LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Dobrá horolezkyně dosáhne vrcholu, už v základním táboře.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
5.Štípek 11538
6.Stráník 11449
7.Nespoutaný 11416
Bouldry:
5.Pochman 10603
6.Novák 10575
7.Kopecký 10375
Hory:
8.Černý 6591
9.Sukačová 6464
10. 6150

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5671 lezců
1141496 cest
Nové přelezy:
Crvena Tiš 7b
Noi Altri! 7b+
Veganza De 8a
Fantastisc 8A
Bombastisc 7C+
Katiforos 7b
Dynamitaki 8b
Blue Moon 7c+
Fantastisc 8A
Bombastisc 7C+

Stěny
Lezecké centrum SmíchOFF - Praha 5
Boulder Bar - Praha 7
V 16 - Plzeň

Prodejny
Lezec-shop.cz - Štěchovice
Outdoor Centrum Rock Point Perštýn - Praha 1
Rock Point OC Olympia - Brno

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Nehoda na Křížovém vrchu

prosba o pomoc

Před 14 dny v neděli se stala našemu kamarádovi nehoda na veži Kocour na Křížovém vrchu v Adršpachu. Jako prvolezec dolezl ke slaňáku, zajistil se a dobral spolulezkyni. Na této veži je slaňák umístěn tak, že jediná možná pozice je stát/klečet/sedět přímo v odsedávačce. Že tomu tak bylo potvrdila i spolulezkyně, která si po dolezu na vrchol připravila slanění a začala slaňovat. Asi po dvou metrech slanění kolem prolétl prvolezec a přistál až na zemi. Prvolezec si bohužel nedokáže vybavit okamžiky těsně před pádem.
Všechno by nasvědčovalo jeho chybě, až na to, že na jeho odsedávačce se NENAŠLA karabina, kterou byl zajištěn ke kruhu. To, že tam ta karabina nahoře byla a že byla se zašroubovanou pojistkou potvdili oba aktéři, protože ve chvíli kdy dolezla spolulezkyně na vrchol, zajistila se svoji odsedkou, ale nezašroubovala pojistku. Na to byla upozorněna prvolezcem, který předvedl, že jeho karabina je zajištěna, stejně tak jako karabina přes kterou jistil spolulezkyni, narozdíl od její karabiny.
Takže jediné možné vysvětlení, které nás napadá je, že karabina na odsedce PRASKLA. Možná to zni nepravděpodobně, ale stejně nepravděpodobná je i možnost, že se prvolezec sám vycvakl, vyndal karabinu z odsedky (sama vypadnout nemohla) a tuto zahodil tak, že se při hledání nenašla.
Proto chci poprosit všechny, kdo se u Kocoura na  Křižovém vrchu od té doby vyskytli, aby v případě že našli karabinu (světle červená HMS se šroubovací pojistkou) nebo jakékoliv kousky této, se ozvali na můj mail nebo 608028052. Rádi bychom tuto záhadu vyřešili a také kvůli pojišťovně.

PS: Dál chci poděkovat všem, kteří se podíleli na pomoci při jeho zajištění a transportu k vrtulníku. Jeho stav se lepší a snad bude bez trvalých následků.
díky jakub urban

jakub urban   [úpravy] 12:21 06.07.2003Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 karabina12:47:19 06.07.2003
To že by štroubovací karabina praskla při sezení v odsedávce je velice nepravděpodobné. Není náhodou nahoře ve slaňáku? Ve slańácích na písku bývá často po dobrání spolulezce zmatek. Na vlastní oči jsem viděl jak borec vyhodil ze šroubovačky vlasní barevně podobnou odsedávku namísto smyce s HMS, když rušil druholezce. Nezřítil se protože stál na polici pod vrškem a nevisel přímo ve smyci. Obranou je neustálá pozornost a barevné rozlišení smyček. Doufám, že postižený se brzy uzdraví a také že zjistíte a zveřejníte příčinu jako poučení pro ostatní.
datlodpovědět 
 Re: karabina10:23:19 07.07.2003
To, že je to velmi nepravděpodobné neznamená, že se to stát nemůže (co to je "velmi nepravděpodobné"?). Z hlediska únavy materiálu ti klidně karabina může prasknout jenom tím, když si do ní odsedneš. Záleží na tom, jak byla před tím namáhána. Viz Pružnost a pevnost-Mez únavy. Jinak po přečtení Pita Schuberta mám pocit, že se může stát úplně všechno. A to nejen při lezení.
Martin Sivekodpovědět 
  Re: karabina10:33:17 07.07.2003
Hm, karabina. No, evidentně občas praskaj! Nedávno jsem četl o prasklé karabině padákové. Jednalo se o karabinu od renomované firmy vyrábějící i horolezecké karabiny. Take by skutečně stálo za to, kdyby se na výše uvedený tel. či Kubův mejl ozvali případní nálezci. Celkem by mě to zajímalo.

