Konec omezení v Ostrově

Sokol vs. klimbéři

Strážce CHKO Labské pískovce napsal na www.vrcholky.cz: Dnešním dnem je ukončen zákaz lezení v oblasti Ostrova na Obra a okolí. To znamená, že se v Labských pískovcích nenacházejí žádné uzávěry z titulu ochrany přírody. Zůstává však zákaz sestupování do jeskyní. Tento zákaz je trvalého rázu.

www.vrcholky.cz   [úpravy] 13:23 17.06.2005

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 jeskyně13:36:06 17.06.2005
Proč je zákaz sestupu do jeskyní
odpovědět 
 Re: jeskyně13:53:33 17.06.2005
Vyplývá ze zákona o ochraně přírody a krajiny. Na vstup do jeskyní je zapotřebí jiná výjimka než na horolezení, a tu tedy vydávají jiným :-) Prostě horolezci nikdy nežádali o výjimku na lezení v jeskyních (byť i pískovcových - pseudokrasových), takže ji nemají. Ostatně ta se stejně vydává pouze za účelem vědeckého bádání :-)
Tomáš F.odpovědět 
  Re: jeskyně14:01:09 17.06.2005
Tak proč jsou v průvodci na Labské pískovce?
odpovědět 
   Re: jeskyně14:21:50 17.06.2005
Tak to opravdu nevím :-) Zkus se dotázat autora průvodce :-)
Tomáš F.odpovědět 
   Re: jeskyně15:08:25 17.06.2005
V kterym? Kdyz us sem si koupil tu novou celovku.
lacoodpovědět 
  Re: jeskyně14:26:37 17.06.2005
To je zase nějaký vylepšení. Nezmiňuje to strážce Jan Kampf (zapomněl jsem jeho jméno do toho textíxu dát, omlouvám se) proto, že se do jeskyní začínají sápat cestovky?
Papoušodpovědět 
   Re: jeskyně, to Papouš09:03:21 20.06.2005
... můžeš mít pravdu, google registruje tak do desítky agenturek, které se tím zabývají, na znění zákona a z toho se odvíjející pravidla to nemůže mít vliv. Vstupování jednotlivců do jeskyní je ale něco zcela jiného než organizovaná sportovní nebo rekreační činnost. Ta skutečně potřebuje sadu povolení. S úctou Patpong - právní kutil.
patpongodpovědět 
    Re: jeskyně, to Papouš11:37:58 20.06.2005
Aha.
Papoušodpovědět 
   Re: jeskyně23:34:00 20.06.2005
Nevím zda zrovna v těchto lokalitách ( Labské údolí, Ostrov...atd..) je působení cestovek nějak masové....a jejich vliv na přírodu podstatně větší než jiných jedinců, kteří se chovají nezodpovědně ač nejsou organizováni pod hlavičkou agentry ( možná bohužel ). Zeptám se: Kolik z Vás lezců jste potkali v těchto oblastech agenturu s klienty? Pokud jste nepoznali, že se jedná o agenturu možná tím lépe pro komerční sektor...
Komerční horoškoly, agentury atd...jsou strášákem naprosto zbytečným.....a přírodě je asi jedno jestli jdu lízt s kámošem zadarmo, nebo s cizákem za peníze...., ale jak je vidět trápí to některé horolezce...
Radim Bzuraodpovědět 
    Re: jeskyně16:01:49 21.06.2005
Minulý rok touhle dobou v Labáku působila nějaká agentura s klukama z Holandska, která má sídlo v Tokáni či okolí a v biváči pod Vojtěchem bylo pár víkendů po sobě cca 40lidí, dělali ohniště na cestách atd. Takže impact hodně solidní. Agentury těmto křehkým oblastem rozhodně škodí.
Bobanodpovědět 
     Re: jeskyně16:13:43 21.06.2005
Ještě si vzpomínám na germánskou cestovku Wild Ost, která dělala nájezdy na sever Čech (písky, podzemí v Jánské na Děčínsku). Je fakt, že kdyby se popátralo, tak se toho asi najde víc.
Papoušodpovědět 
      Re: jeskyně20:55:33 21.06.2005
Tak to já jsem zatím zažil pouze cestovky s turisty na kolech či pěšmo....V tý Jánský je New Day...Neříkám že neexistují, ale pořád je v přírodě mnohonásobně více lezců, táborníků, trampů..a já nevím čeho ještě než lidí pod hlavičkou agentury. Tak jako jsou neukáznění někteří lezci jsou asi neukáznění některý cestovky...
I když předevčírem jsem potkal mezi Petrovicema a Tisou dvojici německých seniorů, kteří vylévali do strouhy u silnice ze dvou kanistrů olej ( u takovho mostku )....a co dělat...zmlátit sedmdesátiletýho dědu, vzít mobil a zavolat policajty, nap¨sat si číslo a podat trestní oznámení.....( neměl jsem u sebe bohužel foťák ..)...
