LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Dobrej horolezec udělá s kruhem 4 metry. Skočí, přitáhne, sedne, stoupne a odrazí se.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
36.Kolomazník 10459
37.Drbohlav 10456
38.Kalvas 10438
Bouldry:
36.Svoboda 8759
37.Scheuerová 8703
38.Hapala 8678
Hory:
8.Černý 6591
9.Sukačová 6464
10. 6150

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5668 lezců
1140451 cest
Nové přelezy:
Sensa Nome 8a
Lokální Kv Xb
Orgi Nerou 8a
Nymfa 8A+
Seastar 7C
Ortofrutta 7c
Koma Xc
Mr. Morgen 7b
Ri Rock 7b+
Les Furtif 8b+

Stěny
Lezecké centrum SmíchOFF - Praha 5
Big Wall - Praha 9 - Vysočany
SAUNA - Plzeň

Prodejny
Rock Point OC Olympia - Brno
Rock Point Plzeň Americká - Plzeň
Outdoor Centrum Rock Point Perštýn - Praha 1

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Drama pod Pigne d'Arolla ve Švýcarsku: 7 mrtvých skialpinistů

Drama při sjezdu z Pigne d'Arolla ve Švýcarsku na skialpinistické trase Chamonix - Zermatt, kde před týdnem bouře uvěznila na noc kousek od chaty skupinu 14 Italů, Francouzů a Němců, si nakonec vyžádala sedm mrtvých.

Jednoho našli záchranáři mrtvého následkem pádu. Ostatní byli převezeni do nemocnice, kde později zemřeli na následky podchlazení další.

Popis události z 30.dubna přinesla včera na Facebooku i s fotkami, jak to vypadá na místě, česká agentura Alpy4000.cz:




Původní zpráva z českých médií:

Počasí uvěznilo skupinu skipalpinistů vysoko v Alpách. Čtyři zemřeli

Zpráva z lokálních francouzských novin:

Drame d’Arolla : les randonneurs avaient changé d’itinéraire

sth   [úpravy] 10:21 09.05.2018Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Pravdepodobne zbytecna smrt21:57:10 09.05.2018
K hodnoceni teto tragedie se vyjadril Oswald Oelz a troufnu si snim souhlasit, vice na
https://tinyurl.com/y9nf2936
Jirka Vodpovědět 
 Re: Pravdepodobne zbytecna smrt12:09:03 10.05.2018
Asi byla velká chyba že věřili tomu horskému vůdci. Ten si nevzal GPS ku. Kdyby šli sami tak by si ji vzali určitě, protože s ní tento přechod chodí každý. Stejně tak nabytý satelitní telefon je dnes téměř standartní záležitostí. V neposlední řadě tento horský vůdce táhnul skupinu 10 lidí! A to je jako bezpečné? Čekal bych tak skupinu do max 6. Dost možné je, že energii místo navigace své skupiny, věnoval tomu aby zjistil kdo vodí načerno. A případně mlátil potenciální černé vůdce po hlavě tak jak tomu je na Slovensku (minulý měsíc)
Karelodpovědět 
  Re: Pravdepodobne zbytecna smrt22:35:28 10.05.2018
Nehonil bych senzace, zatim rozhodne neni znamo dost informaci.
Nejake informace uvadi oficialni zprava Italske asociace horskych vudcu, zatim vsak otazniky u teto tragedie prevazuji.
Myslim, ze na zavery bude jeste potreba pockat. Rychle odsudky nic nezmeni a nepomou nikomu ani do budoucna.
Radek
zobanodpovědět 
   Re: Pravdepodobne zbytecna smrt23:14:51 10.05.2018
Celkem jasná je ztráta orientace a neschopnost zabivakovat. Za skupinu s vůdcem zodpovídá vůdce, takže tohle je 100% na něm, omlouvala by ho jedině hromadná stávka klientů. Pokud neměl nebo mu chcípla GPS, tak měl mít buzolu, výškoměr a mapu. A pokud už se prásknul úplně, tak měl zavelet ke stavbě igloo nebo kopání záhrabu. Ne tam stepovat na místě do zmrznutí... Lidsky se to dá pochopit, ve stresu se dělají chyby. Ale právě v takových situacích by vůdce měl fungovat, není placený za pohodovku v ideálním počasí, ale za schopnost poradit si i v humusu...
odpovědět 
   Re: Pravdepodobne zbytecna smrt00:01:24 11.05.2018
Když jsme u těch informací: Stále už několik let chybí informace, co se přesně podělalo, když se Wattovi zabil klient v podobné situaci pod Prielomem. Pořád to ještě ČAHV nedošetřila?
Kuba Turekodpovědět 
    Re: Pravdepodobne zbytecna smrt01:01:33 11.05.2018
No tam se porad jeste ceka na zavery jak rika Zoban. Jak jde o vudce, tak se to narozdil od jinych situaci, vubec ale fakt vubec nesmi uspechat.
odpovědět 
     Re: Pravdepodobne zbytecna smrt07:41:57 11.05.2018
Kluci, uvědomte si, že smrt do hor patří. Tak čím se vzrušujete.
Cvachtaodpovědět 
      Re: Pravdepodobne zbytecna smrt11:58:23 11.05.2018
Nejsem si jist, zda smrt do hor patří (pominu-li fakt, že každý jednou umřeme), ale rád bych věděl, kdo za to tehdy mohl, když si u horského vůdce klient platí ochranu právě před smrtí.