Kubo, prosímtě, kdybyste skutečně zjistili příčinu úrazu, ozvi se mi. Díkles.
Jo, a doufám, žes nezapoměl odeslat hlášení na ČHS :-)))
A nejdůležitější naknec: přeju dotyčnému brzké uzdravení. Nic příjemnýho, i když to nemá mít následky. Minimálně nějaké ta sezóna v háji a následky na psychice. Po něčem takovém bývá morálu pomálu.
Tom
Tomáš F.odpovědět 
   Re: karabina11:48:38 07.07.2003
Ještě k té prasklé karabce o které jsem se zmínil výše: jednalo se o karabinu, se kterou bylo nalétáno asi 60 hodin na padákovém kluzáku. Případ se odehrál 4. 5. 2003, více informací najdete zde:
http://www.laacr.cz/index.php?Action=View&ARTICLE_ID=427

Že se nejedná až o tak mimořádnou věc, dokumentuje řada případů publikovaná např. Pitem Schubertem, mj. v obou dílech jeho knihy Bezpečnost a riziko..., další případy různě destruovaných karabin eviduje např. Česká speleologická společnost, a o zlomených karabinách bez pojistky zámku při jejich nesprávném zatížení se už vůbec netřeba zmiňovat.
Tomáš F.odpovědět 
    Re: karabina11:25:05 08.07.2003
Formulace "Že se nejedná až o tak mimořádnou věc, dokumentuje řada případů publikovaná např. Pitem Schubertem" je hodně nešťastná.

Nebyt v obraze, tak mam dojem, že karabiny praskají dnes a denně.
Ano, Schubert uvádí příklady prasklých karabin, ale je potřeba dočíst, jaké měly parametry a v jakých to bylo souvislostech. Myslím si, že i on by souhlasil s tím, že pokud by ta karabina opravdu praskla při sezení v odsedce, tak je to opravdu hodně mimořádná věc.
Jaraodpovědět 
     Re: karabina13:34:43 08.07.2003
Ano, máš bohužel pravdu. Ta formulace je poněkud nešťastná, tyto případy opravdu nejsou na denním pořádku.
Na druhou stranu ale, uvědomme si, že karabina obvykle tvoří nejslabší článek jistícího řetězce. O případech přetrženého lana (byť přes hranu, nebo poškozeného nějakou chemickou látkou) jsem vždy jen slyšel nebo četl, zatímco případů selhání karabiny znám ze svého okolí pět. Lze namítnout, že za o něco víc než dvacet let lezení to není tak hrozná statistika, jenže mě připadá hrozivá pávě tím, že s něčím podobným nepočítáme.
Dělám-li už statistiku z oněch pěti případů, musím uznat, že pouze v jednom případě šlo o případ selhání pouze staticky zatížené karabiny se zašroubovanou pojistkou zámku. Ve všech ostatních se jednalo o namáhání karabiny ve směru, kde k tomu není určena, a která se pravděpodobně také otevřela. Ve třech případech, včetně toho selhání při zavřeném zámku a zatažené pojistce, se jednalo o tzv. waltrovku, v jednom o karabinu značně nedůvěryhodnou z tehdejší NDR (kdekdo je asi pamatuje, takový ty růžovofialový podivnůstky lehčí než Irbisky a výrazně menší než Waltrovky) a jen v jednom případě o „slušnou“ karabinu, která se asi překroutila v plaketě nýtu, otevřela na nevydržela celkem všední rázové zatížení po odskoku prvolezce. Podotýkám, že ze všech pěti případů byl pouze jednou následkem vážnější úraz.
Tomáš F.odpovědět 
    Re: karabina22:14:32 06.12.2005
po prohlédnutí foto karabiny Austrialpen je můj dohad, že šlo o chybu při výrobě. Tam stačí málo, třeba jiná teplota v okamžiku ohýbání aje to hotovka.prasklina je na vnější straně ohybu a velmi začernalá. To po 60 hod. použití v suchu (nelétá se ve špatných podmínkách)nemůže být. Zřejmě jde o původní lom po ohybu. V letectví se stávají horší věci.
Vladimírodpovědět 

 "Waltrovka?"13:46:57 07.07.2003
Jestli to byla stará "Waltrovka", vůbec se nedivím. Něco už jsem o tom zaslechl.
Tomáš R.odpovědět 
 Re: "Waltrovka?"14:38:07 07.07.2003
Jo, ty praskaly jak divý :-)
Údajně se mělo ednat pouze o jednu nezkontrolovanou sérii, ale právě jeskyňáři, kteří je používali docela často, jich mají zlomenejch několik.

