Díky Vašim komentářům jsem dal do kupy klasifikaci některých těžkých cest v Tisé a Ostrově. U některých se nepodařilo zjistit nic nového, tak použijte vzorec: stáv. klasifikace + 1 až 2 písmena = RP, vemte si plenky a hurá na věc. Vše je klasifikováno v LPK (Labská pískovcová klasifikace) a uvedená čísla jsou jen přibližná. Nejvíce pomohli komentáře od místních matadorů Rosti Štefánka, Jardy Maršíka a Šatavise, těmto i všem ostatním ještě jednou děkuji a těším se, až přelezy těchto cest řádně o
Už se nechci hrabat v hnoji a tak něco konkrétního.
Dan dal k diskuzi návrh nominačních pravidel do reprezentačního družstva.Protože si myslím,že tvorba těchto pravidel je věc veřejná tak to dávám na "Lezce".Podle těchto pravidel se řídila komise mládeže(Kadlec,Kysilka,Cermák a Slouka) letos a na příští rok mají po konzultaci snad platit také.Výkonný výbor je neschvaloval!
Návrh
Nominační pravidla do reprezentačního družstva
Jak možná víte, v létě byli členové HO Alpa v Peru. Vylezlo se to hodně - Huascarán, Alpamayo, Artesonraju. V bigwallové Sfinze došlo k prvnímu českému opakování cesty Jižní kříž 7c+ od Bubáka Bolého. Mrkněte na náš web, je tam spousta fotek a nějaké to povídání.
http://fast.vsb.cz/alpa/peru2002/default.htm
Krásné slunné podzimní dny,kdy teplota přes den dosahuje k 30C nás provázely minulý týden. Po MS juniorů ve FR.,kde se představy o slibném výsledku bohužel postupně vytrácely,jsme si šli zpravit chut do malebného udolí skorunkou Slovinska-Misja Peč. Ve složení Petr Solanský a Tereza Kysilková lezoucí pod zaštitou firmy HUDY SPORT a Pavel Solanský a Sona Hnízdílová lezoucí za barvy firmy TRIOP,jsme se pokoušeli alespon trochu zuročit formu. Výsledkem pak bylo Sonino-RUNO-7b+,Terčin-Rock n roll-7c
Žleb company (Tomáš Sobotka a Ondra Beneš) udělali novou hodně hustou cestu na Levém břehu...
Jelikož se autoři nemohou momentálně pochlubit svou novou cestou, zbyla tahle práce na mě.
V sobotu 28.9.2002 vylezli, zatím jen AF výše jmenovaní novou cestu na Protěžovou věž, pojmenovali ji "THC" a AF přelez je za XC. Cesta začíná cestou Laura k prvnímu kruhu a dále pokračuje po borhákách přímo, lehce převislou stěnou a hranou. Dlouhá je asi 25 metrů a RP přelez se prý bude pohy
Podle zprávy ze Švýcarska se Petru Pavlovičovi alias Pedrovi podařilo první opakování bouldertraverzu Joyeux Leon 8B+ v žulové oblasti La Balmaz(Valais).Autorem je Fred Nicole,který jako první tuto obtížnost vylezl v roce 1992 a od té doby se čekalo na opakování.Dalším Petrovým skvělým výkonem je přelezení známého bouldru Radja 8B+,rovněž od F.Nicola,je to třetí opakování po K.Loskotovi a F.Heliasovi.Mimo toho se Petrovi podařilo pár dalších super bouldrů kolem 8A-8B.U nás,v okolí Teplickejch má
Ch. Sharma a D. Graham si potvrdili formu ve francouzkém Tarnu, kde je prý stále hnusně. Chlapci měli zjevně hezky. Pátek: sousední oblast Gorge de la Jonte, Ch. Sharma: 3-délková cesta Les chemins de Katmandou: 1. délka: 8b OS, 2. délka: 7c+ OS, 3. délka: 8b/b+ RP. Sobota, oba: Gorges du Tarn: La spectre D´ottokar 8b OS a zahájili nacvičování projektu Adieu Wolfgang v sektoru Güllich (mimochodem, nedávno to bylo 10 let od jeho tragické autonehody). V neděli si Amíci vylezli tyto cesty: Tennesse
Hasič Hölzl z děčínského spolku CAO mi včera vrazil do ruky knihu, která mně jako čerstvému majiteli chlupatých lyží přijde vcelku apartní. Jmenuje se Výber skialpinistických a lyžiarských túr a sepsal ji Stanislav Klaučo.
