Adam Ondra první volný přelez WoGü | Aktualizace a foto |
Adama jsme poprosili, aby poslal upřesnění a přidal nějakou fotku po jeho návratu z Rätikonu. A tady to je.
Takže koho zajímají detaily a nějaká fotka, nechť si přečte několik následujících řádek o asi nejtěžší* více-délkové skalní cestě na světě.
Adam cestu zkoušel v pondělí 21.7.a ve čtvrtek 24.7. (časová prodleva byla způsobena špatným počasím), v sobotu 26.7. šel do ostrého pokusu.
Musel se prý hodně zkousnout, ale zadařilo se.
Pondělí 21.7. -
Je po vydatném dešti, celé Kirchlispitze jsou naprosto mokré, ale 11. hodina rozhodla a do stěny se opírají první sluneční paprsky... Nakrokováno prvních 5 délek. Večer se spustí déšť, který trvá 36 hodin.
Středa 23.7. - Nahoře dokonce nasněžilo. I přes špatné vyhlídky Adam vyjde pod nástup, Je mokro, zima. Nemá to smysl.
Čtvrtek 24.7.
Konečně dobrá předpověď. Adam se snaží zapamatovat každý chyt, každý stup. Vše jde poměrně dobře, dokonce 6. délku za 8a+ dává OS, ještě zkusí boulder na začátku poslední 40 metrů dlouhé délky a jede dolů.
Adam portrét
foto by © Pietro Dal Pra
WoGü, 11-
foto by © Pietro Dal Pra
WoGü, 11-
foto by © Pietro Dal Pra
WoGü, 11-
foto by © Pietro Dal Pra
Vrcholové foto
foto by © Pietro Dal Pra
Sobota 26.7.
Na odpoledne jsou hlášeny srážky, je nutno nastoupit co nejdříve.
1. délka 8c 3 pokusy
2. délka 7c+ 1 pokus
3. délka 8b+/c 3pokusy – asi nejtěžší délka, 12 metrů dlouhá, položená plotna, technické lezení po velmi malých, ale ostrých chytech
4. délka 8b 2 pokusy
5. délka 8b+ 2 pokusy (v prvním ulomen chyt na začátku)
6. délka 8a+ 1pokus
7. délka 7c+1 pokus (boulder a nezajištěná 12 metrů dlouhá spára za 7a – lahůdka na závěr)
Tyto uváděné klasifikace navrhuje Adam s poznámkou, že určit přesnou obtížnost jednotlivých délek je velice těžké.
Vzhledem k vyrovnanosti obtíží jednotlivých délek, lze WoGü asi považovat za nejtěžší více délkovou cestu v Alpách.
7.věž Kirchlispitze s nákresem WoGü, dolez na nástupovou polici - 2 délky z cesty Unendliche Geschichte (po rozkliknutí je vidět cestu s naznačenými štandy)
foto by © Eva Ondrová
Cesta lezena s předním italským lezcem Pietro Dal Pra (vyjma čtvrtku).
Zdroje:
Pěkný rozhovor s touto lezeckou osobností najdete na Pietro Dal Pra
Beat, Pietro, Wolfgang – velké díky
(*) Beat Kammerlander se domnívá, že se jistě jedná o nejtěžší více-délkovou cestu v Evropě a možná i na světě.
Náš Guru | 09:43:24 08.08.2008 | K cestě gratulace a myslím, že nám Áda už dozrál na cesty typu El Nino a podobně. Je načase udělat v Camp4 trochu poprask. Moc bych mu to přál. | Kema z Brna | odpovědět |
  | Re: Náš Guru | 10:12:41 08.08.2008 | Moc o tom nevim, ale tady se pise stale o tom, ze Yosemity to jsou spary a spary a zase spary. Umi je? Nebo umi je aspon zajistit? Ja cetl rozhovor od jeho matky, jak neumi jistit na piskovci - natlacil uzlik na prd a hned vedle prehledl hodiny jako prase. To neni nic proti nemu, ma evidentne moralu na rozdavani, ale holt v Americe nebudou v tech kopcich sportovky na 15 pres. | | odpovědět |
  |   | Re: Náš Guru | 10:32:04 08.08.2008 | Jištění ve spárách pomocí friendů, není přece tak velká věda. Pokud by tam Adam zavítal, určitě si (spáry nespáry) dobře zaleze a o to jde.
