LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Uwaga lina!
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Křest knihy Perly východu
Vyšla kniha Laviny v Česku
Update sprievodca Jelenec

Závody
Novoroční Open (11.01)
Novoroční pohárek (25.01)
SP boulder Keqiao (CHN) (18.04)

Žebříček
Cesty:
32.Pail 10403
33.Pelíšek 10397
34.Kalvas 10356
Bouldry:
32.Svoboda 9106
33.Kožich 9100
34.Chytil 9034
Hory:
26.HKvdf 2832
27.Malý 2820
28.Nehasil 2710

Výsledky
Kontinentální pohár a MČR v ledolezení (07.12)
EP v ledolezení Žilina (23.11)
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)

Deníčky
5679 lezců
1145885 cest
Nové přelezy:
Lechtání C 7B+
Raněný Sup 7B+
Rudá Armád 8A
Du Opfa 8a
Fénix 7C+/8A
Pták Noh 7C
Sex S Ex XIc
Pták Ohniv XIa
Klystýr 7C+
Elektrické 7C+

Stěny
Big Wall - Praha 9 - Vysočany
Lezecké centrum SmíchOFF - Praha 5
V 16 - Plzeň

Prodejny
Rock Point Plzeň Americká - Plzeň
Outdoor Centrum Rock Point Poříčí - Praha 1
Outdoor Centrum Rock Point Perštýn - Praha 1

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Školení správců skal a prvovýstupců 2014

kterak správně osadit jištění

smallV Lužických horách 29.3. a v Českém krasu 26.4. se uskuteční školení správců skal.

Školení správců skal se konalo dříve zpravidla na Škrovádě, dle potřeby pak v dalších oblastech, např. také v Labáku. Po několikaleté přestávce se v ČR opět zvýšil počet neproškolených správců a letos byli tedy již v předstihu předsedové všech oblastních vrcholových komisí ČHS obesláni s nabídkou dvou termínů, které vznikly na základě poptávky po školení zejména v OVK Jizerskolužické a v OVK pro Prahu a Střední Čechy.

Obě akce jsou určeny pro správce skal a prvovýstupce, kteří proškolení nebyli, nebo si chtějí osvěžit informace. V nabídce jsou dva různé termíny a dvě lokality.


Lužické hory
sobota 29.3.2014 na Horním Sedle u Hrádku nad Nisou
sraz ve 13:00 u Smrtky (dopoledne probíhá zasedání OVK)
kontakt: předseda OVK Roman Živný, 604230672, horoz(z)email.cz
- do večera, bez chalupy

Český Kras
sobota 26.4.2014 v Srbsku na Alkazaru
sraz u Homole v 10:30 (Pravý amfiteátr)
kontakt: místopředseda OVK Martin Tučka, 604870268, martan.kladno(z)seznam.cz

Pokud plánujete účast, můžete se předběžně hlásit na výše uvedených kontaktech, což se hodí i pro upřesnění v případě nepřízně počasí.

Školit budou Vladimír Ťéša Těšitel a Vladimír Vlk Wolf.
Případné další termíny se budou plánovat dle požadavků předsedů jednotlivých OVK k předsedovi CVK (aktuálně Karel Berndt).

Marťan   [úpravy] 16:35 25.03.2014Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Srbsko20:16:42 25.03.2014
Rád bych jízlivě poznamenal, že na podzim na Srbsku proběhla v tichosti opět naprosto zbytečná skalní brigáda, kdy lze hovořit o plýtvání prostředky ČHS, všiml jsem si toho při únorové návštěvě, příklady za vše: Listopadová - nový bh v plotně cca. 0,5m od nejtu, který je v pohodě, dále řetěz na konci první délky Listopadové, jsou tam dva kruhy, ten borhák navíc tam musel, co? Mikulášká: u sl. kruhu bh a řetěz. Proboha proč? opravdu na Srbsko patří řetězy(hodí se to tam) a bh, tam kde nejsou potřeba. Nejsem příznivcem konspiračních teorii, ale mám pocit, že pře/dojišťovány jsou linie kam se snadno slaní, ale kde to není tolik potřeba a vice versa.
Závěrem: Neškolte se jak vrtat, ale taky proč a kdy a kdy se na to vykašlat.
Z vývoje v posledních letech na Srbsku je mi špatně, ztrácím ty poslední zbytky důvěry v ČHS a jako deset let platící člen mám čím dál tím víc chuť se na to vykašlat, protože tohle podporovat nehodlám. Svatej teplákovej démon, má sice svérázný názory, ale dvakrát měří, jednou vrtá a nezkurvil toho tolik co oficiální zástupci ČHS.
PS: to bude zase rozvrtanej Domeček? To bude zase Freudiáda nikdy jsem na ty falický symboly nevěřil, ale ta vrtačka se nabízí...
k.odpovědět 
 Re: Srbsko20:35:32 25.03.2014
A proc se Pepino nepodepises svym jmenem?
Kajdaodpovědět 
  Re: Srbsko09:13:28 26.03.2014
Podívej se, nemusí to být Pepíno a my zpětnou vazbu potřebujeme, dobře že to napsal.
 martanodpovědět 
 Re: Srbsko22:17:06 25.03.2014
Kdyz jsou za kazdy prejisteni prachy, to se to vrta kde se da. To pak jde rozum stranou.
Radekodpovědět 
  Re: Srbsko09:14:18 26.03.2014
Hele rozumbrado, kluci se to snaží dělat s citem, někdy pojď s námi, můžeš se podívat ;)
 martanodpovědět 
   Re: Srbsko10:18:31 26.03.2014
Ale abych si to ujasnil, když tam tloukli mosaznou cedulku s názvem cesty, tak se jim citu zrovna nedostávalo?

