LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Scribo ergo sum. Zapisuj si cesty!
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
5.Štípek 11538
6.Stráník 11449
7.Nespoutaný 11416
Bouldry:
5.Pochman 10603
6.Novák 10575
7.Kopecký 10375
Hory:
8.Černý 6591
9.Sukačová 6464
10. 6150

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5671 lezců
1141496 cest
Nové přelezy:
Crvena Tiš 7b
Noi Altri! 7b+
Veganza De 8a
Fantastisc 8A
Bombastisc 7C+
Katiforos 7b
Dynamitaki 8b
Blue Moon 7c+
Fantastisc 8A
Bombastisc 7C+

Stěny
Lezecká stěna Kbely - Praha 9 – Kbely
Big Wall - Praha 9 - Vysočany
V 16 - Plzeň

Prodejny
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno
Outdoor Centrum Rock Point Perštýn - Praha 1
Lezec-shop.cz - Štěchovice

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Po pádu laviny v Jeseníkách zahynul skialpinista

Po pádu laviny v Jeseníkách zahynul dnes skialpinista. Lavina sjela zatím z nezjištěných příčin kolem jedné hodiny odpoledne v oblasti Velkého Kotle. Zasypala jednoho ze tří skialpinistů, kteří se tam pohybovali. Po vyhrabání se ho nepodařilo oživit.

O neštěstí informovala Horská služba.

Více viz její zpráva:

Záchranáři Horské služby se na místo dostali ze stanice Karlov a Ovčárna během dvaceti minut. „Zavalený se na místě pohyboval s kamarády. Těm se ho podařilo ještě před naším příjezdem lokalizovat a vyhrabat. Mladík byl ale v bezvědomí a nedýchal, takže jsme okamžitě přikročili k pokusům obnovit životní funkce,“ informoval Ondřej Škovránek, zasahující člen Horské služby Jeseníky.

K nehodě zamířil i vrtulník Letecké záchranné služby z Ostravy a zároveň i sanitka Rychlé zdravotnické pomoci, která se ale neměla šanci na místo dostat. „Vrtulník ovšem klesl a v nízké výšce nad svahem vysadil přímo u nás lékaře LZS. Ten si bezvládného skialpinistu převzal a pokračoval v resuscitaci. Všechny pokusy se ale ukázaly jako marné a lékař byl nakonec nucen konstatovat smrt,“ popsal dění u nehody Jiří Hejtmánek, další přítomný člen HS.

Horská služba nechce spekulovat, z jakých důvodů a čí zaviněním byla lavina stržena. „Jenže je fakt, že v Jeseníkách nyní platí druhý stupeň lavinového nebezpečí, ovšem dnes přes den naši specialisté naměřili hodnoty, které jsou blíž stupni 3. To znamená, že pravděpodobnost samovolného pádu, nebo skluzu vlivem klimatických okolností je větší. I menší vrstvu sněhu na lavinových svazích ovšem za takových okolností může strhnout i malá skupinka turistů, nebo lyžařů,“ komentoval dnešní tragickou událost Vítězslav Kaller, náčelník Horské služby Jeseníky.

Pohyb v lavinových katastrech, zejména na lyžích, je ovšem při druhém stupni zakázaný. „Všechna tato místo místa jsou mimo značené cesty a nikdo na nich nemá co dělat. Je to nesmírně riskantní. Předem varuji návštěvníky hor, aby se v následujících dnech nepokoušeli podívat na místo nehody. Riskují ohrožení zdraví, a jak se dnes ukázalo, i života,“ důrazně apeloval na návštěvníky Jeseníků náčelník Kaller.


Zdroj:

www.horskasluzba.cz

(Úvodní ilustrační foto: archív Lezce)

Standa Holec   [úpravy] 18:37 15.01.2021Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Lavina19:55:45 15.01.2021
Čest jeho památce - I při 50 cm sněhu je to nejvíc nebezpečné přefoukané místo na laviny na Moravě. Hlavně přímý Direct Velkého Kotle. Proč tam na postranní U žebro(i když poměrně bezpečné) , dotyčný  tahal 2 slečny,těžko říci. Kamoš s místním dobrým lyžařem,co to dříve sjeli po druhém bezpečném žebru zaslechli to volání přes celý kotel od bezradných 2 slečen, jej dotyčného  lokalizovali a vykopali. Podle krve z úst a jinde to vypadala, že si zlámal vaz o skalky během pádu, Je možné, že v 30 cm byla nestabilní vrtva s další 30 cm vrstou nahoře.Zřejmě ho lavina strhla nahoře do pravé části skalek. 
Thomasodpovědět 
 Re: Lavina20:59:34 15.01.2021
Kámoš s místním dobrým lyžařem, co to dříve sjeli - tam neměli taky co pohledávat a to bez ohledu jaká byla lavinovka, ale proto, že to je uzavřené z důvodů ochrany přírody. 2 slečny mají asi nezapomenutelný zážitek a ještě jim hrozí přestupkové řízení.
Lyžařodpovědět 
  Re: Lavina21:25:49 15.01.2021
Nemyslím to ironicky, ale tlak medií na hory je neúrosný. Stane se z toho počtem sjetí a tím i provázání s podkladem jen bezpečná dokonale stažená lyžemi návštěvníků sjezdovka střední třídy ,toť REALITA počtu návštěvníků Jeseníků. Taky mám rád klid a nikoho kolem sebe. Po zavření skiareálů to všude a bude!!! vypadat, že ,kdo z lezců není skialpinista, není čech. Hop,hop,hop. A přibudou i turisti běžkaři a maminy lyžaři a sáňkaři,kdo není skialpinista.... hop hop:))
Thomasodpovědět 
  Re: Lavina13:00:09 16.01.2021
Z důvodu ochrany přírody jsou zakázané všechny reálně skialpové terény v Česku.

Z důvodu koronáče jsou prakticky nedostupné hory v okolních zemích, kde skialpinismus není postaven defacto mimo zákon.

