Začátkem ledna jsme společně s Jirkou Lautnerem a Petrem Horkým vyrazili směr Maroko. Naším původním plánem byla oblast Thagia, kde se nacházejí největší vápencové stěny Maroka. Jelikož je ale tato oblast v zimě plná sněhu, tak padl výběr právě na Todru. Z těch málo informací co jsme měli, bylo podstatné hlavně to, že se tam nacházejí až 300m stěny a spousta sportovních cest na zimní vyblbnutí. Tak proč právě tam ne.
Marakesh
foto by DŽC
Po příletu do Marakéše jsme osedlali místní autobusovou linku. Během 8 hodinové cesty přes pohoří Atlas jsme se večer ocitli v posledním městě před Todrou v Tiniri. Posledních 15 km jsme jeli taxíkem. Ihned po příjezdu nás ohromil vstup do soutěsky. 300m stěny zde svírají úzký kaňon, kterým protéká čirá říčka Todra. Jelikož jsme sem nepřijeli pouze očumovat přírodní krásy, ale natlouct další DZC cestu, tak jsme hned druhý den vyjeli půjčeným autem na průzkum údolí. Po půl denním výletu jsme usoudili, že ta nej pecka bude ihned při vstupu do soutěsky. Je to krásná stěna, s viditelnou těžkou a převislou horní pasáží a ještě k tomu kousíček od hotelu. Bylo jasno.
Todra Gorge
foto by DŽC
stěna Sahy
foto by DŽC
Další den jsme to rozjeli. Jako první se do stěny pustila fréza na nýty Tomajda. Celkem dost zajímavé bylo to, že jsme poprvé nastupovali cestu téměř z vodní hladiny. Celkem zajímavá situace nastala, když nám spadl do vody vrták. Naštěstí to zachránil Jíra a ochotně se pro něj v trenkách ponořil. Během pěti dnů jsme prostoupili touto krásnou a náročnou stěnou zvanou „Plage Mansour“ . Ve stěně vedly pouze nějaké nelezené hákovačky, takže jsme zde měli první volně "lezenou".
Tomajda nastupuje do cesty Saha
foto by DŽC
Lezení po místním vápenci bylo hodně různorodé. Většinou po lištách, v pevné hnědé skále. Klíčovou pasáží se nakonec ukázala opravdu vrchní část stěny, kde jsme prolezli krásnou jasnou linii s délkami 7b+, 8a, 8a. Jinak cesta má 6 délek o 275 metrech. Povedlo se nám tak, udělat pravděpodobně první českou cestu v oblasti a jednu z nejtěžších a nejdelších. Nakonec přišlo na řadu vymyslet nějaký název.
Ondra Beneš v 3. délce cesty Saha
foto by DŽC
Jirka Lautner v 5. délce cesty Saha
foto by DŽC
Petr Horký v 5. délce cesty Saha
foto by DŽC
Ondra Beneš v 6.délce cesty Saha
foto by DŽC
Místní "arabáči" nám stále tloukli do hlavy názvy jako Mohamed, nebo Hotel Panoramatic
( hotel , kde jsme bydleli), ale to nebylo přesně to, co jsme hledali. Nakonec padlo rozhodnutí pro název SAHA, je to místní berberskou řečí děkuji. Ten dík patřil samozřejmě za to, že jsme zde tuto cestu mohli udělat, ale i za to že jsme si to v Todře doposavad pořádně užili. Pokud by měl někdo zájem tuto cestu přelézt, tak mu stačí pár friendů, expresky a 2x 60m lana. Poslední prací ve stěně bylo vyfotit a natočit poslední zbývající záběry a dále si užívat již existujícího lezení v Todře.
Topo výstupu
foto by DŽC
Todra je celkem dost stará lezecká oblast. Cesty zde začaly vznikat někdy před 30 lety rukou Francouzů, ale i jiných (např. Lynn Hill) . Podle místního ručně psaného průvodce, který maluje a prodává místní jediný lezec Hasan, se zde nachází něco okolo 500 cest do 8a+. Z toho takových 50 "multi- pitch". V Todře si spíše zalezou lezci lezoucí cesty do 7b, pač těch je tu nejvíc. Za lezením se zde dá chodit celým kaňonem. Pro budoucí milovníky vrtání sportovních cest je zde stále dost místa, ale pro "multipitchkaře" to už bude trochu problém, protože ty nej směry vybíráme my :))))). Pro relax těla i duše doporučujeme navštívit místní kousek Sahary, vzdálené cca 170 km od Todry. Maroko je nádherná země. Všem ji vřele doporučujeme navštívit. Výlet na tři týdny nás vyšel každého na nějakých 20 tis. Pokud máte trpělivost při smlouvání, tak se jistě dostanete o něco levněji, ale kdo na to má furt nervy, když je na výletě.
Sahara
foto by DŽC
Tím bych to ukončil :))
Více ve čtvrtek 28.2. 08 v Ústí nad Labem ve VŠ baru na kolejích na Klíši od 20:00, nebo někde jinde kde budeme s Tomajdou promítat fotky z našich cest.
Pozvánka na promítání
made by Jarda Ježek
Sponzoři: HUDYsport, Rock Empire, Direct Alpine, Tendon, Hilti, ČHS, Raveltik.
Dolní Žleb Company