Stejně tak by mě zajímalo, jestli maji opravdu dost citu pro to, co je pevnej šutr, protože celý okolí novýho borháku nad 1.sk Hřbitovní varianty (na Vlastě) duní jako tympány.
A. Kládaodpovědět 
    Re: Srbsko10:29:54 26.03.2014
Víš vůbec, kdo to byl Panáček a kteří místní prvovýstupci tu cestu dělali? ;)
Díky za tip na špatné jištění.
 martanodpovědět 
   Re: Srbsko05:29:00 28.03.2014
Ok ja te beru za slovo jo? Ukazu ti blbosti nejen na srbarne, jo?
hahaodpovědět 
    Re: Srbsko11:56:37 28.03.2014
Dobrá.
 martanodpovědět 
   Re: Srbsko10:51:47 01.04.2014
Nemusím chodit s Vámi, stačí když přijdu po Vás a vidím potopu, tyhle řeči: "To dělají s citem..." Jen oni poznají, jaká ta skála je a co potřebuje..." Si prosím tě nech, na Srbsku nepoznali vůbec nic.
k.odpovědět 
 Re: Srbsko06:55:29 26.03.2014
Souhlasim s k. a taky vim, ze to neni Pepino.

Fakt je jeden - s povdekem vzpominam na obdobi, kdy na Srbsku vladnul teplakovy demon. Muzeme se bavit o milionu chyb, skutecnost je vsak takova, ze v te dobe ta oblast vlastne mela spravce.
Nevzpominam si na zmeny, ktere by necitlive ovlivnovaly charakter stavajicich cest. Hrrr na me, ale prosim bez kauzy Tomaskac ...

Pro srovnani: retez (odstranen, zamazly diry tam vsak furt jsou) do Umrtniho listu, ktery se dal cvakat jeste pred prelezenim posledniho boulderu nebo "cesty" typu Gnu's not Unix ci borhak v Radosti umistenej do vcelku kritickyho chytu ...

Obtizne se mi respektuji nazory, ze "rakoviny" na Srbsku se maji urezat, jelikoz si to preci kazdy ma provazovat, stejne jako s usmevem vzpominam na svatou valku s "cernou statikou" v Cervenych previsech. Ze?

Je mi vcelku fuk, kdyz se rozvrta nejakej kvak v rosti. Srbsko se vsemi svymi nedostatky je oblast s historii, kterou stoji za to respektovat.

Chapu. Je to dobrovolny a ve volnym case a vsichni jenom nadavate a kolik si to toho navrtal ty, protoze ja dve miliardy borhaku, takze jako radsi nic nerikej, protoze ja vrtam pro lidi ...

Skolit jak vrtat? urcite, hlavne ale s mirou.
J. Kladaodpovědět 
  Re: Srbsko09:23:13 26.03.2014
Hele Klado, máš na to určitej úhel pohledu, to je nesporně vidět a prostě je třeba si plivnout. Důležitý je chyby napravovat a to děláme, jsem rád, že jsi si toho všimnul. Na druhou stranu jsi zapomněl zmínit, že po Pepovi zůstal (kromě té dobré práce, za kterou mu děkuju i já) mimo jiné rastr různých šroubů a kotev ze železářství v Červených převisech, nejsou to cesty, jen hromada železa ve skále v liniích, které asi nevyleze ani AO a to je víc nyní zbytečného železa ve skále než tam občas chybně dali správci z OVK. Ano přes spoustu práce zůstalo po Pepovi mnoho nedodělaných věcí a nepořádku. Zapomněli jsme také zmínit, že Pepovi nevadí dělat cesty v zákazu, ale vadímu když by to dělal někdo jiný.
Ono se budeš divit, ale na takovém školení správců (a nejen tam) se učí i kam jištění dávat.
Demagogickej argument kdo kolik toho navrtal si laskavě odpusť, o to tady vůbec nejde.
Pokud máš problémy s jištěním, přestaň prosím čpět síru a dej mi konkrétní věci, které se mají řešit. Dík.
 martanodpovědět 
   Re: Srbsko04:50:38 29.03.2014
Martane,
1. dve miliardy borhaku a vrtani pro lidi byl vtip alias humor alias nadsazka. Uvedeno v ocekavani argumentu:"A kolik si toho navrtal Ty, ze kritizujes?"
Snad tohle cestne prohlaseni staci, abych te presvedcil ze s nejedna o demagogii.
2. jiz nekolik let sleduji na tomhle webu Tve nazory na spravovani oblasti Srbsko zejmena v sektorech Stitek>Pupek, nyni jsem si vskutku peclive prosel veskerou Tvou argumentaci pod timto clankem a stale mi neni jasne nasledujici -
Kdo je na Srbsku spravcem skal? Kdyby to nahodou nebyla jedna osoba, kdo jsou ti "kluci" pro jednotlive sektory?
prohlasuji - myslim to vazne, zadny vtip alias humor alias nadsazka. Diky za reakci, myslim, ze nejsem sam koho to zajima.
3. Co si myslis o nazoru, ktery dole vyjadril Bida, ze prejistovat/spravovat by meli lide, kteri konkretni obtiznost lezou a jeste vice treba i konkretni cestu dobre znaji, vcetne jeji historie?

PS: moje spolulezkyne, kterou jsem sehnal na inzerat, je porad ta nejprimovejsi holka pod Sluncem, posloucha moje vtipy ... a celkove proste cupr nam to klape ...