Jak to asi může dopadnout ?
Martinodpovědět 
  Re: Lavina18:58:48 16.01.2021
ty jsi kokot. Právě ochránaři jsou mor všeho. Všechno jen pro sebe, zbytek nic a nikam nesmí.
Hlavně že topí ohýnky kde nemají, do parku i CHKO jezdí svými auty, atd.
Nadlidi.
Petrodpovědět 
  Re: Lavina07:14:36 17.01.2021
To, že se tam neměli co dělat, je bez diskuze. Na druhou stranu, všichni víme, že zakázané ovoce nejvíce chutná a proto se do těchto míst pouštíme. Ať si sáhne každý so svého svědomí.
Jen vznáším otazník, proč na stránkách Horské služby Jeseníky je poslední udělaný profil Velkýho Kotle 8.1. a pak až 15.1. v čase, kdy už ho tahali ven ... možná, že kdyby byla ráno lavinovka 3, odradilo by to, ale jsou to kdyby ...
Upřímnou soustrast rodině a jeho nejbližšímu okolí.
odpovědět 
   Re: Lavina08:55:36 17.01.2021
Hele ty otazníku, odlehlé místo, zákaz vstupu, nějaký stupeň ochrany, fakt nemůžeš počítat s on-line přenosem.
odpovědět 
    Re: Lavina10:21:13 17.01.2021
Nikdo nechce online prenos, ale tydenni prodleva s profilem v Kotli, kdyz se predtim delal skoro kazdy den, kdyz tam bylo 40cm snehu
odpovědět 
     Re: Lavina11:52:41 17.01.2021
Je to tak, na co tam kurva v hzs jsou, kdyz kriticka lokalita nema pravidelne aktualizovane info, nehlede na posledni periody snezeni. Ale tak dotycny asi nebyl nesvepravny. Zakaz nezakaz, vsichni vi, ze se tam lyzuje, uz to je dukazem jeho nesmyslnosti.
Michalodpovědět 
    Re: Lavina21:44:36 17.01.2021
Odlehlé místo to fakt není je to 20minut chůze z Ovčárny centrála HS. A v okamžiku když je 2 tak nevidím důvod řešit stop or go. A přemýšlím kdy naposled spadla lavina v Jeseníkách při 3. A si už se nevrátí časy kdy jsme si s kluka z horská dávali v kotly společně čaj a řešili kudy jet a kam nejít.
Přemetodpovědět 
     Re: Lavina22:58:03 17.01.2021
Je až fascinující kam v této společnosti dospěla lidská nabubřelost, pýcha, nepokora, nadustost, sebestřednost... a tak bych mohl pokračovat, naprosto se naopak vytratila pokora, úcta k horám dodržování pravidel...Ale jak říká klasik, vykládej volovi o sobotě, když jde v pátek na porážku... jestli má nebo nemá horská aktualizované stupně je naprosto podružné, za mě by to v Jeseníkách nemusela vydávat vůbec, protože pokud by lidé nechodili tam, kde je zákaz, tak by takováto situace nenastala. Bohužel si za to může jen dotyčný sám, díky výše uvedeným vlastnostem a bohužel to dopadlo tak, že nemá možnost složit reparát, jeho věčná nevěsta mu ho neposkytla, rovnou si ho vzala, ale to je život. Jediné poučení, které z toho a podobných situací plyne je, že pokud by dotyčný hrál podle pravidel, byl by naživu, ale to je každého volba. A platí, že ze svých chyb a jejich následků mohu vinit tak akorát sebe a ne ty okolo. Takže Horskou bych z toho v tomto případě naprosto vynechal.
Vlkodpovědět 
      Re: Lavina23:44:47 17.01.2021
Přesně.
Kuba Turekodpovědět 
       Re: Lavina00:28:13 18.01.2021
Než vyhlašovat lavinové stupně špatně, je lepší je nevyhlasovat vůbec. Ještě ve ctvrtek byla vyhlášena 1, což s ohledem na historii počasí prostě byl špatně vyhlášenej stupeň, měla být dvojka. V pátek to najednou zvedli na 2 (podle zpráv na ČR+ až po nehodě) s komentářem, že je to vlastně skoro 3. Proč se zrovna v pátek sníh tak skokově zhoršil, to ví asi jen HS Jeseníky.
honzaodpovědět 
        Re: Lavina07:39:28 18.01.2021
A když při sněžení skončím s autem v mezi, můžou za to silničáři, že jo. Proberte se, kokoti...
odpovědět 
         Re: Lavina15:15:03 18.01.2021
Ne, proč by za to proboha měli moct silničáři? Kde žiješ?
honzaodpovědět 
        Re: Lavina09:47:47 18.01.2021
Lavinovy stupen je jen prvotni informace. Co takhle vykopat si vlastni profil dole pod svahem, udelat si zatezovy test? Moc slozite a zdlouhave pro lidi, co zijou naplno a ted hned co?
Martinodpovědět 
         Re: Lavina13:59:43 18.01.2021
Život je smrtelnej. Tak to prostě je. No a Vlk má pravdu. Lidi jsou ultra hovada a na zákazy kašlou. Klasický pletení si demokracie s čímpak asi. Občas při tom umřou.
Smtodpovědět 
         Re: Lavina17:06:53 19.01.2021
Tak samozřejmě, že stupeň lavinového nebezpečí je prvotní informace. A to znamená, že je správný vyhlašovat jej špatně?

Mám za to, že se to ulomilo nahoře a jestli se to tam ukládá na konkávním svahu když fouká od západu, tak by zesnulému sonda vykopaná pod svahem zřejmě mnoho nepomohla + navíc tam asi najel seshora, aniž by tedy měl příležitost kopat pod svahem sondu.
honzaodpovědět 
          Re: Lavina18:18:03 19.01.2021
to je těžký tohleto. on ten stupeň lavinového nebezpečí je takové obecné číslo, které se hodí do skutečných hor s bezpočtem lavinových svahů, a kde si příčetnej lyžař může vybírat ze stovek a sovek možností dle stupně a expozice svahu, a specifik konkrétních svahů. ve vysokých Sudetech, kde je skutečně lavinových svahů jen pár, je stupeň informace dosti irelevantní, a dal by se nahradit empirickou předpovědí pro konkrétní svah (těch asi deset v Krkonoších a jeden v jeseníkách, žánop). když si ale představím, že by se oficiálně uveřejnila (pravdivá) zpráva, že je konkrétní svah v jeseníkách bezpečný a v optimální podmínce, najely by tam všichni majitelé skialpů a sněžnic/snowboardů ze čtyř krajů, a nebylo by kam plivnout. co s tím? kupte si běžky.
Lukas B.odpovědět 
           Re: Lavina22:41:06 19.01.2021
Vždyť nikdo nechce, aby někdo vytruboval, že je kotel v podmínce. Stačilo by nevytrubovat nic, aby nevznikl dojem, že je kotel v podmínce ve chvíli, když v podmínce není.

Přišlo by mi, že čím menší a "jednodušší" hory, tím vyšší šance, že vyhlášený lavinový stupeň bude odpovídat opravdovému nebezpečí na náhodně vybraném lavinovém svahu, tedy že za méně práce s vyhlašováním lze získat přesnější popis lavinové situace. V extrémním případě - proč nevyhlásit lavinový stupeň i v hypotetických horách s jedním lavinovým svahem?
honzaodpovědět 
        Re: Lavina05:28:58 19.01.2021
Kvalitní HS.
Petrodpovědět 
      Re: Lavina14:17:15 19.01.2021
Chtěl bych vidět Vlkovu morálku, kdyby se zakázalo lezení plošně v celém Krasu. A se stejnou morálkou by bylo dobré kouknout se na své bíle ruce v Teplicích a Adršpachu. Cizím se holt vždy měří snadněji.
Jeníkodpovědět 
       Re: Lavina16:28:49 19.01.2021
S tvojí "logikou" by to znamenalo, že kdybych v tom zavřeným Krasu spadl a něco si udělal, tak bych to měl svádět právě na toho Vlka nebo Pavla. Uznej sám, že si trochu kokot...
odpovědět 
       Re: Lavina17:56:11 19.01.2021
To je jednoduché, budu jezdit jinam. Je tolik skal na světě, že by mi na to nestačilo ani 100 lezeckých životů:-).
Vlkodpovědět 
    Re: Lavina20:44:22 18.01.2021
Pokud se nemýlím (nejsem tam doma), jedná se o jediný lavinový svah v Jeseníkách, tudíž je logický prezentovat AKTUÁLNÍ lavinový stupeň a nebo ho vůbec neprezentovat.
kokodpovědět 
     Re: Lavina07:13:27 19.01.2021
Nejedná se o jediný, ale o nejznámější. Paradoxně některá nejnebezpečnější místa dokonce nejsou vůbec jakkoliv evidována
zobanodpovědět 
 Re: Lavina14:03:12 22.01.2021
neměli co dělat, to je spekulativní, stát si ty hory přivlastnil a vydává svá omezení na půdu o které říká "ta je moje". Ve skutečnosti je nás všech, přírody. Je podle mě každého na uvážení, kam půjde, co bude dělat. Důležité ovšem je, jak se tam bude chovat a dodržovat nepsaná pravidla etiky. Vím, že lidi jsou čuňata a dělají všude bordel, tak to bohužel je, ale tyhle restrikce už mě začínají sr..t. Zakázali tu všechno a když zakážou chození po horách, to jako budete sedět doma? Kluka je mi líto, ale kdo z Vás někdy nešel mimo stezku, nebo tam, kde "neměl co dělat"? No nic, vidím že se tu ani po letech nic nezměnilo, tak já zase na pár let mizím s těchto stránek,... do přírody mimo stezky, ať mi každý políbí.
Hermiodpovědět 
  Re: Lavina14:40:12 22.01.2021
Trochu jsi se spletl, socializmus u nás skončil před více než 30ti lety, to platilo tehdy, že vše patří všem a všichni máme vše dohromady a každému podle jeho potřeb atd.:-).
Vlkodpovědět 

 Kdo06:22:41 16.01.2021
Kdo to byl, odkud byl?
Michalodpovědět 

 RIP18:14:43 16.01.2021
Romane, odpočívej v pokoji, spoustě lidem budeš chybět.
JiBodpovědět 

 Kdo za to může????09:22:52 17.01.2021
Myslím, že v tuto chvíli se dohadovat kdo, co kde měl či neměl z hlediska statutu ochrany přírody je vedlejší, kdo co kde a jak měl vyvěšovat a vyhlašovat je také vedlejší. jdu do volného terénu, nesu za sebe a svá rozhodnutí odpovědnost .
Klučina udělal chybu a zaplatil za ni.
Zkusme se z tét nehody spíš poučit a to podle priorit
1) věděl kudy chce jet, měl myšlenku a věděl co dělá a s jakým rizikem?
2) dokázal v průběhu sjezdu držet realitu se svým plánem? Orientoval se podle vlastního úsudku nebo starých stop?
3) rozhodoval se pouze na základě veřejných informací (lavinova predpoved, predpoved, tipy a diskuse na verejnych forech) nebo si vyhodnocoval jednotlive faktory v prubehu tury?

