LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Tři pevné body prvolezce: Naděje, že nahoře půjde založit, Láska i ktomu nejtitěrnějšímu chytečku a Víra ve svého výborného jističe.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Křest knihy Perly východu
Vyšla kniha Laviny v Česku
Update sprievodca Jelenec

Závody
Novoroční Open (11.01)
Novoroční pohárek (25.01)
SP boulder Keqiao (CHN) (18.04)

Žebříček
Cesty:
32.Pail 10403
33.Pelíšek 10397
34.Kalvas 10356
Bouldry:
32.Svoboda 9106
33.Kožich 9100
34.Chytil 9034
Hory:
26.HKvdf 2832
27.Malý 2820
28.Nehasil 2710

Výsledky
Kontinentální pohár a MČR v ledolezení (07.12)
EP v ledolezení Žilina (23.11)
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)

Deníčky
5679 lezců
1145885 cest
Nové přelezy:
Lechtání C 7B+
Raněný Sup 7B+
Rudá Armád 8A
Du Opfa 8a
Fénix 7C+/8A
Pták Noh 7C
Sex S Ex XIc
Pták Ohniv XIa
Klystýr 7C+
Elektrické 7C+

Stěny
Lezecké centrum SmíchOFF - Praha 5
Lezecká stěna Kbely - Praha 9 – Kbely
Rock 'n' Wall - Plzeň

Prodejny
Rock Point Plzeň Americká - Plzeň
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno
Rock Point OC Olympia - Brno

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Evropská komise zakázala výrobu látek, z nichž je např. Gore-Tex

Evropská komise zakázala výrobu látek, z nichž je například Gore-Tex, informují obecná média. Na dnešní zprávu z tisku upozornili čtenáři v Diskusi na Lezci.

Podle tisku Evropská komise v prosinci schválila zákaz některých látek používaných i k výrobě nepromokavých membrán. Nařízení, které posléze přejde do zákonů evropských zemí, má letos v dubnu schválit europarlament.

Jde o látky perfluorokarbony (PFC), které umožňují propustit vlhkost ven, ale nikoliv dovnitř. V přírodě se ale dlouho rozkládají a mohou být toxické.

Výrobky z nových alternativních látek mají mít horší vlastnosti a vydrží méně.

Viz:

Diskuse Lezec.cz: Konec GORE?

ihned.cz: Outdoorové oblečení čeká detox. Evropská komise zakázala výrobu látek, z nichž je například Gore-Tex

nova.cz: Nepromokavé oblečení v ohrožení! Podle EU škodí přírodě

(Náhledový obrázek viz Wikipedie a GNU licence Author fr:Wart Dark and User:Solipsist)

sth   [úpravy] 21:04 14.02.2017Tisk 

Reklama:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 jééé21:50:00 14.02.2017
to to letí - to už je 1.4.?
odpovědět 
 Re: jééé08:50:40 15.02.2017
Ne, to je ukazka toho, jak funguje lobbyismus, v tomto pripade zeleny.

