravomoci zakazovat druhým, pokud to oni mají jinak.
odpovědět 
    Re: †††22:17:30 06.11.2024
on ti nic neuzurpuje, jen píše svůj názor. Zajímavý, jak se oháníš právem na názory a nesouhlasy bereš jako uzurpování. Tohle je na hlubší zamyšlení, nemyslíš? (vím, že ne, to byla jen řečnická)
odpovědět 
     Re: †††08:13:05 07.11.2024
Ano, máš tech. Pisatel svůj komentář vztahoval na sebe. Jen u toho krapet některé části textu psal velkými písmeny, jakoby chtěl ukřičet ostatní v psané podobě a já se více než na znění vět soustředil na jeho formu, která pak u mého vnímání nakonec převážila. Za což se jeho autorovi omlouvám.
odpovědět 
      Re: †††19:48:43 07.11.2024
ok. Ty kapitálky nemusí znamenat vždycky křik, když tady na zastaralým lezci není možnost jiným způsobem ukázat, na kterých částech textu leží důraz.
odpovědět 
  Re: †††06:06:36 08.11.2024
Plny souhlas! Ja si myslim že tohle zodpovi nejlepe ten kdo Maru zna. Už se stalo x-krat že se pravda ukazala až po čase, po letech, napr. pribeh italskeho prvovystupuu na K2 po 50 letech...
Pedroodpovědět 

 Záchranáři 09:01:51 03.11.2024
S úctou k Ondrovi přeji,aby záchranáři nevzdávali víru a naději.
A Marek snad bude mít alespoň krapet soudnosti a nebude kromě vlastní glorifikace ještě sepisovat děkovnou řeč k přebírání ceny fair play.
Já bych s ním nešla ani na Sněžku.
Petraodpovědět 

 Zazrak09:20:12 03.11.2024
Dnes ráno měla byt další záchranná akce, sehnala se helikoptéra a 5 členny záchranný tým zkušených horolezců, nepodařilo se vzlétnout kvůli mlze :(((

odpovědět 

 Smutok12:36:16 03.11.2024
Velky smutok :(
Tato diskusia by sa mala zrusit uplne. Je to nedostojne a nic dobre z nej nevyplynie.
M.odpovědět 
 Re: Smutok13:10:10 03.11.2024
Absolutne nerozumiem tomu preco majitel tohoto webu od zaciatku diskusiu umoznil, s ohladom na to, ake prispevku tu standardne byvaju.
Michalodpovědět 
 Re: Smutok14:12:33 03.11.2024
Tak páni pardón, ale tu cenzúra nie je ani trochu namieste. Ondrejovi život nevrátime, no pár vecí tu na 1. pohľad evidentne nesedí až bijú do očú, a toto nie je prvý prípad, dokonca vo viacerých ohľadoch.

Takže berúc ohľad na pozostalých + priameho účastníka, je adekvátne požadovať vysvetlenia a sformulovať pár zásad, ktorými by sa aj tí najlepší lezci mali riadiť vo vlastnom záujme, lebo ani schopnosť liezť desiny nezaručuje výnimku z pôsobenia gravitácie.

Mňa by napríklad zaujímalo, či sa pri zlaňovaní z ľadovcových hodín elitní páni lezci a dámy lezkyne obťažujú všetci okrem posledného poistiť si zlaňák ešte ďalšou skrutkou a podobne... ale to len tak naokraj a iba jeden z námetov.

DAV s Pitom Schubertom išli po detailoch nehôd a vďaka ich analýze a úsiliu my všetci nasledovníci máme k dispozícii mnoho užitočných informácií ohľadom bezpečnosti. Tento šport je z podstaty rizikový, preto to nikto nemá brať akože sa tu niekto bahní v senzáciách a krutých emóciách, ale z tohto aj ostatných nešťastí sformulujme nejaké poučenie nad rámec Mládkovho Horolezci horolezkyně horolezčata nelezte na skálu co je hodně špičatá.

Vďaka za porozumenie.

Ondrej mohol mať pred sebou ešte 50 rokov radostného života, je to hrôza čo sa stalo.
M. (tiež)odpovědět 
  Re: Smutok16:10:11 03.11.2024
Je to příběh s velmi smutným koncem.Upřímnou soustrast blízkým.
I s ohledem na Ondrovu skromnou a upřímnou povahu, mě nesedí Márova zpráva plná kudrlinek, jako by šlo o romantický příběh z hor. Ale to je můj názor. Doufejme jen že Márová verze je pravdivá, ví do jaké trhliny Ondro spadl a je tady ještě alespoň minimální naděje na záchranu....
H.odpovědět 
 Re: Smutok09:15:07 04.11.2024
Souhlas!
Davidodpovědět 

 Víme 16:39:07 03.11.2024
jen o jedné Márově verzi. Kde se vzala ta druhá, to nevíme, můžeme jen spekulovat. Rozpory jsou zjevné, ale jen proto vznášet, nebo i jen naznačovat! závažná obvinění, očerňovat neprávem něčí jméno a dělat mu tak alespoň potenciálně ze života peklo, to může jen lidský odpad bez špetky lidství. A nejhorší je, že se tenhle odpad zaštiťuje údajnou snahou hledat pravdu a při tom je od první chvíle patrný negativní vztah k Márovi a určitě ne nestrannost.
Vlčákodpovědět 

 Slanění 17:32:40 03.11.2024
Ja nezastávám žádnou konspirační teorii ale jak to bývá takhle v horách? To s sebou maji tři lana? Jako slaňovali na dvojickach ne? Nebo jen ja jedné dvojicce a druhou měl Mára v batohu ?
Ktzodpovědět 
 Re: Slanění 18:21:34 03.11.2024
Na fotkách na FB jsou dvě lana - modrý a zelený. Slaňuješ poslední krátkou dýlku před nějakou policí nebo spočinutím, tak si na to vezmeš jen jeden pramen dvojčat a druhej dáš do báglu. Nepřijde mi to jako natolik nepravděpodobnej scénář, aby kvůli tomu bylo nutný rozjíždět konspirace, který zatím stojí na dosti hliněných nohách.
honzaodpovědět 
  Re: Slanění 18:58:01 03.11.2024
to nebyl pokus o konsirace, jen me tahle varianta nenapadla, protoze se moc v hroach / vicedelkach se dvemi lany nepohybuju
ktzodpovědět 
   Re: Slanění 20:48:27 03.11.2024
Tak proc se k tomu vyjadrujes ?
Modpovědět 
    Re: Slanění 23:02:24 03.11.2024
Taky že se k ničemu nevyjádřil.

Každá věta co napsal končí otazníkem a doslova se ptá jaká je praxe v horách že neví.

Takže co kdyby ses naučil nejdřív číst a až pak se navážel do lidí.
Xxodpovědět 

 Smutek18:18:51 03.11.2024
Je to těžká chvíle a smutný příběh. Velká škoda života mladého horolezce, byl mi moc sympatický. Berte na Máru alespoň trochu ohled - musí být v šoku a možná jsou ty verše a jazyk jedno z mála čeho se teď drží. Pravdu nechte času a nesuďte, aby sami jste...
Karbyodpovědět 

 Sraz dezolatu19:20:41 03.11.2024
R.i.P.
Tady je tak neskutečně nablito,že když ne TO pro pomluvu tak aspoň prakticky celou tuhle diskusi smaznout. Gaucovi chytraci vi uplny , ale nebrání jim to spekulovat jak to určitě mohlo být a házet bláto z anonymni tmy. PS když už takhle blijete,tak byste měli mít koule podepsat se pod to.
odpovědět 

 Stando nejde to smazat?20:15:05 03.11.2024
Ahoj Stando. Nedělám to rád, ale nemůžeš tuhle nechutnou diskusi smazat? Když k tomu chce někdo něco říct, ať vystoupí z anonymnity sociálních sítí, řekne, jak se jmenuje a veřejně vyjádří svůj komentář..
Michal Džmuráň odpovědět 

 Márovi posledný odstavec. Nenávistným príspevkom celý text.20:23:51 03.11.2024
Do hôr a určite na vrcholové akcie hodné zlatého cepínu chodia len ľudia, ktorí veľmi dobre vedia, čo robia. Dobrovoľne podstupujú riziko, že sa nevrátia.
Stala sa nehoda s nešťastím na konci. Od Máru prišiel popis udalosti tak, ako to on vie popísať. Použil rovnaký jazyk, ako keby došiel šťastne aj s parťákom až dole. Je to verzia pre verejnosť. Pre Ondrových blízkych možno bola iná verzia, ale do toho nás nič nie je.