Hory jsou svobodny prostor, pokud se v nich chováme tak, že je nepoškozujeme, pak nemá nikdo právo nám zamezovat ve vstupu do nich, doporučuji si přečíst např dokument "Tyrolská deklarace" https://1url.cz/Qzcvb a taktéž nastudovat na co, kdy a kde má například stráž AOPK právo a na co už ne, s velkou oblibou své pravomoci totiž překračují.

veřejná diskuse hledá viníky, chce viníky. Proč? Klukovi to život nevrátí a pro nás je mnohem prospěšnější se z jeho chyby poučit.
Nejsem ani zastáncem anarchie, ale ani tupé stádovosti - je to psáno zákonem. Myslím, že řada autorů některých zákonů by se divila, jak jsou jejich původní myšlenky interpretovány...
Používejme zdravý rozum, chovejme se jako zodpovědní a svá rozhodnutí zvažující lidé. To však  neznamená že jsme neomylní nebo máme vždy pravdu.
Bezpečnou a hezké zážitka nejen v horách, ale v životě vůbec.
Radek
zobanodpovědět 
 Re: Kdo za to může????10:09:41 17.01.2021
Zobane, celkem by se dalo souhlasit s tebou až na to osočování "s velkou oblibou své pravomoci totiž překračují". Jak tohle můžeš napsat. Ty znáš všechny strážce? Nebo soudíš po nějaké jednotlivé zkušenosti? Zameť si taky před vlastním prahem.
Strážceodpovědět 
  Re: Kdo za to může????05:35:58 19.01.2021
A není to pravda? Ze vznešených ideálů se stal úřad a razítko můžeš / nemůžeš. Co si můžu myslet o ochranářích, co jsou líní chodit pěšky a na své místo jezdí na Šumavě auty? Buzerace, kam se smí a kam nesmí, přičemž sami máte postavené chatky na těch nejcenějších místech, chlast, děvky :-) Tak tu nementoruj :-)
odpovědět 
 Re: Kdo za to může????10:34:41 17.01.2021
Zobane sám jsi znám jako notorický porušovatel, vzpomeň si na to co jsi dělal letos 1. ledna, ve tvém případě by mě velmi potěšilo splnění novoročního přání, které jsem ti tam řekl:-).
Vlkodpovědět 
  Re: Kdo za to může????17:31:13 17.01.2021
Tak tomuhle se, mile deti,rika ARGUMENT AD HOMINEM a povazuje se to za jeden z klasickych faulu v diskusi. Opravdu krasny priklad, dalo by se rici ucebnicovy.
odpovědět 
   Re: Kdo za to může????10:35:52 20.01.2021
v tomto případě je ovšem argument ad hominem naprosto v pořádku, neb Zoban ve svém příspěvku nabádá k porušování pravidel odkazem na vyšší principy aby legitimizoval své vlastní prohřešky, takže zde je na místě tento argument a není to faul, zoban by zasloužil i nějaká sprostá slova k tomu.
odpovědět 
  Re: Kdo za to může????09:35:11 19.01.2021
hřebenáč je 1.1. zavřenej pro lidi? nebo jen šelmy psovité štěkají a karavana jede dál...
bobanodpovědět 
   Re: Kdo za to může????17:59:16 19.01.2021
Není zakázán 1.1., avšak je zakázáno dolézat na vrchol stejně jako na většině skal v Krase.
Vlkodpovědět 
    Re: Kdo za to může????18:14:04 19.01.2021
Umřel člověk v lavině. Asi ti uteklo, o čem byl tento článek.
mjodpovědět 
    Re: Kdo za to může????19:31:37 19.01.2021
Checht, kdyby byly zakázané všechny skály v Česku tak jako jsou zakázané všechny skialpové terény, musel by jsi emigrovat. Vono jezdit 600 km pokaždý, když by jsi měl potřebu si zalízt by ti taky vadilo.

Jako chápu že dneska je těch lidí na horách mnohem více než před 20 nebo 90 lety, ale pořád jsem nepřišel na to, jak lyžař může poškodit přírodu v místě, kde nakonec na jaře spadne pořádná základová lavina, která bere celej svah s hlínou a kamením.
M.odpovědět 
     Re: Kdo za to může????10:33:55 20.01.2021
Určitě je tam tetřívek, ne? Nebo nějaký jiný zvíře...
odpovědět 
      Re: Kdo za to může????11:12:00 20.01.2021
na hřebenáč na vrchol dolézali lidé již před třemi sty léty, možná i dřív. Dokonce vrcholovka bývala až nahoře, nevím zda tam stále ještě je. Nejezdím do krasu každý den jako Vlk, ale přesto docela často. Určitě každý týden, nejen lézt. Na vrcholu hřebenáče jsem hnízda sokola nebo poštolky zatím nezaznamenal. Občas bývaj a vyvádí ve Sloupu i mláďata, ale jinde, než na hřebenáči. Ani skladba rostlin na vrcholovém platu hřebenáče není nijak zásadně unikátní, aby bylo možné v zimním období poškodit. Mám VŠ vzdělání v oboru Ochrany životního prostředí, ale nemohu pochopit, čím je přírodě nebezpečné dolézání na vrchol. Nediskutuji např. žleby, kde je jiná situace. Ptám se na Hřebenáč a na to proč Vlk veřejně za toto někoho jmenovitě napadá. Pokud tam není konrétní riziko, proč to tedy vadí? Podle mě hřebenáč lze bez problému tolerovat a dolézat na vrchol. Pokud je to jinak prosím o vysvětlení. dík
Vikodpovědět 
       Re: Kdo za to může????22:33:28 20.01.2021
Vrcholovka tam dávno není, no a proč je to zakázané se musíš ptát někde jinde, tedy u těch, co zákaz vydali, my máme povoleno lézt s tím, že jej budeme respektovat. Nemusím s něčím souhlasit, nemusí se mi to líbit, mám na to jiný názor, ale pokud je to zakázané, tak to respektuji, nebo mám druhou možnost, lobovat za změnu.
Vlkodpovědět 
        Re: Kdo za to může????13:53:11 21.01.2021
Dik za odpověď
Vikodpovědět 
       Re: Kdo za to může????15:51:13 25.01.2021
Ahoj, nevím, ale tipuji, že Hřebenáč je chráněný přírodní útvar (pochybuji, že není).
Tudíž je chráněná i ta skála jako taková, a slaňování přes hranu = odírání (žlábky vznikají i na žule ...) = poškozování.
Honzaodpovědět 
 Re: Kdo za to může????10:44:48 17.01.2021
Se Zobanem souhlasim, bohuzel kluk to tam neznal (oblasti kotle jel dolu myslim podruhe), nevedel co je nad a pod nim... k tomu nebylo moc videt. Dostal se do oblasti nad skalky a pak to ruplo...
Pres den se tam motala kupa lidi - nechapu ze to neletelo uz driv, kdyz by KAZDY skialpos mel vedet po jakem snehu chodi (viz snih o tyden driv).

Holt knowhow si s materialem nekoupis.