Misto molekul PFC se v prirode budou od ted rozkladat (spalovat) jen lehce opotrebovane bundy, protoze kdyz membrana prestane po par vypranich fungovat, tak kazdy Zapadak bundu vyhodi a koupi si novou ...
Lenka K.odpovědět 
  Re: jééé14:46:37 15.02.2017
Nevim, zda cesta lehce onosene bundy je vzdy do spalovny..
odpovědět 
   Re: jééé17:40:33 15.02.2017
Vzdy ne. Nekdy taky na skladku, ale trend je spis priklon ke spalovani.
honzaodpovědět 
    Re: jééé21:43:27 15.02.2017
Nosis ji par dni a pak ji vyhodis?? Nenechas si ji na akce, kde se bojis, ze ji muzes znicit, nedas do sbirky textilu, rovnou do kose s ni...
odpovědět 
     Re: jééé22:33:16 15.02.2017
Ale jo, koupim si novou a starou samozrejme necham na stipani drivi. Nova biodegradabilni vsak rychle odejde a ejhle, uz mam na stipani drivi dve. A najednou tri. Kazdej bezdak uz ma taky najednou dve goracovky, ktery mu prochcivaj. A opet nastava cas na vyreseni nerudovske otazky.
honzaodpovědět 
      Re: jééé19:09:46 16.02.2017
Uz ses blize seznamil s temi alternativami ke gore-texu nebo ty casove odhady jsou scenare ciste na zaklade fantazie a domnenek?
Libi se mi, jak se tu hezmi vsevsedy, kteri maji dopredu jasno a ani k tomu nepotrebuji znat ty konkretni metarialy, ktere budou slouzit / slouzi jako nahrada Gore-texu.. :)
odpovědět 
       Re: jééé21:26:00 16.02.2017
Jsou to scénáře čistě na základě fantazie a domněnek. Ale pokud máš nějaký zdroj informací o tom, čím bude GTX nahrazen, tak si o tom rád něco přečtu.
honzaodpovědět 
        Re: jééé22:14:51 16.02.2017
Aha. Jasny nazor na neco, co nevim jake bude, z ceho bude, o cem se nesnazim cokoliv zjistit. Typicky.
odpovědět 
         Re: jééé23:46:19 16.02.2017
A co jako cekas, ze se objevi? Gorac uz tady bude takovejch 20 let, a za tu dubu se sotva objevilo neco srovnatelneho.

A ted se ma stat zazrak o objevit se behem par let neco srovnatelneho, co bude jeste jako bonus EKO? Nemyslim si.
Geoodpovědět 
          Re: jééé08:09:23 17.02.2017
Geo, ty nejdeš s dobou, nevzděláváš se. Na trhu je mnoho velmi zajímavých membrán, které se dokonce narozdíl od Gore nebojí zveřejnit parametry voděodolnosti a prodyšnosti.
Goretex kašle na boj parametrů a valí marketing, spoléhá na to, že většina neví a nezajímá se.
odpovědět 
           Re: jééé12:38:48 17.02.2017
Hele ja se vzdelavam. Ze je tech mebran vic vim tak. Ze u nich pisou pekny cisilka to mi taky nikdo nemusi rikat. Bohuzel smutnym faktem zustava, ze bud ty ostatni membrany davaj do prodoktu co stojej za prd, takze se ty jejich uzasny vlastnosti neprojevi. Nebo sama membrana stoji za prd. To bohuzel nepoznam.

Nicmene to nic nemeni na tom, ze z hovna bic neupletes, a predstava, ze se objevi uzasna EKO nahrada lusknutim prstu ja zcestna.
Geoodpovědět 
          Re: jééé08:24:37 17.02.2017
Ja jsem z prostredi, kde se veci stavi na faktech ne na pranich a subjektivnich domnenkach. A tak naivne cekam, ze to maji i ostatni, ze vyjadruji jasne soudy o vecech o kterych nevedi zhola nic..
Btw. kvalitnich membran je dnes velmi mnoho. Rozhodne neexistuje jen Gore-Tex... Gore-Tex mel a ma nejmasivnejsi reklamu a ta jak vidno, na lezce funguje :).
odpovědět 
           Re: jééé19:55:44 22.02.2017
A podělíš se tedy s námi, jakéže membrány jsou lepší než je Goráč a jsou navíc eko? Popřípadě, kdo z nich šije?
Ondřejodpovědět 