Díky za popis a foto, je to fantazie. | jirkas | odpovědět |
  |   |   | Re: Náš Guru | 10:45:04 08.08.2008 | provazat hodiny taky neni zadna veda. Co ja videl spatne zalozenych, ale i dobre zalozenych a presto vyzvonenych vyzvonenych friendu. | | odpovědět |
  |   |   |   | Re: Náš Guru | 11:57:33 08.08.2008 | Kamarýde, klučina má vlastní hlavu tak až pojede drtit za louži tak se na to jistě připraví, žvatlat tady o tom jestli umí nebo neumí je krávovina | Dadlena | odpovědět |
  |   | Re: Náš Guru | 10:38:07 08.08.2008 | Zrovna to co dělali bratři Huberovci a Zak, tak jsou to většinou sportovní cesty pěkně navrtané. Ale samozřejmě těžko soudit, zatím kam Adámek přijel, tak poshazoval všechny "pomníky". "Dobytí" ameriky na něj čeká. | Kema z Brna | odpovědět |
  |   | Re: Náš Guru | 12:29:16 08.08.2008 | ty si dobry rypac - vsak ten rozhovor bol z roku 2004..a tak sa mi vidi, ze uz nema 11 rokov tzn. nieco sa asi uz aj naucil. alebo u teba to nefunguje systemom - cim som starsi, tym viac toho viem? | | odpovědět |
  |   |   | Re: Náš Guru | 12:53:14 08.08.2008 | jdete vsichni do haje, me zajimalo, jak to umi ve sparach. Na to mi nikdo neodpovedel.
A k tomu, ze za 4 roky se mohl naucit. Mohl, pokud se to ucil a pokud to pouzival. No a ja vzdycky videl jen fotky s Mg pytlem a expreskami. Zadne coky, zadne smyce. | | odpovědět |
  |   |   |   | Re: Náš Guru | 13:02:57 08.08.2008 | čo tak peníš a všetkých posielaš do hája?? však ak pôjde do yosemitov, tak uvidíš, či zakladal friendy, čoky a iné serepetičky a či vie liezť špáry. a predstav si, ja som videl aj fotku, kde liezol bez maglajzpytlu - neuveriteľné, že?? | | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: Náš Guru | 16:00:56 11.08.2008 | No vidis, takhle dokazete vsichni jen kecat o prumernosti vsech jinych nez je Adan Ondra. Jo jsem prumerny lezec, no a co? Nemam rodice, kteri se o moje lezeni staraji. Vy jste zas vsichni podprumerni ctenari. Me celou dobu zajimalo pouze a jedine, jestli umi lezt spary a jestli uz umi zakladat jisteni. Proto penim. Jak se vam sahne AO jste vsichni s klapkami na oci. Jenze ja na nikoho nesahl, ja zadal informaci. | | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: Náš Guru | 08:13:27 12.08.2008 | Tvoje starosti na moji hlavu Mazanku | R. | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: Náš Guru | 21:19:43 13.08.2008 | Ses nepodepsany houbno, co se rado rozmazava po netu, proto ti nikdo hosanku neodpovedel. | Dr. Tikol | odpovědět |
  |   |   |   | Re: Náš Guru | 13:06:43 08.08.2008 | Vzhledem k tomu, že v posledních dvou letech Adam dává i big-wally, tak už to není jen o expreskách a mg. Navíc pokud to vezmeš selským rozumem, tak těžko by jeho hvězdnou lezeckou kariéru zastavilo jen to, že by neuměl založit jištění. | Kema z Brna | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: Náš Guru | 16:15:33 08.08.2008 | Každý kdo razí cestu a vytyčuje nové milníky to bohužel nemá jednoduché, tak to bylo v historii, je to dnes a bude i v budoucnu a to v jakémkoliv oboru lidské činnosti.Méně schopní zakomplexovaní a závistiví jedinci budou mít vždy potřebu si podobnými komentáři zvýšit své ego( mnohde jinde nejen komentáři). Ať se to komu chce nelíbí, realita je taková, že AO ty hranice posovouvá, dnes jsou to mimořádné výkony vzhledem k věku, ale za x let to bude třeba normální. Tak je to potřeba brát. A pro ty génie průměrnosti mám jednu poznámku: podívejte se s kým tam AO působil a jak ho ti lidé