LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jmno

 heslo 

 Registrace   |   Hel mami, horolezec. J u tam neni!?
Hledn cesty

Hledn na Lezci

 Metodika
 Trnink
 Oblasti
 Reporte
Knihy
Slovensk prvodce
Vyla nejnovj kniha Reinholda Messnera Symboly
Prvodce Elbtal 1 a 2

Zvody
SP ledy Kanada (26.02)
EP v ledolezen Finsko (07.03)
MR v lezen na obtnost (07.03)

ebek
Cesty:
48.Hodeek 10025
49.S 10000
50.Hyn 9963
Bouldry:
48.Jureka 9100
49.mejkal 9100
50.lapk 9056
Hory:
15.Sukaov 3810
16.Najman 3723
17.Magi 3304

Vsledky
Zimn olympida (06.02)
Vrsk cepn (04.02)
P v bouldru Praha (24.01)

Denky
5850 lezc
1198609 cest
Nov pelezy:
Estrata Ge 7c
Look Up He 8b+
Ztopoen 9/9+
Severus 7C+
Teamwork 8A
Pepite D 7C
La Pluma 7b
LUltimo V 7b
Daos Cola 7b+
The Rabbit 8A

Stny
Prostor Letany - Praha 9
Prysk - Prysk
Z Dukelsk - Pbor

Prodejny
Green sport s.r.o. - Uhersk Hradit
HUDYsport - Jin
Rock Point - OC Nisa - Liberec

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
FREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Podmnka 5 msc za to, e mu umela paraka na Grossglockneru

Rakousk soud vera shledal rakouskho horolezce vinnm z usmrcen z hrub nedbalosti pot, co jeho ptelkyn zemela ped rokem v lednu na podchlazen pi vstupu na Grossglockner. Soud mu uloil ptimsn podmnn trest a pokutu 9400 eur za to, e svou ptelkyni vystavil nebezpe v extrmnch zimnch podmnkch a nezvrtil smr ani nezavolal pomoc vas.

Mu podle rozsudku, kter citovala obecn mdia, nechal partnerku po vrcholem ve vce tm 3800 m n. m. samotnou a nechrnnou, kdy ji opustil s myslem jt pro pomoc. Soud konstatoval, e jako zkuenj astnk vpravy ml vt odpovdnost za bezpenost mn zkuen partnerky.

O ppadu jsme informovali loni v prosinci zde:

Tragdie na Grossglockneru: obvinn z usmrcen z nedbalosti

Zdroje:

denikn.cz: Rakuan nechal umrznout ptelkyni pod nejvym rakouskm vrcholem, soud mu uloil ptimsn podmnku

reuters.com: Climber is convicted over girlfriend's death near Austria's highest peak

vodn foto: Grossglockner z jihu (wikimedia.org)

Standa Holec   [pravy] 08:00 20.02.2026Tisk 

Reklama:


Souvisejc lnky:

Komente

     
...nov pspvkyNov koment 

 Tak nevim11:31:50 20.02.2026
Co si o tom myslte, sed ten trest, je to mlo, moc, nebo cel patn?

Jestli si dobe vybavuju, je to ta holina co dupala nahoru ve snowboardovch botech.

Neumm k tomu (pro sebe) zaujmout njak stanovisko, sp se roj spousta otzek.
Jakoze teba kdyby byli oba na stejn urovni zkuenost a skoncilo to podobn, jestli by to na vci nco zmnilo.

Nebo z jinho pohledu, nebyl ten trest u za to, co se stalo nebo sp nestalo jest ped vstupem?

A jestli jo, budem te pri planovn vlet premyslet kdo z party je nejzkusenj a bude nest ppadnou trestn odpovdnost?
odpovdt 
 Re: Tak nevim11:50:08 20.02.2026
Tak na to nemm jasn nzor. Ani nemm dost informac, neznm zastnn a jak to bylo doopravdy s jejich schopnostmi a zkuenostmi. Ten trest mi pijde sp jako takov varovn ostatnm, e i v horch plat odpovdnost zkuenjho i v nekomern akci. Obecn pokud je ve dvojici velk rozdl, tak ten slab prost v tomu zkuenjmu a nedoke s nm rovnocen diskutovat, kdy je teba as to otoit. asto je to reln tak, e ten slab ani nem tru nastudovanou a nev o monostech stupu. Tm nekomentuji tento konkrtn ppad, nevm, jak to tam bylo.
odpovdt 
  Re: Tak nevim12:00:55 20.02.2026
A jet jsem zapomnl, e roli taky hraje, jak moc je ten zkuenj opravdu zkuen. Osobn toti nemu pochopit, pro to pi tak pomalm postupu neotoili mnohem dv. Matematika na Studlgratu je celkem jednoduch a jasn. Kdy pjdu na Fruhstuckplatz 7 hodin, i kolik to li, tak na dosaen chaty je teba jet vc a pid se k tomu nava z dlouh try, zpomalen kvli tm atd. Rozumn zkuen lovk by to otoil.
odpovdt 
   Re: Tak nevim13:06:13 20.02.2026
...dokonce je tam i zluta tabulka, ktera presne tohle pravidlo 7 hodin popisuje...
hasanodpovdt 
    Re: Tak nevim13:08:10 20.02.2026
resp. 3 hodiny od Stdlhtte. Tabulka je ve 3550m.
odpovdt 
 Re: Tak nevim15:24:09 20.02.2026
Na NYT pisou, ze rozhodutim soudu nejspis zahybal jeden svedek (odsouzeneho ex pritelkyne), ktera vypovedela, ze ji pred lety na Glockneru nechal taky:

