LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Spára, to je jeden velkej chyt. Dole do ní vrazíš ruce a na vršku je vytáhneš.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140181 cest
Nové přelezy:
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A
J´Ai Toujo 7c+
1.20 € Var 8a
Ofthalmopa 7c+
To Pantheo 8a+
Orgi Nerou 8a

Stěny
KLAJDA - lezecké centrum Brno - Brno - Maloměřice
Venkovní lezecká stěna ZŠ Habrmanova - Česká Třebová
Stěna - Gymnázium Chotěboř - Chotěboř

Prodejny
HUDYsport - Liberec
Dap Sport - Hradec Králové
HUDYsport - Havířov

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Pád v Geyikbayiri

Příliš krátké lano

O víkendu spadl lezec v Geyikbayiri při spouštění. Chtěl bych všechny upozornit na nebezpečí pokud si vyjedete někam dál a nejste zvyklí na dlouhé cesty.

O víkendu mi spadl při spuštění spolulezec. Pád cca 9-10m na větve stromu a na rovnou hliněnou zem. Naštěstí jen zlomená noha a lehce zraněná hlava. Cesta v průvodci 31m v reálu musela mít min. 35m. Lano bylo původně 70m, ale opotřebené konce se uřezávaly. Přeměřil sem ho a má jen 59,3m !

Sektor Anatolia

Sektor Anatolia - Geyikbayiri, stěna má více než 50 m

foto by © JirkaS


Varovaní, pokud je někdo zvyklí na 12m skalky v ČR, 50m lano využije na plnou délku 2x do roka a uzel na konci nedělá a pak si vyjede někam, kde jsou dlouhé cesty a neuvědomí si, že se tam musí vždy dělat na konci uzel před každým lezením, byť máte 80m lano, neštěstí je tu jedna dvě :(

Dávejte si pozor!
Vždy před lezením uzel na konci!

Tom   [úpravy] 20:26 22.03.2010Tisk 

Reklama:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 uzel20:47:03 22.03.2010
při jak vysokých cestách děláte na konci uzel před lezením? Mam pocit že mraky lidí jen pokud to vypadá lano nebude stačit :(
odpovědět 
 Re: uzel20:52:31 22.03.2010
Nos lano v plachtě a jeden konec měj vždycky přivázaný.
pbla4024odpovědět 
 Re: uzel07:36:30 23.03.2010
pozor aj na kratších cestách:
v Paklenici cesta v sprievodcovi 23m, s naším 50m lanom to bol pád z 2m na obrubník cesty
marekodpovědět 

 Mi spadl?22:29:02 22.03.2010
Snad jen pro pořádek, .... mi spadl .... jak mi spadl?! To jako přeloženo ... pustil jsem ho? Ach jo, když on údaj v průvodci nesedí a délka lana neodpovídá...... A lano, bylo vůbec certifikované, bylo kontrolované kontrolorem, byl psán denník lana, kolikrát se do něj spadlo, byl pád s velkým nebo mini faktorem, GPS souřadnice cesty seděla nebo měla jěště chybu kvůli teroritům? Lezla se vůbec cesta která byla zamýšlena? Já vím, píšu blbosti ale stokrát použitá hláška ..."slaňuj rychle, dochází lano!" má své místo. Není to zlehčování, jenom poukazování na to, že vždy a pořád se musí všechno hlídat. Uzel je fajn věc ale před nepozorností neuchrání. Stokrát ho navážeš a jednou ne. To bude třeba zrovna ten okamžik, kdy někomu někdo projede. Vždyť si přece dělám uzel!! Měl tam být! Jenže kámošovo děcko ho při hře zrovna rozvázalo........
Petrodpovědět 
 Re: Mi spadl?00:16:26 23.03.2010
No to je teda duchaplny, myslim, ze si ten clovek chybu uvedomuje, nemusis to do nej jeste prat, chytracku - uplnej Mirek Dusin.
Budme radi, ze to lezec prezil a ze autor ma tolik odvahy to tu zverejnit a vyuzit prilezitosti k osvete. Jinak zrovna na lanu odmitam setrit (ono tedy skoro na vsem co se lezeni tyce..). Tak at ta stestena vydrzi..
maaaamodpovědět 
 Re: Mi spadl?00:33:13 23.03.2010
Jasne, ale to je uplne jedno, protoze te pri jisteni ustkne had, umeres na miste, a tvuj spolulezec asi tak par minut po tom co si odsedne v domeni, ze ho jistis.
Proto si pred lezeni vzdy okolo skaly postavte akvarko, zavolejte deratizera, samana a mozna radeji i preventivne toho lekare. Dale postrilejte vsechny deti v okoli. Pak zacnete lezt.
Mi ostatni se spokojime s tim uzlem.
Geoodpovědět 
  Re: Mi spadl?07:08:29 23.03.2010
přesně
HROMISodpovědět 
   Re: Mi spadl?07:32:52 23.03.2010
Dovolil bych si jedno doporučení: Uzel ne na konci, ale metr před koncem. Zjednoduší to následnou manipulaci. Ještě lepší je lano uvázat na svůj úvazek.
Ťéšaodpovědět 
  Re: Mi spadl?08:17:16 24.03.2010
Nechci rejpat, ale uzel, pokud to neni vicedelka, nebo je v ceste nejaka police, taky nepomuze. Musel by mit i jistic pri jisteni prusika (+ uzel)...
Lezeni je proste rizikovy sport a clovek si musi dat majzla.