Takže Kubíku, jestli uvedena karabina, která se nenašla byla tzv. "Waltrovka", pravděpodobnost Vašeho vysvětlení se progresivně zvyšuje. Ale doufám, že se ještě najde pod věží.
Tomáš F.odpovědět 
  Re: "Waltrovka?"21:08:14 08.07.2003
Máte nějaké odkazy na stránky ČSS? Konkrétněji na tu problematiku prasklých karabin? Díky Ed
Edodpovědět 
 Re: "Waltrovka?"22:48:56 11.07.2003
Pokud se nepletu, tak jsem nikdy nevidel Waltrovku v provedeni HMS.
Myšákodpovědět 

 Jak se chovat?09:08:06 10.07.2003
Ať se to nějak rozumně vysvětlí. Nebo snad mám preventivně vyřazovat kovový materiál po roce používání a všechno zdvojovat - na jištění a slaňování 2 osmy se 2 karabinami nebo 2 HMSky, dále 2 odsedávačky ???
A postiženému lezci přeji úplné a brzké fyzické+psychické uzdravení.
Kokšíkodpovědět 
 Ztracena karabina18:39:47 18.07.2003
Na tenhle server koukam temer denne ale az dneska sem si vsimnul tohohle clanku.Shodou okolnosti sem byl jeden z tech co ho transportovali k vrtulniku jeste spolecne s jednim clenem Skalni Zachranny Sluzby a nekolika dalsimi lezci kteri lezli pobliz.Hned potom sme se snazily prijit na to co se stalo.Jedna z moznosti co nas napadla byla prave ta praskla karabina protoze sme ji nenasli na jeho odsedavacce.Proto sme ji zkouseli hledat az cca 20 metru v okoli veze.Hledalo nas asi 10 a prosli sme to aspon 4x ale nikde sme ji nenasli.Vim urcite ze ani ve slanaku nezustala jak uz nekoho napadlo protoze jsme se byli potom jeste kvuli tomu nahore podivat.Ale napadla nas jeste moznost jestli se nechtel jit zapsat do knizky a neuklouzla mu noha.Jelikoz je knizka docela daleko od slanaku tak jestli se nevycvak a nesel k ni.Osobne sem samotnej pad nevydel protoze sem byl k vezi zady takze nic nemuzu tvrdit urcite.Kdyby se na to nakonec nejak prislo tak by me to vazne zajimalo.Diky moc a preju mu at se brzo uzdravi.Michal
Michalodpovědět 
  Re: Ztracena karabina19:57:04 18.07.2003
tohle vsechno muzu potvrdit....byl sem tam totiz taky a ucastnil sem se trochu zachrany i hledani karabiny ihned po transportu zraneneho. napadla nas ale jeste jedna vec,ihned po padu se ze zraneneho sundal krome sedaku vsechen material a pohodil se kolem,takze je mozne,ze se karabina z odsedavacky uklidila spolecne s ostatnim materialem. navic myslim,ze je docela nepravdepodobne,ze by karabina praskla v klidovem zatizeni.....
ohkodpovědět 
 Re: Jak se chovat?22:53:51 06.12.2005
Material muze selhat, ale neni to pravdepodobne a nejake vyhazovani rok starych karabin... jiste by se naslo dost lidi, kteri by ti doporucili likvidaci a karabiny od Tebe radi prevzali :-) Soucastky v aute, na kole, ve vytahu... vsude neco muze selhat, ale na te skale je spis otazka toho jisteni (kruhu, skoby...), co v nem sedis, nezli tveho matrose.
Zahadne to zni. Jeste moznost: Nedavno mi rikal odbornik, ze kazdy, sebenormalnejsi clovek (a strizlivy!) si obcas vystrihne "ulet". Muze to byt i z chvilkoveho nedostaku kysliku v krvi po vykonu, moc veci. Pak ma treba okno, provadi automaticke a ne zcela logicke ukony a podobne. Vetsinou na to sam neprijde a jen treba nemuze najit klice co pritom zahodil a nebo najde boty v knihovne a zasmeje se tomu. Ovsem na skalch to muze byt horsi.
Hodne zdravi pred padem i po!
dagodpovědět 

 prasklá karáble15:38:04 15.02.2006
Tomu že praskne zamčená karáble (jakákoli)v "ODSEDU" nechci věřit i kdyby to byla pravda.
Speslodpovědět 

 Foto dne:

Jonáš
 Databáze cest:
Všechny cesty (179554)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Flake Is Fake 6c Vrbovsko
Lora II 6c Vrbovsko
Fits My Style 6b+ Vrbovsko
Hugo 6b Vrbovsko
Mäusezähnchen VIIIa Schmilka
Nově komentované:
Noi Altri! E Voi Altri? 7b+ Limski Kanal
Nespavost Low 8A Töpfer
S-Kante VIIb Pfaffenstein
S-Kante VIIb Pfaffenstein
Buf! 7a Alaro

 Nově v diskusi:
Re: letadlo matroš | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování |

 Nové komentáře:
Re: Ss | Re: Hustý! | Re: Hustý! | RIP | RIP | Re: Ani | Ss | Ani | Re: masakr | Re: To není vše |

 Kde to vře:
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (128)
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (91)
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (40)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (11)
VENI VIDI VOLAVI in honorem Alexandri (8)
Rozhovor s Lynn Hill i s lezením na její domácí bouldrovce (3)

 Nově v inzerci:
Pátek sobota | stěna Jirkov | Statická a dynamická lana | Lezačky | Mantra Pant W | Prodám lezečky | Master 9.7 50m Bicolour (nelezené-nové) | druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 373 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 323 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 293 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 293 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 271 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.