Obsahuje čtyřicet skialpových sjezdů a vysokohorských túr a pět přechodů přes sedla a hřebeny Vysokých, Nízkých a Západních Tater a Malé a Velké Fatry.
Díky Vašim komentářům jsem dal do kupy klasifikaci některých těžkých cest v Tisé a Ostrově. U některých se nepodařilo zjistit nic nového, tak použijte vzorec: stáv. klasifikace + 1 až 2 písmena = RP, vemte si plenky a hurá na věc. Vše je klasifikováno v LPK (Labská pískovcová klasifikace) a uvedená čísla jsou jen přibližná. Nejvíce pomohli komentáře od místních matadorů Rosti Štefánka, Jardy Maršíka a Šatavise, těmto i všem ostatním ještě jednou děkuji a těším se, až přelezy těchto cest řádně oslavíme. Bohužel, asi až příští rok, neb počasí letošního podzimu je pěkně vypečené, spíš to vypadá, že začala zima.
TISÁ – MALÉ STĚNY:
Žlutá stěna: Ruská ruleta RP Xb
TISÁ – VELKÉ STĚNY:
Winklerovy věže: Kousavý dírky RP IXc, Xsychtomaz RP Xb
Gottwald: ?Nejistá sezóna? RP XIa (R. Štefánek)
Křížová věž: Návrat Jofree de Peiraca RP Xa
Dóm: …on the Rocks RP IXc
TISÁ – HŘEBENOVÉ VĚŽE:
Tovární vyhlídky: Lomikámen RP IXc, Sbohem královno RP Xa (J. Maršík, 3 kruhy), Samičky RP IXb (J. Maršík, 3 kruhy)
TISÁ – VĚŽE POD STĚNAMI:
Pouzdro: Sójový jelen RP Xa
TISÁ – MODŘÍN:
Modrá věž: Medvědí roupy IXa – Zde si neodpustím jednu hospodskou historku. Cestu dělal Martin Červenka, známý to moralista (pro připomenutí, kde se co přidalo dodatečně: Gabarrou – nad policí byl jen jeden a to první kruh, dodány dva další, Tváří v tvář – přidán 5. BH. Když zopakoval Žaludeční likér, místní, co lezli za ním, tam hned přidali borhák mezi 2. a 3. kruh). No a co se vypravuje? Červajz dal jeden kruh a celou cestu dolezl bez dalšího kruhu až na vrchol. Vysoko nad kruhem, vlastně hóódně vysoko nad zemí, aby to bolelo, je těžké místo. Všichni, co to za provýstupcem ten den lezli, tam na tom lepším konci lana spadli (K. Bělina, Milan Krauskopf, J. Voves a F. Hochwalder). Tak buďte opatrní, Modřín je dost nepřístupná oblast. Je ale možné, že si tu příhodu špatně pamatuji, ten večer byl celkem úspěšný co do konzumace alkoholu, kdyžtak to někdo uveďte na pravou míru.
OSTROV:
Věž nad strží: Tekutá radost RP Xb (přelezy: L. Mázl, T. Sobotka, O. Beneš)
Hranol: Startky bez RP Xa/b, Hrabě Skříň RP Xa/b
Pustý zámek: Hjúmid a Syčák, obě RP IXa
Velká ostrovská stěna: Skotské střiky RP Xb
Čert: Docela dost dobrý RP Xa, Perly potu RP IXa, Přímé Perly RP IXb/c
Široká věž: Originál modrotisk RP IXb
Krtina: Barevný svět RP IXb
Schůdná věž: Šlupkárna RP Xb (RP přelez – O. Beneš)
U ostatních cest z 1. seznamu buď platí číslo v průvodci, nebo postupujte dle výše uvedeného vzorce. Jestli si někdo na něco vzpomenete, napište svůj názor. Lezení zdar, pískům zvláště!