A dramatic turn came late in the trial when a surprise witness, Andrea Bergener, an ex-girlfriend of Mr. Plambergers, testified that Mr. Plamberger had left her alone on a night hike on Grossglockner a few years earlier.

Once we descended the Glockner at night, and suddenly he was gone, she said. I felt dizzy, I screamed, and I was completely alone. From then on, we didnt go on any more hikes together.

https://www.nytimes.com/ 2026/02/19/world/europe/ austrian-man-girlfriend -death-mountain-hike-guilty.html
odpovdt 
  Re: Tak nevim17:56:11 20.02.2026
Teda nechci bejt prase, ale trocha ernho humoru snad (u) nikoho nezabije. vzpomnl jsem si na udajn vrok Miry mda, e jako lezec mus mt styl, mus se umt se stylem i rozejt s holkou.
odpovdt 
 Re: Tak nevim21:41:34 20.02.2026
Asi nevm pln vechny detaily, ale z toho co jsem kde etl, mm sp dojem, e pl roku podmnka je mlo. Za tohle by ml bt sp dostat rok natvrdo jako vstrahu pro vechny, kdo by si podobn nezodpovdnm stylem chtli zahrvat s fyzickmi monostmi mn zkuenho parka.
Honzaodpovdt 
  Re: Tak nevim13:06:26 21.02.2026
Naprost souhlas. Mt na svdom n ivot nen jako nco ukrst, kde se ta podmnka d pochopit. Ale i tak je to jist posun od takovch tch e, e "v horch kad sm za sebe". Co kvituji.
Minimln je to varovn zdvien prst.
odpovdt 
   Re: Tak nevim14:41:06 21.02.2026
Naprost souhlas. V horch nen kad sm za sebe. Fichni jsme zodpovdn za fechny! Teda ne fichni protoe to by Jra Vdoleek u musel dostat doivot. No a Radar s Hkem by taky nco slzli ale fichni ostatn jo. Pokad kdy v horch nkoho potkm nebo kdy jen tu e tam zrovna nkdo je tak se klepu hrzou aby se mu nco nedejboe nestalo a j neel do teplk...Nejlep by bylo kdyby do tch hor u nikdo nelezl p jinak skonme v bni fichni! Howgh
Rdio jerevan odpovdt 
    Za sv iny jsme zodpovdn17:33:41 21.02.2026
Ironizovat a tmto zpsobem zpochybovat lze samozejm ve, ale holm faktem je, e Rakousk soud uznal dotynho zodpovdnm za smrt lovka. To jsou fakta.

A je proto naprosto legitimn vaha, zda ivot lovka je mn ne bn krde, za kterou se obvykle podmnky udluj.

Na druhou stranu je na mst kvitovat pstup Rakouskho soudu, kter svmi slovy k, e za ivot svho parka, se kterm jdeme na hory jsme spoluzodpovdn. A s tm naprosto souhlasm.

Nen mon akceptovat asociln jednn, kdy dotyn jen zneuije svho (nezkuenho) spolulezce k dosaen svch cl ani by byl spoluzodpovdn za jeho ivot. Horolezectv neme bt kolbitm sobeckch asocil, ale ptel na lan.
odpovdt 
     Re: Za sv iny jsme zodpovdn19:19:44 21.02.2026
Pece neme pomovat myslnou krde s nedbalostnmi iny. patn rozhodnut obas dlme vichni a jen mme tst, e se nic nestane. J souhlasm s nzorem soudu, e zkuenj nese odpovdnost, ale vi trestu pokldm za pln adekvtn. On si nechtl plnit sv cle na kor nezkuen, na GG u byl a pilo mu jako dobr npad, e si Studlgrat vylezou spolu. To e pak dlal sam patn rozhodnut je jin vc, ale adn sobeck mysl v tom nebyl.
odpovdt 
      Re: Za sv iny jsme zodpovdn20:03:58 21.02.2026
To samozejm pomovat mu, protoe ty dopady jsou nesoumiteln. Ten ztracen ivot vrtit, na rozdl od njak ukraden vci, ji nejde. Proto by mi piel adekvtn trest nepodmnn. To e se jednalo o zloin nedbalostn pak vyjaduje samotn ve trestu proti kter nic nenamtm.