POZN: jakakoliv zachrana pod kotlem je ted (po te mega lavine 2 r.zpet) obtizna. HS nedokaze prijet az pod kotel, takze bud vrtulnik (jako ted) a nebo manualni transport nositek...coz trva tak lidi kur.. premyslejte co delate

K ochrane (a ochrancum) prirody se nebudu vyjadrovat, protoze bych byl MOC sprosty. Letos stahovali ze hrebenu VRTULNIKEM a TRAKTORAMA kosovku,co tam vykaceli, boruvky rubou krovinorezama... Ochranar proste prirode naridi co kde ma rust...
Igorodpovědět 
  Re: Kdo za to může????10:48:31 17.01.2021
Jo a dnes tam (nad 1100mnm) pripadlo dalsich 40-50cm a nahore do toho rano foukalo (tenka krusta) a ted tam sviti...
tak si to preberte

Igorodpovědět 
  Re: Kdo za to může????15:11:55 17.01.2021
K ochraně přírody se opravdu raději nevyjadřuj, dokud si k tomu něco nenačteš. Pro začátek, když už ti tak leží na srdci transport vyřezané kosodřeviny, postačí nějaké botanické práce o této lokalitě - zcela unikátní, něco o botanice náhorních partií pohoří, celkem určitě něco o historii vysazování kosodřeviny v Jeseníkách - jedná se zde o nepůvodní dřevinu. Až to budeš číst, pokud tomu porozumíš, najdeš tam dost odpovědí i na otázky typu proč se vyřezává kosodřevina a likviduje borůvka. Do té doby ti schvaluji se o ochraně přírody nevyjadřovat - a je jedno, zda korektně, nebo MOC sprostě.
Kalousek - ten za všechno můžeodpovědět 
   Re: Kdo za to může????19:13:41 17.01.2021
pravdu má igor. mladý ochranář si něco načte, myslí si že je chytrouš stodolní, a napravuje chyby ochranářů předchozí generace. pak přijde nová generace a začne napravovat chyby chytrouše stodolního... a tak se jednou sází kosačka, pak se kácí kosačka, jednou se chrání borůvčí před nájezdem sběračů, po čase se chrání původní příroda před borůvčím. příroda by se měla chránit hlavně před ochranáři.
stary pesodpovědět 
    Re: Kdo za to může????12:50:53 19.01.2021
Nikomu nepřísluší soudit druhé, pokud se sám nechová zodpovědně. Taky mi přijde zbytečné vyjadřovat se v tomto směru k čemukoli jen na základě svých domněnek, tedy aniž bych znal všechna fakta a souvislosti. Myšlenku, že by se příroda měla chránit před ochranáři, bych rozvedl obecněji. Měla by se chránit před nezodpovědnými lidmi.
jchodpovědět 
   Re: Kdo za to může????21:36:51 17.01.2021
No anonyme... kalousku co za vsechno muzes...

Svet se meni (ano lidi mu davaj pekne na prd.l), priroda se meni a prizpusobuje se... A ochranari si reknou, tak to ne... vykacime a na odvoz vezmem MI8 vrtuli, ktera spali cca 700-1000 L kerosinu za hodinu a tohle svinstvo vyflusne nad CHKO jeseniky, k tomu kyble CO2... jo pchranari jdete s timhle pristupem nekam
Igorodpovědět 
    Re: Kdo za to může????22:42:32 17.01.2021
A ty si spočti svoji uhlíkovou stopu, až nebudeš mít žádnou můžeš mudrovat.
Vlkodpovědět 
     Re: Kdo za to může????19:07:08 18.01.2021
Co do míry demagogie jsi teď Igora podle mě trumfnul.
P.odpovědět 
    Re: Kdo za to může????10:48:10 20.01.2021
Evidentně nemáš moc přehled, ano ochranáři chrání něco, co je vzácné a ohrožené, často mimoděk udržované lidskou, či zvížecí činností, která se již nekoná a proto je nutno ji suplovat. Bohužel vlivem hospodaření a jeho změně v čase, by se většina naší krajiny stala uniformní džunglí sestávající se z pár omnipotentních rostlin. Práci ochranářů je možno mnoha způsoby relativizovat, viz. Sádlo, Pokorný a spousta příspěvků např. v Biol. čtvrtcích, případně doporuřuji knihu Krajina a revoluce, ale tato činnost nepřísluší hloupým laikům, jako je Igor, ale akademikům, kteří mají nějaké znalosti a přesah. I já jako poučený laik, vidím, že příspěvek Igora je na úrovni nevzdělance z 4. cenové a je intelektuálně toxický.
odpovědět 
     Re: Kdo za to může????13:01:29 21.01.2021
jasny ... prirodu je potreba udrzovat tak, jak si my ochranari myslime ze je to spravne.
Ze se priroda chce prizpusobit teplejsimu klimatu? kulovy my ochranari ji naucime jak to bude... a i kdyby se tady usidlila Panda velka, tak vystrilime
Igorodpovědět 
    Re: Kdo za to může????15:59:33 25.01.2021
Předpokládám, že nejlepší je nechat všechny louky zarůst náletovými dřevinami, nechat rybníky a přehrady zarůst žabincem (v lepším případě) ...
Honzaodpovědět 
 Re: Kdo za to může????10:31:50 20.01.2021
Zobane, jsi arogantní hovado.
V podstatě nabádáš lidi, aby si to příště lépe promysleli, aby se jim toto nestalo, ale že na na OP můžou srát, jelikož přece nic nedělaj, že ánop...
Bohužel v dnešní době má spousta lidí peníze a čas věnovat se "koníčkům", žel doba chlubítková nezdravě podporuje egoismus a narcismus a pak se častěji než dříve lidi chovají jako hovada.
Ergo tvůj postoj je morálně závadný a kluk zaslouží i posmrtně odsoudit jednak dělal něco někde, kde to dělat neměl a hlavně s sebou mohl vzít dvě holky a do lavinového terénu kvůli němu museli i záchranáři.
odpovědět 
  Re: Kdo za to může????13:06:33 20.01.2021
Jak muzes nekoho soudit, kdyz vubec nevis jak to bylo?!.. radsi se zdrz svych komentaru..
odpovědět 
   Re: Kdo za to může????10:40:52 26.01.2021
Jak to tedy bylo?
Byl v NPR, byl? Co víc bych měl vědět?
odpovědět 
   Re: Kdo za to může????10:49:23 26.01.2021
https://www.idnes.cz/ olomouc/zpravy/skialpiniste-nici-chranenu-prirodu-chko- jeseniky.A170413_2319148_olomouc-zpravy_stk
odpovědět 

 Velký Kotel15:16:34 17.01.2021
Velký kotel je specifický tím, že se z horní pláně západním větrem přenáší na jeho hranu veliké množství sněhu. Sám jsem tam kdysi po týdnu jasného počasí bez jediné nové vločky utrhnul nájezd do centrálu a v lavině sjel až na spodní plato. Zastavil jsem naštěstí s hlavou nad sněhem, parťák tehdy naprosto selhal.
Do toho jsou častější kontroly ze strany CHKO pod kopcem (1000~2000kč pokuty ve správním řízení, též osobní zkoušenost). Lyžování na současné chabé pokrývce a sdílení každé fotky na fórech typu FB Skialp Jeseníky situaci jen hrotí. Uvidíme, jaká bude budoucnost skialpu v Jeseníkách. Když už tak minimálně trpělivost, opatrnost a bezhlučnost jsou na místě.
L.odpovědět 
 Re: Velký Kotel17:47:13 17.01.2021
Budoucnost skialpu v Jesenikach nebude zadna, protoze to z podstaty neni skialpove pohori. Takze, pokud se bavime o lidech co slapou bezkove trasy na skialpech tak neni co resit.. Je vlastne s podivem, ze tam je doslova par skiturovych sjezdu a ty si pravidepne vybiraji dan na zivotech. Jeste zajimavejsi je fakt, ze mistni hzs tomu nevenuje pozornost.
Michalodpovědět 
  Re: Velký Kotel18:45:34 17.01.2021
Horská služba tomu věnuje pozornost. Pokouší se ty nešťastníky zachraňovat. Nic víc není její práce.
Kuba Turekodpovědět 
   Re: Velký Kotel20:33:16 17.01.2021
No, myslím, že valná část práce HZS by měla být prevence...o to snad míň práce při záchranách.
A pokud napadne v kuse 70 čísel, tak si opět myslím, že měla být vyhlášena 3 a možná by to zachránilo život, když tu situaci sám dotyčný neodhadl. RIP
Pták ohnívákodpovědět 
    Re: Velký Kotel20:48:38 17.01.2021
Jak psal Zoban výše, za sebe má zodpovědnost každý sám. V inkriminovaný pátek jsem byl na běžkách pod malým kotlem, a bylo nového tak 20cm. 80cm možná nahoře přefoukáno, ale to přece nejde HS vyčítat, to by museli dát pro každý svah jiný stupeň.
L.odpovědět 
     Re: Velký Kotel21:30:00 17.01.2021
HZS se tomu venuje... pro koho sakra prezentuje schneeprofil? Pro bezkare a lyzare na Koprivne? Nekdo psal o tom ze u nas nejsou skialpove hory... S tim lze i souhlasit, ale právě těchto pár míst, jako kotel, kam chodí skialpinisti (a ti co si myslí ze jsou skialpinisti) vyzaduje lavinove posouzeni dle aktualniho stavu... a take chovani, ktere odpovida horam...
Igorodpovědět 
    Re: Velký Kotel21:32:16 17.01.2021
tak tahle reakce je mimo... neni to tak ze stupne 1,2 jsou ok a od 3 pozor...