Nikto z nás nemôže Máru súdiť. Môžme mu akurát vyjadriť spolupatričnosť, snažiť sa ho povzbudiť a potešiť. Veď on je teraz vo veľmi ťažkej situácii, nepotrebuje ešte pridávať od niekoho ďalšieho, navyše úplne cudzieho.
Boli tam spolu dvaja, ale obaja šli dobroboľne. Zodpovedali jeden za druhého, ale nie spôsobom, akým otec zodpovedá za svoje malé dieťa. Bola to rovnocenná spolupráca.

Píšem z vlastnej skúsenosti. Z kamarátom sme si odtrhli lavínu. Mne sa z nej zázrakom podarilo dostať. Spravili sme chybu, podcenili sme situáciu. Robil som, čo som mohol, ale kamarátovi už nešlo pomôcť.
Na pohrebe mi náš spoločný parťák poďakoval, že som sa o nebohého postaral ako som vedel. Manželka po nebohom mi so slzami vravela, aby som si hlavne nič nevyčítal. Ona to mala najťažšie a pritom prejavila toľko lásky a odpustenia. Nevedel som ju potešiť, nemal som ako. Šlo len spolu plakať.

Ak niekto cudzí v takej situácii príde a začne moralizovať, súdiť a kázať, navyše v anonymnej internetovej diskusii, asi nevie, aké zlo robí. Nikomu tým nepomôže. Iba tak ukazuje svoju vlastnú slabosť - sám nedokáže nijako pomôcť, tak sa aspoň vybíja na druhom.

K nezrovnalosti výpovedí. Prvá správa prišla od slovenského Jamesu. Druhá od samotného Máru. Líšili sa. Rozdiel mohol vzniknúť nedorozumením pri predaní prvotnej informácie od Máru, na základe ktorej James napísal svoju správu a začal organizovať zásah. Ku skomoleniu mohlo dôjsť po ceste, Mára mohol niečo v strese povedať nejasne, druhá strana mohla chcieť počuť, že nádej ešte žije. Nikto z nás to nevie. Najmä, nič to nesvedčí o nejakom Márovom úmysle o skreslenie skutočnosti.

Opäť môžem doložiť z vlastnej skúsenosti. Pri nahlasovaní nešťastia HZS som presne popísal miesto pre pristátie vrtuľníka. Ale keď som večer na stanici popisoval náš výšľap, poplietol som sedlo, cez ktoré sme prešli. Aj keď sa ma na to opakovane pýtali, tak som to ešte potvrdil.
Jednoducho v strese a vyčerpaní človek ľahko niečo povie nepresne, alebo nejasne. Prípadne, aj jasnú výpoveď stále môže ešte skomoliť druhá strana.

A preto, ľudia, správajme sa ľudsky!

Mára, aj keď netušíš, kto som, drž sa, prajem Ti najmä teraz veľa sily! Ešte toho určite veľa dobrého spravíš a budeš naďalej inšpiráciou pre mnohých ľudí.
Miroodpovědět 
 Re: Márovi posledný odstavec. Nenávistným príspevkom celý text.20:37:32 03.11.2024
+1
Otaodpovědět 
 Re: Márovi posledný odstavec. Nenávistným príspevkom celý text.20:39:52 03.11.2024
Velmi hezky napsané.

Upřímnou soustrast rodině a všem blízkým. Hodně hořké sousto...
Adamodpovědět 
 Re: Márovi posledný odstavec. Nenávistným príspevkom celý text.20:44:21 03.11.2024
Tohle přece všichni vědí.
Učit děti malou násobilku tam, kde mají projevit soucit, ne analýzu, je naprd.
Nic ve zlým.
odpovědět 
 Re: Márovi posledný odstavec. Nenávistným príspevkom celý text.20:49:36 03.11.2024
díky miro za vyjadreni podobnych myslenek, maro drz se!
petrodpovědět 
 Re: Márovi posledný odstavec. Nenávistným príspevkom celý text.09:33:09 04.11.2024
Moc hezky napsáno, Miro.

Dva na smrt unavení chlapi sestupují z vrcholu hory (ano, šli tam dobrovolně, ve svém zájmu, s vědomím rizika) a stane se neštěstí, které v takových případech není nikdy daleko, při kterém jeden z nich bohužel zahyne.
Samozvaný "hněv lidu" (představovaný několika málo anonymními(!) jedinci) pak označí toho druhého za špatného a jakoby zodpovědného, jaksi automaticky. Nepřekvapuje mě to, lynč, ať se nazývá jakkoli, je lidovou zábavou odjakživa. (Nic proti shromažďování důležitých informací o tragické události a jejich porovnání a vyhodnocení, v rámci všech dostupných možností. To je samozřejmé a nutné.)

Je mi líto, co se stalo.

R.I.P. Ondrej.
Upřímnou soustrast Tvé rodině, blízkým, přátelům.

A Ty Máro, drž se.
 ivošodpovědět 

 Eva Milovská fb post21:57:13 03.11.2024
Nedalo mi to a našla jsem post, na základě kterého začala pátrací akce. Tady je to cele včetně dvou update. Je to veřejně dohledatelné na fb. 
UPDATE 2 : Thanks all for sharing and help.
Thanks to agency 14summits for work they have done. Thanks to all who have offered their help. Everything that could have been done was done. Please respect, that nobody from family is blaming anybody for this situation. There was some miscommunication and no clear view on the situation at the beginning. We wanted to do all that we could do to save Ondrej.

UPDATE: tomorrow morning will Nepal-Ukraine team go to that place and will do the best. thank you everybody for any help.

HELP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
2 days ago, after first successful ascent of East Face of Lantang Lirung, during the descent Ondrej Huserka felt into the crevasse. His partner - Marek Holecek was not able to recover him and after shouting to him and hearing no response, he assessed that Ondrej is dead and descended alone to the base camp. Yesterday was a helicopter rescue flight and nobody was willing to descent onto to glacier due to some objective dangers of the place. We have hope that Ondrej is still alive.
We appeal to the agency 14 Summits Expedition who was in charge of that expedition to organize tomorrow the next flight. We appeal to all experienced alpinists who are currently in Nepal – please help. If you are able to – go there with rescue team.
The case of Anurak Maloo rescued by Adam Bielecki and Mariusz Hatala after being trapped in crevasse for 3 days demonstrates us, that there always should be hope.
Hoping family : sisters and brother with, Ondrej`s parents, girlfriend

Please help, contact, push agency or anyone to help
Agency : +977 985-1056107, https://14summitsexpedition.com/contact-us/
my phone 00421 918 499255

#saveondrej
 Kodpovědět 

 diagnóza sítí06:30:40 04.11.2024
To tak holt chodí... i Messner si v médiích užil své...
vločkyodpovědět 

 poučení07:58:02 04.11.2024
Viz www.horydoly Okolnosti tragické smrti Ondreje Húserky nejsou zcela jasné. Podle Marka Holečka praskly Abalakovy hodiny při slaňování. Nebohý horolezec se zřítil do ledové trhliny a po nějaké době za ním slanil Holeček....Slanovat museli oba, kdo a jak ony hodiny dělal, zda jedny či kažý svoje, toť otázky. Inu buhsuď skutečnost, tu prostě nemáme možnost soudit. Jen maximálně jako vždy se poučit.
Honzaodpovědět 
 Re: poučení09:42:08 04.11.2024
Ty vole, zrovna tohle je popsáno v článku, na který reaguješ, stačí si ho přečíst. Reagovat na něco, aniž by sis to přečetl...ach jo.