No lidi jsou mezi námi různí.....
Radim Bzuraodpovědět 
       Re: jeskyně22:00:08 23.06.2005
A zjebal jsi je a dal vedet policajtum co a kde delaj+kdo a jaky auto, nebo jsi delal jakobynic a sel (typicky cesky) dal?
Glutonodpovědět 
  Re: jeskyně08:57:38 20.06.2005
Tomáši, nezlob se, nemáš pravdu. Podívej se na příslušnou pasáž zákona pozorně. Vstupování do jeskyní zakázáno není.
Patpongodpovědět 
   Re: jeskyně11:44:46 20.06.2005
Vstupování do jeskyní a důlních děl samozřejmě zákonem zakázáno je mimo udělených vyjímek atd... Podrobně se tomu věnoval v několika článcích Tomáš Frank, je to i v zák. 114. Sb. a mám to i písemně z MŽP....
Radim Bzuraodpovědět 
    Re: jeskyně. pro Radima16:00:09 20.06.2005
STANOVISKO LEGISLATIVNÍHO ODBORU MŽP ZE DNE 19.6.2003
Zpřístupněním jeskyně se rozumí jakýkoliv zásah do prostoru jeskyně, umožňující nebo usnadňující vstup osob do prostor jeskyně, na nějž se vztahuje výnos č. 7 Českého báňského úřadu ze dne 18. 8. 1987, kterým se vydává předpis o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a o bezpečnosti provozu při pracích ke zpřístupňování přírodních jeskyní a pracích k jejich udržování v bezpečném stavu (reg. v částce 18/1987 Sb.), nebo který splňuje znaky stavební činnosti. Jiné využití jeskyně je jakékoliv využití jeskyně vyžadující její zpřístupnění a nebo jakékoliv využití jeskyně k podnikatelským účelům. Vstup osob do jeskyně je možný bez povolení, pokud při tom nebude jeskyně poškozena nebo pokud nebudou ohroženy jiné zákonem chráněné části přírody. To neplatí pro vstup osob s průvodcem, nebo jinak organizovaný vstup osob, protože na něj se vztahují předpisy o bezpečnosti osob, jejichž dodržení může vyžadovat zpřístupnění jeskyně.
Patpongodpovědět 
    Re: jeskyně pro Radima 0216:03:21 20.06.2005
Buď tak hodný Radime a uveď prosím, které pasáže zákona zakazují vstup do jeskyní. Prosím, konkrétně - citace, paragrafy a tak. Podotýkám, že dle Listiny základních práv a svobod mohou být zákazy občanům udělovány pouze na zákonem. Patpong, drobný kutil v oblasti práva.
Patpongodpovědět 
     Re: jeskyně pro Radima 0223:13:16 20.06.2005
Je to podle zákona 114/1992 paragaraf 10/3 znění zde: http://csop-jihlava.euweb.cz/114.htm, který hovoří o tom co popisuješ výše a mimo jiné není možné podnikat průzkum či výzkum bez souhlasu orgánů ochr. přírody. Zda je návštěva průzkumem - výzkumem či čím netuším....každopádně pan Hentchel z CHKO Labs. Písk. nám tvrdil, že dle těchto paragrafů jest to zákázáno ( jako dle něj téměř vše )...pokud není tím lépe... a pokud jsi si tím jistý tím ještě lépe. Nejsem právník a tak důvěřuji státní správě...
R a d i m B z u r aodpovědět 
      Re: jeskyně pro Radima 0209:39:10 22.06.2005
... svatá ty prostoto. Důvěřovat státní správě. A ještě ochranářům. To je stejný jako smažit sněhový koule. :)))) Pan Hentschel bude ještě odvážnější právní amatér než já (che...). Tak za prvé, zákony nevykládá žádnej Henstechel.V právních státech je to (pravda, ve finále) soud. Ten se ale zpravidla (ne z povinnosti) přidrží výkladu zákona, jak jej publikují 1/ jeho autoři, 2/ renomovaná právní (často akademická) instituce, oborem práva se zabývající 3/ právní odbor toho kterého ministerstva. Máte-li pŕíznivá stanoviska těchto subjektů černé na bílém, máte značnou šanci, že uspějete. Přinejmenším u soudu (...bolestná finále), ale daleko spíš už při odvolání, neboť to již na rozdíl od jednostraně zaměřených přírodozpytců se zeleným moudím řeší právníci, byť také v žoldu ochranářů ...
Patpongodpovědět 
      Re: jeskyně pro Radima. Amatér radí09:45:17 22.06.2005