Bylo to počasí, když byla fujavice hlášená dlouho předem? Byla to chyba vůdce, který ručil za své klienty? Byla to chyba klienta, že nedodržel pokyny svého vůdce? Byla to nepředvídatelná náhoda? Apokalyptický zásah shůry? Nebo něco jiného?
Kuba Turekodpovědět 
      Re: Pravdepodobne zbytecna smrt20:10:14 11.05.2018
To by vlastne Cvachto mohlo byt skvele moto pro UIAGM:

UIAGM
Smrt do hor patří!
odpovědět 
    Re: Pravdepodobne zbytecna smrt10:17:46 11.05.2018
Kdy se Wattoj zabilo v Tatrach 6 lidí?
Onipepodpovědět 
     Re: Pravdepodobne zbytecna smrt10:36:41 11.05.2018
On někdo někde tvrdí, že se Wattovi zabilo v Tatrách šest lidí? Kde to kdo tvrdí?
honzaodpovědět 
      Re: Pravdepodobne zbytecna smrt20:11:34 11.05.2018
Jeden clovek se nepocita, to pro spravneho horala nic!
odpovědět 
    Re: Pravdepodobne zbytecna smrt08:55:53 13.05.2018
Pro Kubu Turka. Horský vůdce Vojta Dvořák dostal od asociace důtku za vyšší počet klientů na skialpové túře než je povolené. Za smrt klienta potrestán nebyl.
Kláraodpovědět 
     Re: Pravdepodobne zbytecna smrt22:41:23 13.05.2018
Díky. Mě by ovšem zajímalo, jaké byly příčiny smrti klienta horského vůdce.
Kuba Turekodpovědět 
      Re: Pravdepodobne zbytecna smrt12:59:00 14.05.2018
Nebyla náhodou příčinou lavina?
honzaodpovědět 
       Re: Pravdepodobne zbytecna smrt18:38:46 14.05.2018
Nebo pád? Nebo špatné rozhodnutí vůdce? Nebo nerespektování vůdcových pokynů? Nebo opuštění nešťastníka v jeho nejhorší chvíli? Nebo totální ztráta orientace? Nebo nedostatečné vybavení? Nebo něco jiného?
Kuba Turekodpovědět 
        Re: Pravdepodobne zbytecna smrt23:20:37 14.05.2018
Na internetu jsem našel, že to byla lavina.