J. Kladaodpovědět 
    Re: Srbsko14:30:57 31.03.2014
Pod většinou skal na Srbsku je správce Jiří Dědek Rozmajzl, to si můžeš najít. V poslední době přejistil nějaké cesty které by Tě mohly zajímat Ondra Běhal, který zapisuje údržbu i na sklaní oblasti. Předpokládám, že odpověď na trojku je jasná ;)
 martanodpovědět 
     Re: Srbsko04:13:24 02.04.2014
Martane. Diky.
Dve otazky - vazne minene - zadny humory v pozadi ...
1. nize pises, ze "svita" ... jak tomu lze rozumet?
2. jaky je Tvuj nazor na cestu Gnu´s not Unix?


J. Kladaodpovědět 
  Re: Srbsko15:43:49 26.03.2014
Jak to vlastně v Srbsku "historicky" brát? Před dekádama tam byly slyšet jen strojní vrtačky, těžební stroje a byly tam i vlakové vlečky, bez toho všeho by vlastně celá lezecká oblast (mimo snad Jána) nebyla. Ještě v průvodcích ze 70. let ani vlastně Alkazár nebyl resp. na Matterhorn vedly 2 cesty, na Vlastinu stěnu 9 ... a kdo dnes ví, co je Šanův kout. : - ) a vzpomínám si na nějaký příběh, jak v otevřených štolách Alkazáru byl volně uložen radioaktivní materiál. Dneska je to CHKO.
Taky mě štve, že u domečku si navrtal "kdosi" dříky jen pro slack line, ale taky sem to Marťanovi zavolal/napsal. Posílám pryč se skal každého, kdo prasí bh, vadí mi intenzivní nacvičování na měkkých materiálech jako je vápno a písek .. Je to všechno o společenské odpovědnosti jednotlivce. Ale k tématu: jsem rád, že ČHS pořádá taková školení, jsou totiž potřeba viz. http://www.lezec.cz/clanky.php?key=11098
Uzlařodpovědět 
   Vtačky a sbíječky 10:11:47 27.03.2014
Já osobně bych místo vrtaček vzal sbíječky nebo se zkusil domluvit na odstřelu a ubral bych v lomu ze stěn prvních půl metru. Po dvou letech by stavební práce nebyly poznat a oblast by lezecky zase byla jak nová, na 20-30 let dostačující. Šikovný střelmistr by tam nadělal rajbasy, kolmice i převisy podle potřeby a hned máme jednu z nej lezeckých oblastí.
odpovědět 
    Re: Vtačky a sbíječky 11:57:45 28.03.2014
Podobně utopické názory jsou fajn, pak se ale divím proč řešíme kolik je ve skále jištění a kde :)
 martanodpovědět 
   Re: Srbsko04:19:52 29.03.2014
Co je historie?

1. ze se nekde souvisle leze pres 60-70 let
2. ze v danem miste cesty delaly a lezli lide, kteri neco znamenali
3. ze se nektery z tech skal jmenuji po lidech, kteri v tomhle sportu neco znamenali
4. ze mnohe z tech cest byly na svou dobu velmi hodnotne prustupy.
6. taky to znamena v miste potkavat lezce, ktere lze respektovat sportovne, ale take proto, ze respektuji ty co tam lezli pred nimi a nemaji potrebu menit necitlivymi zasahy charakter cest jenom protoze to neni napsany na nejakym webu nebo protoze zrovna maji vrtacku.

Co je antihistorie?

1. myslet si, ze v sektorech Stitek, Vlastina, Blazina a Pupek jsou logicke smery, ktere jiz drive nekdo neprelezl.
2. nova jisteni osadit tak, ze ulehcuji nebo zasadne interferuji s drive lezenymi smery - cesta Gnu´s not Unix, odstraneny retez na konci cesty Umrtni list, presouvany borhak v ceste Radost, nova jisteni v ceste Listopadova(viz. nize)
3. umistovat dalsi borhaky a retezy doprostred stavajicich cest, kde byly dobiraci kruhy (napr. Blazina u stromku nebo Vlastina stena)
4. tvrdit, ze retezy/slanaky se maji davat stranou pro zvyseni rizika pendlu