podivej se na specifikaci 2st, vezmi si kde byl a je jasne ze oboje sedi (sklon, schneeprofil... st2..)
Igorodpovědět 
     Re: Velký Kotel21:57:43 17.01.2021
Vidím že stupnici neznáš tak Ti ji přeložím:
1- nizké ne. - je sních - podři si lyže
2- mírné neb - máme snih a něco napadlo sníh (drtívá část zimy) - mělo by to v pohodě pokud se nic nepos.re
3- značné neb. - napadlo více čerstvého sněhu - dejte si sakra bacha a přemýšlej
4- vysoké neb. napadlo hooodně sněhu a nebo hrozí deskové - radši nikam nechoď
5- velmi vysoké - nejezdi na hory
Přemetodpovědět 
      Re: Velký Kotel02:18:34 18.01.2021
Jen obecné vyjadření mimo tuto kauzu: Buzerujícím ochranářům nechme schválně velkou štiku v rybníce, to jest stále nepovolené od ochrany přírody stavební stroje na Králičáku a doteď nepokutovatelné.... asi dobře podplacené???,tam jsou připosraně krátký a nejsou schopni dát pokutu štice v rybníce. Tak si léčí komplexy jinde, na skial-prybičkách, co nic neničí, v zasněženém Kotli. Chtějí mít neporušený prašan jen a jen pro sebe pro ty s ochranářským odznakem, o tom to celé je. cíl pokut: Neprojeďte mi moji prašanovou ochranářskou lokalitu.
Mimochodem nejlepší lyžování je za 4, ale musí se to studovat týden dopředu, a vědět na jaký na jakou stranu, můžu jet, o tom to je. K věci, no ten den předtím jednička, co říci? Je to o volbě svahu a schopnosti lyžaře. Na jedné straně je 4*+ bezbečná právě bezvětřím a tíhou jarního sněhu s provázáním oscilujícím kolem nuly, kdy spadne třeba 7 lavin během hodiny na špatně orientovaném svahu a přitom ve větrem chráněnélokalitě se sklonem větším než v direct centrálu kotle je to naprosto bezpečné. Kdo se pohybuje v horách ví, kdo ne remcá vlastní neznalostí sněhových struktur.Každý svah je jiný. A každá nechráněná část svahu od větru je jiná. Tady vyhlášená všeobecná čísla na pohoří velikosti pětiny např. Severní Moravy nic neznamenají. Tady si myslím, že panika z prudkého svahu je cestou k řezání svahu lyžemi špatných lyžařů, a to je kurva velmi nebezpečně špatně silně ohržujíc ostatní.. Což dělá 90% špatných začínajících lyžařů a tim říznutím dostanou do průseru všechny pod nimi. A totálně ohrozí celý svah pod nimi. Výplývá z toho : Nebrat začátečníky na lavinový svah, až se naučí lyžovat, toť základní poučka. Dobrý jezdec zvolí dle zkušeností zpravidla dobrou lajnu. Otázka je , že i širší a třeba o 10 cm delší lyže jsou schopny přenášet i v extrémně prudkém menší zatížení na cm2, než uzké ultralicht skialpběžky,a taky viditelnost hraje roli, kam nás dostane do jaké situace, ale to je otázka pro jiné experty. Thomas
odpovědět 
       Re: Velký Kotel06:23:47 18.01.2021
Rozhledna se buduje v Polsku, povolení na to je.
Není to dobrý, ale je za tím politika.
Vymáhání zákona není buzerace.
Nevhodné místo pro další diskusi je pod touto tragickou nehodou!
Strážceodpovědět 
        Re: Velký Kotel08:09:24 18.01.2021
Omyl pane strážce, vymáhání zákona způsobem, že to udělám jen tam kde se mi to líbí (a sám jej přitom porušuji, že si třeba po horách jezdím autem) a to ještě nepřiměřeným způsobem JE buzerace a papalášství. Až budete vymáhat všude stejně a také na sebe tyto zákazy uplatňovat, pak to nebude buzerace. Pakliže půjdete příkladem se všemi důsledky a morálkou.
odpovědět 
         Re: Velký Kotel09:39:53 18.01.2021
Pokud jezdím autem, kde se nesmí, mám na to povolení. Když tě chytnu v autě, kde nemáš bejt, není žádnej argument, že někde, něco, jinde, někdo porušuje. Přijmi osobní zodpovědnost a nevymlouvej se na jiný !
Strážceodpovědět 
          Re: Velký Kotel18:18:41 18.01.2021
Buď s Bohem. Neštěstí se v horách dějí, nevyhýbá se začátečníkům ani zkušeným.

Na zákazy z důvodu ochrany přírody mám prostý názor;