Článek na horydoly je sračka, která vznikla ze zdejších konspiračních teorií, a to už myslím dokonce to nejhorší umazali.
odpovědět 
  Re: poučení11:35:25 04.11.2024
Nic jsme neumazávali. Je to prosté konstatování známých faktů. Nic více a nic méně. Bohužel takové věci se na horách stávají.
Kuba Turekodpovědět 
   Re: poučení11:49:11 04.11.2024
Kubo, každý z nás se musí něčím žívit, ale zrovna hovnama? To už je víc než jen proti dobrému vkusu.
...odpovědět 
    Re: poučení13:26:21 04.11.2024
Co máš v odkazovaném článku přesně na mysli?
Kuba Turekodpovědět 
    Re: poučení13:26:24 04.11.2024
Co máš v odkazovaném článku přesně na mysli?
Kuba Turekodpovědět 
     Re: poučení16:01:29 04.11.2024
Prostě kdo nemá na normální odpověď začme mluvou z 5 cenové. Tak to prostě berme.
Honzaodpovědět 
     Re: poučení20:10:24 05.11.2024
Precetl jsem si clanek na hr a vypada bulvarne. Neuvadi zdroje, z nichz hlavni emocne napjata informace vychazi a je tam pouzit takovy brutalne necitlivy jazyk "
...a pockal, az zemre.."
K.Turek byva obcas kritizovan ve zdejsich diskuzich za clanky na svem webu. Jine pripady neumim zatim posoudit, nebot jsem hr dosud nikdy necetl, ale v tomto konkretnim pripade jeho formulace nepredstavuji seriozni novinarinu.
Josefodpovědět 
      Re: poučení14:42:19 06.11.2024
Pokud jako zdroje neuznáváš přímo embedovaný primární zdroj (v tomto případě tři facebookové statusy), tak pámbuhstebouazlejpryč.
Kuba Turekodpovědět 
      Re: poučení14:42:24 06.11.2024
Pokud jako zdroje neuznáváš přímo embedovaný primární zdroj (v tomto případě tři facebookové statusy), tak pámbuhstebouazlejpryč.
Kuba Turekodpovědět 
       Re: poučení20:58:42 06.11.2024
no, když ocituji článek "...Okolnosti tragické smrti Ondreje Húserky nejsou zcela jasné. Podle Marka Holečka praskly Abalakovy hodiny při slaňování Nebohý horolezec se zřítil do ledové trhliny a po nějaké době za ním slanil Holeček. Zjistil, že Ondrej Húserka má zlomenou páteř, a počkal, až zemře. Poté z trhliny vylezl, sestoupil v pořádku pod horu a podal zprávu u smrti lezeckého partnera. Nemá prý smysl ho hledat a vyprošťovat jeho tělo..." ,tak v první větě nejsou okolnosti sice jasné, ale dle M.Holečka praskly Abalakovy hodiny. OK, budiž, tady by seriozní žurnalistika měla skončit. Poté se ale pokračuje dál, horolezec se zřítil do trhliny, ale již není řečeno,z čeho informace cituje či vychází. Dtto vše další od slanění za zraněným až po čekání na smrt. Jde o domněnky nebo citace z něčeho? A ta větná formulace je podle mě příšerná, normální sloh by byl něco jako "počkal u něj, dokud neskonal", když už.
Dál už toho nechám, prostě to v mých očích nevypadá jako seriozná novinařina.

josefodpovědět 
        Re: poučení21:07:32 06.11.2024
Ty opravdu nečteš onen zdroj, který požaduješ, ale který je vložený přímo do článku na HD? A ještě k tomu prudíš.
Kuba Turekodpovědět 
         Re: poučení22:46:12 06.11.2024
"Zjistil, že Ondrej Húserka má zlomenou páteř, a počkal, až zemře. Poté z trhliny vylezl, sestoupil v pořádku pod horu a podal zprávu u smrti lezeckého partnera. Nemá prý smysl ho hledat a vyprošťovat jeho tělo." Taky šlo napsat, že zůstal s ním, dokud nezemřel. Že se ho snažil několik hodin vyprostit a když viděl marnou snahu, neopustil ho, dokud bylo koho opouštět. Ale tady stéká kritika po bulvárním projevu jako po igelitu, což nepřekvapuje. Holt stáří si vybírá svou daň na většině z nás, u někoho to odnáší neurony a osobnost a ne každý takynovinář má dost soudnosti, aby těch slintů nechal.
odpovědět 
          Poučení od anonyma?00:05:00 07.11.2024
Reagoval jsme na tenhle Josefův nesmysl: "Poté se ale pokračuje dál, horolezec se zřítil do trhliny, ale již není řečeno,z čeho informace cituje či vychází. Dtto vše další od slanění za zraněným až po čekání na smrt. Jde o domněnky nebo citace z něčeho?"

O mé neurony strach mít nemusíš. Jsou mé a nikoliv Tvé. Vždycky mi stačily, abych stál za tím, co jsem napsal nebo řekl. V Tvém případě tomu tak bohužel není.
Kuba Turekodpovědět 
           Re: Poučení od anonyma?19:43:27 07.11.2024
zjevně nestačí na to, abys selektivně nevynechával naprosto konkrétní příklady něčeho, cos podal podle všeho záměrně manipulativně a nechutně. Stud ti nic neříká, takže jsi hoden politování a šlus.
odpovědět 
            Re: Poučení od anonyma?13:21:50 08.11.2024
Anonymní politování? To je góóól!
Kuba Turekodpovědět 
             Re: Poučení od anonyma?22:54:00 08.11.2024
jj, gól, a k předchozí věcné (byť anonymní) kritice ani muk, jak jsme u senilního staříka už pár let zvyklí. Klidně ať si připadá jako novinář, hrdě podepsaný kádr se svým křiváckým slohem nezapře, ale kdo neni blbej, ten si podobný estébácký články přebere víc jako výpověď o pisateli, než jako objektivně podaný fakta.
odpovědět 
              Re: Poučení od anonyma?12:30:52 26.11.2024
Díky za hodnocení mé osoby, milý anonyme. Přesně takhle anonymně jste to dělali za komunismu, když jste dehonestovali každého, na kterého jste si ukázali.
Kuba Turekodpovědět 
         Re: poučení08:41:50 07.11.2024
Aha, v telefonu se mi to nezobrazuje bez dalsiho kliknuti a
mezi reklamami mi to uniklo. Je to sice pak takove neprehledne - aspon pro me, ale dobre tedy, prijimam tvou argumentaci. Stale se mi ale nelibi ten brutalne necitlivy jazyk o cekani u umirajiciho. Je to sice v podstate maximalne hrube presny popis, ale takto se to prece nepise.
Josefodpovědět 
          Re: poučení10:18:06 07.11.2024
Takže nesmyslná debata o ničem. Ale kopnout jsi si musel.
Kuba Turekodpovědět 
           Re: poučení17:34:20 07.11.2024
Uplne s tim nesouhlasim. K jazyku clanku mam stale vyhrady a na ne jsi zatim neodpovedel. Pises nejdriv citove zabarvene o nebohem lezci a pak je na konci kruta neutralni (a podle me zavadejici) formulace o cekani na smrt jak z nejake technicke prirucky. Tak se to prece nepise, ne? Predstav si tam treba sebe na kterekoli strane, napsal bys to v jine osobe stejne?
Josefodpovědět 
            nebuď naivní, estébáka nepředěláš16:26:32 10.11.2024
Jestli jsi si nevšimnul, tak Kuba je v odpovědích na kritiku těžce selektivní. Nemá na to, aby na základě věcných argumentů uznal, že některý jeho formulace jsou odpad a mohl to napsat jinak.
Tomášodpovědět 
             Re: nebuď naivní, estébáka nepředěláš20:56:31 10.11.2024
Ano,trochu to tak vypada,skoda.
Josefodpovědět 
         Re: poučení08:41:55 07.11.2024
Aha, v telefonu se mi to nezobrazuje bez dalsiho kliknuti a
mezi reklamami mi to uniklo. Je to sice pak takove neprehledne - aspon pro me, ale dobre tedy, prijimam tvou argumentaci. Stale se mi ale nelibi ten brutalne necitlivy jazyk o cekani u umirajiciho. Je to sice v podstate maximalne hrube presny popis, ale takto se to prece nepise.
Josefodpovědět 

 To není vše09:38:04 04.11.2024
Tak jsem mluvil se sousedkou, prý k tomu taky něco napíše. Hodně dělá s prádelní šňůrou a dcera prý loni byla taky v Himaláji.
Honzaodpovědět 
 Re: To není vše17:39:56 04.11.2024
A Mára prej už píše scénář k novému filmu...pád do ticha 2,možná repeling to darkness taky nezní zle...hodně campy a jačího másla...bude to silný..
Nolanodpovědět 

 Ani 19:41:47 04.11.2024
jeden z těch radiojerevanu, Peter atd. neřekne slovo omluvy. Zmrdství anonymity.
odpovědět 
 Re: Ani 20:19:50 04.11.2024
Prohlásil anonymní zmrd...
Rádio Jerevan odpovědět 
 Re: Ani 22:38:39 06.11.2024
neblázni, jestli jen trochu normálně vnímáš, tak na některých místech je psychopatologie některých anonymů naprosto zjevná. Takže nečekej omluvu a spíš je polituj, protože ti nejspíš nemají vůbec dobrej život.
odpovědět 
  Re: Ani 07:52:38 07.11.2024
Řekl bych, že i na tento příspěvek platí komentář Rádia Jerevan víc než cokoli jiného.
odpovědět 
   Re: Ani 18:35:37 09.11.2024
zmrdovi každý zmrdem, čistému vše čisté.
Freudodpovědět 

 RIP 22:25:44 04.11.2024
Jak už bylo řečeno, všichni dobrovolně podstupujeme určité nebezpečí. Na jedné straně jakousi pomíjivou slávu, ale na druhé straně je to jen obyčejná smrt a zubatá.
Nikdo z nás jsme tam nebyli, největší nepřítel lži je totiž čas. Jestli bylo něco jinak, to ví jen Mára, a ten jediný s tím bude žít tváří v tvář dál..
RIP Ondreji!
Petrodpovědět 

 RIP 22:25:47 04.11.2024
Jak už bylo řečeno, všichni dobrovolně podstupujeme určité nebezpečí. Na jedné straně jakousi pomíjivou slávu, ale na druhé straně je to jen obyčejná smrt a zubatá.
Nikdo z nás jsme tam nebyli, největší nepřítel lži je totiž čas. Jestli bylo něco jinak, to ví jen Mára, a ten jediný s tím bude žít tváří v tvář dál..
RIP Ondreji!
Petrodpovědět 

 jak to vidi mainstream08:10:55 05.11.2024
vec evidentne tahne i mainstream ...