tinyurl.com/yamjvq3k
honzaodpovědět 
   Re: Pravdepodobne zbytecna smrt16:05:31 11.05.2018
Zobane,
To je pravda, jaký je výstup nehody co se stala Wattoj? Možná už nějaká zpráva je. Nebo se to dále vyšetřuje? Díky.
Karelodpovědět 
    Re: Pravdepodobne zbytecna smrt19:28:22 11.05.2018
Vetsina lidi by rada videla jasnou a presne pojmenovatelnou pricinu nehod. Na prvni pohled to tak leckdy vypada. Nepodival se na pocasi. Vyrazil pozde. Nevzal si to nebo ono.
Vetsina nehod ale nevznika z jedne chyby. Je to vetsinou kumulace nekolika drobnych, ale o to zaludnejsich chyb, ktere se bohuzel projevi v nejmene vhodny okamzik. To jak to pak dopadne uz zalezi na stesti. Tak hranice mezi genialnim hrdinstvim a uplnym zatracenim po nemz nekteri volaji je velmi tenka.
Rict rozhodnul bych se jinak je hrozne jednoduche, uz zname vysledek.
Proto si ja osobne pro sebe a vlastni ponauceni pockam na plne informace a pak udelam zavery pro sve dalsi fungovani. Pokud mozno dusledne, protoze jedine to je sance jak se moct v kriticke situaci rozhodnout a ani to neni zarukou, ze to rozhodnuti bude 100% spravne. Ale to uz budou v pripade chyby moudre posuzovat jini.
Radek
zobanodpovědět 
     Re: Pravdepodobne zbytecna smrt20:14:36 11.05.2018
"Vetsina lidi by rada videla jasnou a presne pojmenovatelnou pricinu nehod"

Myslim, ze vetsine lidi by uplne stacila jen nejaka zprava.

Ale ty asi neodpovidas na ten dotaz vyse, ze?

Kazdopadne skoda, ze tak zdrzenlivy nejsi i v jinych situacich - kritika jinych (mimo UIAGM) ci obhajoba UIAGM...
odpovědět 
      Re: Pravdepodobne zbytecna smrt23:34:34 11.05.2018
Naprostý souhlas,
pokud jde chyby u horských vůdců UIAGM je Zoban velmi zdrženlivý s tím že se to musí řádně vyšetřit (za mě je to správně) ale pokud chybu udělá někdo jiný tak mají horští vůdci okamžitě jasno kde dotyčný udělal chybu. A odpovědi na položenou otázku se zbaběle vyhýbá.
karelodpovědět 
       Re: Pravdepodobne zbytecna smrt09:03:49 13.05.2018
Zoban by chyby italského horského vůdce nejraději šetřil několik měsíců, lépe několik let, až by se na jeho fatální chyby zapomnělo. Z dosavadního šetření se však zatím zjistilo, že chyby byly zásadní - špatná předpověď počasí, bez GPS, telefonu, špatná výzbroj, velká skupina klientů, atd., atd.
Tomášodpovědět 
        Re: Pravdepodobne zbytecna smrt22:25:37 13.05.2018
Oficialni italska zprava hovori o staelitnim telefonu, GPS a veskerem dalsim vybaveni. Tedy to nerozporuji, ale osobne mne zajima pro ho nepouzizili, nefungovalo, atd.
Byt na jasnem presne definovanem orientacnim bodu 400 m od chaty a umrit, zehmena pres to ze mam potrebne vybaveni, znalosti a vedomosti. To mi proste nejde do hlavy.
Radek
zobanodpovědět 
         Re: Pravdepodobne zbytecna smrt10:07:29 14.05.2018
Tady se porad resi, jake chyby vudce udelal, GPS sem ci tam, predpoved, moc cepru apod.

Ale hlavni chyba byla v tom, ze vzal do hor lidi evidentne bez zkusenosti, bez fyzicky a navic bez spetky selskeho rozumu. A o tom by mela nastat diskuse, PREDEVSIM mezi vudci!

Ostatne tohle neznalkovstvi muze mit fatalni nasledky i pro vudce same, pred par lety takhle pri heliskiing na Monte Rose zahynula italska vudkyne, ktera skoncila v lavine (50cm pod povrchem!) a dva cepri byli schopni pouze zavolat a cekat na zachranku!
Lenka K.odpovědět 
          Re: Pravdepodobne zbytecna smrt11:18:55 14.05.2018
Spatny usudek vudce o jeho klientech je take chyba vudce. Kdyz se pak da dohromady s dalsimi chybami, muze byt pruser.