Až bude demontována poslední lanovka, vlek, sněžné dělo, osvětlovací reflektor, zbourán poslední apartmánový komplex a ukončen celý turistický cirkus, až bude zrušena poslední vyjímka na provoz motorových dopravních prostředků, pak teprve přichází na řadu omezení pro lyžaře pohybující se vlastními silami. Do té doby to považuji za nemravnost.
Martinodpovědět 
          Re: Velký Kotel05:41:07 19.01.2021
Zde je vidět, jací jsou ochranáři hlupáci.
odpovědět 
          Re: Velký Kotel07:07:44 19.01.2021
OK, bagr je politika a blbě zaparkovaný auto je vymáhání zákona. Cejtim tu jistou neproporcionalitu. Jeden takovýho kokota s cedulí Stráž přírody sem potkal loni v červnu v lese za DC Sněžníkem. Vozil si řiť po lese v autě, co pamatovalo krále Klacka a cvičil mě, že stojim 5 m za nějakou cedulí, kde se běžně stává. No, úplně slušnej jsem nebyl, přiznávám.
Papoušodpovědět 
          Re: Velký Kotel19:14:10 19.01.2021
A proc bys tam mel jezdit na nejake povoleni, protoze mas rad pohodli a tloustnes? A kdo Ti dal povoleni, kolega od vedlejsiho stolu co jej orazitkoval platkem lovecaku? To si snad delas srandu. Byt Tebou vubec se tady nazapojuji.
Michalodpovědět 
          Re: Velký Kotel19:05:11 21.01.2021
Na pohyb na lyžích v lese nemají ochranáři vyjímku. Čili tam mají být taky jen pěšky.
odpovědět 
   Re: Velký Kotel07:06:54 18.01.2021
Ale houbelec, tvl vzdyt dneska si kupuje skialpy kazde jelito, je jasny, ze ti lide nemaji potrebne znalosti. To, ze to Zoban rekne je mozna jedna vec, ale nemeni to nic na te realite, obzvlast kdyz sam provozuje obchod jednoho nejmenovaneho retezce a je mu to dobre znamo, musim se tomu smat. Takze k veci, kdyz horska sluzba o tom vi (ze se jim tam hybe o 200 % vice lidi) a vi o teto nebezpecne lokalite, tak snad na to vyclenim cloveka co tam bude pravidelne chodit a davat obzvlast do zprav o situaci upozorneni, jelita nejezdete tam. A je to sakra. Proto pisu, ze to je v Jesenikach kde je v podstate par techto lokalit relativne lehce uhlidatelne. A pokud jelita neuposlechnou, pak ano je to vylucne jejich blbost. To, ze tam je zakaz snad meni neco na tom, ze Ti lide tam REALNE nejezdi? Nemeni.
Michalodpovědět 
    Re: Velký Kotel07:37:48 18.01.2021
Ve ctvrtek fucelo a bylo hnusne + se zacinala delat deska. V pátek téměř ddto, kluci delaji profil na pri pohledu zespoda prave strane Kotle v prostoru, ktery napovi, ale je soucasne jeste bezpecny. Proc by meli riskovat a delat profil svahu, ktery neohrozuje znacene trasy ani infrastrukturu. chces tam jit, ok. Tve rozhodnuti, ale pak proste musis byt schopen vyhodnotit situaci, nebo jit s nekym kdo to za tebe na zaklade sve znalosti a zkusenosti rozhodne a vezme na sebe tuto zodpovednost. Vsim dalsim vcetne reakci na "Strážce" a jine nereaguji, protože bych to pokladal za pleveleni diskuse. Dotycni na mne primy kontakt maji takze tak. Hezky den Radek
zobanodpovědět 
     Re: Velký Kotel08:16:52 18.01.2021
Ja ti rozumim, ale myslim, ze by stacilo napsat neco jako. Jelita, vystraha plati obzvlast pro tyto a tyto lokality, pokud to situace jen trochu umoznuje zajet tam a udelat profil. Nebo se tam podivat a vidim, je tam mraky nafoukaneho noveho snehu, pozor musime dat vystrahu pro zacatecniky. Za mne na tom nic neni, selsky rozum + lidske chovani. Pri takovem naporu novych lidi se i ty instituce musi nekam hnout. Jit jim naproti, konec koncu plati je lide z dani, kdyz uz jsme u toho.
odpovědět 
      Re: Velký Kotel09:37:31 18.01.2021
Mně trošku chybí zpětná vazba - vyhodnocení neštěstí zpětně od HS, jakožto nejpovolanějších. To si myslím, že mají třeba na Slovensku zmáknutý líp. U nás jen "nemáte tam co dělat" a konec.
Předešlo by se spekulacím typu kamarád kamaráda zná někoho, atd.
mjodpovědět 
       Re: Velký Kotel10:12:12 18.01.2021
Ale i kdyby HS vyhlasila 3-4, obehnala vrsek i spodek paskou Zakaz vstupu - nebezpeci lavin, tak se tam bude chodit. Protoze ego, baby, instac, fejs...navic mam nej matros a skialp kurz k tomu.
Martinodpovědět 
        Re: Velký Kotel11:08:37 18.01.2021
No, a kam na lyže dnes asi můžeš zajet, když jsou Alpy "zavřený". Nehledě na to , že tam laviny padaj taky. A čekat, že lidi změní životní styl tak rychle, jen po cca ročním omezení, je naivní. To by musel být lockdown přes jednu generaci, aby ta následující viděla smysl život v jiných požitcích.
požitkářodpovědět 
         Re: Velký Kotel11:15:49 18.01.2021
Můžou jít šlapat na sjezdovku. Do zákazů se lezlo i před tím "lockdownem" a do Alp taky můžeš, jen je to složitější se spaním.
odpovědět 
        Re: Velký Kotel13:10:29 18.01.2021
Souhlasím s tebou, že by tam stejně někteří lezli, o tom není pochyb.
Na druhou stranu třeba ta vyšší lavinovka by některým pomohla s rozhodováním.
odpovědět 
       Re: Velký Kotel18:42:02 18.01.2021
Rozbor takto ze dne na den? Bo na SVK to mají jisotjistě do hodiny!!! Oujé, další mimoň, jen něco plácnout.
odpovědět 
        Re: Velký Kotel11:35:04 19.01.2021
Nemaji to z hodiny na hodinu, ale Stredisko lavinovej prevencie a potazmo HZS, dava aktualni podminky na socialni site, dokonce do pribehu na FB (instagram) tzn. presne tam, kde se ty nejvetsi jelita kumuluji a za posledni leta udelali svetelne kroky kupredu, zpusobem komunikace s verejnosti, zverejnovanim informaci a podobne. Vydavaji pravidelne zpravy ve forme blogu kazdy mesic a na konci kazde sezony, snehove profily atd.... Ta prevence je uplne na jinem levelu a vsadim se, ze maji z rozpoctu mnohem mensi pridel penez. V celem Stredisku lavinovej prevencie v Jasnej pracuje 6 lidi!! na full time. A to se bavime o horach uplne jine rozlohy, vcetne lavinovych lokalit, ne jak v Jesenikach kde jsem za hodinu od auta prakticky kdekoliv. O nejake odlehlosti nemuze byt ani rec.
Michalodpovědět 
         Re: Velký Kotel17:49:00 19.01.2021
reagoval jsem na "mj", ktery vyzadoval briskni zverejneni rozboru nehody a vztahoval to ke SVK kolegum.
odpovědět 
        Re: Velký Kotel18:18:01 19.01.2021
Rozbor se dělá hned na místě, jestliže je to možné. Později to nemá smysl, protože podmínky se mění, víš ?
mimoňodpovědět 
         Re: Velký Kotel22:32:29 20.01.2021
Zde slo o ZVEREJNENI rozboru, bohajeho. Na miste sesbiras fakta a do skladacky si je v klidu napasujes v kanclu, pracovne, v dalsich souvislostech o kterych na miste nevis. Nez to pak uceses pro media (coz FAKT nespecha, coz je pro nektery yntelygenty odkojeny internetovejma senzacema teeezko skousnutelny), holt to trosku trva... "Jelita si daly sraz..."
DXodpovědět 
    Re: Velký Kotel13:58:51 18.01.2021
Michale Michale, jelito jsi i ty. Kuva kde tohle skonci???
odpovědět 
     Re: Velký Kotel11:41:38 19.01.2021
Ale to vis, ze jo...
Michalodpovědět 

 tady je zas chytraku23:16:33 18.01.2021
Kluka je mi líto, upřímnou soustrast jeho rodině.

A Vám chytrákům co tady žvaníte kraviny.. Tyhle žvásty nikomu nepomohou. Stalo se, už se to nedá vrátit. Jasně poučit se třeba někdo může, ale těžko říct, zda tohle neštěstí někoho zachrání.
Na celé situaci mě osobně udivuje jen jedna věc a to, že byla lavinovka dvojka. Podle počasí, které panovalo bych očekával spíš trojku. Ale já nejsem lavinový preventista a nedělám na horské, takže o tom vlastně vím prd.
Hanzodpovědět 
 Re: tady je zas chytraku01:14:13 19.01.2021
Ve dvojce hyne v Evropě nejvíc alpinistů.
Kuba Turekodpovědět 
  Re: tady je zas chytraku09:39:58 19.01.2021
to ale nemění nic na faktu, že HS je docela elitářská partička uzavřená moderním trendům, mladým lidem a všeobecně zlepšování se po všech stránkách. Kdyby byli Jeseníky fakt velký hory, už by to asi neobhájili, takto se pohodlně vezou dál. česká pošta hadr ... a ochranáři v Jeseníkách jsou poměrně korumpovatelné hovada, kteří sice asi mají formální vzdělání v oboru a přírodě více škodí než ji ochraňují. prostě typische tchechische Dorf, ja.
PModpovědět 
   Re: tady je zas chytraku15:53:30 19.01.2021
Spíš Vaterland pod Altvater.
Kuba Turekodpovědět 
   Re: tady je zas chytraku11:11:05 20.01.2021
nějaké příklady, prosím. Tak nějak si nic nedovedu představit...
odpovědět 
    Re: tady je zas chytraku11:22:51 20.01.2021
HZS a prevence ... lavinovka ... tricet let za sousedy
ochrana přírody ... kralizky sneznik, ovcarna, ....jeste neco si neumis predstavit ... zajed se podivat na kralicak a pochopis
odpovědět 
     Re: tady je zas chytraku17:34:15 21.01.2021
Tam to staví Poláci, ne?
odpovědět 
 Re: tady je zas chytraku16:58:01 19.01.2021
Co dvojka, mám za to, že kdyby borec kontroloval v pátek ráno vyhlášenej stupeň, dozvěděl by se že je jednička.
honzaodpovědět 

 Lezec22:48:48 19.01.2021
Lezec.cz by se měl zamyslet nad tím když něco dává na svoje stránky. Aspoň by mohl mít tu úctu a nedávat příspěvek s možným komentářem
Berný odpovědět 
 Re: Lezec11:16:20 20.01.2021
Soryjako, ale tady jsou příspěvky na místě. Takovýto: "Zemřel člověk, jen v dobrém" zde opravdu není na místě. Borec tam vzal dvě holky, museli tam záchranáři a stalo se to jenom proto, že lezl někam, kde něměl co dělat. Diskuze a nělichotivé komentáře jsou na místě.
odpovědět 

 budnocnost skiaplinismu11:23:40 20.01.2021
Tak nějak si říkám, hlavně na základě příspěvků, že skialpinismus v Čechá a na Moravě nemá minulost, přítomnost ani budoucnost. U ná se dá stěží lyžovat, naše země jsou prostě běžkařské. Nemáme Alpy, ani Tatry. Přijde mi to stejně úsměvné, jako horolezci v Nizozemí. Opravdu je nutné dokazovat si něco, prudit ochranáře, hnát tam záchranáře na těch pár terénech u nás? Nebylo by lepší si přiznat, že halt se musí za hranice, nebo jenom trénovat šlapáním sjezdovek a vysrat se na to?
Nakolik za tento problém může umělý tlak projdeců a instruktorů, jako je třeba Zoban, že to má smysl tady dělat? Pak to takhle dopadá...
Kolik znáte slavných českých serfařů?
lyžařodpovědět 
 Re: budnocnost skiaplinismu13:22:09 20.01.2021
Ne.
Geoodpovědět 
 Re: budnocnost skiaplinismu19:18:56 20.01.2021
To mě celkem inspirovalo, podíval jsem se na historické fotografie z Maiskirennen a kouknul na film ze Závodu osvobození. No Drahný by si z toho musel hodit mašli.