(viz. treba aktualne.cz -  "Jeho hvězda odcházela v mém náručí." Holečkovi je padesát, prožívá smrt kamaráda)

zajimavy je ten posun ... konstatuji ... nehodnotim ... 
j.odpovědět 
 Re: jak to vidi mainstream09:54:24 05.11.2024
Nenápadný článek, který uveřejnil redaktor zabývající se motosportem ..... v článku používá Holečkovy texty, takže musí mít i jeho souhlas k jejich použití .... asi je potřeba "vrtěti psem"
odpovědět 
  Re: jak to vidi mainstream10:22:09 05.11.2024
snazim se na vec koukat po par dnech zjitrenych emoci.
Predesilam, ze uplne nesleduju vyskovy lezeni teto ligy a tedy uplne nevim, kdo je a kdo neni superstar.
Podle vseho O.Huserka byl vynikajici vyskovy lezec s mnoha respekt budicimi vykony.
Rozhlednu se texty o cele veci vcetne tohohle webu a medailon, nekrolog ... nenachazim ... mozna spatne hledam ...
j.odpovědět 

 RIP Ondro09:43:06 05.11.2024
Krásny výstup pred koncom ukončila nehoda. Konšpirácii som tu prečítal dosť. Ale tie nie sú podstatné a nakoľko sme horowebe skúsim z dostupných informácii upozorniť na možnú a fatálnu chybu. Ano viem šlo o špičkových lezcov, ale tiež už vyčerpaných zo zníženou ostražitosťou poznáme to všetci čo sme boli v ťažkých horských podmienkach takže aj skúsený si v takej situácii neuvedomí chybu alebo to "riskne" z dôvodu časového, nepriaznivých podmienok či nedostatku materiálu hlavne na konci výstupu. Tie som neraz istenie alebo sneh pod sebou "držal len pohľadom".
Treba pamätať na to ak sa istím v lade či už skrutkou alebo hodinami že daný bod treba zaťažiť len krátkodobo a spraviť poistku. Prvý zlanil zaťažoval istenie relatívne dlho prišla rada na druhého zlaňoval zaťaženie pokračovalo. Zaťažením vznikalo teplo a smyčka sa doslova prereže cez hodiny je prerezanie je tým rýchlejšie čím je zaťaženie väčšie lezec s batohom a dlhšie a smyčka tenšia. Proste fyzika. Neberte to ako kritiku, ale ponaučenie. A pre mudrlantov čo budú tento príspevok komentovať myslím že za 37 rokov lezenia v horách mám dosť skúseností a  som aj technicky vzdelaný.
mysiakodpovědět 
 Re: RIP Ondro12:34:03 05.11.2024
mozno lezes 37 rokov ale z tej spominanej fyziky si asi prepadol, kokso tolko blbosti na par riadkoch....
emodpovědět 
  Re: RIP Ondro12:46:30 05.11.2024
Popísal to správne.
Buď napíš, z čoho konkrétne by podľa teba prepadol. Alebo neštekaj.
Miroodpovědět 
   Re: RIP Ondro13:57:14 05.11.2024
vsetko, cely odstavec je naprosta fikcia, tym by som to uzavrel:

Treba pamätať na to ak sa istím v lade či už skrutkou alebo hodinami že daný bod treba zaťažiť len krátkodobo a spraviť poistku. Prvý zlanil zaťažoval istenie relatívne dlho prišla rada na druhého zlaňoval zaťaženie pokračovalo. Zaťažením vznikalo teplo a smyčka sa doslova prereže cez hodiny je prerezanie je tým rýchlejšie čím je zaťaženie väčšie lezec s batohom a dlhšie a smyčka tenšia.
odpovědět 
   Re: RIP Ondro13:57:14 05.11.2024
vsetko, cely odstavec je naprosta fikcia, tym by som to uzavrel:

Treba pamätať na to ak sa istím v lade či už skrutkou alebo hodinami že daný bod treba zaťažiť len krátkodobo a spraviť poistku. Prvý zlanil zaťažoval istenie relatívne dlho prišla rada na druhého zlaňoval zaťaženie pokračovalo. Zaťažením vznikalo teplo a smyčka sa doslova prereže cez hodiny je prerezanie je tým rýchlejšie čím je zaťaženie väčšie lezec s batohom a dlhšie a smyčka tenšia.
odpovědět 
  Re: RIP Ondro13:11:46 05.11.2024
Tlak = teplo. A umí to i slunce který ohřívá tmavou smyci. Pokud do ledu praží a má 0°C, tak to rozdíl drží/ nedrží může udělat docela rychle i když se kaše na povrchu odhrábne. Taky to je ledovec kterej se sune a praská - lupne to o 50m vedle a abalak křupne taky. nebo přilít šutr a trefil abalaka. Možností je hafo a náhoda je sviňa.. Nevim kde se berou ty teorie jak to muselo být jinak. Jde prakticky o přímý obvinění Máry že "za to mohl" a to bez jakýchkoliv důkazů..
odpovědět 
   Re: RIP Ondro13:29:11 05.11.2024
Jasne je vela faktorov aj slnko a podobne ale treba myslieť aj na to ano druha strana mince je rýchlo sa odtiaľ sa pobrat sú miesta kde máš problem sa zaistiť tu sa ozaj nedá nikoho obviňovať. proste občas sa stane.
mysiakodpovědět 
  Re: RIP Ondro13:35:40 05.11.2024
presne ako som písal ze sa najde šašo čo nevie a kecá. Namiesto aby sa poučil. Nechápem dnes jedno za mojej mladosti sme sa snažili učiť, dnes každý všetko hejtuje a mudruje a bez toho aby si overil čo je napísané. Ale vidíme to že aj "horolezcov" sú plné hory a Kryštof nestíha lietať. A spravili si niektorý s neho taxík.
mysiakodpovědět 
   Re: RIP Ondro13:49:12 05.11.2024
mysiak, dávam Ti 10 bodov zo 6
PKodpovědět 
   Re: RIP Ondro14:00:07 05.11.2024
Treba pamätať na to ak sa istím v lade či už skrutkou alebo hodinami že daný bod treba zaťažiť len krátkodobo a spraviť poistku. Prvý zlanil zaťažoval istenie relatívne dlho prišla rada na druhého zlaňoval zaťaženie pokračovalo. Zaťažením vznikalo teplo a smyčka sa doslova prereže cez hodiny je prerezanie je tým rýchlejšie čím je zaťaženie väčšie lezec s batohom a dlhšie a smyčka tenšia.

to by mohlo vojst nie len do metodickych priruciek ale rovno k zakladom fyziky.
emodpovědět 
    Re: RIP Ondro14:05:09 05.11.2024
A vieš o tom vôbec že to je vo fyzike základnej školy a dokonca aj ako pokus co skúšajú deti. A ze je to a v metodike lezenia. Že ako sme to prednášali na kurzoch tak nerob zo seba mudrlanta.
mysiakodpovědět 
    Re: RIP Ondro14:05:21 05.11.2024
A vieš o tom vôbec že to je vo fyzike základnej školy a dokonca aj ako pokus co skúšajú deti. A ze je to a v metodike lezenia. Že ako sme to prednášali na kurzoch tak nerob zo seba mudrlanta.
mysiakodpovědět 
     Re: RIP Ondro14:43:09 09.11.2024
Tedy mimo tema článku,když už jste nakousli onu fyziku. Nikdy nemůžete odhadnoutz všechny okolnosti. Nejde jen o led, jeho konzistenci,pevnost tření a t.d. Vliv má i mráz jak je obecně řečeno ale i jakékoli mikro či makdo praskliny které se pochopitelně šíří jak zátěží tak i mrazem. (Známá vrubová pevnost).Prostě nikdo není vševědoucí.
Honzaodpovědět 
    Re: RIP Ondro14:05:33 05.11.2024
A vieš o tom vôbec že to je vo fyzike základnej školy a dokonca aj ako pokus co skúšajú deti. A ze je to a v metodike lezenia. Že ako sme to prednášali na kurzoch tak nerob zo seba mudrlanta.
mysiakodpovědět 
     Re: RIP Ondro10:48:52 07.11.2024
a prosim ta na akom kurze si toto prednasal? len aby som vedel coho sa pripadne vystrihat.