Pozitivn je, e se alespo shodneme v nzoru, e ten zkuenj lezec je zodpovdn za toho mn zkuenho. Zejmna je-li rozdl v jejich zkuenostech markantn. V tomto podle mho nzoru soud uinil prlomov a sprvn rozhodnut. By uznvm, e mohou nastat ppady, kdy dojde na vy moc, kterm nejde ani pi dobr vli ani sprvnch rozhodnutch zabrnit. To jist ano.
odpovdt 
       Re: Za sv iny jsme zodpovdn21:00:00 21.02.2026
J vbec nic neironizuju. Na okna pouvm jin ppravky ne iron.
Rdio jerevan odpovdt 
 Re: Tak nevim08:59:22 23.02.2026
Messner se k tomu vyjadril do rakouskych medii s tim ze nezna detaily a ze je rad ze tu situaci nemusi soudit. Ale obecne to vidi tak, ze pokud ani jeden neni oficialne ve 'funkci' guida..tak do hor odchazi kazdy dobrovolne, s tim ze je obecne zodpovedny sam za sebe. A ze ta situace se od televize z tepla gauce posuzuje mnohem snaz nez delat rozhodnuti v realu. ze mne..nebo jinak ma ten druhy povinnost umrznout tam taky? Nebo jeste jinak kdyby to byli dva chlapy ta diskuse by byla jina..atd..
Yeanodpovdt 
 Re: Tak nevim08:59:26 23.02.2026
Messner se k tomu vyjadril do rakouskych medii s tim ze nezna detaily a ze je rad ze tu situaci nemusi soudit. Ale obecne to vidi tak, ze pokud ani jeden neni oficialne ve 'funkci' guida..tak do hor odchazi kazdy dobrovolne, s tim ze je obecne zodpovedny sam za sebe. A ze ta situace se od televize z tepla gauce posuzuje mnohem snaz nez delat rozhodnuti v realu. ze mne..nebo jinak ma ten druhy povinnost umrznout tam taky? Nebo jeste jinak kdyby to byli dva chlapy ta diskuse by byla jina..atd..
Yeanodpovdt 
  Re: Tak nevim10:30:51 23.02.2026
S takovm vyjdenm se d bez vhrad souhlasit. Ona za to trochu me tahle posran vymkl doba...Sta se podvat na nzory nkterch zdejch kldohlt, kte si mysl e kdy si odou pi lezen koleno tak autor cesty ve kter se jim to stalo mus dostat minimln doivot, protoe cel svt je zodpovdn za jejich posran a zbyten ivot.
Rdio jerevan odpovdt 
   Re: Tak nevim21:14:17 23.02.2026
Myslm, e kdyby to byla tvoje dcera/sestra i nkdo tob blzk, tak e by jsi mluvil zcela obrcen a tm, kdo by vedli takou osl ei, jako te ty, bys tak nanejv nathl. Je mi z tebe na blit.
odpovdt 
    Re: Tak nevim22:02:22 23.02.2026
Matka zemrele ale obhajovala nyni odsouzeneho pritele a popirala, ze by jeji dcera byla neschopna zacatecnice, jak bylo liceno v mediich.
Lenka K.odpovdt 
     Re: Tak nevim22:23:17 23.02.2026
ekl bych, e jej vpov posouv do jin roviny, ne jak zaznla.
odpovdt 
      Re: Tak nevim04:53:33 24.02.2026
Hele ty bude njakej rk vi?! To napi rovnou a vme... Tohle jsou stran kecy. Take bu jen troll a nebo to mysl vn a to u je vn na povenou a odborn zkoumn klinickho psychiatra. Bez urky ale nechpu jak se takov mrdky jako ty beztrestn mou pohybovat mezi nmi ostatnmi.
Rdio jerevan odpovdt 
       Re: Tak nevim09:41:24 24.02.2026
ekl bych, e vci by asi prosplo, kdybys jet ped tm, ne zane jin poslat k psychiatrovi, ty sm nejprve vyhledal tuto odbornou pomoc.
Mnoh z toho, co jsi tu napsal by tomu nasvdovalo. Nic ve zlm.
odpovdt 
      Re: Tak nevim15:05:48 24.02.2026
Prosim:

"Ein Jahr nach dem Tod einer 33-jhrigen Salzburgerin am Groglockner hat sich ihre Mutter erstmals ffentlich zu Wort gemeldet. Vor dem am 19. Februar in Innsbruck beginnenden Prozess gegen den Partner der Verstorbenen widerspricht sie entschieden der Darstellung, ihre Tochter sei eine unerfahrene Bergsteigerin gewesen.

Im Interview mit der Wochenzeitung Die ZEIT erklrte die Mutter, es mache sie "wtend", dass ihre Tochter in der ffentlichen Debatte als unbeholfene Anfngerin dargestellt werde. Die 33-Jhrige sei vielmehr eine erfahrene Alpinistin gewesen, die bereits anspruchsvolle Touren darunter die Dachsteinsdwand bewltigt habe. Sie habe sich keinesfalls unvorbereitet auf die Tour begeben.