J. Kladaodpovědět 
   Re: Srbsko15:02:01 31.03.2014
"jen pro slackline" ??? Tak to zase prrr, tak je to spis spravne! Me by v roli lezce spis vadilo, kdyby zatezovali v nevhodnem smeru fixni jisteni navrtane lezci urcene pro lezeni. A jeslti tak cinit smi nebo ne, bych nechal na jednani mezi CAS (Ceska Asociace Slackline) a CHKO. Lezci pro sve honeni ega vrtat a uzivat skaly smi a slaclineri ne? Klasickej priklad ceske zaprdenosti.
r0binodpovědět 
  Re: Srbsko05:33:41 28.03.2014
Ja vrtam pro lidi...hele nechte toho moc s tim nezonglujte, Husak a komancove taky rikali..delame to pro lidi a pak jak to dopadlo, ze? ps: musi kazdej vrtat? Nemela by prejistovat skupina spravcu oblasti nebo tak nejak? Nebo kdokoliv a anarchie?
hahaodpovědět 
 Re: Srbsko09:12:54 26.03.2014
Díky k. za podněty, Srbsko v podstatě dlouhé roky nikdo ani správcovat nechtěl, protože řekněme si na rovinu, kdo má ty kecy poslouchat, akždý by chtěl něco jiného a nikdo nepomůže. Ale ano, máš pravdu, je to potřeba dělat pořádně a chce to persónu. Už to řešíme a svítá. S tím citlivým přejišťováním ne za každou cenu máš pravdu, Český kras i samotné Srbsko je tak velké, že tam působí víc členů OVK s různými názory a stále ho nemáme "hotové". Každopádně se to snažím usměrňovat, aby to kluci zbytečně nedodávali a osobně jsem vyřezal ze skály spoustu starého šrotu. Podívej se k cestám na SO, údržba by tam měla být zapsaná. Případně mi napiš které "dojištění" vidíš jako problémové.
Řetězy na Srbsko patří (už jsou tam většinou roky, nejsou zdola vidět a postupně dostávají patinu), je to vápencová sportovní oblast s delšími cestami a štandy na konci cest jsou standard. Navíc většina lezců prasí a to se týká i místních nebo těch nejlepších a slaňáky hoblujou minimálně že se přes ně nechávají natvrdo spouštět po převázání. Takže v tomto s Tvým názorem nesouhlasím.
 martanodpovědět 
 Listopadová direkt10:28:30 26.03.2014
Aby jsme si to ujasnili, nejde náhodou o aktuální dojištění (PRVOVÝSTUPCI) starého projektu, navíc se souhlasem autora cesty?
www.lezec.cz/cesta.php?key=99003
Hele, cepuju kluky, aby napřed přemýšleli, ke své práci se přihlásili a byli za ní zodpovědní, případně si chyby opravili. Takže bych si to rád vyjasnil, jak je ta naše OVK špatná a vlastně celý ten ČHS. A chci vědět jaké máme skóre:)
10 nebo kolik borháků ze stovek a tisíců špatně nebo 200 kusů zbytečného železa v Červených převisech ;)
Beru to s humorem ale osobně. Ať se někam hneme ;)
 martanodpovědět 
  Re: Listopadová direkt18:08:17 27.03.2014
Dojištění varianty Listopadové se souhlasem prvovýstupce neproběhlo, pouze mu to bylo zpětně oznámeno. Dojišťovatelé předem nevěděli o tom, že směr byl již v minulosti přelezen, neb to nebylo nikde ofiko zaznamenáno a dělali provovýstup, nicméně existovali někteří srbští lezci, kteří o variantě věděli, ale nelezli z důvodu jištění. Varianta byla opakovaně nenacvičeně odspodu vylezena nástupem přes Listopadovou a cvaknutím " ala schwebe" 1.nýtu od Svátku funebráků pro zajištění direkt varianty plotnou přes přílepek - klíčové místo je však již relativně vysoko diagonálně vlevo nad tímto nýtem a hrozí delší pád do kyvadla a navíc je potom nutné dolézt dále ke kruhu Listopadové. Prvovýstupce takové pády do kyvadla absolovoval z pod klíčového kroku. Předpokládám, že nově dodaný nýt morálovou stránku řeší svým umístěním přímo do klíčového kroku.
SARodpovědět 
   Re: Listopadová direkt12:02:36 28.03.2014
K tomu mám jen jednu poznámku. Je to úplně nejlepší stav, něco vylézt, nikam to nezaznamenat a pak hlídat, jestli do toho někdo nevleze a můžeme ho za to pořádně zkartáčovat? Na druhou stranu uznávám, že dnes se "lezou" věci, které by se dříve nelezly či bylo stydno je zaznamenávat.
 martanodpovědět 
 Re: Srbsko05:27:42 28.03.2014
To vis, vyvoj nezastavis, a vubec, nemel do toho, kdyz tomu vubec nerozumis! Dneska je lezeni zcela jinde, vis? Je nutno vse tak nejak ulehcit, jde uz jen a jen o ty svaly a silu, vis? Protoze pochop to konecne...o vikendu si chteji vykonostni lezouni z kanclu zalest, no a od pondelka zas musej byt fit a ne podstupovat nejaka rizika a tak dal a tak dal:-)) Jo jo, zlate stare casy...dneska si zavrta kde kdo, mame svobodu, tak si kazdej dela co chce, proste takova lidodemo cochcarna.
hahaodpovědět 

 kde tam chcete školně vrtat07:32:02 26.03.2014
na těch obrvégrech? nevím o žádném "bezcenném" šutru pod skalama, nejbližší takový je někde v rynoltické pískovně...
Lukas B.odpovědět 
 Re: kde tam chcete školně vrtat10:58:12 26.03.2014
Podle informací z OVK se zkušebně dojistí Přímá jižní na Smrtku, borháky budou po 2-3 metrech, sem tam prokládané nýty.
Kalomelodpovědět 
  Re: kde tam chcete školně vrtat11:17:53 26.03.2014
hahaha. z toho je vopravdu nepodezírám. nicméně by mě poněkud nasrali školícím vrtáním do šutrů co se válí pod skalama (nebo na tzv. cvičnou, kde byl historicky kruh na chytání pneumatiky, ke kterému když se natraverzuje, tak to pár metrů pokračuje jako pěkný rajbásek), protože, málo platný, voka vidíme někdy zatraceně rádi, ale venkoncem jsou hnusný.
Lukas B.odpovědět 

