Tým aplikace Záchranka připravil ve spolupráci s Horskou službou novou funkcionalitu –vylepšený přenos polohy, nebo fotky z místa nehody/události zasahujícím posádkám horských záchranářů. Další novinky budou reagovat i na výzvy spojené se zvýšeným pohybem turistů v horských oblastech. Od roku 2018 aplikace Záchranka ve spolupráci s Horskou službou funguje následovně – po stisku nouzového tlačítka aplikace podle GPS sama rozpozná, že se volající nachází v horské oblasti, a kromě zdravotnické záchranné služby kontaktuje také zasahující posádku Horské služby. Té předá avízo s přesnou polohou volajícího, stavem baterie telefonu a dalšími údaji, jež si volající vyplnili ve svém uživatelském profilu. „Tato spolupráce se nám osvědčila, záchrana volajících z terénu je tak mnohem efektivnější. Jen v minulém roce bylo z necelých 20 000 volání z aplikace Záchranka předáno 931 nouzových zpráv současně i Horské službě,“ říká Filip Maleňák, ředitel aplikace Záchranka. Kromě toho je v aplikaci Záchranka samostatné tlačítko „Horská služba“, které slouží k přímému kontaktování horských záchranářů v případě, že volající není vážně zraněn, ale potřebuje pomoc či asistenci Horské služby. Jak funguje aplikace Záchranka detailně zde: Ani v době koronavirové pandemie ale tým vývojářů nepřestal s dalším vylepšováním systému aplikace Záchranka. Po představených videopřenosech z místa události na dispečink zdravotnické záchranné služby (září 2020, video zde: https://youtu.be/jbj8VOqtIXs) dál rozvinul a přizpůsobil již využitou technologii právě pro horské záchranáře. Ti tak mají nově k dispozici „Portál aplikace Záchranka“ – pokud jim přijde nouzové volání z aplikace, uvidí ho jak ve svém interním systému, tak právě v Portálu. Ten navíc můžou využít k dalšímu spojení s volajícím, bez ohledu na to, zda má aplikaci Záchranka či ne. Systém umožňuje zahájení kontinuálního sledování polohy člověka v nouzi, komunikaci pomocí chatu nebo získání fotografie z místa události. V praxi tak zašlou horští záchranáři turistovi v nesnázích z Portálu SMS s odkazem, po jehož rozkliknutí jim za pomoci internetového připojení telefon volajícího kontinuálně sděluje polohu. Navíc má člověk v nouzi možnost komunikovat s horskou službou pomocí chatu, což docení například neslyšící turisté. Pokud to budou okolnosti vyžadovat, může volající také zaslat fotku okolí/zranění/události, která dál záchranářům upřesní, kde se zraněný/ztracený nachází, nebo co se mu stalo. „Novinku kontinuální lokalizace v terénu jsme už několikrát v této sezóně využili. Pomáhá nám upřesnit a sledovat polohu volajícího jak s aplikací, tak v případě, kdy aplikaci uživatel nemá. Doplnění o fotografii využijeme v případech, kdy budeme potřebovat lepší přehled o terénu,“ uvedl René Mašín, náčelník Horské služby ČR o.p.s. V návaznosti na zvýšený pohyb turistů v horských oblastech také tým vývojářů aplikace Záchranka za podpory Generali České pojišťovny a Nadace Vodafone připravuje další novinky zajišťující bezpečnost na horách. „Když jsme před lety stáli u zrodu aplikace Záchranka, byli jsme 100% přesvědčeni o její užitečnosti. To, kam se aplikace vyvinula a kolika lidem denně pomáhá, ale naprosto předčilo naše očekávání. Do aplikace postupně přibývají další a další potřebné funkce a jsme rádi, že naše pomoc má opravdu smysl,“ říká Ivana Buriánková z Generali České pojišťovny. V plánu na letošní rok je modul varování a výstrah (počasí apod.), modul lavinové předpovědi a elektronická kniha vycházek. Díky elektronické knize vycházek bude možné do aplikace Záchranka zadat svou trasu a dané turistické cíle konkrétního dne. V případě, kdy se daný turista nevrátí v nastavené době a jeho bezpečnost nepotvrdí ani avizovaná blízká osoba, bude zaslána notifikace dispečerovi horské služby dané oblasti. Horská služba tak bude mít vodítko, kde ztraceného turistu nebo lyžaře hledat. „V Nadaci Vodafone si velice vážíme práce záchranářů Horské služby. Máme proto radost, že v tak krátké době od podzimního spuštění funkcionality přenosu videa z místa neštěstí pro zdravotnické záchranné služby přináší aplikace Záchranka novou funkcionalitu přenosu fotografie z místa volání právě pro Horskou službu. Věříme, že tato nová možnost komunikace přispěje nejen k záchraně mnoha životů, ale snad také k usnadnění náročné a obětavé práce záchranářů Horské služby na našich horách,“ uvádí Jan Fencl, programový manažer Nadace Vodafone Česká republika a uzavírá: „Přenos fotografie bude po aktivaci Vodafone Pass for Good pro všechny zákazníky Vodafonu zdarma, stejně jako videopřenos a veškeré datové toky z aplikace.“ Aplikace Záchranka oslaví 8. března narozeniny. K pátému výročí se podařilo překonat hranici 1,5 milionu uživatelů – aktuálně jich je v České republice celkem 1.545.385. Každý den volá o pomoc z aplikace na 60 lidí v nouzi, v celkovém součtu je to od roku 2016 už více než 64.000 volání z aplikace Záchranka. Push notifikace systému varovných upozornění spojených s pandemií covidu-19 odebírá v Česku již 850.000 lidí. Aplikace tak v současné době představuje rychlý a efektivní nástroj šíření aktuálních protiepidemických opatření na významnou část populace.
|