Auch die strafrechtlichen Vorwrfe gegen den damals 36-jhrigen Partner weist die Mutter zurck. Niemand knne die Extremsituation jener Nacht realistisch beurteilen, betonte sie. Die Ereignisse seien das Ergebnis einer tragischen Verkettung unglcklicher Umstnde. Die ffentliche Kritik am Angeklagten bezeichnete sie als "Hexenjagd", das Paar habe Entscheidungen am Berg "immer gemeinsam getroffen", so ihre Darstellung."

https://www.alpin.de /home/news/63353/ artikel_erfrorene_bergsteigerin_ am_grossglockner__ mutter_nimmt_angeklagten_ lebenspartner_ in_schutz.html
Lenka K.odpovdt 
       Re: Tak nevim17:52:42 24.02.2026
OK, beru. Dky za link.
J vychzel z toho, co mlo zaznt u soudu.
odpovdt 
     Re: Tak nevim11:52:57 24.02.2026
hele, pedeslm e nevm o tto dvojici vbec nic a ne napsan jsou kecy od stolu;

spousta (ale zdaleka ne vtina nebo dokonce vechny) zdatnch alpinistek co moc pkn leze, moc pkn zvld pochodovat cel den do kopce moc pkn lyuje, snouborduje v ternu etc. jsou takov alpinistky na baterky, reln klientky vodn ivotnm partnerem (nic proti, je fajn mt spolenej konek a je fajn mt v prvobytn pospoln jednotce dlbu prce, ona zase um nco jinho), kdy holka nev, ve kterm je vlastn poho, co za cestu leze (ani ji nenapadne kouknout na topo), kudy bude sestupovat a tak dle, prost se spokoj s ujitnm "ale toveejo e to zvldneme". ovem vidno zven (teba z pozice nelezouc matky i babiky) je to velmi zkuen alpinistka.
Lukas B.odpovdt 
      Re: Tak nevim15:49:27 24.02.2026
To, ze partak byl vyrazne zkusenjsi, je nabiledni.

Nicmene devce nebylo v horach poprve a u 33-lete se da predpokladat urcita uroven samostatneho mysleni a pudu sebezachovy.

Kdyz na zimnim hrebeni mijim po 5 hodinach ceduli "Komu to sem trvalo vice nez 3 hodiny, mel by se vratit", tak bych mela premyslet o tom, zda by opravdu nebylo lepsi se vratit. A v okamziku, kdy mam pocit, ze jde to tuheho, trvam bud na tom, ze to otocime, anebo si zavolam vrtuli, i kdyby me partak nakrasne presvedcoval, ze to preci zvladnu.

Ze se partak mel zachovat jinak, je jasne, a ze evidentne nechapal, jak spatne na tom partacka je, take. Ale za me nelze veskerou odpovednost prenest pouze na nej, nebyl to vudce ani vedouci tury pod Alpenvereinem a kdyz se vydavam do hor, musim byt prece schopna byt zodpovedna sama za sebe. Ze u mnoha zen, co se pohybuji s partnerem v horach, tomu tak neni, je smutne a jak vidno, muze to byt cesta do pekel.

Jestli se zachoval spravne v okamziku, kdy ona uz opravdu nemohla dal, je otazka. Bylo tam -10 a foukalo v poryvech 50km/h, horska mu rekla, ze kvuli vetru nemuze vrtule letet a bylo jasne, ze zachrana prijde az rano. Mozna by tam zustali oba, kdyby nesestoupil.

Odsouzeny i statni zastupce se odvolali, tak uvidime, jak do dopadne. Pokud by rozsudek byl potvrzen ci dokonce zprisnen, tak si asi kazdy zkusenejsi horolezec/skialpinista trikrat rozmysli, vyrazit na turu s mene zkusenymi, protoze bude stat jednou nohou v kriminale.
Lenka K.odpovdt 
       Re: Tak nevim16:11:54 24.02.2026
Tahle obecn odpovdnost u ns plat na cokoliv a nejen na lezen u od dob starho Rakouska. Akort to spousta lid nev a te prozeli.
Kuba Turekodpovdt 

 podrobnj info na BBC11:31:55 20.02.2026
Hledejte tyto dva lnky

Austrian climber found guilty after girlfriend froze to death on mountain

Climber on trial for leaving girlfriend to die on Austria's highest mountain
Honza Koukalodpovdt 
 Re: podrobnj info na BBC21:23:27 23.02.2026
Z lnku mi pilo, e jedin zajmav informace navc je, e soudce je mj. tak lezec a zchran.
honzaodpovdt 
  Re: podrobnj info na BBC21:28:21 23.02.2026
.. co alespo v mejch och dodv rozsudku vt autoritu, ne kdyby to soudil cepr.
honzaodpovdt 

 Irozhlas11:35:18 20.02.2026
Obecn koment od Betislava Brodskho z HS:

Mui uloil soud v Innsbrucku podmnku za oputn ptelkyn na Grossglockneru. Ta tam umrzla
Honza Koukalodpovdt 
 Re: Irozhlas11:54:56 20.02.2026
Dk
odpovdt 