Preji krasne cesty bez nehod ;)
odpovědět 

 Jaké jistítko?07:49:05 23.03.2010
Snad jen pro doplnění - jaké jistítko jsi používal?
Skoro bych se vsadil, že GRIGRI?
Díky, Pepíno
Pepínoodpovědět 
 Re: Jaké jistítko?08:29:09 23.03.2010
osma
ale v čem mění grigri nebo kyblik situaci ? ...
odpovědět 
  Re: Jaké jistítko?09:17:21 23.03.2010
No jen se ptám...
Když vidim řidiče v klobouku, taky si dávám většího majzla, ikdyž je to přece blbost, nebo ne? Byl jsem u několika pádů na podlahu, o několika slyšel (moje statistika: jistilo se vždy pomocí G-G) a jistítko za to fakt nemohlo. Stát se to může KAŽDÝMU a je jedno čím jistím, zvláště, mám-li krátké lano. Přesto bych rád odpověď (kvůli té "statistice" - nechci rejpat, jen se ptám)...
Díky PEPÍNO
Pepínoodpovědět 
 Re: Jaké jistítko?08:43:34 23.03.2010
Jasně to je jedno. Já jistím Činčem a plasticky vidím, jak mi to projede i s ním. Sleduješ většinou lezce kam ho spouštíš. Proto vážem vždy jeden konec k plachtě. Je to pro nás téměř stejně důležitá kontrola, jako navázání se na lano.
 jirkasodpovědět 
  Re: Jaké jistítko?14:00:02 23.03.2010
Navazoval bych lano raději na sebe, tedy na jističe. to je sichr. Na poutko u plachty asi nejsou žádné pevnostní nároky.
Petr Jandíkodpovědět 
   Re: Jaké jistítko?14:29:37 23.03.2010
To asi ne, ale pro přivázání k plachtě stejně musíš udělat ten uzel, po kterém se tady tak volá. Takže máš uzel a ještě začneš vláčet plachtu. To jde, ne?
Kočkaodpovědět 
    Re: Jaké jistítko?14:57:36 23.03.2010
uzel na plachtě má smysl a úplně stačí, jistí-li se nějakou modifikací kyblíku. u osmy smysl nemá.
Lukas B.odpovědět 
     Re: Jaké jistítko?15:01:06 23.03.2010
jezisku ... to je debata. Pokud je jistic uplnej degen tak na to pomuze jen jedina vec - proste s nim nelezt. Tak asi tak.
pepaodpovědět 
      Re: Jaké jistítko?15:16:07 23.03.2010
Blackoutu se nevyhne nikdo, každému se může přihodit, i když jinak degen není. Aby se jistič navázal, doporučuju nejen já, ale i Ťéša a Pit Schubert :-).
BTW, uzel na plachtě může být uvázaný třeba jen zlehka a obvykle tam bývá i hodně dlouho bez kontroly, pokud se leze pořád na jednom konci lana. Může být taky povolený, nebo se i rozvázat a pokud jistič spoléhá na to, že tam uzel je a nezkontroluje ho, může taky dojít k průšvihu. Proto je lepší aby se jistič taky navázal - dělá uzel nový a čestvý.
Petr Jandíkodpovědět 
     Re: Jaké jistítko?15:42:45 23.03.2010
Proč? Nevím, jak ostatní, ale já osobně držím při spouštění lano oběma rukama. Dovolím si předpokládat, že uzel by se mi do té spodní dostal trochu dřív než do jistítka a je jedno, jestli to bude kýbl, nebo osma.
Kočkaodpovědět 
      Re: Jaké jistítko?16:15:52 23.03.2010
nevěřím ti, že máš tak bystré smysly, že jednou rukou ucejtíš uzel a druhou chňapneš. píchne tě vosa, zakňourá mimino, houkne na tebe týpek jistící vedle esli náhodou nemáš vodvírák, a bude posekáno. anebo možná děláš uzel dva metry od konce lana, to by asi stihnou šlo.