ked sme uz teda pri tej fyzike zakladnej skoly, mozes mi tak ako skolakovi vysvetlit tu tvoju vetu a ako presne teda "zatazenim vznika teplo" ?

to je prvy bod, ak to zvladnes, budeme postupovat krok po kroku dalej kym si nevysvetlime ze to co pises su naproste fantazmagorie, sice vysoko teoreticky mozne ale vo vztahu k tomu co tu riesime uplne mimo.
odpovědět 
      Re: RIP Ondro11:03:04 07.11.2024
fyzika prvního-druhého ročníku střední školy, p-T fázový diagram vody. na bruslích se taky nejezdí po ledu, ale po vrstvičce vody.
Lukas B.odpovědět 
       Re: RIP Ondro11:04:23 07.11.2024
ovšem jestli něco takového reálně nastává pod smyčkou v abalakových hodinách, to si netroufám tvrdit.
Lukas B.odpovědět 
        Re: RIP Ondro11:29:00 07.11.2024
Pokud smyčka pruží, teplo může vznikat třením vlaken smyčky o sebe. Jen si myslím, že tloušťka ledu standardních Abalakových hodin je dost velika na to, aby došlo k jejich předření. Spíše bych věřil tomu, že došlo k jejich vylomení. Navíc nevíme, kde se slaňovalo, jestli na ledovci, nebo ještě ve stěně nad ledovcem. Strmost terénu je jedním z faktorů, který při nehodě hrály roli. S ohledem na vypověď šlo zřejmě o slanění až na ledovci. Použili pravdepodobně jen jedno lano (30m). Mara se na druhém musel do trhliny spustit. Pokud by slaňovali ještě ve stěně, tak by s nejvetsi pravdepodobnosti pouzili obě lana (60m).
odpovědět 
        Re: RIP Ondro12:35:57 07.11.2024
no a sme pri tom :-) cize pre dany use case uplne out
odpovědět 
       Re: RIP Ondro11:39:50 07.11.2024
Zrovna s bruslením je to poněkud nejasné. Žádný fyzik dnes neví, jaký je vlastně mechanismus bruslení.
Kuba Turekodpovědět 
        Re: RIP Ondro12:00:19 07.11.2024
sáňky, lyže, uplácávání sněhové koule, udupávání sněhu, oklouzání sněhu na schodech při teplotách hluboko pod nulou... termodynamika je všude okolo nás.
Lukas B.odpovědět 
         Re: RIP Ondro01:21:36 10.11.2024
Dovolím si tvrdiť že pod korčulou ide o trenie, nie statický tlak.

Fór s tými hodinami je že ak vŕtal MH hodiny ako píše okolo 45° tak tie sú plytšie a teda menej pevné ako správnejšie vŕtané do rovnoramenného trojuholníka tj 60°... ale zvyčajne to nikto nevŕta s priloženým uhlomerom. Existuje šikovná pomôcka, ale stavím sa že takí profíci ju so sebou neťahali.

Viem si predstaviť scenár že MH navŕtal hodiny a poslal zlaniť OH a rupli... alebo iný scenár že zlaňovali súbežne, MH dozlaňoval prvý, a nedržal svoj prameň lana až kým dozlaňoval aj OH, ale MH lano pustil takže OH capol. Mal by sa tým zaoberať vyšetrovateľ, žeáno. Lenže nič nezistí keby sa tomu aj venoval... či slovenský alebo nepálsky. Som aj zvedavý kto sa vôbec bude unúvať, alebo Ondra blízki oplačú, chalan sa vyparí z tohto sveta a ani ten úradný pes po ňom neštekne.