 Mamlas16:58:33 23.02.2026
Za tohle podmnka?
Minulou pritelku nechal za sebou, hlavn e je vkony alpinista... Blb to je.
Druhou tam nechal dupat v snb botech a neml nouzov zkladn vci jako aspo termofolie. Ibuprofen asi neznamenal dobr stav. Jeho postup zchrany, kdy nkam zmiz a nevol...
Ml dostat flastr, kdy je nesvepravnej, nem ohroovat svma spatnyma rozhodnutma dal, kte v tuku...
...odpovdt 
 Re: Mamlas17:14:37 23.02.2026
Pardon ale ona byla nesvprvn?Kdyby j ekl "vysko z destho patra nic se ti nestane" a ona to udlala tak je to taky jeho chyba? Nkam s nm la a nemla o tom ani pont co ji tam ek a na co se m pipravit plus mnus? V dnen dob internetu kdy si lovk me najt 99,99% vdomost lidstva a sta mu k tomu telefon? Tak to o n taky lecos vypovd nop...Pak se holt nememe divit e v Emerice "pou do nvodu k mikrovlnce aby v n lidi nesuili koky..." prost stran doba... Netvrdm e to neposral ale soudit ho za nco takovho je fakt let!
Rdio jerevan odpovdt 
  Re: Mamlas18:32:13 23.02.2026
Asi tak. Nebyli jsme tam a nevime, jak to probihalo. Dokazu si klidne predstavit i variantu, ze mu tam 33leta moderni emancipovana instagramova kraska mohla predvest takove divadlo, ze se smiril i s moznym kriminalem a sel radsi dal.
jx voidodpovdt 
 Re: Mamlas11:11:50 24.02.2026
Hdm, e nikdo z ns tam nebyl a vichni vme pln prd. Ale diskuze je od toho, aby se diskutovalo. Tak klidn diskutujte a nechte se ve vlastnch socilnch bublinch chvlit, jak do toho umte tepat.
Me mi nkdo ct, co je svprvn a co ne? Helejte, nemou za to nhodou horesluebnci? Helikoptra letla kolem, byla odmtnuta, volaj mu, pou, nic, z Vaeho pohledu pece mus pijt okamit zchrana, je pece jasn, e je nco v nepodku. V serilu Zchrani z hor, by to tak u bylo. Tohle je jasn selhn. Sthal bych je. A nebo snad ne?
A e mla boty na prkno? Pro ne, kdy mla i to prkno. Hdm e asi chtla nco sjet. A to byl jej, nebo jeho npad?
Zrute Instakrm, Obliejovou ze, Tikak a uvidte, e za chvilku ubude jelit kter tou po nem pln jinm, ne je kouzlo hor.
ABLodpovdt 
 Re: Mamlas11:41:01 24.02.2026
mimochodem, ta postben temofolie a stefan-boltzmann v praxi: je to postben placebo nebo funkn vc (jak bonus navc to pin proti malsk folii nebo pytli na odpadky)? rd bych na tma pokecal s njakm zdatnm termodynamikem.
Lukas B.odpovdt 
  Re: Mamlas12:47:01 24.02.2026
Tak termodynamik nejsem a zdatn u vbec ne, ale nco mlo jsem si zail. Tak nco pihodm do placu. Teba to nkomu bude k uitku.

To jsem takhle jednou na vojn dostal opuk a msto dom jsem vyrazil na skly do Krasu. Zabalil jsem vojensk spack a jel. Bylo to brzy z jara v noci kosa jak z nosa. Spal jsem na lavice hokejovho stadionu ve Sloupu. Rno vude jinovatka, j nevyspan a zmrzl jak sobol trus.
Na druhou noc jsem si vythl z lkrniky termoflii a vloil ji mezi vrstvy spacku a celou noc jsem spal jak nemluvn. Pravda byl jsem spocen protoe spack pestal dchat, ale teplouko. Byl to obrovsk rozdl v tepelnm komfortu.

Pr let na to jsem s kamardem neplnovan zabivakovali v Tatrch. Tak jsem z lkrniky opt vythl termoflii, ale pi rozbalovn mi ji vtr roztrhal a flie byla na cucky k nepouit. Take jsme si to "uili" plnmi douky... Natst to bylo v lt a bez det.

Dnen flie jsou pr u odolnj a ve vtru se u nemaj trhat. Ale nezkouel jsem a radji bych na to ani neszel.

Doporuuji proto nosit vdy do stny rk. Svho asu ml v nabdce Rock point vynikajc lekok 150g z pokoven netkan textilie. Kter byl podle mho nzoru na naplnovanou jednu noc ideln.
Te ho bohuel maj vyprodan a adekvtn nhradu jsem u nich nevidl.