 Taky si přisadím16:06:53 26.03.2014
Srbsko:
- řetězy se mi nelíbí, mě stačí hák s majlonkou a je to i levnější
- smyčky - buď je musí někdo pravidelně měnit, nebo prostě vyřezat ty staré, aby se tam vešla nová, mě je to fuk. Starou smyčku jsem už přetrhl a není to nic příjemného.
- Marťana často nechápu, no je z Marsu, ale souhlasím s ním ohledně šrotu od Sulkeho v Červených převisech, co ale s tím? Navrhuji úplně vyndat a nechat to na někom, komu funguje hlava aspoň trochu normálněji
- Srbsko se sype a co teď s tím? Sanovat? Shodit? Mobilis in mobili a Obyčejní lidé duní dost a ty bloky nejsou zrovna malé.
- na závěr jedna poznámka - jakékoli dojišťování a vrtání by měl dělat lezec, kterou danou obtížnost běžně leze a s citem pro věc a místní historii. Pokud pro to nemá vlohy, měl by se napřed zeptat někoho fundovanějšího, stejně jako se zeptat autorů cesty a cca dalších 5 místních lidí. Samozvaných správců, kteří si na Srbsku dělali, co chtěli, už bylo dost.
Bídaodpovědět 
 Červené převisy17:11:53 26.03.2014
Co s tím? :)
Je to lezecky velmi zajímavá lokalita cca od obtížnosti od 8 výš, s unikátními převisy, i když je skála místy z lámavých kostiček a ne každý lezec to považuje za vápencovou hitparádu. Podařilo se nám už konečně sehnat několik lezců, kteří se to tam snaží znovu postupně rozhýbat.
Jak máme stanovené v povolení od ochranářů, "cesty" jsou na hraně zřetelně zakončené slaněním, aby se zamezilo pobíhání v kytičkách nad trávou a navíc se tam nahoře válí i dost kamení.
Co se týče postupového jištění, prázdné dříky jsou letos postupně doplňované plaketami z rozpočtu OVK a kluci zkusí nejdřív některé směry přelézt a snad se postupně najdou i další lezci. Určitě by jsme to neradi celé uřezávali a vytloukali, aby se tam poté zase něco vrtalo. Ono zase na druhou stranu určitou logičnost ty linie mají a Pepa nějaké zkušenosti s lepením má, i když některé kousky co jsou tam, vypadají podivně a některé linie jako sci-fi.
Dobrá zpráva je, že už by to postupně mělo jít lézt.
Pokud by snad někomu šlo o "první přelez a pojmenování linie", tak předám kontakt, spíš by šlo asi o evidenci, než že by tam byl nával, spíš si tam pak lidi chtějí jít už konečně zalézt do "hotového". Ono i s tím "autorstvím" je to tu taková podivná situace;) Naše snaha, je mít (nejen) na Srbsku ke každé skále člověka, který bude vědět, co se tam děje a proč, bude tam problémy postupně řešit a vydrží to dělat několik let a ano, poleze tu obtížnost a bude v kontaktu s místními lezci případně prvovýstupci.
martanodpovědět 
  Re: Červené převisy17:29:24 26.03.2014
"Kluci" znamená kdo Marťane.Kdo bude kosit "teplákovy" cesty v Červených převisech? Fakt bez urážky. A osobně si myslím,že třeba Alkazar by se vyplatil dojistit totálne na max. Uzlař neuzlař, vždy´t je to Klettergarten nééé? :)
Rodpovědět 
   Re: Červené převisy, Alkazar17:57:13 26.03.2014
Nečekal jsem to tak rychle :) Hele a proč to sem mám psát, aby si tady pak přečetli nějakou "chválu"? Nepřijde mi to šťastné řešení. Každý tam mohl a může přijít a zkusit štěstí, někde je to o tom, dát si tam první plaketu, někde je to pracnější ;)
Alkazar. Spousta cest je po dvaceti-třiceti letech lezení oklouzaných, a pětky nejsou pro pětkové lezce, ale Moraváci by se nám asi vysmáli s klouzavým vápnem. Ano i letos v únoru jsem se divil, že i po zimě je to hrozný mejdlo, ale nevyřeší se to tím, že se jištění přidá na max. I zde postupně a s citem. Ono sice Alkazar není písek a v cestách už nejsou jen 1-2 jištění, ale i tak jsou vzdálenosti většinou morálové ve všech stupních a zvlášťě u lehčích cest. Řešení je chodit lézt cesty i do jiných částí lomu. Přibylo kupodivu i několik novějších linek, které jsou v tolerovatelné vzdálenosti od ostatních cest a hlavně probůh nabízí ten kýžený vápenec neojetý.
Někteří prvovýstupci jsou proti dojištění, ale naopak třeba Petr Anelt chce své linie dojistit, ať je co lézt. Takže i tady můžu potěšit, Alkazar má ještě rezervy, zvláště nahoře a postupně nabídnedalší lezení.
Co se nám dál povedlo v Alkazaru, hlavně Levá spodní etáž, konečně jsme postupně vyřezali všechen starý šrot a vyměnili nejstarší kroužky v cestách. Alespoň jeden sektor už je konečně "hotovej komplet".
Co se mi tedy ještě nelíbí, jsou dolezy některých linií do stran (řetěz je jen na každé druhé - třetí cestě), takže zkusíme njak logicky zpětně napřímit ty dolezy, a budou končit nejspíš hákem s maillonou. Prostě to pořád nekončí, ale chceme mít už některé sektory opravdu na čisto :)
 martanodpovědět 
    Re: Červené převisy, Alkazar21:51:39 26.03.2014
Ne, dávat do příma ne. Už teď tam visej na špagátech rybáři a jakmile strčíš hák a majlonu nad každou linii, tak to bude jen horší. Proč mít oklouzané cesty jen proto, že to oklouzává neschopný rádobylezec. Průměrnej skalkař buď dobere druholezce nebo si při slanění zaběhne nějakej ten metřík vedle, v tom Alkazáru to fakt není problém. Naopak to chce strkat slanění stranou tak, aby se rybáři posrali strachy z kyvadla.
Uzlařodpovědět 
     Re: Alkazar09:37:33 27.03.2014
...ono se tenkrát šetřilo řetězama esteticky nebo kvůli množství co já vím, ale opravdu je tam několik cest, které se dolézají šejdrem úplně nesmyslně. Uživatele asi nepředěláme, možná se někdo časem od takové zábavy dostane "dál", ale asi je zbytečné, aby jsme si házeli klacky pod nohy Petře, ukážu Ti jiné skály, kde budeš mít klid ;)