Toto sa len v tomto kocúrkove môže diať :(
M.odpovědět 
       Re: RIP Ondro12:45:16 07.11.2024
ale ved ja to viem, ja som sa pytal jeho lebo to zjavne nevie ani dogooglit, proste premena mechanickej energie na tepelnu deformaciou materialu co je ale na urovni hlbokej teorie a teplo ktore pri tom vznikne ladovym hodinam nemoze sposobit vobec ale vobec nic. este by sa dalo uvazovat o mikrotreni v tkanive materialu co je ale exte vacsia haluz s relevanciu blizkou nule. a snad este o treni medzi ladom a sluskou keby si v tom poskakoval a slucka sa hore dole trela o lad, zas je to ale v rovine teorie, kolko by si asi potreboval na to aby si smysckou "prepilil" lad, je tam takme nulove trenie a teplota pod nulou....nijakym dalsim sposobom pri tom ziadne teplo vzniknut nemoze, ale mudry bude chlapec jak sa maju mlady poucit a jak uz prednasal...
mimochodom by ma zaujimao jak v lade standuje (ak to tea vobec niekedy robit) ked zatazuje istiace body len kratkodobo....
a ked uz sme pri om, abalaky su na "vytecenie" ovela menej citlive jak sroby.
proste slusne urobeny abalak v slusnom lade pri zatazeni typu zlanak nemoze vyletiet, to je blbost. bud neni slusne urobeny alebo je v sracke . stat sa moze bohuzial.
odpovědět 
      Re: RIP Ondro00:41:54 09.11.2024
Prosím Ťa prestaň štekať ked nepoznáš princíp.
Premeny energie, koncentráciu napatí a topenie látok , deštrukciu kryštálovej mriežky, graf topenia a podobne. Tento web nie je o fyzike len som upozornil na niečo na čo sa zabúda a ešte dáky mudrlant to bude hejtovať. A len tak ked už mudruješ stačí si vziať Hookův graf a čo nastáva pred medzou únosnosti - tečenie materiálu a čím je spôsobené? zatažením.
Pri lade síce ten graf je iný, ale princíp rovnaký. A prestaň skákať jasne som napísal že som technicky vzdelaný aby si bol spokojný mám na to aj okrúhlu pečiatku.
mysiakodpovědět 
       Re: RIP Ondro19:30:49 15.11.2024
ty si naprostu idiot, skutocne trepes dve na tri uplne mimo reality, hookov graf, medza tecenia....preboha (inak sa hovori hookov diagram a medza klzu)
ozaj stacilo.
emodpovědět 
      Re: RIP Ondro00:41:57 09.11.2024
Prosím Ťa prestaň štekať ked nepoznáš princíp.
Premeny energie, koncentráciu napatí a topenie látok , deštrukciu kryštálovej mriežky, graf topenia a podobne. Tento web nie je o fyzike len som upozornil na niečo na čo sa zabúda a ešte dáky mudrlant to bude hejtovať. A len tak ked už mudruješ stačí si vziať Hookův graf a čo nastáva pred medzou únosnosti - tečenie materiálu a čím je spôsobené? zatažením.
Pri lade síce ten graf je iný, ale princíp rovnaký. A prestaň skákať jasne som napísal že som technicky vzdelaný aby si bol spokojný mám na to aj okrúhlu pečiatku.
mysiakodpovědět 
      Re: RIP Ondro01:05:05 09.11.2024
Ak chceš o dačom diskutovat aspoň sa podpíš Ti pošlem mail aby si to pochopil.
mysiakodpovědět 
       Re: RIP Ondro01:26:54 10.11.2024
Do Abalakových hodín má ísť slučka priemeru 9 mm. Ak to dodržali, tak sa homogénny ľad pod nulovou teplotou pôsobením zaťaženia pri zlaňovaní "prerezať" IHMO nedá. Ale pochybujem že so sebou na tento účel nosili 9 mm repšnúry.
M.odpovědět 
    Re: RIP Ondro14:32:21 05.11.2024
Regelacia ladu
odpovědět 
     Re: RIP Ondro13:00:48 07.11.2024
ano, teoria je pekna, bezne sa to predvadza na kvadri s hranou niekolko cm, ocelovym drotikom do 1mm s niekolko kilogramovymi zavaziami z boch stran a pri teplote 0 stupnov - cize ked sa aj tak zacina skupenstvo menit - inak by tam studenti stali do konca semestra. skus si zratat kolko by to asi trvalo pri zatazeni povedzme 200kg na dlzke 10 cm pri -5stupnoch a slucke o priemere 6mm (to je tak +/- real pri zalnovani)
odpovědět 
      Re: RIP Ondro13:24:28 07.11.2024
Nebo ten led má 0°C a pere do toho slunko. Hory nejsou laboratorní podmínky. Odhrabeš mokrý sračky, než vrtneš abalak namontuješ slanění a než začne slaňovat druhej tak to už odtaje taky. Druhej mohl jet rychle, pustit to 5m a zaseknout a rup. Nebo lupne ledovec poblíž a zatíženej abalak prdne taky. Podle popisu místa bych jel na dvou lanech - kus slanit a pak jít přes most a dál dolu furt na laně, než slanit na jednom špagátu vycvaknout se a dál sólo.. Je zmínka že kapala voda, takže teplo tam bylo... Ale teď s tim už nic nenaděláme, jestli zakopneš na chodníku a sletíš do doliny, dostaneš šutrem nebo rupne slanění, to už je celkem jedno. Kdo jde do hor jde tam i s tímhle rizikem, na gauči by zase umřel na proleženiny... RIP a upříknou soustrast všem pozůstalým.. Ad Mára už paří - taky bych si přál aby mí pozůstalí pařili místo půl roku brečení ve sklepě...
odpovědět 
       Re: RIP Ondro13:52:04 07.11.2024
tak nějak.
Lukas B.odpovědět 
       Re: RIP Ondro14:21:20 07.11.2024
jasne, ale to sa bavime uz o niecom uplne inom.
odpovědět 
       Re: RIP Ondro19:29:30 07.11.2024
Myslím, že o tom píše i Hausmann - něco ve smyslu že chlapi v horách riskujou životy, protože vědí, že i když tam zůstanou, neděje se nic hrozného, protože kámoši na jejich počest uspořádají velkou pařbu (volně parafrázováno).
honzaodpovědět 
        Re: RIP Ondro22:36:05 07.11.2024
Ano, je třeba to nějak zdůvodnit - okecat.
Normální člověk by byl sice z takové události několik měsíců na kaši, ale jedno procento populace to má jinak. Ti tragickou událost mají jen jako banální nepříjemnost, která se tak nějak udála cestou za svými cíly, ale život přeci jde dál, ne?! Maximálně utrousí ještě tak něco jako "Panta rei", ale to je tak všechno.
Pade, vole, je jen jednou za život!
odpovědět 
         Re: RIP Ondro07:57:36 08.11.2024
jojo, hlas lidu takhle tuhle odsoudil Kramnýho, že byl divnej a málo ostentativně truchlil (tenkrát taky byly diskuse na mejnstrýmu zajímavý studijní materiál). každej se s traumatem vyrovnává jinak, nekdo zaleze do kouta a dva roky pláče, jinej jde chlastat nebo si jde zaběhat. kdo jsem já, abych někoho jiného soudil.
Lukas B.odpovědět 
          Re: RIP Ondro09:51:20 08.11.2024
Ale prd. Normálně tam pařil a dobře se bavil. Zatímco Šerpové hledali a vyprošťovali Ondrovo tělo. Od čehož je naopak odrazoval a jinde je pomaloval, že jim jde o prachy za záchranu. Chce se mi blejt velebnosti.
odpovědět 
           Re: RIP Ondro10:36:19 08.11.2024
pařba je taky svým způsobem truchlení a způsob jak se z toho nezhroutit. že to někdo jiný má jinak neznamená vůbec nic.
Lukas B.odpovědět 
            Re: RIP Ondro11:01:16 08.11.2024
Buďto patříš k tomu 1% populace a nebo tady meleš o věcech o kterých nemáš ani páru.
odpovědět 
             Re: RIP Ondro11:25:49 08.11.2024
Je to opravdu ruzne. Moje osobni zkusenost - po smrti matky truchleni, za 3 roky pote po smrti otce (lehke) pareni + intenzivnejsi behani, lezeni,atd.
Josefodpovědět 
              Re: RIP Ondro12:33:13 08.11.2024
Jo, taky ti taťka zemřel přímo pod rukama při tragické nehodě, u níž si byl přítomen?
Víš ono smrt blízkého bolí vždy, ale úplně něco jiného je osobní zážitek tragické nehody. To je jako bys to umocnil na druhou. Minimálně. ovšem ne všichni to tak mají. Jednou procento populace to má skutečně jinak.
odpovědět 
               Re: RIP Ondro14:12:15 08.11.2024
Zajimava diskuze. Vlastne si nejsem jisty, kde je pravda, ale jedno z toho trci. Vsechno to brutalne posouvaji socialni site, jako zesilovac lidske marnivosti. Mozna neni problem nedostatek truchleni, nebo parba, ale spis to, ze nekdo neodola nutkave potrebe to sdilet a nekouka na nasledky.
Pmodpovědět 
               Re: RIP Ondro07:43:01 10.11.2024
Tak je asi rozdiel keď niekto v primeranom veku povedzme nad 70 umrie prirodzenou smrťou, a iné keď schádzaš z kopca, ideš s ním, je na teba odkázaný a ty naňho, a má 34 rokov!
M.odpovědět 
               Re: RIP Ondro08:50:04 10.11.2024
Tak je asi rozdiel keď niekto v primeranom veku povedzme nad 70 umrie prirodzenou smrťou, a iné keď schádzaš z kopca, ideš s ním, je na teba odkázaný a ty naňho, a má 34 rokov!
M.odpovědět 
                Re: RIP Ondro09:51:15 10.11.2024
souhlas
odpovědět 
               Re: RIP Ondro20:52:32 10.11.2024
Do jiste miry ano, u vseho jsem byl osobne. Nejdrive spadnul na zahrade ze zidky, pote (asi ze stresu) dostal epilepticky zachvat a nato pri nalozeni do sanitky mozkovou mrtvici, z cehoz se jiz neprobral.
Teda to je fakt uhozena diskuze, uz toho necham.
Josefodpovědět 
               Re: RIP Ondro11:41:54 26.11.2024
Ty si fakt omezenec.

Jednak hloupej, protoze ti to nedojde samotnymu, druhak arogantni, protoze tvoje vzdelani-rozhled konci zakladkou.

Kazdy se se smrti vyrovnana jinak.

Neni to tak, ze pouze 1% (coz odhaduji na pateticky pokus odkazat se na "psychopatti" ... fyi lidi co pod stresem vykazuji znaky psychopatie je mnoooohem vic nez procento) viditelne "netruchli" schvalenym konformnim kulture beznym zpusobem.

Muzes se podivat kolem sebe (a ne ty tupce tim nemyslim tvoji socialni bublinu, ale lidstvo celkove), udelat korekci pro konformitu.

Nebo si muzes nastudovat literaturu libovolne
urovne odbornosti.

Nic z toho neodpovida tvemu zde publikovanemu "nazoru".


... a hlavne se zamysli, co si to za debila, abys nejenom ze verejne odsuzoval lidi, ale jeste diktoval normu,jakym zpusobem se vyrovnavat se ztratou???
tvlodpovědět 
   Re: RIP Ondro14:02:36 05.11.2024
Treba pamätať na to ak sa istím v lade či už skrutkou alebo hodinami že daný bod treba zaťažiť len krátkodobo a spraviť poistku. Prvý zlanil zaťažoval istenie relatívne dlho prišla rada na druhého zlaňoval zaťaženie pokračovalo. Zaťažením vznikalo teplo a smyčka sa doslova prereže cez hodiny je prerezanie je tým rýchlejšie čím je zaťaženie väčšie lezec s batohom a dlhšie a smyčka tenšia.

to by mohlo vojst nie len do metodickych priruciek ale rovno k zakladom fyziky.
emodpovědět 
    Re: RIP Ondro21:37:37 05.11.2024
https://www.youtube.com/watch?v=SprVh_W_-S8 kolko asi znesu hodiny v lade, tento kanal ma velmi poucny obsah pre lezcov.
odpovědět 
     Re: RIP Ondro10:03:38 06.11.2024
ano, cili obecne receno to neunese nic moc. Coz sici vime, ale obcas neni zbyti.
joudalodpovědět 
      Re: RIP Ondro11:18:37 06.11.2024
Video ukazuje, že se spíš přerve repka běžně využívaných průměrů než aby se vyrvaly hodiny. To mi přijde jako celkem dostačující rezerva.
honzaodpovědět 
       Re: RIP Ondro11:29:56 06.11.2024
Bezne vyuzivanych prumeru? Nektery mi prisli na prvni poheld tenly. Ale nejsou no, vlastne me prekvapilo ze je tak snadno thaji.