samozřejmě je nejlepší dávat pozor, ale nejsem takovej hlupák, abych tvrdil, že mě se to stát nemůže. může. stejně jako se tu a tam říznu nožem nebo rozbiju sklenici.
Lukas B.odpovědět 
       Re: Jaké jistítko?16:27:08 23.03.2010
ikdyž samozřejmě připouštím, že kočkovité šelmy mají bystřejší smysly než holé opice.
Lukas B.odpovědět 
       Re: Jaké jistítko?16:28:39 23.03.2010
Lukas.B: Nesmi se to stat (samozřejmě tím neříkám nedělat uzal nakonci nebo se nenavazovat). Jsou věci v životě který se prostě nemí stávat a není jich málo -> řídíš auto ? vjíždíš s ním za provozu do protisměru ? prostě když řídíš auto tak to NESMÍŠ udělat. Stejně tak jako jistič nesmí polevit v pozornosti v těchto klíčových věcech. Prostě nesmí - od toho to je jistič a to je odvozeno od slova jistota ...
pepaodpovědět 
        Re: Jaké jistítko?17:05:21 23.03.2010
samozřejmě, že se to nesmí stát. ale stává se to. bohužel. spolehnutí se na pouhou pozornost člověka je nejspolehlivější cesta do pekla, ať už jde o řízení, lezení nebo třeba zabezpečení na dráze. proto se ostatně navazujeme na lano a máme v autech pásy a airbagy.
Lukas B.odpovědět 
       Re: Jaké jistítko?17:44:39 23.03.2010
Nehodlám ze sebe dělat superženu se super smysly. Popisovala jsem jen běžnou situaci, kdy bych si nevšimla, že se blíží uzel na konci lana. Mohla bych říct, že je málo pravděpodobné, abych si toho nevšimla, protože spouštím natolik pomalu, abych si toho všimla. Navíc já obvykle obvykle sleduju jak spouštěného, tak zbytek lana a když je ho málo, tak ještě zpomalím. Když jistím, tak jistím a sleduju prvolezce, když spouštím, tak spouštím. Prostě návyky vycepované prvolezcem, který chtěl mít jistotu. Řvoucí parťák v počátcích lezení je asi nejlepší škola :-) Nicméně je mi jasné, že nikdo není neomylný a blackout občas každej má. V oněch extrémních případech, co uvádíš, těžko říct, jestli by vždy zafungoval reflex: za žádnou cenu nesmíš pustit tenhle konec lana! Ale i tak si myslím, že vzájemná důvěra, odpovědnost a komunikace dvou lidí na laně je naprostý základ. To, že se stane něco nečekaného, neovlivníš. To, že se nenecháš rozptylovat blbostma, ano.
Kočkaodpovědět 
       Re: Jaké jistítko?18:09:47 23.03.2010

Sorry lukasi, ale nejak nechapu co myslis. Kdyz nekoho spoustim, tak to brzdim spodni rukou pod jistitkem (nemluvim o grigri apod), davat bacha musim uz tak, protoze samozrejme reguluju rychlost. Takze pokud mne do ruky narazi uzel (nekdy i nechtene zapletene lano) tak prvni reakce je, ze tu ruku proste sevru. Zaklad je bych rek, je nespoustet nikoho prehnane rychle!! To ze mas konec lana navazanej na sedaku je sice hezky, ale kdyz typek s miminem na tebe houkne, tak to nezabrani rychlymu spusteni (polopadu) na zem (pokud lano staci). Mluvim z vlastni zkusenosti, nastesti to odnesla jen narazena kostrc, akorat se od ty doby bojim, kdyz mne nejaky pako pousti dolu moc rychle.
pepa z depaodpovědět 
        Re: Jaké jistítko?18:15:35 23.03.2010
už jsem viděl dost lidí potlučenejch od naprosto spolehlivejch jističů. před nehodou říkali "mě se to nemůže stát", potom jen tak šeptali "to neni možný, to neni možný". někomu se to stává častěji, někomu výjimečně, ale není na světě ten, komu by se to stát nemohlo.

