Minulý čtvrtek došlo k nepříjemnému pádu při slanění na Turnovské v Příhrazích. Příčinou byla banální chyba. Chlapci si nezkontrolovali, jestli jim stačí oba konce lana až na zem.
Jeden konec nestačil a následoval asi 10-ti metrový pád na podlahu i s lanem. Vykloubený loket, prasklý bederní obratel, který je nutné operovat. Chlapec se z toho vylíže. Proč o tom ale píšu. Chlapci měli kliku. O kus dál lezla další dvojka a navíc měli na dosah telefon. Takže záchranáři, hasiči, policajti byli dole na parkovišti za pár minut. Bohužel, ale nikdo netušil, kde je nějaká Turnovská. Následovalo složité telefonování a shánění nějakého místního dědka, který by hasiče dovedl k Turnovské. Naštěstí jim přišla naproti ta druhá dvojka. Parťák zraněného trčel totiž na věži bez lana.
Nechápu, proč v dnešní IT době není pro záchranné složky k dispozici snadno dostupná databáze skal a přístupů k nim. Podobné problémy se totiž, konkrétně v Příhrazích, opakují neustále. V loňském roce například zasahoval v Příhrazích vrtulník a pilot netušil, kde má přistát. Místo aby přistál v pohodě na louce u kempu, snažil se přistát na parkovišti u hotelu, což se mu pochopitelně nepodařilo a dokonce natropil nějaké škody.
Podle mého by se měl angažovat ČHS a pomoci s vytvořením patřičné databáze skal a vhodných míst pro přistání vrtulníku, určené záchranným složkám. Nejspíš něco takového existuje, ale je nutné aby to měli záchranáři běžně k dispozici. Je trapné, když v Čechách jsou záchranáři u každé nehody během pár minut, aby potom chaoticky bloumali ve skalách.
Lze jedině souhlasit. Možná by nebylo od věci i nějakým způsobem vylepšit zastaralé průvodce skalních měst - přidat GPS souřadnice věží,mapky, topo věží a udělat je online, aby byly k dispozici i třeba záchranářům. Běžně se pořád používají nepřehledné půdorysové průvodce - za sebe můžu říct, že často nevím, co lezu za cestu...
databaze skal by byla fajn, ale v dnesni dobe vlastni chytry telefon takrka kazdy. a do nejnexistuje aplikace zachranka, ktera primo lokalizuje volajiciho. bylo to i zde na lezci.
Ono je fakt, že v některých skalních průvodcích je uváděma výška (či alespoň boční stupnice. A vůbec by nebylo od věci udávat kromě obtížnosti i počet presek a délku od slaňáku ergo délku lana.......
Jiná věc je, pokud hoši ndotáhli lano na půlku....
A nechtěl bys náhodou ještě popsat, kolik kterých smyček máš založit a kam? A na slaňák třeba cedulky, že si máš zkontrolovat, jestli lano stačí až na zem...
A proč prostě nenahlásí souřadnice? Najít nějakou cestu nebo věž je často dobrodružství samo o sobě, nedivil bych se, že i kdyby db existovala, že by se na ní záchranka vykašlala. Navíc by oficiální databáze musela mít nějaký právní status a nevím, jak by se pak třeba řešilo, kdyby oficiální db pro záchanný systém obsahovala chyby. Třeba nahlásíš pád podle jména věže, ale chybně zapsané souřadnice pošlou záchranu jinam, a pacient kvůli prodlevě zemře. To je na žalobu. Na to ČHS nemá, aby podobnou db udělal a spravoval, byla by to dost drahá, náročná a riziková sranda.
Ale pokud někdo volá záchranku v lese a není schopen sdělit operátorovi souřadnice, je to poněkud podivné...
Souřadnice jsou hezký, ale k čemu to je, když pak přiletí vrtule a zjistí že neví kde přistát, sanita neví kam nejblíž dojet atd. Ta databáze na skalních oblastech to řeší, včetně kontaktů na správce.
Navyják maj u nás převážně jen švestky a bukvice, který jsou třeba schopný provézt záchranu ale už zas ne transport zraněného do nemocnice, takže si tam přesedaj záchranáři pak zas překládaj zraněnýho, no bordel.