Jinak horskch bivak mm za sebou celou adu se rakem od Ortovoxu a mohou potvrdit, e se to d pet. Nen to nic pjemnho, ale pi troe minimlnho vybaven a sprvnch znalostech to jde i bez spacku. Doporuuji si to vyzkouet dopedu naneisto nkde ve skalch. lovk pak nepodlh stresu a lpe to sn. V zim, pokud je to mon, je ideln se zakopat. Nezapomenout nechat mal otvor na obmnu vzduchu. J jej dlm ve spodn sti - to aby oxid uhliit ml kudy odejt. Je-li vtrno, tak s cirkulac vzduchu v zhrabu problmy nebvaj.
odpovdt 
   Re: Mamlas13:43:43 24.02.2026
jasn e ta vc pome. otzkou je, jestli pome ta folie (neprodyn = chrn ped vtrem + nepijde o skupensk teplo potu kter pust do spacku, to je taky pr deci a tomu odpovdajc docela podstatn dauly), nebo to pokoven (ztrta tepla slnm pi teplotch okolo t stovek termodynamick teploty se dle mho nzoru obecn dost peceuje) .
Lukas B.odpovdt 
    Re: Mamlas15:59:25 24.02.2026
Pokoven = zrcadlo, rozdl je hodn velk, odr teplo podobn jako svtlo, kdy posvt na ernou ze nebo na zrcadlo tak je to kurva rozdl. Ostatn vyzkouej na balkn, nic, igelit, izoflie.
Ostatn hdej pro maj hasii nebo slvai obleek taky pokovenej a ne jen hadr.
Borec ml dostat netvrdo, tam byla spousta zsadnch chyb.. Asi ho nechtj ivit a jako trest brali ptelkyni kaput. Bu je to plnej debil, nebo panika a zatmn mozku kdy pilo podchlazen, a nebo mysl (ten se nabz docela dost, kdy u v minulosti jinou spolulezkyni samotnou nechal a zdrhnul)
Jodpovdt 
     Re: Mamlas18:01:28 24.02.2026
hele more, slyels nkdy o stefan-boltzmannovi, nebo si ho bude muset gglit? sln jde se tvrtou mocninou termodynamick teploty. pi teplot lidskho tla je to zajmav snad v okamiku, kdy umst vyhtho nahe do vakua.
Lukas B.odpovdt 
      Re: Mamlas18:03:04 24.02.2026
dokonen: do vakua v absolutn nule.

o tom, e sv mn zkuen spolulezce nemme nechvat ve tychu nejsme ve pi.
Lukas B.odpovdt 
      Re: Mamlas18:07:36 24.02.2026
M njak podobn dobr mu na Novinkch.cz pesvdoval o tepelnm odrazu folie a e s tm m zkuenosti z Prielu.
Kuba Turekodpovdt 
       Re: Mamlas18:19:10 24.02.2026
pemejlm o tom, e to dm nkam jako lnek s titulkem "pokoven folie - fiura nebo placebo?". akort jako specialista na zk obor newtonovsk mechaniky v euklidov prostoru bych to rd prohnal oponenturou njakm trochu vce hovcm termodynamice, ne kad se chce pokad zesmnit.
Lukas B.odpovdt 
        Re: Mamlas19:21:29 24.02.2026
Vdycky si u tchto diskus vzpomenu na Omarka, jak ve folii se pokouel trvit noc (v lt v Dolomitech, take celkem v pohod), ale k rnu se obrtil vtr a msto dol zaal foukat nahoru. Omarek za pr vtein zstal stt na balkon v kout jen s kusem igelitu v ruce, zbytek mu utrhl mrn vtr. Je to oblben oddlov historka tinyurl.com/campanilealto
Kuba Turekodpovdt 
         Re: Mamlas19:47:02 24.02.2026
moje amatrsk spoty tvrd, e kdy si vezme festovnj pytel na odpadky a vystihne si v nm dru na hlavu a mon i dry na ruce, tak se bude mt stejn nebo sp mnohem lpe ne zachumlanej ve stbrn folii. hele, j vbec nezpochybuju, e je dobrej npad se vas zachumlat do veho co m a e je dobrej npad mt v batohu nco do eho se me zachumlat. j jen vznm kacskou mylenku, e postbenost bivakovac folie je placebo. kdyby se mi chtl ozvat nkdo v termodynamice honnej, tak by mi udlal radost.
Lukas B.odpovdt 
          Re: Mamlas21:46:50 24.02.2026
Jen abys tm svm lnkem nenadlal vce kody ne uitku. Oni mnoz tou jen titulky, maximln jet tak perex a nebo kdy petou cel, tak jen zbn a zvry jet zkomol.

Jinak jsem zastncem toho, e kadou teorii je nutn ovit prkaznou zkoukou.

Jist v, jak je to tebas s takovou balistickou kivkou. Kdy bys j teoreticky poloil na bok, tak by si pak mohl stlet i za roh. Ovem v praxi se to zatm nevyuv (:-).
odpovdt 
           Re: Mamlas09:02:59 25.02.2026
vtipe vylez! (s tou balistikou, tuto vzvu jsme jako ci zkladn koly pouvali v ppad, abychom okikli nkoho kdo ekl nco domnle vtipnho).