k uzlu: záleží. obyčejnej krejčík najednoducho ti projede dlaní jen to hvízdne. krejčík nadvojato už asi udržíš.
Lukas B.odpovědět 
         Re: Jaké jistítko?18:25:23 23.03.2010
jen tak pro zajimavost - pres co jistis (a jaky prumer lana), ze ti to jezdi tak rychle ???
pepa z depaodpovědět 
          Re: Jaké jistítko?18:30:21 23.03.2010
jistím přes reverso, přes osmu, přes háemesku, přes rameno, jak kdy a kde. a průměr lana, takový nějaký vobyčejný, kdo si to má pamatovat. ve vynejtovanejch spouštěcích oblastech reverzo na kyblíkovato a lano zásadně spolulezcovo, bo si přece nebudu vošoupávat svoje.
Lukas B.odpovědět 
         Re: Jaké jistítko?18:28:52 23.03.2010
Lukas.B: Clovece to by me zalimalo s jakyma lidma ty lezes. Ja lezu skoro 20 let a ze bych kolem sebe videl spoustu potlucenejch lezcu kteri jisticovi vyjeli z osmy ... no ja snad ani nikoho takovyho neznam. To ze jistic neodhadne prokluz a lezec si narazi to jsem videl. Videl jsme zensky hystericky v kreci tahajici za grigri a lezce leticiho "volnym padem" k zemi, videl jsem spoustu veci, ale aby nekdy nekdo nekomu vyjel z osmy teda ne.
pepa odpovědět 
          Re: Jaké jistítko?21:52:41 23.03.2010
jednou mě takhle pustila ze dvou metrů na zem manželka, kupodivu na umělé stěně (první cesta ten den). mohl jsem si za to sám, páč jsem doma namátkou popadl nějakej hnusnej starej kus špagátu, a nenapadlo mě, že jak je děsně ta překližka na smíchově vysoká. nestalo se mi lautr nic. no ale třeba v srbsku v alkazaru bejvá pod malym matrhornem potlučenec leckdy i dvakrát za víkend.
jo za dvacet let se vidí věcí....
Lukas B.odpovědět 

 spoleh na zkušenějšího08:19:18 23.03.2010
nehci zlehčovat vinu ač mi to kupodivu zatim nikdo sežrat nedal a všem z josito kempu moc děkuju za psychickou pomoc ale byl tam taky pruserovej spoleh na zkušenejšího že on všechno hlídá, vybírá cestu, rozhoduje jak převázat a sundat presky, lano vypadá krátký ale ... on by ten uzel přece udělal kdyby to bylo nebezpečný, nebudu mu do ničeho kecat :( líná nálada, sluníčko pálí, naskakuje autopilot, dál to neni hezký :( strašnej kousek z ráje do pekla
odpovědět 