Jinak je asi normalni, ze si vudce najimaji lide, s charakteristikami, ktere popisujes (tedy pomijim tu poznamku o selskem rozumu - nevim z ceho to jde vysoudit a ani nevim, komu ten zminovany selsky rozum mel chybet vice, zda klientum nebo vudcovi). Ti ostatni vetsinou vudce nepotrebuji a chodi sami. Kdyby takovi lide nebyly, tak ti staci 10% soucasnych vudcu.
odpovědět 
          Re: Pravdepodobne zbytecna smrt12:47:21 14.05.2018
Tak od toho ten vůdce je a proto si ho najímají. Kdo má zkušenosti, fyzičku a selský rozum ten vůdce nepotřebuje a jde sám..
GPS je fajn pomůcka, ale nesmí to být hlavní navigace. Kdykoliv může zdechnout. Pořád je potřeba umět navigovat klasicky s mapou a buzolou příp. doplněnou výškoměrem.. Můžíci v sedle jsou celkem jasný, pokud nebyl trotl tak by k chatě stačil i blbej kompas...
A postavit dvoumetrovou zeď do L, tak aby ceprové byli v závětří zvládne vůdce i sám...
odpovědět 
           Re: Pravdepodobne zbytecna smrt12:55:27 14.05.2018
Můj názor je, že vůdce se práskl a panika mu vypla mozek.. Jen si říkal "do hajzlu do hajhzlu" a nechal klienty stát ve vánici jak ovce až do zmrznutí... Tuhle jsem se jednoho ptal proč drží cepín tak blbě (svah 45°, klient na krátkým laně pod nim.. Cepín držel bez poutka za hladký topůrko = kdyby klient zatáh tak jede bez cepínu = tutovka). A odpověď byla "já jsem horský vůdce" Snad to byl jen exot co potvrzuje vyjímku a ne standard...
odpovědět 

 Jak to bylo...21:40:55 11.05.2018

Jednalo se o dvě skupiny, 4 Francouze a skupinu deseti skialpinistů. Tuto velkou skupinu vedl italsky horský vůdce Mario Catiglioni (ten na místě také zahynul). Všichni vystartovali z Cabane des Dix - Francouzi bez vůdce chtěli dosáhnout Cabane des Vignettes (3175 m/m), italský vůdce se svou skupinou měl namířeno na Rifugio Nacamuli.
Jak se celá nehoda přihodila ( dnes se ví, že zahynulo 7 účastníků) je stále předmětem vyšetřování. Obě skupiny se ve velice špatném počasí spojily a přestály noc ve volném terénu ve výšce kolem 3000 m/m nedaleko (asi 500 metrů) od Cabane des Vignettes při teplotách mezi minus pět až minus deset stupňů. Jedna oběť pravděpodobně zahynula pádem, další tři zmrzly na místě. Další čtyři oběti později zemřely na podchlazení v nemocnici.
Předpověď nebyla dobrá, celkem bylo jasné, že se blíží sněhová bouřka se silným větrem a mlhou. Počasi se rapidně zhoršilo, přišla sněhová bouře a  proto asi byla posledním cílem skupiny nedaleká chata.
Skupina deseti je pro tento výstup příliš veliká a dnes se zjišťuje jakou výzbroj stoupající vůbec měli. Tento výstup, trvající minimálně za dobrých podmínek 6 hodin, mohou absolvovat jen dobře trénovaní skialpinisté s dobrou kondicí. Každý účastník by měl mít Žďárak, termosku s teplým čajem, případně záchrannou folii. Také by měla mít skupina jednu, dvě lavinové lopaty.
Michael Beranekodpovědět 

 Skupina s vudcem vs. sobestacna skupina22:17:35 11.05.2018
Vsude se pise pouze o sedmi mrtvych ze skupiny s horskym vudcem. V te vanici s nimi skoncila i skupina ctyr Francouzu, kteri pote, co bylo jasne, ze chalupu nenajdou, zabivakovali a bez problemu (az na lehke podchlazeni) vyckali rana.

Ale na to je potreba mit trochu zkusenosti z hor a nezpanikarit, kdyz jde do tuheho. Kdo se misto na vlastni schopnosti v horach spolehne pouze na vudce, nemusi, kdyz nastane prusvih, skoncit dobre.