Jako moc si nedovedu představit, jak telefonuju, poskytuju první pomoc a ještě z telefonu doluju souřadnice, abych je zdělil dispečerovi, se splete jedeno číslo a jsi někde v prdeli. V tom je App Záchranka krok kupředu.
Kromě aplikace Záchranka, tu je ještě aplikace Horská služba http://www.horskasluzba.cz /cz/aktualni-informace /informace-a-pravidla/aplikace-do-mobilu , která funguje úplně stejně a je vlastně vzorem pro záchranku. No a u horský už je větší šance, že bude vědět kam letět. Do Čekýho ráje třeba jezdí/lítají kluci z Jizerek. Zmíněná aplikace na Skalních oblastech je stále ve vývoji a každý může přispět se sběrem GPS souřadnic (skal, parkovišť, míst pro přistání, přístupů), což je to nejpracnější.
Zda vrtule musí nebo nemusí přistát je dost závislé na tom, zda má naviják s ramenem nad dveřmi nebo na spodku. Co vím, tak ten žluťák co lítá tady na severu má naviják na spodku (Záchrana na Kobyle https://www.youtube.com/ watch?v=gdWTvF_c_cg), takže musí přistát ať překládá do sanitky nebo do vrtule. Do Liberce na podvěsu by to byl slušnej fičák :-). (V odkazech odstraň mezery.)
Ono je to mnohdy spis o duchapritomnosti volajiciho. Nejdriv zjistit kde jsem (GPS ma dnes snad kazdy telefon) a rozsah zraneni a pak teprve volat zachranku.
Praxe je spis takova ze na zachranku volaji lide, kteri nevedi kde jsou, kolik lidi a jak moc je zranenych, atd atd.
Ale souhlasim ze by zachranari meli mit u skalnich oblasti zakladni popis. Nestaci jen vedet kde se nehoda stala, ale je treba vedet jak se tam dostat - coz obcas nebyva uplne jednoduche.
ono v příhrazech (a obecně jakékoli pískovcové oblasti) ve zmatku roklí a hřebínků je to tak, že samotné souřadnice moc nepomůžou, a stejně je potřeba místní dědek kterej zná chodníček kudy se ten zraněnej dá rozumně odnést.
takže pokud to jde, tak posílat k parkovišti pro sanitu nebo k ploše pro hubšraubr vodiče.
Ahoj, nemám moc zkušenností s IZS, ale našel jsem apku pro jablko (Záchranka), která přivolá pomoc a pošle IZS souřadnice místa, možná řešení. Jinak si dovedu představit, jak je složité je dostat na místo a obzvlášť v tom stresu :-(
Určitě by měl mít každý v mobilu aplikaci "Záchranka". Podle ní operátor přesně vidí lokalizaci místa a navede vrtuli přímo k věži. Problém je signál ve skalách.
Systém pro IZS začal budovat Zdeněk Strnad na svém webu Skalní Oblasti. Bohužel "rada moudrých" usoudila, že je to špatně. Aby někdo, kdo to dělá s plným nasazením a za pár kaček od ČHS, a tak to začalo ČHS budoval od píky. Než doženou ztrátu několika let vývoje, tak ještě parkrát bude muset vrtule hledat. Škoda.
v tom bordelu borovicových větví se vrtulník prakticky nedá použít, stejně sedne někde na hřišti, a pro zraněného se utíká s nosítkem. souřadnice pak pro vrtulník mají hlavně ten smysl, že nesedne na nejbližším hřišti od Turnovské věže ve Skaláku místo Příhraz.
V leckterých regionech lítají zkušebně a tyhle situace vysloveně trénují, a mají terény přečtené. Záchrana navijákem je lecky nemožná, hlavně pokud se jedná o skalní města. Například na Kozelce to mají piloti nalítané už perfektně, dokonce zde využívají i naviják...bohužel nemají na palubě zase proškolené lezce. Takže stejně přistávají na louce a čekají na auto hasičů z Plzně, co na to mají papír a cajky, naložej a potom letí na místo. Prostě to je nekonečná papírová válka, a v neposlední řadě taky o vedení a přístupu jedlotlivých sekcí IZS v krajích.