Lukas B.odpovdt 
        Re: Mamlas19:21:34 24.02.2026
Vdycky si u tchto diskus vzpomenu na Omarka, jak ve folii se pokouel trvit noc (v lt v Dolomitech, take celkem v pohod), ale k rnu se obrtil vtr a msto dol zaal foukat nahoru. Omarek za pr vtein zstal stt na balkon v kout jen s kusem igelitu v ruce, zbytek mu utrhl mrn vtr. Je to oblben oddlov historka tinyurl.com/campanilealto
Kuba Turekodpovdt 
        Re: Mamlas09:38:17 25.02.2026
Kdy jsi zabalenej do leskl pokoven termoflie (dky emu m mal ztrty proudnm, ale v pytli je m jet men), tak m termoflie cca stejnou teplotu jako tvoje hadry. Kdy m dv plochy stejn teploty, tak je mezi nimi bilance pestupu tepla slnm 0 (ne?). Lesklost flie je navc dna pokovenm a kovy bych laicky ekl, e jsou sp vodie tepla ne izolanty (kdy si nahej vlezu v zim do brnn, tak m to myslm sp ochlad), take je otzka, jestli ta leskl flie dokonce nezhoruje ztrtu tepla vedenm. A jestli tahle ztrta vedenm nen nakonec dokonce vt, ne kolik uet na zmenen ztrty radiac. Na nco takovho peci mus existovat spousty pokus ze stavainy (skladby povrch a tyhle vci).
honzaodpovdt 
         Re: Mamlas09:45:05 25.02.2026
Samozejm, e existuj. Proto se taky pokld pokoven Alufolie na polystyren tsn pod zlivku anhydridu nebo betonu podlahovho topen.
Co je ovem v pmm rozpou s tvoj teorii...
odpovdt 
          Re: Mamlas10:05:00 25.02.2026
tam se ovem nedv pokoven folie, ale hlinkov folie, a dvodem je prv veden tepla, aby podlaha topila v ploe rovnomrn.
Lukas B.odpovdt 
           Re: Mamlas10:09:51 25.02.2026
uklepl jsem se:
...aby topila podlaha rovnomrn smrem dol a lokln nevyhvala xps nebo eps na teplotu blc se 80C, kdy pestvaj bt garantovny mechanick vlastnosti polystyrenu.
Lukas B.odpovdt 
            Re: Mamlas10:24:29 25.02.2026
V tom ppad doporuuji si nastudovat, co o tomto p odborn portly tebas podlaha.cz, tzb-info.cz a pod.

https://www.podlaha.cz/clanky/reflexni-a-ter moreflexni-folie-v-podlahovem-vytapeni.html

1 mezera
odpovdt 
             Re: Mamlas10:40:41 25.02.2026
z odkazovanho cituji:

Pro lep pochopen vlivu termoreflexn flie na podlahov vytpn byl proveden experiment na stavu techniky prosted VUT v Praze. Otopn plocha byla rozdlena na dv poloviny, jedna s termoreflexn fli a druh s klasickou nereflexn PE fli. Ob poloviny byly od sebe oddleny tepelnou barirou a napjeny vodou o stejn teplot a stejnm hmotnostnm prtoku.

Vsledky experimentu ukzaly, e termoreflexn flie mla jen velmi mal vliv na tepeln tok sdlen do a pod vytpnm prostorem. innost flie byla v rozmez cca 1 %, co je v rmci nejistoty men prakticky zanedbateln. Toto potvrzuje teoretick rozbor, kter naznauje, e pnos termoreflexn flie je asto minimln.
Lukas B.odpovdt 
              Re: Mamlas11:03:06 25.02.2026
Jasn, ty jsi ovem tvrdil, e se tam dv proto, aby rozvdla teplo. Prav opak, pro se tam skuten dv.
Dvod, pro je dopad mal je ten, e oba materily jsou v pmm kontaktu a k penosu tepla nedochz tepelnm zenm, ale pmm penosem.

Pokoven flie se pouvaj tak coby parozbrana stench konstrukc. Kde nedochz k penosu tepla vedenm, ale zenm. Co se vce bl naemu uit.
odpovdt 
               Re: Mamlas11:20:01 25.02.2026
folie se tam dv protoe:
- stavai maj fyziku chatrnou a nkte si fakt upmn mysl, e to njak teplo podr, troku to pipomn kutilsk balen autobaterie kodovky 120 do polystyrenov krabice (baterie byla v tajnm zavazadlovm prostoru za zadnmi sedadly) pro pocit lepho startovn
- protoe to zkaznkm lb. kdo by nechtl mt doma kosmickou technologii
- protoe pokoven nestoj skoro nic
- mon by to pi dostaten tlouce pokoven nebo pouit folie kovov mohlo rozvdt teplo a brnit "zebrovmu efektu" pi pli velkm pomru roztee trubek ku tlouce betonu/anhydritu


jinak dkuji vem za diskusi. vcemn m potvrdila to, k emu jsem dospl oprenm stedokolsk termodynamiky.