Ono 14kn zni jako dost (10kn ani nezni jako dost), ale neni. Staci neplynuly slanovani, nejaky nestastny posuny a mas to tam. Urcit nejsem v tohle threaduy jedinej kdo nekdy slanoval z neceho hodne podezrelyho a celou dobu se modlil a ani nedychal jen aby ten pohyb byl co nejplinulejsi. A nejsem ani jedien j kdo slanvoal totalne grogy, a delal takovy chujoviny ze horsi slanovaci bod by odesel do nebes a slanujici dolu.

Co se prihodilo se ani zdaleka neodvazuji soudit. RIP:(
joudalodpovědět 
        Re: RIP Ondro12:09:41 06.11.2024
i 10 kN je v pohodě. Ale dělali to v dobrým ledu, žádná kaše v horní vrstvě do který pere slunko, ale starej led ze spodku ledovce a evidentně mrzlo. Video jen potvrzuje, že dobře vyvrtanej abalak v kvalitním ledu je OK.
odpovědět 
        Re: RIP Ondro15:41:14 06.11.2024
Pokud ti nepřijde 14 kN jako dost, pak bych doporučoval vyhnout se písku, kde taky třeba jistíš 5mm repkou s nosností 6 - 7 kN, která je založená tak, že se stejně spíš vyrve než že by se přervala.
honzaodpovědět 
         Re: RIP Ondro15:51:51 06.11.2024
Pokud mu neprijde 14kN jako dost doporucoval bych nelezt :) kolem 14kN se zacina lano trhat v osmickovym uzlu.
odpovědět 
          Re: RIP Ondro18:15:28 06.11.2024
nechtěl jsem se v panující "válečné mlze" do ohnivé diskuse zapojovat. snad už je to jasné. kromě vyjádření soustrasti snad jen pár poznámek:
- to, že mi je Márův styl (sebe) prezentace obecně dost nesympatický, neznamená ani v nejmenším, že bych jej snad považoval za lháře nebo šmejda. čili jeho verzi věřím (nemám sebemenší důvod nevěřit) a doufám, že se ti ohniví zpochybňovači v bezpečném doupěti své anonymity trošku chytí za nos a propříště (bohužel, nehody se budou stávat dál) budou zdrženlivější.
- Márovi je vyčítáno něco ve smyslu "už druhý mrtvý spolulezec". kromě toho, že je to dedy naprosto chucpe (notabene teď a anonymně na internetech) to neznamená vůbec nic. jedná se o extrémní sportovní výkon s významnou dlouhodobou složkou a fyzicky a psychicky unavení nevyspalí lidé chyby bohužel dělají. i blbé banální chyby. nemusíme zrovna do vysokých hor, stačí na silnici (když už se vyjádřil každý kdo má do pudele díru a klidně přiznávají, že nikdy v zimě nebo v horách nelezli, snad tedy aspoň někdy drželi volant aby to trošku analogicky chápali).
- tuhle před pár týdny tady byla (velmi ohnivá) diskuse o slaňování, a různí ekšperti se předháněli ve velmi silných názorech, kolikanásobek tíhy lezce že působí (může působit) na slaňák. nikdo to vlastně neví a záleží především na jemnosti a pynulosti slaňování při prvních metrech (kdy je v činnosi relativně krátké lano) a pro "přírodní kotevní bod" (nebo jak to ten Trottel jakýsi zase v jiné diskusi rádobyodborně nazývá) děsně záleží i na směru zatížení, laicky jak moc se slaňující vzpírá nohama proti stěně. pouhé produpnutí krusty v prvních metrech slaňování by mohlo být fatálnější než rozdíl váhy a pořadí slaňujících.
- jestli vytává led pod smyčkou v abalakových hodinách věru netuším, respektive asi ano, ale míru toho vytávání neznám a netroufám si ani odhadovat, notabene když nemám data z konkrétní situace (teplota vzduchu, vlhkost etc.). vytávání okolo vývrtky v jarním ledu je věc snad všeobecně známá.

_
Lukas B.odpovědět 
           Re: RIP Ondro18:56:15 06.11.2024
Paklize me pamet po 25 letexh neklame, tak dle Pita Schuberta - Bezpecnost a rizoto na skale, snehu a ledu dil 1. je zatizeni slanovaciho bodu pri slaneni na dvou pramenech lana cca 2,5 nasobek hmotnosti, pri nesetrnem slanovani o neco vice, cca trojnasobek.
Martinodpovědět 
            Re: RIP Ondro15:52:12 07.11.2024
To mícháš dvě nesouvisející věci, a sice slaňopvábí a spouštění. Ten 2,5násobek je při spouštění, kdy na jednom prameni lana visí plnou vahou spouštěný a druhý pramen má v jistidle jistič a půvobá stejnou vahou, takže součet minimálně 2x váha plus nějaké ty škuby. Pokud slaňuji, působím váhlu 1x + škuby.
Petrodpovědět 
             Re: RIP Ondro21:08:53 07.11.2024
Kolik můžou být ty škuby na mokrých lanech?
odpovědět 
              Re: RIP Ondro13:28:32 08.11.2024
Četl jsem odhady 2x až 3x, když to blbě uděláš.
Kuba Turekodpovědět 
           Re: RIP Ondro01:02:44 09.11.2024
Ale nie len únosnost tu hrá rolu ale aj čas aký sila pôsobí. Pri dlhom pôsobení sa začne lad topiť a smyčka sa zařezávat čím je tenšia tým viac sa koncentruje mechanické napätie v lade.
Stačí si spraviť pokus vziať kus ladu prevesiť cez neho špagátik a na každý koniec zavesiť závažie a nechať tak po čase sa špagátik zareže do ladu. Dokonca môže nastať až taká vec že špagátik prejde ladom a lad ostane celý to vtedy ak sila je relatívne malá ale velmi dlho pôsobí takže pod špagátom sa lad topí a za ním zas zamŕza. Jasne toto sa v horách pri zlanovani nestane ale je to názorný príklad ako dochádza k topeniu ladu vplyvom mechanického zaťaženia.Takže abalokove hodiny ak zatazím krátko môžu uniesť velké zaťaženie, ale keď bude zaťaženie dlhodobé nemusia uniesť ani tretinu. Su tam smozrejme ďalšie vplyvy ako teplota atmosferický tlak dynamické namáhanie a podobne.
mysiakodpovědět 
     Re: RIP Ondro10:41:47 07.11.2024
cize poddimenzovane minihodiny v picnom lade zatazene v uplne inom smere ako realne hodiny zatazene su znesu nie vela. objavne.
odpovědět 

 Maarov rozhovor v hiking sk13:07:59 05.11.2024
https://shorturl.at/rkwBt
PKodpovědět 
 Re: Maarov rozhovor v hiking sk14:49:24 06.11.2024
Dík, nejpodrobnější popis všeho co následovalo po nehodě.
Jirkaodpovědět 

 Poučení22:32:01 05.11.2024
R.I.P
Jak už tu někdo psal, poučením je zálohovat jištění v ledu, i když to je na úkor časové ztráty. Nicméně mě zaujala jedna věc:
Zpráva ze satelitního telefonu z 30.10.2024
V 11:00 jsme stáli na vrcholu. Východní děsivá 2,5 kilometrová stěna Lantangu Lirungu je po pěti a půl dnech prostoupena.Sestupujeme dolů, do údolí a těšíme se na všechny a na pívo.