 martanodpovědět 
      Re: Alkazar05:49:52 28.03.2014
No jo, ale aby pri slunem pocasi neprisel clovek o zrak kdyz se podiva nahoru a tam se to bude trpitit retezama jako vanocni stromecek, martane:-) Takze kdyz uz, tak myslete i trochu na etiku,a nejen na sport.. jo?:-)
hahaodpovědět 
     Alkazar10:48:40 27.03.2014
Záměrně dávat slanění stranou tak, aby se v lezeckém parku kdokoli posral strachy z kyvadla mi přijde jako absolutní nesmysl.
bejbsodpovědět 
      Re: Alkazar11:21:23 27.03.2014
Noo, taky se podívej kdo to navrhuje.
A. Kladaodpovědět 
       Re: Alkazar07:41:56 28.03.2014
Tak to je přesná trefa. Uzlař je slušně řečeno špatný lezec a špičkový teoretik.A Ha Ha? To je jen debil.Obrázek o obou si každý jistě už udělal.Stačí sem občas zabrousit.
odpovědět 
        Re: Alkazar09:09:14 28.03.2014
Nevím, jestli znáte nějakého lezce, který je normální, ale nadávat si nemusíme. Dejme tomu klasický nebo sportovní názory a postoje může mít lezec jakéhokoliv stupně obtížnosti.
martanodpovědět 
         Re: Alkazar09:53:18 28.03.2014
Hodně lidí ze špičky, za sebe bych spíše řekl že valná většina, a to jak republikové tak světové, mají celkem rozumné nápady a jsou obecně považováni za normální. Nenormální jsou většinou pouze jejich výkony. A zaplať bůh za ně. Za nenormální exoty a paka považuji hlavně lidi jako je Uzlař, co má držku plnou Pita Schuberta a slaňáky by pálil tak, aby si ,když u něj upadneš (z jakéhokoliv důvodu) padal do pendlu. Jenom aby nikdo náhodou nemohl rybařit a oklouzávat už asi 15 let oklouzanej lom. Co ale vlastně chtít po někom,kdo si v deníčku 4+ přepíše na 3+. Osobně je mi fuk co tam píše, to jen tak pro formát toho, co je vlastně jako lezec zač.Že on zrovna netvoří tu nejtěžší historii lezení. A to ani svými přelezy. Kecá ale statečně ke všemu co se lezení týká. A Ha ha? Ten je nejspíš podobnej příběh (vzpomínám na jeho posuzování cyklostezky v Srbsku zde), jen vystajlovanej žvatláním o bolševikovi, o tom jak to všichni vlastně kurví v rudých stopách. Směšný. Zdatní komentátoři všeho a méně zdatní lezci. A je fuk kde. Jestli na sportovkách, písku v horách nebo na stěně. Lidi jako oni lezou houby všude ,ale řeší všechno. Úsměvné. To že tu ty píšeš? Máš to v popisu práce.Něco mi neštimuje, ale tak už to chodí. A co se týče tvojí práce ve skalách Marťane? Dobrý,nestěžoval jsem si.
odpovědět 
        Re: Alkazar06:30:36 01.04.2014
A kreten se projevil, pac "inteligentni" lezec, je jen 15+frencouzke stupnice co? Ty si z tech cisel volako zmeteny ne?:-)) Mas v hlave taky neco jineho, nezli svych 5minut slavy?:-))
hahaodpovědět 
         Re: Alkazar09:29:15 01.04.2014
Ale ty náš Ha ho. Být tu soutěž o obecního blba měl by si zlatou. Napiš nám zase něco o bolševikovi. Jasně že o tom, kdo vyleze 15+ se bude psát. A je fuk,jestli po vlastním,nebo s nejtama po metru. Ty si jenom kašpárek co tu mele lejna a šperkuje to "znalostí bolševika". A víš, že Ti co o něm nejvíc melou (tak jako ty) byli většinou ti největší?
odpovědět 
      Re: Alkazar14:36:24 28.03.2014
Bejbs: Já sem myslel, že většina pochopí ... Druholezec vybírající postupové jistící body nikdy nepůjde do takového kyvadla jako ten, kdo má lano strčený jen shora a bez pres. Bohužel to protažené lano a vybrané jištění se vyskytuje. Tonení problém štandu pár metrů vedle, to je dost často premisa nedolezení nebo jiné neschopnosti u lezce či jističe. Nemají v takové cestě co dělat, a na obtížnosti nezáleží. Rybaření není lezení. A traverz? Proč mě, jako softmoverovi, traverz pár metrů vedle nevadí a ostatním "boryšům" zde ano? No sem zvědav, u mého posledního prváče, kde před dolezem hrozí asi pád následovaný cca 12m kyvadlem. Fenomén rybářů a lezčíků s těží lezoucí 5 či 7 a sedících v cestě o dvě čísla vyšší znamená, že ze všech takových oblastí bude Moravský kras .... Dobrá myšlenka ČHS s dotovanými a standardizovanými jistící prostředky by neměla vést k tomu, aby se ze skal stalo železářství a umožňovalo se tam plácat každýmu jako na feratě. Stučně řečno "Nechme něco dalším generacím".
Uzlařodpovědět 
       Re: Alkazar18:52:49 28.03.2014
A co tím MK chtěl básník říci, to by mě zajímalo.
Vlkodpovědět 
       Re: Alkazar19:07:27 28.03.2014
Petře Melichare
Jen by mě zajímalo,jestli si vůbec byl lézt Moravském krase?Možná jsem to tvém deníčku na lezci přehlédl.Jinak si si fakt velký odborník na lezení?!?
Jeník Pletichaodpovědět 
        Re: Alkazar06:32:31 01.04.2014
Jeniku, vsiml sis, jak ty leta skurvene utikaj?:-))Cus a at ti to dlouho leze.
hahaodpovědět 
       Re: Alkazar10:46:15 31.03.2014
Myslím, že jsem dobře pochopil úmysl umístit slaňáky bokem, bez ohledu na logiku linie cesty, aby se ten, kdo leze na TR co možná nejvíc posral strachy. Já jsem záměrně napsal KDOKOLI, protože na alkazarské leštěnce se klidně může posrat strachy i prvolezec, který zrovna obtížnost lezené cesty neleze běžně. A od posledního háku před slaňákem snad hází kyvadlo (to nejnepříjemnější) topropák stejně jako ten, kterej je dobíranej seshora? Závěr – úmyslně zvyšovat riziko pádu v sektoru, který je (má být) prvním „lezeckým parkem“ v ČR, je, opakuji, nesmysl.