berou a trochu nad tím zkuste zapřemýšlet než něco vypustíte "z úst". Jinak vypadáte jako směšní kašpárci. | Vlk | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: Náš Guru | 16:18:46 08.08.2008 | souhlas | jindra hojer | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   | Re: Náš Guru | 16:37:30 08.08.2008 | souhlas | červenáček | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   |   | Re: Náš Guru | 16:40:24 08.08.2008 | souhlas | mirek dušín | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   |   |   | Re: Náš Guru | 16:41:00 08.08.2008 | houby | štětináč | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   | Re: Náš Guru | 16:47:59 08.08.2008 | haha | haha bimbi | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   |   | Re: Náš Guru | 16:43:42 08.08.2008 | no aby se nam hlavne kuli blbe zalozenymu jisteni nekde nezabil:(((( | bratrstvo kocici pracky | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: Náš Guru | 14:00:42 11.08.2008 | Považovat jakoukoliv pochybnost za důkaz závisti a zakomplexovanosti svědčí o vlastních mindrácích pisatele. Horolezectví je velice široký sport se spoustami disciplín a terénů. Důkladná příprava je důležitá i u těch nejlepších lezců. Neradi bychom jako jeho fanoušci o Adama přišli. Jedno mají totiž všichni lezci společné: Dobří, průměrní zakomplexovaní i ti s nadhledem se při dopadu na zem z velké výšky všichni zabijí. | stip | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   | Re: Náš Guru | 16:06:16 11.08.2008 | Zamenujes pochybnost se zvedanosti! | | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   |   | Re: Náš Guru | 16:08:02 11.08.2008 | zvědavostí | | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: Náš Guru | 16:05:12 11.08.2008 | Vlk se zsvymi kecami mi muze . Nechci opakovat stokrat opakovane, ale ma dost masla na hlave, aby se ohanel tim, co je nebo co bude v lezeni normalni. | | odpovědět |
  | Re: Náš Guru | 09:25:28 09.08.2008 | Já do toho zas tolik nevidím, ale co vím od borce jež dělal na El Nino prvovýstup (tuším, že za A3 nebo A4), tak se údajně jedná o dost rozbitou skálu. A proto se také podivoval nad tím, že tam vůbec Huberovci tvořili volně lezenou vynýtovanou cestu. To jen tak drobná poznáka k prvnímu komentáři. | JiB | odpovědět |
  | Re: Náš Guru | 21:09:15 13.08.2008 | Nebylo to moc oklouzaný? | Hadrburg | odpovědět |
gratulace | 10:31:32 08.08.2008 | Adamovi gratulace. Když Adam delku vyleze na 2 ci 3 pokus jak je napsano, znamena to, že v ostrem pokusu spadl, nechal se spustit na štand a pak ji zkusil znovu? | Mašinka Tomáš | odpovědět |
  | Re: gratulace | 10:46:18 08.08.2008 | Jasně, jak jinak, takže si dobře zalezl za ten jeden den, když si spočítáš celkové pokusy. | Vlk | odpovědět |
  |   | Re: gratulace | 11:00:07 08.08.2008 | To ale potom není čistý styl přelezu ne? jak se jmenuje tento styl jakým to adam přelezl ? | Martin | odpovědět |
  |   |   | Re: gratulace | 11:05:09 08.08.2008 | Je to čistý styl přelezu, nějakou delku přelezl OS nějakou RP,ale to je vše čistý styl přelezu. | | odpovědět |
  |   |   | Re: gratulace | 11:25:49 08.08.2008 | Přesně se to jmenuje RP. | Kema z Brna | odpovědět |
  |   |   |   | Re: gratulace | 11:38:07 08.08.2008 | A nebo spíše PP. | Vlk | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: gratulace | 11:49:48 08.08.2008 | Třeba vždycky sundal i presa:)). | Kema z Brna | odpovědět |
datumy | 10:43:02 08.08.2008 | Já se nějak ztrácím v těch datumech!