No a pak jsem si ještě přečetl o plánované výstavbě nového apartmánového komplexu v Peci, připomněl si novou lanovku na Sněžku, to byla dobrá příležitost ji nepostavit a snížit počet lidí v nejcenějších partiích Krkonoš. Dostat se na kopec lanovkou fakt není základní lidský právo.
Notabene stavbou lanovky zneuctít nejvyšší horu v zemi.

Tuhle bitvu KRNAP zase předem vzdal, tak snad pomůže těch 8 policajtů se skialpama, co budou nahánět lyžaře v Kotelních jámách.

A pak jsem se vrátil zpět do reality - peníze znamenají všechno.
M.odpovědět 

 Fakta13:19:18 20.01.2021
Ahoj,
koho spíše než dojmy zajímají fakta, možná tento článek shledá zajímavým. Vyhnu se jakémukoliv hodnocení, každý ať si udělá názor sám. V první řadě přeji upřímnou soustrast rodině a pozůstalým- je to tragédie.

Co se týče vývoje lavinové předpovědi (všechno je dohledatelné v archivu lavinové předpovědi na stránkách HS):
- HS Měřila profil 4.1 a 8.1- mezi těmito dny, tedy 5,6, a 7 napadlo kumulovaně 6 cm sněhu (průměr. teplota: -5 stupňů ) - dává jedničku v obou případech
- 9. až 14. 1 napadlo dle infa kumulovaně 12 cm (prům. teplota: -8,4 stupňů + větší nárazový vítr -> zhoršení podmínek a faktorů pro možný vznik lavin)- HS neměří, měří až 15. 1, tedy v den nehody (není zcela jasné kdy- víc předpovědí v daný den, viz . níže)
-každý den, do 14. 1. je lavinovka na stupni 1. s tím, že v rámci každého, jednoho dne je jen jedna lavinová předpověď a to s komentářem, který, jak se zdá neodpovídá přírůstku sněhu a vývoji od 4. do 14. 1, ale je pouze zkopírován ze dnů předchozích
-15. 1. jsou na stránkách v rámci jednoho dne 5 předpovědí a to s časy:
- 8:40 stupeň pořád 1 - stále stejný zkopírovaný komentář z minulých dnů
-11:04 stupeň 2 - komentář není
-11:14 stupeň 2 - komentář není
-13:47 stupeň 2 - komentář není
-18:40 stupeň 2 - nový komentář- nejezděte nad svahy 30 stupňů
- sněhový profil zveřejněný u prvního času, tedy 8:40, v den pádu laviny (označený písmenem F) je jeden z nejhorších a neodpovídá ani stupni 2, podotýkám že ráno byla pořád 1, ale stupni 3- to není dojem to je fakt z profilu testu a z výsledku ECTP11.
Pokud se mladík díval ve čt nebo i pátek ráno na stránky HS, viděl 1. Dle popisu nehody z medií zřejmě nešlo o skupinu, která by neměla žádné zkušenosti- byly dobře vybaveni a slečny dokázali tělo lokalizovat a vyhrabat- to nějaké zkušenosti vyžaduje. Pokud tedy tůru plánovali s přihlédnutím na vyhlášený stupeň- 1, není k tomu moc co dodat.

Co se týče argumentu- neměl tam co dělat:
-vstup nebudu řešit, kdyby všichni řešili zákaz v rámci CHKO, žádného skialpinistu bychom nemohli vidět ani v Kotli, ale ani ve Sviňáku, ve lokalitě směrem na Sokol atd., tedy i na svazích, které lavinové nejsou- tuto problematiku nechť řeší policie, CHKO, atd. Navíc by se HS v takovémto případě nějakou lavinovou prevencí vůbec nemusela zabývat
-není zodpovědností HS řešit zda tam člověk měl co dělat, či ne. HS má funkci záchranou, informační a preventivní- odpovězte si sami, zda dvě poslední udělala správně.
odpovědět 
 Re: Fakta15:14:44 20.01.2021
Díky, mrknul jsem na to.
Jen pro upřesnění:
9-14.1. jsou lavinové informace velmi podobné, ale ne stejné (teplota, oblačnost, nový sníh).
14.1. na následující den tam je prognóza 2.stupně!!
15.1. tam je trochu zmatek: v 8.40 hod. hlásí ještě 1.stupeň, informace o počasí jsou oproti předchozímu dni aktualizované. Další informace je v 11.40 hod - již stupeň 2. Další informace tento stupeň drží.
Sněhový profil F byl dělán v 10 hod. (údaj uvedený ve formuláři), na stránky HS byl pověšen v 12.54.

Představuji si to tak, že podle množství nového sněhu (jen 2 cm) ještě v pátek ráno napsali 1.stupeň, vyrazili do terénu, po zhotovení profilu to změnili na 2. stupeň.
Možná to mohli udělat dříve, ale byl to pátek, ne sobota, kdy už do hor vyrazí všichni.

Dělení mezi lavinovými stupni je dost subjektivní. V sobě mám takovouto stupnici: V 1.stupni, pokud nejdeš do evidentně zafoukaného strmého žlabu, tak to nespadne. 2.stupeň - ve strmém si dávej pozor. 3.stupeň - už padají i samovolné laviny.
Samovolné laviny ještě o víkendu ještě asi nehrozily, tak tam dali stupeň 2 a ne 3.
J.odpovědět 
  Re: Fakta18:45:30 20.01.2021
Samovolné laviny odpovídají čtvrtému stupni, ve třetím stupni se laviny uvolňují při mírném zatížení
odpovědět 
   Re: Fakta19:14:23 20.01.2021
https://www.horskasl uzba.cz/cz/horska-sluzba/laviny/infor mace-o-lavinach/stupne-lavinoveho-nebez peci-eaws-matice (3 mezery)

... v některých případech je možnost samovolného uvolnění lavin velkých a ve výjimečných případech i velmi velkých rozměrů, které se obvykle zastaví až v dolní části svahu.



J.odpovědět 
    Re: Fakta20:14:35 20.01.2021
Klíčová jsou ovšem slova "v některých případech", ty jsi však absenci samovolných lavin prezentoval jako důvod toho, proč dle tebe nedali trojku ...

Neznám Jeseníky tak dobře abych mohl rezolutně tvrdit, ale přesto se domnívám, že takové profily, na kterých by padaly samovolné laviny při třetím stupni, nejsou (bavíme se o lavinách a ne splazech).
Pád masivní samovolné laviny je prostě typický příznak čtverky.
odpovědět 
     Re: Fakta21:10:42 20.01.2021
Jasně. Samovolné laviny při trojce jsou asi spíše výjimkou než standardem. Každopádně platí, že i druhý stupeň není sranda.
Napsal jsem, jak to mám v sobě nastaveno já. Druhému to nevnucuji.
P.S. není důležité, co si o stupních myslíme my, ale ti, kdo je vyhlašují. Je dobré si pořádně přečíst charakteristiky jednotlivých stupňů a neignorovat slova: výjimečně, je možné apod.
J.odpovědět 
  Re: Fakta22:58:37 20.01.2021
No pokud je ten žlab zafoukanej, pak to IMHO vylučuje jedničku.
honzaodpovědět 
   Re: Fakta05:55:55 21.01.2021
Lavinový stupeň se vyhlašuje vždy pro větší oblast: pohoří nebo jeho část (vysoké Tatry, nízké Tatry, Krkonoše, Jeseníky). Je to spíše všeobecný údaj. Lokální podmínky mohou být jiné.
J.odpovědět 
   Re: Fakta09:21:17 23.01.2021
Tak to je teda hodne "IMHO"...;))))
odpovědět 
 Re: Fakta19:47:43 22.01.2021
Dštíš oheň a lávu na HS. Zkus se podepsat. Pokud si za svým názorem stojíš, tak by to bylo vhodné.
Čvachtaodpovědět 
 Re: Fakta19:48:52 22.01.2021
Dštíš oheň a lávu na HS. Zkus se podepsat. Pokud si za svým názorem stojíš, tak by to bylo vhodné.
Čvachtaodpovědět 
 Re: Fakta09:17:37 23.01.2021
"...Navíc by se HS v takovémto případě nějakou lavinovou prevencí vůbec nemusela zabývat..." Mas to dlouhy ale jses mimo, zcela evidentne nevis jak to chodi. Nojo, ostre jit za prevenci, varovanim, udelali jstehosi malo, mohlo to byt lepsi, kecy kecy kecy poplatny tyhle dementni slunickarsky dobe.
odpovědět 