a ještě Radime rada právního amatéra: neignoruj význam slovíček. Pokud je někde napsané že něco smíš dělat pouze SE SOUHLASEM orgánu ochrany ochrany pŕírody, není to ZÁKAZ (i když ti můźe připadat, že v praxi vyjde na stejno). Právně to jedno není, protože souhlas závisí na tzv. správním uvážení orgánu a to lze různě zviklávat (posudky, argumentace atp.). Přes ZÁKAZ zpravidla nejede vlak - pokud ale nemáš tak silnou lobby, aby ti vyběhala vyjímku. Ufff, vyčerpal jsem se...
odpovědět 
       Re: jeskyně pro Radima. Amatér radí09:50:49 24.06.2005
Dík za osveětu....
Radim Bzuraodpovědět 
       Re: jeskyně pro Radima. Amatér radí13:45:27 24.06.2005
Na ja. Rádo se stalo.
Patpongodpovědět 
    Re: jeskyně16:28:13 20.06.2005
Můžu dotaz: Jak se do jeskyní v Labáku (tedy předpokládám, že to bylo tam) dostal teambuildéři z firmy Activa s.r.o. pod Tvým vedením (viz exex.cz)? Ty sis vyběhal výjimku?
Papoušodpovědět 
     Re: jeskyně23:23:15 20.06.2005
Já jsem si právě vždycky myslel že to dovolený je....každý rok tam jezdíme v zimě s oddílem i soukromě. Pan Hentchel tvrdil až po té Activácké akci opak - viz. výše. Patpong dodal vysvětlení, kde kterýho jsme se asi v tomhle konkrétním případě ničeho nedopustili a můžem jezdit ( po zrušení dočasného omezení ) do jeskyní dále ať privátně či jakkoliv. Jinak pro tvoje info: Pro sladění se zákonem 114 jsme se rozhodli využívat služeb agentury newday ( www.newday.cz), která má vlastní jeskyně....ale možná to asi ani nebude potřeba. Jinak Papouši díky za reklamu.
Je až s podivem, že tě nechává chladným to, že tam jezdí každý rok půlka našeho a asi i Vašeho oddílu + mraky němčíků a draždí tě to, že jsem tam byl já s kamarády klienty.....
Radim Bzuraodpovědět 
      Re: jeskyně11:17:18 21.06.2005
Nic mě nedráždí, jen jsem se poptal, abych měl přehled :-)
Papoušodpovědět 
      Re: jeskyně09:55:43 22.06.2005
Radime, sorry, ale asi dopustili. Abstrahujme na chvilku od toho, že třeba SKUTEČNĚ jste žádnou škodu nezpůsobili. Vím, je to nespravedlivý, mraky zdivočelejch čundráků škoděj jak o závod a nikdo na ně nemůže... Ale mimo veškerou pochybnost se jednalo o hromadnou / organizovanou / sportovní akci a tu nejde dělat bez 1/ souhlasu orgánu státní správy lesů (dle lesního zákona) 2/ souhlasu orgánu ochrany přírody (dle stočtrnáctky). Kdyby byl pan H. (jméno mi vypadlo) svině, tak by vám ještě mohl dělat problému s horolezectvím, protože výklad "horolezectví" je dle právníků na MŽP tak široký, že se tam vejde leccos. S úctou Patpong, neautorizovaný vykladač zákonů.
Patpongodpovědět 
       Re: jeskyně09:57:47 24.06.2005
Právě z těchto důvodů lezení nepraktikujeme v CHKO a máme požádáno o vyjímku....
Radim Bzuraodpovědět 
        Re: jeskyně13:50:04 24.06.2005
Osvěta zřejmě nebyla dostatečná. Pokud ustanovující předpis CHKO Labské pískovce (který nemám momentálně po ruce) nejde svými "bližšími ochrannými podmínkami" nad rámec zákona (stočtrnáctky), tak ufšechvšudy NEŽÁDÁŠ O VÝJIMKU ze zákona (tu bys totiž asi nedostal), ale o SOUHLAS k provozování hromadných sportovních akcí, nebo horolezecké činnosti. Setsakramentskej rozdíl.
Patpongodpovědět 
         Re: jeskyně22:48:53 24.06.2005
Něco jsem Ti mailnul, ale mimo to bych se zeptal :lze považovat za hromadnou akci lezení třech lidí jenom proto, že tam jsme v pozici průvodce -klient ( instruktor-nováček ) a nikoliv kamarád - kamarád?
Radim Bzuraodpovědět 
      Re: jeskyně. pro Radime po enté13:07:35 22.06.2005
jo. a kdyby sis chtěl se mnou popovídat o detailech, tak občas vybírám mail patpong63@yahoo.com
Patpongodpovědět 
      Re: jeskyně. pro Radime po enté13:17:30 22.06.2005
jo. a kdyby sis chtěl se mnou popovídat o detailech, tak občas vybírám mail patpong63@yahoo.com
Patpongodpovědět 