 EKL10:55:32 15.02.2017
Ekoterorismus se sere úplně všude.
strejdodpovědět 

 perfluorokarbony jsou pekne svinstvo...17:50:19 15.02.2017
Konecne neco donuti vyrobce investovat do vyvoje a netocit X let starou technologii porad dokola a pouze na ni zdimat prachy. Perfluorokarbony se jiz nachazeji i v materskem mleku. A s tou opratelnosti to je kec - ono BTW jak casto perete svoji goretexovku? Ty brdo, ja tu svoji X let starou snad nikdy nepral a porad je cervena a facha, stejne ji mam do skal. Navic, na trhu uz davno existuje napr. SympaTex, ktery neni postaveny na perfluorokarbonech. Tak at se ted pani veci z Gore pochlapi a vytahnout do sveta s novou technologii.
upmanodpovědět 
 Re: perfluorokarbony jsou pekne svinstvo...19:14:47 15.02.2017
PFC jsou svinstva.. ale rizek si na teflonovou panev predpokladam hodis.
honzaodpovědět 
  Re: perfluorokarbony jsou pekne svinstvo...19:28:14 15.02.2017
Nejem upman, ale já třeba ne.
odpovědět 
   Re: perfluorokarbony jsou pekne svinstvo...21:44:04 15.02.2017
Ja taky ne.
odpovědět 
  Re: perfluorokarbony jsou pekne svinstvo...19:30:50 15.02.2017
Ještě jsem si ověřoval co a jak a teflon mi do kuchyně nesměl nikdy. Nádobí používám titanové.
odpovědět 
  Re: perfluorokarbony jsou pekne svinstvo...23:08:57 15.02.2017
Neni teflon a tedy goretex spis PTFE - polytetrafluorethylen? ;)
odpovědět 
   Re: perfluorokarbony jsou pekne svinstvo...23:14:38 15.02.2017
Asi je to jedno. Jde hlavne o ten silne toxicky fluor. Ale urcite se jedna o fluoroethylen ... Carbon urcite ne. Premyslel jsem davno jestli zejmena goracove gate muzou mit napr. nejaky vliv na funkci :) ... zivocichare samozrejme. On je to totiz vazne humus.
odpovědět 
    Re: perfluorokarbony jsou pekne svinstvo...12:03:52 16.02.2017
Pletete si dojmy a pojmy, vysledky jsou prujmy.

ne, teflon v tom je nevinne, jde o jednu z moznych surovin pro jeho vyrobu. v realu ji muzete potkat v nekterych impregnacich.

ne, tyhle latky nejsou v materskem mleku, to si pletete,

ne, neuvolnuji se

na funkci zivocichare to vliv mit bude esli mas gate tesny jak dziny pro tenora

propriste doporucim si o problematice napred neco najit a to z ruznych stran, ne jen z te ekoteroristicke.

a ani pak radsi nemyslet ale drzet se faktu.

tak si zatim uzivejte titanu.
Indyodpovědět 
     Re: perfluorokarbony jsou pekne svinstvo...12:08:00 16.02.2017
silne toxicky fluor. tvl. tam jsou jako nejake bubliny s plynem?

ze je v zubni paste teda neva, anebo pouzivas rozzvykanou kastanovou vetvicku?

vite, jeden z problemu chemie je ten, ze ten stejny prvek casto ma ma jak neskodne a nejedovate, tak problematicke ci vylozene toxicke slouceniny. a dal, mohou byt jak stale tak nestale.

kdyz se na to vlitne s mysli rozjitrenou zelenou propagandou, je to v riti.

zkuste trochu myslet. vim, je to tezky.
Indyodpovědět 
      Re: perfluorokarbony jsou pekne svinstvo...15:05:30 16.02.2017
nikdo si nic neplete perfluorokarbony/PFC je v podstatě název skupiny látek pod které patří teflon/PTFE, což je goretex a ať se ti to líbí nebo ne, tak při jeho výrobě a při vystavení teplotám nad asi 250 stupňů celsia se uvolňují plynné sloučeniny fluoru, které jsou jedovaté.Z toho plyne mimo jiné:
1. Oblečení s gore není nebezpečné pro uživatele, ale pro lidi v továrnách, kde se vyrábí. To je ale zásadní argument. Pro koho není, tak je to dacan. Mimochodem nevím jak můžeš tak skálopevně tvrdit, že se nevylučuje do mateřského mléka. V krvi zaměstnanců Du Pont se látky z výroby našly, tak nevím proč by je ti lidi nemohly mít v mléce.
2. teflonové pánve jsou nebezpečné v případě, že je zapomenu na rozpálené ploténce. Pokud je tam ale tuk, tak mě na to upozorní. (většina tuků se přepaluje, v nižších teplotách, než se začne něco dít s teflonem)
Neponižuj ostatní diskutující, nebo přijde Forest Gump a řekne ti: "Pro hloupého každý hloupý!"
v.odpovědět 
       Re: perfluorokarbony jsou pekne svinstvo...15:55:36 16.02.2017
+1
odpovědět 
       Re: perfluorokarbony jsou pekne svinstvo...20:24:16 16.02.2017
Jen aby to s tim materskym mlikem nebylo podobne, jako kdyz nekdo omylem nechal dozimetry z Temelina v aute, jel do Liberce, a zpatky v Temeline mel problem, ze prirozena radioaktivita v Liberci je vyssi nez v JETE.