zvrem: stbrn folie v kpzetce alpinisty nen blbost. pome. sice ned nic moc navc proti pytli na odpadky, ale na rozdl od pytle na odpadky bv dlan tak, aby se dobe rozbalovala a mla vhodn rozmr, je zabalena tak aby se nechtn nerozbalila a nezmuchlala a nkdy je na n dokonce natitno datum expirace.
Lukas B.odpovdt 
                Re: Mamlas16:25:53 25.02.2026
Rozdl izofolie/ igelit nen problm zmit (stejn jako pouitelnost spacaku), nebo osobn vyzkouet. Taky jde pl na pl a mit povrchovou teplotu za folii a za igelitem.
Salavou sloku to odr tipuju tak 90%, igelit skoro nic.
Asi bys ml vrobce izofolii upozornit e jsou debilove a je to jen reklamn tah.
J odpovdt 
                 Re: Mamlas16:52:44 25.02.2026
Tak vrobce na to nen teba upozorovat, ten to v sm dobe. Slavou sloku (kter je asi blzk 0) to klidn z 90 % zlep. Jestli to tak je nebo nen by stlo za to tebou popsanm zpsobem vyzkouet - myslm, e to je dobrej nmt na diplomku, bakalku nebo tak nco. Co, tudci?
honzaodpovdt 
                 Re: Mamlas17:02:24 25.02.2026
reklamnch tah je okolo ns stran moc a nikdy nev pesn rozsah toho, kolik toho dl v dobr ve e je to vdecky a statisticky prokzno. meme zat teba vivovmi doplky a ranm vitamn osobami nikoli trpcmi kurdjemi, blednikou a beri-beri, ale ivench pln normln pestrou a vyvenou stravou.

hele, m je to vcn pln jedno, pokoven folie stoj maximln pr stokorun, pili jsme o vc, pokoven rozhodn vlastnosti nezhoruje, a jestli nezlepuje, tak to vlastn nevad. to je jenom takov moje libstka, takov zvdav ourn.
Lukas B.odpovdt 
          Re: Mamlas10:17:08 25.02.2026
Myslel jsem, e se tam ta flie dv proto, aby beton nezatekl do polie. A abych uhjil svou teorii, tak jej lesklost bych pietl tomu, e lidem se zkrtka leskl vci lb (zlaky, prsteny, drahokamy, auta v metle..).
honzaodpovdt 
           Re: Mamlas10:21:18 25.02.2026
Pesn tak, jak pe ... (:-)!
odpovdt 
     Re: Mamlas18:35:18 24.02.2026
jo a panika a totln zatmn mozku, to se d njak lidsky pochopit, ono sta, jak iracionln a zmaten se lid chovaj bezprostedn po autonehodch i pracovnch razech, kde se ocitnou v roli pouhch nezastnnch svdk.
Lukas B.odpovdt 

 Foto dne:
Trebenna East
Kap horn, 9-
 Databze cest:
Vechny cesty (192186)
Top cesty v R
Top bouldery v R
Nejnovj cesty:
1 1 LmMqtzme
1 1 LmMqtzme
1 1 LmMqtzme
1 1 1
1 1 LmMqtzme
Nov komentovan:
1 1 1
1 1 1
1 1 1
1 1 1
1 1 1

 Nov v diskusi:
Re: Beruky foto dne | Re: Beruky foto dne | Re: Beruky foto dne | Re: Beruky foto dne | Re: Beruky foto dne | Re: Beruky foto dne | Re: Rusci zpt na zvodech | Re: Beruky foto dne | Re: Beruky foto dne | Re: Rusci zpt na zvodech |

 Nov komente:
Re: Taky tak | Re: Taky tak | Re: PF | Re: PF | Re: PF | Re: PF | Re: PF | Re: PF | Re: Taky tak | Re: Taky tak |

 Kde to ve:
PF 2026 (269)

 Nov v inzerci:
1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |

 Anketa:
Sledovali jste dnes Honnolda v Taipei?
 Ano, iv! 
 1469 
 Ne, z vek se mi to hlava. 
 1566 
 Ne, uniklo mi to. 
 1339 
 Sleduji jen Adama. 
 1393 

 Nvody:
Jak pst na lezce ...
Lezeck mapy

 Partnei:
Treking.cz
Hledte si pkn ubytovn v R na V vlet i dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz vsekci chaty a chalupy pronjem. Pokud plnujete cestovat na Slovensko a potebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlep ubytovac zazen, chaty, chalupy, roubenky naleznete na strnce chaty na prenjom.
Na webu NaVylet.cz objevte pestrou paletu turistickch cl a tip na vlet nap celou eskou republikou. Nechyb ani oblben lezeck oblasti jako esk rj s pohdkovmi skalnmi vemi i dramatick Labsk pskovce, kter lkaj dobrodruhy i horolezce z cel Evropy.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  prvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobnch daj       cenk reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.