Howgh,

  Lenka K.
Lenka K.odpovědět 
 Re: Skupina s vudcem vs. sobestacna skupina23:39:46 11.05.2018
Článek jak je psaný tak, že se obě skupiny spojily a stepovaly společně do zmrznutí.. Jestli druhá zabivakovala tak OK, ale proč tam ostatní dál stepovali? Tip na rozdělení skupin - neviděli že ta druhá bivakuje...
Znalost že pokud nenajdu chatu tak si musim úkryt vyrobit není vyšší znalost, ale naprostý základ...
Watt je několik let, závěr dávno musí být hotový. Spíš se výsledek vůdcům nehodí do krámu.. Stejně tak teď - vůdce totálně selhal. Postavit ze sněhu dvoumetrovou zeď je záležitost hodiny, záhrab taky tak a stačí na nšj cepín.. Naprosto zbytečná smrt.
odpovědět 
  Re: Skupina s vudcem vs. sobestacna skupina07:01:23 12.05.2018
Pozor, italský horský vůdce z té desetičlenné skupiny tam také zahynul, asi byl tou první obětí možná když šel hledat pomoc do nedaleké chaty, to se zatim určitě neví. Zarážející je, že tito horolezci/skialpinisté nebyli schopni vytvořit nějakou ochranu, záhrab. Ale třeba byla obtížná komunikace - údajně se jednalo o Italy, Francouze, Švýcary, Němce a podle posledních údajů byla poslední obětí Bulharka.
Michael Beranekodpovědět 
   Re: Skupina s vudcem vs. sobestacna skupina09:13:23 12.05.2018
Pokud vim tak vůdce někdy nad ránem spadl. Nejspíš se totálně prochladlý motal kolem (na dohled od skupiny) a snažil se zorientovat.. Můj názor: práskl se a místo záhrabu tam stepovali na místě do zmrznutí... Prostě pokud nenajdu chatu, tak nesmim stepovat na místě, ale musim zabivakovat (záhrab, podle fotek tam určitě šel) a počkat až se zlepší počasí... Prostě zásadní chyba už odpoledne/ večer...
odpovědět 

 R.I.P.14:04:47 12.05.2018
Hodně smutná událost. :(
Tady od počítače v teple se nám neštěstí analizuje snadno, ale buhví jak se vše odehrálo.
Z mého pohledu se horský vůdce zachoval dost amatérsky, ale stejně tak ostatní členové skupin. Chápu, že neměli gps nebo fungující satelitní telefon, ale že si trasu netrekovali pořádně mapou, neudělali záhrab (evidentně neměli ani žďáráky) to mi přijde naprosto šílené. :/ Nikde zatím není napsáno zda měli žďáráky, jaké oblečení, o jak zkušené jedince se jednalo, atd. atd...
Projel jsem pár zahraničních webů, píše se o tom docela dost, ale žádné kloudné informace nikde nejsou.
Snad bude nějaké oficiální prohlášení a pořádný rozbor k tomuto neštěstí. Bylo by fajn kdyby se to objevilo přeložené i zde na lezci.. Skialpinismus je nejrychleji se rozvíjející zimní horská aktivita, jde to vidět nejen v médiích, na kopci a bohužel i na těchto neštěstích.
Milanodpovědět 
 Re: R.I.P.11:24:35 14.05.2018
Ostatni clenove skupiny jsou amateri, proto si na sve dobrodruzstvi najali profesionala. Amateri maji narok na to chovat se amatersky. Profik by mel kriticky posoudit jejich moznosti, kriticke nedostatky zkusit odstranit (treba kratkym "skolenim") a vybrat turu a take slozeni (nebo pocet lidi) skupiny s ohledem na jeji schopnosti. Tu se to pomalu zacina dostavat do roviny, jakoby nekdo toho horskeho vudce nutil s nozem u krku aby s nimi tuto turu v tomto poctu za techto podminek podnikl.
odpovědět 
  Re: R.I.P.13:19:22 14.05.2018
V alpskejch zemích je myslím trochu jiná klientela vůdců než u nás. Mám pocit, že si občas vůdce berou i běžně zkušení lidi (co by třeba dali sami výstup za PD - AD, obstojně lyžujou v terénu atd.) s normální fyzičkou, jen že třeba zrovna nemají parťáka.