Sbohem královno v Tisé je podle mě nějakých 9-/9, možná pouze 9-. Lezl jsem to OS až do dunivého spoďáku, který jsem se jednoduše bál zatížit, takže jsem z toho zase vycouval. Asi bych to ani neoznačil jako sportovní cestu, ale spíš jako dunivou zběsilost, kde člověk přivírá oči už pod prvním kruhem. Na Hřebenových věžích je dle mého názoru více věcí, které by se daly označit jako sportovní, např. Škalda a ostatní Xa, která jsou okolo jsou docela slušně odjištěné cesty. Stejně tak bych sem zařadil klasiku "Evženova Amerika", což je nádherný a taky dobře odjištěný, podle mě asi tak 9 UIAA.
Zapsal: pr, 14:56:49 15.10.2002
Jak jako?
Tyhle prásky nelezu, ale proč pr uvádíš klsifikaci v UIAA, ta tam přece nepatří. Nebo se začne i v Tisé dělat bordel v klasifikacích? Vyjádři se ve správný stupnici.
Zapsal: Maty, 15:05:27 15.10.2002
Ptákovina ze všech ptákovin nejptákovinovatější
Správně, Maty. Já bych navrhoval C Dur.
Zapsal: Magnusek, 15:24:54 15.10.2002
Pro pr a Matyho
Nejprve pro pr: v prvním seznamu byly jen cesty s nejasnou klasifikací RP přelezu. Proto tam nejsou poměrně často lezené dnes už skoro klasiky, jako je Tebou jmenovaná Evženova Amerika (souhlas s 9) nebo Škalda.
Pro Matyho: kdyby to bylo v UIAA byl by v tom menší bordel než dnes. Někdo klasifikuje podle Labáku, někdo podle Saska a někdo dle Balady o snu (VIIc na Teplickou věž) jako Prcas. Nemůžeme mít v Čechách takový pořádek v průvodcích jako Němci, v tom vidím výhodu Lezce, že si tu můžem lecos ujasnit. Nejtěžší cesty z písků jsou v databázi převedeny do UIAA kvůli Top ČR, protože převodní tabulka na Lezci je stavěna na saskou stupnici a to by hodnotu těchto cest zbytečně sráželo. Dokud budou vycházet nové průvodce ve stejné kvalitě jako na Ostrov nebo na Křížový vrch, tak se bez těchto ujasnění asi neobejdeme (myšleno my - sportovní máča).
Co takhle ACDC, Cesta Pro nebo přímej Sandokan v Tisé? Jak vidíte RP u těch to málo lezených cest?
Zapsal: R.K, 16:12:45 15.10.2002
Další jasné nejasnosti
AC/DC je psán RP Xa. Sandokan, Krupobití, Cesta plná krup, Kláda, Internacionální pomoc, Plodná spolupráce atd. atd., tak to je pískařská vyšší dívčí slibující morálový zážitek kolem 8. stupně UIAA. Ještě jsem si vzpomněl na Bohužel (Kosí věž), jestli to někdo polezete, přeji příjemné prodírání skrz větve. I z Evženovy Ameriky jsem měl dobrou jizvu na zádech, kdo by to do toho modřínu řekl.