někde je 21.6. někde 24.4....upřesnit pls:)
díky | Jára | odpovědět |
  | Re: datumy | 10:59:45 08.08.2008 | asi se dá pochopit že tam byl v červenci i když se někdo přepsal. | kudrnáč | odpovědět |
  | Re: datumy | 11:01:38 08.08.2008 | Asi jsem se překlepl, Adam tam byl v průvehu několika dní, tak asi má být všude, červenec. Už jsem to opravil, ale díky za upozornění. | jirkas | odpovědět |
Rozhovor s Pietrem | 11:23:03 08.08.2008 | Neopomeňte si přečíst zmiňovaný rozhovor s Pietrem. Nádherný a fakt zajímavý rozhovor se zajímavou postavou alpského sportovního lezení, skutečně jsem si ho vychutnal. | jirkas | odpovědět |
Ještě jednou gratulace | 11:50:57 08.08.2008 | Tak tedy ještě jednou gratulace. Ten počet pokusů je brutální. Myslel jsem, že je zapotřebí na závěrečný útok znát délky natolik, aby se přelézaly hned, ale tohle je náročnej mazec. Jak je vidět z průběhu předchozích dní, na nácvik moc času nebylo.
Hodnocení nejtěžší vícedélkové sportovní cesty světa myslím jasně sedí, alespoň mě nenapadá žádná podobná, ačkoli jsou v Americe samozřejmě i mnohem delší prásky. Na Capa už je cesta s délkou 8b+ (5.14a), ale vlastně tam vcelku není tolik dýlek přes 8a, jako tady. Zase švestky a jablka. V Evropě je to ale jasné.
Díky za skvělou reprezentaci ČR. | Petr Resch | odpovědět |
  | Re: Ještě jednou gratulace | 12:03:37 08.08.2008 | Dlouhé lezení po mini chytech a sem tam nějaká zopakovaná délka znamená, že si Adam asi nalezl pěknech pár lezeckech metrů. To je sen každého lezce a velká paráda. Ovšem má to i svá negativa, prý měl z ostrých mini chýtků tak rozedraný bříška, že mu tekla z většiny prstů krev. Takže musel všechny otejpovat. Obdivuji, že to dokázal vylézt. | jirkas | odpovědět |
  | Re: Ještě jednou gratulace | 12:01:49 09.08.2008 | No mám dojem že minulý rok udělali francouzi na madagaskaru něco za 8c-c+.. má to čtyři dýlky za 8c... Tak yb moh adam na to!:) | Martin | odpovědět |
  |   | Re: Ještě jednou gratulace | 22:08:10 09.08.2008 | Ale nemá to přelez v kuse. | Petr Resch | odpovědět |
  |   | Re: Ještě jednou gratulace | 11:23:17 13.08.2008 | A co Pan Roma od Hubera. Převislá za 8c. | ivan | odpovědět |
  | Re: Ještě jednou gratulace | 09:04:17 11.08.2008 | A co Manolova "Jen pro stare bojovniky"? ('Solo per vecchi guerrieri') To by udajne mohlo byt 8c/9a ... ale asi to nema tolik tezkych delak... jen se asi pak tezko posuzuje ktera vicedelkova je "tezsi", protoze je tezsi vylezt dve 8c nebo jedno 9a ? Ja to kazdopadne neposoudim :-)
Adamovi gratulace | milan | odpovědět |
  |   | Re: Ještě jednou gratulace | 09:12:00 12.08.2008 | pochopitelne se Adamovi prici lezt ve svem veku cestu "Jen pro stare bojovniky", jinak by ji jiste jiz zkusil | | odpovědět |
|