A to je dávné přísloví, neříkej hop, dokud nepřeskočíš. Mára toho slezl hodně, nevím, zda při této zprávě myslel na to, že jsou teprve v půlce. Slezl jsem pár pětek, šestek, ale vždy jsem si oddechl až dole v base campu. To jen malý postřeh.  Ondrovi šťastný přechod na druhý břeh.
Horal Fandaodpovědět 
 Re: Poučení07:41:56 06.11.2024
Mozno bolo trinasteho, mozno preletel cierny havran od Poa ..... Zvlastne ako niektory ludia riesia hluposti a snazia sa ich dat na uroven reality. Skusenosti a kvality oboch su/boli na takej urovni co si my ostatny ani nevieme predstavit. Preco sa to posralo sa uz nedozvieme, ale co sa stalo musime prijat tak ako je. Je to velmi smutne, ale pri tomto lezeni je riziko velmi vysoke.
odpovědět 

 Nepálskemu tímu záchranárov podarilo vyslobodiť telo Ondreja 09:22:35 07.11.2024
JAMES :
Nepálskemu tímu záchranárov podarilo lokalizovať a vyslobodiť telo Ondreja Húserku z trhliny.
https://shorturl.at/kuzgM
odpovědět 
 Re: Nepálskemu tímu záchranárov podarilo vyslobodiť telo Ondreja09:53:37 07.11.2024
Tímto veškeré naděje pohasly..., rodina však alespoň bude moci se s Ondrou rozloučit a řádně jej pohřbít. Upřímnou soustrast rodině a všem jeho blízkým.
odpovědět 
  Re: Nepálskemu tímu záchranárov podarilo vyslobodiť telo Ondreja12:12:55 07.11.2024
Tak hlavne ze Maara uz pari a slavi narozeniny...
(Viz fotky od Travy na Fb)
Adamodpovědět 
   Re: Nepálskemu tímu záchranárov podarilo vyslobodiť telo Ondreja18:38:11 07.11.2024
Je to chuj.!!!
odpovědět 
    Re: Nepálskemu tímu záchranárov podarilo vyslobodiť telo Ondreja20:19:10 07.11.2024
50. Je jednou za zivot , ale chce to mit silny zaludek
odpovědět 
     Re: Nepálskemu tímu záchranárov podarilo vyslobodiť telo Ondreja22:07:59 07.11.2024
O diskuzi na lezci si myslím delší dobu svoje ale že tady má někdo potřebuje komentovat něco ohledně oslav(y) přičemž na fotce jsou vyfocení lidé a je z toho patrný leda hov...
Někteří jedinci klesli níž než na dno. Ne nejsem Márův fanoušek, cesta kterou se vydal a tím jak se propaguje aby jeho sláva, byla co jen nejslavnější mi vůbec nevoní ale hodnit tady tohle a to, jak se šířili konspirační teorie, že ho někde nechal a tak... pardon ale myslel jsem si, že lezci jsou trošku "výš" než běžný vzorek lidí ale lidí ale vypadá to, že už i mezi lezci jsou hivnaři bez charakteru. Každej chytrej, jak kdyby v tý trhlině byl taky
jedna fotka odpovědět 
      Re: Nepálskemu tímu záchranárov podarilo vyslobodiť telo Ondreja07:58:46 08.11.2024
Na Trávově fb asi 11 fotek s oslavy v Czech pubu...připomíná to tanec na hrobě zesnulého.,.
mnoho fotekodpovědět 
      Re: Nepálskemu tímu záchranárov podarilo vyslobodiť telo Ondreja08:20:04 08.11.2024
A ja som si zase myslel, ze lezci su trochu "vys" nez bezny vzorek lidi a ze ked ti pred ocami zomrie kamarat, ktory bol zaroven vynimocne silnou (fyzicky i ludsky) osobnostou nielen slovenskeho lezenia, ze prejavis aspon kusok empatie a nebudes postovat fotky ako par dni nato vysmiaty oslavujes pod kopcom (a nech mi nikto nehovori ze o tych fotkach Mara nevie). Neviem no, moralne hodnoty a videnie sveta su samozrejme v istom zmysle relativne/subjektivne, ale myslel som, ze prejavit aspon zakladnu uctu k cloveku a jeho rodine a priatelom par dni po jeho smrti je normalne a ludske
 Jonatanodpovědět 
      Re: Nepálskemu tímu záchranárov podarilo vyslobodiť telo Ondreja11:25:52 08.11.2024
A ja som si zase myslel, ze lezci su trochu "vys" nez bezny vzorek lidi a ze ked ti pred ocami zomrie kamarat, ktory bol zaroven vynimocne silnou (fyzicky i ludsky) osobnostou nielen slovenskeho lezenia, ze prejavis aspon kusok empatie a nebudes postovat fotky ako par dni nato vysmiaty oslavujes pod kopcom (a nech mi nikto nehovori ze o tych fotkach Mara nevie). Neviem no, moralne hodnoty a videnie sveta su samozrejme v istom zmysle relativne/subjektivne, ale myslel som, ze prejavit aspon zakladnu uctu k cloveku a jeho rodine a priatelom par dni po jeho smrti je normalne a ludske
Jonatanodpovědět 
       Spotrebni pristup k lezeni12:59:29 08.11.2024
Podobna absence empatie jako u Hacka, ktery po smrti sveho klienta sel delat prvovystup. Mara sel slavit svoje narozeniny. Kazdy to sice mame jinak, ale pokud budeme k nestesti druhych pristupovat tak, že si pokazde řekneme to se stava, jedeme dal, tak spolulezce v horach zacneme brat jako spotrebni vec dobrou jen na to, abychom zas neco vylezli a druzi nas za to poplacali po zadech. A nastesti ten druhy zahynul az dole na sestupu
a tak mi nepokazil prvac.
...odpovědět 
        Re: Spotrebni pristup k lezeni13:34:11 08.11.2024
Naprosto přesné!
odpovědět 
        Re: Spotrebni pristup k lezeni16:14:23 08.11.2024
Tak kazdej leze s tim kdo mu vyhovuje, ze jo.
odpovědět 
        psychoanalytický přístup k diskuzi18:33:51 09.11.2024
každý si do toho příběhu promítá svoje vlastní obsahy, které sám u sebe odmítá nebo nedokáže vnímat. Pěkná podívaná, která má s objektivní realitou toho, co se dvěma horolezcům stalo, pramálo společného.
Freudodpovědět 
       Re: Nepálskemu tímu záchranárov podarilo vyslobodiť telo Ondreja11:48:32 26.11.2024
Cpes do situace TVOJE moralni "hodnoty".

Vis prd co by si prala rodina, vis prd co by si pral zesnuly.

A muzu te uklidnit, chlapy co dobrovolne travi svuj zivot "extremnima" aktivitama, at jde o hasice, vojaky, horolezce, base jumpery ... naprosta vetsina z nich by si prala aby jejich kamosi pokracovali dal.

Ja svoje aktivity miluju, proto jsem taky ochotnej riskovat zivot/zdravi na pravidelne bazi. Moji kamaradi taky.

Takze kdyby se to posralo, posledni co chci, aby sedeli a cumeli do zdi jen kvuli me.

.... a ne, ty a tvoje okoli co si obcas nekde popoleze, a jeste je bezne tlacit konformni nazory, nejste ta demografie o ktere mluvim
nenormieodpovědět 

 Foto dne:

El Chorro
 Databáze cest:
Všechny cesty (180361)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Au Va Home Va 8a+ Pinell De Brai
Vicho Korleone 7c Pinell De Brai
Avalon 7c+ Cabeçó D’OR
Cambio Mutanda 7b+ Santa Maria Navarrese
Di Che Colore è La Tua Mu 7a Santa Maria Navarrese
Nově komentované:
Dynamit 7A Roviště
Jadro 7a+ Osoje - Čikola
L´Altre Madre 6a Parete Dimenticata
Pupeční Šňůra 10 Srbsko
Viktorka 6- Svatý Jan

 Nově v diskusi:
Re: Eliska Adamovska | Re: re: Eliska Adamovska | re: Eliska Adamovska | Re: Eliska Adamovska | Re: Eliska Adamovska | Re: Eliska Adamovska | Re: Eliska Adamovska | Re: Eliska Adamovska | Re: Eliska Adamovska | Re: Turecko (Geyikbayiri) a půjčení auta |

 Nové komentáře:
Re: Chris | Re: Chris | Re: Achjo | Chris | Re: hnus julius | Re: hnus | Re: Zas nosny tema | Re: hnus | Re: hnus | Re: hnus |

 Kde to vře:
Ondrova hvězda (69)
Mára Holeček: porovnejte si můj pohled a prohlášení SHS JAMES (38)
Donald Trump chce přejmenovat Denali zpět na McKinley (35)
Video: Adam Ondra a Jakob Schubert zkouší DNA 9c od Seba Bouina (31)
Stanovisko SHS JAMES k neštěstí pod Langtang Lirung (30)
Zkusíme to znova (30)
Salzburskou cestou na Watzmann, (21)
EpicTV: Videomedailon o Pepovi Šindelovi (6)
Berounské Vánoční OPEN 2024 (6)

 Nově v inzerci:
Statická a dynamická lana | Ocún Weebee Lady, vel. M | La Sportiva Olympus | La Sportiva Muira | Handry na Vrbatce | Prodám skialp boty | Přilba PETZL SIROCCO | Wánachten na lyžích | Scarpa ALIEN RS | STANOVÉ KOLÍKY - SET 8+1 |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 835 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 757 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 636 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 677 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 569 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.