Jištění v cestě by mělo být umístěno tak, aby sledovalo logickou linii cesty, dalo se rozumně cvakat, nejlépe z „odpočinkových míst“, apod. To samé by mělo platit pro slaňák. Už jen to, že ho někdo nedá logicky do linie, je prasárna, natož s úmyslem ostatní vycukat.

Co Tě žere na rybaření v Alkazaru? Vhodnější oblast si pro to ani nedokážu představit. Na písku je to něco jinýho...
bejbsodpovědět 
        Re: Alkazar13:24:11 31.03.2014
OK. Rozumím. Z hlediska bezpečnosti prvolezce, druholezce jsem rozhodně pro umisťovat jištění i slaňáky do logických linií a vzdáleností.
Jak ale ochránit skály? Majlony snad zvyšují šanci na trvanlitost fixního jištění. Co ale ničení skály při vedením lana u TR a spouštění? A co krtkařením těch leoucích na TR? Jak totiž jinak nazvat "styl" kdy hrabou rukama a nohama ve snaze se uchytit. Takže o to mi jde. Tento jev se týká celých oblastí a cest všch obtížností, u nás i za hranicemi. Jak to vyřešit, když viditelně celospolečenská odpovědnost nefunguje? Potom mě už napadá jen to co jsem napsal nebo ještě větší extrém http://www.lezec.cz/cesta.php?key=716
Uzlařodpovědět 
         Re: Alkazar13:53:23 31.03.2014
Uzlaři, ty jsi normální pako. Nechceš se napřed trochu zamyslet? Je spousta míst, i na písku, kde se leze TR a poškození skály tam není žádné, nebo naprosto minimální, než když se dobírá na vrcholu. Z toho plyne, že když opustíme romantické představy o dobírání na vrcholu a umístíme slaňák vhodně o kus níže, eliminujeme tím tření lana o skálu. Navíc stoupne-li si jistič dál o skály, tření lana se ještě zmenší. Nějaký kecy o celospolečenském zájmu si nech pro někoho jiného. To bys totiž nesměl lézt vůbec, protože lezením poškozuješ skály prakticky vždy, navíc ty tady čvaňháš něco, čím je poškozuješ ještě víc. Možná kdybys trochu přitvrdil v obtížnosti, poznal bys na Srbsku, jak rychle si příroda bere vše zpět. Mnoho cest na Vlastině, Blážině a Pupku opět působením dešťů zmatnělo a místy člověk narazí na téměř horské vápno. Jenže ty mi připadáš jako nějaká přemoudřelá rychlokvaška z horoškoly, co místo, aby pořádně makala, tak si hledá realizaci v etických pseudootázkách. No, nejsi v tom sám, takových "lezců" bohužel pořád přibývá, naštěstí jen v Alkazaru, a vepředu je klid :-D
Bídaodpovědět 
     Re: Červené převisy, Alkazar13:56:41 31.03.2014
Uzlař strikes back! Tentokrát jsme čekali déle opětt o stojí za to! Díky!
Janodpovědět 
    Re: Červené převisy14:28:25 31.03.2014
Trocha aktualizace, v levé části Červených převisů, tj. vlevo od Červené spáry, která prý ve skutečnosti není Červenou spárou :-) , je několik cest v osmém a devátém stupni s kultivovaným jištěním a od pohledu moc pěknou kompaktní skálou. Něco už dopsal Ivoš do databáze. Včera tam visel Petr Resch v něčem, o čemž říkal, že to asi devět nebude. Jen tak dál.
Bídaodpovědět 
     Re: Červené převisy14:32:13 31.03.2014
Opravuji, zapsal sám Petr Resch, Ivoš přelézal a komentoval.
Bídaodpovědět 
 Re: Taky si přisadím05:42:25 28.03.2014
Jeste ze jsem si v tech dunivejch blokach zalezl, no a ted at se snima deje co chce, jen doufam ze nepujdou dolu ve chvili kdy tam nekdo bude nalezlej, ostatne totez jako jinej blok...myslim ze pres nej vedou funebraci . Jako to je asi normal ne? Ze neco jednou skonci, sesype se nebo tak podobne. Co s tim delat jako? To je jako chtit zastavit cas:-)
hahaodpovědět 