Dekuji dobroserum. Pajet se musi bez olova, protoze s olovnatou pajkou to je levnejsi, tavi se to pri nizsi teplote, lepe to zateka, spoj je pruznejsi a dele a lepe to funguje. Teplomer musi byt bez rtuti, protoze co kdyby. Ale copak teplota, ale mereni tlaku. S rtuti to bylo jasne - horni tlak, dolni tlak. Ale dnesni levnejsi digitalni meraky meri pouze jakousi stredni hodnotu a horni/dolni tlak si vycuca z prstu podle obvykle sirky pasma.

A v Americe cinknuty VW nejspis radsi sesrotujou, protoze je ekologictejsi vyrobit jeste jedno necinknute auto, nez jezdit s tim ciknutym.

Misto pojmu "globalni oteplovani" se posledni dobou protlacuje pojem "globalni zmena klimatu".

Uz aby nas prevalcovali opaleny uprchlici, oni nam vysvetlej, jak to bude s takovyma napadama.
jx zeroodpovědět 
        Re: perfluorokarbony jsou pekne svinstvo...21:37:25 16.02.2017
"A v Americe cinknuty VW nejspis radsi sesrotujou, protoze je ekologictejsi vyrobit jeste jedno necinknute auto, nez jezdit s tim ciknutym."
Tady jseš úplně mimo. To cinknutí je primárně softwarová záležitost, kterou není problém kus po kuse opravit. Ovšem to auto musí dojet do značkovýho servisu a chvíli tam pobejt - majitel ovšem nést náklady nechce a nebude. VW uvažuje(!) o vyřazení, protože mu vychází, že u takové spousty aut v tak rozlehlé zemi ho to prostě vyjde levněji, ekologie neekologie.
odpovědět 
      Re: perfluorokarbony jsou pekne svinstvo...19:02:09 16.02.2017
Ty mu vykas?
Nebo slo jen o efekt, ja jsem ten co vi, vsichni ostatni urcite nevedi?
odpovědět 
   Re: perfluorokarbony jsou pekne svinstvo...12:29:28 16.02.2017
PFC je souhrnná zkratka pro látky z široký skupiny fluorovanejch uhlovodíků. Některý látky z týhle skupiny jsou zcela neškodný, jiný ne. PTFE je zkratka pro jednu konkrétní látku jednoho konkrétního chemickýho složení ze skupiny PFC, a sice teflon. Obecně je pokládán za neškodnej.
honzaodpovědět 
    Re: perfluorokarbony jsou pekne svinstvo...13:30:27 16.02.2017
běžnej uživatel jako já neřeší, jestli je pánev hliníková, titanová nebo ocelová, pokud ovšem nemá indukční plotýnku, a ta protipřipejkací vrstva je stejně furt stejná - takzvaně teflonová.
Lukas B.odpovědět 
     Re: perfluorokarbony jsou pekne svinstvo...15:58:14 16.02.2017
ty ale nejsi bezny uzivatel, ty mas totiz patent se ke vsemu, ale uplne vsemu, vyjadrit. By ses divil kolik lidi resi co zere a na cem to kuchti. Otevri oci kamo...
janodpovědět 
      Re: perfluorokarbony jsou pekne svinstvo...17:04:59 16.02.2017
Když vidím tohle vlákno, tak se opravdu divím, kolik lidí řeší co žerou, na čem kuchtěj a co si oblíkaj. Na e-miminu bych to chápal, ale na serveru drsnejch horolezců? Je to samozřejmě věc řešičů, ale přecijen bych zvážil řešit témata zdravýho životního stylu podle jejich závažnosti a nikoliv podle módy. Tedy zabývat se otázkami množství stresu, života na venkově či ve městě, dostatku pohybu, posilování imunitního systému, skladby jídelníčku no a zcela nakonec asi i toho, zda si hodím bůček na teflon nebo na nerez a zda si oblíknu vaťák nebo goráčovku.
honzaodpovědět 
       Re: perfluorokarbony jsou pekne svinstvo...19:06:28 16.02.2017
Delej si co chces. Ale proc mas tak silnou potrebu nam to tu vykladat?
odpovědět 
       Re: perfluorokarbony jsou pekne svinstvo...09:34:53 17.02.2017
Trefil jsi Honzo hrebicek na hlavicku. Asi jsou to bábovky a ne lezci, mozna nejaky nacvičovači tak jedině. . Ja mam nejake panve uplně na háku a Garotejks nebo jak tomu rikate ještě vic...mne staci kratasky, mago a lano , presky a lezky a lezu celej rok, v zime vic na jihu. A tomu rikam lezeni ja, ne nejake mlaceni krumpacem do hliny s ledem.
Martas.odpovědět 
        Re: perfluorokarbony jsou pekne svinstvo...09:55:47 17.02.2017
Presne, jsou to sraci. Taky proste lezu, ale jsem jeste lepsi lezec nez ty - lezu v monterkach. Kratasy jsou pro nagelovany typy kteri se plazej max v sedmach, jih nejih. A jinak souhlas s tebou, ze Adam neni zadnej lezec!
Nejlepsi a jedinej lezecodpovědět 
     Re: perfluorokarbony jsou pekne svinstvo...19:05:23 16.02.2017
Protipripekaci vrstva neni vzdy stejna. Existuje mnoho moznosti, ty volis teflon ale to neznamena, ze existuje jen teflon ;)
odpovědět 