S vrtulí je to ještě trochu složitější. U nás v Lbc nemají naviják. Tak musí vrtule stejně přistát vedle na louce, dát pod vrtuli lano a na něj podvěsit lezce záchranáře. A s ním se spustit ke skále. Takto to fungovalo naposled u Kobyly a dokonce z toho bylo někde video. Takže to jde i do "borovic" záchranáře spustit a zase v podvěsu ho vytáhnout i se zraněným. Ale zase na louku a tam zraněného přeložit do vrtule. To samé jsem viděl v Ádru, stejný postup.
ta aplikace je super, jen je škoda že nende do každýho founu, chtělo by to takou, nevim jak je to technicki, neesu v it kovanej,žena byla na kurzu prvního helpu a tam ji záchranáři doporučovali, gps ve founu je super ale všude se nedá použít, no a gurky kvašený ti dva, ale aspo se ví že se to děje, koukám na lano a když nevidim dolu tak si dám prusík ne
Existují dva způsoby vyzdvižení zraněného.Pomocí záchraného jeřábu a pomocí lana uchyceného do dvojhákového podvěsu namontovaného pod vrtulníkem.Jeřáb se používá na vrtulnících policie(Bell 412) a armády (W3A Sokol).Na vrtulnících soukromých záchranek DSA a Alfa Helicopter mají pouze pevný podvěs pod vrtulníkem.Překládat se zraněný musí vždy.Jediný kdo může po vyzdvižení "polomrtvoly" ihned svištět do špitálu jsou vojáci.Montovat jeřáb na EC135 sice jde,ale je to jednak finančně náročnější a hlavně není uplně lehkej.A ono ,když je velký vedro a zamává ti jeden ze dvou motorů a máš někoho v podvěsu a v mašině lidi...no může to být dost vzrůšo dostat se na zem vcelku. I když EC135 je slušně výkoná mašina.
Jeřáb je pouhé(provozovatelem)volitelné doplňkové vybavení.Jeho samotná koupě a montáž výrobcem není vůbec levná záležitost.Následná povinná údržba taktéž něco stojí.Jen to samotné ocelové lano na něj stojí hromadu peněz(kvůli certifikátům jeho kvality) a pro zajímavost,výrobce na něm nepovoluje žádné poškození.Přitom k popraskání jednotlivých drátků lana dochází běžně už v pouhém výcviku záchranářů.Vzhledem k četnosti použití takového jeřábu je prostě jednoduší koupit a namontovat na vrtulník podvěs,který má pro soukromého provozovatele vrtulníku víc možností využití.Soukromé záchranky nebudou investovat do jednoúčelového záchranářského jeřábu.Nevyplatí se jim to,jen by to prodražilo kupovaný vrtulník.No a druhá věc souvisí s provedením letu,v případě nouze(vysazení motoru,vážná porucha nosného systému,částečná ztráta řiditelnosti...)zbytečné kilogramy navíc.
Podotýkám že i ve světě to funguje stejně. V Alpách i Norsku jsem viděl při záchraně lano v podvěsu. Vrtulník nejprve přistál a pak teprve zachraňoval.
vzhledem k tomu, že většina letů vrtulníku u nás je k nějaký autonehodě kde neni problém přistát, tak by naviják byl zbytečná investice navíc, když se to dá udělat jinak, byť ne tak komfortně. V nějaký horský alpský oblasti se priority mění a záchrana v členitém terénu se dá očekávat, takže naviják se stává samozřejmostí
Anšto blahé paměti, mám za to, že v turistických mapách, určitě těch 1:25 000 jsou skalní útvary popsány skoro všechny, nebo ty významné. Tak to je tuším na Kokořínsku(fakt jich je tam hodně a shodují se s těmi v průvodci, což je u tak nelezené oblasti k podivu), Labák snad taky. Jizerky taky.
Ona ta databáze, resp. minimálně někde si tu práci, někdo dal, někde bude, či nějaký mapy to určitě mají, otázka je, jaké mapové podklady kdo používá a sdílí, či co.
PS: Tak na Mapách.cz v Příhrazech nic, asi pískoviště minimálního významu:)
...se stal 11. 6. 2017 na Křížáku - špatně založené lano, pád ze slanění, zlámaná pata a podle všeho vážný úraz pánve (detailní diagnózu neznám). Jeden rozdíl tam možná ale byl - záchranka, hasiči a poté i vrtulník místo našli docela rychle díky mobilní aplikaci Záchranka. Kdo to v tydlifonu nemáte tak si to nainstalujte. Teď hned!