 A co papoušek?17:37:33 17.06.2005
vyvedl mladý, nebo byl taky pohlcen větším a chráněnějším výrem?
Petr Jandíkodpovědět 
 Re: A co papoušek?13:35:39 19.06.2005
touto dobou předpokádám vylétli z hnízda.
stipodpovědět 

 Jak dopadli sokoli v Ostrově?07:39:04 20.06.2005
Ví někdo, jestli se v Ostrově sokolům podařilo vyvést mláďata?

Já jen, že jsem našel tohle: http://kronika.sk/citaj.phtml?id=davys

Houbaodpovědět 
 Re: Jak dopadli sokoli v Ostrově?09:14:12 20.06.2005
Bylo by to docela vazny obvineni. Ze by z nas nekdo delal blbce? Snad ne. I kdyz... Kuna , vejr, hm hm mozny je vsechno, ale jak to ti ochranari poznaj? To mi jasny moc nejni.
lacoodpovědět 
  Re: Jak dopadli sokoli v Ostrově?09:34:10 20.06.2005
Psal jsem už minulý týden přímo šéfový SCHKO Labské pískovce. Chtěl jsem několik informací ohledně chystaného zavření údolí Labe, protože si myslím, že na to mám v souladu se zákonem č.106/1999 Sb. O volném přístupu k informacím právo. Při té příležitosti jsem se také ptal, jestli se někde podařilo sokoly uhlídat, když se uzavřelo tak rozsáhlé území a na tak dlouho a byla na to nasazena celá armáda ochránců.
Bohužel, odpověď žádná..
Houbaodpovědět 
   Re: Jak dopadli sokoli v Ostrově?09:51:04 20.06.2005
Ty ostrovský fógly normálně vyletěli. Nic je nesežralo. Poklábosili jsem cestou do Bílatálu s poměrně rozumnym záchranářem přírody. Žlebský vyžral vejr, ale to je přece normální přírodní děj. Snad si pochutnal.
John, Plzeňodpovědět 
    Re: Jak dopadli sokoli v Ostrově?10:16:29 20.06.2005
Tak aspon tak
l.odpovědět 
  Re: Jak dopadli sokoli v Ostrově?17:23:55 20.06.2005
Ahoj, odpovídám na poznámku.
Největším nebezpečím pro mladé i dospělé sokoly je výr velký, který dokáže vyplenit nejen hnízdo, ale i celý rodičovský pár. Loví v noci a sbírá ptáky sedící na skalách a římsách. Proto se jeho nejčastější kořistí stávají nezkušená mláďata těsně před vylétnutím z hnízda nebo krátce po jeho opuštění. Dalším význačným predátorem je jestřáb lesní, který má největší šanci, pokud je sokolí pár rušen člověkem a neposkytuje mladým dostečnou ochranu. Kuna jako predátor přichází v úvahu jen ve výjimečných případech, když je hnízdo umístěno nevhodně na přístupné římse.
Vztahy mezi predátory na hnízdištích se formují dlouhodobě, k větším ztrátám dochází převážně v prvních letech po obsazení lokality. V případě ztráty mláďat sokoli zpravidla změní místo hnízdění.
Determinace případného predátora je možná podle stop v okolí a způsobu trhání kořisti.
Coraxodpovědět 
   Re: Jak dopadli sokoli v Ostrově?17:43:39 20.06.2005
Aha. To by mohla být i odpověď na moji otázku: proč sokolum v Reichu stačí ochrana v řádu desítek metrů a proč sokoli v Čechách potřebují zábory území v řádech stovek metrů? Odpovím si sám - fógl si musí na nové hnízdiště zvyknout, jinak veme roha. Až se usalaší, bude mu stačit míň. Je to tak, Coraxi?
Papoušodpovědět 
    Re: Jak dopadli sokoli v Ostrově?21:57:25 21.06.2005
Ahoj Papouši, není to tak. Každý případ hnízdění je řešen individuelně. Velikost uzavřené oblasti je závislá na konfiguraci terénu a umístění hnízda. Je rozdíl, zda se hnízdo nachází v samostatném bloku, souvislé okrajové stěně či v rokli se soustavou věží. Proto nelze soudit podle jednoho případu. Za bezpečnou vzdálenost je považována výseč o poloměru 200 metrů. Na pohyb a přítomnost osob v úrovni hnízda nebo vertikálně výše je sokol podstatně citlivější, než na stejné rušení na zemi. Např. v Polsku je ochranná zóna okolo hnízda stanovena legislativou na 500 metrů. Situaci v Německu si zjistím.
odpovědět 
     Re: Jak dopadli sokoli v Ostrově?14:35:05 23.06.2005
Díky za odpověď.
Papoušodpovědět 
   Re: Jak dopadli sokoli v Ostrově?16:37:11 21.06.2005
To vejram, me to vzdycky pripada jako stejnej chumac chlupu a peri.
lacoodpovědět