pr jako Petr Resch, kterej se zase cpe tam kam nemá! Srbáč už je asi dost malej pro tohoto FENOMÉNA, takže si své nečisté praktiky opět přenáší někam kam nemá. Až na písku nebudeš patlat, mlátit a řvát, tak to možná skousnu, ale takhle zase zalez do tý svý díry. NAzdar
Zapsal: PetrC, 17:03:59 15.10.2002
Pro PetraC
Petr Resch sice není žádná ideální osobnost, ale musím se jej zastat. Škalda OS a bez vlastních smyček je dost dobrý výkon, jako další cesty ve Žlebu, které dal OS nebo RP. Na rozdíl od některých jedinců na přírodních skalách neseká a že udělal umělé cesty ve v lomech je jedině dobře. Faktem zůstává, že je to srbský fenomén, ale úvod k průvodci na Český kras prý nepsal on. Krom toho se dost zasloužil o vývoj lezení ve středních Čechách, tak proč by si doma nemohl být fenoménem. To rozhodně mnozí z nás na svém domácím písečku nejsme. A tak dál zůstávejte jako správní ortodoxní pískaři doma a nejezděte do děr ani na Srbsko, ani na Jesenicko. Zkuste se vyjadřovatk věci, k těžkým cestám v Labských pískovcích.
Sorry za off topic, ale na titulu knihy je jako autor uveden Petr Resch a uvnitř v knize jsou u pouze u povídky Šída a Ajšek uvedeni jiní autoři. Ani u úvodu, ani u historie není uveden nikdo jiný a proto to tedy musel psát PR. Pokud ne, mělo to tam být napsáno jako, abych citoval autora "Vyjímka". (Ze kterépak jímky ta výjimečná vyjímka asi pochází?).
Ale je fakt, že leze dobře.
Další mistrovský komentář od P. Jandíka. Opět něco jako o RP a PP Undergroundu kdysi v minulosti. K tomu si neodpustím jednu poznámku mimo mísu. Napadlo Tě někdy, že vycvakat po sobě presa z jakékoliv převislé cesty je mnohdy větší dřina než onu cestu vylézt? Leckde už neřeší rozdíl mezi PP a RP a to ani v Anglii, kde nainstalují čoky ze slanění a pak dělají přelez zdola. Budiž toto ukázka snadného odbočení od tématu, takže příště radši k věci.
Bído, tvoje argumenty jsou skutečně pozoruhodné. Proč se nedá Undeground přelézt RP je celkem jasné. Jednak na to momentálně nikdo na světě nemá, jednak se v převisech špatně cvakají i vycvakávají expresky. To ale nezdůvodňuje proč by se PP přelezu mělo říkat RP. Od jaké převislosti cesty se podle tebe RP a PP už neřeší? Je to převis 120 stupňů, nebo až 150 stupňů? Nebo radši 180 stupňů? A proč vůbec nějaké styly uvádět, když je to stejně jedno a neřeší se to? Proč třeba nelézt TR a neříkat tomu taky RP? Všichni přece vědí, že se to neřeší? To je prostě jako s tou říjnovou revolucí co všichni vědí že byla v listopadu, že? A když už se vezme ta tabulka TOP cest, jaké že to RP se to v ní vlastně počítá? To s expreskama nebo bez? A proč se vůbec dohadovat o nějakých půlstupíncích klasifikace, když je to jedno? A proč se tedy vlastně rozlišuje PP a RP, když je to jedno?
Kdyz uz tak zkousis mluvit o Anglii tak doufam, ze taky vis jak si to mistni hlidaji. A muzu ti rict, ze to co ty nazyvas cok je kolikrat neco do ceho se bojis i sednout nerkuli skocit. A zadalsi nezapomen, ze do toho coku pak teprve zapinas expresu a pak az lano. nevim jak ty, ale tam se mi zda,ze je o jednu "instalaci" navic. Jinak proti tomu nic jinyho nemam a doufam, ze se ti tve "ONSIGHTY" na treti pokus budou darit.
Zapsal: Stepan, 21:58:41 16.10.2002
Bídný Bído Brzdi......
Zapsal: Luk, 00:01:31 17.10.2002
Pro Pjandíky, Stepana a Luka
Jak už jsem zde dvakrát uvedl, vyjadřujte se laskavě k tématu nebo k tomu, čemu rozumíte, že P. Jandíku. Mimochodem Underground má třetí přelez, takže 3 lidé asi neznamenají nikdo a expresky nastálo visí i v lehčích cestách. A expresky s čoků visí předem i v té Anglii, ne vždy samozřejmě. Na západě už rozdíl mezi PP a RP prakticky ignorují a PP pro ně asi znamená První Procvaklá. Stejně už neřeší rozdíl mezi OS a Flash. Jestli někdo chce pokračovat v jakékoli debatě mimo téma výše uvedeného článku, můžem pokračovat v Diskusi, je tu pro to na Lezci taková speciální kolonka.