 Foto dne:

El Chorro
 Databáze cest:
Všechny cesty (180031)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Pravá Cesta II Malý A Velký Štolpich
Traverzata 6B Vyhlídková Skála
Diskolo Direct 7A Leonidio
Samohana 6B+ Dračí Tlama
Du Opfa 8a Leonidio
Nově komentované:
Zmatený Pegas 8A/8A+ Bystřička
El Tractorista 7c+ Garx
El Tractorista 7c+ Garx
El Tractorista 7c+ Garx
El Tractorista 7c+ Garx

 Nově v diskusi:
Re: nohavice s výstužami | Lezeni Jaen Spano | nohavice s výstužami | Re: CHS a vyberko | Re: CHS a vyberko | CHS a vyberko | Re: Treadwall | Re: Treadwall | Treadwall | Re: foto dne vcera |

 Nové komentáře:
Re: PRO VSECHNY ZVANILI | Re: Shrnul bych to. | Re: kolka varianta situacie toto je? | Bobek nic? | Lezec.cz na špici světovýho lezení | Dobrý výkon ušáci | Re: Dotaz | Perly záchodu | retro fotky | Re: kolka varianta situacie toto je? |

 Kde to vře:
Mára Holeček: porovnejte si můj pohled a prohlášení SHS JAMES (95)
Stanovisko SHS JAMES k neštěstí pod Langtang Lirung (85)
Zkusíme to znova (35)
Video: Adam Ondra a Jakob Schubert zkouší DNA 9c od Seba Bouina (31)
Salzburskou cestou na Watzmann, (10)
Berounské Vánoční OPEN 2024 (6)
Křest knihy Perly východu (6)
Kontinentální pohár v ledolezení na obtížnost v Brně (5)
EpicTV: Videomedailon o Pepovi Šindelovi (4)

 Nově v inzerci:
STANOVÉ KOLÍKY - SET 8+1 | RAB DOWNPOUR ECO-membránová bunda pánská | Praha Big-Wall | Ve dvou se to lépe leze | Rád poznám parťačku, která už ví, co chce | Lowa Locarno GTX LO | Pinguin Gelanots XP | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43 | Finale Ligure | Pískovcová šťáradla |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 752 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 660 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 566 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 585 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 499 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.