Ale uznávám, že takovej klient asi není zcela typickej.
honzaodpovědět 
  Re: R.I.P.21:49:08 15.05.2018
Alpách si horského vůdce berou lidi na čtyřkové letní hřebeny, kteří sami na skále lezou sedmičky a dávají vht túry bez problémů. Mít na to peníze, občas bych to klidně dělal taky (když mi chybí parťák).
odpovědět 
   Re: R.I.P.09:49:24 16.05.2018
A taky si v Alpach berou vudce lide, kteri lezou na prosto hovno.
To, ze existuji auta, ktera jezdi 300 km/hod fakt neznamena, ze jsou vsechna auta takova a ze automaticky mohu u libovolne vybraneho auta predpokladat, ze tolik pojede.

A samozrejme, pokud nekdo leze na sklale 7 a ma problem s petkovym hrebenem, je to extremne nezkuseny clovek, co lezeni v horach tyce. Tedy ten zminovany amater, ktery se pak sveruje do ruky profesionala.
odpovědět 

 Nehody18:41:07 13.05.2018
Tak nevím?
Stále tady někdo obviňuje Watta že může za smrt klienta.
A to jen ž důvodu že je v nějaké asociaci!
Ze nikdo neřeší 5 mrtvejch na kurzech u R.Kalety?
Je to z důvodu,že on to prezentuje jako vejlet kamosů?
Sice za prachy,a při nehodě jsou zase jen kámoši!
Onipepodpovědět 
 Re: Nehody18:43:00 13.05.2018
Přijde,že obecně tady lidem vadí horský vůdci.
Onipepodpovědět 
  Re: Nehody18:55:03 13.05.2018
To se pleteš
Ohledně Kalety měli všichni okamžitě jasno, že to chyba jeho průvodců, kteří akci vedli. Je k dispozici i zpráva rakouské policie. Trvalo to přibližně půl roku. Horští vůdci měli jasno již po 14 dnech. Ale zpráva o Wattovi stále není. Nebo ty jsi ji viděl?
odpovědět 
 Re: Nehody19:15:03 13.05.2018
Nevim z ceho vychazis, kdyz tvrdis, ze se stale obvinuje Watt. Jedine co zazniva, ze by uz konecne mohlo byt nejake ohodnoceni, zprava a stanovisko vudcu nez cekat az to upadne v zapomneni (a co cert nechtel, neupada to v zapomneni)..

A Kaleta se resil velmi, fakt velmi. Resili ho prave ti, kteri ted u teto nehody tak moc volaji po tom, ze se to nesmi uspechat..
odpovědět 
  Re: Nehody22:39:57 13.05.2018
Chces delat zavery na zaklade leckdy zmatenych novinovych clanku? Prosim, ja ne.
U nehody Robina Kalety bylo k dispozici podrobne info z mista, info o ostatnich skupinach, info o lavinove situaci, atd.
Spousta veci, ktere ani u setreni nehody ve Velke studene doline nebyla.
K nehode pod Pigne d Arolla je stale vice otazniku nez odpovedni a jedina oficialni zprava je ta od Italske asociace.
zobanodpovědět 
   Re: Nehody11:32:00 14.05.2018
Dobry for. Ty prave takove zavery delas. Ale jen v situacich, kdy se ti to hodi. Kdyz ne, tak jen hlasas o tom, ze nechces delat predcasne zavery... To co ma jednou vahu, je podruhe naopak jen pochybny clanek..

O takovych tech vecech, jako je zcela primocare poruseni limitu poctu clenu, pak radeji mlcis a "nedelas predcasne zavery".

A co se tyka podkladu, casto mam z tvych vyjadreni pocit, ze vy vlastne ani moc nechcete aby podklady byly. On je nekdo musi vyrobit, nashromazdit a kdyz je pak vyrobi, da se s nimi uz vecne argumentovat a nejde veci prechazet presne tim stylem co tu systematicky dlouha leta predvadis.
odpovědět 
 Re: Nehody22:40:11 13.05.2018
Kaletovi lidé: Půl roku po neštěstí vydala rakouská prokuratura oficiální zprávu, že ukončuje šetření s tím, že za neštěstí mohou komerční intruktoři, ale není koho stíhat, protože oba zahynuli při nehodě. Ani jeden z nich nebyl horský vůdce a neměli tudíž právo v Rakousku vodit skialpinisty na hory. Česká asociace horských vůdců potvrdila, že nebyli horskými vůdci ani aspiranty.