Myslím si, že nemáš pravdu. Rozdíl mezi RP a PP je dost velkej. Cvakni si kruh v těžkém místě nejdřív presem a pak si naber lano nebo půl metru pod ním v dobrym naber a cvakej špičkama prstů. Ten 20ti cm rozdíl je setsakramentsky znát. OS a FLASH? Neříkej mi, že když kámoš vyleze OS cestu a ty ho jistíš, že to polezeš jinak. Ne ne, řekneš si: "Pěkně to vytáh, ten dlouhej krok s vykozenou nohou, ten se mu poved." A budeš se snažit to jít stejně, protože to tak prostě je. Nebo se nerad přiučíš? Měj se fajn.
uz to opravdu nerozlisuji. Svetove nejznamejsi server www.8a.nu, ktery se snazi delat sverovej zebricek lezeni jiz nerozlisuje RP a PP prelez, pro vsechny ma jednotny nazev Redpoint. Ale to sem asi nepatri ne ?
Zapsal: JirkaS, 13:22:57 17.10.2002
Bída tomu pořád nerozumí
Bído, bído. Jetli tomu někdo nerozumí, jsi to ty. Na jedné straně děláš lezeckého policajta a honíš Čermáky a sekače, na druhé straně nechápeš, že když se vykašleme na hranice stylů někde, musí se říct kde, protože když už to bereš tak, že se rozdíl mezi RP a PP na Západě neřeší (a kdo může říct, že zrovna ten Západ má pravdu - na konferenci UIAA v Innsbrucku hodnotili - podle tebe patrně z neznalosti - naopak vysoko naše pískovcové lezení) pak třeba může někdo říkat RP tomu, že se chytil nejtu, protože pro něj RP = Ring Povolen :-). Ostatně zde na Lezci se RP a PP rozlišuje a kdo není úplně blbej jasně ví, jak velkej rozdíl výkonu to může u některých cest bejt.
Představ si třeba, jestli je rozdíl mezi RP a PP irelevantní, že tedy můžu mít v jištění nacvakaný expresky a bude to podle tebe taky RP. Co když budu mát v jednou kruhu ty expresky dvě, jednu třeba dva metry dlouhou a jednu normální. Morálovou cestu s těžkým dolezem k jištění tím můžu czela degradovat, ale pořád to bude to tvoje bídné RP, když se to tedy nerozlišuje. Vzpamatuj se, Bído. Vždyť je to úplná kravina, co tady pořád meleš. Domysli to do důsledku, nebo už nic nepiš, vem si skrytou kameru a jdi radši natočit Čermáka jak švindluje, ať máš důkazy.
Pokud se Undergroundu týká, asi neumíš číst. Já jsem nenapsal, že ho nikdo nepřeleze, ale že ho nikdo nepřeleze stylem RP, to jest bez nacvakaných expresek. A na tom nic nemění, že ho přelezl někdo další - nejspíš zase s těma expreskama napevno co tam jsou.
Nechápu, proče se tak zuřivě bráníš nazvat styl vylezení této cesty tím správným pojmenováním, tím spíš, že se, jak říkáš, PP hodnotí stejně jako RP.
...to máš Lukasi snadný. Napřed do toho kruhu bouchneš několik HMSek a ty presa až do nich. Tím se ti počet možných pres výrazně žvýší... dokoce by to šlo domáknout a ušít preso, co by vypadalo jako dlouhej žebříček (tak 15; 20m). A cvakáš po metru :-))))
Klasifikace, tak jak jsou v článku v Montaně, jsem psal v době, kdy mi ještě některé z cest chyběly. Asi bych dnes trochu revidoval. Nevím jestli tu Montanu mám. Podívám se a pošlu ti meila.
Hele a nechceš to v tom Sasku ověřit? Po zimě? A třeba se mnou?