 nezkusenost09:37:30 23.03.2010
Nechci to nikomu davat sezrat, ale stejne nechapu jak jistic mohl tupe spolehat na to ze lano vyjde. Vzdyt i bez znalosti presne vysky cesty proste obycejnym pohledem vidim ze lezec je uz "kurevsky" vysoko a to mi prece automaticky musi generovat -> BACHA NA KONEC LANA! Taky prece majitel lana musel vedet ze to lano je 70tka a uz nekolikrat rezana -> tzn. stary lano dobry akorat tak do krasu a ne na vyjezd do zahranici.
Pokud nekdo v sobe nema naprosto zautomatizovany tyto naprosto zakladni principy tak by na skaly radsi nemel jezdit. Ja si na to davam bacha a to jiny spagaty nez 80m nekupuju.
Jak uz psal nekdo vyse : ani uzel na konci vas pred blbosti neuchrani, protoze na nej pak spolehate, nehlidate si to a podle Murphyho zakonu se ten pruser stane zrovna v ten moment kdy tam ten uzel zapomenete udelat. Je proste potreba si to porad hlidat uzel neuzel!
pepaodpovědět 
 Re: nezkusenost09:48:40 23.03.2010
Trošku to zní generálsky po bitvě. Asi by to chtělo víc pokory. Stalo se to i lidem co lezou dlouho a jsou zkušený, lano dlouhý 80m tě nemusí zachránit, když polezeš cestu 44m dlouhou tak už to máš 8m pádu při spouštění dost na to, aby sis zlomil nohu nebo záda. Já bych to kombinoval. Samozřejmě je důležité být opatrný a ve střehu, ale uvázat lano k plachtě a zvyknout si na to, jako na fakt, že když lezeš tak se taky navážeš, přece nebolí.
Steveodpovědět 
  Re: nezkusenost10:31:35 23.03.2010
Jestli sis to dobře přečetl tak ja jsem tam nenapsal ani slovo o tom že 80m lano někoho zachrání ( i když v 99% ano), ale píšu tam že je potřeba NEUSTÁLE DÁVAT POZOR.
A zvlast mi to prijde divny ze si jistic nedava pozor kdyz vidi (coz prece pozna hned na prvni pohled) ze lezec je uz opravdu vysoko.
Zasadni problem je v tom ze se jisticovi nesepnul onen základní mechanismus -> LEZEC JE VYSOKO = POZOR ABY VYSLO LANO.
pepaodpovědět 
   Re: nezkusenost11:33:48 23.03.2010
Dovolím si s tebou nesouhlasit, to co popisuješ, to není žádný základní mechanismus, to ti sepne, když je třeba zrovna nahoře, říkáš si snad máme dost dlouhý lano, pak ho spouštíš a sleduješ jeho, ne ten zbytek lana. A když to sleduješ jednou dvakrát, tak ne pořád, lezeš většinou za den mnoho cest. Třeba to v devadesáti devíti případech nebude potřeba, lana bude zbývat dost a pak v jednom případě to udělá frnk. Aje to blbý, i když spadne jen 1m. Prostě základní mechanismus není udržet pozornost, ta může být lehce rozptýlena, základním mechanismem bych nazval spíš notorické upevňování volného konce lana.
Steveodpovědět 
    Re: nezkusenost12:41:17 23.03.2010
Dovolím si nesouhlasit. Základní mechanismus je dávat pozor, protože to lze uplatnit na každé z bezpečnostních opatření. Když nebudeš dávat pozor, tak se ti může stát, že konec lana neuvážeš, i když to notoricky budeš dělat normálně neustále. A to právě proto, že tvoje pozornost může být rozptýlena. Neboli - je dobré si zažít určité rituály, které zamezí různým náhodným excesům, ale je třeba mít na paměti, že i tyto rituály mohou být narušeny ztrátou pozornosti.
Kočkaodpovědět 
    Re: nezkusenost13:36:38 23.03.2010
No to pravě je základní mechanismus ! To si musi spinat porad a automaticky a ne " jen kdyz je nahore. jistic to prave prece logicky musi hlidat cim vic ciz je lezec spousten niz.
Pletes si priority -> jistic prece musi primarne hlidat konec lana a ne to kam lezce spousti. Lezec pri spousteni stejne jede na zaklade gravitace kolmo dolu a jistic jen dava bacha aby ho nezapichnul nekam na vetev a nebo do krovi. ale HLAVNE musi hlidat kone lana !
Pokud se ve skalach pohubuje vic takovejch jako ty Steve tak je jen zazrak ze takovy urazy nedejou casteji. A jistit bych se od tebe teda nenechal.
pepaodpovědět 
     Re: nezkusenost14:07:24 23.03.2010
Vidíš a přesto se to stává poměrně často, a to i těm, které nelze označit jako nezodpovědné. Tak v čem to asi je?
A nepomohl by přece jen ten uzel na lanu či lana k plachtě?
Steveodpovědět 
      Re: nezkusenost14:27:18 23.03.2010
No vzhledem k narustu popularity lezeni a masovemu privalu novych lidi do skal ( kteri nezacinali lezt na skalach ale na umelych stenach a tudiz nemaji zazite tyto zakladni principy ) je jen zazrak ze to neni casteji.
Ale uz se bavime o hovne ... ty mi neustale dokola opakujes ze je lepsi udelat az zaplatu na diru (uzel na konci lana a pod.) a ja ti porad dokola opakuju ze lepsi tam vubec nemit tu diru (to znamena jistice ktery umi jsitit a hlidat si primarni veci) a to ty nechces uznat.
pepaodpovědět 
       Re: nezkusenost15:47:42 23.03.2010
Pepa ma pravdu, ale nejlepsi je proste se vubec nenavazovat a jen davat pozor, aby si nespad, tim odstranis tu diru a nepotrebujes zaplatu
Petrodpovědět 
       Re: nezkusenost10:37:18 25.03.2010
Nikdo nezpochybňuje co říkáš, máš pravdu. Ale uznej že ideálem je to co říkáš - lézt s člověkem kterej je pro tebe absolutně spolehlivej a ještě si navíc ten uzel na plachtě udělá..
BBodpovědět 
    Re: nezkusenost13:57:07 23.03.2010
Steve: jistič i lezec si musejí uvědomovat že nehrají kuželky ale lezou po skalách a podle toho se musejí chovat. Nemůžeš říct že jistič si to zrovna neumědomí. Jistič si to musí uvědomovat a musí tento "základní mechanismus" jako ho popsal pepa spinat neustále. Jinak to nemůže být jistič. Až druhém místě jsou pojistky jako uzel na konci nebo označená půlka lana.
Petrodpovědět 
 Re: nezkusenost12:26:49 23.03.2010
lezce jsem v posledni casti nevidel, jsou lidi se spatnym odhadem vysky
odpovědět 