Watt: Čtyři roky po nehodě Česká asociace horských vůdců stále odmítá uveřejnit svoji zprávu o příčinách a průběhu nehody, ačkoliv oznámila, že ji po své linii vyšetřila. Slovenská Horská záchranná služba uvedla ihned po nehodě, že se jednalo o jasné selhání horského vůdce. Soud ani policejní stíhání podle dostupných informací neproběhly, neznámo z jakého důvodu.
Kuba Turekodpovědět 
  Re: Nehody01:15:33 14.05.2018
Tak pokud máš jasno,podej podnět pro trestní stihani a je to?!
Tak jako to zřejmě bude v tomto případě.
Soud ti dá jasný závěr.
Ale bojím se,že to stejně stačit nebude!
Onipepodpovědět 
   Re: Nehody01:47:07 14.05.2018
Nemám jasno. Děkuji za optání.

(P.S.: Na koho bys chtěl podávat žalobu nebo trestní oznámení?)
Kuba Turekodpovědět 
    Re: Nehody11:35:25 14.05.2018
Na koho a za co presne?
odpovědět 
     Re: Nehody12:28:12 14.05.2018
No na Watta predci.
Stále říkáte že něco spáchal.
Něco čím zavinil smrt klienta.
Pokud to dobře chápu?!

Mě přijde,že pokud to na Slovensku odložili tak asi nic nespáchal?!
Onipepodpovědět 
      Re: Nehody18:36:46 14.05.2018
No na Watta predci.

Haahahh - nejsem člověk s tímto případem spojený, takže to samozřejmě udělat nemůžu. Každý soudce by mi to už z procesních důvodů logicky hodil na hlavu.

Stále říkáte že něco spáchal.

Hahahhahaha - nikdo nic takového neříká.

Něco čím zavinil smrt klienta.
Pokud to dobře chápu?!

Hahahahaha - nechápeš.

Mě přijde,že pokud to na Slovensku odložili tak asi nic nespáchal?!

Hahahaha - nevíme ani to, jestli něco odložili, natožpak jestli něco vyšetřovali a s jakým výsledkem.
Kuba Turekodpovědět 
       Re: Nehody08:51:22 16.05.2018
Mám za to, že TO můžeš podat i když nejsi s případem nijak spojený.
honzaodpovědět 
        Re: Nehody09:50:38 16.05.2018
Ano, podame zalobu na Watta, kvuli tomu, ze stale jeste vudci nevypustili ven zadnou zpravu po ktere se tu tak vola.
odpovědět 
         Re: Nehody11:06:36 16.05.2018
Myslím, že soudy by měly konat až v případech, kdy věc bez nich fakt nelze vyřešit. Věřím, že vůdce, jehož vinou zemřel klient, bude nadále daleko opatrnější než vůdce bez takové zkušenosti (tedy pokud bude takovej vůdce i nadále vodit). Myslím, že to co píšeš je blbost a že žádnou žalobu nebo TO nemá smysl podávat (však on taky do nynějška snad nikdo nic takového nepodal).
honzaodpovědět 
      Re: Nehody23:41:00 14.05.2018
?? nebo jen si proste mimon? Nebo je to cilene?
odpovědět 
  Re: Nehody01:15:36 14.05.2018
Tak pokud máš jasno,podej podnět pro trestní stihani a je to?!
Tak jako to zřejmě bude v tomto případě.
Soud ti dá jasný závěr.
Ale bojím se,že to stejně stačit nebude!
Onipepodpovědět 
  Re: Nehody11:34:44 14.05.2018
Ale nelze prece brat vazne pochybna vyjadreni slovenske horske sluzby. Na tomto ja zavery opravdu delat nebudu.
Obanodpovědět 
   Re: Nehody12:31:21 14.05.2018
Souhlasím s tebou že vyjádření slovenské horské služby bych vážně nebral. Ale asociace horských vůdců ČR slíbila že věc prošetří a že předloží zprávu a to se nestalo. Je to čtyři roky. Nikdo nechce Watta tlouct na kříž, ale je potřeba vědět kde byla příčina chyb, aby se to jiným něco podobného nestalo. To je naprosto normální přece. A pokud asociace horských vůdců ČR nedokáže takovou věc prošetřit (nemá patřičné znalosti), muže oslovit horskou službu anebo odborníky z Rakouska. Dost možná že asociace taky nefunguje a je to pouze formální sdružení a každý podniká sám na sebe. To ale nevím.
odpovědět 
   Re: Nehody07:25:17 15.05.2018
Co je to zase za blbý kecy, že závěry horské služby bys nebral za věrohodné? Pod vyšetřením nehody, kdy zahynul Vojtovi klient, je podepsán náčelník HZS plukovník Ing. Jozef Janiga, uznávaný odborník a zároveň horský vůdce!! Prostě Vojta posral všechno co mohl a výsledkem je mrtvý klient!
Tomášodpovědět 