 Řetězy17:30:12 26.03.2014
Řetězy jsou zpravidla umisťovány tam, kde je hoší skála (ono to mnohdy pozná jen ten správce/prvovýstupce s kladivem, po čem vlastně lezeme a jak co duní), nebo končí vícero cest, je to zdvojení jediného jištění pro dobírání nebo slanění. Někde je jen maillona (jsou to takové ty oválné erární karabiny, které se utahují klíčem a pokud je lezci prošoupou, nemusí se při výměně vrtat do skály další díra).
Za sebe můžu říct, že bych si mnohdy přál, aby ty řetězy svítily méně, ale u delších cest to takový problém nebývá. Zatím fasujeme v různých délkách "stříbrné" nebo "zlaté" nerez, taková ta hnědá barva borháků by jim slušela lépe, naštěstí občas řetězy dostávají jakýsi bílošedý povlak dokonce už i při dobrém skladování v suchu a nelesknou se tolik.
Tu a tam se nám na některých skalách začínají řetězy i maillony "ztrácet", občas i tam, kde je záhodno pohybovat se na laně!? Takže je opět začínáme lepit lepidlem na kov, tam kde zalepené nejsou. Bohužel na některých skalkách maillony nemůžou být vůbec, zvlášť když je nahoru snadný přístup, tak prosím šetřete ty slaňáky (a poslední háky). Pokud by jste někoho zahlédli při manipulaci s vrcholovým jištěním, tak se alespoň zkuste poptat, kdo to je a co tam činí, díky.
 martanodpovědět 
 Re: Řetězy19:49:04 26.03.2014
Přes 20 let mi na Srbsku řetězy nechyběly a nevím, proč bych to měl měnit... Ve šrotu nemá co dělat jakékoli jištění. Marťane, tady píšeš, jako bys tomu rozuměl, ale co vím, tak praxe ve skalách často pokulhává. Jo a taky bych chtěl vědět, kdo poleze to v těch Červených převisech, pár kapacit už tam bylo a nikoho to zvlášť nechytlo. Já myslím, že je to hodně špatný precedens, který už by se neměl opakovat. Někdo rozvrtá skálu, na kterou nemá, použije všechno možné, nedodělá to a teď jsou s tím jen problémy.
Bídaodpovědět 
  ..převisy09:29:23 27.03.2014
O tom, že vznik ČP (a nemyslím jako geologický) je špatným precedentem netřeba více diskutovat. Za sebe ale určitě děkuji klukům za práci na jejich zprovoznění, když už tu něco takového máme a je to (nakonec) povolené. S chutí bych přidal taky ruku k dílu, ale zrovna letos to asi neklapne :-) Na Srbsku jsem rád za každou novou linku a tohle je sektor! Byl jsem tam asi dvakrát, dole hrozná špína, hromada kozích bobků, skála zaprášená a lámavá, UFO cesty. Pokud si ale tu práci dáme, třeba něco z toho půjde nakonec vylézt. La capella byla taky navrtaná x let, než z toho Adam udělal 9b. Inspirován McMurphym to půjdu aspoň zkusit.
bejbsodpovědět 
  Re: Řetězy09:55:53 04.04.2014
Bído Bído, asi Ti hodně ležím v žaludku, ale praxi ve skalách mám a kladivo třímám v ruce tak často, že Tvé teoretické názory více než pokulhávají. Měj se pěkně a někdy mi to předvedeš v praxi.
 martanodpovědět 

 Foto dne:

El Chorro
 Databáze cest:
Všechny cesty (180031)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Pravá Cesta II Malý A Velký Štolpich
Traverzata 6B Vyhlídková Skála
Diskolo Direct 7A Leonidio
Samohana 6B+ Dračí Tlama
Du Opfa 8a Leonidio
Nově komentované:
Zmatený Pegas 8A/8A+ Bystřička
El Tractorista 7c+ Garx
El Tractorista 7c+ Garx
El Tractorista 7c+ Garx
El Tractorista 7c+ Garx

 Nově v diskusi:
Re: nohavice s výstužami | Lezeni Jaen Spano | nohavice s výstužami | Re: CHS a vyberko | Re: CHS a vyberko | CHS a vyberko | Re: Treadwall | Re: Treadwall | Treadwall | Re: foto dne vcera |

 Nové komentáře:
Re: PRO VSECHNY ZVANILI | Re: Shrnul bych to. | Re: kolka varianta situacie toto je? | Bobek nic? | Lezec.cz na špici světovýho lezení | Dobrý výkon ušáci | Re: Dotaz | Perly záchodu | retro fotky | Re: kolka varianta situacie toto je? |

 Kde to vře:
Mára Holeček: porovnejte si můj pohled a prohlášení SHS JAMES (95)
Stanovisko SHS JAMES k neštěstí pod Langtang Lirung (85)
Zkusíme to znova (35)
Video: Adam Ondra a Jakob Schubert zkouší DNA 9c od Seba Bouina (31)
Salzburskou cestou na Watzmann, (10)
Berounské Vánoční OPEN 2024 (6)
Křest knihy Perly východu (6)
Kontinentální pohár v ledolezení na obtížnost v Brně (5)
EpicTV: Videomedailon o Pepovi Šindelovi (4)

 Nově v inzerci:
STANOVÉ KOLÍKY - SET 8+1 | RAB DOWNPOUR ECO-membránová bunda pánská | Praha Big-Wall | Ve dvou se to lépe leze | Rád poznám parťačku, která už ví, co chce | Lowa Locarno GTX LO | Pinguin Gelanots XP | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43 | Finale Ligure | Pískovcová šťáradla |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 753 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 660 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 566 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 587 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 500 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.