 půlka lana10:08:11 23.03.2010
Dalším způsobem jak "upozornit" jističe na tuto situaci je podle mě označení půlky lana. Je to jednoduché, a vidět plát označení půlky někde nad sebou je jasné znamení, že až dolů to určitě nepujde. Aneb za málo peněz hodně muziky.
Kubaodpovědět 
 Re: půlka lana10:44:40 23.03.2010
Na půlku dělůáte uzel, nebo to stačí naříznout či opálit?
odpovědět 
  půlka lana - seriozni dotaz12:22:55 23.03.2010
taky to dělám tak že jistič vždy když lezu jednodélku, kterou budu slaňovat průběžně hlásí kolik chybí do půlky. to dělá snad každej. chtěl bych se zeptat jak nejlíp opětovně označit půlku. na 2 sezony starým laně je skoro nezřetelná. lepící páska kvůli agresivnímu lepidlu, nebo alkoholová fixa nebude asi ideální nápad co?
DavidDodpovědět 
   Re: půlka lana - seriozni dotaz12:31:59 23.03.2010
speciální fixa cca 150kč
odpovědět 
   Re: půlka lana - seriozni dotaz13:11:49 23.03.2010
borůvky. vydržej málo, ale jsou zadara.
honzaodpovědět 
  Re: půlka lana12:26:52 23.03.2010
Přeříznout a slepit sportpáskou.
Zdeněkodpovědět 
   Re: půlka lana15:13:36 23.03.2010
Moc bych to sem nepsal, nebo to někdo udělá.
odpovědět 
   Re: půlka lana13:15:51 05.08.2017
DEBILE
odpovědět 
 Re: půlka lana10:47:17 25.03.2010
Značení půlky lana je ošidná věc - osobně lano po první sezoně už pak vcelku často zařezávám a když bych se měl spolehnout na historické označení mé staré šedesátky tak z jedné strany je to ke středu 28m a z druhé 20..
BBodpovědět 
  Re: půlka lana19:05:40 25.03.2010
Další podobná situace může nastat, když se spouštěný rozhodne nechat se spustit jinudy (třeba si chce prohlédnout jinou cestu, sebrat spadený vklíněnec, jinudy to nejde atd.)a může se tak stát, že i když bylo lana před spouštěním ještě dost, nemusí lano vystačit až po zem. Značená půlka procházející lanem pro mě osobně znamená: pozor něco se děje přemýšlej co a vyvoď z toho závěry. Prostě taková pomůcka pro udržení okolím rozptylované pozornosti. A ve zmiňovaném případě mohla být jistě užitečná.
Kubaodpovědět 

 Navazat jistice13:08:31 23.03.2010
Jo, nasi stary pardalove instruktori nam vtloukali do makovic, ze kdyz je cesta delsi, nez kam doplivnes, tak by se i jistic mel navazat. Pak podobnej pruser nehrozi. Je to 30 vterin navic ...
Marekodpovědět 
 Re: Navazat jistice14:04:33 23.03.2010
Nechci si neco privolat, tak snad slusne.

Staci si hlidat konec lana, kdyz uz nekoho spoustim a nebo pulku lana, kdyz leze prvni nahoru. Je to tak strasne banalni a casto tak fatalni.
Jirka Malejodpovědět 
  Re: Navazat jistice15:16:56 23.03.2010
Jo, na to fakt nic jinýho říct nejde. Třeba mě tu někdo nazve-což je tu celkem v oblibě-Mirkem Dušínem, ale já si fakt nevzpomínám, že bych si tohle nehlídal. A ta rovnice vejška nad zemí/krátký lano, to je snad čistě podvědomej reflex, že když si neuvážu uzel, tak to lano aspoň přišlápnu a řešim. Buď: "Hele,cvakni se k tomu borháku a přetáhni si lano,nestačí až na zem...", nebo(a to je něco pro metodiky): "Chytni se támhle, já si kousek povylezu..." Nechci dělat chytrýho, ale koukat, jak mi projíždí lano kýblem, to mi fakt naskakuje husí kůže. Příště to třeba bude 10m, nebo 20.
Zdeněkodpovědět 
   Re: Navazat jistice08:14:52 30.03.2010
stale mi z toho vyjde ako najlepsie riesenie ked sa istic naviaze... moze sa stat, ze pri spustani z previsu lezec nema sancu sa nikde cvaknut a nicoho prodrzat iba visi a pozera ako sa blizi zem a lana je malo... naviazany istic by mal aspon sancu vyliezt cast cesty a ked spustany lezec dosiahne zem, cvaknut sa, pretiahnut lano istenim a zlanit.
blxaodpovědět 

 jalová debata15:32:41 23.03.2010
Pardon dámy a pánové, ale zdá se mi ta debata poněkud jalová. Jednoznačné metodické doporučení je: oba se navážou na lano tak jako by lezli několikadélkovou cestu. Jenom bych ještě upozornil na nebezpečí, že si při použití dračí smyčky může jistič cvaknout karabinu dovnitř navazovacího oka a obvodovým zatížením si navazovací uzel při spouštění povolit a později to přehlédnout. Pravděpodobně ne, ale stejně - pozor na to kam to cvakáte.
stipodpovědět 
 Re: jalová debata18:17:59 23.03.2010
Nejlepší je štandovat na vršku pískovcové věže u slaňáku a potom slaňovat i s parťákem. To máte krásný výhled (na Krkonoše a nejbližší občerstvovny) a nebolí Vás při jištění za krkem. Já se Vám divím, že na to nebezpečný vápno neustále jezdíte.
Motákodpovědět 
  Re: jalová debata08:28:08 24.03.2010
Tak tak, kdyz vona ta zima ale leze trochu za nehty kdyz tu bejva deset pod nulou, to je tak na ten buldéring:)
miraodpovědět 