 odkaz12:29:28 16.05.2018
Nemate prosim odkazy na nejake oficialni vyjadreni horskych vudcu k teto udalosti? Diky!
Milanodpovědět 

 první ozřejmující a reálné vysvětlení19:47:53 19.05.2018
První zpráva Italské asociace HV přepublikovaná v Italském tisku:
1url.cz/4tAgP

Odtud onen rozpor zda měli (uvádí tato zpráva), či neměli (zdroj se mi jednoznačně nepodařilo identifikovat) odpovídající vybavení.

Možné vysvětlení některých příčin tragédie u Cabane Vignette

1url.cz/3tAgc

na základě těchto informací si dovolím pracovní úvahu
- dotyková GPS v telefonu nebo samostatná, pozor na funkčnost v opravdu špatných podmínkách nemožnost ovládání????
- právě relativní blízkost chaty mohla sehrát roli v rozhodnutí snažit se jí dosáhnout místo nouzově zabivakovat (viz. vyjádření Ch. Nairze) a veškerou energii koncentrovat na minimalizaci podchlazení, takže co je výhodnější snažit se probít nebo raději zabivakovat???

Osobně si opravdu na finální závěry počkám do podzimu, kdy se bude na TK nehoda rozhodně probírat, bude znám typ GPS a vůbec všechny informace, které budou dostupné
Některé z mých otazníků byly zodpovězeny, některé zústávají, každopádně je to připomenutí, že proti síle hor jsme opravdu velmi malé a nicotné bytosti.
Samozřejmě je možné se dál a dokola ptát co, jak, kdo, kde. Možná mohl situaci ovlivnit, možná, snad...
Hodnocení je pro nás jednoduché, známe výsledek. Kdo chce zjednoduší a shrne, guide zabil hosty. Kdo chce bude to tak vnímat a žádný závěr regulerního vyšetřování mu to nevymluví, takže zbytečné to řešit.
Složitější je stanovit co mohl či nemohl ovlivnit, jak to ovlivní mé rozhodování do budoucna. Není černá nebo bílá, je jen mnoho odstínů šedé.
Chcete zcela eliminovat riziko při horských túrách? Na to bohužel existuje pouze jedna odpověď, nechoďte do hor.

Radek
zobanodpovědět 

 Foto dne:

Agnes
 Databáze cest:
Všechny cesty (179404)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Talbac Ext. 7a Leonidio
Al Di La Del Fico 6b Ulassai
Al Di La Del Fico 6b Ulassai
Giugno Piovoso 6b+ Ulassai
Gemisto Kalamari L1 6c Manikia
Nově komentované:
Sensa Nome 8a Calvario
Pioggia Di Maggi 6c Ulassai
Banana Split 5c Paklenica
Zollamt 6A+ Bor
Hammer King 7c Brseč

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... |

 Nové komentáře:
Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Problém na sestupu |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (29)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Marjan (4)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

 Nově v inzerci:
Master 9.7 50m Bicolour (nelezené-nové) | druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 361 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 315 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 285 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 288 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 257 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.