 Je to trochu jinak12:47:50 22.01.2021
Čtu tady ty komentáře a nestačím se divit. Nějak z toho nabývám dojem, že řada diskutujících si myslí, že lavinová problematika je jen o číslech 1 až 5, a že tam měl někdo napsat 3 místo 2 a podobné nesmysly. Pro ty, které to zajímá, si to dovolím vysvětlit, s hejtrama se hádat nebudu. Ani tímto nechci jakkoliv mířit proti těm, kterých se toto neštěstí přímo dotklo. Těm upřímnou soustrast ...

1) Lavinová prevence ve formě stupňů lavinového nebezpečí vznikla v Alpách a primárně je tam stále používána za účelem ochrany staveb, cest apod. Jistě znáte z alp situace, kdy je nějaké údolí nebo cesta z důvodu lavinového nebezpečí uzavřena. Toto je primární úkol této klasifikace.

2) Lavinová klasifikace a vyhlašování lavinových stupňů má ustálený mezinárodní charakter, opět zdůrazním – hlavním důvodem je ochránit vesnice, stavby, cesty … (tím mohou být i horské chodníky)

3) Z těchto důvodů se někdy může stát, že je to za 2, i když změřené hodnoty samy o sobě říkají že by to spíš mohlo být 3 (… z pohledu lyžaře)

4) To, že lavinovou prevenci využívají skialpinisté a freerideři je jakási nadstavba a tady je ten hlavní problém, který je třeba mít neustále na paměti. Ať už je stupeň 1 nebo 5, vždy je třeba myslet na to, že zatížením od lyžaře, chodce, kamzíka, se může uvolnit lavina. Liší se pouze podmínky nutné pro to, aby se lavina utrhla. Takže myslet si, že při stupni 1 žádné lavinové nebezpečí nehrozí je fatální omyl. Nehrozí možná tak domku nebo cestě dole v údolí.

5) Ať už je stupeň 1 nebo 5 vždy je proto nutné vědět, co je za problém ve sněhové pokrývce a jak se tento problém týká míst, kterými chci jít nahoru nebo jet dolů. Stejně tak je nutné umět přímo na místě vyčíst konkrétní podmínky. Nechat se uvést v omyl, když ráno na chatě přečtu, že je dvojka, takže mi absolutně nikde nic nehrozí, je ten největší omyl, který může být i tím posledním omylem v životě.
6) Žádný lavinový stupeň a ani měření v něm uvedené nikdy nepopíše podmínky tak, aby byly 100% platné pro každý svah v lokalitě. Může se s klidem stát, že na daném svahu nebo i jen místě konkrétního svahu vlivem podkladu, orografie terénu jinak foukal vítr, kvůli mraku na něj jinak svítilo nebo nesvítilo slunko. Takže zatím co zbytek drží, to jedno konkrétní místo se může urvat.
odpovědět 
 Re: Je to trochu jinak13:02:05 22.01.2021
Konkrétně k té 6). Např. vrstva starého sněhu = nestabilní. Většina svahu bude mít nad touto vrstvu takové množství sněhu, že se zatížení od lyžaře roznese a vrstvu nezasáhne. Pak ale lokálně může být sněhu méně, zatížení přejde až na nestabilní vrstvu, ta ztratí soudržnost, kolaps se roznese do široké plochy a celé to ujede. I tam, kde by to jinak drželo, kdyby přes to někdo přejel.
odpovědět 
 Re: Je to trochu jinak17:08:35 25.01.2021
..pokud by si chtěl někdo udělat vlastní názor na to, k čemu dnes slouží lavinová předpověď a v jaké podrobnosti jsou jednotlivé stupně vyhlašovány + textový komentář k tomu všemu, doporučuju podívat se na web tyrolské nebo švýcarské lavinové služby. Tolik k tomu jak je to v Alpách.

Diskutovaná situace se zafoukanými strmými žlaby "za jedničky" je obvykle v lavinové předpovědi popsána tak, že je v nějakém sektoru (obvykle sever, západ - sever - východ apod.) + od (ale někdy i do) nějaké nadmořské výšky vyhlášen vyšší lavinový stupeň, třeba dvojka, přičemž jednička je v tom zbytku.

A k tomu jak je to u nás: zvažme fakt, že v Jeseníkách se měří sněhový profil ve Velkém kotli a přemýšlejme, co to z hlediska účelu zpracovávání lavinové předpovědi (a vyhlašování lavinového stupně) znamená.

To vše samozřejmě platí i s přihlédnutím k faktu, že vyhlášený lavinový stupeň je pouze orientační atd.., což je formulace, kterou sice lze něco uchlácholit, leč zesnulému lyžaři to bohužel život nevrátí.
honzaodpovědět 

 Lavina23:14:07 25.01.2021
Medzicasom v skutocnych horach: https://youtu.be/mbgv7ntfRUQ
OhMyGooododpovědět 

 a nedaj si pokoj10:51:31 26.01.2021
https://olomoucky.denik.cz/
zpravy_region/skialpinismus -jeseniky-porusovani-
zakazu-160121.html

tři mezery
odpovědět 
 Re: a nedaj si pokoj10:02:24 27.01.2021
vzhledem k tomu, že je tam trojka, tak veškerá diskuze na lezci byla zbytečná. Mě je jedno jestli někdo zahoří v lavině, je to jeho rozhodnutí. Ale at se pak nediví a nemaj kecy o svobodě...
odpovědět 
  Re: a nedaj si pokoj13:38:39 27.01.2021
Diskuse na lezci nebyla o stupni, kterej tam je vyhlášenej teď, ale o stupni, kterej tam byl vyhlášenej v době předchozího neštěstí. Předpokládám, že si nikdo nemyslí, že vyhlašování stpňů lavinovýho nebezpečí je samospásná metoda jak zabránit lavinovým nehodám.
honzaodpovědět 
   Re: a nedaj si pokoj15:22:42 27.01.2021
To mas asi pravdu, protože při trojce je tam jako na Václavaku. Takže ty stupně se nemusí vyhlašovat.
odpovědět 
    Re: a nedaj si pokoj17:45:21 27.01.2021
Ty stupně nemají smysl hlavně proto, že v NPR nesmíš mimo značené cesty a tam, kde padají laviny, žádné nevedou, pokud se nepletu...
odpovědět 

 Foto dne:

Jonáš
 Databáze cest:
Všechny cesty (179554)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Flake Is Fake 6c Vrbovsko
Lora II 6c Vrbovsko
Fits My Style 6b+ Vrbovsko
Hugo 6b Vrbovsko
Mäusezähnchen VIIIa Schmilka
Nově komentované:
Noi Altri! E Voi Altri? 7b+ Limski Kanal
Nespavost Low 8A Töpfer
S-Kante VIIb Pfaffenstein
S-Kante VIIb Pfaffenstein
Buf! 7a Alaro

 Nově v diskusi:
Re: letadlo matroš | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování |

 Nové komentáře:
Re: Ss | Re: Hustý! | Re: Hustý! | RIP | RIP | Re: Ani | Ss | Ani | Re: masakr | Re: To není vše |

 Kde to vře:
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (128)
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (91)
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (40)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (11)
VENI VIDI VOLAVI in honorem Alexandri (8)
Rozhovor s Lynn Hill i s lezením na její domácí bouldrovce (3)

 Nově v inzerci:
Pátek sobota | stěna Jirkov | Statická a dynamická lana | Lezačky | Mantra Pant W | Prodám lezečky | Master 9.7 50m Bicolour (nelezené-nové) | druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 373 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 323 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 293 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 293 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 271 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.