 role spouštěného09:56:17 24.03.2010
Je s podivem, že se v tolika komentářích neobjevil žádný, který be se zaobíral rolí spouštěného. Ten má totiž při spouštění "prd" na práci a ve většině případů proto může sledovat množství lana u jističových nohou, zvlášť když přihlédneme k tomu, že by si měl uvědomovat, jak vysoko vylezl, tedy kolik lana "spotřeboval" a zda tedy hrozí, že lano "dojde" a projede jističovi jisticí pomůckou. Takže má rada zní, milí spouštění, kochejte se na začátku spouštění (jste koneckonců vysoko a krajinově vděčné pohledy jsou k dispozici právě tam) a s přibývající hloubkou spustu začínejte sledovat lano u jističových nohou a v případě jakýchkoliv pochybností houkněte cokoliv ve smyslu: ty vole, bacha na konec lana! Není to samořejmě samospasitelné, ale podle zásady víc očí víc vidí to může zabránit rytí kostrčí (VAŠÍ KOSTRČÍ!) v prachu podlahy. Navíc jste prostě nedílnou součástí lezecké dvojky a to, že jste právě v roli spouštěného neznamená, že veškerá odpovědnost spočívá jen a pouze na bedrech jističe. Toto pak analogicky platí nejen pro ostatní zevlující, chlastající, pokuřující a jinou činnost provádějící okolostojící členy partičky (např.: hele dávej mi bacha na konec lana), tak i pro "cizáky" ("heleďte pane, máte ňák málo lana...").
matějodpovědět 
 Re: role spouštěného11:02:11 24.03.2010
Tak jasně, to beru za samozřejmost a v praxi to u mne i tak funguje. Prece jenom jsem ja ten kdo by padal :-D Ale casto to neni uplne mozne ( zvlast u delsich a previslych cest, casto i mírně traverzujicich) protoze casto je lezec spoustěn docela daleko od jistice a casto je to komplikovany teren - stromy, krovi, predskali a sam musi v posledni fazi spousteni davat bacha aby se nanpichnul na strom nebo se nahoupaval nekam na polici a k jističovi na lano prostě nevidi. Lezec a jistic spolu o tom samozrejme musi aktivne komunikovat ale ta hlavni uloha hlidani konce lana je proste na jisticovi.
pepaodpovědět 

 Stará dobrá klasika10:39:15 24.03.2010
"Navazoval bych lano raději na sebe, tedy na jističe. to je sichr. Na poutko u plachty asi nejsou žádné pevnostní nároky.  Petr Jandík"
To je prostě návyk. Já bych byl mírně nesvůj pokud bych neměl spolulezce navázaného na sebe.
Alešodpovědět 
 Pad v Turecku.13:01:50 24.03.2010
Konec lana projet nesmi. Nesmim omylem jet na cervenou atd. Nikdo se pri sportovnim lezeni nebude navazovat na druhy konec u jednodelek. Je jasny, ze kdyz vim, ze mam 50 az 70m lano, tak si hlidam konec u mnohometrovych cest.A to jak jistic/naprosta nutnost/, tak spousteny/sebezachova/ a ten by vzdy mel upozornit na hlidani si konce lana sveho partaka.Ja osobne si myslim, ze by toto mel byt trestny cin jako pokus o neumyslne zabiti.Nebo tak.
Martas.odpovědět 
  Re: Pad v Turecku.13:47:35 24.03.2010
Pokus o neůmyslné zabití? To je zajímavé. To jako, že se někdo vědomě pokusil někoho zcela omylem zabít? Hmmmm ...
stipodpovědět 
   Re: Pad v Turecku.23:16:41 24.03.2010
:-) stipe ty jsi bůh.
Pro ostatní: stip tím chtěl říct, že pokusu se lze dopustit pouze v případě úmyslného trestného činu (§ 21 odts. 1 nového trestního zákoníku - slova "v úmyslu trestný čin spáchat").
Syselodpovědět 
  Re: Pad v Turecku.13:54:40 24.03.2010
Martas, ty jsi asi spadl z Marsu....
Zd.odpovědět 
  Re: Pad v Turecku.13:56:55 24.03.2010
se mi fakt líbí jak se dycky někdo zabejčí a hrdinně vopakuje "nesmí, nikdy, nesmí". blekauty jsou. né moc často, ale jsou.
Lukas B.odpovědět 
   Re: Pad v Turecku.17:28:38 24.03.2010
Ne,nespadl, ale jsem uz dospely a nesu si tedy za sebe a take za toho, jehoz zivot je v mych rukach, odpovednost.Nerikam, ze se to nestane, ale at si vinik nese pravni nasledky, ne jen ten nevinny. A mne se to opravdu nestane, myslim tento typ prusvihu, mam hlavu.
Martas.odpovědět 
    Chyby delaji vsichni19:03:29 24.03.2010
Martas, jsem si 100% jisty, ze alespon jednou chybu udelas. Mozna budes mit stesti, mozna si toho ani nevsimnes. Ja jsem jednu dve udelal a bylo to o fous. Stejne tak kamaradi z oddilu: par se jich svezlo s lavinou, par jich spadlo, nastesti nikdo neumrel, takze se muzeme dobre pobavit nad sebejistotou neomylnych nadcloveku.
Radek J.odpovědět 
    Re: Pad v Turecku.19:13:09 24.03.2010
Martas, souhlasil bych s tvrzenim, ze hlavu mas. Problem vidim v tom, ze se zrejme jedna o prazdny prostor, ci o hlavu skopovou....
jeste dotaz:
Jak podle tebe ten neviny nese pravni nasledky??

pepa z depaodpovědět 
     Re: Pad v Turecku.23:11:00 24.03.2010
Sorry Marťane. Nespadl jsi z Marsu, ale jsi blbec. Přeju ti ovšem, aby jsi měl pravdu, že chybu neuděláš.
Zd. odpovědět 
      Re: Pad v Turecku.07:42:31 25.03.2010
Hale pepiku! Nenavážej se do ufounů a máš štěstí že nejsem z Marzu:) Tvůj kolega, co si tu s nim píšeš, je nějakej "Martas." - a ještě si příspěvky značí tečkou na konci v Titulku, což se tu jinde zatím nevidí.
martanodpovědět 
      Re: Pad v Turecku.12:15:20 25.03.2010
Ten nese nasledky spojene treba se smrti, tedy napr. dedicke rizeni. Nicmene i ty jsi asi pochopil, ze jsem myslel zejmena nasledky sveho padu.
Martas.odpovědět 
  Re: Pad v Turecku.23:53:13 24.03.2010
dyt to uz v krajnim pripade jde, muzes zpusobit z nedbalosti tezkou ujmu na zdravi nebo smrt a bejt za to odsouzenej, samozrejme ta nedbalost by byla jednoduse receno vtom, zes neudelal neco cos udelat mel a vedel to. jinak taky si myslim ze se to muze stat komukoli, muzes si maximalne tak prat, aby to vzdycky vyslo a jedine pro to delat maximum co jde. ale nebejt takhle prehnane chytrej:)
odpovědět 
   Re: Pad v Turecku.10:54:19 25.03.2010
vono co si budeme povidat, samo lezeni je nedbalost :-)
emem77odpovědět 
    Re: Pad v Turecku.11:42:43 25.03.2010
Ja jsem chyb jiz udelal hodne a snazim se z nich poucit a vim ze stejne asi mohu jeste udelat. V mem prispevku bylo uvedeno, ze nepustim nekoho dolu pro kratke lano, a to je pravda. Je to stejne jiste jako treba, ze nepouziju na lezeni misto lana pradelni snuru. A jsem rad, ze to vim i o svem partnerovi. S vami, co si myslite, ze toto nekdy muzete udelat/samozrejme omylem/ je psychicky asi dost tezke lezt.
Martas.odpovědět 
    Re: Pad v Turecku.12:09:43 25.03.2010
Ja jsem chyb jiz udelal hodne a snazim se z nich poucit a vim ze stejne asi mohu jeste udelat. V mem prispevku bylo uvedeno, ze nepustim nekoho dolu pro kratke lano, a to je pravda. Je to stejne jiste jako treba, ze nepouziju na lezeni misto lana pradelni snuru. A jsem rad, ze to vim i o svem partnerovi. S vami, co si myslite, ze toto nekdy muzete udelat/samozrejme omylem/ je psychicky asi dost tezke lezt.
Martas.odpovědět 
    Re: Pad v Turecku.18:42:51 26.03.2010
to jo no ;)
odpovědět 

 Foto dne:
Děčínský Sněžník - Skalní město…. 6C
Skalní město 6C
 Databáze cest:
Všechny cesty (179365)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
El Col-leccionista 7a+ Siurana
Roby Legend 8c La Gola
Geografia 7c Ulassai
Resta Way 7c+/8a La Gola
African Reggae Plus 8a+ La Gola
Nově komentované:
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín
Paradisi Musulmani 6b+ Jerzu
Tesoro Mio 7+ Geyikbayiri
Absinth 9- Geyikbayiri

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... | Re: Slanění z nýtu | Re: Chýba SERENE |

 Nové komentáře:
Re: Není to jednoduché | Re: Gratulacia | Gratulacia | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta Járy Vdolečka |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (19)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)
Marjan (4)

 Nově v inzerci:
druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 357 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 314 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 283 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 282 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 253 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.